Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Útravaló - Magazin
Érdemes ismerni a vonatkozó vámszabályokat

A külföldön nyaralóknak indulás előtt érdemes tájékozódniuk az érvényes vámszabályokról - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vám- és jövedéki szóvivője szerdán Röszkén.Leopold Róbert a nyári szezon előtti sajtótájékoztatón elmondta, a NAV az utasforgalomra vonatkozó vámszabályokról tájékoztatót készített, amely többnyelvű kiadványként és a szervezet honlapján is elérhető.Elmondta, az unión belül utazók a magáncélra vásárolt termékek többségét szabadon behozhatják, csak bizonyos áruféleségek - mint a vadász- és sportfegyverek vagy gyógyszerek - szállítása kötött engedélyhez, illetve a jövedéki termékre vonatkoznak korlátozások. A házi kedvencek - kutya, macska, vadászgörény - unión belüli szállításához pedig állatútlevelet kell kiváltani - ismertette az őrnagy.Az unión kívülről 300 euró - légi forgalomban 430 euró - értékhatárig hozható be áru vám- és adómentesen, 15 év alatti utasok esetében ez a határ 150 euró. A 17. életévüket betöltők közúton 40, légi forgalomban 200 szál cigarettát, illetve 4 liter bort, 16 liter sört és egy liter 22 százaléknál erősebb tömény szeszes italt vagy 2 liter ennél gyengébb likőrt hozhatnak magukkal - tudatta a szóvivő.Leopold Róbert felhívta a figyelmet arra, hogy engedélyhez kötött a kulturális javak - mint az 50 évnél idősebb régiségek -, a vadon élő növények és állatok védelméről szóló CITES-egyezmény alá tartozó fajok, illetve a belőlük készített termékek behozatala. Ilyenek az elefántcsontból, korallból készített ékszerek vagy a kígyóbőr táska.Az unión kívülre utazóknak a 10 ezer euró feletti készpénzt is be kell jelenteniük - tudatta az őrnagy.Szigorú szabályok vonatkoznak a húskészítmények, tejtermékek Európai Unióba történő behozatalára is - közölte a szóvivő.
BŐVEBBEN
4 tuti tipp online repülőjegy- és szállásfoglaláshoz
Az olcsó repülőjegy és hotel foglalás esetén látszólag rengeteg pénzt spórolhatunk, azonban érdemes alaposan körüljárni az online utazási ajánlatokat. Az STA Travel összegyűjtötte a leggyakoribb trükköket, amelyekre érdemes odafigyelnünk az utasoknak.Az Európai Bizottság és az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezeteinek nemrég kiadott IP-17-844 számú jelentéséből, mely az európai piacon működő 352 komoly forgalmú, kereskedelmi célú utazási weboldal átfogó vizsgálatának lényegét mutatta be- több meglepő adat is kiderül a repülőjegy- és szállásfoglalási weboldalak biztonságáról.A nagy online utazási piac klasszikus és legmegbízhatóbb szereplői még mindig azok az utazási irodák, utazásszervezők, szállodák, amelyek saját weboldalakat üzemeltetnek, és legtöbb esetben tevékenységüket offline módon is folytatják.A színtér újabb szereplői az online utazási irodák (OTA-k) és fapados (diszkont, LCC) légitársaságok oldalai, amik kizárólag az interneten érhetőek el, ezáltal sok költséget megtakarítanak maguknak. Ezen kívül megtalálhatóak az ár-összehasonlító oldalak, melyek az egész világot lefedik, és az OTA-kat segítik a piacszerzésben egyes kiszemelt országokban vagy nyelvterületeken. Saját maguk szinte soha nem értékesítenek, és csak olyan OTA-k ajánlatait mutatják, melyek fizetnek nekik ezért.Mire figyeljünk az online foglalásnál?1. Ellenőrizd, hogy a végső fizetendő ár megegyezik-e az első ajánlott árral!A vizsgált oldalak harmada esetében a végső fizetendő ár magasabb volt az ajánlati árnál. Ennek az egyik oka lehet, hogy több foglalórendszer a korábbi keresések adatait veszi elő, amikor a felhasználó böngész az oldalon. Az aktuális árat, és a tényleges foglalhatóságot csak később, gyakran más webes környezetben kapja meg a vásárló, és ezért egészen más árat láthat, mint az elején. A másik magyarázat, hogy egy-egy OTA az adott szolgáltatás árából kedvezményt ajánl a vásárlónak - melyet a vásárlási folyamat későbbi, általában utolsó lépésében visszavesz. Hajdú Attila, az STA Travel Kft. ügyvezetője ezért felhívja a figyelmet, hogy kezeljük kellő gyanakvással, ha az oldal arra hivatkozik, hogy csak bizonyos, éppen nem a vásárló által használt bankkártya esetén lenne kedvezőbb a vásárlás, vagy biztosításhoz, szolgáltatáscsomaghoz köti az olcsóbb ajánlatot.2. Bizonyosodj meg róla, hogy valóban kedvezményes-e az ajánlat!Ajánlat vagy csali? Ezt a vétséget az oldalak ötödénél találták meg a vizsgálók.A fentebb már taglalt, "az adott kedvező ár a te számodra már pont nem érhető el" esetről van szó, de nem árdrágítási folyamatba ágyazva. Itt a vásárló maga dönt arról, hogy megvesz-e mást az adott kereskedőtől, vagy ugyanazt a szolgáltatást akció, kedvezmény nélkül is. Ez a vétség nem keverendő össze a legalacsonyabb ár "X Ft-tól" formában történő feltüntetésével, hiszen ott jelzi a kereskedő, hogy az ár magasabb is lehet.3. Figyelj arra, hogy egyértelmű-e az árazás!A vizsgálatot végzők szerint az oldalak közel harmada esetében a teljes fizetendő ár megjelölése, vagy annak kiszámítási módja nem volt érthető. Különösen igaz lehet ez azokban az esetekben, amikor a vásárlási folyamatban változik az ár, vagy egy-egy akaratlan tétel kerül a vásárló "kosarába", esetleg pont az ő bankkártyájának használatával válik drágábbá a fizetés. Éppen ezért ne sajnáljuk az időt arra, hogy pontosan ellenőrizzük, hogyan is történik a végső ár kiszámítása, és ha nem egyértelmű, akkor érdemes meggondolni, hogy biztosan az adott oldalon szeretnénk-e vásárolni.4. Ne dőlj be az "utolsó szoba" ajánlatnak!Tényleg az utolsó, vagy utolsó olcsón foglalható szobát látod, és valóban más is épp ezt nézi? Ezt a fogyasztók befolyásolására alkalmas megoldást az oldalak negyede használja alaptalanul. Kezeljük kellő körültekintéssel, ha azt látjuk, hogy csak pár szoba elérhető, vagy extra kedvezményt kapunk, esetleg épp azt látjuk, hogy a kiszemelt áru egyre drágul."A kutatás fényében érdemes jobban ügyelnünk arra, hogy az interneten is csak megbízható forrásból vásároljunk. A biztonságos vásárlásra nagyobb esélyünk van, ha valóban hazai internetes kereskedők kínálatából választunk, melyek hátterében hazánkban bejegyzett utazási iroda vagy utazásszervező áll, és szerepel a MUISZ és az MKEH listájában, vagy az E-commerce Hungary logója fel van tüntetve az oldalon. A helyzet súlyát jelzi, hogy a szakma becslései szerint 20-25 milliárd forintos forgalmat visznek el évente Magyarországról a külföldi weboldalak" - mondta el Hajdú Attila, az STA Travel Kft. ügyvezetője.
Több család viszi magával kerékpárjait a nyaralásra
Eddig gondot jelentett, hogy az autók csomagtartójára rögzíthető kerékpár-szállítók többsége kitakarja a rendszámot, ami szabálytalan. Egy új szabályozás viszont mostantól lehetővé teszi a harmadik rendszám igénylését.A fentiek miatt több család dönthet úgy, hogy a jövőben rendszeresen magukkal viszik a kerékpárokat is a hosszabb nyaralásra vagy akár az egy napos kikapcsolódásra - hívja fel a figyelmet Haller Ferenc, a Sárvár Tourist& TDM Nonprofit Kft. ügyvezetője.A jelenlegi információink szerint a kiváltás 5500 forintba kerül. Az autó műszaki vizsgaállomáson történő ellenőrzésért 1770 forintot, míg a rendszám nyilvántartásba vételéért 2300 forintot kell fizetni, így összesen 9570 forintba kerül, hogy használhassuk az olcsóbb, a népszerű sportáruházakban is beszerezhető, az autó hátsó csomagtartójára szerelhető, az eredeti rendszámot kitakaró kerékpár-szállítókat.Amennyiben ezt sokalljuk, de szeretnénk mégis aktívvá tenni a nyaralást, a legtöbb nyaralóhelyen továbbra is bérelhetünk kerékpárt. Sárváron erre a Tourinform irodában is kínálkozik lehetőség. Meglehetősen kedvező, pár száz forintos összegért - fogalmazott Haller Ferenc.A fürdővárosban nem csak az olcsó kölcsönzési lehetőséggel szeretnék ösztönözni a vendégeket az aktív nyaralásra. A Sárvár Tourist & TDM Nonprofit Kft. a Sárvári Kerékpáregylettel együttműködve a sarvar.hu honlapon számos környékbeli túraútvonal térképét helyezte el. Ezzel is plusz lehetőségeket kínálva az ide érkező vendégeknek a kerékpáros kikapcsolódásra.Haller Ferenc hozzátette: Sárváron szerencsére a hosszabb túra utáni regenerálódásra is egyből lehetőség nyílik.Az itteni gyógyvízben lazítva ugyanis könnyedén újra formába hozhatók az izmok, az ízületek. Szerinte így lehet igazán aktív a nyaralás, ami komoly feltöltődéssel is jár.
Hosszú hétvége Madridban
Számos nevezetesség és semmi máshoz nem hasonlítható hangulat fogad bennünket Madridban, amit a külföldi látogatók nagyon is értékelnek: az Európai Unió harmadik legnépesebb városa egyben kontinensünk negyedik leglátogatottabb városának is számít.Péntek - Foci, vidámpark és csónakázás MadridbanHa nagy focirajongók vagyunk, látogassunk el a Real Madrid szentélyébe, a Barnebéu Stadionba, amelyet 1947-ben építettek, és 85 ezer főt képes befogadni (megközelíthető a 10-es metróval). Részt vehetünk egy stadiontúrán, melynek során megmutatják nekünk a VIP-részleget, az öltözőket, a stadion legmagasabb pontját, a múzeumot, és üldögélhetünk egy kicsit a kispadon is. Belépő: felnőtteknek 24 euró, 18 éven aluliaknak 18 euró. A túra időtartama: 1,5-2 óra.Ha andalogni szeretnénk a párunkkal, vagy szívesen csónakáznánk vele egy tavon, akkor érdemes a madridi Retiro Parkba ellátogatni, ami nem messze a Pradótól található, hétvégén muzsikosok, festők, művészek és artisták veszik birtokukba, hogy szórakoztassák a látogatókat.Ha gyerekekkel utazunk, a már említett 10-es metróval eljuthatunk a madridi állatkertbe és vidámparkba is (a Casa de Campo Parkban, egymás szomszédságában találhatók). Az előbbiben a delfinek és az óriáspanda, az utóbbiban a függőlegesen megforduló Tornado hullámvasút, a 105 kilométer per óra sebességre felgyorsuló Abismo hullámvasút vagy a 80 méter magas repülő körhinta garantálja a szórakozást. (A belépőket érdemes online megvásárolni!)Hol lakjunk Madridban?Árak: hostelek - 7400,- forint/éj/főtől (6 ágyas közös hálóban), háromcsillagos szállodák - akár 24 ezer forint / 2 fő / éjtől, 4 személyes apartman - akár 31 ezer forint/éjtől. Számos négycsillagos hotelben kiváló árakat kaphatunk, ha időben keressük fel a szállásfoglaló oldalakat: már 30 ezer forinttól foglalhatunk egy kétágyas szobát 2 éjszakára.Szombat - Az ingyenes katedrális, ahol a spanyol király házasodottEgy kiadós reggeli után ellátogatunk a királyi palotába, és a vele szemben található Almudena székesegyházba. Utóbbi viszonylag új katedrális, hiszen csak a 19. században kezdték építeni, és 1993-ban szentelte fel II. János Pál pápa (Fülöp király és Letizia királyné már itt tartotta az esküvőjét). Érdemes felmenni a kupolába, mert innen lenyűgöző, 360 fokos kilátás nyílik Madridra. (Belépő a székesegyházba nincs, de egy euró adományt elvárnak, a kupolába 6 euróért lehet feljutni.)A spanyol királyi palota jelenleg nem királyi lakhely, hanem fogadásoknak, diplomáciai rendezvényeknek és ünnepségeknek ad helyet. Érdemes figyelmet szentelni a trónteremnek és a világ legjobbjának tartott fegyverraktárának. (Belépő: 6-11 euró.)Továbbsétálunk a Parque de la Montana felé, ahol egy valódi, ősi egyiptomi templomot találunk, ez a Templo de Debodot. Az egyiptomi kormány ajándékaként érkezett 1968-ban, mivel a spanyolok komoly segítséget nyújtottak a műemlékek biztonságos helyre szállításában, melyeket elöntött volna az árvíz. Érdemes éjszakai kivilágításban is megcsodálni!Délutáni sétánkat az Atocha pályaudvaron kezdjük. Sokan a világ legkülönlegesebb pályaudvarának tartják, mivel a sevillai világkiállítás alkalmával egy csodálatos, 4000 négyzetméteres trópusi kertet hoztak létre mintegy 7000 növénnyel és 22-féle hallal és teknősbékával. Ez a tulajdonképpeni váróterem, hatalmas pálmákkal, tavacskával, keskeny sétányokkal, melyet lámpaoszlopok szegélyeznek, padokkal és szobrokkal.Mit érdemes megkóstolni, ha Madridban járunk?Ha mediterrán reggelire vágyunk, érdemes a Rodilla hálózathoz tartozó éttermekbe ellátogatni, ahol narancslevet és szendvicset már 3 és fél euróért is kaphatunk. Aki édeset kóstolna, ne hagyja ki az 1894-ben alapított, az óvárosban található Chocolatería San Ginest, ahol többek között a híres spanyol édességet, a hagyományos égetett tésztát, a churrost is megkóstolhatjuk (érdemes forró csokiba mártogatni, ahogy azt a helyiek csinálják). Ebédre 15 euróért már menüket találhatunk számos étteremben (itt is az ebéd számít fő étkezésnek), de ne is álmodjunk arról, hogy délben már ki is szolgálnak bennünket! Leghamarabb egy órától, de inkább kettőtől-háromtól szokás a szieszta miatt étkezni. Ha valaki több időt és pénzt tud rászánni a madridi étkezésekre, ne hagyja ki a fabadát (az asztúriai hurkás-kolbászos babot), a rabo de torót (az asztúriai birkafarokragut) vagy a Cocido madrileñót (a disznóhúsból, sonkából, chorizóból és zöldségekből álló csicseriborsós különlegességet). Vacsorára tapasbárba érdemes ellátogatnunk, ahol a kiváló koktélok és borok mellé ízletes miniszendvicseket, falatkákat, töltött sós süteményeket kóstolgathatunk.A madridi pályaudvar szomszédságában találjuk a művészeti arany háromszög egyik tagját, a Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofíát (itt modern spanyol művészeti alkotásokat láthatunk, köztük Picasso Guernicáját, ingyenes belépés hétköznap 19 órától 21 óráig, vasárnap 13.30-tól 19 óráig). Elhaladva a Prado sétány gyönyörű parkja mellett, hamarosan elérjük a világhírű Pradót (ingyenes belépés hétfő-szombat 18-tól 20 óráig és vasárnap 17-től 19 óráig), ahol spanyol, flamand, francia, itáliai festményeket, szobrokat és érméket csodálhatunk meg.A Prado bejáratát a a Plaza de Cibelesen találjuk, amelyet a spanyol főváros legszebb terének tartanak. A híres szökőkutat, melynél egy-egy Real Madrid-győzelem után a szurkolók találkozhatnak bálványaikkal, a 18. században Ventura Rodrigez építette. Itt láthatunk egy csodálatos, hófehér esküvői tortára emlékeztető palotát, amely 1909-ben készült el, és eredetileg a Főposta épülete volt, ma ez a Városháza. A Banco de Espana is itt áll, alatta 30 méter mélyen a spanyol nemzeti bank teljes aranykészlete.Nem messze a tértől kapott helyet a harmadik jelentős madridi múzeum, a Bornemissza-Thyssen Múzeum, a világ második legnagyobb magángyűjteménye - impresszionista, expresszionista és amerikai festők legkiválóbb műveivel.Ha már beteltünk a Prado látnivalóival, végigsétálva a Gran Víán (ez Madrid híres bevásárlóutcája), ahol olyan híres épületeket találunk, mint a Metropolis Irodaház, melynek tornyát 24 karátos arany díszíti, és csodásan kivilágítják éjszakára, vagy a Telefonica, az első európai felhőkarcoló.Mit ne hagyjunk ki?Az éjszakai hangulat felejthetetlen Madridban, amikor éjféltájban még tologatják a babakocsikat az anyukák, a gyerekek vígan futkosnak a játszótereken, az utcákon egyik szórakozóhelyről a másikra sétálnak át nevetgélve a baráti társaságok, az egyiptomi templom vagy a Plaza de Cibeles szökőkútját gyönyörűen kivilágítják, és mi is részesei lehetünk a mediterrán életörömnek, amikor egy kis időre minden bajunkat és bánatunkat elfelejthetjük.Vasárnap - Csavarogjunk, amíg bírunkMint pénteken, úgy ma is meg kell fontolnunk, mit választunk utolsó madridi délelőttünkre!A bikaviadalok rajongói ellátogathatnak a Plaza de Toros las Ventasba, ahol még bikaviadal-múzeumot is találhatnak (2-es, 5-ös metróvonal). Tavasztól őszig minden csütörtökön és vasárnap rendeznek itt viadalt, a belépőjegyek ára változó. A 25 ezer nézőt befogadó épület koncertek színtere is.Ha valakit a modern épületek érdekelnek, érdemes egy sétát tennie az üzleti negyedben, a Cuatro Torres Business Area (CTBA) területén. Itt találhatjuk ugyanis Spanyolország legmagasabb épületeit, egyben az Európai Unió negyedik, ötödik és hetedik legmagasabbját is. (A 10-es metróval juthatunk el ide.)
Sokba fájhat, ha rossz helyen parkol Bécsben
Csaknem 2300 alkalommal állták el tavaly szabálytalanul parkoló autók a villamos- és buszjáratok útját Bécsben. Emiatt az utasoknak akár 40 percet is kellett várakozniuk, 650 esetben pedig csak a gépkocsi elvontatása segített.A bécsi villamosok és autóbuszok vezetőinek és utasainak sincs mindig könnyű dolga: tavaly csaknem 2300 alkalommal tartották fel őket a szabálytalanul parkoló autók. Ez átlagosan több mint napi hat szabálytalankodót és esetenként akár 40 perc kényszervárakozást jelentett. 2010-hez képest javult ugyan a helyzet, mert akkor még 3.600 alkalommal állták el szabálytalanul leparkolt gépjárművek a villamosok, buszok útját, de a 2015-ös 2200 esethez képest például enyhe visszaesés tapasztalható.A város és a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien éppen ezért folyamatosan igyekszik felhívni a sofőrök figyelmét arra, hogy úgy, és olyan helyen tegyék le az autójukat, ahol nem akadályozzák a buszokat, villamosokat. Utóbbiak esetében ez például azt jelenti, hogy nem szabad rálógni azokra a betonlapokra, amelyekben a villamossínek futnak. A Döblinger Hauptstraße egy szakaszán, a 37-es villamos vonala mentén pedig - kísérleti jelleggel - elektronikus kijelzők figyelmeztetnek, ha az autós nem tartotta meg a kellő távolságot a sínekhez. Währingben, a 9-es és 42-es villamos vonalán ugyanakkor csak a teljes megállási és parkolási tilalom bevezetése segített.Mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia annak, aki nem figyel oda parkoláskor, és a leállított gépjárműve akadályozza a forgalmat. A minimum 36 eurós büntetés mellett ugyanis neki kell kifizetnie az autó elvontatását, a tűzoltókat, de még a személyzet túlóráit is. Így könnyen többszáz euróra is rúghatnak a költségek.
A rovat további hírei
Na de kik azok az Urbán betyárok?
Budapest új színfoltjaként trendi betyár étterem nyílt a Bazilika szomszédságában.Minőség nemcsak a dizájnban, hanem a gasztronómiában isAz á la carte étteremként nyitott Urbán betyár kiváló elhelyezkedésének köszönhetően konferencia és rendezvényteremnek is elsőosztályú. Egyedi mind belsőépítészetileg, mind az étel- és italválasztékot illetően ahol különösen nagy hangsúlyt fektetnek a hazai különleges minőségű alapanyagok, borok, pálinkák és kézműves sörök kiválasztására és azok népszerűsítésére.Néprajz modern köntösben?Budapest egyik legújabb színfoltjaként a Belváros szívében ez az étterem nem csupán a helyi lakosság és utazók kedvében jár, de olyan gasztronómiai, valamint néprajzi élményt is nyújt, mely egyedülálló Magyarországon.Hogy milyen a betyárkonyha?Magyaros, de új köntösben és nemzetközi is. A Látványkonyhában a Betyár Chefek keze alatt készülnek a legínycsiklandozóbb magyaros és nemzetközi ételkülönlegességek. A vendégek testközelből figyelhetik a füstölés, grillezés és a messze földön híres bográcsban főzés fortélyait, amelynek eredménye a gasztro szerelmeseit is rabul ejti.Múzeumként is megállja a helyétHabár Budapesten vagyunk, az étterem interaktív néprajzi gyűjteménye igyekszik ízelítőt adni a magyar hagyományos paraszti kultúra világából. A néprajz 21. századi feladata, hogy a múltból táplálkozva adjon kihívásokat és nyújtson érdekességeket - ez az Urban Betyár Étterem és Élményközpont filozófiája.
Top 10 látnivaló Londonban
Nagy-Britannia fővárosa London, egy vibráló művészeti és szórakoztató központ, egy multikulturális olvasztótégely Európában. A kultúra, a divat, a politika, a pénzügy és a kereskedelem központja. London a világ egyik legnagyobb és leglátogatottabb városa, híres látnivalói évente 15 millió turistát vonzanak. Londonban találhatók meg legnagyobb koncentrációban a kulturális látnivalók: királyi palotáktól a római romokon, kastélyokon és katedrálisokon át a híres londoni metróig. Hetekig járhatnád a várost anélkül hogy kifogyj az egyedi látni és csinálni valókból, mi most mégis összeszedtük a 10 kihagyhatatlan látnivalót Londonban. A Buckingham-palota és a ŐrségváltásNagy-Britannia egyik legismertebb épülete a Buckingham-palota egyet jelent London legnépszerűbb látványosságával az őrségváltással. Minden évszakban mindennap tömegeket gyűlnek össze 11:30-kor , hogy végignézzék a színes-szagos zenés parádét. A Buckingham palota 1837-ben épült, a királyi család részére. A mindenkori uralkodó hivatalos rezidenciája, bár tulajdonosa a brit állam, és nem az uralkodó személyesen. Ha a királynő otthon van a királyi lobogó fel van húzva, a speciális állami alkalmakkor ő, és a királyi család tagjai a központi erkélyről köszöntik az összegyűlt tömeget. A nyári hónapokban mikor a királynő Skóciában tartózkodik, a palota egy része látogatható. Az egyik legjobb módja hogy bejárd a palotát, ha jegyet váltasz a 4,5 órás Buckingham Palace Tourra, ami tartalmazza az őrségváltást és megtapasztalhatod a hagyományos délutáni angol teázást is. British MúzemAz 1753-ban alapított londoni British Múzeum több mint 13 millió leletével a legnagyobb és legátfogóbb gyűjtemény a világon, reprezentálva, és dokumentálva az emberi kultúrát a kezdetektől napjainkig. A felbecsülhetetlen értékű tárgyak az összes kontinenst felölelik. A múzeum leghíresebb kiállított leletei: az ellentmondásos Elgin-márványok, az athéni Akropolisz épületeinek azon márványból készült szobrai és domborművei, amelyeket Lord Elgin vásárolt meg a Görögországban akkoriban uralkodó törököktől, a rosette-i kő a hieroglifák megfejtésének legfontosabb állomása, II Ramszesz kolosszális mellszobra, az egyiptomi múmiák Egyiptomon kívüli legnagyobb gyűjteménye, és a látványos 4. századi római ezüst, a Mildenhall kincs. A Tower of London és a Tower BridgeBörtönből palota, kincsestárból magánállatkert, levéltár és csillagvizsgáló, a londoni Tower az évszázadok alatt rengeteg különböző szerepet töltött be. Nagy-Britannia egyik legismertebb épülete, ez a látványos Világörökség sok órányi látnivalót tartogat az ország gazdag történelmére kíváncsiak számára. A Towert 1078-ban alapították, ekkor rendelte el Hódító Vilmos a Fehér Torony építését, ami egyidejűleg védte a normannokat a londoni városlakóktól és Londont a külső támadóktól. Jelenleg a Towerben őrzik a brit koronaékszereket, valamint egy gazdag királyi fegyver- és páncélgyűjteményt, de található itt pénzverde és kínzókamra is. Mégis minden funkcióját tekintve, amelyről talán a legjobban elhíresült az a börtön, egészen a 20. század közepéig működött börtönként. Híres foglyai között volt Sir Thomas More, VI. Henrik, Boleyn Anna és Catherine Howard (VII. Henrik feleségei) és Rudolf Hess. A szomszédos Tower Bridge (Tower híd) megjelenését is a Towerhoz kellett igazítani, így jöttek létre a ma is látható neogótikus tornyok. A két hatalmas 61 méter magasra emelkedő tornyával a Temze és London egyik ikonikus jelképe. Építése 1886-ban kezdődött és nyolc évig tartott. A híd két tornyát 42-44 méter magasságban egy-egy gyaloghíd köti össze, a gyalogosok akkor is átmehetnek a hídon, amikor az éppen felnyitott állapotban van. Big Ben és a ParlamentSemmi sem jelképezi jobban Londont, mint a 97 méter magas torony hatalmas zenélő órájával, vagyis a Big Ben. A név igazából nem magára az óratoronyra utal, hanem a toronyban helyet foglaló 13 tonnás harangra, mely megrendelőjének, Sir Benjamin Hall-nak a nevét viseli. A Westminster-palota épületének eredeti óratornya 1834-ben tűzvészben elpusztult. A Big Ben dallama az egész világon ismert, mint a pontos idő jele BBC rádióban.A Big Ben alatt, a Temze partján található Westminster-palota (Westminster Palace vagy Houses of Parliament) az Egyesült Királyság parlamentjének épülete, Nagy-Britannia kormányának székhelye, ahol a parlament két háza, a Lordok Háza és a Képviselőház tartja üléseit. A Parlament környékén található a a kormányzati negyed (a Whitehall és a Downing Street), mely nevek a brit kormány szinonimái. A Westminster-palota 1970 óta elsőrendű műemlék és 1987 óta a Világörökség része. Westminster AbbeyWestminster-palota tőszomszédságában álló Westminster Abbey az angol gótikus építészet remekműve. 1245-ben III. Henrik kezdte el a mai templom építését korai gótikus stílusban, amely francia ihletésű. Egyes feltételezések szerint első mestere, Henry de Reynes francia származású volt, és a reimsi katedrálist tekintette mintának. Ez az egyik legjelentősebb egyházi épület az Egyesült Királyságban, hagyományos koronázási és temetkezési helyszín az angol és később a brit uralkodók körében, de az utóbbi évszázadokban tudósokat, művészeket is temettek el itt.Itt nyugszik többek között I. Erzsébet, a jobb oldalhajóban pedig ellenfele, Stuart Mária sírja látható, de itt nyugszik pl. Shakespeare, Milton, Dickens, az Afrika-kutató Livingstone, Isaac Newton, Michael Faraday, Lord Kelvin és Ernest Rutherford is. Hyde ParkHyde Park London egyik legnagyobb és legismertebb parkja, a királyi parkok egyike. A parkot a 18. századi mesterséges Serpentine-tó szeli ketté, mely kedvelt csónakázó és piknikezőhely. A Hyde Park legismertebb része az északkeleti felében lévő Speakers' Corner (Szónokok Sarka) a szólásszabadság hagyományos fóruma. A park másik nevezetessége az Apsley House, a Hyde Park délkeleti sarkán. Az épületet 1820-ban a kormány Wellington hercegének ajándékozta érdemeiért, miután 1815-ben Waterloonál győzelmet aratott Napóleon felett. A spanyol király rengeteg kincset ajándékozott Wellington hercegének a waterlooi győzelem miatt, köztük Goya, Rubens és Van Dyck festményeit, ám a legnagyobb ajándéka a portugál díszasztal volt. Gerald Wellesley, Wellington 7. hercege 1947-ben a nemzetnek adományozta a házat és a káprázatos gyűjteményt, ami azóta megtekinthető, de a herceg leszármazottai ma is a házban kialakított privát lakrészben élnek. London EyeA Temze partján álló hatalmas, 135 méter magas óriáskerék a London Eye 32 külső üvegfalú kapszulájából fantasztikus kilátást nyújt London központjára. A kerék forgási sebessége elég lassú ahhoz, hogy a utasok a kabinokból ki és beszálljanak mozgás közben. A London Eye vagyis Európa legnagyobb óriáskereke a legnépszerűbb belépős attrakció az Egyesült Királyságban, évente több mint 3,5 millió ember látogatja. Az utazás időtartama kb. 30 perc, gyakran gyorsabb, mint a sorban állás. Érdemes tehát előre jegyet foglalni akár kicsit drágábban is (belépők és kombinációik), amivel rengeteg időt lehet megspórolni. Piccadilly Circus és a Trafalgar SquareA Piccadilly Circus London egyik legforgalmasabb és legszínesebb pontja, a város szórakozónegyedének, a Soho-nak a kapuja, ahol éttermek, klubok, kocsmák (pub), mozik és színházak sokasága várja a vendégeket. A Piccadilly Circus szabálytalan metszéspontjában több forgalmas utca is betorkollik a Piccadilly, Regent, Haymarket, és Shaftesbury Avenue. Színes villogó neonreklámjain túl London legismertebb szobrát, az Erószt is érdemes szemügyre venni. "Ez olyan, mint a Piccadilly Circus" - gyakran használják a forgalmas és zavaros szituációk jellemzésére.Trafalgar Square központi látványossága a magasan az égbe kiáltó Nelson's Column, ami a trafalgari csata hőseként ismert Lord Horatio Nelson, vagyis Nelson admirális Napóleon elleni - 1805-ben -Traflgarnál véghezvitt győzelmének állít emléket. Az oszlop legfontosabb ismertetőjele a magassága (55 méter), ami pontosan megegyezik Nelson hajójának, a Victory legmagasabb árbocának magasságával. Az oszlopot őrző négy oroszlánhoz és a plakettjeihez a vasat a trafalgari csatában vereséget szenvedett francia és spanyol hajók ágyúinak beolvasztásából nyerték. Szent Pál-székesegyházA legnagyobb és legismertebb londoni székesegyház - és kétségtelenül az egyik leglátványosabb katedrális a világon. A Szent Pál katedrális egy római templom helyén épült, melynek szerkezete az 1666-os nagy londoni tűzvészben megsemmisült. A székesegyház újjáépítésére Sir Christopher Wren irányítása alatt 1675 és 1710 között került sor. A 118 méter magas kupolának köszönhetően 1710-1962 között ez volt London legmagasabb épülete. Lehengerlő méretű kupoláját a római Szent Péter-bazilika ihlette, jelenleg is a legmagasabbak között van a világon. Megéri megmászni a számtalan lépcsőt, mert a kupola belsejéből páratlan kilátás nyílik a városra. A kupola 30 méter magasan húzódó, belső körfolyosója az ún. Suttogó-folyosó (Whispering Gallery), mely arra utal, hogy a kupola alatt a korlát egyik felén elsuttogott szó a túloldalon is tisztán érthető. Covent GardenA Covent Garden városrész nappal a színes piaccsarnokával vonz, éjszaka pedig a bulizás egyik fellegvára. Mindezek mellett London egyik kiemelkedő kulturális központja, minden megtalálható itt, az éttermektől, pub-okon, operán, színházakon, mozikon át az utcai előadókig. A városrész közepén található a Convent Garden Piazza, ami 1974-ig több száz éven keresztül virág és zöldségpiac volt. A hatalmas piac ma a New Covent Garden épületében működik, a régi épületben pedig 1980 óta bevásárlóközpont működik, Covent Garden Piazza and Central Market néven. Ez a régi vásárcsarnok, ma bevásárlóközpont a Covent Garden egyik fő nevezetessége, melyben főleg ruhák kaphatók.
Megjelent a Világutazók kézikönyve
Az egyik legnépszerűbb hazai utazási blogger, Travellina 600 oldalas kézikönyvben osztotta meg tapasztalatait a jövő világutazóival. "Ez a könyv nem rólam szól, és nem is az utazásaimról - arra ott van húsz éve a blog, plusz az online és nyomtatott cikkek" - közli előre a szerző. "Ezt a kézikönyvet kifejezetten azért írtam, hogy minél többeket megtanítsak utazni. Ahogy a blog olvasótábora növekedett, a kérdések is egyre gyakrabban záporoztak. Melyik weblapon lehet ár szerint keresni repjegyet? Te melyik szálláskeresőt használod? Tudsz jó éttermet Rómában? Szerinted milyen táskát vigyek? Arról nem is beszélve, hogy a világot járva folyamatosan látom azokat a hibákat, amelyeket a kevésbé rutinos utazók sorozatban elkövetnek - és amelyeket nyilván régebben elkövettem én is. A mai napig tanulok új trükköket, megismerek új weblapokat, kitapasztalok új módszereket, amelyek mind egyszerűbbé, olcsóbbá, élvezetesebbé teszik az utazást." Ezeket a trükköket, hasznos információkat osztja meg könyvében Travellina, alias Kisgyörgy Éva, aki világutazóvá válása előtt egy informatikai multinál dolgozott vezető beosztásban. "A könyv már évek óta készül, bizonyos részeit (szálláskeresés, repjegykeresés) nagyrészt a weblapon is megosztottam már. Folyamatosan rendezgettem, bővítgettem, sőt, tavasszal élőben is "teszteltem", amikor egy kisebb csoportnak ("travellina-iskola" néven) két este előadtam, kíváncsian várva, milyen kérdések merülnek még fel. Még ma is kotlanék rajta, ha nem keres meg a BOOOK kiadó, hogy csináljunk belőle egy könyvet. Nehezen engedtem el, az utolsó pillanatban is kerültek bele új ismeretek, de egy ponton aztán mégis nyomdába kellett adni.Mi minden van benne? Az utazás egész folyamatát segítek átgondolni. Onnan kezdve, hogy egyáltalán hova, mikor, kivel és miből utazz, a tervezgetésen (repjegykeresés, szállásfoglalás, autóbérlés) és logisztikán (pakolás, pénzváltás) át egészen addig, amíg megérkezel: hogyan kerüld el a veszélyeket, betegségeket, miként hozd ki a legtöbbet a vakációdból. Sőt, még a hazatérés utánra is van néhány tanácsom, legfőképp arról, hogy kerüld el az utazási utáni levertséget. Jó akár belföldi hétvégékre, de világkörüli utakra is, úgy gondolom, talál benne hasznos információt mindenki, legyen üzleti vagy szabadidős utazó, kezdő vagy haladó világjáró" - zárja könyve ajánlását a szerző. A Világutazók kézikönyve kapható a nagyobb könyvesboltokban, illetve a BOOOK kiadónál.
A Brexit hatása a brit légi utasok számára a IATA szerint
Nem tudni még hogyan és mikorra vezényli le az Egyesült Királyság EU-ból történő kilépését, azonban a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség egy pénteki közleményében kongatja a vészharangot amiatt, hogy a szövetség szerint 3-5 százalékkal csökkenhet a brit légiutasok száma 2020-ra.A IATA borúlátó előrejelzését a kilépéssel járó várható gazdasági lejtmenetre és a font gyengülésére alapozza. A IATA-nál nem tartanak kizártnak egy GDP 2,5-3,5 százalékos csökkenését sem, míg a valuta akár 10-15%-ot is veszíthet értékéből. A gyengébb fontot a repülővel külföldre utazó britek száma bánja. Ugyanakkor növelheti az Egyesült Királyságba szabadidős céllal utazók számát. Sovány vigasz egy olyan piacon, ahol a légi utazások több mint kétharmadát a kiutazók bonyolítják. A IATA adatai szerint tavaly 53,9 millió brit utazott külföldre, 26,2 millióan utaztak az országba. Pesszimistább előrejelzés szerint akár 3%-kal is csökkenhet a kiutak száma. Optimistább meglátás szerint azonban a gyenge font miatt a beutazások száma akár ellensúlyozhatja a kiesést.A légi utasforgalomra hatással lehet a szabályozási környezet megváltozása is. Az EU a brit légi utasok első számú desztinációja, az utasok 49, míg a menetrend szerint járatok 54 százaléka repül az egységes célpiacként kezelt EU-ba. Nem csak ezeken az arányokon változtathat, ha a briteknek újra kell tárgyalniuk a légi közlekedést szabályozó egyezményeket, de a fenti számok ismeretében különösen az európai repülőterek közti járatnyitások egyszerűsítését lehetővé tevő Közös Európai Légiforgalmi Térségben (ECAA) való bennmaradásnak lehet komoly tétje. Az Európán kívüli országokkal meglehet, a britek nyomatékosabban képviselhetik saját érdekeiket, de önálló tárgyaló félként nem biztos, hogy célt érnek az Unió 500 milliós lakosságából adódó alkupozíció hiányában — figyelmeztet a IATA.
Októbertől a Lufthansa rövid- és közepes távú járatain is netezhetünk
Megkapta az engedélyt a német légitársaság, hogy flottája A320-as családhoz tartozó gépeit is szélessávú internettel lássa el — közölte hétfőn a légitársaság.Az Airbus A319, A320, A321-es típusokat magában foglaló gépcsalád tagjai a Lufthansa Technik fogja felszerelni az utasok számára láthatatlan, a személyzet által működtetett rendszert. Az első wifi-képes gép júniusban gördül ki a szerelőhangárból. Ezt követően tesztelik működését és megbízhatóságát. Az utazóközönség októbertől élhet a fedélzeti internet kapcsolat lehetőségével. Hordozható híradás- és számítástechnikai készülékeiken nem csak szörfölhetnek és levelezhetnek, de akár bonyolultabb alkalmazások használata, vagy filmek nézése is lehetséges. A későbbiekben az utasok mobiltelefonjaikról sms-t és adatot is küldhetnek. Heike Birlenbach, a Lufthansa európai értékesítésért és marketingért felelős alelnöke a berlini ITB-n idén még arról tájékoztatott, hogy a szolgáltatás eleinte fizetős lesz; a 24 órás használat 17 euróba kerül majd.A Lufthansa Technik nem ma kezdte a fedélzeti wifi beszerelését. Budapesti karbantartó bázisukon 2014-ben kezdték a Norwegian Boeing 737-eseibe beépíteni a műholdas internetet az erre munkára rendszeresített, felfújható hangárban. Még tavaly év végén árulta el munkatársunknak Diermar Focke egy vele készített interjúnk során, hogy a Lufthansa és a Lufthansa Csoporthoz tartozó légitársaságok A320-as család gépeit is várhatóan Budapesten látják el a kívánt technikával.2003 januárjában a Lufthansa indította az első olyan menetrend szerint forgalomban repülő gépet, melyen elérhető volt a szélessávú internet. A légitársaság szerint népszerű szolgáltatásnak 2006-ban azért szakadt vége, mert a Boeing erre a célra használt műholdjain felfüggesztette a kereskedelmi tevékenységet. 2010-ig kellett várni az újabb próbálkozásra; ekkor az interkontinentális flottán, melynek tavaly már 107 gépén volt elérhető internet szolgáltatás.
Ki az, aki ne menjen Egyiptomba?
Egyiptomtól azoknak kell tartaniuk, akik utálják a vakító a napsütést, kiütést kapnak az ókori látnivalóktól, rettegnek a sivatagi quad túráktól, és félelemmel tölti el őket, ha a Vörös-tengerben lebegve hirtelen a Tropicarium víz alatti világában találják magukat. Ezt azért fontos leszögezni, mert az utóbbi időben fura hangulat alakult ki az észak-afrikai ország körül - ám aki oda utazik, láthatja, hogy a legtöbb híresztelés csupán a messziről károgók hisztériája. A valóság az, hogy idén Egyiptom az ideális nyaralási célpont.Tengerpart Biztonság. Manapság a turisták számára ez az egyik legfontosabb szempont az úticél kiválasztásában, s ez némiképp érthető is. Ha valaki elutazik nyaralni, méltányolható igény, hogy ne ránduljon görcsbe a gyomra, ha a hotel éttermében valaki lever egy poharat, vagy a strandon kidurran egy lufi. Ebben a megközelítésben Egyiptom - bármily furcsán hangzik is - biztonságosabb, mintha itthon maradnánk. Ez az észak-afrikai ország ugyanis a turistákból él, és ezt nagyjából mindenki tudja a boltostól a legutolsó utcagyerekig. Az árusok olykor európai mércével nézve kissé rámenősebbek a kelleténél, de ez is csak addig tűnik kellemetlennek, amíg meg nem szokjuk a "no, sorry" varázsszavakat, amelyek egy mosoly kíséretében meglepő hatékonysággal működnek. Ezen felül az erőskezű kormányzat által irányított hatóságok is megfelelő hatékonysággal és határozottsággal gondoskodnak arról, hogy aki Egyiptomban szeretne nyaralni, kizárólag kellemes élményekben részesüljön. Erről speciel személyes benyomásom is van: amikor például egyszer rossz felé kanyarodva Hurghada lepukkantabb negyedében kötöttem ki, a helybéliek szinte alkalmi idegenvezetőként adtak kézről kézre és irányítottak vissza a hotelhez vezető ismerős főútra.Aztán van még pár dolog, amitől Egyiptomban nem kell tartani. Ilyen például a rossz idő. Míg bárhol Európában tönkreteheti a nyaralást egy hűvösebb, esősebb hét, Hurghadán április közepétől már 35 Celsius körüli kánikula van, felhőt pedig gyakorlatilag sohasem látni. A tolongás és zsúfoltság szerelmesei sem találják meg errefelé a számításukat, a hotelek többsége ugyanis családias, ráadásul feltűnően baráti árakon kínálják a valóban ötcsillagos szolgáltatásokat. (Csak zárójelben: a szállodákat ne úgy képzeljük el, mint itthon. Hurghadán, de szinte az összes Vörös-tenger parti nyaralóhelyen egy-egy hotel valóságos városrész, a kerítésen belül saját tengerparttal, rengeteg medencével, csúszdával, csobogóval, szökőkúttal, sétánnyal, virággal... és nem mellesleg az all inclusive-ot is roppant komolyan veszik, mert minden szállodai plázson ott van a terülj-terülj drinkbár és falatozó kombinációja, ha a napozásban és pancsolásban megfáradt vendég esetleg nem akarna visszaslattyogni a zavarba ejtően gazdag kínálatot felvonultató központi éttermek egyikébe sem...)Aztán nézzük csak, ki ne menjen még Egyiptomba... Ja, igen: aki irtózik a tengeralattjárós élményektől, annak tényleg nem ajánljuk. Mert Hurghadán a Sindbad hotelnek ilyen attrakciója is van. Elviszik a turistákat a kikötőbe, onnan hajóval a nyílt vízre, ahol be lehet szállni egy 20-30 személyes hipermodern alkalmatosságba, amely 15 méterre alámerülve varázslatos élmények közepette tárja fel a Vörös-tengeri korallzátonyok teljes élővilágát.Quad-turaAkinek pedig kevés ennyi szépség és izgalom, annak ott a másik adrenalinszint-növelő programként az egész napos szafari-túra. Bevallom, számomra ez volt az egyik fénypont: kevés dévajabb dolgot tudok ugyanis elképzelni, mint bukósisakban és védőszemüvegben felpattanni egy négykerekű sivatagi homokfutóra, és a gázkart csutkára húzva beleporzani a sivatagba... Emellett még a 80 kilométeres sebességgel levezényelt dzsiptúra, de még a "Különben dühbe jövünk" kultfilmet idéző buggy autó vezetése is csupán szolid levezetésnek tűnt... Szóval, aki távol szeretné magát tartani az effajta életre szóló katartikus élményektől, semmiképp se utazzon Egyiptomba... ám akit az ilyesmi elvarázsol és egy életre szóló élményre vágyik, annak szinte kötelező!Hatsepszut temploma: És akkor ott van még a csak itt átélhető, varázslatos időutazás... A fáraók korának emlékei a Luxorba vezető úton tárulnak fel: a Dandara templom monumentális oszlopai és gazdagon díszített belső falai láttán nehéz elképzelni, hogy a színes képek és faragások több mint 3000 évvel ezelőttiek. Az időtlen szépség és az impozáns méretek emléke egészen Esna kikötőjéig kísér, ahol egy többemeletes hajóra szállva Luxorig csoroghatunk, méghozzá tökéletes luxusélmények közepette. A hőmérő higanyszála ugyan 40 Celsius fok fölött kókadozik, de kit érdekel, ha mindezt egy párálló falú pohárban felszolgált frissítővel a kezünkben, a hajó orrában csobogó hűs jacuzzi habjai között kell elviselni? Eközben bepillanthatunk a hétköznapi Egyiptom életébe, hiszen a folyó két partján nem csak sudár datolyapálmák, hanem megművelt földterületek, egyiptomi falucskák és önfeledten pancsoló, integető gyerekek hadának látványa kíséri végig utunkat. Őszintén szólva nehéz elképzelni, hogy ilyen körülmények közepette valaki ne érezné jól magát, vagy feszélyezné, hogy belekóstolhat a kiváltságos bohém világfiak életébe, de ha mégis volna ilyen jelenség, annak gyorsan nevet kell adni és gyógyszert kell rá találni...Memnoni kolosszusok Luxorban a Karnaki templomban bemutatott éjszakai fény-zene előadás több, mint varázslatos, a Királyok völgye pedig ismét az időutazás élményét kínálja, hiszen az ott található föld alatti fáraósírok gazdag díszítései, monumentális szarkofágjai és elképesztő méretei még a kinti csaknem 50 fokos hőséget is feledtetik. A memnoni kolosszusok látványát a kisebbrendűségi komplexusban szenvedők viszont biztos elkerülik, de ez legyen az ő bajuk. Az itteni fényképezkedés szinte kötelező rituálé a Nílus nyugati partját felkereső turisták számára.Az út hátralévő része ehhez képest már szinte eseménytelen. Hisz mit is lehetne mondani a csaknem 300 kilométerre délre lévő Marsa Alam nyaralóhelyről? Hogy finom homokos tengerpartján a türkizkék vízben még húsz-harminc méter mélyen is kristálytisztán látni lehet minden egyes apró korallvirágot? Hogy felvonul itt a Nemo nyomában című tengeri animációs mesefilm kasszasikert jelentő folytatásának teljes, élőszereplős stábja? Akiket az efféle látnivalók elriasztanak, azok bizonyára most úgyis borzongva abbahagyják az olvasást. Nekik hiába is mondanánk, hogy a Vörös-tenger magas sótartalma miatt elegendő egy légzőpipával és egy búvármaszkkal ráfeküdni a vízre és máris garantált a több óráig tartó lebegés és a csodálkozás... No persze előtte érdemes jó alaposan bekenni a hátat valamilyen magas faktorszámú fényvédő krémmel.Akinek pedig ennyi nem elég, befizethet palackos búvárkodásra is: 50 euróért olyan élményt kaphat bárki, hogy a füle kettéáll. Ennyi pénzért egész napra elviszik a turistát egy hajóra, ahol az all inclusive ellátás mellett kétszer is a tenger mélyére merülhet egy tapasztalt búvár társaságában. Sőt, még 4-5 méteres tengeri teheneket (más néven dugongot) is láthatunk békésen legelészni a korallokat övező dús aljnövényzetben. Mindezt persze ráják, teknősök, bohóchalak, papagájhalak, tűzhalak és más, változatos tengeri élőlények társaságában...Nagy képzelőerő kell ahhoz, hogy arra gondoljunk: van, akiket ez elriaszt... de tegyük fel, hogy mégis távol szeretnék tartani magukat és családjukat Egyiptomtól. A nyugalom, a kiszámíthatóság, a kiváló ár-érték arány és a biztonság kétségtelenül mind olyan tényező, ami az utazásokkal járó vegzatúrához szokott kelet-európai lélek számára már-már unalmasan riasztó lehet. De ha valaki mégis úgy dönt, hogy ezt az országot választja úti céljául, egészen biztos lehet abban, hogy nem fog csalódni, és egy életre szóló élménnyel gazdagodik.A többiek maradjanak itthon, vagy menjenek máshová.Én szóltam...
Otthagyja a késve érkező utasokat az easyJet
Az easyJet úgy döntött, a turistaszezon közeledtével megpróbálja pontosságra nevelni azokat az utasait, akik hajlamosak a késésre. Így a többi utasnak sem kell miattuk várakozni és a gép is időben tud indulni.Az easyJet új szabályozásának értelmében azok az utasok, akik nincsenek legkésőbb a gép indulása előtt 30 perccel a reptéri utasbiztonsági ellenőrzésnél, már nem haladhatnak tovább a tranzitterületre, ami egyúttal azt is jelenti, hogy azzal a járattal már biztosan nem fognak felszállni, amelyre a jegyük szól - írja az Independent értesülésére hivatkozva az AIRportal.hu. Korábban az utolsó pillanatban érkező, de csak kézipoggyásszal utazók még jó eséllyel feljutottak a gépre, mostantól kezdve viszont a társaság már nem él ezzel a gyakorlattal.Azok, akik ezért lemaradnak a gépükről, az easyJet pultjánál intézhetik az átfoglalást, de ennek elég borsos, 80 fontos ára van, kivéve, ha az előrelátó utazó élt a 7,5 fontos biztosítás lehetőségével. Ebben az esetben ugyanis a társaság díjmentesen intézi az átfoglalást, ami leginkább a notórius késve érkezőknek lehet menőöv, hogy ne kelljen költségekbe verni magukat azért, mert nem tudnak időben kiérni a reptérre.Az AIRportal.hu megkeresésére az easyJet egy hivatalos állásfoglalásban válaszolt, miszerint "a pontosság nagyon fontos, ezért is kérjük utasainkat, hogy legalább 30 perccel az indulás előtt legyenek a kapunál, különben előfordulhat, hogy nem fogják elérni a gépet, különösen az olyan nagyobb reptereken, mint Gatwick, ahol akár 20 percet is kell gyalogolni a kapuk közt".