Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
Érdemes ismerni a vonatkozó vámszabályokat

A külföldön nyaralóknak indulás előtt érdemes tájékozódniuk az érvényes vámszabályokról - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vám- és jövedéki szóvivője szerdán Röszkén.Leopold Róbert a nyári szezon előtti sajtótájékoztatón elmondta, a NAV az utasforgalomra vonatkozó vámszabályokról tájékoztatót készített, amely többnyelvű kiadványként és a szervezet honlapján is elérhető.Elmondta, az unión belül utazók a magáncélra vásárolt termékek többségét szabadon behozhatják, csak bizonyos áruféleségek - mint a vadász- és sportfegyverek vagy gyógyszerek - szállítása kötött engedélyhez, illetve a jövedéki termékre vonatkoznak korlátozások. A házi kedvencek - kutya, macska, vadászgörény - unión belüli szállításához pedig állatútlevelet kell kiváltani - ismertette az őrnagy.Az unión kívülről 300 euró - légi forgalomban 430 euró - értékhatárig hozható be áru vám- és adómentesen, 15 év alatti utasok esetében ez a határ 150 euró. A 17. életévüket betöltők közúton 40, légi forgalomban 200 szál cigarettát, illetve 4 liter bort, 16 liter sört és egy liter 22 százaléknál erősebb tömény szeszes italt vagy 2 liter ennél gyengébb likőrt hozhatnak magukkal - tudatta a szóvivő.Leopold Róbert felhívta a figyelmet arra, hogy engedélyhez kötött a kulturális javak - mint az 50 évnél idősebb régiségek -, a vadon élő növények és állatok védelméről szóló CITES-egyezmény alá tartozó fajok, illetve a belőlük készített termékek behozatala. Ilyenek az elefántcsontból, korallból készített ékszerek vagy a kígyóbőr táska.Az unión kívülre utazóknak a 10 ezer euró feletti készpénzt is be kell jelenteniük - tudatta az őrnagy.Szigorú szabályok vonatkoznak a húskészítmények, tejtermékek Európai Unióba történő behozatalára is - közölte a szóvivő.
BŐVEBBEN
További cikkek
10 hasznos tipp Horvátországba utazóknak
A nagy kánikulában ki ne gondolt volna már egy horvátországi kiruccanásra? Isztria és Krk sziget nincs is olyan messze, akár pár napra is érdemes lemennünk az Adriára, hogy lehűtsük magunkat a tenger sós vizében. Ahhoz azonban, hogy felhőtlenül élvezzük a kikapcsolódást, érdemes egy pár dologra felkészülni.Hol aludjunk?A legtöbb magyarnak a kempingezésről rögtön a kényelmetlen, ugyanakkor szolgáltatásokban hiányos tömeghelyek, elhanyagolt vizesblokkok jutnak eszébe. Pedig Európában ma mindennél jobban hódít a kempingturizmus. A Valamar csoportot irányító Valamar Riviera d.d. ezt időben fel is ismerte, hiszen a szállodát, kempingeket és apartman falukat is felölelő legnagyobb horvát turisztikai vállalat mintegy 53 millió eurós befektetésének köszönhetően az utóbbi évben olyan fejlesztéseket hajtott végre tengerparti kempingjeiben, mely már az idei foglalásokban is jelentősen megmutatkozik. Ne féljünk hát kipróbálni ezeket a gondozott csodás kempingeket, a természetközeli élmény semmihez sem hasonlítható.Milyen árakon futnak a kempingek?Természetesen a kategóriák szerint változnak az árak is, melyet alapvetően a sátor- vagy lakókocsi helyek vagy mobilházak mérete, illetve a tengerhez való közelségük és a panoráma határoz meg. Mindemellett a szezonon belül is különbségek vannak, a legtöbb kempingnél 4-5 különféle időszakot különböztetnek meg. Főszezonban, mely július elejétől augusztus végéig tart a sátorhelyek átlagosan kb. 20-30 euro/éjszaka áron mozognak, a szolgáltatások függvényében és ehhez jön még a személyenkénti díj, mely 8-10 euro/fő, a gyermekeket pedig általában fél áron vagy ingyenesen fogadják, míg a háziállatokért ugyancsak egy csökkentett tarifát számolnak. A mobilházak árai kicsit borsosabbak, de a kínált szolgáltatásokkal teljesen összhangban vannak, hiszen egy jó apartman kényelmét nyújtják egy gyönyörű környezetben tálalva. Ezek árai 100 és 200 euro/éjszaka között mozognak, időszak és típus függvényében.A Valamar kempinghelyei és mobilházai nagyon kapósak, június elején már a helyek 80%-a elkelt. Jó hír azonban, hogy szinte mindenhol előre lefoglalhatók. Árakról és foglalásról tájékozódás a www.valamar.com vagy a www.camping-adriatic.com weboldalon. Hol együnk?Talán óvatosságból vagy az ismeretlentől való félelem miatt a legtöbb magyar vendég nem mer új ízeket kipróbálni, bele sem gondolva, hogy ezáltal egy különleges élménytől fosztja meg magát. Sőt aki apartmanba készül, rendszerint óriási pakkokkal, készételekkel, hazai zöldségtől, gyümölcstől roskadozó autóval éri el az Adriát.Mivel Horvátországot többórás út alatt érhetjük el, így nem érdemes gyorsan romló készítményekkel telezsúfolni az autót, hiszen kint is friss és olcsó árut vásárolhatunk, a nagy szupermarketek árszínvonala hasonló a hazaihoz. Zöldséget és gyümölcsöt pedig a legjobb a helyi piacokon, a tenger gyümölcseit a kikötőben, a halászoktól beszerezni. Ha már utazunk, akkor ne hagyjuk ki a helyi konyhát, hiszen árakban megfizethető és minőségi ételeket kínálnak a helyi vendéglők.Jó tudni! 10 hasznos tipp Horvátországba utazóknak1. Határátlépésnél ne lepődjünk meg!Ebben az évben bizony szigorúbban nézik a turistákat egy fokkal, feltehetőleg a migrációs hullámra való tekintettel, biztonsági okok miatt. Ne lepődjünk meg azon sem, ha ki kell nyitni a csomagtartót, vagy ha a határőr elkéri a jogosítványunkat és megszondáztat, ez idén szinte rutinszerű, de összességében igyekeznek, nem a forgalom lassítása a cél.2. Autópálya-használat horvát módraAz országban nem olcsó az autópályadíj, ha azonban számít, hogy egy-két órával hamarabb érjük el úti célunkat, akkor mindenképpen érdemes pályán menni. A belépéskor a kapunál először csak jegyet kapunk, melyet jól meg kell őrizni, hiszen az autópálya elhagyásakor ennek vonalkódja alapján kell majd fizetnünk. Rendszerint gyorsabb az átjutás a kártyával fizető kapuknál, melyeket az autó jele mellett az ENC felirat is jelöl.3. Ne vagánykodjunk, a horvát rendőrök is büntetnek!Tartsuk be a közlekedési szabályokat! A büntetés gyorshajtásért, be nem csatolt biztonsági övért, telefonon való beszélgetésért vagy ittas vezetésért elég súlyos lehet, 300 kunától 15.000 kunáig, sőt egészen a jogosítvány megvonásáig terjedhet.4. Fontos számokRendőrség: 192, Tűzoltók: 193, Mentők: 194, S.O.S: 112 Non stop, 24 órás információ a forgalomról: 0146408005. Mobilinternet fillérekértMobilinternet korlátlan adathasználattal egy hétre mindössze 11 euroért - ezt kínálja a horvát Telekom idén nyáron augusztus végéig a Horvátországba utazóknak, mely nem csak a mobilfüggőknek éri meg, hiszen a net segítségével gyorsan és könnyen tájékozódhatunk a környék kínálta lehetőségekről és szolgáltatásokról. Ez egy prepaid sim kártya, mely bármelyik horvát T-pontban és a postánál megvásárolható.6. Kuna vagy euró?Sok helyen kártyát és eurót is elfogadnak a horvát üzletek, sőt euróban is meg vannak adva az árak, különösen a kis szuvenír üzletekben. Azonban, ha a helyi piacon sem akarunk zavarba jönni, akkor legyen nálunk valamennyi kuna is, melyet célszerű még otthon váltani.7. Időjárás, mikor érdemes menni?Isztriába és Krk-re is egész nyáron érdemes ellátogatni. Június elején már lehet fürödni a tengerbe, ilyenkor még kevesebb a turista, az árak is szezon előttiek. Július és augusztus a klasszikus főszezon, ilyenkor tökéletes az időjárás, mert napközben mindig meleg van, a speciális mikroklímának köszönhetően azonban este kicsit lejjebb megy a hőmérséklet, így élvezhetjük a kempingezéshez kiváló, nem túl meleg éjszakákat.8. Mit vigyünk magunkkal?Az apró kavicsok illetve sziklás partszakaszok miatt tengeri cipőt mindenképpen érdemes vinni, a tűző nap miatt pedig napkrémet és egy kalapot. Érdemes kerékpárt is vinni, mert fantasztikus lehetőségek vannak a túrázásra, de akár helyben is bérelhetünk.9. BiztosításHa van érvényes európai egészségbiztosítási kártyánk, melyre minden magyar biztosított személy jogosult, ezt szinte mindenhol elfogadják Horvátországban a sürgősségi ellátásra. Azonban nem árt egy kiegészítő utasbiztosítást is kötni, mivel sok szakorvos döntően magánpraxisban működik, illetve egy baleset esetén a hazaszállítást nem fedezi a kötelező egészségbiztosítás.10. Regisztráljon a KKM honlapjánKülföldi nyaralás előtt mindenképp érdemes a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) honlapján regisztrálni, hogy ha bármi történne az utazóval, a KKM konzuli szolgálata ismerje a turista elérhetőségét.
Idegenforgalmi adót vezettek be a Spanyolországhoz tartozó Baleár-szigeteken július 1-től, amely a turistáknak éjszakánként 0,5 és 2 euró közötti többletköltséget jelent szállástípustól és a tartózkodási időtől függően.
Az ökoadóként emlegetett, de hivatalosan a fenntartható turizmus-adó nevet viselő közteher bevezetését a helyi kormányzat azzal indokolta, hogy anyagi forrásaik szűkösek, miközben ahhoz, hogy a turizmus továbbra is a gazdaság motorja legyen, beruházásokra van szükségük.Számításaik szerint az új adóból 40 millió euró bevételt remélhetnek, amelyet a kulturális örökség védelmére, valamint a turisztikai ágazat minőségének javítására fordítanának.Az adó alól mentesülnek a 17 évnél fiatalabbak, de például a Baleár-szigetek lakosainak is fizetniük kell, ha turistaként utaznak, nem a lakhelyükként bejegyzett valamelyik szigetre.A hivatalos adatok szerint a szigetekre, amelyek közül a legnépszerűbb Mallorca, Menorca és Ibiza, tavaly 14 millió turista érkezett, akik összesen 54,3 millió vendégéjszakát töltöttek el. Többségük Németországból és az Egyesült Királyságból érkezett. Spanyolországban Mallorca a harmadik legkedveltebb úti cél Barcelona és Madrid után.A baleári helyi kormány nem először próbálkozik turisztikai adó bevezetésével: 2002-ben egy napi 1 eurós adót vetettek ki a turistákra, de azt 2003-ban a választásokat követően az új kormány megszüntette.A szigeteken kívül Spanyolországban egyedül Katalóniában kell idegenforgalmi adót fizetni.
Útnak indult Klein Dávid és Suhajda Szilárd
Útnak indult Klein Dávid és Suhajda Szilárd Hivatalosan elindult a Johnnie Walker K2 Expedíció, a magyarok a Föld legmagasabb csúcsára indultak Budapest, 2016. június 14.-Kedd délután repülőre szállt Klein Dávid és Suhajda Szilárd, akik a 8611 méter magas K2 csúcsát szeretnék megmászni augusztusban.A Johnnie Walker K2 Expedíció keretében Szilárd és Dávid a Föld legveszélyesebb és a második legmagasabb csúcsát szeretnék elérni. A hegymászók előzetes becslések alapján június 27-ig érik el a pakisztáni alaptárbort. A "hegyek királya"-ként is emlegetett K2 csúcsán még nem járt magyar hegymászó. Klein Dávid május elsején ért fel a 8091 méteres Annapurna csúcsára a Johnnie Walker Annapurna Expedíció keretében. Nem időzött itthon sokáig, így az előző expedíció során megszerzett akklimatizációs "tőkéjét"kamatoztatni tudja majd a következő nagy kihívás során. Céljaa Karakorum-Himalája 2-es számú csúcsa, a K2 lesz. Ezúttal nem egyedül vág neki az expedíciónak: vele tart jó barátja és mászótársa, Suhajda Szilárd is,így ketten alkotják a Johnnie Walker K2 Expedíció csapatát. Az expedíció a mai napon indult el hivatalosan, a két hegymászó kora délután szállt fel a pakisztáni Iszlámábádba tartó repülőgépre. A K2 a Föld második legmagasabb hegycsúcsa, Pakisztán és Kína határán, a Karakorum hegységben. A csúcs tengerszint feletti magassága 8611 méter. Először két olasz hegymászónak sikerült megmásznia 1954-ben. A K2-ről érdemesmegemlíteni, hogy - a himalájai csúcsokkal ellentétben - ez a hegy leginkább a nyári időszakban mászható, hiszen a Himalájavonulata a monszunnal érkező csapadékot felfogja, így annak hatása a Karakorumban már nem igazán érzékelhető.2005-ben Kollár Lajos vezetésével Erőss Zsolt és csapata kísérelte meg elérni a K2 csúcsát, Zsolt azonban az időjárási viszonyok miatt 8350 méterről kénytelen volt visszafordulni. Magyarok közül utoljára Suhajda Szilárd és Varga Csaba tettek kísérletet a hegycsúcs elérésére 2015-ben. Akkor az összes magasabban elhelyezkedő tábort elvitte egy lavina, megsemmisítve a sátrakat és felszereléseket is egyben. "Az Abruzzi-gerinc néhány nap leforgása alatt vált háborús övezetté" - írta tavaly Szilárd a naplójában. A 2015-ös nyári szezonban senki nem mászta meg a K2-t, azonban Szilárdnak és Csabának sikerült a helyszínen lévő 100 hegymászó közül a legmagasabbra, 7400 méterig jutni. A Johnnie Walker K2 Expedíció során Dávid és Szilárdcélja, hogy oxigénpalack és teherhordók segítsége nélkül érjék el a 8611 méteres csúcsot, melyen magyar állampolgármég nem járt. Mindketten a megfontoltság hívei és hasonlóképpen gondolkoznak a hegymászás lényegéről, stratégiájáról.Azt vallják, hogy "egy expedíció akkor tekinthető sikeresnek, ha elérték a csúcsot és a hegymászók épségben le is jöttek a hegyről." Klein Dávid az induláskor a reptéren elmondta: "Ha összehasonlítjuk a többi heggyel, a K2 egyszerre technikás és magas: letörései meredekek, az igazán kemény nehézségek pedig a hegy legmagasabb régióiban vannak. Halálozási arány tekintetében az Annapurna volt a legveszedelmesebb, és a legritkábban mászott. Az ott elért siker magabiztosságot ad ehhez rendkívül sok nyers fizikai erőt és kitartást igénylő feladathoz."Az expedíció fő támogatója ezúttal is a Johnnie Walker. A DiageoMagyarországért felelős kereskedelmi- és marketing igazgatója, Edvi Szabolcs az együttműködés kapcsán elmondta: "A Johnnie Walker támogatja azt a nézetet, miszerint az életöröm az, ami a sikerhez vezet, ez visz közelebb céljaink eléréséhez. Úgy gondolom Dávid és Szilárd tökéletes képviselői lesznek ezen nézetnek a K2 hegy mászása során is, hiszen mindketten azt csinálják, amit a legjobban szeretnek és egyben élveznek is: legfőbb örömforrásuk a hegymászás. Örömmel és büszkén támogatjuk a két hegymászót a Johnnie Walker K2 Expedíció során."A Johnnie Walker K2 Expedíció legfontosabb adatai: TIMING DátumTervezett fázis 2016. június 14., 13.50Indulás a budapesti Liszt Ferenc reptérről, az úti cél Iszlámábád, Pakisztánjúnius 15-17. Ügyintézés Iszlámábádban június 17 - 27. Az alaptábor elérése (Skardu tartományi fővároson keresztül) június 27 - augusztus eleje Mászó időszak (táborok kiépítése, akklimatizáció, csúcstámadás várható időpontja: augusztus eleje)augusztus eleje-közepe Levonulás augusztus második feleHazaérkezés BudapestreTÁBOR - MAGASSÁG Tábor / csúcsMagasságAlaptábor5100 mABC (előretolt alaptábor)5300 m1-es tábor6050 m2-es tábor6700 m3-as tábor7350 m4-es tábor8000 mCsúcs8611 mNéhány adat a Magyar Expedíciós hegymászásrólA program-szerű magyar expedíciós hegymászás egy fontos (hiánypótló) fejezete zárulna le akkor, ha a hazai hegymászás "teljesítené" az összes nyolcezer méter feletti csúcs palack nélküli megmászását.1990-től napjainkig a 14 nyolcezres közül 12 megmászását teljesítették magyar állampolgárok. (Ebből 11-et oxigénpalack használata nélkül. Csupán az Everest megmászásai születtek kivétel nélkül palackkal.)A cél minden 14 nyolcezer méter feletti csúcs elérése magyar állampolgárok által, oxigénpalack használata nélkül.Összesen 14 darab 8000-es csúcs van, melyekfőcsúcsai közül 11-en jártak magyarok oxigénpalack nélkül. A következő hegyek főcsúcsait nem mászták még meg magyarok oxigén nélkül:Shishapangmafőcsúcs (8027 méter), Mount Everest oxigénpalack nélkül (8848 méter) és a K2 (8611 méter). A Shishapangmaalacsonyabban elhelyezkedő csúcsán, a CentralPeaken (8008 méter) már járt magyar hegymászó, 1987-ben és 2003-ban is. Klein Dávid szerint az alábbi feladatok várnak még a magyar expedícióshegymászókra e fontos fejezet lezárásához: A K2 megmászása palack nélkülA Shishapangmafőcsúcsának elérése palack nélkülAz Everest megmászása oxigénpalack használata nélkülDávid szintén fontosnak tartaná, ha sikerülne oda-visszapalack nélkül megmászni aKancsendzönga csúcsátKlein Dávid a magyar expedíciós hegymászás helyzete kapcsán elmondta: "Mind a Shishapangma, mind a Kancsendzönga vagy az Everest esetében nagyon fontosnak tartom, hogy tisztelegjünk azok előtt, akik előttünk jártak, eredményeket értek el ezeken a hegyeken. De igen: felismerem, hogy ezeken a csúcsokon még van mit tennünk, ha el akarunk jutni a fent emlegetett korszakhatárig."
Otthagyja a késve érkező utasokat az easyJet
Az easyJet úgy döntött, a turistaszezon közeledtével megpróbálja pontosságra nevelni azokat az utasait, akik hajlamosak a késésre. Így a többi utasnak sem kell miattuk várakozni és a gép is időben tud indulni.Az easyJet új szabályozásának értelmében azok az utasok, akik nincsenek legkésőbb a gép indulása előtt 30 perccel a reptéri utasbiztonsági ellenőrzésnél, már nem haladhatnak tovább a tranzitterületre, ami egyúttal azt is jelenti, hogy azzal a járattal már biztosan nem fognak felszállni, amelyre a jegyük szól - írja az Independent értesülésére hivatkozva az AIRportal.hu. Korábban az utolsó pillanatban érkező, de csak kézipoggyásszal utazók még jó eséllyel feljutottak a gépre, mostantól kezdve viszont a társaság már nem él ezzel a gyakorlattal.Azok, akik ezért lemaradnak a gépükről, az easyJet pultjánál intézhetik az átfoglalást, de ennek elég borsos, 80 fontos ára van, kivéve, ha az előrelátó utazó élt a 7,5 fontos biztosítás lehetőségével. Ebben az esetben ugyanis a társaság díjmentesen intézi az átfoglalást, ami leginkább a notórius késve érkezőknek lehet menőöv, hogy ne kelljen költségekbe verni magukat azért, mert nem tudnak időben kiérni a reptérre.Az AIRportal.hu megkeresésére az easyJet egy hivatalos állásfoglalásban válaszolt, miszerint "a pontosság nagyon fontos, ezért is kérjük utasainkat, hogy legalább 30 perccel az indulás előtt legyenek a kapunál, különben előfordulhat, hogy nem fogják elérni a gépet, különösen az olyan nagyobb reptereken, mint Gatwick, ahol akár 20 percet is kell gyalogolni a kapuk közt".
Tunézia, ahova Hollywood is visszajár
A nemzetközi filmes elit - köztük az amerikai és brit filmesek - számtalanszor választották már Tunéziát forgatási helyszínnek, nem véletlenül: az ország természetes és épített környezete történelmi és nem evilági jelenetek hátteréül is szolgált már. Ráadásul az egyes helyszíneket az ide látogatók is megtekinthetik, sőt van, ahol meg is szállhatnak. A filmtörténelem során több mint 130 alkotást forgattak már Tunéziában Roman Polanski 1986-os Kalózok című filmjétől Az angol beteg romantikus drámán és Az elveszett frigyláda fosztogatói című Indiana Jones-filmen át a Csillagok háborúja több epizódjáig vagy éppen az angol humor egyik megtestesítőjéig, a Brian életéig. A mozifilmek sokaságában egy közös volt: mind Tunézia változatos és egyedülálló környezetét használták háttérként - a rögös hegyeket, az aranyló sivatagot, a frissítő oázisokat és a történelmi városokat.George Lucas Csillagok háborúja című sorozata kétségkívül a leghíresebb olyan alkotás, amelyet Tunéziában forgattak. Éppen ezért ma már számos Star Wars-rajongó zarándokol el a filmek ikonikus helyszíneire, az utazási irodák pedig komplett csomagajánlatokat kínálnak a filmkedvelők számára, mely során bejárják a mozikból már ismerős tájakat. A filmben szereplő Tatuin bolygó például nem más, mint a Tunézia délnyugati részén fekvő Tozeur "oázisváros", az innen nem messze található mészkőképződmények pedig a sorozat kronológiai első részében Qui-Gon Jinn és Darth Maul párbajának színhelyéül szolgáltak. Ma is látogatható Luke Skywalker egyik filmbéli, igluszerű otthona, amely egy egykori sóstó kiszáradt medrében található szintén Tozeur közelében. Az ország déli részén lévő Matmata - amely egy kis berber város - földalatti lakásai is ismerősek lehetnek a sorozat kedvelői számára: ez volt ugyanis a fiatal Luke otthona, ma pedig Sidi Driss Hotel néven szállodaként várja az elkötelezett Csillagok háborúja-fanokat. Itt egy Star Wars-bár is várja az utazókat, ráadásul egy kiállítást is láthatunk a film díszleteiből. Djerbán pedig - többek között - Obi-Wan Kenobi otthonát láthatjuk, ami a valóságban egykor halászok tárolóhelyiségeként funkcionált.Tozeur környékén egyébként több turisztikai látnivaló is akad: a Chebika oázis az Atlasz-hegység kopár hegyei között csodálatos datolyapálmák és vízesések otthona, a közeli Grand Canyonnál forgatták a kilenc Oscar-díjjal elismert Az angol beteg című film néhány jelenetét is Ralph Fiennes-szal a főszerepben. Ez a film a magyarok számára azért is érdekes, mert gróf Almásy László Afrika-kutató történetéről szól. A forgatás során vettek fel jeleneteket többek között Tuniszban, Szfaksz kikötővárosban (ez a kairói bazárnak adott helyet) és a szintén tengerparti Mahdia városában is, amely a líbiai Bengázi szerepében tetszelgett.Az Indiana Jones-rajongóknak jó hír, hogy Az elveszett firgyláda fosztogatóihoz is több jelenetet vettek fel Tunéziában. A filmben az 1930-as évek Kairóját például a Tunézia északi részén fekvő Kairouan - más néven Al-Qayrawan - alakította, ami kevesebb, mint száz kilométerre található az ország egyik legnépszerűbb üdülővárosától, Sousse-tól. Érdekesség, hogy a felvételek miatt több mint 350 televízió-antennát kellett eltávolítani a város egyes részeiről, amely a turisták által leglátogatottabb területeken zajlott, többek között a November 5-e sugárúton. Kairouan egyébként ma is a muszlimok egyik szent városa mecsetekkel - köztük a népszerű Nagy mecsettel -, piaccal, hangulatos utcácskákkal és káprázatos szőnyegekkel. A filmhez pedig Kairouanon kívül a fent említett Tozeur környékén is vettek fel jeleneteket.Egy másik kultfilm, a rekeszizmokat megdolgoztató Brian élete bizonyos részeit is Tunéziában forgatták. A filmből ismerős lehet például a monastiri Ribat kolostor és erőd, amely egykor a város védelmét szolgálta - innen kémlelték ugyanis a tengert és a környéket a muzulmánok, akik a keresztény támadásoktól tartottak. A Ribat azon kívül, hogy forgatási helyszín volt és ezért a turisták is szívesen keresik fel, ma fontos vallási és kulturális örökségnek számít, Monastir pedig egy gyönyörű fürdőváros rengeteg történelmi látnivalóval. A Brian életéhez más tunéziai helyszíneken is forgattak, például a karthágói amfiteátrumban és a filmesek körében rendkívül népszerű Matmatában is.Egy biztos: Tunézia számos kasszasiker népszerűségéhez hozzájárult gyönyörű, már-már földön túli tájaival és történelmi örökségével. Így nem csupán a tengerpartot és all inclusive-ellátást kedvelőknek nyújt kikapcsolódást, de az igazi filmrajongók paradicsoma is, akik akár egyetlen utazás során is számos ikonikus mozifilm helyszínét bejárhatják, legyen szó sci-firől, vígjátékról, vagy drámáról.
Ki az, aki ne menjen Egyiptomba?
Egyiptomtól azoknak kell tartaniuk, akik utálják a vakító a napsütést, kiütést kapnak az ókori látnivalóktól, rettegnek a sivatagi quad túráktól, és félelemmel tölti el őket, ha a Vörös-tengerben lebegve hirtelen a Tropicarium víz alatti világában találják magukat. Ezt azért fontos leszögezni, mert az utóbbi időben fura hangulat alakult ki az észak-afrikai ország körül - ám aki oda utazik, láthatja, hogy a legtöbb híresztelés csupán a messziről károgók hisztériája. A valóság az, hogy idén Egyiptom az ideális nyaralási célpont.Tengerpart Biztonság. Manapság a turisták számára ez az egyik legfontosabb szempont az úticél kiválasztásában, s ez némiképp érthető is. Ha valaki elutazik nyaralni, méltányolható igény, hogy ne ránduljon görcsbe a gyomra, ha a hotel éttermében valaki lever egy poharat, vagy a strandon kidurran egy lufi. Ebben a megközelítésben Egyiptom - bármily furcsán hangzik is - biztonságosabb, mintha itthon maradnánk. Ez az észak-afrikai ország ugyanis a turistákból él, és ezt nagyjából mindenki tudja a boltostól a legutolsó utcagyerekig. Az árusok olykor európai mércével nézve kissé rámenősebbek a kelleténél, de ez is csak addig tűnik kellemetlennek, amíg meg nem szokjuk a "no, sorry" varázsszavakat, amelyek egy mosoly kíséretében meglepő hatékonysággal működnek. Ezen felül az erőskezű kormányzat által irányított hatóságok is megfelelő hatékonysággal és határozottsággal gondoskodnak arról, hogy aki Egyiptomban szeretne nyaralni, kizárólag kellemes élményekben részesüljön. Erről speciel személyes benyomásom is van: amikor például egyszer rossz felé kanyarodva Hurghada lepukkantabb negyedében kötöttem ki, a helybéliek szinte alkalmi idegenvezetőként adtak kézről kézre és irányítottak vissza a hotelhez vezető ismerős főútra.Aztán van még pár dolog, amitől Egyiptomban nem kell tartani. Ilyen például a rossz idő. Míg bárhol Európában tönkreteheti a nyaralást egy hűvösebb, esősebb hét, Hurghadán április közepétől már 35 Celsius körüli kánikula van, felhőt pedig gyakorlatilag sohasem látni. A tolongás és zsúfoltság szerelmesei sem találják meg errefelé a számításukat, a hotelek többsége ugyanis családias, ráadásul feltűnően baráti árakon kínálják a valóban ötcsillagos szolgáltatásokat. (Csak zárójelben: a szállodákat ne úgy képzeljük el, mint itthon. Hurghadán, de szinte az összes Vörös-tenger parti nyaralóhelyen egy-egy hotel valóságos városrész, a kerítésen belül saját tengerparttal, rengeteg medencével, csúszdával, csobogóval, szökőkúttal, sétánnyal, virággal... és nem mellesleg az all inclusive-ot is roppant komolyan veszik, mert minden szállodai plázson ott van a terülj-terülj drinkbár és falatozó kombinációja, ha a napozásban és pancsolásban megfáradt vendég esetleg nem akarna visszaslattyogni a zavarba ejtően gazdag kínálatot felvonultató központi éttermek egyikébe sem...)Aztán nézzük csak, ki ne menjen még Egyiptomba... Ja, igen: aki irtózik a tengeralattjárós élményektől, annak tényleg nem ajánljuk. Mert Hurghadán a Sindbad hotelnek ilyen attrakciója is van. Elviszik a turistákat a kikötőbe, onnan hajóval a nyílt vízre, ahol be lehet szállni egy 20-30 személyes hipermodern alkalmatosságba, amely 15 méterre alámerülve varázslatos élmények közepette tárja fel a Vörös-tengeri korallzátonyok teljes élővilágát.Quad-turaAkinek pedig kevés ennyi szépség és izgalom, annak ott a másik adrenalinszint-növelő programként az egész napos szafari-túra. Bevallom, számomra ez volt az egyik fénypont: kevés dévajabb dolgot tudok ugyanis elképzelni, mint bukósisakban és védőszemüvegben felpattanni egy négykerekű sivatagi homokfutóra, és a gázkart csutkára húzva beleporzani a sivatagba... Emellett még a 80 kilométeres sebességgel levezényelt dzsiptúra, de még a "Különben dühbe jövünk" kultfilmet idéző buggy autó vezetése is csupán szolid levezetésnek tűnt... Szóval, aki távol szeretné magát tartani az effajta életre szóló katartikus élményektől, semmiképp se utazzon Egyiptomba... ám akit az ilyesmi elvarázsol és egy életre szóló élményre vágyik, annak szinte kötelező!Hatsepszut temploma: És akkor ott van még a csak itt átélhető, varázslatos időutazás... A fáraók korának emlékei a Luxorba vezető úton tárulnak fel: a Dandara templom monumentális oszlopai és gazdagon díszített belső falai láttán nehéz elképzelni, hogy a színes képek és faragások több mint 3000 évvel ezelőttiek. Az időtlen szépség és az impozáns méretek emléke egészen Esna kikötőjéig kísér, ahol egy többemeletes hajóra szállva Luxorig csoroghatunk, méghozzá tökéletes luxusélmények közepette. A hőmérő higanyszála ugyan 40 Celsius fok fölött kókadozik, de kit érdekel, ha mindezt egy párálló falú pohárban felszolgált frissítővel a kezünkben, a hajó orrában csobogó hűs jacuzzi habjai között kell elviselni? Eközben bepillanthatunk a hétköznapi Egyiptom életébe, hiszen a folyó két partján nem csak sudár datolyapálmák, hanem megművelt földterületek, egyiptomi falucskák és önfeledten pancsoló, integető gyerekek hadának látványa kíséri végig utunkat. Őszintén szólva nehéz elképzelni, hogy ilyen körülmények közepette valaki ne érezné jól magát, vagy feszélyezné, hogy belekóstolhat a kiváltságos bohém világfiak életébe, de ha mégis volna ilyen jelenség, annak gyorsan nevet kell adni és gyógyszert kell rá találni...Memnoni kolosszusok Luxorban a Karnaki templomban bemutatott éjszakai fény-zene előadás több, mint varázslatos, a Királyok völgye pedig ismét az időutazás élményét kínálja, hiszen az ott található föld alatti fáraósírok gazdag díszítései, monumentális szarkofágjai és elképesztő méretei még a kinti csaknem 50 fokos hőséget is feledtetik. A memnoni kolosszusok látványát a kisebbrendűségi komplexusban szenvedők viszont biztos elkerülik, de ez legyen az ő bajuk. Az itteni fényképezkedés szinte kötelező rituálé a Nílus nyugati partját felkereső turisták számára.Az út hátralévő része ehhez képest már szinte eseménytelen. Hisz mit is lehetne mondani a csaknem 300 kilométerre délre lévő Marsa Alam nyaralóhelyről? Hogy finom homokos tengerpartján a türkizkék vízben még húsz-harminc méter mélyen is kristálytisztán látni lehet minden egyes apró korallvirágot? Hogy felvonul itt a Nemo nyomában című tengeri animációs mesefilm kasszasikert jelentő folytatásának teljes, élőszereplős stábja? Akiket az efféle látnivalók elriasztanak, azok bizonyára most úgyis borzongva abbahagyják az olvasást. Nekik hiába is mondanánk, hogy a Vörös-tenger magas sótartalma miatt elegendő egy légzőpipával és egy búvármaszkkal ráfeküdni a vízre és máris garantált a több óráig tartó lebegés és a csodálkozás... No persze előtte érdemes jó alaposan bekenni a hátat valamilyen magas faktorszámú fényvédő krémmel.Akinek pedig ennyi nem elég, befizethet palackos búvárkodásra is: 50 euróért olyan élményt kaphat bárki, hogy a füle kettéáll. Ennyi pénzért egész napra elviszik a turistát egy hajóra, ahol az all inclusive ellátás mellett kétszer is a tenger mélyére merülhet egy tapasztalt búvár társaságában. Sőt, még 4-5 méteres tengeri teheneket (más néven dugongot) is láthatunk békésen legelészni a korallokat övező dús aljnövényzetben. Mindezt persze ráják, teknősök, bohóchalak, papagájhalak, tűzhalak és más, változatos tengeri élőlények társaságában...Nagy képzelőerő kell ahhoz, hogy arra gondoljunk: van, akiket ez elriaszt... de tegyük fel, hogy mégis távol szeretnék tartani magukat és családjukat Egyiptomtól. A nyugalom, a kiszámíthatóság, a kiváló ár-érték arány és a biztonság kétségtelenül mind olyan tényező, ami az utazásokkal járó vegzatúrához szokott kelet-európai lélek számára már-már unalmasan riasztó lehet. De ha valaki mégis úgy dönt, hogy ezt az országot választja úti céljául, egészen biztos lehet abban, hogy nem fog csalódni, és egy életre szóló élménnyel gazdagodik.A többiek maradjanak itthon, vagy menjenek máshová.Én szóltam...
Októbertől a Lufthansa rövid- és közepes távú járatain is netezhetünk
Megkapta az engedélyt a német légitársaság, hogy flottája A320-as családhoz tartozó gépeit is szélessávú internettel lássa el — közölte hétfőn a légitársaság.Az Airbus A319, A320, A321-es típusokat magában foglaló gépcsalád tagjai a Lufthansa Technik fogja felszerelni az utasok számára láthatatlan, a személyzet által működtetett rendszert. Az első wifi-képes gép júniusban gördül ki a szerelőhangárból. Ezt követően tesztelik működését és megbízhatóságát. Az utazóközönség októbertől élhet a fedélzeti internet kapcsolat lehetőségével. Hordozható híradás- és számítástechnikai készülékeiken nem csak szörfölhetnek és levelezhetnek, de akár bonyolultabb alkalmazások használata, vagy filmek nézése is lehetséges. A későbbiekben az utasok mobiltelefonjaikról sms-t és adatot is küldhetnek. Heike Birlenbach, a Lufthansa európai értékesítésért és marketingért felelős alelnöke a berlini ITB-n idén még arról tájékoztatott, hogy a szolgáltatás eleinte fizetős lesz; a 24 órás használat 17 euróba kerül majd.A Lufthansa Technik nem ma kezdte a fedélzeti wifi beszerelését. Budapesti karbantartó bázisukon 2014-ben kezdték a Norwegian Boeing 737-eseibe beépíteni a műholdas internetet az erre munkára rendszeresített, felfújható hangárban. Még tavaly év végén árulta el munkatársunknak Diermar Focke egy vele készített interjúnk során, hogy a Lufthansa és a Lufthansa Csoporthoz tartozó légitársaságok A320-as család gépeit is várhatóan Budapesten látják el a kívánt technikával.2003 januárjában a Lufthansa indította az első olyan menetrend szerint forgalomban repülő gépet, melyen elérhető volt a szélessávú internet. A légitársaság szerint népszerű szolgáltatásnak 2006-ban azért szakadt vége, mert a Boeing erre a célra használt műholdjain felfüggesztette a kereskedelmi tevékenységet. 2010-ig kellett várni az újabb próbálkozásra; ekkor az interkontinentális flottán, melynek tavaly már 107 gépén volt elérhető internet szolgáltatás.
Húsz év után újra látogatható egy csodás piramis Egyiptomban
Több, a turisták számára évek óta zárva tartott különleges műemléket nyitnak meg mostanában Egyiptomban, köztük Unas fáraó piramisát Kairó közelében, valamint több síremléket Luxorban.Háromezer éves műemlékeket nyitnak meg újra a turisták előtt Luxorban. Az egyiptomi hatóságok azt tervezik, hogy két különleges látnivalót tesznek újra látogathatóvá a turizmus fellendítése érdekében. I. Seti fáraó és Nefertari királynő síremléke restaurálás miatt már évek óta zárva tart a turisták előtt. Az Új Királyság idejéből származó, több mint háromezer éves műemlékeket azért kellett felújítani, mert a sok látogató miatt a túlzott páratartalom károsította a sírok falán található gyönyörű festményeket.A hatóságok bejelentése szerint egy hónap múlva nyithatnak újra a műemlékek, azonban a falfestmények védelme érdekében 100-150 főben fogják korlátozni a napi látogatók számát. A turisták szűrését szolgálja a megemelt jegyár, ami eléri a 110 dollárt. A befolyó bevételt a műemlékek megőrzésére és a turizmus reklámozására fordítják. A sírok újranyitásával igyekeznek a hatóságok fellendíteni Luxor turistaforgalmát.Egy hónappal ezelőtt a hatóságok újra látogathatóvá tették Unas fáraó temetkezési helyét, az egyik legfontosabb egyiptomi piramist, amely Kairótól csupán harminc kilométerre található. Unas fáraó piramisa 20 éven keresztül volt zárva felújítás miatt.További turisztikai látványosságokat is megnyitottak Egyiptomban, például négy olyan sírkamrát Luxorban, ahová az Új Királyság idején négy királyi inast temettek. A kamrák falán különböző egyiptomi isteneket ábrázoló festmények találhatók, ezeket is felújították a közelmúltban.
A ramadán végéig lezárták a jeruzsálemi Mecsetek terét
Az intézkedés célja a kedélyek megnyugtatása, a kődobálások megszüntetése volt, miután könnyebben megsérült egy, a Siratófal előtti téren álló 73 éves nő, amikor a magaslaton lévő Mecsetek teréről egy kővel fejbe dobták.A muzulmán imádkozók vasárnap kezdték el kövekkel dobálni az izraeli rendőröket, mert más vallású nézelődőket kísértek a Mecsetek terére a muszlim imaidők között megállapított látogatási időben, noha a korábbi évek gyakorlata szerint a ramadán idején csak a muzulmánoké volt ez a szent hely.A rendőrség több éves szünet után azért döntött a ramadáni turistalátogatások engedélyezése mellett, mert idén eddig viszonylagos nyugalomban telt a böjti hónap, és úgy gondolták, ezzel nem okoznak bajt. A Mecsetek tere kapuinak turisták előtti megnyitásával azonban a rendőrök azonnal magukra zúdították a palesztin fiatalok haragját, akik általában arcukat kendőkkel eltakarva kődobálással, rögtönzött barikádok emelésével próbálták megakadályozni a viziteket. Válaszul a rendőrség tömegoszlató fegyverek segítségével - sok éves koreográfia szerint - a mecset belsejébe űzte őket a látogatók elvonulásáig.A Jeruzsálem óvárosában található Templomhegy vagy Mecsetek tere (arab nevén Haram al-Sarif) a zsidók legszentebb helye, mert a zsidó hagyomány szerint ez az a bibliai Mória-hegy, ahol Ábrahám isteni parancsra majdnem feláldozta fiát, Izsákot.Később, körülbelül i. e. 1000-ben, Salamon király idején ott épült a zsidók első szentélye, majd ott állt a babiloni fogságból visszatértek által felépített második szentély is egészen a rómaiak rombolásáig, i. sz. 70-ig. A XII. század óta muzulmánok kezén lévő helyen a középkor óta a Sziklamecset és az al-Aksza mecset áll, a mecseteknek otthont adó, ókorban kiépített terasz, a Mecsetek terének nyugati támfala pedig a zsidók által tisztelt Siratófal.
last minute ajánlatok
ünnepi ajánlatok
Valutaváltó
EUR euró
HUF forint
Üzemanyagárak
Budapest
bármelyik ker.
95
Iránytű
europe asia australia australia africa north_america south_america antartica EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
Hasznos információk
Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
Utazók sarka
Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.
Kiemelt partnereink: