Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Schengen A-Z
Ferihegy felkészült Schengenre: március 30-tól a 2A fogadja a „schengeni”, a 2B terminál a „nem schengeni” járatokatFerihegy mikor csatlakozik a schengeni övezethez?Ferihegyen – csakúgy mint a régió összes többi érintett repülőterén - március 30-án, vagyis a nyári menetrend bevezetésének napján veszi kezdetét a „schengeni időszámítás”. Mit jelent ez a gyakorlatban?Ettől a naptól a schengeni övezeten belül közlekedő utasok számára megszűnik a határellenőrzés. Hamarosan az útlevél ellenőrző pultokat is elbontják, hogy tágasabb legyen a hely. Nem schengeni utasainknak továbbra is át kell esniük a határrendészeti procedúrán. Ez azt jelenti, hogy nincs a Schengen zónán belül többé szükség az útlevélre?Nem. Bár megszűnik, a schengeni utasok határellenőrzése, az úti okmányokat, vagy más azonosításra alkalmas igazolványokat azonban a check-in-nél, illetve a beszállás során kérheti a légitársaság. Ráadásul a schengeni övezeten belül bármikor történhet ellenőrzés, így útlevél, fényképes igazolvány nélkül senki ne induljon el.Nem lesz többé poggyász és utasvizsgálat sem?A schengeni csatlakozás nem érinti a repülőtereken meglévő szigorú poggyász-, és utasbiztonsági ellenőrzéseket, hiszen ezek célja a légiközlekedés biztonságának megteremtése, illetve fenntartása. Így tehát, „schengeni utasaink” esetében is megmarad az utasbiztonsági ellenőrzés.Várhatóak forgalmi változások?Igen. A ferihegyi repülőtéren a 2A terminál szolgálja majd ki a schengeni, a 2B terminál pedig az azon kívüli forgalmat. A schengeni területről érkező, illetve oda induló gépeket automatikusan az 2A terminálra irányítják, míg az azon kívül közlekedők a 2B-n kapnak állóhelyet. A váltás egyik napról a másikra történik. A változás leginkább talán a Malévet érinti, hiszen a légitársaság több járatot üzemeltet mind a schengeni, mind a nem schengeni övezetbe. A Malév március 30 után a 2A, és a 2B terminált is használja. Mi a helyzet az 1-es terminállal?A diszkont forgalom számára fenntartott 1-es terminál vegyesen fogad majd schengeni és nem schengeni utasokat. A biztonsági ellenőrzés mindenki számára ugyanott történik, de az övezeten kívüli utasoknak útlevél ellenőrzésen is át kell esniük, hogy bejussanak abba a tranzitba, ahol a gépük indulására várhatnak. A tranzit várót egy üvegfal választja majd ketté schengeni és nem schengeni területre.Mikor érdemes kiérkezni a repülőtérre?Célszerű két órával a járat indulása előtt megérkezni Ferihegyre. Így marad idő a tájékozódásra, és a két óra elégséges arra, hogy utasaink a szükséges ellenőrzési folyamatokon átessenek.Mire számíthatnak azok, akik a schengeni övezeten kívül utaznak?A 2B terminálon rigorózus, a schengeni normáknak megfelelő határellenőrzésre számíthatnak az utasok. A szigor indokolt: azok, akik itt bebocsátást nyernek az országba, szabadon mozoghatnak a schengeni övezet egész területén, Lisszabontól Záhonyig.Mi köze az EU-nak a schengeni övezethez? Aki az unión belül közlekedik, az egyértelműen schengeni utas?Nem. Ennél egy kicsit bonyolultabb a helyzet. Vannak olyan EU tagországok, amelyek a schengeni övezethez is csatlakoztak, ilyen például Magyarország. Akadnak azonban olyan uniós tagországok, amelyek nem írták alá a schengeni egyezményt, jó példa erre Nagy-Britannia és Írország. A harmadik csoportot az olyan országok alkotják, amelyek nem tagjai az EU-nak, de részei a schengeni övezetnek, mint Norvégia, vagy Izland. Komoly átalakításokra van még szükség Schengen miatt a repülőtéren?Nem igazán, hiszen a 2-es terminál már tavaly június óta készen áll a schengeni csatlakozásra, ekkor készült el ugyanis az az „áteresztő-folyosó”, amely a 2A és a 2B terminált köti össze. Ezt a folyosót használhatják azok az átszálló utasok, akik a schengeni övezetből érkezve egy nem schengeni célállomásra igyekeznek, vagy Budapest érintésével szeretnének egy schengeni tagországba eljutni. Az 1-es terminál 2005-ös felújításakor is figyelembe vették a közelgő schengeni csatlakozást.A schengeni térséghez a következő országok tartoznak: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Izland, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Szlovénia.
Részben feloldotta Kenyára vonatkozó besorolását a Külügyminisztérium
A Külügyminisztérium március 17-én módosította a Kenyára vonatkozó utazási információkat és az ország biztonsági besorolását, a kenyai utazásokat már csak az ország meghatározott területeire nem javasolja a minisztérium.Kenya nyugati térségét (Western, Nyanza és Rift Valley tartományok), valamint Nairobi nyomornegyedeit (Kibera, Mathare, Huruma, Kariobangi, Kawangware és Eastleigh) a Külügyminisztérium továbbra is az „I. Nem javasolt utazási célországok és térségek” kategóriában hagyja. Tekintettel arra, hogy az ország nyugati része felé tartó vasútvonal Kiberán, Nairobi legnagyobb nyomornegyedén át vezet, a Külügyminisztérium az ezen a vonalon történő utazást sem javasolja. Kenya többi részét a „II. Fokozott biztonsági kockázatot jelentő célországok és térségek” kategóriába sorolja vissza. Jóllehet a hatalommegosztásról és a közös kormányzásról szóló megállapodás 2008. február 28-i aláírása nyomán Kenyában a politikai feszültség és az általános biztonsági helyzet is javult, spontán zavargások továbbra is kitörhetnek, olvasható a Külügyminisztérium honlapján. Emiatt kérik a Kenyába utazó magyar állampolgárokat, hogy tanúsítsanak fokozott elővigyázatosságot és körültekintést. Felhívják arra is a figyelmet, hogy az utóbbi időszakban megnövekedtek az akár fényes nappal, véletlenszerűen kiszemelt áldozatok ellen elkövetett köztörvényes bűncselekmények (autórablások, betörések, lopások stb.), ezért értékeikre mindenkor és mindenhol (különösen szállodák, éttermek és bevásárlóközpontok környékén) fokozottan vigyázzanak, ne hagyják őket őrizetlenül. Hazánk nairobi nagykövetsége zavartalanul folytatja működését, és a továbbiakban is minden segítséget megad a bajba jutott magyar állampolgároknak. Állampolgáraink vészhelyzetben a 00 254 733 762 943 telefonszámon napi 24 órán át hívhatják a nairobi magyar nagykövetség konzuli ügyeletét.
Őfelsége, II. Erzsébet királynő nyitotta meg a heathrow terminal 5-t
Hamarosan az utasok is birtokba vehetik az új komplexumotMárcius 14-én Őfelsége II. Erzsébet Királynő nyitotta meg hivatalosan a BAA 4,3 milliárd fontos beruházással felépült új terminál komplexumát, melyet kizárólag a British Airways használ majd. Az új terminál, mely adott határidőre és költségvetéssel készült el, március 27-től, megnyitásának első napjától készen áll majd arra, hogy évente akár 30 millió utas kiszolgálásáról gondoskodjon. A Királynő már nem először lát el ilyen ünnepi feladatot Heathrow-n, hiszen ő avatta fel 1995-ben, a fél évszáddal ezelőtt elkészült Európa épületet (Terminal 2), mely a repülőtér első utas terminálja volt.A királyi vendégek mellett az eseményen részt vett még Hon Ruth Kelly, a Közlekedési Minisztérium nyugalmazott államtitkára, Rafael del Pino, a Grupo Ferrorival (a BAA tulajdonosa) ügyvezető elnöke, valamint a British Airways elnöke, Martin Broughton és a British Airways vezérigazgatója Willie Walsh is.A ceremónia nyitó beszédében Sir Nigel Rudd kiemelte: “A Heathrow Terminál 5 nemcsak Heathrow számára, de repülőteret üzemeltető BAA és a British Airways utasok milliói számára is új korszak kezdetét jelenti. Az épület egymaga szimbolizálja az ambíció, az együttműködést és az elkötelezettséget, amely a mai megnyitót lehetővé tette. A Heathrow Terminál 5 új dinamizmust hoz a repülőtér életébe, és fémjelzi azon törekvéseinket, amelynek célja, a repülőtér többi részének átalakítása, valamint Heathrow globális utazásban betöltött globális szerepének erősítése.“A Heathrow Terminal 5 hamarosan rengeteg izgalmas utazás kiinduló,- és visszatérések boldog pillanatának helyszíne lesz. Ma még, mielőtt átadnánk az épületet, még megállunk egy percre és megcsodáljuk ezt a hatalmas épületet, amelyre nemcsak a BAA, de mindenki más is büszke lehet, aki részt vett megvalósításában és létrehozásában.” – tette hozzá Sir Nigel Rudd.A Heathrow Terminal 5 megnyitó ünnepségére a Királynő mintegy 800 vendéget hívott meg, köztük a parlament tagjait, a légiközlekedés vezető alakjait, üzletembereket és repülőtéri dolgozókat, akik együtt hallgathatják majd meg a híres zeneszerző és zenész, Steve Sidwell által vezetett 30 tagú kórus műsorát, az ünnepség záró akkordjaként. A kórus kifejezetten az ünnepségre komponált zeneművet, adott elő.A levegős és tágas új Heathrow Terminál 5 létrehozásával a British Airways légitársaság célja, hogy teljes mértékben átalakítsa az utasok Heathrow repülőtérről alkotott eddigi véleményét. Az új terminál már a check-in-től kezdve, egészen a Fast Bag Drop-on (gyors csomagleadó pultokon) át egészen a repülőtér modern biztonsági és poggyász kezelő szolgáltatásáig bezárólag egyszerű és stressz mentes utazást biztosít."A Heathrow Terminál 5 egy fantasztikus létesítmény, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy élvezzék a hatalmas teret, valamint az épület által nyújtott kényelmet. Légitársaságunk a terminál kizárólagos használója, ezáltal pedig tovább fejleszthetjük szolgáltatásainkat. A Heathrow Terminál 5, vélhetően minden más repülőteret felülmúl majd az utasok által elérhető szolgáltatások területén.” – mondta Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója."A Heathrow Terminál 5 megnyitásával a British Airways-nek és BAA-nak lehetősége lesz arra, hogy az Egyesült Királyságba utazók vagy onnan induló utasok számára nyugodtabb, pihentetőbb utazási élményt biztosítson. Célunk az, hogy teljes mértékben kihasználjuk az új komplexum által nyújtott előnyöket és már alig várjuk, hogy első utasainkat itt köszönthessük." – tette hozzá Willie Walsh.A Heathrow Terminal 5 építésén, mely 2002-ben kezdődött el, 60. 000 szakember mintegy 100 millió órát dolgozott. A Heathrow Terminal 5-ön dolgozó csapat sikeresen életre hívta Anglia legnagyobb egymagában álló épületét; a repülőtéren át a helyére szállította az új, 87 méter magas, 900 tonna súlyú irányító tornyot, létrehozott egy 13 km hosszú vasúti és csomagszállító rendszert; elterelt 2 folyót és több mint 30.000 m2 üveg panellel borította be az épületet. A Heathrow Terminál 5 a repülőtér nyugati részén, a két kifutópálya között helyezkedik el, és közvetlen kapcsolatban van az M25-ös autópályával.A Heathrow Terminal 5 komplexumhoz, amely – 60 új repülő állást foglal magában – két szatelit épület is tartozik, amelyek közül a második 2010-re készül majd el. A terminál összeköttetésben áll a londoni metróval és a Heathrow Expresszel, valamint rendelkezik egy hatalmas, többszintes parkolóval.A terminált a Stirling Díjas Sir Richard Rogers tervezte. Az épület belső tereinek kialakítása már az épületbe való belépés pillanatától kezdve egészen a repülőgépbe való beszállásig igazodik az utasok igényeihez. Az épületben utasok olyan logikus és könnyen átlátható útvonalon haladhatnak végig, amely útvonal minél több ponton rálátást biztosít az utazás egyes folyamataira és magára a repülőtérre. Sir Nigel Rudd hozzátette: “Ez a projekt minden szempontból mérföldkőnek számít és büszke vagyok arra, hogy új trendeket állított a légiközlekedési ipar számára.”
Légy Berlin! - új arculatot kap a német főváros
A berliniek szívét akarja megnyerni Klaus Wowereit kormányzó polgármester a német főváros új arculatának kialakításához. Ezt célozza az a kampány, amelyet a nagyra törő polgármester, egyben az önálló tartománynak számító német főváros "miniszterelnöke" indított az új berlini imázs megteremtésére. S a szenátus felettébb bőkezű volt, a kampányra ugyanis az elkövetkező két évre 10 millió eurót irányzott elő."Légy Berlin" - azaz "Sei Berlin" vagy "Be Berlin" - a kampány meglehetően különös mottója, amely immár egyre több helyen díszíti Berlin utcáit, épületeit és kirakatait. S Wowereit elképzelése szerint arra utal, hogy erősíteni kell a főváros identitását és ezzel kapcsolatban a berliniek büszkeségét saját városukra. Ezáltal pedig a közös gondolkodást és az összetartást. A kampány olyannyira az egekbe tör, hogy az említett 10 millió csak egy töredéke a felhasználandó összegnek. A hatóságok szerint ugyanis azt legalább négy éven keresztül kell folytatni, s még legalább ekkora összeget magánforrásból kell biztosítani. S akkor már - legalábbis Wowereit szerint - minden egyes berlini a német főváros nagykövete lehet.Ami az első lépéseket illeti, a tervek szerint a polgármester levele hamarosan megérkezik majd valamennyi berlini család postaládájába, azaz mintegy 1,4 millió háztartásba. A főszponzor a német posta, amely ingyen juttatja el a címzetthez a polgármester üzenetét, egyebek között azt a felkérést, hogy mindenki - legalábbis akinek van - írásban küldje el a polgármesteri hivatalba azt a legnagyobb "sikersztorit", amely a fővároshoz köti. De mindezt megteheti az internet segítségével is. Azután plakátok, újsághirdetések, mozi- és televíziós reklámok igyekeznek majd meggyőzni a berlinieket arról, hogy büszkének kell lenniük fővárosukra. A plakátokon többnyire Berlin "hírességei" láthatók, akik a hirdetésekben már saját sikereikről mesélnek, továbbá mozgósító jelszavak mozgósító jelszavak hátán.A kampányt megnyitó beszédében a polgármester mindazonáltal felettébb homályosan utalt csak arra, hogy mi is az egész valódi célja. Az értőbbek szerint körülbelül azt hangoztatta, hogy Európa egyik legtekintélyesebb és egyben egyik kulturális fővárosában minden lehetséges, csupán ambiciózus tervek kellenek. Mert sikerek ott is születhetnek, ahol jócskán akadnak problémák - utalt Wowereit a jelenlegi pénzügyi és egyéb, a főváros sújtó nehézségekre.A fogadtatás egyelőre meglehetősen vegyes. "Berlinre még fényesebb jövő vár, ha az emberek hisznek ebben" - hangoztatják a kampány támogatói, hozzátéve, hogy szükség van valamennyi berlini közreműködésére. Még a német fővárosban tartózkodó külföldiekére is, amit jelez, hogy a "Sei Berlin" alatt a "Be Berlin" felirat is szerepel.A polgármester a gazdaságot is meg akarja nyerni Berlin jövőjének. Annak a törekvésnek, hogy a főváros a megújítható energiák, a környezetvédelem, a tudomány, a kutatás, a kultúra élen járó városa legyen. Olyan város, amely vonzza a szellemi alkotóerőt, a világ legnagyobb tehetségeit. S amely egyszer talán - legalábbis jelképesen - a világ fővárosa lesz.Addig azonban a berlini "földön járók" szerint még hátra vannak a szürke hétköznapok. S a felmérések szerint ők vannak jelentős többségben.