Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Bemutatták a World Trade Center utódának terveit
A legmagasabb fokú biztonsági előírásoknak is eleget tesz a World Trade Center lerombolt ikertornyai helyébe épülő Freedom Tower - írta a NAPI Gazdaság.Egyszerűbb és biztonságosabb lesz a Freedom Tower - derült ki a 2001. szeptember 11-én lerombolt World Trade Center (WTC) helyére szánt felhőkarcoló átdolgozott terveinek bemutatásakor. David Childs főépítész a korábbi paralelogramma alakú alaprajzot kör formájúra cserélte, az új épület így sokkal inkább emlékeztet az ikertornyokra. A tényleges, 415 méteres magasság az egykori tornyokéval egyezik meg, de a Szabadság-szobor fáklyájára emlékeztető, éjszakánként megvilágított csúcs, amelyben folytatódik, a korábban tervezett 541 méteres magasságban ér véget.Az eredeti terveket azért kellett megváltoztatni, mert az épületet nem találták elég biztonságosnak a gépkocsiba rejtett bombákkal szemben. Az új változat azonban már a legszigorúbb előírásoknak is megfelel: Childs, akit a tulajdonos-építtető Larry Silverstein a nemzetközi tervpályázaton győztes Daniel Lebeskind német építész helyett bízott meg a feladattal, kijelentette: a Freedom Tower a világ legbiztonságosabb felhőkarcolója lesz.Az épület, amelyet a robbantásos merényletek ellen egy méter vastag, csillogó fémfüggönnyel erősített betonkerítés fog védeni, a szakemberek szerint biztonság terén vetekedni fog a Pentagonnal. A betonalap a huszadik emeletig ér, innentől műanyaglapokkal megerősített üveg lesz a borítás. A lépcsőházakat, a lifteket, a kommunikációs rendszert és a központi vízelosztót egy méter vastag vasbeton fal fogja védeni, a tűzoltók számára pedig külön lépcső lesz fenntartva. A Freedom Tower a tervek szerint 2010-re épül fel. Forrás: Napi Gazdaság
Fedezzük fel Párizst a Szajnán hajózva!
Párizsban, a világ egyik fővárosában mindenki megtalálhatja a maga kedvtelését, legyen szó a nevezetességek megtekintéséről, szórakozásról, vásárlásról, pihenésről vagy csendes szemlélődésről. A klasszikus városnézés leghatékonyabb és legkényelmesebb módja a szajnai hajókirándulás, ahol ugyan nem visznek végig az egész városi szakaszon, ám a jobb és bal part is tele van híres történelmi és kulturális helyszínekkel.Szajnai habokA Bastille téren szállunk hajóra - nyugatra tartunk -, a névadó börtönt a nagy forradalom kezdő aktusaként lerombolták, ma operaház van a helyén - ez azonban nem azonos a fantom búvóhelyéül szolgáló"nagy" párizsi Operával. Párizs magja, a Szent Lajos-sziget és a Cité következik, itt telepedtek meg a későbbi város első - gall - lakói, a leghíresebb nevezetességek a Notre Dame és a Conciergerie, a mai Igazságügyi Palota.Majd nézzünk jobbra, észak felé, a kilátást a Városháza, majd a Louvre épülettömbje zárja el - utóbbi helyen egy nap semmire sem elég -, majd felsejlik a színház, a Comédie-Francaise. Ugyanezen a parton található a modern művészeti kiállításoknak helyt adó Pompidou-központ, parádés könyvtárral és az előtte lévő téren hátizsákos fiatalok százaival, a Tuillériák kertje, a Concorde a - Napóleon egyiptomi hadjáratában "szerzett", pontosabban III. Amenhotep templomából elragadott - obeliszkkel.Nyugat felé még látni a világ második (az Andrássy út után) legszebb sugárútját, a Champs Élysées-t, amelyet a Diadalív hatalmas tere zár le. Majd az út Avenue de la Grand Armée néven folytatódik nyugat felé, egészen a la Défense ultramodern városnegyedéig, ahol a mai kor diadalíve pompázik, vas- és üvegpaloták társaságában. Innentől délre kanyarodik a Szajna, kis hajónk megfordul, most keletnek tartunk, és ismét jobbra, immáron délre nézünk. Jön az Eiffel-torony, a Trocadero, Napóleon mauzóleuma, az Invalidusok dómja, az Orsay Múzeum, a Sorbonne, a Panthéon. Egyébként a várost keresztülszelő Szajna a mi Dunánkhoz nagyságban nem hasonlítható, inkább Hernád-szélességű folyócska.Hidakból viszont több ível át a vízen, köztük nagyon híresek, mint például a szerelem múlandóságáról szóló Apollinaire-versből ismert Mirabeau-híd, vagy a legrégibb, a cseles módon Új híd elnevezést viselő Pont-Neuf, avagy a Pont d'Alma, amelynek inkább az alagútja zarándokhely - itthalt meg 1997-ben Diana hercegnő.Közlekedés a városbanA turista számára a közlekedés egyszerű és gyors módja a híres metró, amely behálózza a hatalmas várost, sőt, a helyi HÉV-ekkel (francia nevén RER) összekötve elvisz a Párizst körbeölelő agglomerációba (banlieu). Az RER északnyugaton egészen Nanterre-ig, az egyetemi városig, a nagy diáklázadások egyik fő helyszínéig halad, délnyugaton a Napkirály rezidenciájáig, Versailles-ig, északkeleten a Charles de Gaulle repülőtérig, délkeleten a vincennes-i erdőig, a Dumas-regények kedvelt párbajhelyszínéig. Másrészt a metró nagyon gyors, például a város szívéből, Szent Lajos szigetéről harminc-negyven perc alatt kint lehetünk vele az északi határokon, a Porte de Clignancourt ócskapiacnál. Szórakozásunkról is gondoskodnak zenészek, bűvészek - vagy a lejmolók. Budapesten csak mostanában látom, hogy hajléktalan (clochard) száll fel a metrókocsiba kéregetni, Párizsban már a rendszerváltásunk idején is ez volt a mindennapi betevő megszerzésének viszonylag hatékony módja.Szórakozás és pihenésMivel metróval könnyen eljuthatunk a város bármely részére, nézzük az esetleges igényeket.Aki szórakozni vágyik, annak ott van a Latin negyed (Quartier Latin), vagyis a diákok negyede, az Odéon környékének nyüzsgő-pörgő világa mozikkal, kávézókkal, gyorséttermekkel, szórakozóhelyekkel, alternatív színházakkal, uszodákkal. Második központ a Montmartre, a Moulin Rouge és a Place Clichy környéke, ezt a részt mindig jobban szerettem a némileg kevesebb turista okán, továbbá a párizsi nénikém is pár száz méterre lakik innét. Ha éjjelenként elcsendesedik a környék, Párizs egyik legmagasabb pontjáról, a híres Sacré-Coeur székesegyház hófehér márványlépcsőiről feledhetetlen panoráma nyílik a szunnyadó városra.A szórakozás és világi örömök harmadik központja a Rue Saint-Denis környéke, kétes helyek, francia fogalmak szerint olcsó kocsmák, vendéglők várják a turistát és minden kapualjban ott állnak a lányok - III. Napóleon és a párizsi kommün óta semmi sem változott.A Bois környéke, Párizs nyugati része elegáns kertváros, Auteuil, Neuilly, Boulogne kerületek, villák, parkok, halastavak, e helyekre már nem jutnak el a turisták, szerencsére franciákkal vannak tele a kávéházak. A párizsi nyugalomra vágyóknak még egy parkot javasolok, a híres Jardin du Luxembourg-t, - tudjuk, Marius és Cosette is itt ismerkedett meg Victor Hugo A nyomorultak című regényében. És megéri az Eiffel-torony melletti Mars-mezőre is kilátogatni, szép, zöld, szellős rét, sokszor rendeznek itt ingyenkoncertet, ráadásul a Rodin Múzeum is a közelben lelhető fel.Így mindent megtalál a turista, kertvárosokat, turistaközpontokat, vigalmi részeket, diáknegyedeket, szinte mindent, mi szem-szájnak ingere. Akar olyan városrészben járni, amely a történelem kegye folytán megőrizte négyszáz-ötszáz éve volt arculatát? Ilyen például a Marais-negyed, I. Ferenc korából maradt ránk. Vagy emlékezni akar híres emberekre? Célállomása a Pére-Lachaise temető, Chopin, Jim Morrison, Moliére, La Fontaine, Napóleon számos marsallja, Proust, Edith Piaf és még sok más híresség nyughelye.Hasznos tudnivalókA nagy élelmiszer-áruházak alig valamivel drágábbak a magyarországiaknál, javasolt láncok a Monoprix, Prixunic és a Carrefour. Étteremből nincs hiány, egy kétszemélyes vacsora 50 eurótól indul.
Fűszerek: a citromfű
Közismert nevén mézfű, méhfű, citromillatú melissa. Őshazája Elő-Ázsia, ahonnan a Benedek-rendi szerzetesek hozták az Alpokon át Nyugat-Európa kolostorkertjeibe. A vidéki kertekben még ma is termesztik mint gyógy- és fűszernövényt. Európában az ültetvényeken kívül szabadon nem nő citromfű. A gyógyászatilag használt citromfű levél ültetvényekről származik. A Spanyolországból származó citromfű tartalmazza a legtöbb illóolajat, ezért annak a hatékonysága a legintenzívebb.Az ajakos virágúak családjába tartozik. Az erősen szétágazó citromfű cserje 30-70 cm magasra nő, levelei keresztben átellenesen állnak, nyelük kb. 2 cm hosszú, virágai kicsinyek, szirmai fehérek.A népi gyógyászat a citromfüvet szinte minden betegségre használja. Rossz közérzet esetén, gyomor- és bélpanaszoknál, epe- vagy májbántalmaknál, szívpanaszoknál, megfázásnál, sőt herpesznél is segít. Idegesség, álmatlanság ellen is kiváló, mert hatékony feszültségoldó. Mára már számos tudományos vizsgálattal is alátámasztották a citromfű sokrétű hatását.Hatóanyagai:illóolajok, cseranyagok, keserűanyagok, kávésavHatásai:- nyugtató, feszültség- és szorongásoldó hatása van idegrendszerünkre- görcsoldó, epehajtó, étvágyjavító hatása van az emberi emésztőrendszerre- a citromfű illóolaja baktérium-, vírus-, sőt gombaölő is- a hivatalos orvoslás a citromfű alkalmazását a következő területeken javallja: idegrendszeri alapú alvászavarok, gyomor- és bélpanaszok, étvágytalanság
Budapest a régió legdrágább városa
Továbbra is Tokió a világ legdrágább városa, a kelet-közép-európai régióban pedig Budapest a listavezető.Akárcsak egy évvel ezelőtt, idén is Tokió bizonyult a világ legdrágább városának- derül ki a Mercer Human Resource Consulting felméréséből, amely 144 város árszínvonalát hasonlítja össze. A második helyezett Oszaka, a harmadik pedig a tavalyi ezüstérmes London. A 2004-ben még harmadik helyen álló Moszkva éppen csak lecsúszott a dobogóról, a listát pedig Paraguay fővárosa, Asunción zárja. Az európai városok között Londont, illetve Moszkvát Genf (6.), Zürich (7.) és Koppenhága (8.) követi. Észak-Amerikában továbbra is az idén a 13. helyen végző New York a legdrágább, majd Los Angeles (44.) és San Francisco (50.) következik.A listát úgy készítik, hogy a New York-i árszinthez hasonlítják a többi várost: ezek alapján a japán fővárosban több mint harmadával drágább az élet, mint az amerikai metropolisban, a sereghajtó Asunciónban pedig a New York-inál 60 százalékkal kevesebből is ki lehet jönni. A Mercer felmérését többek között a külföldön dolgozó munkavállalók juttatásainak kiszámításánál használják a multinacionális társaságok.Az Európai Unióhoz tavaly májusban csatlakozott városok közül Budapesten a legdrágább az élet. A magyar főváros a tavalyi felméréshez képest tíz helyet lépett előre, és idén a teljes lista 24. helyezettje lett, az árak pedig a New York-i színvonaltól kevesebb mint hét százalékkal maradnak el. Budapestnél ugyan olcsóbb a régió többi nagyvárosa, de jelentős mértékben drágult egy év alatt a listán 49 helyet ugró Varsó, illetve a 21 helyet előrelépő Prága. Marie-Laurence Sepede, a Mercer kutatója kifejtette, hogy a régió városainak drágábbá válása a gazdasági infrastruktúra fejlesztésével magyarázható, így Kelet-Körép-Európa az árak emelkedése ellenére is egyre vonzóbb célpontja a multinacionális tőkének. A felmérés alapján Európa legolcsóbb városa a lista 103. helyén álló Bukarest. A legdrágább városok: Város Árindex* 1. Tokió 134,7 2. Oszaka 121,8 3. London 120,3 4. Moszkva 119 5. Szöul 115,4 6. Genf 113,5 7. Zürich 112,1 8. Koppenhága 110 9. Hongkong 109,5 (...) 13. New York 100 (...) 24. Budapest 93,3 * New York=100 Forrás: Bloomberg
Lovaggá ütötte Rod Eddingtont az angol királynő
A British Airways vezérigazgatója a polgári repülésért végzett munkájáért részesült a rangos elismerésbenLondon, Budapest, 2005. június 28. - II. Erzébet Királynő lovagi címet adományozott Rod Eddingtonnak. A British Airways vezérigazgatója a polgári légiközlekedésért végzett munkája elismeréseként kapta a megtisztelő címet és mint a Brit Nemzetközösségen belüli ország állampolgára, mostantól ugyanúgy használhatja neve előtt a lovagi jelzőt mint bármely angol állampolgár, azaz megszólítása "Sir Rod Eddington". A British Airways szeptember 30-án nyugdíjba vonuló ausztrál származású vezérigazgatója az elismerést elsősorban a nemzetközi légiközlekedés 2001. szeptember 11. utáni helyzetének konszolidációjban játszott szerepéért valamint a légitársaság teljes körű szerkezet és költségcsökkentési programjának megvalósításáért kapta. Ez utóbbinak köszönhető az, hogy a március 31-én zárult üzleti évben a British Airways az egy évvel korábbi 230 millió fontról 415 millió fontra növelte adózás előtti eredményét és működési eredménye is látványosan, 405 millió fontról 540 millió fontra emelkedett. Ezzel az eredménnyel újra a British Airways számít a legnyereségesebb légitársaságnak a világon.Az ausztrál származású Rod Eddington 2000-ben vette át a British Airways irányítását. Eddington a légitársaság életének egyik legnehezebb időszakában határozta meg a vállalat stratégiáját, hiszen igazgatósága alatt a légitársaságnak nemcsak a szeptember 11-i tragédia, de a dél-ázsiai járványok turizmusra ezáltal pedig a légitársaság működésére gyakorolt kedvezőtlen hatásaival is meg kellett küzdenie.Rod Eddington irányításával indult el a British Airways"Jövőbeni Forma és Méret" (Future Shape and Size) szerkezetátalakítási és költségcsökkentési programja. A program keretében a légitársaság évente mintegy 650 millió fonttal csökkentette működési költségeit, jelentős létszámleépítést hajtott végre, átszervezte európai járatrendszerét és utaskiszolgálásának jelentős részét a korszerű online platformokra terelte."Egy Nyugat-Ausztráliában nevelkedett ember számára kiemelkedő személyes elismerést jelent a lovagi cím megszerzése."- mondta Sir Rod Eddington, a British Airways vezérigazgatója. "E megtisztelő elismerés azonban nem csak az én érdemem, de visszaigazolása minden British Airways dolgozó elmúlt 5 évben végzett munkájának."- tette hozzá a vezérigazgató.Ez a munka tette lehetővé azt, hogy a British Airways immár két éve újra nyereségesen működik. A költséggazdálkodás és a folyamatosan növekvő bevételek eredményeként a március 31-én zárult üzleti évben a légitársaság, az egy évvel korábbi 230 millió fontról 415 millió fontra növelte adózás előtti eredményét és működési eredménye is látványosan, 405 millió fontról 540 millió fontra emelkedett 7,8 milliárd font árbevétel mellett úgy, hogy eközben adóság állománya 2,9 milliárd fontról 1,7 millió fontra, 1993 óta a legalacsonyabb szintre csökkent.Működési eredmény tekintetében a British Airways jelenleg a legnyereségesebb légitársaságnak számít a világon.
Lendületbe jött a napszemüvegpiac
Az előző évek csökkenő forgalma után az idén érezhetően nőtt a napszemüvegek iránti kereslet Magyarországon. A piac nagyságát nehéz megbecsülni, szakemberek szerint évente egymilliónál is több napszemüveg talál gazdára. Nagy mennyiség fogy a legalacsonyabb árkategóriájú napszemüvegekből, amelyek döntően a bevásárlóközpontokban, hipermarketekben és az utcai árusoknál kaphatóak- darabonként néhány száz forintért. Jelenleg 40 és 50 közé tehető azon cégek száma, amelyek jó minőségű napszemüveget forgalmaznak Magyarországon. Az uniós csatlakozás bővítette a kínálatot és a forgalmazók körét is.A napszemüveg-eladást erős szezonalitás jellemzi: bár az utóbbi években megfigyelhető, hogy egyes vásárlók már szezon előtt beszerzik a divatos nyári kelléket, a vásárlások oroszlánrésze továbbra is a május-július időszakban zajlik.Az országban már nincs napszemüveggyártás, az import legnagyobb része Olaszországból érkezik, de jelentős a kínai eredetű behozatal is- mondta lapunknak Reider László az Optika Egyesület elnöke. Az Avanglion Kft. 2003-as 15-20 százalékos forgalomcsökkenése után idén ismét növekedést vár- tudtuk meg Veres Györgytől, az Avanglion Kft. kiskereskedelmi igazgatójától. Az utóbbi években felfutott márkából évente mintegy 600 ezer darab kel el, így darabszám alapján uralja a piacot.A márkás napszemüvegek piacán a maga 40-50 százalékos részesedésével piacvezető Fotex-Ofotért Optikai és Fotócikk Kereskedelmi Kft. optimista. A Vision Expressz, az Ofotért és a Fotex üzleteinkben tavaly közel 60 ezer darab napszemüveget értékesítettek, ez körülbelül 1,2 milliárd forint árbevételt jelentett, s idén mintegy 10 százalékos növekedést várnak- mondta lapunknak Kovács Apolló András logisztikai igazgató. A legkeresettebb márka a Ray Ban volt, de kedveltnek számított a Gucci, a Pierre Cardin, a Diesel és a Polo Ralph Lauren is. Kovács szerint a magyar vásárlók kissé konzervatív beállítottságúak, és nem követik annyira a divatot, mint a nyugatiak. Ma már szinte minden vevő a napszemüvegek elengedhetetlen kellékének tartja az UV-szűrést. További lényeges szempont a lencse torzításmentessége és a keret anyagának minősége. A Fotex üzleteiben nyolcezer forinttól kezdődnek az árak, az átlagos érték 18-20 ezer forint körül alakul, de van vevő a 250 ezer forintos darabokra is.A szemüvegek egyre nagyobbak, és egyre színesebbek lesznek. A korábbi évekhez képest a francia és olasz divat is meglehetősen gyorsan gyűrűzik be hazánkba, az igaz viszont, hogy Budapesten jobban fogynak a"trendi" szemüvegek, mint vidéken - mondta Reider. A legtöbb szemüveg7-11 ezer forint között fogy, az ebbe az ársávba tartozó darabok már megbízhatónak számítanak és áruk is tűrhető. Egyre nagyobb a részesedése az extratermékeknek, ezen itt a nagynevű divatmárkákat kell érteni. Sok helyen gondolkodás nélkül kifizetnek80-100 ezer forintot egy-egy termékért, illetve a márkáért - véli az elnök.
Tükörvilágom - második kötet - Könyvajánló
Bolyongtam a Föld nevű bolygónA Földközi-tenger vidéke és AfrikaAki most találkozik első ízben a "bolyongóval" és tükörvilágával, joggal lepődik meg. Mi ez az írás? Útikönyv vagy önvallomás, nemzetközi szakácskönyv vagy művészettörténet? Egyik sem, és mégis mindez együtt. Egy sokat utazó, mindenre kíváncsi, érdeklődő, nyitott ember, jobban mondva asszonyember groteszk humorral megírt élménykönyve a világról.A szerző első kötetében India, a Távol-Kelet, Ausztrália és Új-Zéland tájaira kalauzolta el olvasóit. Mostani bolyongásainak színhelye a Földközi-tenger vidéke és Afrika. Aki a könyvet olvassa, akár úgy is érezheti, mesét olvas. Szórakoztató formában ismerkedhet meg több ezer év történetével, népek vándorlásával, bepillanthat az európai művészet kincsesházába, és nem utolsó sorban élvezheti a mediterrán világ nyújtotta kulináris örömök leírását. Míg az első kötetben az indíttatás, az ember sorsát nagymértékben meghatározó családi háttér a kiindulópont, a jelenlegiben az olvasó végigkísérheti a szerző életének néhány fontos mozzanatát, pályafutását, egy fura kor fura változásaihoz való alkalmazkodását. Egészen addig a pontig, amíg tollat vett a kezébe, amíg az írásig eljutott.Most is, változatlanul, az "érted haragszom" hevületével nézi a világot, ami azt jelenti, hogy kritikus szemmel is szemléli, hiszen az öröm és a szépségek ábrázolása mellett hangot ad kiábrándultságának, csalódásainak is: vajon mi az oka annak, hogy mi emberek, szinte szánt szándékkal tesszük tönkre a saját világunkat?A földgolyó itt említett vidékein nem egy olvasó is bizonyára megfordult már. Lehet, hogy más szemmel nézte és látta mindazt, amit a szerző leír, vagy más értékekkel találkozott utazásai során. Ez így természetes, de a jelen könyv a szerző, és csak az ő tükörvilága. Ő így látta, így érzi. Nem akarja senkire ráerőltetni a véleményét, csak mesél. Mintha együtt ülnénk vele egy kényelmes pamlagon, egy pohár jóféle bor mellett, és hallgatjuk a szavát. Megtudhatjuk évekig őrzött, féltett titkait, azt, hogy milyennek látta a múltat és jelent, hogy szerinte mitől olyan szép és miért olyan szörnyű a világ, és miért gondolja, hogy mindazt, amit ő át- és megélt, meg kell osztania másokkal is.RÉSZLETEK:Jordániadocument.write('Jordánia');Idegenvezetőnk, Vahib egyúttal a sofőr is, régi motoros a szakmában. Nagyon hamar ránk érzett, közvetlen, kulturált jó negyvenes, széles látókörű, Franciaországban végzett archeológus és alkalmi idegenvezető. Később rájöttünk, hogy mellesleg ismeri a fél ország, sőt, szereti, mint annak több helyen bizonyságát adták.Egyiptomdocument.write('Egyiptom');Ahogyan egyébként az egyiptomi fegyveres erő kinéz, beleértve a turistarendőrséget, az felér egy függelemsértéssel. Posztó egyenruhájukon, különösen a feketén, az elmúlt évek összes ebéd- és vacsora menüsora ott hagyta bélyegét, az utolsó vasalás még a gyárban történt, szóval a "tehén szájából rángatták ki" a legjobb jellemzése az állapotuknak.Izraeldocument.write('Izrael');Újabb kirándulásra indultunk észak felé, egészen a libanoni határig. A tengerparti országúton mindkét oldalon virágzó narancs- és citromligetek között utaztunk. Közben kísérőnk elmagyarázta, hogy milyen az izraeli öntözés. Az ország legnagyobb részén terméketlen és száraz a talaj, de kitaláltak egy olyan öntözőrendszert, amit mint know-how-t exportáltak sokfelé a világba. Csöveket fektetnek le a megöntözendő területen és csöpögtetéses módszerrel, kevés vízfelhasználással sikerül a sivatagokból zöldséges- és gyümölcsöskerteket varázsolni.Ciprusdocument.write('Ciprus');Sok étterem között válogathattunk a tengerparton, de csak úgy az orrunkra hagyatkozva ültünk be egy nagyon családiasnak tűnő tavernába. Szinte természetes volt, hogy étlapot is találtunk az asztalon. De az még inkább illett a hely szelleméhez, hogy nem volt rá szükség.Görögországdocument.write('Görögország');Megérkeztünk Kalambakába. A kisváros a meteórai túrák kiindulópontja. Ott épült fel, ahol a Piniosz folyó kilép a zord, sőt egyenesen félelmetes Pindosz hegység szürke, összeszabdalt hegycsúcsaiból. Elvileg csak éjszakázás volt a program, de volt még időnk, és elmentünk megnézni egy "vegyes" templomot. Vegyesnek azért neveztem el, mert egy antik görög templom maradványait építették bele, de megtalálhatók benne a római oszlopok és feliratok is.Máltadocument.write('Málta');Első alkalommal Máltára véletlenül, vagy ha úgy tetszik, menekülésképpen kerültünk. 1983-ban az akkori magyar állam csak háromévente engedte állampolgárait Nyugatra utazni. Évente a szocialista országokba mehettünk, ehhez külön piros útlevelet biztosítottak. Hát milyen színe lett volna egy szocialista útlevélnek?Szicíliadocument.write('Szicília');Taormina nagyon gazdag történelme bővelkedett a gazdaváltásokban. 358-ban a görögök alapították, de előttük is laktak itt. A görögök és a karthágóiak ellen harcolt sokat. A város legjobb idejét a rómaiak alatt élte. Mivel a punokkal szemben a rómaiak oldalára állt, kedvezményeket kapott. Sőt i. e. 36-ban Octavianus, a későbbi császár kolóniává nevezte ki a területet. Ez volt a jólét időszaka.Nápolydocument.write('Nápoly');Sorrentóban megálltunk kávézni, majd egy kis sétát tettünk a városban. A kilátás igazán csodálatos. Nem véletlen, hogy annyi híresség lakja a kisvárost, nagy énekesük, Caruso is ide jött meghalni.Positano a következő kisváros, gyönyörű. A parton mindenütt vártornyok, őrtornyok sorakoznak, furán övezik a vidéket. Ezekből a tornyokban az őrszemek azt lesték, hogy nem jönnek-e a szaracénok. Mert azok többször megtámadták őket, és elrabolták az asszonyaikat.Toszkánadocument.write('Toszkána');Egy bűbájos kis középkori faluban álltunk meg először, a neve Montefioralle. Része a Greve nevű városnak, ami a fekete kakasos Chianti-vidék központja. A Greve folyó völgyében fekszik. Bűbájos a falucska, gyönyörű kilátással.Greve éppen az évi rendes borfesztiválját tartotta a templom előtti hatalmas téren. A térre vonultak fel a különböző bortermelők, sátrakban mérték a bort. Az ember a kapunál megváltja a jegyét, kap egy poharat, és azzal végigkóstolhatja az eladásra kínált borokat.Marokkódocument.write('Marokkó');Casablancával csak átutazóban, futtában találkozik az ember. Legutoljára meglepően tiszta, zöld, virágos és rendezett volt. Látnivaló a városban nincs. A központi téren, a galambok szökőkútja szépen gondozott, virágzó park. Az európai városrész hatalmas forgalmú, európai épületeivel, boltjaival elüt a városfallal körülvett medinától, ahol a mai napig a lakosság kilencven százaléka él.Főleg az esti órákban már messziről látszik az óriási nagymecset, amelyet II. Hasszán király tiszteletére a kilencvenes évek elején építettek, és ahová a technika minden vívmányát beépítették.Katalóniadocument.write('Katalónia');Tarragonába ismét egy új fiút kaptunk kísérőnek és sofőrnek. Az utak remek állapotban vannak, szinte élvezet száguldozni rajtuk. Egy gyönyörű kisvárosba érkeztünk, és rögtön a római amfiteátrummal kezdtünk. Elvégre ez is a Mediterráneum, jár ide egy amfiteátrum is. A főleg állatokkal való küzdelemre, vagy kivégzésekre épített amfiteátrum közvetlenül az azúrkék tenger fölé épült.Kenyadocument.write('Kenya');A hangulat változatlan volt a szavannákon. Megcsapott az afrikai levegő, a virágokban pompázó fák, millió gnú, sok száz különböző gazella, itt-ott egy-egy oroszlán, topik, kisebb-nagyobb elefántcsorda illata. Mint régi ismerősök üdvözöltük őket. Pillanatok alatt feltűnt egyik kedvencünk, a gepárd, három tinédzser kölykével.Nyugat-Afrikadocument.write('Nyugat-Afrika');Ghána kikötőjében, Temában iszonyú zajt csapva óriási dobok és színes táncosok üdvözölték a hajót. A remek táncosok utánozták az állatok mozgását. Gyönyörű testű emberek, sehol egy dekányi súlytöbblet.Jót vigyorogtam azon, ahogy az adminisztratív munkások feljöttek a hajóra. Azelőtt sokkal több hajó járt arrafelé, egy kis pénzkereseti forrást jelentve az ott élőknek. Az utóbbi időben a sok bizonytalanság miatt inkább lemondtak a hajóstársaságok Afrika megkerüléséről, főleg ebben az irányban.Dél-Afrikadocument.write('Dél-Afrika');Egyik délután tele kocsival, egy angol házaspárral és négy olasz fiatallal elindultunk szafarizni. Vagy a sok eső, vagy az aznap többször is forgalmas reptér volt az oka, de órákig mentünk, és csak a szokásos, tömegesen előforduló állatokat láttuk. Később valaki beszólt a mikrofonba, hogy egy fehér rinocérosz járkál a környéken.A könyv honlapja: www.tukorvilagom.hu
Emeli a szintet London népszerűsítésében a British Airways
A családos utazóknak is kínál programokat a British Airways és a British Council nyári kulturális programajánlójaBudapest, 2005. június 8. - London az egyik legnépszerűbb desztináció a magyar utasok körében, azonban a világ kulturális fővárosának tekintett metropoliszban nem könnyű a tájékozódás akkor, ha az utas magának vagy családjának szeretné kiválasztani a legmegfelelőbb programot. Ezen utasoknak segít most a British Airways, amely két korábbi kiadványának sikerére alapozva immár harmadik londoni kulturális programajánlóját publikálta. A légitársaság ezúttal London nyári művészeti, kulturális, szabadidős, sport és szórakoztató programjainak színe-javát gyűjtötte csokorba és kategorizálta úgy, hogy azokból a gyermekekkel és családdal utazók is találjanak maguknak megfelelőt. Nyári londoni programajánlóját, amelyet a British Council szakembereinek bevonásával készített el, a légitársaság a www.nagyutazas.hu weboldalon is közzétette, könnyebb és állandó hozzáférést biztosítva ezzel a Londonba utazók számára az angol főváros nívós kulturális programjainak összefoglalójához.Londonba minden évben 27 millió utazó látogat el, akiknek közel fele, azaz több mint 13 millió utas külföldről érkezik. Habár London lakossága hivatalosan csak mintegy 8 millió fő, a világ kulturális fővárosának is tekintett város lakóinak száma 10 millió fő felett van, mivel a város nevezetességei valamint páratlanul gazdag és változatos kulturális és szabadidős programjai állandóan legalább 2 millió turistát vonzanak.London turisztikai vonzereje több tényezőnek is köszönhető. London egyike azon világvárosoknak, amelyek turisztikai infrastruktúrája valóban kellemessé tehet egy-egy vakációt. A városban 6.128 étterem és 3.800 pub üzemel, a bevásárolni vágyókat több mint 40.000 üzlet és 80 piac kínálata csábítja, míg közlekedésüket 21.000 taxi és a város minden pontjához kapcsolatot biztosító metró segíti. Londonban 147 park található, ami azt jelenti, hogy a város területének 30 százaléka gyakorlatilag park és zöldterület.London pezsgő kulturális programkínálata tovább erősíti a gazdag turisztikai alapellátottságot. A város olyan világszerte ismert szimbólumai mellett mint például a National Gallery, a British Museum és a British Airways London Eye, Londonban 238 ingyenesen látogatható nevezetesség, köztük 34 képzőművészeti galéria, 66 múzeum, 55 történelmi épület és 18 különleges vagy technológiai szempontból egyedi nevezetesség található. Ebben a hatalmas metropoliszban, ahol közel 150 élő nyelvet beszélnek 43 színház, 21 mozi, 5 opera és táncszínház valamint 12 komolyzenei hangversenyterem programja gazdagítja a kulturális kínálatot.Harmadik, elsősorban London nyári kulturális és művészeti programjaiból összeállított programajánlójában a British Airways ezen kulturális intézmények kínálatából gyűjtötte össze a legszínvonalasabb eseményeket."Célunk az, hogy a minőségi szabadidős programok kialakításában és megvalósításában segítsük a párban vagy családjukkal utazóutasainkat." - mondta Molnár Ferenc, a British Airways értékesítési és marketing igazgatója."Bízunk abban, hogy ezen kiadvány közreadásával nemcsak a kellemes programok élményével, de egy másik kultúrába való bepillantás lehetőségével is hozzájárulhatunk az utazás élményé tételéhez."- tette hozzá az igazgató.De hogy mégis mely kiemelkedő események alkotják London kulturális kínálatának gerincét? Íme egy kis kitekintés! A Merce Cunningham tánccsoport előadássorozata, Franc McGuinnes a Valaki majd vigyáz rám c. drámájának bemutatója, az ausztrál balett Hattyúk tava előadása, a Hyde Parkban megrendezésre kerülő egy hetes Wireless könnyűzenei fesztivál, a greenwich-i Dokland Művészeti Fesztivál, a 20. nemzetközi képzőművészeti kiállítás vagy az olyan igazi turistacsalogató látványosságnak számító események mint például Frida Kahlo Tate Gallery-ben megrendezésre kerülő festménykiállítása."A kultúra jelenti a kapcsot emberek és nemzetek között." - mondta Patkó Györgyi, a British Council kommunikációs vezetője."London nemcsak kulturális programjainak gazdagsága miatt tekinthető a világ kulturális fővárosának, de amiatt is, hogy a Londonba látogató gyakorlatilag a világ számos kultúrájába nyerhet bepillantást egyetlen útja során."- tette hozzá a szakértő.Londonba minden évben több mint 27 millió látogató érkezik, akiknek több mint a fele, azaz mintegy 13 millió fő külföldi. A látogatók 46 százaléka szabadidős turista, 24 százaléka üzleti célból érkezik, 24 százaléka pedig barátait vagy rokonait látogatni utazik Londonba.A British Airways gépeinek fedélzetén a 2004 / 2005-ös üzleti évben 56.000 utas látogatott Londonba. A légitársaság 2005. március 27-től, a nyári menetrendre történő átállástól kezdve négy járatot közlekedtet a magyar és az angol főváros között.
Mit csinál a magyar, ha nyaral?
A magyarok többsége egyáltalán nem tervez külföldi nyaralást, de ha igen, akkor leginkább Horvátországban pihennének. A tengerpart mellett - azok között, akik egyáltalán elutaznak - népszerű a belföldi turizmus is. A legkedveltebb nyaralási időtöltés a napozás. A GfK Hungária Piackutató Intézet legutóbbi, a magyarok utazási szokásait felmérő kutatásának tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyarok közel fele (43,2 százalék) egyáltalán nem tervez szabadságot. Az összes megkérdezett mintegy 20 százaléka előreláthatólag otthon tölti a nyarat. A nyaralást, azaz legalább öt éjszakás főnyaralást tervezők többsége vízpartra, azaz tengerhez (9,6 százalék) vagy tavakhoz (8,9 százalék) kíván utazni. A tavakhoz utazók elsődleges úti célja a Balaton, a Velencei tó és a Tisza tó. Összességében elmondható, hogy a válaszadók közel fele tehát nem kíván külföldre utazni szabadsága eltöltéséhez.Az elkövetkező 12 hónap nyaralóhelyeinek spontán említéses versenyében Horvátország az abszolút győztes - a megkérdezettek 16,1 százaléka említette az Adria partján elterülő országot. A listán Horvátországot a megkérdezettek 14,3 százaléka által megjelölt Magyarország következik. Őket követi - az említések számát tekintve - az örökzöld Mediterráneum: Görögország (5,9 százalék) és Olaszország (5,3 százalék), valamint Spanyolország (3,1 százalék).A válaszok összesítése után arról is képet kapunk, hogy mi a magyarok kedvenc szabadidős tevékenysége vagy időtöltése nyaraláskor. Ezek szerint honfitársaink több mint fele főleg napozással üti el idejét. Majdnem minden második magyar nyaraló szereti utazásának végcélját megismerni, s így bejárni az adott város múzeumait, történelmi emlékműveit és katedrálisait. Hasonló arányt érnek el a sétát kedvelők. Kedvenc időtöltéseink közé tartoznak a sportok - úgymint biciklizés, úszás, vitorlázás, kirándulás, vagy akár hegymászás -, az olvasás, továbbá a jó éttermekben való étkezés. Forrás: Napi Gazdaság
Csúszik az A380-as szállítása
A francia-német-brit-spanyol Airbus SAS repülőgépgyárban fellépő gyártási problémák miatt az első megrendelők a tervezett időponthoz képest hat hónapos csúszással állíthatják forgalomba az A380-as új szuperjumbót, a világ legnagyobb utasszállító gépét. Így az első vásárló, a tíz gépet rendelő Singapore Airlines 2006 első fele helyett csak az év második felében, a 43 darabos megrendelésével a legnagyobb vevőnek számító arab Emirates Airlines pedig 2006 októbere helyett csak 2007 áprilisában kapja meg a repülőket. A csúszás érinti még az ausztrál Quantas Airwayst, a francia-holland Air France-KLM-et és a brit Virgin Atlantic Airwayst. A késés miatt a légitársaságok kártérítésre tarthatnak igényt, ennek várható összegéről azonban egyelőre nincs információ. Az alapváltozatban 555 férőhelyes - teljesen turistaosztállyal berendezve kapacitása 853 utas - A380-as listaáron 280 millió dollárba kerül, de az első megrendelők eleve árengedményt kapnak.Az Airbus egyébként visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint elsősorban hamburgi üzeme okolható a cég A380-as óriásgépe mintegy féléves szállítási halasztásáért. Mint közölték, a halasztás nem vezethető vissza egyetlen okra, az inkább azzal függ össze, hogy az április 27-i próbarepülést követően újra áttekintették a programot. Az International Herald Tribune azt jelentette, hogy a hamburgi Airbus üzemben hibák mutatkoztak a repülőgép-törzs összetevőinél, és ez okozza a késedelmet, amelyet a toulousi végső összeszerelésnél kell behozni. Az Airbus németországi szóvivője szerint a Hamburgban gyártott törzsrészeket határidőre Toulouse-ba szállították, a franciaországi üzem azonban korábban a termelési folyamatban levő problémákról és kisebb változtatásokról beszélt.A késés a repülőtereknek jöhet jól, mivel egyetlen olyan légikikötő sincs, amelyik átépítés nélkül fogadni tudná a gépóriást. Még ahol a kifutópálya széle, hossza és teherbírása megfelelő volna, ott is át kell alakítani a földi fogadó részeket, hogy képesek legyenek kezelni az egyszerre bezúduló 3-4 repülőgépnyi utast és csomagjaikat. Forrás: Napi Gazdaság
Fűszerek: a fokhagyma
Sok más pikáns fűszerféléhez hasonlóan a fokhagyma őshazája is valahol Ázsiában található, ahonnan kiindulva hamarosan meghódította Indiát és a Közel-Keletet is. Egyiptomban is tudták már, hogy a fokhagyma nem csak finom, de növeli a kondíciót is, ezért a piramisok építésénél a rabszolgákat extra fokhagymaadagokkal tartották jó erőben.Fűszerként és "gyógyszerként" is sok ezer éve használják a legkülönbözőbb társadalmakban, mert a fokhagyma szinte mindenhez illik és egészséges. Mára az egyik legfontosabb gyógynövényünk lett. A fokhagyma évelő növény, a levele fél méteresre is megnőhet, de a növény legfontosabb része a hagymája. A gerezdek száma növényenként változó. Fogyaszthatóak a friss gerezdek és a szárított fokhagyma, kapható tabletták, kapszulák formájában, vagy olajban, alkoholban tartósítva is.A fokhagymával megelőzhető az érelmeszesedés - mivel gátolja a magas koleszterin- és triglicerid szint kialakulását -, a trombózis kialakulása, és segít a magas vérnyomás betegségben. A fokhagyma hatásos a különböző baktériumok, vírusok, és a bélfertőzések leküzdésében és enyhíti a megfázásos, köhögéses és légúti panaszokat. Enyhíti a bél- és gyomorbajokat. Antioxidánsként erősíti az immunrendszert. Valószínűleg a prosztatarák kialakulásának megelőzésében is jótékony hatású.Kevesen ismerik sajnos a fokhagyma vércukorcsökkentő hatását. Ajánlható lenne napi egy gerezd fokhagyma fogyasztása, de vigyázzunk, mert a túlzott fokhagymafogyasztás hasfájást és egyes ritka betegségekben vérzékenységet okozhat.
Jó eredményeket hozott a költségcsökkentés
E-fejlesztések az eredményesség hátterében a British Airways-nélBudapest, 2005. május 26. - Az egy évvel korábbi 230 millió fontról 415 millió fontra növelte adózás előtti eredményét a British Airways. A március 31-én zárult üzleti évben azonban nemcsak a légitársaság adózás előtti eredménye, de működési eredménye is látványosan nőtt és az egy évvel korábbi 405 millió fontról 540 millió fontra emelkedett 7,8 milliárd font árbevétel mellett. A kedvező pénzügyi mutatók eredményeként 5,4 százalékról 6,9 százalékra nőtt a British Airways működési nyereséghányada is. A nemzetközi eredményekkel összhangban jó évet zár a British Airways magyarországi irodája is, amely 56.000 repülőjegyet adott el, 6,6 millió fontos árbevételt érve el ezzel. A működési eredmény tekintetében jelenleg a legnyereségesebb légitársaságnak számító British Airways az idén elnyerte a legjobb nyugat-európai légitársaság valamint a legjobb transz-atlanti légitársaság megtisztelő címet is, az angol OAG üzleti tartalomszolgáltató vállalat legfrissebb felmérésében.A British Airways az idén 7 millió fonttal teljesítette túl a 2003-2005-ös üzleti tervében szereplő 450 millió fontos költségcsökkentési célösszeget. A célösszegen belül a légitársaság 300 millió fonttal csökkentette kiadásait, miközben jelentős erőforrásokat csoportosított át az online technológia alkalmazására annak érdekében, hogy tovább tudja fejleszteni utasainak nyújtott minőségi szolgáltatásai színvonalát, és növelni tudja a légitársaság működési hatékonyságát.Ezen fejlesztések eredménykent a 2004. április 1-től 2005. március 31-ig terjedő időszakban a légitársaság önkiszolgáló check-in automatáit rekord számú, mintegy 600.000 utas használta, míg a tavaly csak kísérleti jelleggel bevezetett otthon kinyomtatható beszállókártya használatát már 41 reptérre terjesztette ki a légitársaság. Ugyancsak jelentős mértékben, az egy évvel korábbi 41 százalékról 76 százalékra nőtt az elektronikus jegyek használata a British Airways hálózatában, amely a legnagyobb elektronikus jegy használatot takarja az Egyesült Államokon kívül.Mindezen trendek eredményeként ért el a március 31-én zárult üzleti évben a British Airways 540 millió fontos működési eredmény mellett 415 millió fontos adózás előtti eredményt úgy, hogy eközben adóság állománya 2,9 milliárd fontról 1,7 millió fontra, 1993 óta a legalacsonyabb szintre csökkent. Működési eredmény tekintetében a British Airways jelenleg a legnyereségesebb légitársaságnak számít a világon. A British Airways működési nyereséghányada az üzleti év végére elérte a 6,9 százalékot."Kedvező eredményeink hátterében költségcsökkentési programunk következetes megvalósítása és a szolgáltatásaink iránti kereslet növekedése áll."- mondta Rod Eddington, a British Airways ügyvezető igazgatója. "Ezek az eredmények megalapozzák azon stratégiai célkitűzésünket, hogy működési eredményünk 2006-ra elérje a 10 százalékos határt."- tette hozzá az igazgató.A most lezárult üzleti évben 1,8 százalékkal javult a British Airways járatainak kapacitáskihasználtsága is, amely az év végére rekord magasságba, 74,8 százalékos szintre ért.A Budapest - London járatok kapacitáskihasználtsága meghaladta a British Airways átlagos nemzetközi kapacitáskihasználtságát, éves átlagban 76,6 százalék volt."Ez, a légitársaságunk várakozásai szerint a nyári szezonban tovább bővülő kapacitáskihasználtság indokolta azt, hogy a British Airways a 2005. március 27-én kezdődő nyári menetrendi szezonban 4. Budapest és London között közlekedő járatot indított."- mondta Molnár Ferenc, a British Airways magyarországi képviseletének értékesítési és marketing igazgatója.A British Airways magyarországi irodája a március 31-én zárult üzleti évben 56.000 utast szállított. Ezen utasok 65 százaléka Londonig, a fennmaradó hányaduk pedig tengeren túli utazásához is a British Airways-t választotta.A magyarországi British Airways iroda ezzel 6,6 millió font árbevételt könyvelhetett el. Az árbevétel 1/3-a az üzleti termékek értékesítéséből, 2/3-a pedig a turista termékek eladásából származott.