Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Útravaló - Magazin
Otthagyja a késve érkező utasokat az easyJet

Az easyJet úgy döntött, a turistaszezon közeledtével megpróbálja pontosságra nevelni azokat az utasait, akik hajlamosak a késésre. Így a többi utasnak sem kell miattuk várakozni és a gép is időben tud indulni.Az easyJet új szabályozásának értelmében azok az utasok, akik nincsenek legkésőbb a gép indulása előtt 30 perccel a reptéri utasbiztonsági ellenőrzésnél, már nem haladhatnak tovább a tranzitterületre, ami egyúttal azt is jelenti, hogy azzal a járattal már biztosan nem fognak felszállni, amelyre a jegyük szól - írja az Independent értesülésére hivatkozva az AIRportal.hu. Korábban az utolsó pillanatban érkező, de csak kézipoggyásszal utazók még jó eséllyel feljutottak a gépre, mostantól kezdve viszont a társaság már nem él ezzel a gyakorlattal.Azok, akik ezért lemaradnak a gépükről, az easyJet pultjánál intézhetik az átfoglalást, de ennek elég borsos, 80 fontos ára van, kivéve, ha az előrelátó utazó élt a 7,5 fontos biztosítás lehetőségével. Ebben az esetben ugyanis a társaság díjmentesen intézi az átfoglalást, ami leginkább a notórius késve érkezőknek lehet menőöv, hogy ne kelljen költségekbe verni magukat azért, mert nem tudnak időben kiérni a reptérre.Az AIRportal.hu megkeresésére az easyJet egy hivatalos állásfoglalásban válaszolt, miszerint "a pontosság nagyon fontos, ezért is kérjük utasainkat, hogy legalább 30 perccel az indulás előtt legyenek a kapunál, különben előfordulhat, hogy nem fogják elérni a gépet, különösen az olyan nagyobb reptereken, mint Gatwick, ahol akár 20 percet is kell gyalogolni a kapuk közt".
BŐVEBBEN
Ki az, aki ne menjen Egyiptomba?
Egyiptomtól azoknak kell tartaniuk, akik utálják a vakító a napsütést, kiütést kapnak az ókori látnivalóktól, rettegnek a sivatagi quad túráktól, és félelemmel tölti el őket, ha a Vörös-tengerben lebegve hirtelen a Tropicarium víz alatti világában találják magukat. Ezt azért fontos leszögezni, mert az utóbbi időben fura hangulat alakult ki az észak-afrikai ország körül - ám aki oda utazik, láthatja, hogy a legtöbb híresztelés csupán a messziről károgók hisztériája. A valóság az, hogy idén Egyiptom az ideális nyaralási célpont.Tengerpart Biztonság. Manapság a turisták számára ez az egyik legfontosabb szempont az úticél kiválasztásában, s ez némiképp érthető is. Ha valaki elutazik nyaralni, méltányolható igény, hogy ne ránduljon görcsbe a gyomra, ha a hotel éttermében valaki lever egy poharat, vagy a strandon kidurran egy lufi. Ebben a megközelítésben Egyiptom - bármily furcsán hangzik is - biztonságosabb, mintha itthon maradnánk. Ez az észak-afrikai ország ugyanis a turistákból él, és ezt nagyjából mindenki tudja a boltostól a legutolsó utcagyerekig. Az árusok olykor európai mércével nézve kissé rámenősebbek a kelleténél, de ez is csak addig tűnik kellemetlennek, amíg meg nem szokjuk a "no, sorry" varázsszavakat, amelyek egy mosoly kíséretében meglepő hatékonysággal működnek. Ezen felül az erőskezű kormányzat által irányított hatóságok is megfelelő hatékonysággal és határozottsággal gondoskodnak arról, hogy aki Egyiptomban szeretne nyaralni, kizárólag kellemes élményekben részesüljön. Erről speciel személyes benyomásom is van: amikor például egyszer rossz felé kanyarodva Hurghada lepukkantabb negyedében kötöttem ki, a helybéliek szinte alkalmi idegenvezetőként adtak kézről kézre és irányítottak vissza a hotelhez vezető ismerős főútra.Aztán van még pár dolog, amitől Egyiptomban nem kell tartani. Ilyen például a rossz idő. Míg bárhol Európában tönkreteheti a nyaralást egy hűvösebb, esősebb hét, Hurghadán április közepétől már 35 Celsius körüli kánikula van, felhőt pedig gyakorlatilag sohasem látni. A tolongás és zsúfoltság szerelmesei sem találják meg errefelé a számításukat, a hotelek többsége ugyanis családias, ráadásul feltűnően baráti árakon kínálják a valóban ötcsillagos szolgáltatásokat. (Csak zárójelben: a szállodákat ne úgy képzeljük el, mint itthon. Hurghadán, de szinte az összes Vörös-tenger parti nyaralóhelyen egy-egy hotel valóságos városrész, a kerítésen belül saját tengerparttal, rengeteg medencével, csúszdával, csobogóval, szökőkúttal, sétánnyal, virággal... és nem mellesleg az all inclusive-ot is roppant komolyan veszik, mert minden szállodai plázson ott van a terülj-terülj drinkbár és falatozó kombinációja, ha a napozásban és pancsolásban megfáradt vendég esetleg nem akarna visszaslattyogni a zavarba ejtően gazdag kínálatot felvonultató központi éttermek egyikébe sem...)Aztán nézzük csak, ki ne menjen még Egyiptomba... Ja, igen: aki irtózik a tengeralattjárós élményektől, annak tényleg nem ajánljuk. Mert Hurghadán a Sindbad hotelnek ilyen attrakciója is van. Elviszik a turistákat a kikötőbe, onnan hajóval a nyílt vízre, ahol be lehet szállni egy 20-30 személyes hipermodern alkalmatosságba, amely 15 méterre alámerülve varázslatos élmények közepette tárja fel a Vörös-tengeri korallzátonyok teljes élővilágát.Quad-turaAkinek pedig kevés ennyi szépség és izgalom, annak ott a másik adrenalinszint-növelő programként az egész napos szafari-túra. Bevallom, számomra ez volt az egyik fénypont: kevés dévajabb dolgot tudok ugyanis elképzelni, mint bukósisakban és védőszemüvegben felpattanni egy négykerekű sivatagi homokfutóra, és a gázkart csutkára húzva beleporzani a sivatagba... Emellett még a 80 kilométeres sebességgel levezényelt dzsiptúra, de még a "Különben dühbe jövünk" kultfilmet idéző buggy autó vezetése is csupán szolid levezetésnek tűnt... Szóval, aki távol szeretné magát tartani az effajta életre szóló katartikus élményektől, semmiképp se utazzon Egyiptomba... ám akit az ilyesmi elvarázsol és egy életre szóló élményre vágyik, annak szinte kötelező!Hatsepszut temploma: És akkor ott van még a csak itt átélhető, varázslatos időutazás... A fáraók korának emlékei a Luxorba vezető úton tárulnak fel: a Dandara templom monumentális oszlopai és gazdagon díszített belső falai láttán nehéz elképzelni, hogy a színes képek és faragások több mint 3000 évvel ezelőttiek. Az időtlen szépség és az impozáns méretek emléke egészen Esna kikötőjéig kísér, ahol egy többemeletes hajóra szállva Luxorig csoroghatunk, méghozzá tökéletes luxusélmények közepette. A hőmérő higanyszála ugyan 40 Celsius fok fölött kókadozik, de kit érdekel, ha mindezt egy párálló falú pohárban felszolgált frissítővel a kezünkben, a hajó orrában csobogó hűs jacuzzi habjai között kell elviselni? Eközben bepillanthatunk a hétköznapi Egyiptom életébe, hiszen a folyó két partján nem csak sudár datolyapálmák, hanem megművelt földterületek, egyiptomi falucskák és önfeledten pancsoló, integető gyerekek hadának látványa kíséri végig utunkat. Őszintén szólva nehéz elképzelni, hogy ilyen körülmények közepette valaki ne érezné jól magát, vagy feszélyezné, hogy belekóstolhat a kiváltságos bohém világfiak életébe, de ha mégis volna ilyen jelenség, annak gyorsan nevet kell adni és gyógyszert kell rá találni...Memnoni kolosszusok Luxorban a Karnaki templomban bemutatott éjszakai fény-zene előadás több, mint varázslatos, a Királyok völgye pedig ismét az időutazás élményét kínálja, hiszen az ott található föld alatti fáraósírok gazdag díszítései, monumentális szarkofágjai és elképesztő méretei még a kinti csaknem 50 fokos hőséget is feledtetik. A memnoni kolosszusok látványát a kisebbrendűségi komplexusban szenvedők viszont biztos elkerülik, de ez legyen az ő bajuk. Az itteni fényképezkedés szinte kötelező rituálé a Nílus nyugati partját felkereső turisták számára.Az út hátralévő része ehhez képest már szinte eseménytelen. Hisz mit is lehetne mondani a csaknem 300 kilométerre délre lévő Marsa Alam nyaralóhelyről? Hogy finom homokos tengerpartján a türkizkék vízben még húsz-harminc méter mélyen is kristálytisztán látni lehet minden egyes apró korallvirágot? Hogy felvonul itt a Nemo nyomában című tengeri animációs mesefilm kasszasikert jelentő folytatásának teljes, élőszereplős stábja? Akiket az efféle látnivalók elriasztanak, azok bizonyára most úgyis borzongva abbahagyják az olvasást. Nekik hiába is mondanánk, hogy a Vörös-tenger magas sótartalma miatt elegendő egy légzőpipával és egy búvármaszkkal ráfeküdni a vízre és máris garantált a több óráig tartó lebegés és a csodálkozás... No persze előtte érdemes jó alaposan bekenni a hátat valamilyen magas faktorszámú fényvédő krémmel.Akinek pedig ennyi nem elég, befizethet palackos búvárkodásra is: 50 euróért olyan élményt kaphat bárki, hogy a füle kettéáll. Ennyi pénzért egész napra elviszik a turistát egy hajóra, ahol az all inclusive ellátás mellett kétszer is a tenger mélyére merülhet egy tapasztalt búvár társaságában. Sőt, még 4-5 méteres tengeri teheneket (más néven dugongot) is láthatunk békésen legelészni a korallokat övező dús aljnövényzetben. Mindezt persze ráják, teknősök, bohóchalak, papagájhalak, tűzhalak és más, változatos tengeri élőlények társaságában...Nagy képzelőerő kell ahhoz, hogy arra gondoljunk: van, akiket ez elriaszt... de tegyük fel, hogy mégis távol szeretnék tartani magukat és családjukat Egyiptomtól. A nyugalom, a kiszámíthatóság, a kiváló ár-érték arány és a biztonság kétségtelenül mind olyan tényező, ami az utazásokkal járó vegzatúrához szokott kelet-európai lélek számára már-már unalmasan riasztó lehet. De ha valaki mégis úgy dönt, hogy ezt az országot választja úti céljául, egészen biztos lehet abban, hogy nem fog csalódni, és egy életre szóló élménnyel gazdagodik.A többiek maradjanak itthon, vagy menjenek máshová.Én szóltam...
Októbertől a Lufthansa rövid- és közepes távú járatain is netezhetünk
Megkapta az engedélyt a német légitársaság, hogy flottája A320-as családhoz tartozó gépeit is szélessávú internettel lássa el — közölte hétfőn a légitársaság.Az Airbus A319, A320, A321-es típusokat magában foglaló gépcsalád tagjai a Lufthansa Technik fogja felszerelni az utasok számára láthatatlan, a személyzet által működtetett rendszert. Az első wifi-képes gép júniusban gördül ki a szerelőhangárból. Ezt követően tesztelik működését és megbízhatóságát. Az utazóközönség októbertől élhet a fedélzeti internet kapcsolat lehetőségével. Hordozható híradás- és számítástechnikai készülékeiken nem csak szörfölhetnek és levelezhetnek, de akár bonyolultabb alkalmazások használata, vagy filmek nézése is lehetséges. A későbbiekben az utasok mobiltelefonjaikról sms-t és adatot is küldhetnek. Heike Birlenbach, a Lufthansa európai értékesítésért és marketingért felelős alelnöke a berlini ITB-n idén még arról tájékoztatott, hogy a szolgáltatás eleinte fizetős lesz; a 24 órás használat 17 euróba kerül majd.A Lufthansa Technik nem ma kezdte a fedélzeti wifi beszerelését. Budapesti karbantartó bázisukon 2014-ben kezdték a Norwegian Boeing 737-eseibe beépíteni a műholdas internetet az erre munkára rendszeresített, felfújható hangárban. Még tavaly év végén árulta el munkatársunknak Diermar Focke egy vele készített interjúnk során, hogy a Lufthansa és a Lufthansa Csoporthoz tartozó légitársaságok A320-as család gépeit is várhatóan Budapesten látják el a kívánt technikával.2003 januárjában a Lufthansa indította az első olyan menetrend szerint forgalomban repülő gépet, melyen elérhető volt a szélessávú internet. A légitársaság szerint népszerű szolgáltatásnak 2006-ban azért szakadt vége, mert a Boeing erre a célra használt műholdjain felfüggesztette a kereskedelmi tevékenységet. 2010-ig kellett várni az újabb próbálkozásra; ekkor az interkontinentális flottán, melynek tavaly már 107 gépén volt elérhető internet szolgáltatás.
A Brexit hatása a brit légi utasok számára a IATA szerint
Nem tudni még hogyan és mikorra vezényli le az Egyesült Királyság EU-ból történő kilépését, azonban a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség egy pénteki közleményében kongatja a vészharangot amiatt, hogy a szövetség szerint 3-5 százalékkal csökkenhet a brit légiutasok száma 2020-ra.A IATA borúlátó előrejelzését a kilépéssel járó várható gazdasági lejtmenetre és a font gyengülésére alapozza. A IATA-nál nem tartanak kizártnak egy GDP 2,5-3,5 százalékos csökkenését sem, míg a valuta akár 10-15%-ot is veszíthet értékéből. A gyengébb fontot a repülővel külföldre utazó britek száma bánja. Ugyanakkor növelheti az Egyesült Királyságba szabadidős céllal utazók számát. Sovány vigasz egy olyan piacon, ahol a légi utazások több mint kétharmadát a kiutazók bonyolítják. A IATA adatai szerint tavaly 53,9 millió brit utazott külföldre, 26,2 millióan utaztak az országba. Pesszimistább előrejelzés szerint akár 3%-kal is csökkenhet a kiutak száma. Optimistább meglátás szerint azonban a gyenge font miatt a beutazások száma akár ellensúlyozhatja a kiesést.A légi utasforgalomra hatással lehet a szabályozási környezet megváltozása is. Az EU a brit légi utasok első számú desztinációja, az utasok 49, míg a menetrend szerint járatok 54 százaléka repül az egységes célpiacként kezelt EU-ba. Nem csak ezeken az arányokon változtathat, ha a briteknek újra kell tárgyalniuk a légi közlekedést szabályozó egyezményeket, de a fenti számok ismeretében különösen az európai repülőterek közti járatnyitások egyszerűsítését lehetővé tevő Közös Európai Légiforgalmi Térségben (ECAA) való bennmaradásnak lehet komoly tétje. Az Európán kívüli országokkal meglehet, a britek nyomatékosabban képviselhetik saját érdekeiket, de önálló tárgyaló félként nem biztos, hogy célt érnek az Unió 500 milliós lakosságából adódó alkupozíció hiányában — figyelmeztet a IATA.
A rovat további hírei
Sokba fájhat, ha rossz helyen parkol Bécsben
Csaknem 2300 alkalommal állták el tavaly szabálytalanul parkoló autók a villamos- és buszjáratok útját Bécsben. Emiatt az utasoknak akár 40 percet is kellett várakozniuk, 650 esetben pedig csak a gépkocsi elvontatása segített.A bécsi villamosok és autóbuszok vezetőinek és utasainak sincs mindig könnyű dolga: tavaly csaknem 2300 alkalommal tartották fel őket a szabálytalanul parkoló autók. Ez átlagosan több mint napi hat szabálytalankodót és esetenként akár 40 perc kényszervárakozást jelentett. 2010-hez képest javult ugyan a helyzet, mert akkor még 3.600 alkalommal állták el szabálytalanul leparkolt gépjárművek a villamosok, buszok útját, de a 2015-ös 2200 esethez képest például enyhe visszaesés tapasztalható.A város és a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien éppen ezért folyamatosan igyekszik felhívni a sofőrök figyelmét arra, hogy úgy, és olyan helyen tegyék le az autójukat, ahol nem akadályozzák a buszokat, villamosokat. Utóbbiak esetében ez például azt jelenti, hogy nem szabad rálógni azokra a betonlapokra, amelyekben a villamossínek futnak. A Döblinger Hauptstraße egy szakaszán, a 37-es villamos vonala mentén pedig - kísérleti jelleggel - elektronikus kijelzők figyelmeztetnek, ha az autós nem tartotta meg a kellő távolságot a sínekhez. Währingben, a 9-es és 42-es villamos vonalán ugyanakkor csak a teljes megállási és parkolási tilalom bevezetése segített.Mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia annak, aki nem figyel oda parkoláskor, és a leállított gépjárműve akadályozza a forgalmat. A minimum 36 eurós büntetés mellett ugyanis neki kell kifizetnie az autó elvontatását, a tűzoltókat, de még a személyzet túlóráit is. Így könnyen többszáz euróra is rúghatnak a költségek.
Na de kik azok az Urbán betyárok?
Budapest új színfoltjaként trendi betyár étterem nyílt a Bazilika szomszédságában.Minőség nemcsak a dizájnban, hanem a gasztronómiában isAz á la carte étteremként nyitott Urbán betyár kiváló elhelyezkedésének köszönhetően konferencia és rendezvényteremnek is elsőosztályú. Egyedi mind belsőépítészetileg, mind az étel- és italválasztékot illetően ahol különösen nagy hangsúlyt fektetnek a hazai különleges minőségű alapanyagok, borok, pálinkák és kézműves sörök kiválasztására és azok népszerűsítésére.Néprajz modern köntösben?Budapest egyik legújabb színfoltjaként a Belváros szívében ez az étterem nem csupán a helyi lakosság és utazók kedvében jár, de olyan gasztronómiai, valamint néprajzi élményt is nyújt, mely egyedülálló Magyarországon.Hogy milyen a betyárkonyha?Magyaros, de új köntösben és nemzetközi is. A Látványkonyhában a Betyár Chefek keze alatt készülnek a legínycsiklandozóbb magyaros és nemzetközi ételkülönlegességek. A vendégek testközelből figyelhetik a füstölés, grillezés és a messze földön híres bográcsban főzés fortélyait, amelynek eredménye a gasztro szerelmeseit is rabul ejti.Múzeumként is megállja a helyétHabár Budapesten vagyunk, az étterem interaktív néprajzi gyűjteménye igyekszik ízelítőt adni a magyar hagyományos paraszti kultúra világából. A néprajz 21. századi feladata, hogy a múltból táplálkozva adjon kihívásokat és nyújtson érdekességeket - ez az Urban Betyár Étterem és Élményközpont filozófiája.
Top 10 látnivaló Londonban
Nagy-Britannia fővárosa London, egy vibráló művészeti és szórakoztató központ, egy multikulturális olvasztótégely Európában. A kultúra, a divat, a politika, a pénzügy és a kereskedelem központja. London a világ egyik legnagyobb és leglátogatottabb városa, híres látnivalói évente 15 millió turistát vonzanak. Londonban találhatók meg legnagyobb koncentrációban a kulturális látnivalók: királyi palotáktól a római romokon, kastélyokon és katedrálisokon át a híres londoni metróig. Hetekig járhatnád a várost anélkül hogy kifogyj az egyedi látni és csinálni valókból, mi most mégis összeszedtük a 10 kihagyhatatlan látnivalót Londonban. A Buckingham-palota és a ŐrségváltásNagy-Britannia egyik legismertebb épülete a Buckingham-palota egyet jelent London legnépszerűbb látványosságával az őrségváltással. Minden évszakban mindennap tömegeket gyűlnek össze 11:30-kor , hogy végignézzék a színes-szagos zenés parádét. A Buckingham palota 1837-ben épült, a királyi család részére. A mindenkori uralkodó hivatalos rezidenciája, bár tulajdonosa a brit állam, és nem az uralkodó személyesen. Ha a királynő otthon van a királyi lobogó fel van húzva, a speciális állami alkalmakkor ő, és a királyi család tagjai a központi erkélyről köszöntik az összegyűlt tömeget. A nyári hónapokban mikor a királynő Skóciában tartózkodik, a palota egy része látogatható. Az egyik legjobb módja hogy bejárd a palotát, ha jegyet váltasz a 4,5 órás Buckingham Palace Tourra, ami tartalmazza az őrségváltást és megtapasztalhatod a hagyományos délutáni angol teázást is. British MúzemAz 1753-ban alapított londoni British Múzeum több mint 13 millió leletével a legnagyobb és legátfogóbb gyűjtemény a világon, reprezentálva, és dokumentálva az emberi kultúrát a kezdetektől napjainkig. A felbecsülhetetlen értékű tárgyak az összes kontinenst felölelik. A múzeum leghíresebb kiállított leletei: az ellentmondásos Elgin-márványok, az athéni Akropolisz épületeinek azon márványból készült szobrai és domborművei, amelyeket Lord Elgin vásárolt meg a Görögországban akkoriban uralkodó törököktől, a rosette-i kő a hieroglifák megfejtésének legfontosabb állomása, II Ramszesz kolosszális mellszobra, az egyiptomi múmiák Egyiptomon kívüli legnagyobb gyűjteménye, és a látványos 4. századi római ezüst, a Mildenhall kincs. A Tower of London és a Tower BridgeBörtönből palota, kincsestárból magánállatkert, levéltár és csillagvizsgáló, a londoni Tower az évszázadok alatt rengeteg különböző szerepet töltött be. Nagy-Britannia egyik legismertebb épülete, ez a látványos Világörökség sok órányi látnivalót tartogat az ország gazdag történelmére kíváncsiak számára. A Towert 1078-ban alapították, ekkor rendelte el Hódító Vilmos a Fehér Torony építését, ami egyidejűleg védte a normannokat a londoni városlakóktól és Londont a külső támadóktól. Jelenleg a Towerben őrzik a brit koronaékszereket, valamint egy gazdag királyi fegyver- és páncélgyűjteményt, de található itt pénzverde és kínzókamra is. Mégis minden funkcióját tekintve, amelyről talán a legjobban elhíresült az a börtön, egészen a 20. század közepéig működött börtönként. Híres foglyai között volt Sir Thomas More, VI. Henrik, Boleyn Anna és Catherine Howard (VII. Henrik feleségei) és Rudolf Hess. A szomszédos Tower Bridge (Tower híd) megjelenését is a Towerhoz kellett igazítani, így jöttek létre a ma is látható neogótikus tornyok. A két hatalmas 61 méter magasra emelkedő tornyával a Temze és London egyik ikonikus jelképe. Építése 1886-ban kezdődött és nyolc évig tartott. A híd két tornyát 42-44 méter magasságban egy-egy gyaloghíd köti össze, a gyalogosok akkor is átmehetnek a hídon, amikor az éppen felnyitott állapotban van. Big Ben és a ParlamentSemmi sem jelképezi jobban Londont, mint a 97 méter magas torony hatalmas zenélő órájával, vagyis a Big Ben. A név igazából nem magára az óratoronyra utal, hanem a toronyban helyet foglaló 13 tonnás harangra, mely megrendelőjének, Sir Benjamin Hall-nak a nevét viseli. A Westminster-palota épületének eredeti óratornya 1834-ben tűzvészben elpusztult. A Big Ben dallama az egész világon ismert, mint a pontos idő jele BBC rádióban.A Big Ben alatt, a Temze partján található Westminster-palota (Westminster Palace vagy Houses of Parliament) az Egyesült Királyság parlamentjének épülete, Nagy-Britannia kormányának székhelye, ahol a parlament két háza, a Lordok Háza és a Képviselőház tartja üléseit. A Parlament környékén található a a kormányzati negyed (a Whitehall és a Downing Street), mely nevek a brit kormány szinonimái. A Westminster-palota 1970 óta elsőrendű műemlék és 1987 óta a Világörökség része. Westminster AbbeyWestminster-palota tőszomszédságában álló Westminster Abbey az angol gótikus építészet remekműve. 1245-ben III. Henrik kezdte el a mai templom építését korai gótikus stílusban, amely francia ihletésű. Egyes feltételezések szerint első mestere, Henry de Reynes francia származású volt, és a reimsi katedrálist tekintette mintának. Ez az egyik legjelentősebb egyházi épület az Egyesült Királyságban, hagyományos koronázási és temetkezési helyszín az angol és később a brit uralkodók körében, de az utóbbi évszázadokban tudósokat, művészeket is temettek el itt.Itt nyugszik többek között I. Erzsébet, a jobb oldalhajóban pedig ellenfele, Stuart Mária sírja látható, de itt nyugszik pl. Shakespeare, Milton, Dickens, az Afrika-kutató Livingstone, Isaac Newton, Michael Faraday, Lord Kelvin és Ernest Rutherford is. Hyde ParkHyde Park London egyik legnagyobb és legismertebb parkja, a királyi parkok egyike. A parkot a 18. századi mesterséges Serpentine-tó szeli ketté, mely kedvelt csónakázó és piknikezőhely. A Hyde Park legismertebb része az északkeleti felében lévő Speakers' Corner (Szónokok Sarka) a szólásszabadság hagyományos fóruma. A park másik nevezetessége az Apsley House, a Hyde Park délkeleti sarkán. Az épületet 1820-ban a kormány Wellington hercegének ajándékozta érdemeiért, miután 1815-ben Waterloonál győzelmet aratott Napóleon felett. A spanyol király rengeteg kincset ajándékozott Wellington hercegének a waterlooi győzelem miatt, köztük Goya, Rubens és Van Dyck festményeit, ám a legnagyobb ajándéka a portugál díszasztal volt. Gerald Wellesley, Wellington 7. hercege 1947-ben a nemzetnek adományozta a házat és a káprázatos gyűjteményt, ami azóta megtekinthető, de a herceg leszármazottai ma is a házban kialakított privát lakrészben élnek. London EyeA Temze partján álló hatalmas, 135 méter magas óriáskerék a London Eye 32 külső üvegfalú kapszulájából fantasztikus kilátást nyújt London központjára. A kerék forgási sebessége elég lassú ahhoz, hogy a utasok a kabinokból ki és beszálljanak mozgás közben. A London Eye vagyis Európa legnagyobb óriáskereke a legnépszerűbb belépős attrakció az Egyesült Királyságban, évente több mint 3,5 millió ember látogatja. Az utazás időtartama kb. 30 perc, gyakran gyorsabb, mint a sorban állás. Érdemes tehát előre jegyet foglalni akár kicsit drágábban is (belépők és kombinációik), amivel rengeteg időt lehet megspórolni. Piccadilly Circus és a Trafalgar SquareA Piccadilly Circus London egyik legforgalmasabb és legszínesebb pontja, a város szórakozónegyedének, a Soho-nak a kapuja, ahol éttermek, klubok, kocsmák (pub), mozik és színházak sokasága várja a vendégeket. A Piccadilly Circus szabálytalan metszéspontjában több forgalmas utca is betorkollik a Piccadilly, Regent, Haymarket, és Shaftesbury Avenue. Színes villogó neonreklámjain túl London legismertebb szobrát, az Erószt is érdemes szemügyre venni. "Ez olyan, mint a Piccadilly Circus" - gyakran használják a forgalmas és zavaros szituációk jellemzésére.Trafalgar Square központi látványossága a magasan az égbe kiáltó Nelson's Column, ami a trafalgari csata hőseként ismert Lord Horatio Nelson, vagyis Nelson admirális Napóleon elleni - 1805-ben -Traflgarnál véghezvitt győzelmének állít emléket. Az oszlop legfontosabb ismertetőjele a magassága (55 méter), ami pontosan megegyezik Nelson hajójának, a Victory legmagasabb árbocának magasságával. Az oszlopot őrző négy oroszlánhoz és a plakettjeihez a vasat a trafalgari csatában vereséget szenvedett francia és spanyol hajók ágyúinak beolvasztásából nyerték. Szent Pál-székesegyházA legnagyobb és legismertebb londoni székesegyház - és kétségtelenül az egyik leglátványosabb katedrális a világon. A Szent Pál katedrális egy római templom helyén épült, melynek szerkezete az 1666-os nagy londoni tűzvészben megsemmisült. A székesegyház újjáépítésére Sir Christopher Wren irányítása alatt 1675 és 1710 között került sor. A 118 méter magas kupolának köszönhetően 1710-1962 között ez volt London legmagasabb épülete. Lehengerlő méretű kupoláját a római Szent Péter-bazilika ihlette, jelenleg is a legmagasabbak között van a világon. Megéri megmászni a számtalan lépcsőt, mert a kupola belsejéből páratlan kilátás nyílik a városra. A kupola 30 méter magasan húzódó, belső körfolyosója az ún. Suttogó-folyosó (Whispering Gallery), mely arra utal, hogy a kupola alatt a korlát egyik felén elsuttogott szó a túloldalon is tisztán érthető. Covent GardenA Covent Garden városrész nappal a színes piaccsarnokával vonz, éjszaka pedig a bulizás egyik fellegvára. Mindezek mellett London egyik kiemelkedő kulturális központja, minden megtalálható itt, az éttermektől, pub-okon, operán, színházakon, mozikon át az utcai előadókig. A városrész közepén található a Convent Garden Piazza, ami 1974-ig több száz éven keresztül virág és zöldségpiac volt. A hatalmas piac ma a New Covent Garden épületében működik, a régi épületben pedig 1980 óta bevásárlóközpont működik, Covent Garden Piazza and Central Market néven. Ez a régi vásárcsarnok, ma bevásárlóközpont a Covent Garden egyik fő nevezetessége, melyben főleg ruhák kaphatók.
Megjelent a Világutazók kézikönyve
Az egyik legnépszerűbb hazai utazási blogger, Travellina 600 oldalas kézikönyvben osztotta meg tapasztalatait a jövő világutazóival. "Ez a könyv nem rólam szól, és nem is az utazásaimról - arra ott van húsz éve a blog, plusz az online és nyomtatott cikkek" - közli előre a szerző. "Ezt a kézikönyvet kifejezetten azért írtam, hogy minél többeket megtanítsak utazni. Ahogy a blog olvasótábora növekedett, a kérdések is egyre gyakrabban záporoztak. Melyik weblapon lehet ár szerint keresni repjegyet? Te melyik szálláskeresőt használod? Tudsz jó éttermet Rómában? Szerinted milyen táskát vigyek? Arról nem is beszélve, hogy a világot járva folyamatosan látom azokat a hibákat, amelyeket a kevésbé rutinos utazók sorozatban elkövetnek - és amelyeket nyilván régebben elkövettem én is. A mai napig tanulok új trükköket, megismerek új weblapokat, kitapasztalok új módszereket, amelyek mind egyszerűbbé, olcsóbbá, élvezetesebbé teszik az utazást." Ezeket a trükköket, hasznos információkat osztja meg könyvében Travellina, alias Kisgyörgy Éva, aki világutazóvá válása előtt egy informatikai multinál dolgozott vezető beosztásban. "A könyv már évek óta készül, bizonyos részeit (szálláskeresés, repjegykeresés) nagyrészt a weblapon is megosztottam már. Folyamatosan rendezgettem, bővítgettem, sőt, tavasszal élőben is "teszteltem", amikor egy kisebb csoportnak ("travellina-iskola" néven) két este előadtam, kíváncsian várva, milyen kérdések merülnek még fel. Még ma is kotlanék rajta, ha nem keres meg a BOOOK kiadó, hogy csináljunk belőle egy könyvet. Nehezen engedtem el, az utolsó pillanatban is kerültek bele új ismeretek, de egy ponton aztán mégis nyomdába kellett adni.Mi minden van benne? Az utazás egész folyamatát segítek átgondolni. Onnan kezdve, hogy egyáltalán hova, mikor, kivel és miből utazz, a tervezgetésen (repjegykeresés, szállásfoglalás, autóbérlés) és logisztikán (pakolás, pénzváltás) át egészen addig, amíg megérkezel: hogyan kerüld el a veszélyeket, betegségeket, miként hozd ki a legtöbbet a vakációdból. Sőt, még a hazatérés utánra is van néhány tanácsom, legfőképp arról, hogy kerüld el az utazási utáni levertséget. Jó akár belföldi hétvégékre, de világkörüli utakra is, úgy gondolom, talál benne hasznos információt mindenki, legyen üzleti vagy szabadidős utazó, kezdő vagy haladó világjáró" - zárja könyve ajánlását a szerző. A Világutazók kézikönyve kapható a nagyobb könyvesboltokban, illetve a BOOOK kiadónál.
Utasbiztosítás: kabáthoz a gombot
Az utasbiztosítások szolgáltatásaiban akár húszszoros is lehet a különbség, miközben a napi díjban csak pár száz forintos a differencia - olvasható a biztositas.hu internetes MTI-hez eljuttatott biztosítási felmérésében.A legfontosabb - és általában azonos feltételű - orvosi költségek esetében például akad olyan biztosító, amely mindössze 2 millió forintig térít, míg mások 100 millió forintig - vagy éppen limit nélkül - vállalják az orvosi költségek megtérítését. A poggyászkároknál a legkisebb térítés 60 ezer forint, de lehet olyan biztosítót is találni, amely 600 ezer forintig állja az ilyen károkat. Hasonlóan jelentős különbség mutatkozik a Nyugat-Európában igen borsos fogászati ellátás esetében is, ezen a téren a térítési díjak 15 ezer forinttól 130 ezer forintig terjednek.A Magyar Turizmus Zrt. statisztikái szerint a magyar lakosság külföldi utazásra átlagosan 204 ezer forintot költ, ehhez képest a jellemzően utazási irodában kötött biztosítások átlagára egy hétre 9.503 forintot ér el. Az interneten kötött - több biztosító ajánlatából kiválasztott - utasbiztosítások átlagdíja nem éri el a 4 ezer forintot sem. Az alkusz előzetes adatai szerint a külföldre utazók idén 300 ezer utasbiztosítást kötnek az interneten, ez 64 százalékos növekedés a múlt évihez képest.Horváth Péter, a QBE Insurance (Europe Limited Magyarországi Fióktelepének utasbiztosítási értékesítési igazgatója kérdésünkre elmondta: a biztosítás kiválasztásánál minden esetben az adott desztináció adottságai alapján érdemes dönteni, az egyes országok között jelentős különbségek lehetnek például az egészségügyi ellátás költségeit illetően. Egy afrikai országban például lényegesen olcsóbb a kórházi ellátás, mint Nyugat-Európában, igaz, itt mindenképpen érdemes magánkórházba menni. Az USA rendkívül drága, nem ritka egy beavatkozásnál a több tízezer dolláros számla sem. A hazaszállítás pedig 16-25 ezer euróba is belekerülhet. Azt is érdemes átgondolni, hogy a vinni tervezett poggyász milyen értékű, s például hány átszállás lesz, mekkora az esély az elvesztésére. Azaz, az ár mellett számít az úti cél, a szálláshely típusa, a tartózkodás időtartama, az átszállások száma, az adott ország kockázati (betegségek, közbiztonság) besorolása is.
Törökország földön, vízen, levegőben
A lustálkodás a strandon már a múlté!Törökország a strandok mellett sokkal többet kínál, mint egy attraktív díszletet egy aktív nyaraláshoz. Egyre népszerűbbek ugyanis a hegyi túrák és a vízi kalandok is.document.write('Búvárkodás');A búvárok számára Törökország kristálytiszta vizet, pompás víz alatti lejtőket, elbűvölő alagutakat és lenyűgöző víz alatti élővilágot kínál. A merülésre legalkalmasabb területek búvár-bázisok sorával Antalya-ban, Balikesir-ben, Mugla-ban és Cannakkale-ban várják a búvárokat. Egyedülálló látványosság az elsüllyedt „Paris” nevű hajó roncsa 33 méteres mélységben, amely Antalya/Kemer térségében található. Marmaris, Datca és Bodrum körzetében a búvárokat fajokban gazdag tenger alatti élővilág, delfinek és fókák ejtik ámulatba.A folyók sodrásábanA Taurusz-hegységben, az ország középső részében számos folyó forrásvidéke található, amelyek gyönyörű hegyszorosokon, szakadékokon keresztül folynak a Földközi-tenger felé. Ezek ideális környezetet jelentenek a vadvízi evezés és a rafting szerelmesei számára. Antalya-tól északkeletre a Köprülü Nemzeti Parkban zúdul le a Köprülü folyó, ami a raftingolók számára minden fajta nehézségi fokú túralehetőséget biztosít. A folyó vize türkizkéken csillog és egyes helyeken a hétméteres mélységet is eléri. A zuhatagok, amelyeken a vadvizek rajongói aláereszkedhetnek, olyan jól csengő nevekkel rendelkeznek, mint például „Lépcső a paradicsomba” vagy „Ördöglyuk”. A nyugalmasabb pihenőszakaszok számos kikötési lehetőséget kínálnak, ahol fürdeni és grillezni is lehet.Túra török tájakondocument.write('Kerékpártúra');A kerékpársportok kedvelői számára Törökország déli partja igazi paradicsom. A versenykerékpározók tesztelhetik a tengerparti utakat, míg a hegyi kerékpározók a Taurusz-hegység lejtőin túrázhatnak. A Fethive-t Antalya-val összekötő úton a vezetett mountenbike-túrák résztvevői 1500 méteres magasság fölé is emelkedhetnek. Még maguk a gyakorlott hegyi kerékpárosok is gyakran találkoznak igazi kihívásokat jelentő szakaszokkal. Törökországban a kerékpár még szállítóeszközként is használatos, ezért az utcai forgalomban nagyon óvatosnak és elővigyázatosnak kell lennünk.Magasan a hegyekbenA túrázók és hegymászók szintén megtalálhatják Törökországban a számításaikat. A legnagyobb hegymászó-vidék az antalyai Geyikbayiri-ben található. Az ottani hegyvidékek csaknem érintetlenek és a török vendégszeretet itt különleges, egyedülálló atmoszférát teremt az utazóknak. Közel 300 túraút használható gyakorlatilag egész évben. Egyedül a nyár derekán azonban nem tanácsos a Geyikbayiri területén csatangolni. Az enyhe klíma miatt azonban télen is minden további nélkül nekiindulhatunk az ösvényeknek.Az Ararat mint sí- és hegymászó központKelet-Anatólia legtávolabbi részén magasodik a gleccserekkel borított Ararát, amely télen a síelők, nyáron pedig a hegymászók számára kínál izgalmas kihívásokat. Biztonsági okokból 2001-ig tilos volt megmászni az Ararátot, de időközben lehetővé tették, hogy speciális sportengedéllyel meghódíthassuk a csúcsokat. Az 5 165 méteres hegycsúcs megmászása előtt legalább 4-5 napos akklimatizálódás ajánlott az idilli környezetben.Törökország madártávlatbóldocument.write('Levegőben');A bátor utazók megkockáztathatnak egy ejtőernyős ugrást az 1970 méter magas Baba Dagi hegyről vagy megtanulhatnak siklóernyőzni is. A Fethiye mellett található Baba Dagi Törökország legfelkapottabb repülési övezetének számít. A levegőből a számtalan öböl meseszerű látványa tárul a szemünk elé, köztük például az Ölü Deniz öböl, amely a leggyakrabban fotózott törökországi öblök egyike. A sporttevékenységek változatos kínálata évről-évre több sportért lelkesedő nyaralót vonz a vidékre. A legjobb repülési és időjárási körülmények az ejtőernyősök számára áprilistól októberig kínálkoznak. Hasonló kiruccanásra a Pamukkale közelében található Cökelen hegy Denizli-nél, az Abant hegység vagy a Kayseri térségében található Ali Dagi hegy kínál lehetőséget.Felemelkedés hőlégballonnalA felhők közül nyíló elbűvölő kilátással lephetjük meg magunkat, ha részt veszünk egy szervezett hőlégballonos utazáson Kappadokia kopár, sziklás vidéke fölött. Kézzelfogható közelségbe kerülnek a sziklafalak – a kilátás lenyűgöző. A hőlégballon kosarának felemelkedéséhez csaknem 6000 köbméter forró levegő szükséges. Emellett a kosár maximális súlya – a gáztartályokat és az utasokat is beleértve – 1,7 tonna lehet. A sziklákba vájt világ Törökország szívében már a földön állva is mély benyomást hagy az emberben, de ha csendesen siklunk tova Kappadokia felett, akkor felejthetetlen élményben lesz részünk.
10 tipp egy Fly & Drive úthoz az USA-ba - 2. rész
Talán hamarosan vízum nélkül utazhatunk már Amerikába, és ezt mindenképpen érdemes kihasználni. A hatalmas, végtelen országutak világában kint csak egy kocsira lesz szükségünk, és indulhatunk egy kontinensnyi ország felfedezésére, ezernyi a lehetőség és a variáció egy fergeteges nyaralásra. Következzék most néhány tipp a spóroláshoz, miközben felfedezzük Amerikát.1. Ha fly and drive utat tervezünk, a legtöbbet akkor láthatunk, ha nem körutat teszünk, hanem más végcélt jelölünk ki, attól ahonnan elindultunk. Időpazarló ugyanazt az utat kétszer megtenni, ezért például, ha Los Angeles-Las Vegas úton gondolkodunk, akkor ne LA-be térjünk vissza, hanem San Franciscóba, vagy San Diegoba. Az autópályák helyett pedig használjuk a kisebb utakat, amelyek sokszor olyan lélegzetelállító tájakon vágtatnak, amelyre a térkép alapján nem is gondolnánk. Hat óránál többet soha se vezessünk, és bátran válasszunk az útszéli gyors éttermekből, amelyek nélkül nincs amerikai fíling, főleg ha a rádiót is country zenére vagy amerikai rockzenére hangoljuk.2. Ha hotelt foglalunk, akkor a www.hotels.com és az www.expedia.com weboldalakon nézzünk körül. Az expedia oldalán nagy előnye, hogy elolvashatjuk a turisták véleményét mielőtt hotelt választunk. Rengeteg hasznos tanácsot olvashatunk a környékről, esetleges csótányokról az ágy alatt, olcsó és finom reggeliző és vacsorázó helyekről. A szabály itt is ugyanaz, mint a kocsik esetében: a kiválasztott hotelt foglaljuk le közvetlen weboldaláról. Sőt! A hotelek oldalain nézzünk jól körül, mert előfordulhat, hogy az időpontunk beleesik valamelyik aktuális akcióba, és még olcsóbban hozzájuthatunk a kiszemelt szobához. Próbáljuk az utazásunkat, az ünnepi szezonokon kívülre szervezni, mert az árak Halloween, a Függetlenség napja, és a Hálaadás körül megduplázódnak, sok helyen a hétvégi árak is magasabbak. Az összegektől nem kell megijedni, szobaárat és nem személyre fizetünk, így egy dupla ágyas szobában egy egész család elférhet. Tartsuk szem előtt azonban, hogy a nagyvárosi butik hotelek rendkívül kicsik, de pl. Las Vegasban akár öt ember is aludhat egy szobában, és még több egy suite-ben.3. Ami az étkezést illeti, Amerikában két méterenként van egy étkezde. Sokszor a világ összes konyhája megtalálható, 5 km-es körzetben. Az ételek olcsóak, rendkívül kalóriadúsak, az adagok pedig óriásiak. Ami a reggelit illeti, ha nem társasággal utazunk, próbáljunk olyan hotelt választani, ahol a reggeli ára benne van a szobaárában, ezzel jelentős összeget megspórolunk. A kontinentális reggeli jórészt olyan édes dolgokból áll, minta bagel, meg az amerikai palacsinta juharsziruppal, ezért ha valaki cukorbeteg, ezt előre jelezze a hotelnek.4. Amerikában nem működnek a régi mobiltelefonok, mert Európában 900 és 1800 MHz-en beszélünk, az Egyesült Államokban pedig 850 és 1900 MHz a dumacsatorna. A mai mobiltípusok közül viszont szinte már mindegyik képes több frekvenciára kapcsolni, de nem árt erről tájékozódni, mielőtt elindulunk. Az autókölcsönző cégek általában mobilokat is ajánlanak bérletre. A roaming viszont nagyon drága, aminél már csak a szállodákból való telefonálás ára a magasabb. Ennek ellenére nem árt, ha legalább egy működő mobiltelefon van nálunk, probléma esetére (a helyi segélyhívó számoknak is nézzünk utána) főleg, hogy ha vezetni készülünk. A legjobb megoldás, ha veszünk egy helyi feltöltős sim kártyát.5. Amerikából az internet a legolcsóbb megoldás az itthoniakkal való kapcsolattartásra. Ha van laptopunk, az a legjobb, ha olyan szállodát választunk, ahol ingyen internetszolgáltatás van, ezzel jelentős összeget spórolhatunk meg, hiszen a napi díj 15-20 dollár is lehet. Nagyobb szállodák internet-szobái ingyenesek lehetnek, de sajnos nem lehet beférni a gépekhez, és a szobában levő világhálóért sok helyen 24 órás periódust kell kifizetni, még akkor is, ha csak pár percre ugrunk rá a postaládánkra. Sok hotelben azonban már ingyen wifizhetnek a vendégek, és sok étkezdében, kávézóban is ingyen WiFi szolgáltatás jár a rendelés mellé.