Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Kalandozóink jelentik - Magazin
Ezek a legjobb légitársaságok a Skytrax szerint

A Skytrax 2017. június 20-án, a Párizsi Air Show keretén belül hirdette ki "Az év legjobb légitársasága" díját. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több mint 160 országból. Az utasok visszajelzésén alapuló Skytrax díjat tavaly az Emirates légitársaság vehette át, ők idén a negyedik helyen végeztek. A közönség szavazatai alapján "Az év legjobb légitársasága" díjat 2017-ben a Qatar Airways nyerte el.A második helyen a Singapore Airlines végzett, a dobogó képzeletbeli harmadik fokára pedig az ANA All Nippon Airlines állhatott fel. A Skytrax felmérésén a legjobb európai légitársaság a Lufthansa lett, a német légicég a hetedik helyen végzett az abszolút értékelésben.A Lufthansa közleményében elmondta, hogy az utasok a világon mindenütt pozitívan nyilatkoztak a felmérés során a német prémium légitársaságról, elismerve a Lufthansa által kínált szolgáltatások színvonalát. A Lufthansa emellett a legjobb nyugat-európai légitársaságnak (Best Airline in Western Europe) és a legjobb vendéglátást nyújtó első osztályú várónak (Best First Class Lounge Dining) járó díjakat is elnyerte. A "Legjobb nyugat-európai légitársaság" díjra a Lufthansát, a Swisst és az Austrian Airlinest is jelölték.Az Austrian Airlines munkavállalóit a legjobb szolgáltatásokat nyújtó európai légitársaság-személyzetnek járó díjjal (Best Airline Staff Service in Europe) jutalmazták. A további nyertesek között található a Garuda Indonesia, akik a legjobb hajózó személyzetet biztosították, legtisztábbnak az utasok az EVA Air gépeinek fedélzetét látták, a legjobb fapadosnak az Air Asiát választották, a legjobb fedélzeti szórakoztató elektronikai központtal az Emirates rendelkezik a felmérés szerint. Az utasok úgy gondolják, hogy a legjobb első osztályt az Etihad biztosítja, Business osztályból a Qatar Airways kínálja a legjobbat, Premium Economyban és normál turistaosztályon is a Thai Airwayst szavazták meg.A Skytrax 2017-ban a legjobb regionális légitársaságnak a Bangkok Airways-t választotta.A Skytrax 1999 óta évente elvégzi a felmérést.TOP 10 légitársaság 2017-ben:1. Qatar Airways2. Singapore Airlines3. ANA Minden Nippon Airways4. Emirates5. Cathay Pacific6. EVA Air7. Lufthansa8. Etihad Airways9. Hainan Airlines10. Garuda Indonesia
BŐVEBBEN
A müncheni 2-es terminál a világ legjobbja
A 2017-es World Airport Awards díjprogram szavazásán a londoni Skytrax Intézet a müncheni repülőtér 2-es terminálját választotta a legjobbnak a világon. Az eredmény a világ mintegy 14 millió légi utasa által kitöltött kérdőív összesítése alapján született.A 2003-ban megnyitott 2-es terminál a tavalyi év során jelentősen bővült: 2016 áprilisában nyílt meg a szatellitépülete, amely 11 millióval 36 millió fölé növelte a terminál utaskapacitását. Az új épület 27 utashídja közvetlen be- és kiszállási lehetőséget biztosít az utasok számára, akik busztranszfer nélkül jutnak repülőgépükhöz. A 2-es terminált a müncheni repülőtér és a Lufthansa 60:40%-os tulajdoni megoszlású közös vállalata üzemelteti.A 2-es terminál kiemelkedő eredménye a World Airports Awards szerint számos ténynek köszönhető. Magas pontszámot ért el az utasélmény és az általános kényelmi színvonal kategóriákban, illetve a legjobb értékelést kapta a szórakozási lehetőségekért, illetve azokért a csendes zónákért, ahol az utasok olvashatnak, dolgozhatnak, vagy épp pihenhetnek. A T2 tranzit terminálként is kimagasló pontszámot kapott: már az épület tervezésénél kiemelten figyeltek arra, hogy az utasok a lehető legrövidebb idő alatt tudjanak átszállni az egyik járatról a másikra.A szatellitépület megnyitásával minőség és befogadóképesség szempontjából is továbbfejlődött a terminál: a világ egyik legmodernebb reptéri épületeként számos vásárlási és étkezési lehetőséget kínál az utasok számára, mindezt kellemes környezetben és természetes napfény mellett. A 2-es terminál teljes üzlet- és étteremterülete közel megduplázódott: mintegy 7000 négyzetméteren nyíltak új kávézók, éttermek és boltok. A müncheni nevezetességek és kultúra által inspirált dekorációt is jól fogadta az utazóközönség.A terminálon belül a kapukat a jövő igényei szerint alakították ki. A 2-es terminálban mindenhol megtalálhatók azok a csendes zónák, ahol bárki kényelmesen helyet foglalva dolgozhat, vagy pihenet. Aki pedig produktívan szeretné kihasználni a rendelkezésére álló időt, értékelni fogja az ingyenes internetszolgáltatást, az elektromos és USB-csatlakozókat is. A családi várótermeket úgy alakították ki, hogy a gyerekek a beszállás előtt még levezethessék fölösleges energiájukat. Ezen felül most először állnak rendelkezésre zuhanyzók a Lufthansa várókon kívül is - a "Non-Schengen" zónában bárki felfrissülhet, aki átszálló járatára vár.A nyugalomra vágyó utasok 11 Lufthansa várót vehetnek igénybe a 2-es terminálban. Ezek közül öt új váró a szatellitépületben található, pazar kilátást nyújtva a reptér forgalmi előterére. A maximális kényelem érdekében az első osztályú váró tetőterasza exkluzív kényelmi funkciókkal áll az utasok rendelkezésére a reptér szívében. A mozgássérült utasok és a kísérő nélkül utazó gyermekek várója is speciális szolgáltatásokkal igazodik az adott utascsoport igényeihez.Azok az utasok is körülnézhetnek a szatellitépületben, akiknek a gépe nem onnan indul. A Lufthansa minden beszállókártyával rendelkező utast szívesen lát egy rövid bejárásra a földalatti vasúton megközelíthető, új épületben.
Budapesti járatokat is érint a Lufthansa-sztrájk
Csütörtök éjfélig meghosszabbították a Lufthansa német légitársaság pilótáit képviselő szakszervezet (Vereinigung Cockpit - VC) szerda hajnalban kezdett sztrájkját. A munkabeszüntetés budapesti járatokat is érint, míg a Debrecen-München vonal Lufthansa-járata szerdán is közlekedett.A sztrájk miatt 876 járatot töröltek a Lufthansa szerdai menetrendjéből, ami mintegy 100 ezer utazót érint. Kimarad szerdán öt Budapest és München, illetve négy Budapest és Frankfurt között közlekedő járatpár is.Továbbra is azt javasolják az utasoknak, hogy az lh.com oldalon tájékozódjanak indulás előtt.A Lufthansa Csoport többi utasszállító tagját - Eurowings, Germanwings, SWISS, Austrian Airlines, Air Dolomiti, Brussels Airlines - nem érinti a munkabeszüntetés.A légitársaság kedden a frankfurti munkaügyi bírósághoz fordult, a sztrájk jogellenességének megállapítását és megtiltását kérve, de a testület elutasította a kérelmet, arra hivatkozva, hogy állami bíróság nem szólhat bele a kollektív szerződések kialakításának menetébe. A Lufthansa fellebbezett a döntés miatt, de a másodfokon eljáró hesseni tartományi munkaügyi bíróság is elutasította kérelmét.A VC a bírósági eljárás lezárása után közölte, hogy nemcsak szerdára, hanem csütörtökre is egész napos sztrájkot hirdetnek.A Lufthansa egyelőre nem változtatott csütörtöki menetrendjén, amelyben így valamennyi tervezett budapesti járat is szerepel.A VC éves szinten átlagosan 3,66 százalékos béremelést kér a legutóbbi kollektív szerződés lejártával elkezdődött, 2017 áprilisáig tartó ötéves időszakra a Lufthansa, a Lufthansa Cargo és az Eurowings, illetve a Germanwings diszkont légitársaság mintegy 5400 pilótájának. A munkaadó 2,5 százalékos emelést ajánl és munkaügyi közvetítő bevonását javasolja. A szakszervezet szerint az ajánlat a Lufthansa Csoport jelentős nyereségére tekintettel elfogadhatatlan.A VC a bérek ügye mellett a korai nyugdíjazási rendszer átalakításával és a vállalatvezetés költségcsökkentési törekvéseivel kapcsolatban is konfliktusba került a Lufthansa. A tárgyalások először 2014 tavaszán rekedtek meg, azóta 13-szor sztrájkoltak a Lufthansa pilótái.A Lufthansa Csoport szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye a november 24-i menetrenddel kapcsolatban ITT olvasható angolul.
A rovat további hírei
10 sziget Európában, ahová érdemes nyaralást tervezni
Vannak, akik idén is valamelyik szigetre akarnak utazni, mások valamiért szívesebben nyaralnak a szárazföldön. Talán attól tartanak, hogy a zárt, behatárolt miniatűr világ nevezetességei kevésnek bizonyulnak egy teljes hétre, vagy attól félnek, hogy kevés a szórakozási lehetőség. A következő listáról azonban a legkülönfélébb érdeklődésű emberek is találhatnak kedvükre valót!Ha szeretnénk kevesebb várost és jóval több természeti szépséget látni...Ideális sziget: Hydra, GörögországAz Athénhoz rendkívül közel található, mindössze 64 négyzetkilométer területű Hydra már egy évszázada a legnépszerűbb görög szigetek közé tartozik. A Szaróni-szigetcsoport legnevezetesebb tagjának látnivaló közé mindössze két kolostor és egy zárda, egy vár és egy történelmi múzeum tartozik, viszont olyan páratlanul szép a természeti környezet, hogy számos filmet forgattak itt már, többek között Sophia Lorennel is egyet az ötvenes években.Ha olyan nevezetességet szeretnénk látni, ami kizárólag ott található meg...Ideális sziget: Korzika, Franciaország, és Elba, OlaszországA "Végletek szigetének" nevezik a 8700 négyzetkilométer nagyságú, Ligur-tengeren lévő szigetet, amely többek között arról nevezetes, hogy Franciaországhoz tartozik, és itt született az egyik legnagyobb hódító, Bonaparte Napoleon. Vad szurdokvölgyek, 2000 méter fölé emelkedő sziklacsúcsok, mélyzöld színű sziklamedencék, kristálytiszta hegyi patakok, vagy éppen rejtőzködő hegyi tavak, hófehér homokos, türkizkék vizű tengeröblök várják a látogatókat.Ha speciális helyi különlegességeket szeretnénk kóstolni, ami máshol nem kapható...Ideális sziget: Kefalonia, GörögországKefalonia idilli sziget, amely nem akar turistaparadicsommá válni, ezért korlátozzák a helyi fejlesztéseket. Aki nem szereti a zsúfoltságot, de annál inkább a kényelmet és a csodás természeti környezetet, pihenésre, nyugalomra és kulináris élvezetekre vágyik, válassza bizalommal a Jón-tengeri üdülőhelyet! Itt található a híres Melissani-barlang, a Szent András-kolostor, válogathatunk a legszebb kavicsos és homokos strandok között, kipróbálhatjuk a helyi borkülönlegességet, a robolát, belekóstolhatunk a különleges mediterrán ételekbe, és kirándulhatunk a szomszédos Ithaka szigetére is.Ha szívesen laknánk egy nemzeti park szomszédságában...Ideális sziget: Mljet, HorvátországAz egyik legszebb horvát nyaralóhelynek tartják, mégis kevesen ismerik a Dalmáciában található Mljet szigetét, melynek felét foglalja el a nemzeti park. Az érintetlen, vad természet, a kristálytiszta vizű tenger és tavak tökéletes pihenési lehetőséget kínálnak, a hely ideális biciklitúrákra vagy hegymászásra is. A nagyobbik tó szigetén lévő, 12. századból származó bencés Szűz Mária-kolostort hajóval lehet megközelíteni, ahol emlékezetes kulináris élmények várnak ránk.Ha a legjobb helyen szeretnénk valamilyen sportot űzni...Ideális sziget: San Domino (olasz búvárparadicsom)Az Adriai-tengerben található olasz szigetcsoport egyik tagja, a rendkívül zöld San Domino 280 hektáron terül el, és az öt sziget egyedüli homokos strandjával dicsekedhet. Kristálytiszta víz veszi körül, ami a horgászok és a búvárok ideális menedéke.Ha egy vulkán kráterében támad kedved megmártózni...Ideális sziget: Ilhéu de Vila Franca do Campo (Azori-szigetek, Portugália)Bár az Atlanti-óceánon található szigetcsoport tagja, mégis Európa legnyugatibb részén fekszik a Portugáliához tartozó vulkán tengervízzel megtelt kalderája, melynek olyan töredezett több helyen a pereme, hogy a hullámok átcsapnak rajta. A félkör alakú, gyönyörű korallzátony, a különleges strandélmény és a számtalan vízi sport lehetősége vonzza a látogatókat.Ha szigeten szeretnél nyaralni, meg nem is...Ideális sziget: KorfuHa valaki nem tudja elképzelni magáról, hogy kibír egy teljes hetet bármelyik szigeten, utazzon el Korfura! Egyrészt annyi a változatosság, hogy ennyi idő alatt nem lehet megunni (csodás öblök, narancsligetek, a Durell család házai, Sissi palotája, görögkeleti templomok és kolostorok, valamint a főváros erődítménye), másrészt örök élményt jelentenek a rövid kirándulások a szomszédos szigetekre (Paxos és Antipaxos), a görög szárazföld egyik legszebb részére (Parga) és Albániába.Ha a bulizás, a felhőtlen kikapcsolódás a cél...Ideális sziget: Ibiza, SpanyolországNemcsak buliszigetnek nevezik, hanem tengerparti homokja, hófehér, középkori hangulatú házai miatt "fehér szigetnek" is. Európa egyik legszebb turistaparadicsomának tartják, teljes területe az UNESCO világörökség része. A Baleári-szigetek harmadik legnagyobb tagja, Európa buliközpontja a fiatalok kedvencének számít, ami egyedülálló toleranciájáról híres: itt türelmesen elviselik azt is, aki részegen botrányosan viselkedik.Ha kedveljük a kultúrák találkozását...Ideális hely: CiprusFöldrajzilag Ázsiához tartozik, de 2008 óta az eurózóna tagja a Földközi-tenger harmadik legnagyobb szigete. Többek között egyiptomiak, görögök, rómaiak, velenceiek, arabok, törökök, angolok hódították meg földjét, és hagytak rajta és benne maradandó emléket. Állítólag itt született a szerelem istennője, Aphrodité, és az egyik legnagyobb nevezetesség a szikla, melynél kikelt a habokból. Hangulatos parti sétányok, nyüzsgő városok, minden igényt kielégítő strandok, várak és ókori romok teszi feledhetetlenné a szerelem szigetét.Ha mindenbe belekóstolnál egy kicsit...Ideális sziget: Capri, OlaszországItt aztán minden földi jóban lehet részed, amiben csak szeretnéd, mert ezt a szigetet a megtestesült földi paradicsomként emlegetik. Találsz itt csodás természeti szépségeket (Kék-barlang, sziklák a tengerben, gyönyörű parkok és kertek), római kori festői romokat (Augustus és Tiberius idejéből), a Villa San Michele-t, Axel Munthe svéd orvos palotáját és kertjét, sőt megízlelheted a szigeten termő citromból készülő likőrt, a híres limoncellót, és a kézműves citromos és narancsos fehér csokoládét is.
Jeruzsálem, a béke városa
Izrael fiatal ország, több ezer éves történelemmel. Három világvallás bölcsője, és hatvan éve itt, a bibliai Ígéret Földjén találtak új hazára a holocaustot túlélő zsidók. Innen nézve állandó fenyegetettségben, terrorveszélyben élnek, ott tartózkodva úgy látjuk: teljes a béke és nyugalom. Az ország gyönyörű, tengerek, tavak, sivatagok és oázisok teszik változatossá. Bármerre nézünk, a történelemmel találkozunk, és a jövőnek szóló építkezésekkel.Egy hetet töltöttünk Izraelben a Turisztikai Minisztérium meghívására. Sokfelé jártunk, és elég sokat láttunk ahhoz, hogy tudjuk: mennyi mindent kellene még megnéznünk. A Júdeai-hegyek között, 800 m magasan fekszik Izrael fővárosa, Jeruzsálem. Négyezer éves történelme során mindhárom nagy monoteista (egyisten-hívő) világvallásnak (keresztény, zsidó, mohamedán) szent városa lett. Itt van a zsidók legszentebb helye, a Siratófal (Nyugati fal), a Szent Sír templom és a mohamedán Sziklamecset. Egy XVI. századi német metszet Európa, Ázsia és Afrika metszéspontjába állította s a világ középpontjának mutatta.A város neve minden bizonnyal két ősi sémi szó összetétele, a sok ezer éves település alapítói, a jebuszi nép nyelvén Uru Sálem (héberül Ír Hasalom), vagyis a béke városa. (Sajnos, ezt a nevet nem mindig igazolta a történelem.) A Szentírásban is Salem városaként említik először, amelynek királya - Ábrahám korában - a legendás Malkicedek volt. Miután Ábrahám, a bibliai történet szerint, háborús győzelmével megmenti Salem város szövetségeseit, s még a zsákmányból sem kér semmit, a király áldást mond rá: „Áldott legyen Ábrahám és áldott legyen a Legfelsőbb Isten!” (Mózes I. könyve, 14. fejezet, )Bár Micvá a KotelnélJeruzsálem óvárosát fal veszi körül, amelyet eredetileg Dávid király építtetett, de a ma is álló fal a XVI. századból való. A falnak 8 kapuja van, ebből 7 átjárható, a 8. be van falazva. Ez az Irgalom kapuja, vagy más néven az Arany kapu. Még Szaladin szultán falaztatta be 1187-ben, Jeruzsálem elfoglalását követően, s azóta sem bontották ki. A zsidó hit szerint, amikor eljön a megjövendölt Megváltó, ezen a kapun át fog felmenni a Templom-hegyre. Az Arany kapu az Olajfák hegyére, illetve a Gecsemáné kertre néz, ahol a Biblia szerint Júdás elárulta csókjával Jézust, s a rómaiak kezére adta. Az Olajfák hegyén ma is olajfák állnak. Állítólag ezek az igen öreg olajfák már Jézus idejében is itt álltak. Ez azért legendának tűnik, mert az olajfák ugyan nagyon sokáig élnek, de talán kétezer évig mégsem.Jeruzsálem a júdeai sivatag jelentéktelen, dombtetőn álló városkája volt, amikor i.e. 1000 táján Dávid elfoglalta a kánaánitáktól és fővárosává tette. Mikor Dávid fia, Salamon megépítette az első templomot, ahol Mózes kőtáblába vésett tízparancsolatát elhelyezték, Jeruzsálem a zsidó nép szent városa lett. I.e.587-ben Elő-Ázsia legnagyobb uralkodója, Nabu-kudurri-uszur (Nabukodonozor) megtámadta a várost, lerombolta Salamon templomát, a zsidókat pedig Babilonba hurcoltatta. A babiloni fogságból visszatérő zsidóság i.e. 520 táján újjáépítette a templomot, és 500 év múlva Nagy Heródes átépíttette azt. Ez a heródesi templom sem állt sokáig, i.sz. 70-ben a rómaiak földig rombolták. Csak a nyugati fala maradt állva, napjainkban ez a zsidók legszentebb helye, a Siratófal, héberül a Kotel.A zsidó hit szerint Isten szelleme nem távozott el a templomból, mikor azt lerombolták, hanem ma is a fal felett lebeg, ezért a hithű zsidók itt érzik magukat legközelebb Istenhez. A Siratófalnál bármely zsidó a nap bármely órájában imádkozhat., de az asszonyok csak a férfiaktól elkülönített részen. A fal repedéseibe, hézagaiba kis cédulákra felírt kívánságokat rejtenek, s remélik, hogy Isten teljesíteni fogja. Van egy jeruzsálemi mondás, mely szerint ha Istennel akarsz beszélni, akkor ezt itt csak helyi hívásnak minősül.Idegenvezetőnk, Chaim Laci elmondta, hogy amíg nem szabályozták, rengeteg zajos családi ünnepség volt a Siratófal közelében, ami zavarta az imádkozókat, akik bármikor, akár éjjel is felkereshetik a szent helyet. Pár éve csak a hét utolsó munkanapján, azaz csütörtökön lehet a Kotel-nél ünnepelni, és engedélyt kell kérni, a tumultus elkerülése miatt. Csütörtök lévén mi éppen egy Bár Micvá kellős közepébe csöppentünk. A Bár Micvá jelentése „a kötelességek, a parancsolatok fia”. A zsidó fiatalember életének 13. éve után elérkezik a felnőtté avatás pillanatához. Ezzel kezdődik el önálló életútja, amely sok tekintetben változás és kötelezettség is. E naptól beleszámít a minjánba (10 férfi), amely nélkül zsidó ima és istentisztelet nem működik. E naptól köteles valamennyi parancsolatot betartani, mivel már nem apja felelős tetteiért Isten előtt. A 13. évét betöltött ifjú tehát másnap imaszíjat ölt, és együtt imádkozik reggel férfitársaival, amely közösségben immáron teljes jogú tag. Az ezt követő olyan napon, melyen a tórát olvassák, őt hívják fel máftirnak, aki a háftárát (prófétai rész, zárszó..) olvassa. Ezen az alkalommal veszi fel először a táliszt (imalepel szemlélörojtokkal), amelyet haláláig kell újra és újra felvenni.Ez tehát egy nagyon nagy családi ünnep, ennek megfelelő felhajtással tartják meg. A családtagok rokonok kísérik a felnőtté vált ifjút, szól a zene, táncolnak, és így vonulnak a Falhoz, ahol még az a megtiszteltetés is érheti, hogy viheti egy darabon a Tórát, a zsidók szent könyvét, amit a világ ma Ótestamentumként ismer, és Mózes öt könyvét tartalmazza.Mecset a sziklánJeruzsálem talán legszebb épülete az Óváros szívében magasodó mecset, ahová lépcső vezet fel a Siratófaltól. A Sziklamecset nevet az ott látható hatalmas szikláról kapta, amely Jeruzsálemet szent várossá teszi. A Sziklamecset az iszlám négy csodája közül a harmadik. Mekka és Medina mecsetje után következik, de megelőzi Damaszkusz mecsetjét. Alapja az a sziklakő, mely egykor a muszlim zarándoklatok legfőbb célja volt. E szikla köré épült a Sziklamecset, a legrégibb ránk maradt iszlám szentély.A szikla, a Mórija hegy egy darabja, ahol Ábrahám feláldozni készült fiát, Izsákot Jehovának, s ahol ezer évvel Krisztus előtt Salamon király az első templomot építtette, amelyet Kr. e. 588-ban leromboltak. Jézus már a Nagy Heródes által építtetett nagyobb templomot láthatta. Heródes templomát a ma is ott álló sziklára építették. Ezen a helyen történt Mária megtisztulása, amikor is az öreg Simeon a kis Jézussal a karján elmondta a Nunc dimittist.A Morfija (Sion) hegy környéke, ahova Salamon építtette templomát, nemcsak a zsidók, de a muszlimok szemében is szent és becses hely. Mohamed próféta (570-632) halála után mindössze 6 évvel, 638-ban a muzulmán Omar kalifa vette be a várost, és a templomot az iszlám szent körzetének nyilvánította. Úgy tartják, hogy Mohamed próféta a szikláról (fénylő lépcsőkön) szállt fel szent lován (Gábriel arkangyal kíséretében) a mennybe, a hegy tetején álló 4 m-es sziklatömbről, melyet a Korán „éjszakai utazás”-ként ír le, hogy megkapja a kinyilatkoztatásokat földi küldetése teljesítéséhez. A Szikladómot a damaszkuszi kalifa építtette 691-ben, s a külsejét pompás aranymozaikokkal boríttatta. Az oszmán törökök később 45 ezer perzsa csempével rakták ki. Maga a kupola, mely sokak számára a város jellegzetes szimbóluma, (a 687-691ben emelt, csillogó kupola koronázta szimmetrikus, nyolcszögletű épület külső és belső elrendezését szigorú matematikai elvek vezérelték). Eredetileg fából készült és aranylemezekkel fedték be. Az arany-alumínium ötvözetből készült és Korán-idézetekkel ékesített jelenlegi kupolát 1963-ban fejezték be, (kerülete 61 m.) Többféle illatszerrel is meglocsolták (ámbrával, pézsmával), úgyhogy a zarándokok egy idő után már illatáról is felismerték.A muszlimok hite szerint a világvége eljövetelekor erről a szikláról hangzik majd el az utolsó ítéletre hívó szó. (A fundamentalisták a „végső jel”-ként tartják számon a sziklát, a zsidók és a keresztények az Armageddon helyének is nevezik, amely a végső küzdelem színhelye lesz a Messiás második eljövetele előtt, a moszlimok szerint ezen a helyen fog majd össze Jézus és Mahdi a Messiás, a Gonosz ellen, s a zsidók és a keresztények is megtérnek az iszlám kebelébe. A templomból ma nem tiltják ki a hitetleneket, nem úgy, mint a keresztesek uralma alatt, amikor a zsidók és a moszlimok nem tehették be a lábukat. A fundamentalisták sokszor igen elszántan versenyeznek az egyedüli birtoklás jogáért. A nyolcvanas években többször megpróbálták felrobbantani a mecsetet, de az izraeli hatóságok meghiúsították a merényleteket.)A rómaiak Kr. u. 70-ben romba döntötték Heródes templomát. A moszlimok viszont, amikor a 7. században meghódították Jeruzsálemet, sokkal toleránsabbnak bizonyultak, hiszen Mohamed az Ótestamentum prófétáinak és Jézus örökösének vallotta magát, akit a moszlimok Ísza prófétaként tisztelnek. Elfogadták a szeplőtelen fogantatást, és Máriát a Korán is és az iszlám gyakorlat is tiszteletben tartja. Jeruzsálemen kívül, Mária sírjának templomában az egyik falon lévő jel Mekka irányát mutatja a zarándokoknak.Stációk a bazárbanA mai Jeruzsálem modern nagyváros, ahol lépten-nyomon a történelemmel találkozunk. A legtöbb régi épületet, nevezetes helyet természetesen az óvárosban találjuk. Az óváros maga viszonylag kis terület: itt van a Jézus keresztútjával és halálával kapcsolatos emlékek többsége is. De ezek nem elkerített szentélyek, körülöttük a város mindennapi élete lüktet. A Via Dolorosa, a fájdalom útja például a bazáron vezet keresztül. Ezen az úton vitték Jézust a Golgota hegyére. A Via Dolorosa stációi azok a helyek, ahol a keresztény hagyomány szerint valamilyen jelentős esemény történt, például Jézus Pilátus elé idézése, megostorozása vagy éppen halálának helye. Bizony meglepő, amikor egy stációt két textilkereskedés között leljük meg.A Via Dolorosa a városfalon kívül ér véget, utolsó állomásait a Szent Sír-bazilikában találjuk. Helye azt a sziklasírt jelöli, ahova Arimateai József temette Jézus testét. 326-ban Constantinus téglalap alakban épületegyüttest emeltetett, a sír feltételezett helye fölé pedig kör alakú szentélyt építtetett. Ez az Anasztászisz-rotunda. Az épületegyüttes a Golgota (Kálvária-domb) feltételezett helyén kiegészült egy árkádos udvarral, valamint a Mártírium-templommal, ahol istentiszteleteket tartottak. A bazilikát a 12. században többször lerombolták, újjáépítették, majd 1149-ben a keresztes lovagok román templomot szenteltek fel a helyén. A jelenlegi Szent Sír-templom a keresztesek építményének hű másolata, amelyet az 1927-es földrengés után emeltek. Ma hat vallási közösség osztozik a templomon: a római katolikus, a görögkeleti, az örmény, a kopt, a szír és az etióp. A bazilika kulcsát viszont a mohamedán gondnok őrzi.A sokféle multikulturális hatás meg is látszik a berendezésen: művirágok. Minden van itt: füstölők tömkelege, ezüst, márvány, és aranyozás bőven. Elég furcsa látvány. Különböző nemzetiségű és vallású turisták százai igyekeznek a Szent Sír közelébe jutni, hogy megcsókolják azt a követ. A Golgotára, ahol Jézus keresztje állt, lépcső vezet fel a templomból. A Golgota jelentése héberül koponya, ugyanis a hagyomány szerint itt temették el az emberiség ősatyjának, Ádámnak a koponyáját. A bazilikán belül kápolna áll a Szent Sír helyén, oltárát abból a kőből faragták, mely egykor Jézus sírkamráját zárta el.Visszafelé érdemes jobban körülnézni a bazárban. Természetesen ez is keleti bazár, azaz „suk”, de mégis nagyon eltér mondjuk az egyiptomiaktól. A legnagyobb különbség talán, hogy nincsenek koldusok, és baksisért könyörgő (követelő) gyerekek. Az is kellemes meglepetés, hogy a kereskedők nem agresszívek. Barátságosan invitálnak persze, de ha nem mész be, nem szaladnak utánad, nem ráncigálnak. És végül a tisztaság. Nem tudom hogyan csinálják, de a bazárban nincs szemét, az öreg kövekkel kirakott utcák olyanok, mintha frissen mosták volna fel őket.Az árú kínálat is eltér némiképp az arab országokban megszokottól. Nem látni a nagy márkák hamisított utánzatait, inkább az emlékpólók és a népi ihletésű, színes ruhák, kézimunkák adják a választékot. Nagyon sok borostyán, ezüst és arany ékszer között válogathatunk. Természetesen a vallási emléktárgyak uralják a kínálatot, Dávid csillag, menóra, kereszt, félhold, vigyázó szem minden méretben és kivitelben kapható. Alkudni persze kötelező. Szívós munkával az induló ár harmadát is el lehet érni, de ez azért időigényes tevékenység. Aki a félárral is megelégszik, percek alatt lebonyolíthatja az üzletet.Nekünk úgy tűnt, Jeruzsálemben jól elvan egymás mellett a zsidó és az arab, de, hogy nincs teljesen béke, azt a mindenütt látható fegyveres katonák és rendőrök jelzik. A siratófalnál géppisztolyos katonák imádkoznak, de a templom előtt pihenő civil ruhás férfi mellett is ott volt a géppisztoly. A Siratófalhoz elektronikus ellenőrzőkapukon keresztül lehet bemenni, a nagyobb bevásárlóközpontok bejáratánál átvizsgálják a táskákat. De ez csak az első órákban feltűnő, utána úgy megszokjuk, hogy észre sem vesszük.A több ezer éves leleteket bemutató múzeumok mellett látni kell azt az egyet is, amely a II. világháború ideje alatt meggyilkolt zsidók millióinak állít emléket. A Hár Házikáron-on (Emlékezés hegye) találjuk a Yad Vashem intézet Holokauszt Múzeumát. A 2005-ben megnyitott komplexum építészetileg is fantasztikus. A háromszög keresztmetszetű betonkonstrukció egy hegyet „szúr” keresztül, nagy része a föld alatt húzódik, amelyből csak az üvegtetőcsúcs látszódik – felülről. Egy hídon át érkezünk a bejárathoz, ahol egy 12 méter magas háromszögű falra (az épület eleje) vetítik a Holokauszt előtti zsidó élet képeit, és induláskor keresztüllátunk a 180 méteres főtengelyen, ahonnan elérjük a kétoldalt elhelyezkedő kiállítótermeket. Elképesztő mindaz, amiről a kiállított anyag tanúskodik. Mai ésszel elképzelhetetlen, hogyan voltak képesek erre, de megtörtént. Látjuk a deportálások dokumentumait, a német tiszteket, akik halomra lőtt zsidók tetemei fölött koccintanak, a gázkamrákat, és az emberi testekből rakott máglyákat. És látjuk a „Világ Igazai”-nak fényképeit is, azokét, akik a legnehezebb időkben, életük kockáztatásával mentették az üldözötteket.Ezzel véget is ért egyhetes izraeli utazásunk. A repülőn, hazafelé, lapozgattuk a frissen vett Izrael albumot, és örömmel fedeztük fel az ismerős helyeket, de kiderült az is, mennyi mindent nem láttunk még. Szóval: ide vissza kell jönni!
Hajóúton Görögországban
Rövid kalandozás az antik kultúra emlékei közöttSokan mondják, hogy Görögország megismeréséhez kevés egy élet, és valószínűleg igazuk van. A rengeteg kisebb-nagyobb sziget mind egy külön világ, és akkor még nem szóltunk a szárazföld szinte megszámlálhatatlan nevezetességéről. Mi egy hajóút során néhány szigetet látogattunk meg, és megnéztünk pár fontos történelmi emléket a szárazföldön - ennyire tellett a pár napból.Kalandvágyó magyarok kis csoportja gyülekezett egy csütörtök délután a Ferihegyi repülőtéren. Hajóútra, pontosabban hajózással kombinált üdülésre indultunk Görögországba. Már a reptéri ismerkedés során kiderült, hogy mindenkinek ez lesz az első, több napos tengeri útja, így érthető várakozással, és némi izgalommal vártuk a behajózást.A hajóról már előzetesen megkaptunk néhány adatot. Tudtuk, hogy Louis Perla a neve, 163 m hosszú, 23 m széles, vízkiszorítása 16.710 tonna. 1000 utast visz magával, akiknek kiszolgálásáról több, mint négyszáz fős személyzet gondoskodik. A hét fedélzetet liftek kötik össze, van rajra medence, diszkó, színházterem, kártya- és könyvtárszoba, kaszinó, fittness terem, szépségszalon, piano bár, orvosi szoba, fotó, gyermek játszószoba, rádiószoba, étterem, recepció, üzletek, TV szoba, sportterem.Úszó szállodaSzóval tudtuk, hogy méretes jármű lesz négy napig az otthonunk, de amikor másnap reggel Athén kikötőjében, Pireuszban megláttuk a Perlát, megdöbbentő volt a nagysága! És megdöbbentő volt a rengeteg ember is, akik mind a hajóra akartak feljutni. Németek, oroszok, indiaiak, japánok, angolok, hollandok, és ki tudja, hányféle náció tagjai várták a becsekkolást. Idegenvezetőnk, Judit, már a sokadik csoportot viszi hajózni, rutinosan terelget bennünket. Átmegyünk a repülőtereken megszokott fémdetektoros kapun, csomagjainkat átvilágítják, majd útlevelünk helyett kapunk egy plasztikkártyát. Amíg a hajón vagyunk, ezzel igazoljuk magunkat, ezzel vásárolhatunk, játszhatunk, a kikötőkben ezzel megyünk ki, és jövünk vissza.A kártyán a kabinszám is rajta van, már csak meg kell találni. A személyzet szerencsére roppant segítőkész, ez egyébként az egész hajóútra jellemző. A kabin nem egy táncterem, az egész nem több, mint tíz-tizenkét négyzetmétert. Ebben van két ágy, egy szekrény, egy kis asztal tükörrel, és egy "fürdőszoba". Az idézőjel itt különösen indokolt, mert a mosdókagylót, a vécét és a zuhanyozót egy négyzetméteren oldották meg. A luxust - és a "hajófílinget" - egy rézkeretes, kerek ablak növeli.Be- és kipakolás után megbeszélésre vár bennünket Judit. Elmondja, hogy vegyük komolyan az indulási időpontokat, mert a hajó nem vár senkire. Ezért mindig legyen nálunk bankkártya és fényképezőgép. A fényképezőgép arra kell, hogy meg tudjuk örökíteni a kikötőből kifutó hajót, a kártyával pedig fizethetjük az utolérés költségeit. Megtudjuk azt is, hogy a reggeli-ebéd-vacsora szentháromság mellett van tízórai és uzsonna is, sőt akik éjfélkor még ébren vannak, azok akkor is kapnak némi harapnivalót.Megbeszéljük a fakultatív kirándulásokat is. Ezek fejenként 40-60 euróba kerülnek, és többségükre nem éri meg befizetni, mert ugyanazt egyénileg, vagy kiscsoportosan ingyen is meg lehet csinálni. Kivétel csak Ephesos, ahová busszal kell menni, és ezt az ókor csodát nem szabad kihagyni. Száz euróért lehet "all inclusive" ellátást venni, ami a hajón korlátlan italfogyasztást tesz lehetővé. (Némi megkötéssel, mert nem érvényes minden italra, és egyszerre csak egyet adnak, azaz nem keverhetünk vodkás narancslét magunknak, mert amíg van a vodkából, addig nem kapunk narancslét.) Végül megbeszéljük a borravalót, amelyet a hajóstársaság utasonként 20 euróban állapított meg, és arra, aki az induláskor nem tiltakozik ellene, előzékenyen rá is terhel.Mire végzünk a megbeszéléssel, kezdődik az ebéd. Sült- és főtt húsok, zöldségek, tészták, gyümölcsök várják az utasokat, mindenki annyit eszik, amennyit akar, vagy amennyit bír. A vízen kívül minden italért fizetni kell, az árszínvonal a jó középkategóriás éttermeknek felel meg, egy üveg bor például harminc euró.A malmok és a rózsák szigetedocument.write('Mykonos');Este hat órakor érkezünk Mykonosba, a kis kápolnák százaival, gyönyörű szélmalmokkal tarkított tipikus kis kék-fehér görög szigetre. A kikötőből egy könnyű sétával jutunk a városba, ahol a házak cölöpökre, a tengerbe épültek. Nem véletlenül nevezik görög Velencének... Út közben kerülgetjük a pelikánokat, amik úgy hozzászoktak az emberekhez, hogy eszük ágában sincs odébb menni. Mykonos lakói kalózkodásból éltek, de ugyanakkor hithű katolikusok is voltak. Ezt az ellentmondást úgy oldották fel, hogy egy-egy sikeres rablás után, amelyeknek időnként áldozataik is voltak, engesztelésül egy kápolnát emeltek. Az egykori kalózok keveset pihentek, ezt jelzi a sziget csaknem ezer kápolnája.Gyönyörű a naplemente a festői kikötővárosban, mi egy partmenti tavernából, egy üveg vörösbor társaságában nézzük, hogy bukik a nap a tengerbe. Sötétedés után feléled a kisváros. Tömeg hömpölyög az utcákon, zsúfoltak a boltok, zajlik az élet. Este tízkor indul tovább a Louis Perla, és másnap reggel már a rózsák szigetén, Rodoszban kötünk ki.Rodoszt Helios napisten szigeteként is nevezik, a Török partok közelében fekvő Dodekán szigetcsoport tagja, melyet nem csupán az egy évben 300 napon át tartó verőfényes időjárás tesz vonzóvá. Szépséges tájak, szelíd éghajlat, buja növényzet és nem utolsó sorban a mozgalmas múlt mindenütt látható nyomai igézik meg a látogatókat.Különlegesnek tűnik Rodosz a maga ellentéteivel is. A sziget Görögország egyik legfontosabb üdülőterületének számít, a belső területek mégis megmaradtak bájos érintetlenségükben. Távol a szállodák soraitól és a turistaközpontoktól még ma is ismeretséget köthetünk a szó szerint vett görög vendégszeretettel. Antik emlékhelyei kapcsán Rodoszt az ókori görög civilizáció máig élő múzeumának is nevezhetnénk, természetes és valószerűtlen szépségével, klímájával, gyönyörű tengerpartjaival; ugyanakkor ideális hely nyaralásra és pihenésre is.document.write('A rodoszi vár');A sziget fővárosában Európa egyik legszebb középkori lovagvára csábít egy rövidke sétára. Rodosz városának műemlékei, az Óváros jellegzetes mediterrán utcácskái, a sikátorok labirintusa, a múzeumok és török kori emlékek a világ minden tájáról turisták ezreit vonzzák a Nap szigetére. Az óváros melletti újvárosban számtalan ékszerüzlet és szuvenír bolt csillogtatja kínálatát, s az olykor fárasztó alkudozások után - ez errefelé szinte kötelező - a Mandraki kikötő kávézóinak egyikében pihenhetjük ki magukat. A kikötő bejáratánál állt egyébként az antik világ 7 csodájának egyike, az i.e. 3.sz.-ban elpusztult Rodoszi Kolosszus. Egy földrengés döntötte romba a monumentális építményt. A szobor a kutatók szerint szétterpesztett lábbal állt a kikötő bejáratánál, és egyszerre volt kultikus szimbólum, valamint a parti őrség erődje. A kolosszus helyén ma két oszlop áll, rajtuk egy - egy faragott dámszarvas. Egykoron ugyanis Rodosz szigetén rengeteg kígyó élt, s ezek megkeserítették a helybeliek életét. Végül egy rodoszi öreg javaslatára dámszarvasokat telepítettek a szigetre: az ötlet bevált, a kígyók nem bírták elviselni a dámok szagát, és elköltöztek a szigetről.Rodosz óvárosát az UNICEF a világörökség részének nyilvánította. Alapításáról keveset tudunk annak ellenére, hogy megtalálták az ókori város Akropoliszának és Apollón templomának maradványait, az ókori színház és stadion romjait pedig mára már restaurálták is. A város igazi virágzása, fellendülése és világhíressé válása mégis a keresztes lovagokhoz fűződik, akik kialakították a mai óvárosi részt a Nagymesterek Palotájával, a Lovagok utcájával, a Mandraki kikötővel, a várral és a kilátóval. S végül a török uralomból itt maradt bazársor adja meg a város mai nyüzsgő, színes és hangulatos árnyalatát.Görög est ukránokkalSötétedés után újra kifutott a Louis Perla, és az este érdekes szórakozást ígér: görög folklórműsorra várnak bennünket a színházterembe. A zenekar már játszik, ismerősek a görög dalok, és a hangulatot az sem rontja, hogy Judit elárulja: az egész együttesből csak egy ember görög, a többi román zenész. Az internacionalizmus a táncosoknál is tetten érhető. Először meglepve fedezzük fel az ismerős pincérfiukat és lányokat a táncosok között, majd azt is megtudjuk, hogy a fiuk között van görög is, de a lányok valamennyien ukránok. Ehhez képest egész jól ropják.A személyzet csaknem minden tagja több funkciót is ellát. A zenészek és énekesek ki- és beszálláskor az irányítótáblákat tartják, mások az információs pultnál segítenek, a bűvész - aki magyar - trükköket tanít a gyerekeknek és a felnőtteknek. Lógás nincs, a pénzért keményen megdolgoznak.Reggel arra ébredünk, hogy leeresztik a horgonyt. Megérkeztünk Patmosz szigethez, de a partot csak úgy egy kilométerre tudjuk megközelíteni. Kishajók visznek partra bennünket, hogy megnézzük a sziget legnagyobb nevezetességét, a Szent János kolostort. Itt, egy barlangban élt Szent János száműzetése során. A sziget egyik legmagasabb pontjára építették fel a neki szentelt kolostort, ahol rengeteg szentképet és manuszkriptet láthatunk.A rövid látogatás után Kusadasi felé vesszük az irányt. Kusadasi már törökország, és bár a hivatalos Görög - Török viszony még ma sem felhőtlen, itt ennek nem tapasztaljuk nyomát: a közös üzlet összehozza a két népet. document.write('Ephesos - Celsus könyvtárának maradványai');Ez a vidék egyébként hosszú ideig Görögország része volt, itt található az ókor egyik legfontosabb kikötővárosának, Ephesosnak romjai. Kusadasiból rövid buszozás után érkezünk Ephesosba, a kirándulás a hajóút egyik csúcspontja. Itt állt az ókor hét csodájának egyike, Artemisz temploma. Végigsétálunk az ezeréves márvány utcákon és megnézzük többek közt Celsus könyvtárának és az Amphiteátrumnak maradványait. Rengeteg érdekességet tartogat a romváros. A márványba vésett útjelzők mutatják az egykori bordélyhoz vezető utat, ámuldozunk a vízvezeték tökéletes kivitelezésén, és megnézzük a közösségi vécét, amely akkortájt a jómódúak rendszeres találkozóhelye volt. A négyszög alakban elrendezett 48 márványba faragott ülőkét tartalmazó épület komoly tanácskozások helyszíne lehetett.Az ephesosi Artemision, az ókori világ negyedik csodája ma már sajnos nem létezik. Ez volt a vadászat, a természet és a termékenység görög istennőjének hatalmas szentélye. A templom alapítása a Krisztus születése előtti VII.századra nyúlik vissza, de azt a formáját, amely alapján bekerült a "Csodák listájára" egy Kr.e.550 körüli átépítés során érte el. Ezt a hatalmas márványtemplomot (amelyet a régészek "D templomnak" neveznek) a lyd Kroisos király anyagi támogatásával a görög Chersiphron tervei alapján építették, és 125 méteres hosszával, 60 méteres szélességével és 127 oszlopával az ókor egyik legimpozánsabb épületének számított. Már eredetileg mocsaras területre építették, mert felismerték, hogy így jobban ellenállhatott a Kis-Ázsiát oly gyakran súlytó földrengéseknek. A templomot olyan hatalmas művészek bronz szobra díszítették, mint például Pheidias, Polycleitos, Kresilas vagy Phradmon.A templom egyszerre volt gazdasági és vallási központ. Számos kereskedő, művész vagy éppen uralkodó és kísérete fordult itt meg évről-évre, hogy áldozzon az istennőnek, s egyúttal üzletet vagy kapcsolatokat kössön. A legutóbbi régészeti ásatások során olyan az Artemisnek felajánlott fogadalmi ajándékokat találtak, amelyek olyan távoli birodalmakból érkeztek, mint Perzsia és India. Amikor Szent Pál a kereszténység első évszázadában Ephesosoba látogatott szembefordult Artemis kultuszával, de a város ragaszkodott hozzá. 262-ben a gótok lerombolták a templomot ám ismét újjáépítették. Az ötödik századtól kezdve a kereszténység térhódításának következtében fokozatosan elveszítette a vezető vallási szerepét végül 401-ben lebontották.Ephesos később elnéptelenedett, mert kikötője elmocsarasodott, s csak a XIX.században kezdődött régészeti kutatások próbálják meg feltárni az egykori város képét. A templom helyén a ma már mocsaras területen mai is láthatóak az alapfalak óriási kövei. Mostanában megkísérelték újra felépíteni a templomot, de egyelőre csak néhány oszlopot állítottak fel újra.Korinthosz, Epidaurusz, NafplionReggel már ismét Pireuszban ébredtünk, és idegenvezetőnk javaslatára megnéztük az ott horgonyzó hadihajó-múzeumot. A görög flotta egykori zászlóshajója még a 2. világháborúban is szolgált. Az admirális és a kapitány még egész emberi körülmények között lakott, de a tiszteknek már csak közös szállás jutott, a matrózok elhelyezéséről nem sok jót mondhatunk. Mai szemmel nagyon érdekes volt az akkori kommunikációs- és irányítási rendszer. Minden mechanikusan működött, ma is szépen csillognak a réz alkatrészek,A hajóút fáradalmait egy nemrég nyílt, a Korinthoszi csatorna közelében lévő, ötcsillagos szállodában pihentük ki. Az egyik nap, némi alkudozás után, taxikat béreltünk és elindultunk, hogy felfedezzük a környék néhány nevezetességét. Az első állomás természetesen a csatorna volt.document.write('Korinthoszi-csatorna');Bár világhírnév tekintetében a Korinthoszi-csatorna vetekszik a szuezivel és a panamaival, könnyen előfordulhat, hogy az impozáns mérnöki alkotást észre sem veszik. A rajta átvezető híd rendkívül forgalmas autópálya része és azon a tényen kívül, hogy a sebességet 30 km/h-ra kell csökkenteni, semmi sem árulkodik arról, hogy a modern világ egyik csodája felett haladunk el. A Korinthoszi-földszoros, más néven Iszthmosz a Peloponnészoszi-félszigetet köti össze Attikával, s a Jón-tenger Korinthoszi-öblét választja el az Égei-tengertől. A szoroson már az ókorban átkeltek a hajósok, úgynevezett diolkosz, hajószállító jármû segítségével. Ez 3 és fél méter széles, fából készült szerkezet volt, kerekei kővályúban gördültek. A diolkoszt állati és emberi erővel mozgatták, a parton a pálya a víz alá nyúlt, s a hajó leúszhatott a szállítóeszközről. A csatorna építésében nagy szerepet játszott a magyar Türr István, Garibaldi tábornoka. Bár nem volt mérnök, itthon részt vett a bácskai Ferenc-csatorna újraépítésében, s tervet készített a Duna-Adria, a Duna-Száva csatornákra, a Vág és a Garam hajózhatóvá tételére. A Panama-csatorna ötletének ő nyerte meg Lesseps Ferdinándot, a Szuezi-csatorna építőjét. A görögök 1867-ben kezdeményezték a Korinthoszi-csatorna építését, majd 1881-ben Türr Istvánt bízták meg a vállalkozás irányításával. Türr Gerster Bélával készíttette el a tanulmányterveket. Gerster Korinthoszban saját technológiát dolgozott ki a csatorna építésére. A mészkő alkotta földszoros 80 méterrel emelkedik a tengerszint fölé, a nyomvonal mentén iparvágányt épített a kő elszállítására. Mély bevágást készített, ebből aknákat mélyített, az ókorból maradtakat is felhasználva, ezeket földalatti vágatokkal kötötte össze, s ebből fejlesztette tovább a V alakú bevágást. Még négy magyar mérnök vett részt a munka irányításában, a csatornát ők fejezték be, Gerster akkor már vasutat épített Magyarországon. A csatorna építésén átlagosan 4000 munkás dolgozott. A munka során 11 millió köbméter követ termeltek ki, 1200 tonna lőport, 450 tonna dinamitot használtak fel. Az építkezést földrengés is megzavarta, egy 30 méteres szakasz beomlott, halálos áldozatok is voltak. Az ünnepélyes átadás 1893. augusztus 6-án volt, György görög király és Ferenc József osztrák császár és magyar király jelenlétében, de a viziutat csak október 28-án helyezték forgalomba. A 6345 méter hosszú csatorna vízmélysége 8,5 méter, a vízfelszínen 25, a fenéken 22 méter széles. Az új víziút 325 km-rel rövidítette meg az Adria és Athén közötti utat. Megépítették Poszidonia és Iszthmia kikötőit, egy-egy 80 m hosszú vasúti és közúti hidat. A csatorna napi 30, legfeljebb 6000 tonnás hajót képes egy irányban átengedni.document.write('Epidaurusz - színház');A következő megálló a félsziget keleti részén található Epidaurusz vagy másként mondva Epidavrosz volt, Aszklépiosz gyógyító isten leghíresebb kultuszhelye, amely már a görögök megjelenése előtt is kultikus helyként szolgált. Az itt tisztelt istent a görög népek később Apollónnal azonosították, aki mellett egy idő után feltűnt fia, Aszklépiosz is, ez a szent terület tehát Apollón harmadik legfontosabb kultuszhelye a pánhellén világban. Az ő tiszteletére kezdetben versenyeket, játékokat rendeztek itt, amelyek az egész görög világban elterjesztették az itt tevékenykedő gyógyító papok hírnevét. Az ásatások során a kutatók feltárták, hogy már ekkor használtak különböző sebészeti eszközöket, a közeli termálforrás vizét és alkalmaztak pszichoterápiai módszereket is. A gyógyulást szolgálta az itt található színház is, az előadások révén elérhető lelki megtisztulás (a katharzis) is egyfajta gyógyító folyamat volt. Az epidauruszi szent körzet hanyatlását is Theodosziusz császárhoz köthetjük, mivel itt is ő tiltatta be az antik kultuszok gyakorlását. Azonban mivel a hely gyakorlatilag mindig lakatlan volt, az évszázadok pusztulásától a színház szinte teljesen megmenekült, az összes többi épület közül viszont szinte semmi sem maradt fent. A bejárat mellett láthatjuk a teljesen eltűnt egykori sztadiont, a központi tér épületei közül viszont csak a római korban épült Tholosz alapjának maradványai láthatók (ennek alagsorában őrízték a szent kígyókat), az egykori gyógyító fülkéket csak elképzelni tudjuk. A Tholosz rekonstruált részét a múzeumban nézhetjük meg, ahol képet kaphatunk egykori igen értékes díszítésekről is. A szinte teljesen ép színház eredeti kőpadsorai között jelenleg is minden nyáron (júliusban és augusztusban) ógörög nyelvű előadásokat tartanak.Kipróbáltuk a színház akusztikáját, és megdöbbentünk: a legfelső sorban is hallani lehetett a lent suttogott szavakat. A hely egy kirándulócsoportot is megihletett: egymás kezét fogva alkottak alkalmi kórust.Innen Nafplionba taxiztunk. Ez a kedves város Görögország első fővárosa volt a törököktől való függetlenség után, valamint fontos kikötő a bronzkorban. Az ókori város keskeny utcáiban elegáns velencei stílusú házak és barátságos neoklasszicista lakóháztömbök sorakoznak, melyek régen urasági paloták voltak. Nafplion legfontosabb nevezetessége a fellegvár. Akronafpliont ezt a tipikus barokk erődítményt a velenciek építették (1686-1715) második hódításuk után. 1715-ben a törökök kezére került és 1822-ig a görög felszabadításig birtokolták. Szűk lépcsőit és monumentális falait mára restaurálták, így eredeti szépségében láthatjuk. Sok mindent láttunk a rövid út során, de oldalakon keresztül sorolhatnánk mindazt, ami most kimaradt. Nem ringatjuk magunkat abban a hiú reményben, hogy valaha is teljesen megismerjük e csodálatos ország összes nevezetes helyét, de az biztos: néhányszor még visszamegyünk!
Amit a turista ritkán lát - Donegal
Amikor az ember Írországban utazgat, várja azokat az élményeket, és helyszíneket melyeket a filmeken látott, vagy olvasott róluk. Nos, amikor én Dublinból elindultam északra, hogy felfedezzem Írország igazi hangulatait, és "ízeit", a busz ablakából a távolba vesző táj szépségeit csodálva nem sokat láttam abból, amit elképzeltem magamnak. Talán nem sértő, de Írország a főutakról nézve egy gyönyörűen megművelt kiskertnek tűnt számomra, szépen kiparcellázott szántóföldekkel, és juhokkal, tehenekkel tarkított legelőkkel. Persze ez sem utolsó látvány, hiszen a smaragd színű fű, és valószerűtlenül kék ég még a legfinnyásabb utazót is meggyőzi, hogy ez a föld kiérdemelte a zöld sziget elnevezést.document.write('Írország - Giant\'s Causeway');Egy este ezen tapasztalataimat megosztottam jó barátommal Tommy McAree-vel, aki történetesen a Foyle folyamban élő tengeri lazacállomány megmentésén és a folyó természeti értékeinek megőrzésén fáradozó Loughs Agency alkalmazásában áll, így jól ismeri Írország természeti látványosságait. Amikor megtudta, hogy másnap kirándulást tennénk a híres látnivalóhoz a Giant's Causeway-hez csak ennyit szólt: „Minek? Minden turista azt nézi meg… Gyere inkább velem, és mutatok olyan tájat, amiről álmodtál. Holnap körbejárjuk Donegalt!”Másnap kora délután indultunk Derryből, és hamarosan már az Egyesült Királyságból átértünk a Köztársaság oldalára. Bár nem szokatlan, hogy mindennemű figyelmeztetés nélkül autóztunk át egy másik ország területére, ahol a metrikus rendszer szerint a sebességkorlátozó táblákra kiírják, hogy a feltűntetett szám kilométer/órában értendő, és a hivatalos fizetőeszköz az euro, az azonban megmosolyogtató, hogy hatalmas táblán hívják fel a figyelmet arra, hogy itt bizony bal oldali közlekedés van érvényben, ezért legyünk óvatosak. Letterkenny felé véve utunkat gondosan ügyeltünk arra, hogy lehetőleg mindig mellékutakon haladjunk, így egyre jobban bele tudtunk süllyedni a révületbe, amit az igazi ír táj szépsége okozott. Sajnos szavakkal képtelenség leírni a síkságból hegyvidékbe átmenő, sziklákkal, és cserjékkel tarkított, az óceáni áramlatokkal és szelekkel évezredek óta dacoló hegyvonulatok látványát.document.write('Írország - Grianan Ailligh');Alig húsz perces autózás után értük el az első látványosságot, ami természeti képződményként, és történelmi emlékhelyként is sokkoló. Grianan Ailligh egy hegy tetején áll, melyről rálátás nyílik a Foyle és Swilly folyamokra, valamint három megyére, Donegalra, Derry-re és Tyrone-ra. Földrajzi elhelyezkedésénél fogva kitűnő volt katonai célokra, így az Uí Néill (később O’Neill) klán számára is, mely királyi citadellát építtetett ide, és ellenőrzése alatt tartotta a területet az V-XII. században. Bár már a bronzkorban is álltak itt építmények, és Krisztus születése idején a druidák szent helyként tisztelték, végleges formáját az említett klán alatt nyerte el. Kívülről inkább szabályos kőhalom, mintsem fontos katonai építmény, azonban sugárzik róla az erő, méltóság melyet a hagyományos kelta építészet célratörő egyszerűsége jellemez. Ezen a helyen megállt az idő, szinte kézzel tapintható a történelem, és az embert különleges nyugalom szállja meg, ahogy körbepillant a fal tetejéről és szembesül a páratlan panorámával.Az építmény szabályos kör alakú, kívülről 5 méter magas falak határolják, melyek legvékonyabb pontjukon sem keskenyebbek 4,5 méternél. Belső részén három egymás alatti terasz fut, a bejáratok pedig olyan szűkek és alacsonyak, hogy egy felnőtt ember csak lehajolva tud átmenni rajtuk. Ez megkönnyítette a védők dolgát, hiszen ilyen testhelyzetben a betörő ellenség nagyon védtelen volt. Az esetleges támadók dolgát az sem könnyítette, hogy a környező növényzet süppedős szőnyeget alkotva igen nehézzé tette a járástAmikor álmélkodásunkon urrá tudtunk lenni, magunk mögött hagyva a csodálatos panorámát, elindultunk az óceán felé. Szűk kis utakon kanyarogva láthatóvá vált számomra, hogy az ír táj mennyire változatos és elbűvölő. Szinte minden sziklának, domboldalnak, vagy növénynek megvan a maga története, legendája, és a természet bőkezűen ellátta a helyieket különleges képződményekkel, amelyekről meséket szőhetnek, nem beszélve a régi kastélyokról és várromokról, melyek nagy számban találhatók a környéken. A legendák születéséhez pedig mindegy, hogy természeti erő, vagy emberkéz formálta annak alanyát.Az egyik ilyen legendás hely egy kis kegyhely az óceánhoz vezető út szélén. Már hosszú évszázadok óta látogatnak ide a helyiek, ajándékokat hozva, imádkozni. Eleinte csupán csak egy egyszerű, kövekből kirakott kis fülke állt itt, egy egyszerű feszülettel, melynek csodatévő erőt tulajdonítottak. Aztán az évek alatt lassan idekerültek a katolikus vallás szent patrónusainak szobrai is. A hívek gyertyát gyújtanak, imádkoznak, és apróbb ajándékokat hoznak attól, akinek a segítségre szüksége van, de rendszeresen járnak ide a közeli öböl halászai is hálát adni.Tovább indulva, már az óceán hűvös fuvallata érződött, mikor megpillantottuk az aranyszínben tündöklő homokos partokat, melyeket itt-ott a tengerbe nyúló sziklák, és szigetek tarkítottak. Látva az óceán kék tömegét és a part zöld-sárga kontúrját, a halászok csónakjainak és az osztrigatelepeknek együttesen alkotott idilli képét nagyon nehéz elképzelni, hogy létezik környezetszennyezés is a világon. Bár ismerve az írek mentalitását, és a nagyvárosokban utolérhető szemétkezelési problémákat, dicséretes, hogy e táj szépségét tudatosan, és szigorúan őrzik. document.write('Írország - Five Finger Strand');Jó néhány strand található e parton, de mindközül a legszebb talán a Five Fingers, azaz az „Ötujjú”. Ez a partszakasz szintén egy legendáról kapta a nevét, ugyanis az itt található sziklaképződmény öt tengerbe nyúló ága leginkább egy hatalmas kézre és annak ujjaira emlékeztet. A mese szerint ez egy elfáradt óriás keze, aki leheveredett a parton, és azóta is itt alszik. De egy nap majd felkel, és átsétál Izlandra, ha kedve szottyan.Ezen a tájon könnyen hihető, hogy a mese, és a legendák valós tényeken alapulnak. Az emberek kedvesek és szeretettel fogadják a turistákat, és nem csodálkoznak, ha valaki koboldot, vagy tündért lát. Az időjárás és a természet számtalan csínytevése - mint például a meleg nyári nap közepén percek alatt leszálló sűrű, hideg köd – pedig valós színteret nyújt a különleges történeteknek. Aki pedig ide téved, ne kételkedjen, hanem hallgassa meg az összes mesét és históriát. Azokból biztosan megtudható, mit is kell tenni, ha egy napon mégis felébred az alvó óriás...
A Közel-Kelet Svájca - Libanon
Így nevezték Libanont a több mint másfél évtizedes polgárháború előtt. Svájc nem süllyedt káoszba, közel-keleti „alteregója” annál inkább. A háborúnak azóta rég vége és egy összetett, de tettvágytól égő nemzet próbálja újra „feltalálni” önmagát.Háború és békedocument.write('Beirut - Régi Mecset');A bejrúti repülőtér a világon mindenhol megállná a helyét. Elegáns fogadóépület, udvarias kiszolgálás, reklámok mindenhol. Csak az arab nyelvű táblák utalnak arra, hogy hol is járunk. A városba megérkezvén azonban lassan kiderül, hogy a Föld mely pontjára vetődtünk. A főváros egyfajta egyvelege egy európai és egy arab városnak. Ha ez még nem lenne elég ahhoz, hogy elhelyezzük magunkat térben, akkor „kuriózumnak” meg lehet említeni az 1991-ben véget ért polgárháború máig meglévő emlékeit, a mindenfelé látható, bár egyre kisebb számú szétlőtt házat. A tapasztalt utazó ekkor már rájön, hogy a korábban az eltérő vallások sokszínűsége és békés egymás mellett élése miatt csodált Libanon fővárosában járunk. Bejrút azonban már más képet mutat, mint azt közel két évtizede a híradókban láttuk. Az újjáépítés a nemzetközi segítségnek is hála nagy lépésekben halad, de azért még mindig talál magának látnivalót a háborús pusztítás nyomait vizslató turista.A megújulás városadocument.write('Beirut - Belváros');Bejrút belvárosa úgy néz ki, mintha tegnap készült volna el, ami szinte igaz is. Elegáns butikok, drága éttermek várják az egyenlőre elhanyagolható számú turistát és a jómódú helyieket. Egy itt elszívott vízipipa árából harmadmagammal megebédelhettünk volna Kairó belvárosában. A főváros tengerpartján csodálatos promenádon sétálhatunk végig. A szegényebbek a tenger szikláin napozgatnak, a tehetősebbeket elit klubok éttermei és medencéi várják. Bejrút a környező arab országok gazdag polgárai körében igen közkedvelt elegáns szórakozóhelyei, kaszinója és az alkoholhoz fűződő toleráns álláspontja miatt. A klubok előtt nem ritka a Porschék, Ferrarik és Maseratik jelenléte.Világörökségek mindenüttdocument.write('Libanon - Aanjar');Libanon ideális úti cél néhány napra is, de egy hetet is tartalmasan el lehet tölteni az országban. Ha el akarjuk hagyni a fővárost (és miért ne tennénk így), érdemes autót bérelni. A közlekedés jó minőségű utakon folyik. Utazásunk első úti célja egy UNESCO világörökség, Aanjar, mely Libanon legjobban megmaradt muzulmán régészeti parkja. Érdekessége, hogy a 17. és 18. században uralkodó Umajád-dinasztia alatti tündöklése után elhagyatott lett a város, így a korabeli házak, mecsetek, fürdők romjait igen könnyű rekonstruálni, nem kell a későbbi korok építkezéseit elbontani.Ókor a legjavábólAkinek az antik építészet a kedvence, annak a szintén UNESCO világörökség Baalbek romvárosát ajánlanánk. document.write('Libanon - Baalbek - Bacchus temploma');A romváros a Közel-Kelet legjelentősebb római kori lelete. Akropolisza egyike a világ legnagyobbikainak. Ha kipróbáltuk már, hogy milyen érzés megszámlálhatatlan japán turista társaságában felfedezni egy régészeti parkot valahol Itáliában, akkor fogunk csak igazán értékelni egy sétát Baalbekben. Az idelátogató turisták száma megegyezik egy alföldi kisváros helytörténeti múzeumát felkeresők számával. A hangulatot nem töri meg jégkrémárus, fényképezéskor nem kell kivárni, míg a sokadik amerikai turista is megtalálja a templomot a térképen és elhagyja a teret. A Vénusznak , Bacchusnak és Jupiternek szentelt templomok szépsége, eleganciája és romjaiban is tökéletes építészeti harmóniája turisták százezreit vonzaná ide, ha az épületegyüttes valahol Európában lenne.Ne felejtsünk el jóllakni semdocument.write('Mezze');A korábbi korok emlékeinek meglátogatása mellett ne felejtsünk el koncentrálni a jelen igényeinek kielégítésére sem. Gasztronómiai szempontból is igazi paradicsom Libanon. Legtipikusabb ételük az úgynevezett mezze, mely előételek széles választékából áll. A mezze legjellemzőbb elemei a spenótos pite, a homosz (csicserőborsókrém), a szárított joghurtból készült sajt, a rizzsel töltött szőlőlevelek, bab, paradicsom és persze az elmaradhatatlan olívaolaj. Aki egy több részből álló mezzét végigeszik, az igazán megérdemli, hogy a bárány-, vagy csirkehúsból, halból és rizsből, salátából álló főételen keresztül eljusson a jellegzetes, nagyon édes baklavához vagy egyéb arab édességekhez. A kávézás szokása nagyon népszerű az országban. Aki alkoholt szeretne inni, az köszönje meg szépen gondolatban az ország 30%-át kitevő keresztény népességnek, hogy rájuk való tekintettel szinte mindenhol lehet kapni a kellemes helyi borokat és a megbízható minőségű söröket.Csontváry cédrusai tényleg magányosakdocument.write('Cédrusok');A szír határ közelében lévő Baalbekből a Libabon -hegységen keresztül vezet az út vissza a Földközi-tenger partvidékére. A hegyvidék klímája meglehetősen különbözik az alacsonyabb területekétől. Itt még nyáron is találunk havat, a szél pedig olyan erősen fúj a hegycsúcsokon, hogy hatására újragondoljuk az életünk főbb állomásait. Sajnos, a korábban egész Libabont beborító és az ország zászlaján is szereplő híres libanoni cédrust a sok-sok évszázadnyi kitartó erdőirtás szinte teljesen kipusztította. A gyönyörű növényt mára már sajnos csak kisebb ligetekben találjuk meg. A ligeteken kívül pedig teljesen kopár tájak fogadnak minket. Az egyik ilyen cédrusligetben található az az emléktábla, amit a magyar kormány állíttatott a híres festőnek, a cédrusokat is előszeretettel megörökítő Csontvárynak. Ha nagyobb kiterjedésű cédruserdőkkel akarunk találkozni, akkor a közeli Ciprus szigetére kell ahhoz ellátogatnunk.Tizenhét civilizáció nyomai egy helyendocument.write('Libanon - Byblos - Keresztes vár');A partvidékre visszatérve ismét kellemesebb klíma fogad bennünket. Következő állomásunk Byblos. A görögök nevezték el a bibliai Gebalt így, mivel az általuk bublosnak nevezett egyiptomi papiruszt ezen a föníciai kikötőn keresztül szállították a görög városállamokba. Talán felesleges megemlíteni, hogy a byblosi romváros szintén világörökség. Egy helyen található a 12. században épült keresztes vár, a Krisztus előtti 5. évezredből származó kunyhók maradványa, a római oszlopsor és a többi itt megtelepedő 14 másik civilizáció által hátrahagyott emlékek egész sora. Bár a romok nem annyira lenyűgözőek, mint Baalbekben, a háttérként szolgáló tenger látványa így is nagyon erőteljes a látogatók számára.Hajóvak a cseppkőbarlang tavánBejrúttól nem egészen egy órányi autóútra északra található Jeitte cseppkőbarlangja, mely a maga nemében a világ egyik legszebb ilyen természeti képződménye. Nyaranta hajókirándulást is tehetünk a barlangi tó tükrén.Hammam, az ősi wellnessdocument.write('Libanon - Hammam');Bejrútba visszaérve nincs már más dolgunk, csupán az, hogy kipihenjük a körutazás „fáradalmait”. Lazításképpen érdemes ellátogatni a főváros egyik hammamjába. A hammam törökfürdőt jelent. Ha valaki járt már a Rudas vagy Király-fürdőkben, akkor van némi elképzelése arról, hogy hogyan is nézhet ki egy hammam. A hammamot legtöbbször kizárólag férfiak látogathatják. Egyes helyeken újabban már vannak női napok is, a nemek keveredése azonban teljesen kizárt. Ha felfrissülve egy hammamban elfogyasztunk egy kiváló libanoni mezzét, hamar rájövünk, hogy a wellnesst és az egészséges étkezést bizony nem mostanában találták ki.A néhány Libanonban eltöltött nap során igazán megszerettük ennek a vendégszerető országnak a népét, és reméljük, hogy összefogva újra felépítik a Közel-Kelet Svájcát.
Fedezzük fel Párizst a Szajnán hajózva!
Párizsban, a világ egyik fővárosában mindenki megtalálhatja a maga kedvtelését, legyen szó a nevezetességek megtekintéséről, szórakozásról, vásárlásról, pihenésről vagy csendes szemlélődésről. A klasszikus városnézés leghatékonyabb és legkényelmesebb módja a szajnai hajókirándulás, ahol ugyan nem visznek végig az egész városi szakaszon, ám a jobb és bal part is tele van híres történelmi és kulturális helyszínekkel.Szajnai habokA Bastille téren szállunk hajóra - nyugatra tartunk -, a névadó börtönt a nagy forradalom kezdő aktusaként lerombolták, ma operaház van a helyén - ez azonban nem azonos a fantom búvóhelyéül szolgáló"nagy" párizsi Operával. Párizs magja, a Szent Lajos-sziget és a Cité következik, itt telepedtek meg a későbbi város első - gall - lakói, a leghíresebb nevezetességek a Notre Dame és a Conciergerie, a mai Igazságügyi Palota.Majd nézzünk jobbra, észak felé, a kilátást a Városháza, majd a Louvre épülettömbje zárja el - utóbbi helyen egy nap semmire sem elég -, majd felsejlik a színház, a Comédie-Francaise. Ugyanezen a parton található a modern művészeti kiállításoknak helyt adó Pompidou-központ, parádés könyvtárral és az előtte lévő téren hátizsákos fiatalok százaival, a Tuillériák kertje, a Concorde a - Napóleon egyiptomi hadjáratában "szerzett", pontosabban III. Amenhotep templomából elragadott - obeliszkkel.Nyugat felé még látni a világ második (az Andrássy út után) legszebb sugárútját, a Champs Élysées-t, amelyet a Diadalív hatalmas tere zár le. Majd az út Avenue de la Grand Armée néven folytatódik nyugat felé, egészen a la Défense ultramodern városnegyedéig, ahol a mai kor diadalíve pompázik, vas- és üvegpaloták társaságában. Innentől délre kanyarodik a Szajna, kis hajónk megfordul, most keletnek tartunk, és ismét jobbra, immáron délre nézünk. Jön az Eiffel-torony, a Trocadero, Napóleon mauzóleuma, az Invalidusok dómja, az Orsay Múzeum, a Sorbonne, a Panthéon. Egyébként a várost keresztülszelő Szajna a mi Dunánkhoz nagyságban nem hasonlítható, inkább Hernád-szélességű folyócska.Hidakból viszont több ível át a vízen, köztük nagyon híresek, mint például a szerelem múlandóságáról szóló Apollinaire-versből ismert Mirabeau-híd, vagy a legrégibb, a cseles módon Új híd elnevezést viselő Pont-Neuf, avagy a Pont d'Alma, amelynek inkább az alagútja zarándokhely - itthalt meg 1997-ben Diana hercegnő.Közlekedés a városbanA turista számára a közlekedés egyszerű és gyors módja a híres metró, amely behálózza a hatalmas várost, sőt, a helyi HÉV-ekkel (francia nevén RER) összekötve elvisz a Párizst körbeölelő agglomerációba (banlieu). Az RER északnyugaton egészen Nanterre-ig, az egyetemi városig, a nagy diáklázadások egyik fő helyszínéig halad, délnyugaton a Napkirály rezidenciájáig, Versailles-ig, északkeleten a Charles de Gaulle repülőtérig, délkeleten a vincennes-i erdőig, a Dumas-regények kedvelt párbajhelyszínéig. Másrészt a metró nagyon gyors, például a város szívéből, Szent Lajos szigetéről harminc-negyven perc alatt kint lehetünk vele az északi határokon, a Porte de Clignancourt ócskapiacnál. Szórakozásunkról is gondoskodnak zenészek, bűvészek - vagy a lejmolók. Budapesten csak mostanában látom, hogy hajléktalan (clochard) száll fel a metrókocsiba kéregetni, Párizsban már a rendszerváltásunk idején is ez volt a mindennapi betevő megszerzésének viszonylag hatékony módja.Szórakozás és pihenésMivel metróval könnyen eljuthatunk a város bármely részére, nézzük az esetleges igényeket.Aki szórakozni vágyik, annak ott van a Latin negyed (Quartier Latin), vagyis a diákok negyede, az Odéon környékének nyüzsgő-pörgő világa mozikkal, kávézókkal, gyorséttermekkel, szórakozóhelyekkel, alternatív színházakkal, uszodákkal. Második központ a Montmartre, a Moulin Rouge és a Place Clichy környéke, ezt a részt mindig jobban szerettem a némileg kevesebb turista okán, továbbá a párizsi nénikém is pár száz méterre lakik innét. Ha éjjelenként elcsendesedik a környék, Párizs egyik legmagasabb pontjáról, a híres Sacré-Coeur székesegyház hófehér márványlépcsőiről feledhetetlen panoráma nyílik a szunnyadó városra.A szórakozás és világi örömök harmadik központja a Rue Saint-Denis környéke, kétes helyek, francia fogalmak szerint olcsó kocsmák, vendéglők várják a turistát és minden kapualjban ott állnak a lányok - III. Napóleon és a párizsi kommün óta semmi sem változott.A Bois környéke, Párizs nyugati része elegáns kertváros, Auteuil, Neuilly, Boulogne kerületek, villák, parkok, halastavak, e helyekre már nem jutnak el a turisták, szerencsére franciákkal vannak tele a kávéházak. A párizsi nyugalomra vágyóknak még egy parkot javasolok, a híres Jardin du Luxembourg-t, - tudjuk, Marius és Cosette is itt ismerkedett meg Victor Hugo A nyomorultak című regényében. És megéri az Eiffel-torony melletti Mars-mezőre is kilátogatni, szép, zöld, szellős rét, sokszor rendeznek itt ingyenkoncertet, ráadásul a Rodin Múzeum is a közelben lelhető fel.Így mindent megtalál a turista, kertvárosokat, turistaközpontokat, vigalmi részeket, diáknegyedeket, szinte mindent, mi szem-szájnak ingere. Akar olyan városrészben járni, amely a történelem kegye folytán megőrizte négyszáz-ötszáz éve volt arculatát? Ilyen például a Marais-negyed, I. Ferenc korából maradt ránk. Vagy emlékezni akar híres emberekre? Célállomása a Pére-Lachaise temető, Chopin, Jim Morrison, Moliére, La Fontaine, Napóleon számos marsallja, Proust, Edith Piaf és még sok más híresség nyughelye.Hasznos tudnivalókA nagy élelmiszer-áruházak alig valamivel drágábbak a magyarországiaknál, javasolt láncok a Monoprix, Prixunic és a Carrefour. Étteremből nincs hiány, egy kétszemélyes vacsora 50 eurótól indul.