Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
A bábjáték hagyományai Tajvanon
A tajvani tradíció és kulturális élet egyik legjellegzetesebb eleme a bábszínházas előadás. Akik nyáron látogatnak Tajvanra, ha szerencséjük van, láthatnak utcai bábjátékot, amely egyike a legrégebbi múltra visszatekintő népi hagyományoknak, népi szórakozásoknak. Valójában persze a bábozásnak több változata is ismert és elterjedt a szigetországban, leginkább három formáról beszélhetünk: kesztyűbábozás, árnyjátékok és marionettszínház.A bábjátékok különböző formáit a főleg Kína déli partvidékéről érkező bevándorlók honosították meg Tajvan szigetén a 19. század elején. A különböző tartományokból származó bábjátékosok más és más hagyományokból merítettek, a legkülönbözőbb bábjátéktípusok gyakorlatát és előadói stílusát hozták magukkal a szigetre. Ezek szép egymásmellettiségének köszönhetően Tajvan igen változatos, gazdag, sokszínű bábjátékos kultúrát mondhat a magáénak, amely ugyanakkor egészében önálló, csak itt megtalálható, csak itt jellemző művészetet teremtett.A tajvani bábozás korábban már említett három fajtája természetesen eltérő sajátosságokkal, jegyekkel rendelkezik, valamint kultikus szerepük és eredetük is különböző.A kesztyűbábozás elsősorban tradicionális kínai mesék, regék, történetek megjelenítésére alakult ki. Az előadás igen látványos, gazdagon használják a legkülönfélébb narrációs segédeszközöket: fürge kézi animációs technika, hangimitációk, kísérő zenei effektusok jellemzik ezt az előadásmódot. Mindemellett fontos még az is, hogy az előadó bábjátékos egyéni képességei is megjelenhetnek, saját stílusa is tükröződik a színpadi játékban, mozgástechnikában, az alkalmazott fogásokban.Árnyjáték-előadásokat rendszerint nyáron láthatunk. Ilyenkor hálaadó szertartásokkal ünneplik meg a bőséges termést, az ünnep része lehet az előadás is, így ez a műfaj részben még őrzi hagyományos vallásos jelentőségét. Maga a bábjáték egy hátulról megvilágított, erősen kifeszített vásznon valósul meg, erre vetülnek rá ugyanis az alakok, figurák sziluettjei. Az árnyjáték alakjai hagyományosan bőrből készültek, és nem csak figurákat, de különböző tárgyakat - bútorokat, épületeket, fákat - is megjelenítettek, leképeztek a kivágott alakzatok által.A marionettszínjátszás szintén vallási eredetre vezethető vissza, itt azonban inkább a gonosz szellemek elűzése, valamint áldásért való könyörgés volt a cél. Manapság a tajvani marionettszínházak részben tradicionális vallási jellegű darabokat, részben viszont szórakoztató darabokat játszanak.A mai tajvani előadó-művészet talán legszínesebb területét alkotó bábozás egyszerre tartja életben a szórakoztatás szokásait és a vallásos szertartások gazdag hagyományait. A bábszínház változatos formái Tajvan kultúrájának fontos értékei, melyek a régi elemek éltető megőrzése mellett folyamatosan újabbakkal is bővülnek.- cp -
Hundertwasser
"Néhányan azt állítják,a házak falakból állnak.Szerintem ablakokból." F. Hundertwasser Bécs, Kegelgasse 36-38. Legtöbbünk számára először semmit sem mond ez a cím. De ha azt mondom, Hundertwasser-ház, máris mindenki előtt megjelenik a tarka homlokzatú, kacskaringós díszítésekkel megrakott, különleges épület képe. Albumok lapjairól vagy személyes benyomások révén mindannyiunkra mély hatást gyakorolnak a modern osztrák építészet ezen egyedi, minden mástól jól megkülönböztethető alkotásai, így nem meglepő, hogy Friedensreich Hundertwasser talán a legismertebb osztrák művésze a 20. századnak.1928. december 15-én született Bécsben Friedrich Stowasser néven. 1948-ban iratkozott be a Képzőművészeti Akadémiára, azonban már három hónap elteltével felfüggesztette itt megkezdett tanulmányait; ugyanezen évben vette fel a Hundertwasser nevet. Kezdetben főleg nonfiguratív festészettel foglalkozott. Rendkívül színes, gyakran gyöngyházas csillogású képein leginkább Gustav Klimt dekoratív szecessziós stílusának, színkezelésének hatása jelenik meg. Első kiállítása 1952-ben nyílt meg Bécsben. Közben egyre fokozottabban fordult érdeklődése az építészet felé. Az ötvenes évek végére kidolgozta e tárgyban koncepcióját, amelynek kiáltványszerű formában adott hangot, és amelyben fellép a pusztán a hideg ésszerűségen alapuló, elembertelenedő, funkcionális építészet ellen. 1962-ben igen nagy sikerű tárlata nyílt a Velencei Biennálén. Ausztria határain kívül is egyre növekvő ismertségre és elismertségre tett szert; mind Nyugat-Európa, mind az Egyesült Államok nyilvánossága élénk érdeklődéssel vette körül képzőművészeti-építészeti kezdeményezéseit, megmozdulásait; a neoavantgárd mozgalmak idején happeningek résztvevőjeként is gyakran szerepelt. Mindezek mellett még külön is kiemelhetjük aktív környezetvédői (tervezői és szervezői) tevékenységét, amelyet építészeti megnyilvánulásaival szorosan összekapcsolva 2000. február 19-én bekövetkezett haláláig végzett. A második hazájának tekintett Új-Zélandon nyer végső nyugalmat.A közreműködésével készült épületeket könnyen felismerjük nagyon is egyéni jegyeiről, elemeiről, vagyis az igen jellegzetes díszítőstílusról. Élénk, mély erejű, életteli színek kavalkádja; a természeti formákéval rokon, szabálytalanul burjánzó alakzatok; tarka, girbegurba oszlopok; kupolák; egy-egy csipetnyi humor a legváratlanabb helyeken is; egy-egy szellemes, ötletes megoldás a legapróbb részletekben is - nos igen: ez mind-mind sajátja Hundertwasser épületeinek. Ám azt kell meglátnunk, hogy a megjelenő stílusjegyek mégsem csupán a váratlanság, a meghökkentés céljából születtek, hiszen többről van itt szó: az építészet határterületein járunk,- azaz hogyan válhatna valósággá az egyszerre ember- és természetközpontú építészet. Hundertwasser számára talán mindvégig az lehetett a leghangsúlyosabb kérdés, hogyan élhetne harmonikusan együtt az ember és élő, eleven környezete.- cp -
Universal Studios Hollywood
Ez Hollywood szíve, a szórakoztatás Meccája, ahol az álmok valóra válnak. A mozi készítés világában a filmek varázslatosan életre kelnek és bennük Te játszod a főszerepet. A kamera másik oldaláról megismerheted a filmkészítés titkait, részese lehetsz lélegzetelállító kalandoknak és szemkápráztató trükköknek.Ehhez hasonló szavakkal köszöntik a mit sem sejtő látogatókat a hollywoodi Universal Studios-ban. A legnépszerűbb filmekből jól ismert zenék és párbeszédek harsogják: most valami egészen új és izgalmas kaland vár a bátrakra. A látvány, a díszleteklenyűgözők, mintha egy másik világban járnánk. És valóban egy másik világban vagyunk.Az első kaland nem váratott magára sokáig. Alig fél óra alatt túléltünk földrengést, cápa-támadást, árvizet, leszakadt alattunk egy híd és még megannyi izgalom, melyet lehetetlen elmesélni.Az ott töltött nap alatt jártunk Hill Valey-ben, utaztunk a Vissza a jövőbe című filmből jól ismert dodge-ban, találkoztunk dinoszauruszokkal a Jurassic Parkban, láthattuk kedvenc állatszínészeinket munka közben, harcoltunk Terminátor oldalán a jövőnk megmentéséért a 3 dimenziós moziban és még sok-sok kaland, melyeket felsorolni sem tudok.Hollywood talán legmegragadóbb élménye számomra az "E.T. adventure" volt. Azt hiszem ezt a kedves kis lényt senkinek sem kell bemutatni. E.T. nem csak filmbeli barátainak, hanem látogatók ezreinek mutatja meg a kerékpáros repülés tudományát és nyújt felejthetetlen élményt mindenki számára. Lábakat a pedálra, kezeket a kormányra és már repültünk is. Eleinte hol egy bokor, hol egy oszlop kerül az utunkba, a háztetőket is csak nehézségek árán tudtuk kikerülni, de nyomunkban a rendőrséggel és a katonasággal azért ez nem is olyan egyszerű feladat. Fények villogása, fegyverek minden felől, de mi törtünk felfelé, fel - messze a város fölé, ki az űrbe. A látvány leírhatatlan, nyugalom és csend, csak mi és a csillagok.És akkor az újabb meglepetés - megérkeztünk E.T. bolygójára. Lenyűgöző, színpompás virágok, különlegesebbnél különlegesebb növények, csillogó vízesések és sok-sok integető, indákon hintázó E.T. Csak néztünk..., mint a moziban és nem hittünk a szemünknek. Csak egy-két perc és a káprázatnak E.T. vetett véget. "Bye-bye Janos, Adrienn, Josef" - mondta. ...Viszlát' E.T.Nincs más, amit mondhatnék. Ezt látni kell!Persze
Gaudí
Ha Spanyolország építészetére gondolunk, elsőként általában klasszikus, történelmi épületek jutnak az eszünkbe: a katolicizmus pazar pompájú, monumentális katedrálisai, vagy az arab behatás alatt épült, különleges ornamentikájú mecsetek, erődök, paloták. Pedig a modernkor spanyol építészete is rendelkezik egyéni kialakítású, igen jellegzetes, nagy jelentőségű alkotásokkal.E modern spanyol építészetnek volt egyik legmarkánsabb képviselője Gaudí (teljes nevén: Antonio Gaudi y Cornet; 1852-1926). Fellépésének idején két stílusirányzat vetélkedett: a klasszicizmus egyszerűségét, szerkezeti tisztaságát felváltó eklekticizmus, amely különféle korábbi stílusokat igyekezett feleleveníteni és elegyíteni, valamint a romanticizmus, amely a középkor (elsősorban a gótika) és a nemzeti jegyek, sajátosságok felé fordult. A tanulmányait 1878-ban befejező, pályakezdő Gaudíra elsőként ez utóbbi hatott. Ugyanakkor már korán kialakítja a maga egyéni stílusát. Intenzív felületdíszítés, természeti formák - néhol bizarr hatást keltő - alkalmazása jellemzi épületeit. Az anyagválasztás és az igényes megmunkálás is hozzájárul alkotásainak hangsúlyos dekorativitásához. A legapróbb részletekig terjedő gondos kiképzésben pedig talán Gaudí kézművességekben való jártassága is szerepet játszott (ő maga rézműves családból származott).Főként Barcelona gazdagodott épületei révén, így legfontosabb alkotásai is itt találhatók: Sagrada Familia-templom (Szt. Család-templom; 1884-1926; építését eredetileg nem ő kezdi el; a munkálatok alatt műtermet és lakást létesít magának az építési területen, halála után a templom kriptájába temetik); Güell-ház és parkja (1885-89; az igen gazdag Güell család sok más megrendeléssel is ellátta az építészt); Casa Milá és Casa Battló (lakóházak; 1905-10).Alkotótevékenységében eredményesen ötvöződött korszerűség és nemzeti hagyomány. A modern tendenciáknak, a növekvő funkcionális elvárásoknak megfelelő elvek érvényesítése mellett szépen megjelenik munkáiban a spanyol építészet gazdag formakincse is. Ugyanakkor egyedi stílusával már a szecesszió és a szürrealizmus felé halad, mely irányzatok építészei utóbb igen sokat merítenek alkotásaiból.- cp -
A grafológiáról - dióhéjban
"A kézírás elárulja az embert, akár akarja, akár nem.A kézírás éppoly egyedi, mint a személyiség,és néha azt is felfedi, amit az eltakar..." Stefan ZweigLehetséges-e néhány sor kézírásból megállapítani az azt leíró személy jellemét? Tükrözhetik-e a betűk írójuk érzelmeit, vágyait? Egyáltalán: mit lehet kiolvasni a kézírásból?Egyre gyakrabban halljuk a kifejezést: grafológia. Mit is értünk alatta? Talán az írásképelemzés szóösszetétel fejezi ki a legérzékletesebben a fogalmat. Írásképelemzés: vagyis egy adott kézírásos minta (akár mérhető) grafikai sajátosságainak feltérképezése, ami általában lélektani végkövetkeztetések felé halad. Azt is mondhatnánk, hogy a grafológia egy a pszichológia által alkalmazott mérési módszerek, segédtesztek közül.Közmegítélése mégsem egységes. Tudomány? Áltudomány? Azt általában elfogadjuk, hogy a kézírás egyénre jellemző (nincs két tökéletesen egyforma kézírású ember, de a sajátunk is változik idővel), ebből egyenesen következik: egyfajta lenyomata személyiségünknek, valamint állapotunknak is. A köznapi életben aláírásunk hitelesít bennünket, igazolja személyazonosságunkat, akár egy ujjlenyomat. De hogy egy-egy betű, vonalvezetés stb. formájából személyiségjegyek lennének kiolvashatók? Vannak, akik "hisznek" a grafológiában, mások szkeptikusan fogadják az írásszakértői véleményeket, megint mások "hitelt adnak" azoknak, eredményeiket felhasználják, alkalmazzák. Azonban akár hiszünk a kézíráselemzésben, mint valami varázslatban, akár kételkedünk, akár tudományként ténylegesen is elfogadjuk módszereit, az minden esetre tény, hogy felhasználási területe folyamatosan bővül. Néhány példa: a kriminalisztika, a pszichiátria, vagy éppen az irodalomtörténet egyaránt jól hasznosíthatja ezt a segédeszközt, de akár egy munkakör betöltésére való rátermettségünk is mérhető egy célirányos írásvizsgálat révén.Már az ókorban is... - kezdhetnénk a grafológia történetének bemutatását. De hát valóban: amióta kézzel-írás létezik, azóta foglalkoztatja az embereket az is, miért más az egyik írás, mint a másik. A feltételezés szintén hamar megszületett, miszerint írás és jellem között kapcsolat lehet. Az i. sz. II. században Suetonius Tranquillus római történetíró A császárok élete című művében foglalkozik Octavius Augustus császár kézírásával, melyről megállapítja, hogy az szépen tükrözi takarékosságát - a császár ugyanis igen szűk szóközöket hagyott, és ahol csak tehette, néhány betűt még hozzátoldott a sorvégekhez.Európán kívül is számos írásbeliséggel rendelkező kultúrában (pl.: Kína) volt ismeretes személyiség és kézírás/kézjegy kapcsolata; kontinensünkön viszont az ókor után csak a XVII. században találkozunk újra a témához kapcsolható művekkel. A grafológiával mint tudományos módszerrel kapcsolatos első lépésnek egy 1622-ben megjelent könyvet tekintenek. Camillo Baldi orvosprofesszor jelentette meg ekkor Az ember szokásainak és tulajdonságainak megismerése a leveleiből című munkáját. Ezt hosszú ideig csupán kedvtelésből végzett íráselemzések, megfigyelések követték: sok hírességnek (pl.: Leibniz, Walter Scott; Goethe) maradtak fenn rövidebb lélegzetű feljegyzései kézírások külső jegyeit illetően.1871 a grafológia történetének talán első igazán jelentős dátuma, amikor is egy francia abbé, Jean Hippolyte Michon kiadta A kézírás misztériuma és A grafológia rendszere című műveit. Ekkor született meg a "grafológia" szó, de ezt tartják a kézírás első valóban rendszeres vizsgálatának is. Az itt megszületett elméletek azonban még nem tarthatók eléggé megalapozottnak és tudományosnak, így hatását tekintve inkább Michon tanítványa, Jules Crepieux-Jamin tekinthető megalapozóként fontosabbnak. Az ő hatása mutatható ki az első grafológia-tankönyv megszerkesztésében is, amelyet Cesare Lombroso egyetemi orvosprofesszor állított össze, és amelyben zseniális emberek, elmebajosok valamint bűnözők írásjegyeivel foglalkozott.Innen már simább út vezetett; az ezután keletkezett művekben általában írástípusokat határoztak meg és különítettek el, majd ezeket egy-egy személyiségtípushoz rendelték. E megfeleltetések persze kezdetben durvábbak, elnagyoltabbak voltak, ám a lélektan fejlődésével a grafológiai rendszer is egyre finomabb elemeket volt képes leírni.Magyarországon a tudomány bemutatkozása lényegében Románné Goldziher Klára 1925-ben megjelent Írás és jellem című munkájához köthető, amely többek között kiválóan ültette át a grafológiában használatos megjelöléseket nyelvünkre. 1930-ban pedig megalakult a Magyar Írástanulmányi Társaság, melynek célkitűzése volt az írásvizsgálatnak és társtudományágainak előadások és kiadványok útján történő ismertetése, népszerűsítése, fejlesztése.- cp -
Dubai
Címszavakban1. sejkség, az Egyesült Arab Emirátusok szövetségi állama;területe: 3.750 km2lakóinak száma: 419.000 fő2. a sejkség azonos nevű fővárosa;lakóinak száma: 260.000 fő;közigazgatási, kereskedelmi és pénzügyi központ, emellett igen jelentős kőolajkitermelése és vegyipara, de hagyományos iparágak is megtalálhatók; korszerű kikötővel, nemzetközi repülőtérrel, egyetemmel rendelkezik.Az Egyesült Arab Emirátusok és Dubai mint szövetségi államAz Egyesült Arab Emirátusok (más néven az Arab Emírségek) a közel-keleti térség kis területű, ám igen meghatározó gazdaságú állama, amely az Arab-félszigeten, a Perzsa-öböl DK-i partvidékén található. Dubai az országot alkotó hét emírség közül a fővárost is képező Abu-Dhabi után a második legjelentősebb.Az Egyesült Arab Emirátusok területe túlnyomórészt (sivatagos) síkság: homoksivatagok, sós lapályok és - főleg az északkeleti országrészekben - dúsabb növényzetű, leginkább pálmák alkotta oázisok váltakoznak. Éghajlata az év egészében forró és száraz, trópusi-sivatagi; a tengerparton elhelyezkedő térségek időjárása viszont párásabb. Így - északi, északkeleti és tengerparti fekvésének köszönhetően - Dubai a legkellemesebb éghajlatú területek közé tartozik.A terület arab népességhez tartozó népcsoportjai először i. sz. 190-ben vívták ki önállóságukat és egyesültek közös emír uralkodása alatt. A 7. században kerültek iszlám befolyás alá, és ekkorra tehető a mainak megfelelő államszövetséget alkotó, azonban gyakorlatilag még erős törzsi megosztottságban élő muzulmán emirátusok kialakulása. A jelenlegi tagállamok a 11-16. századra alakultak ki.A 17. század elejétől viszont egyre erősödő nyugat-európai (előbb portugál, majd később angol) befolyás alakul ki a térségben. A 16. században portugál gyarmatosítók foglaltak el néhány kikötőt, az állandósuló török támadások miatt azonban ekkor még nem virágzik fel a kereskedelemre épülő gazdasági élet. A 18. századra kerül angol "védelem" alá a partvidék és vonzáskörzete: katonai támaszpontok létesülnek abból a célból, hogy az itt elhaladó, India irányába tartó, fontos kereskedelmi átjárónak tekintett partszakasz biztosítható legyen. Nagy-Britannia 1820 és 1892 között szerződések révén ismertette el a helyi törzsek vezetőivel a brit fennhatóságot (a külpolitika brit ellenőrzés alá került, ugyanakkor minden egyes emirátus megtarthatta saját uralkodóját - ez az igazgatási rendszer működött Szerződéses Omán néven).Jelentős gazdasági és államirányítási fordulatot jelentett a kiterjedt kőolajmezők feltárása a 20. század ötvenes éveitől kezdődően. Az emírségek közötti együttműködés szorosabbá vált, a gazdaság óriási növekedésnek indult, a brit kormány pedig 1968-ban kimondta a protektorátus felszámolását, amit 1971-re katonai erőinek teljes kivonása követett. Ekkor alakulhatott meg az önálló emirátusi államszövetség mai formája.Ma az Egyesült Arab Emirátusok tagja az ENSZ-nek, az Arab Ligának és az Arab Olajexportáló Országok Szervezetének.Minden egyes emirátus monarchia, uralkodóik alkotják a Legfelsőbb Tanácsot; az emírek maguk közül választanak szövetségi elnököt és elnökhelyettest, valamint kinevezik a 40 tagú parlamentet.Az Egyesült Arab Emirátusok egyéb adatok tükrében:területe: 83.600 km2népessége: 2.000.000 fő (növekvőben)átlagos népsűrűsége: kb. 24 fő/km2 (terülenként erősen eltérő)születéskor várható élettartam: férfiak 70 év, nők 74 évhivatalos nyelv: arab; emellett az üzleti életben használatos az angoletnikai összetétel: arab 87,1%; pakisztáni és indiai 9,1%; perzsa 1,7%; egyéb (az őshonos arab lakosság számaránya erősen lecsökken a munkavállalóként bevándorló népességgel szemben)vallási megoszlás: 95% muzulmán; 3,8% kereszténynemzeti ünnep: december 2.pénznem: 1 dirham = 100 filGDP: 16.600 US $/főjanuári középhőmérséklet: 18 °Cjúliusi középhőmérséklet: 32 °Ctávolsága Budapesttől a földgömbön mérve: 4000 kmzónaidő-különbség Budapesthez viszonyítva: +2 óra- cp -
Filmajánló: Az egymillió dolláros hotel
Kár lenne kihagyni. Képzeljünk el egy lepusztult hotelt, csomó rögeszmés, elmebeteg, vagy értelmi fogyatékos kivénhedt hajléktalant, drogost, kurvát, akiknek jutott hajlék a címben szereplő hotelben. No mármost mi ott csöppenünk a történetbe, mikor megérkezik Mel Gibson, a special-agent érdekes nyakvédőjében (amitől leginkább egy gerincproblémás robotzsaru benyomását kelti). Azért jön a lepukkant elmegyógyintézeti elfekvőbe, hogy kinyomozzon egy öngyilkosságot vagy gyilkosságot (ezt nem áruljuk el, tessék megnézni). Ugyanis valami nagyfejes fia, aki már pár éve a züllés útjait járta, ennek a hotelnek a tetejéről pottyant le. A szuperzsarunak eredményt kell produkálnia. De hát ki lehet az? A melankolikus, depressziós utcalány (Milla Jovovich), aki a néhai milliomos csemete ágyasa volt, a legjobb barátja, a fogyatékos Tom-Tom, vagy a magát a hatodik Beatles-tagnak képzelő őshippi, vagy a mániákus szemű indián, aki aszfaltképeket fest?A média is rászáll az ügyre. A gyanúsított percről-percre változik. A hotel lakói összefognak, hogy valahogy bearanyozhassák nyomorult életük pár percét, napját a rájuk irányuló figyelmet kihasználva. Közben a szerelem intézménye is felüti a fejét, no és minden emberi, végtelenül emberi. Az összes társas életbeli jelenség pontos makettjét, szatíráját láthatjuk, a látszólag összetartó bolondok közt, akiknek maguknak kell megnevezni a nagyfejes fiának gyilkosát, maguk közül választva ki valakit.Izgalmas, jó film, néha dé ja vue érzéssel, de valóban szép alaptörténettel és alap-igazságokkal á lá Wenders & Bono, ugyanis a U2 énekese, azon kívül, hogy szinte végig ő énekel (nem rosszul), jelentősen hozzájárult az alkotás szellemi magjának formálásához is.Nekem az öngyilkosság utáni lét leírása tetszett a legjobban. Ezzel kezdődik és végződik is a film, ahogyan kell. Egytől nyolcig osztályozva hatos.Eleven
Japán ételvarázslatok
Egyszer voltam egy japán étteremben München külvárosában..Miután beléptem a díszes kapun, egy kis japánkertnek nevezett ápolt, bonsai-szerű növényekkel gazdagon körülvett, álomszép kis tó mellett haladtunk el vezetőmmel, aki egy tradicionálisan képzett gésa lehetett... elmagyarázta hogy a vendéglátás Japánban művészet, és étkezés előtt mindenképp megfürdetnek, selyemköntöst kell öltenem, és halk zeneszó mellett csodaszép nők fognak kiszolgálni. "Borzalmas!"- gondoltam... Ezen szörnyűség emlékére leírok két receptet, amelyet módomban állt megkóstolni, és receptjét is megtudni, az amúgy európai szemmel tartózkodónak mondható gésáktól...Megjegyzések a Hai-Shu-Shiki csirkéhez, illetve általános főzési útmutatók kezdőknekEzt az autentikus japán ételt a déli fekvésű Ryukyu szigetcsoport lakói készítik előszeretettel, ünnepnapokon. A recept eredetijében, a szilvához ízében, illatában, sőt formájában is hasonló gyümölcs szerepel, de ez Európában még az egzotikus zöldségeket és gyümölcsöket áruló boltokban is csak elvétve kapható, azonkívül a szilva rendkívül jól pótolja a szükséges aromát. Íme a recept, és ne feledjük: a japán konyha egyik legfőbb sajátossága, hogy az nem csak az étel ízvilágának, de illatanyagainak, színeinek, és formáinak is esztétikusan harmonikusnak, szemet, szájat, és szaglószerveket gyönyörködtetőnek, étvágygerjesztőnek kell lennie. Távol-keleten előszeretettel darabolják a legegyszerűbb geometriai formákra az étel alkotóelemeit, amelyeket egymással is összhangba hozva tálalnak. A japán ételeket különleges gonddal készítsük, az alkotórészeit válogatva, azokból csak a legjobb minőségű darabokat használva fel, hangsúlyt helyezve a tisztaságra (főzés közben, szervírozáskor, az étel elfogyasztásakor), és a kések, és más konyhai eszközök minőségére, pl. csak éles, a célnak megfelelő kést használjunk.Hai-Shu-Shiki Csirke(Csirkemellek citromos-birsalmás-szilvás mártásban)(3-4 személy részére)4 kis csirkemell1,5 dl fehérbor (szilvabor, szaké még jobb)30 dkg szilva3 db kisebb birsalmaegy citrom1 kiskanál szójaolajsótört fehér borskevés citromléízlés szerint kis cukor a szószhozA birsalmát hámozzuk meg, vágjuk fel kis kockákra, citromlés vízben mossuk meg, meg ne barnuljanak. A szilvákat előbb forró, majd hideg vízbe mártva lehúzzuk a bőrét, majd egy éles késsel kimagozzuk. A birsalma és a szilva felét tiszta kendőbe bugyoláljuk, és egy edénybe helyezzük, a másik felét "csak úgy" beletesszük ugyanabba az edénybe, majd annyi vizet teszünk rá hogy ellepje a gyümölcsöket, és egy evőkanál (v. kettő ha nem találjuk elég édesnek a gyümölcsöket). Ha a kendőben lévő megpuhult kivesszük, ezek a köret egy részét képezik majd. A vízből egy decit kimerünk egy kis pohárba, és félretesszük. A többit krumplinyomóval, vagy ha már elég puha a birsalma villával, összetörjük, majd belereszelve egy kis citromhéjat, és préselve hozzá egy fél citrom levét főzzük tovább míg be nem sűrűsödik.A húst besózzuk, megborsozzuk fehér borssal, kivajazott lábosban jól átsütjük (nem pirosra). Ha átsült aláöntjük a bort, majd felengedjük azzal az 1 dl vízzel, amiben az alma, és a szilva főtt (ezt raktuk félre előzőleg), és beleteszünk még a lábosba egy kis citromhéjat, (a fehér belseje nélkül), és egy kiskanál szójaolajat. Lassú tűzön fedő alatt puhára pároljuk, majd a fedőt levéve elpárologtatjuk a húson lévő vizet, majdnem zsírjára sütjük. A hús mellé a megpuhult szilvát, és birsalmát, valamint párolt rizst helyezünk, és a szósszal leöntve tálaljuk. Ha vendégeinket kényeztetni szeretnénk, készítsünk TEMPURÁT egy kis tálkában az étel mellé.Tempura(zöldség japán módra)sokféle vegyes zöldség:kb. 1 kg karfiol,gomba, cukkíni,sárgarépa, hagyma,juliskabab stb.1 tojás1/2 bögre jeges víz1 bögre lisztőrölt gyömbérolaj a kisütéshezsóborsA szószhoz:1/2 bögre bor1 bögre, leveskockábólfőzött leves1 evőkanál szójaszószTisztítsuk meg a zöldségeket. A keményebbeket (karfiol, cukkíni, sárgarépa) főzzük pár percig, majd jól szárítsuk meg, és sóval, borssal, őrölt gyömbérrel ízesítsük. A tojást, a lisztet, a jeges vizet keverjük simára. Minden zöldséget villával mártsunk bele a keverékbe, és felhevített olajban süssük ki, majd papírszalvétán itassuk le róla az olajat. Még a kisütés előtt készítsük el a mártást, mert a tempura frissen finom: a leveskockából főzött levest keverjük össze a szójaszósszal és a borral, majd tálkában adjuk a kisütött zöldség mellé. A japánok még gyömbérrel ízesített, reszelt, fehér jégcsapretket is adnak hozzá.Jó étvágyat!Eleven
Egy bátor lány Prágában
A gyülekezés a prágai tüntetésre a Béke téren (Namesti Miru) történt. Már reggel hat órától megjelentek a helyszínen a különféle színes transzparensek, a téren élő virágok színeivel keveredtek a feliratok, bábúk, röpködő lufik, melyek a Világbank és a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara feloszlatását, megszüntetését hirdették, a világon eluralkodó kapitalizmus számlájára írva a kizsákmányolást, az éhező gyermekeket, az emberkereskedelmet, a szegénységet, a környezetszennyezést, a háborúkat.PEOPLE NOT PROFIT és DROP THE DEPTtáblák követelték az adósságok elengedését és hirdették az ember előbbrevalóságát az anyagi értékekkel szemben. A pénz, mely kezdetben csereeszközként szolgált a kereskedelem megkönnyítésére mára megváltoztatta szerepét: a modern időkre céllá vált, mert elhitetik Veled, hogy csak úgy lehetsz Valaki, ha bőven van belőle neked. Csak azért, hogy költhesd, vásárolj, fogyassz, eldobj, gyarapodj. A Világbank befolyása megmutatja a világnak, hogy nem csak céllá, hanem komoly hatalommá is vált napjainkra.A Béke téri sokadalomban mindebben egyetértettek a punkok, anarchisták, szocialisták, kommunisták, peszeudonácik és antifasiszták, szakszervezeti dolgozók és radikális keresztények. Ugyan a tüntetés csak a Béke térre kapott hatósági engedélyt, mindannyian egy cél miatt utaztunk Prágába: üzenetünket a kongresszus résztvevőinek közvetíteni. Csehországban a gyülekezési jog és a szólásszabadság ugyanúgy megilleti a külföldit, mint az állampolgárt. Nem érdekelt minket a hatósági engedély, dél körül elindultunk a Kongresszusi Központ felé. Az utca teljes szélességében vonultunk transzparensekkel, skandálva jelszavainkat:OUR WORLD IS NOT FOR SALE! - PUT THE BANKERS IN THE JAIL!HEY HEY HO HO THE IMF HAS GOT TO GO!THE IMF KILLS KILL THE IMF ésINTERNATIONAL SOLIDARITY Rendőrök biztosították a menetet. A bámészkodó csehek kezébe a tüntetés célját megvilágító szórólapokat nyomtunk. Az olaszok fehérben, kipárnázva, védőmaszkokban jöttek, tudhatták Seattle után mire számíthatnak. Az a 17 óra várakozási idő, amit a határon a vonatban töltöttek, és a fekete listások lekapcsolása nyilván csak feltüzelte harci kedvüket. Ők mentek elől, többször felhívva figyelmünket, hogy maradjunk mögöttük. Előttük a rengeteg kamerás, fotós. Fél óra múlva megérkeztünk a hídhoz, melyen áthaladva akartunk a Kongresszusi Központhoz jutni. A kb. húszezres tömeg megtorpant. Előreszaladtam, hogy megnézzem mi vár ránk a hídnál. Rohamrendőrök tömött sora fogadott és a tábla, mely arra szólított fel minket, hogy szüntessük be a demonstrációt, ellenkező esetben a rendőrök közbe fognak lépni. Nem mentünk el, vártunk.THIS IS NOT DEMOKRACY LOOKS LIKETalán értelmesebb lett volna a hidat megkerülve a völgyön át a Kongresszusi Központ felé folytatni utunkat, de nem érdekes most, mi lett volna... A húszezer ember várt. Tudtuk, ha megpróbáljuk áttörni a blokádot, az az első sorban állóknak véres küzdelem lesz, melybe hátulról nyomjuk bele őket, mikor a menekülés útvonala sem volt biztosítva. Egy csoport elhagyott minket, a nagy tömeg együtt maradt. 1-2 várakozás után felálltunk két sorban, és megpróbáltuk egyszerre áttörni a blokádot, melyből csak a tankokat lehetett a harmadik sorból látni. Meg a könnygázt érezni, melyet ellenünk vetettek be. Állásunkat a következő terv miatt adtuk föl: újra megpróbálunk egy sávban átjutni a hídon. Az órák múltak, újabb összecsapásra nem került sor. Délután felé a tömeg szétszéledt, egy része visszament a Béke térre, többen elindultak kerülő úton a Kongresszusi Központ felé. Mikor én átértem, éppen egy támadást vertek vissza a rendőrök, mely a blokádot kívánta áttörni. Itt jóval kevesebben voltak, mindössze vagy ötszázan. Az erősítést hozó rendőri busz, mely a tüntetők blokádját áttörte, súlyos kőzáport kapott. Utána már erőszakmentesen folyt tovább a tüntetés, elénekeltük többször az Internacionálét egy lengyel trombitás fiú vezetésével, ki felmászott a rendőrök által őrzött betonfal tetejére. Mikor indulni készült fölmásztam mellé és lelkesen lobogtattam a piros zászlót. Az est beálltával megpihentünk, majd újdonsült helyi barátunk és kalandmesterünk vezetésével megpróbálkoztunk egy partizánakcióval: jól látható helyre szerettük volna a napközben lobogtatott piros zászlót kitűzni. A várba sikerült észrevétlenül bemászni, aztán lebuktunk és rendőrök hada kísért ki minket a negyedből. Vigasztalódásképpen felkerestünk egy vendéglátóipari egységet. Ekkor még öten voltunk, a két francia sráccal, kik ekkor még velünk voltak, másnap este találkozatam újra a fogdán: őket elválásunk után este 10 körül tartóztatták le. A szétdobált Mc Donalds látványa felderített minket, akkor még nem tudtuk, hogy nagyjából most, az éjszaka beálltával kezdődik a rendőrök bosszúhadjárata.Talán prevenciónak is lehet nevezni azt a rendőri eljárást, mely bennünket, hét magyart a cseh fogdába vezetett. A buszunk másnap dél körül beállt a pályaudvari parkolóba, volt még fél óránk, hogy utikaját vegyünk. Heten elindultunk a Vencel tér felé, balról tekintélyes rendőri osztag mellett haladva el. Mikor ők figyelmesek lettek ránk, kiabálni kezdtek, hogy álljunk meg. Megtorpantunk, pillanatok alatt körbevettek minket és buszuk felé tessékeltek. Egyikőjük nagyot lökött rajtam, szóltam, álljon le. Lábaimat hátulról rugdosták buszuk felé haladva, az emelkedőn a földre kerültem, órám itt szakadhatott el. A buszhoz kellett tapadnunk terpeszállásban, kezeinket a busz oldalán tartva. A mellettem álló lány sírva fakadt, durván le lettem állítva, mikor megpróbáltam lelket önteni belé. Megmotoztak, addigra a többi szervező is odaért. Próbálták meggyőzni a rendőröket, hogy engedjenek el minket, hisz nem csináltunk semmit, különben is hazafelé tartunk. A válasz az volt, ezt nem tehetik meg, mert én bántottam őket.Három autóval a rendőrségre vittek végül, itt adatfelvétel után a fogdába zártak minket. Lehettünk már vagy kétszázan, hét különálló ketrecben. Mi csak nyolcan, mások lehettek vagy húszan 4-5 m²-en. Telefonálni nem engedtek, enni nem adtak. Aztán vallomástételre került sor, elmondtam mindent, ahogy történt, elsőre mégsem vették föl a jegyzőkönyvbe. Példányt nem kaptam belőle, és az engem bántalmazó rendőr száma sem került feljegyzésre, pedig büszke voltam magamra, hogy megjegyeztem.Intermezzo: Míg WC-re kísértek láttam, hogy verik be egy srác fejét a falba nyomatékot szerezve falhoz állításának. "Ez demokrácia?"- kérdeztem. "Igen, ez demokrácia" - volt a cinikus válasz. Este beadtak a cellába egy kiflit, hol nyolcan voltunk, meg egy pohár vizet. Aztán átszállítottak négyünket a külföldiekkel foglalkozó rendőrségre, mely nagyjából egy váróterem volt kévéautomatával. Eleinte vegyesen vártunk, megosztottuk egymással tapasztalatainkat és maradék élelmünket, volt nem egy monoklis arc, kik rendőröktől szerezték sérüléseiket. Feliratkoztunk egy berlini srác emlékkönyvébe, röviden papírra vetve, ami velünk történt. Aztán egy hátsó folyósóra ültettek le minket, de nem maradtunk itt sokáig, a lányokat visszatessékelték a váróba. Közben a kamerámból kitépték a filmet, mert észrevették, hogy fényképezem. A telefonomból meg kiszedték a kártyát, mert lebuktattam telefonálás közben. Telefonálni alapvető jogunkban állt volna attól a perctől kezdve, hogy megérkeztünk a rendőrőrsre, de ezt mindenkitől megtagadták. A kártyával csinálhattak valamit, mert azóta sem működik. Folyamatosan hoztak, vittek embereket, nem tudtuk hova. Az egyik veszprémi magyart is elszállították. Az utánunk érkezőket egyre brutálisabban fogadták, motozásnál elvették tőlük a kész filmeket és az éppen a kamerájukban lévő tekercseket is kitépték. Összetaposták a gázálarcokat, lefoglalták a késeket, meg az üveg söröket is, mely néhányuknál fellelhető volt. Közben volt már, akit több, mint 24 órán át tartottak fogva vád alá helyezés nélkül, mindenféle felvilágosítást megtagadva, hogy mi fog történni velük.Próbáltunk néhányan aludni, de ez a kényelmetlen székeken, a hidegben elég nehéznek bizonyult. Az ablakot folyamatosan nyitva tartották, annak ellenére, hogy többször kértük, csukják be. Az ablakban állva dohányoztak, nekünk nem lehetett.Ha néhányat közülünk szólítottak, előtte gumibottal verték a székeket, melyeken aludtunk, nehogy elmulasszuk meghallani nevünket.  Reggel negyed nyolckor, 19 órás őrizetbe vétel után engedtek ki minket.A letartóztatásokat a rabomobilból is láthattuk átszállításunk közben, a rendőrség lassan bekerítette a tüntetőket, kik előbb - az egész napos frusztráció következtében is, hogy nem érhettük el célunkat, a Kongresszusi Központot - bankokat, irodaházakat rongáltak meg, nyugati étteremláncolatok tagjait verték szét.Ha sikerült volna együtt átjutnunk a tanácskozás helyszínére, minden bizonnyal békés tüntetéssel, vagy tárgyalással folytatódott volna a demonstráció. A cseh rendőrség külön mozgósított nagy erőkkel körülzárta a tüntetőket (egész nap helikopterek köröztek fölöttünk) önvédelmi harcra kényszerítve őket.A média csak ezekről a véres összecsapásokról tudósított, mely nyilván nem fejezi ki azt, amiért a több tízezer ember Prágába utazott.Jelen pillanatban akár száz is lehet a letartózatottak száma, kik már nem ússzák meg annyival, mint mi, vádat emelnek ellenük hatóság elleni erőszak és rongálás miatt. Köztük van hét magyar is. Cseh bíróság tárgyalja az ügyüket kirendelt védővel, addig előzetesben vannak az általunk ismert körülmények között, az emberi jogok széles körű ignorálásával.Ferjentsik Viola
Szubjektív India
Egy hónapos utunkat megkezdve, az indiai fővárosba eleve 10 órás késéssel érkeztünk, de nem ez bizonyult a legnagyobb problémának. Meleg volt. De nem úgy, mint itthon. Nagyon meleg. Ez így is maradt és mi elkezdtünk szenvedni. A szállodában a ventillátor jótékony szellője időnként enyhítette kínjainkat, de csak időlegesen. Meg kellett szokni.Szóval ülsz a kis utcában, a teázóban, izzadsz, mert nincs más választásod és nézelődsz. És egyszer csak feltűnik a szűk kis bazársoron egy elefánt. Ez normális. Ott. Delhiben, a fejlett fővárosban ugyanis a létező közlekedési eszközök teljes tárháza felvonul a szemed előtt. Rengeteg motor (ez a legolcsóbb), amin általában minimum a teljes család utazik anyuval és a gyerekekkel együtt, régi brit stílusú Ambassador autók, amik gyönyörűek, de eltűnőben vannak, hipermodern dzsipek légkondicionálóval (ez fontos, mint tapasztaltuk), biciklis riksák sokan, különös háromkerekű szerkentyűk autóriksa néven, biciklik persze, minden mennyiségben és színben, de váltó nélkül, taligák, mozgó árusok, ökrös szekerek, teherautók veszettül feldíszítve, pónis kiskocsik és persze: az elefánt. Ehhez a tökéletes zűrzavarhoz hozzá kell képzelni a hőséget, a hangzavart és az illat- (néha szag-)orgiát. És persze a teheneket. Azok mindenhol. Bambák, békések és előszeretettel fogyasztanak nejlonzacskókat. Ja igen, és az emberek. Delhiben csak kicsit vannak többen, mint Magyarországon. És mindenki egyfolytában mozog. Egy hét káosz-szemlélés után ezért elindultunk kalandozni Delhin túl. Agra és a Taj Mahal megszemlélése után pedig megtapasztaltuk az indiai út legfőbb jellegzetességét. A diarét. Elkerülhetetlen és váratlan. A nemzeti parkban ugyan volt tigris is, legalábbis egyikünk hallotta a morgást a bokorból, de fotósunk szerint ez csak az Ő meggyötört gyomrának mordulása volt.Egy hét múlva indultunk most már észak felé, menekülve a monszun elöl. A cél Shimla volt, az indiai Himalája tájékán, ahol a gyarmati időkben a britek is szerettek nyaralni, mivel szép és kedélyesebb, azaz enyhébb klímájú terület. Shimlában megmásztuk a hegyet egészen a majomtemplomig, ahol botokat lehet bérbe venni majomijesztés céljából és mellé majomeledelt árulnak majomcsalogatóként. Kinek mi kell.Az útikönyvből kiválasztottunk egy újabb csekély tíz órás utat, immáron busszal, de nem bántuk meg. Mire elértünk Manikaranba, már fel sem tűnt, hogy elfogyott az út, mert átmosta a vízesés és a teherautó mégis jön szembe a nem létező úton. És elfér. Ott ez is normális. Manikaran falu nagyságú zarándokhely egy gyönyörű, hegyekkel körülölelt folyóvölgyben és hasismámorban botorkáló szent emberekkel, azaz sadhukkal továbbá kilencven fokos természetes forrásokkal. Mi is megfürödtünk a forrásban, de erről nincsen fotó, mivel ruha nélkül történt.Gyanútlanul kószálva a városkában különös új ismerősre leltünk. Egy középkorú joga-tanárnőre Berlinből, akiről lassan kiderült, hogy temesvári születésű és azon kívül, hogy ért magyarul, Kőrösi Csoma Sándor leszármazottjaként a híres utazó után kutat évek óta. Vele buszoztunk és sétáltunk fel egy csodálatos falucskába, ahol megfigyelhettük többek között a helyi oktatási rendszer működését. A gyerekek még mindig palatáblát használnak, míg Indiában szinte bárhol, még vidéken is tudsz e-mailt küldeni. A városban pedig egyenesen hemzsegnek a 24 órás Internetkávézók. Kontraszt. Az itt jellemző.Másnap fájó szívvel vettünk búcsút a Himalájától és húsz órás, lerobbanással és újabb stoppolással tarkított buszút után megérkeztünk Delhibe, hogy még pár napig élvezzük a főváros nyüzsgését.Hazafelé a repülőn éjjel egy indiai szerelmesfilmet vetítettek, és míg mindenki aludt én őszintén megkönnyeztem az alacsony kasztból származó fiú és a gazdag lány reménytelen szerelmét. Egyébként az interneten chattelve ismerkednek meg a filmben. Számomra ez nagyon India.A beszámoló teljes szövege elolvasható a www.bahia.hu című weblapon.Szöveg: Szász ZsuzsannaFotó: Kápolnai Gábor
Rózsaszörpikék
Az ősz keservei mellett, élvezetekkel is járhat... talán sikerül megszerettetnünk ezt a szerintünk érdekes, ám ezzel együtt is rettenetes évszakot, azzal ha pár könnyen elkészíthető, alkoholos-, és üdítőital receptet közlünk kedvenceink közül, amiknek ősszel szedhető dolgok az alapanyagai.Felhívom az Olvasó figyelmét a Rózsaszörp nevű italra, amit kötelező kipróbálnia!! CSIPKEBOGYÓBORMásfél kg cukorból 3 1 vízzel szirupot főzünk. Langyosan ráöntjük 1,5 kg megtisztított csipkebogyóra, az edényt lekötjük, és langyos helyen tartjuk. Három hónap múlva leszűrjük. A seprőjét ismét felöntjük 1 kg cukorból 2 l vízzel főzött sziruppal, és 3 hónap múlva ezt is leszűrjük. A letisztult bort üvegekbe töltjük, és jól ledugaszoljuk. Hűvös helyen tartsuk.FÜGEBORHarminc dkg fügét egészen apróra vágunk, egy kétliteres uborkásüvegbe tesszük 5 g apróra morzsolt élesztővel vagy egy evőkanál sörrel. Egy l vízzel felforralunk 25 dkg cukrot, és ha kihűlt, a fügére öntjük. Az üveget azután lekötjük papírral, és három hétig meleg vagy napos helyen tartjuk. Ezalatt kiforr a fügebor. Ha a füge már leszállt az üveg aljára és a leve tiszta, merőkanállal óvatosan leszűrjük (az üveget ne döntsük meg, hogy a lé zavarossá ne váljék), azután sűrű vásznon vagy szűrőpapíron átszűrjük egy másik edénybe, majd ha leülepedett, újra átszűrjük. Az így készített fügebor színe és íze az aszúborhoz hasonlít.CSIPKEBOGYÓSZÖRPA frissen szedett bogyókat megmossuk, összezúzzuk. Egy 1 gyümölcsre 21 vizet öntve, lassú tűznél felmelegítjük, utána 2 napig állni hagyjuk. Közben többször megkeverjük. Két nap után szitára vagy szűrőre tett tiszta vászonruhán átszűrjük, és minden 1 léhez 80 dkg cukrot és egy késhegynyi borkősavat számítunk. A cukrot nagyon kevés vízzel sűrű sziruppá főzzük, habját leszedjük, feloldjuk benne a borkősavat, és a gyümölcsléhez keverjük. Kiforrázott, tiszta üvegekbe töltjük és lekötjük. Fogyasztáskor tetszés szerint hígítjuk.(A szűrőben maradt bogyókból áttörve, cukrozva lekvárt főzhetünk.)RÓZSASZÖRP, avagy a legtitkosabb keleti ital receptjeA piros, illatos rózsaszirmokból készítjük. Harminc dkg szirmot 2 1 hideg vízzel felteszünk főni, és addig forraljuk, amíg a víz megpirosodik, a szirmok pedig színtelenek lesznek. Ekkor a levet szűrőbe tett tüllön átszűrjük, a levével azonos mennyiségű cukorral kb. 15 percig főzzük, kiforrázott üvegekbe töltjük, lekötjük vagy dugaszoljuk, és száraz gőzbe rakjuk.Eleven
Az uralkodói alma íze
Azaz a szépségkirálynők sorsa a kezdetektől 1945-igAlma. A termékenység és a szerelem szimbóluma. Mivel majdnem teljesen gömb alakú, a teljességet, a tökéletességet jelképezi. A tudás szimbólumaként is szerepelhet, ennek a közepén elhelyezkedő ötágú csillagot (pentagrammát ) formázó magháza ad okot. Az alma közepébe zárt pentagrammát a testbe zárt lélekkel azonosítják.A görög-római mitológiában Aphrodité/Venus-hoz kapcsolódik. A Heszperiszek kertjéből származó aranyalmát, melyet Erisz, a viszály istennője begurít az istenek lakomájára, Parisznak, egy halandó férfinak kell odaadnia a legszebb istennőnek, az előtte felsorakozók közül.Természetesen Aphrodité, a szerelem istennője kapja meg az aranyalmát.Az alma ezen kívül a menyasszonyok, a frissesség, és az energia jelképe is, és természetesen az uralkodásé is, gondoljunk csak az országalmára, mint a hatalom birtokosának attributumára.Megj.: No meg, a jelenkori értelmezések közül a leggyakrabban a Hitel=Alma megállapítással találkozhatunk. Én, e két tétel egyenlőségét, de bárminemű összefüggését sem igen tudom belátni a mai napig, úgyhogy ezt nem elemzem...Szóval, a szépség és az uralkodás.Úgy tűnik, mindig megajándékoztuk, és ezzel megválasztottuk a legszebb nőket egy adott társadalmi csoporton belül. Ám azt alig tudom elképzelni, hogy Aphrodité sorsa hasonlóképp alakulhatott volna, mint ahogy a mai kortársaié a szépségkirálynőké.A Miss Hungary-k, Miss Európák, és Miss Univerzumok (akiket inkább Miss Általunk Ismert Univerzum-oknak kellene hívnunk) egytől egyig halandók voltak. (Bár az ideinél valami gyanús!)És ha halandó létükben arra a sorsra jutottak, hogy egyszer ők kapták azt a bizonyos aranyalmát, ennek következményeit életük végéig viselniük kellett. Ha a legoptimálisabb esettől indulunk el, ott van az emlékezés, az öregség kevés örömei közül talán a legnagyobb. Igaz, hogy néha cserbenhagyja az embert, pl. a szemüveg hollétét, vagy valamilyen közismert nevet illetően, de ami a személyes emlékeket érinti: alig.É mi tud jobban fájni, mint a megváltoztathatatlan és belátható veszteség. Ám ez a legoptimálisabb eset, mert feltételezik az öregkort, és az ép elmét... de ne szaladjunk előre!Idén is választottunk szépségkirálynőt kis hazánknak, hogy legyen. (Nem azért, mintha nem is-mernénk személyesen akár több, sokkal szebb nőt is a győztesnél, és ezzel nem az idei királynőnket akarom kritizálni!) Tehát ismét választottunk a jelentkezők közül. Így tettük ezt 1929-ben, amikor először rendeztünk szépségversenyt, aránylag modern eszközök segítségével és bizonyos tárgyilagosságra (már ha lehet itt ilyenről szó) való törekvéssel.J Ebben az évben osztották ki a Magyarország szépe díjat, és először beszéltek hűvösen és pontosan a csípő és mellméretekről.Az első izgalmas versenyt egy nagyon finom és egyszerű, fekete fürdőruhába öltözött 18 éves leányka nyerte meg, Simon Böske, egy dunántúli körorvos leánya. A fiatal lány arca teljesen szabályos volt, és ha egyáltalán látszott rajta valami kifejezés, az leginkább ijedtség és egyfajta "szimpatikus zavar" keveréke lehetett...Ettől a perctől kezdve mindent tudni lehetett Simon Böskéről. Hogy hol érettségizett, hányas cipőt hord, hogy nincsenek határozott tervei a jövőt illetően... és főleg... hogy milyen ruhákban jár."Vele járt le a csípő alatti nadrágok és térden felüli szoknyák végzetesen fiús és sokak számára ijesztően előnytelen korszaka"- írták az újságok. Ma már tudjuk, ilyen hogy valaminek a divatban "lejár a korszaka", nem történik, és sohasem fog.Simon Böske szépségkirálynő ideállá lett és megfordította a divatot. Azután Párizsban Miss Európává választották. Böske egy darabig őrizte ezt a címet, majd finoman és kedvesen visszavonult, ahogy jólnevelt úrilányhoz illik.Azután újra feltűnt - mint Brammer Pál budapesti textilkereskedő felesége- a képeslapok hasábjain. Ugyanolyan szép volt, és finom, mint egy-két évvel azelőtt, csak a boldogság nem látszott rajta.Ezután jött a szépségkirálynő-választás. Jött Szalonczay Éva, az ügyes és mulatságos dzsentrilány, s egyben divatrajzoló, jött Tasnády Fekete Mária, az ifjú színésznő, akit sürgősen elvett Radványi Géza filmrendező.Jött Lamper Ica, aki sok szakértő szerint igazi szépség volt. Azután jött a háború is, ahol viszont nem volt helye semmilyen igazi szépségnek.Simon Böske sorsa fiatalon megpecsételődött. Agydaganat volt-e vagy korai meszesedés, ma már nehéz lenne kideríteni, férje, Jób Dániel, a vígszínház akkori igazgatója, hiába babusgatta ifjú feleségét, az egyre szótlanabbá vált, végül nem sokkal a háború befejezése előtt meghalt.Az akkori szépségkirálynők közül már senkire sem emlékeznek az emberek, talán az idősebbek közül néhányan. Tasnády Fekete Máriára, mint Radványi Gézánéra talán, a Valahol Európában c. film szereplőjeként. Ha nem is sorstragédiák sorozatát írtam le, azért, mert sejthető: szépségkirálynőnek lenni akkor sem volt veszélytelen vállalkozás.Köszönjük Fedor Ágnesnek a segítséget.Eleven
Trance - transz
A zenére vagy valamilyen ritmusra történő ütemes mozgás mindig az emberi kultúra meghatározó eleme volt.Önmagunkon belüli érzelmi egységet, az egyén számára pedig a csoporton belül való feloldódást teszi lehetővé, az idők kezdete óta. Tegnap is, ma is (!) a szertartások, rítusok szerves részeként a transzcendens, valóságon túli szférával való kapcsolatteremtés eszköze.Ennek korai tanúbizonyságai pl. a dél-fanciaországi Tuc d'Andoubert-barlang talajában megőrződött lábnyomok, amelyek arra engednek következtetni, hogy az őskori ember körtánca fontos szerepet játszott a termékenységi mágiában A természeti népek kultikus életében, valamint az eurázsiai sámánszertartás során a forgás, tánc révén elért eksztázis az istenségekkel, a természetfeletti erőkkel és a szellemekkel való érintkezést segítette elő (sámán/táltos).A hinduizmus egyik főistene, Síva, a teremtő-megtartó-pusztító isten, a "Tánc Ura"A kozmikus táncát megjelenítő ún. Síva Natarádzsa bronzplasztikák az isten világrendet irányító kozmikus energiáját, az élet mozgásban, ritmusban kifejeződő lényegét ábrázolják.A tánc a hindu templomi szertartások eleme. Krisna tánca a férfi nemzőerővel áll kapcsolatban. Amikor a gópikkal, a pásztorlányokkal táncol, mindegyik lány azt hiszi, hogy Krisnával táncol, pedig a kiválasztott Rádhá kivételével mindegyik csak az isten képmását tartja a karjában. Ez a tánc a halandó ember és az isten egymáshoz való viszonyának kifejezője.Az antikvitás kultúrájának is szerves részét képezte a tánc, amely már az archaikus kortól kezdve az ünnepekhez kötődött, és gyakran dramatikus jellegű volt. A Dionüszosz-kultuszban az istenséggel való egyesülés élményét a hétköznapi életből való tökéletes kilépéssel, az eksztázisig fokozódó táncolással igyekeztek elérni A tánc felszabadító, katartikus jellege az áldozati szertartási ünnepeken is megnyilvánult. Ilyen például az a daru-tánc vagy geranosz-tánc is, amelyet a knósszoszi labirintust megjárt Thészeusz táncolt el, hogy megünnepelje az újjászületéstA tánc a rómaiaknál is az ünnepekhez kapcsolódott. A Floralia példa arra is, hogy a tánc idejét a természetben mágikusnak tartott időpontok szabják meg, ezek közé tartozik a tavaszvárás, az aratás, valamint a napfordulók. - A Bibliában a szélsőséges érzelmek kifejezésére, főképp a profán és a kultikus ünneplésre szolgál. Lehet a szüreti mulatozás része, valamint a győzelmi ünnepekhez és az Úr dicsőítéséhez is kapcsolódott.Az Úr dicséretére az Ószövetség szerint a zsidók gyakran lejtettek táncot "Dicsérjétek az Urat dobbal és tánccal" (Zsolt 150,4). Ugyanakkor a másik érzelmi véglet, a gyász és a fájdalom kifejezője is lehet Az Úr prófétái esetében a tánc azt jelzi, hogy Isten lelke rájuk szállott, azaz valószínűleg ritmikus mozgással kísért transzba estek: "Előttünk zeng majd a hárfa, a dob, a furulya és a cintányér, ők maguk meg prófétai révületben lesznek" (1Sám 10,5).Az Újszövetségben a táncos ünneplés nem fordul elő, a keresztény szertartásokból hiányzik a mozgással történő spontán érzelemkifejezés. A tánc irracionális és bűvölő hatalma nyilvánul meg Salome táncában. Egy ismeretlen ókeresztény költő Jézus táncol c. versében a hit örömét és feloldó erejét jeleníti meg: "A Tizenkettő körtáncot jár fenn. / A minden táncot jár fenn" A muszlim kultúrában a profán, a gyönyörködtetésre és megnyugtatásra szolgáló tánc a nők attribútuma, az urukat szórakoztató háremhölgyeké, ill. az égi huriké. A szakrális tánc a szúfi szertartások eleme: a kerengő dervisek bő, szétterülő uszályos ruhában forognak saját tengelyük körül a Korán szövegeinek ritmikus kántálására, hogy ily módon transzba essenek, és az eksztázis révén a szellemi régióba emelkedjenek.Az okkultisták a transz eszközének, lényegének tartják a táncot, amely egy rítus folyamán "módosult tudatállapotot" eredményez.A ma, szinte szertartásszerűen, meghatározott időnként (pl. hétvégeken) megrendezésre kerülő, különböző zenei irányzatok (pl. trance, house, drum&bass, stb ) nevével fémjelzett partyk, bulik forgatagában, amelyeknek megvan a saját szabályrendszere, formavilága, szokásai, ahogy a zenéi, és táncai is, ugyanúgy ennek a módosult tudatállapotnak az elérése a cél.Beláthatjuk, hogy az eszközök, kellékek is csak látszólag modernek. A drogok, stimuláló és hallucinogén szerek fogyasztása, az ismétlődő hang-, és fényelemek , a dobok, a különleges ruhák, díszek, festések nem mai találmányok, mint ahogyan egy látszólag modern tánc elemei sem. A tánc, az önfeledt mozgás, a belsőnk erőinek kifejeződése, pusztán önmagunk által a saját határaink, de leginkább határtalanságunk megélésének lehetősége, együtt és külön, mindíg, minden korban.Eleven
last minute ajánlatok
ünnepi ajánlatok
Valutaváltó
EUR euró
HUF forint
Üzemanyagárak
Budapest
bármelyik ker.
95
Iránytű
europe asia australia australia africa north_america south_america antartica EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
Hasznos információk
Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
Utazók sarka
Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.
Kiemelt partnereink: