Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Öko-sarok - Magazin
A rovat további hírei
Behajtás csak matricával
A környezet és az egészség védelme érdekében néhány német városban (Berlin, Hannover, Köln) környezetvédelmi zónákat alakítottak ki 2008. január 1-jével. A kijelölt környezetvédelmi zónákba csak olyan gépjárművek hajthatnak be, amelyek megfelelnek a kipufogógázokra vonatkozó bizonyos szabványoknak.Az alacsony károsanyag-kibocsátású gépjárművek megjelölésére színes matricákat vezettek be, amelyek minden környezetvédelmi zónában érvényesek a német városokban. A környezetvédelmi zónákat közlekedési táblák jelzik és egy kiegészítő tábla jelzi, hogy milyen matricával lehet behajtani az adott zónába. A károsanyag-kibocsátás alapján 4 emissziós osztályba sorolják a gépjárműveket. A 2-es emissziós osztály (Euro 2 dízel kocsik, vagy Euro 1-es DPF-fel (dizelrészecske-szűrővel) piros színű plakettet kaphat. A 3-as emissziós osztály (Euro 3, Euro 2 DPF-fel) sárga színű plakettet kaphat. 4-es emissziós osztály (Euro 4, Euro 3 DPF-fel, szinte minden 3-utas katalizátorral rendelkező benzines autó) zöld színű plakettet kaphat. Az 1-es emissziós osztályba sorolt Euro 1 dízel gépjárművek, a 3-utas katalizátorral nem rendelkező benzines autók egyáltalán nem kaphatnak matricát. 2009-től Kölnben és Hannoverben, 2010-től Berlinben már valószínűleg a piros és sárga plakettel rendelkező autókat sem engedik be a városközpontokba. A matricákat jól láthatóan kell felragasztani a szélvédőre. Ha valaki a megfelelő matrica nélkül közlekedik a környezetvédelmi zónában, akár 40 eurós bírsággal is büntethető. A külföldön forgalomba helyezett gépjárműveket a betartott európai kipufogógáz-norma igazolása, illetve a gépjármű forgalomba helyezésének dátuma alapján sorolják be. Külföldi autókhoz a többnyelvű www.umwelt-plakette.de weboldalon rendelhető meg a matrica. A matrica Németországban is beszerezhető a gépjármű engedélyezési hatóságoknál, a műszaki vizsgaállomásokon és az engedéllyel rendelkező ipartestületi műhelyekben. Ehhez be kell mutatni a gépjárművet és annak papírjait. A matrica ára általában 5 és 15 euró között mozog. A Magyar Autóklub információi szerint 2008-ban Hannover külföldi rendszámú gépjárművek számára nem teszi kötelezővé a matrica beszerzését.
"Zöld leszállás" Stockholmban
Az SAS az első légitársaság, amely egy EU projekt keretében, az elmúlt napokban egyik transzatlanti járatával úgynevezett "zöld leszállást" (green approach) hajtott végre.document.write('\"Zöld leszállás\"');A New York Newark reptérről induló Airbus 330-as gép ezzel a módszerrel a szokásosnál lényegesen alacsonyabb zajjal közelítette meg a repteret, és közben 200 literrel kevesebb kerozint fogyasztott, továbbá 500 literrel kevesebb széndioxiddal szennyezte a levegőt, mint egy szokásos megközelítés során. A módszert az SAS és a svéd légügyi hatóságok dolgozták ki, és EU támogatással a stockholmi és a bécsi repülőtéren folynak a próbái. A hagyományos megközelítés során a gép 20-25 perccel érkezés előtt kezd ereszkedni, és "lépcsőkben" közelíti meg a repteret, ami többszöri lassítást és gyorsítást (motor teljesítményváltoztatást) igényel. Az új módszer lényege, hogy a fogadó reptértől kapott adatok és az időjárási adatok segítségével a fedélzeti számítógép pontos leszállási pályaívet számít ki már röviddel az indulás után, amelyet szükség szerint folyamatosan korrigál. A leszállást már 30-40 perccel érkezés előtt megkezdi a gép, folyamatos pályán, csökkentett motorteljesítménnyel siklórepülésben ereszkedve. A B-737-es gépekkel az SAS 2006 tavasza óta kétezer ilyen leszállást hajtott végre hibátlanul. Az úttörő transzatlanti próba során a számítógép által kiszámított és a valós földet érés közötti eltérés alig egy másodperc volt. A pozitív tapasztalatok alapján a svéd légi irányítás illetve a stockholmi reptér a rendszer általános bevezetését tervezi. (MT Zrt Stockholm)
Heathrow T5: egy tető alatt a kényelem és a környezetvédelem
Zöld terminál: 70 százalékkal kisebb vízfelhasználás, fűtés 85 százalékban hőfelesleggelAlig 5 hónap múlva, a heathrow-i 5-ös terminál megnyitójával egy tető alá kerül a kényelem és a környezetvédelem, hiszen Anglia legnagyobb egymagában álló és évente mintegy 30 millió utast kiszolgáló épülete egyedülálló környezetvédelmi tulajdonságokkal is bír majd. Egyedi vízellátó rendszerének köszönhetően, a 4,3 milliárd fontos beruházással megvalósuló, 69.000 négyzetméteres épületkomplexum, az azonos méretű épületekhez képest 70 százalékkal kevesebb vizet használ majd fel. A T5 fűtése is környezetbarát módon valósul majd meg, mivel az épületkomplexum által felhasznált hőenergia 85 százalékban hő melléktermékből származik majd.Környezetvédelem már a tervezésnélA British Airways és a Heathrow repülőteret üzemeltető BAA, már a tervezés korai fázisában integrálta a környezetvédelmi irányelveket a T5 előkészítő munkálataiba. Ezek eredményeként nemcsak maga az építkezés, de a British Airways új otthonául szolgáló új épületkomplexum üzemeltetése is környezetbarát módon valósulhatott meg és zajlik majd.Az építési hulladék újrahasznosításaAz építkezés kezdete óta eltelt 5 év alatt összesen 9 millió köbméter földet mozgattak meg az építők, felépült a 40 méter magas, 396 méter hosszúságú és 176 méter széles terminálkomplexum, amelyet 30.000 köbméter üvegfelülettel láttak el. Az üzemeltető és a British Airways büszke arra, hogy az építkezés alatt keletkezett hulladék 85 százalékát teljes egészében és anyagában hasznosítják újra. Ugyancsak a környezetvédelem jegyében, a komplexum területén, amelynek mérete nagyobb, mint a híres londoni Hyde Park, 50.000 bokor és fa teszi majd zöldebbé a tájat.Hő melléktermék újrahasznosításA T5 az energiafelhasználás terén is a fenntarthatóságot szolgálja. Az új terminál fűtési energiájának 85 százaléka a már üzemelő terminálok fűtőműveinek, valamint a repülőtér erőművének hő melléktermékéből lesz fedezhető. A hő melléktermék újrahasznosítását innovatív hőcserélő berendezések biztosítják majd.Az esővíz hasznosításaA T5 az édesvizet sem pazarolja feleslegesen. A hasonló méretű épületekhez viszonyítva, az új terminál mintegy 70 százalékkal kevesebb vizet használ majd fel, amelyet úgy ér el, hogy a tervezők a hagyományos vízellátó rendszer mellé kiépítettek egy esővízkezelő rendszert is, amely felfogja, megtisztítja és hasznosítja a terminálépület 10 focipálya nagyságú tetejére hulló esővíz több, mint 80 százalékát.ZöldflottaA British Airways 25 millió fontot költött a T5 kiszolgálásához szükséges mintegy 550 gépjármű beszerzésére. A beszerzés során kiemelt szempont volt a járművek környezetvédelmi teljesítménye. Így a flottába csak az Euro 5-ös környezetvédelmi normáknak megfelelő buszok, szállítójárművek, rakodógépek és vontatók kerülhettek. További fontos környezetvédelmi szempont, hogy a magas fokú automatizáció révén, a T5 C szárnyának megnyitásakor, a régi gépjárművek forgalomból való kivonásával lehetővé válik az, hogy a kiszolgáló gépjárművek számát 40 százalékkal, 800-ra csökkentse a légitársaság.Szelektív hulladékgyűjtés és újrahasznosításA T5 megnyitása egy fontos állomása lesz a British Airways szelektív hulladékgyűjtési célkitűzéseinek megvalósítása terén is. A légitársaság célja az, hogy hulladékok keletkezési helyeinek valamint a felhasznált anyagok mennyiségének csökkentése révén tovább tudja mérsékelni a gépei fedélzetén és a repülőtereken keletkező hulladékmennyiséget. A T5 terminál beüzemelését követően, 2010-re a légitársaság hulladékának 50 százaléka kerül majd újrahasznosításra. Az újrahasznosítás során nemcsak az alapvető hulladéktípusok - fedélzeti magazin, csomagolási hulladékok, újságok, de az olyan kevésbé szokványos eszközök is új formát nyernek, mint például az elhasználódott irodabútorok.Környezetvédelem az internetenA ba.com honlap a British Airways számos környezetvédelmi tevékenységének külön fejezetet szentel az oldalon belül, ehhez hasonlóan a T5 terminál önálló oldala, a www.terminal5.ba.com is számos hasznos és értékes információkat tartalmaz magáról a terminálról és a hozzá kapcsolódó környezetvédelmi tevékenységekről.
Zöld utazás: Környezetvédelem a felhők felett és az interneten
Egy Budapest-London utazás széndioxid kibocsátása 500 forintért semlegesíthetőModern és üzemanyag takarékos repülőgépek forgalomba állításával, járatai útvonalának rövidítésével, könnyebb fedélzeti berendezések alkalmazásával valamint kontrollált felszállások révén tovább kívánja csökkenti gépeinek széndioxid kibocsátását a British Airways. Mindezen eljárások révén a légitársaság 1990 óta 28 százalékkal már ugyan mérsékelte flottája üzemanyag felhasználását, de Komplex Környezetvédelmi Programjának keretében el kívánja érni azt, hogy gépeinek üzemanyag hatékonysága 2025-re további 25 százalékkal javuljon. A nemzetközi légitársaságok közül a British Airways csatlakozott elsőként a tervezett széndioxid kereskedelemi rendszerekhez. A légitársaság a széndioxid kibocsátás csökkentésébe egy új online eszköz, a most bevezetett széndioxid kalkulátor révén utasait is bevonja. Az utasok a széndioxid kalkulátorral kiszámolhatják az utazásuk révén a légkörbe jutó széndioxid mennyiségét, és önkéntesen kifizethetik az emisszió semlegesítésének költségét. Az így befolyt összeget a British Airways a Climate Care szervezeten keresztül a széndioxid kibocsátást csökkentő tevékenységekre és fejlesztésekre fordítja.Napjainkban számos környezetvédő véli úgy, hogy a légiközlekedési iparág az egyik legnagyobb környezetszennyező, holott talán nincs is még egy olyan szektor, amely a légitársaságokhoz hasonló gyorsasággal reagált volna a globális felmelegedés jelentette kihívásokra. A klímaváltozásról szóló Stern jelentés szerint, a nemzetközi légitársaságok az üvegházhatást kiváltó gázok 1,6 százalékának kibocsátásáért felelősek, holott a közúti közlekedés például hatszor, az áramtermelés pedig tizenhatszor több üvegházhatást kiváltó gázt juttat a légkörbe."A nemzetközi légitársaságok széndioxid kibocsátása, más iparágakhoz viszonyítva nem túl jelentős. Az iparág szereplőinek ugyanakkor nem szabad elfelejtenie azt, hogy ha nem tesznek semmit flottájuk széndioxid kibocsátásának mérséklésére, a légiközlekedés részaránya a globális széndioxid kibocsátásban 2050-re, a magas légköri kibocsátás további hatásait is figyelembe véve, elérheti az 5 százalékot." - mondja Anna Ingham-Grant, a British Airways Magyarországért, Szlovákiáért és Cseh Köztársaságért felelős kereskedelmi igazgatója. "A British Airways ezért kötelezte el magát saját széndioxid kibocsátásának csökkentése mellett és csatlakozott elsőként, önkéntes alapon a tervezett széndioxid kereskedelemi rendszerekhez." - teszi hozzá az igazgató.A British Airways 1990 óta 28 százalékkal csökkentette flottája üzemanyag felhasználását, így az Egyesült Királyság teljes széndioxid kibocsátásán belül saját részarányának mértékét 23 százalékkal, 60 millió tonnával tudta mérsékelni. A légitársaság széndioxid kibocsátásának csökkentésében a repülőgép park modernizációjának, az újgenerációs A319-es és a A320-as gépek üzembeállításának volt a legnagyobb szerepe, de abban a repülési útvonalak racionalizálása is fontos szerepet játszott.Az útvonalak racionalizálása egyszerűnek tűnik, de önmagában hosszadalmas apró lépések sorozata, hiszen a nemzetközi repülési útvonalakat légügyi egyezmények szabályozzák. Csak azáltal, hogy Kazahsztánnal, Kínával és Brazíliával sikerült a repülési útvonalak rövidítéséről megállapodásra jutni, és bevezetésre került az ún. "kontrollált felszállási és megközelítési eljárás" a British Airways 2 év alatt 110.000 tonnával tudta mérsékelni saját széndioxid kibocsátását."A folyamat persze nem áll meg és légitársaságunk 2025-ig további 25 százalékkal kívánja csökkenteni gépeinek üzemanyag felhasználását." - mondja Anna Ingham-Grant. "A környezet védelme persze nem csak vállalati döntések függvénye. Abban az egyénnek, utasainknak is fontos szerepe van." - teszi hozzá a szakember.A környezettudatos gondolkodás meghonosítása és elterjesztése céljából a British Airways, a brit kormány támogatásával egy olyan rendszert vezet be, amely az utasok számára is lehetővé teszi az utazás során keletkező széndioxid kibocsátás rájuk eső hányadának semlegesítését.A ba.com internetes oldal "Respecting our World" (Világunk tisztelete) alodalán az utasok a British Airways Komplex Környezetvédelmi Programját ismerhetik meg. A légitársaság emisszió csökkentési törekvéseiben az igazi újdonságot azonban a Climate Care, nemzetközi klímavédelmi szervezettel közösen létrehozott széndioxid kibocsátás kalkulátor jelenti, amely a szervezet www.climatecare.org/britishairways/calculators oldalán érhető el.A kalkulátor segítségével kiszámolható, hogy egy utas Budapest Ferihegyről London Heathrow repülőtérre történő utaztatása során, az üzemanyag elégetése révén, a repülőgép az adott utasra vetítve 0,17 tonna széndioxidot bocsát ki. Ezt a széndioxid mennyiséget az utas, önkéntes alapon 1,26 Font, azaz mintegy 500 forint megfizetésével semlegesítheti a Climate Care szervezet révén.Az utasoktól így befolyt összegből a Climate Care olyan projekteket finanszíroz a világ számos pontján, amelyek a kibocsátott széndioxid mennyiséget semlegesítik vagy azonos mennyiségű oxigén termelésével ellensúlyozzák. E tevékenysége keretében a Climate Care a nem megújuló energiaforrásokat megújuló energiaforrásokkal felváltó beruházásokat, energia és üzemanyag hatékonyságjavító fejlesztéseket és erdőtelepítési programokat támogat. Ezen projektek támogatásának összege az egyes utasokra lebontva úgy került meghatározásra, hogy az utas által fizetett összeg fedezze a kibocsátott széndioxid semlegesítésének vagy azonos mennyiségű kibocsátás megakadályozásának költségét.A British Airways célja az, hogy gépeinek üzemanyag hatékonysága 2025-re további 25 százalékkal javuljon. A légitársaság a brit kormánnyal és az Európai Unió hatóságaival együttműködve dolgozik azért, hogy az unió 2011-re a légitársaságokra is kiterjessze a széndioxid-kibocsátásra vonatkozó előírásokat, környezetünk védelme érdekében.
Kevés az ivóvíz
A klimatológusok szerint ha ilyen mértékben melegszik a Föld, az évszázad vége előtt háború törhet ki az iható vízért. Az ENSZ egészségügyi szervezete, a WHO valamint a klímaváltozást figyelemmel kísérő kormányközi szervezet megdöbbentő adatokkal támasztja alá ennek lehetőségét. Ebből a jelentésből közlünk egy figyelemre méltó részt.Bolygónk vízkészlete 1,4 milliárd köbkilométer, de ebből az édesvíz csak 35 millió köbkilométernyi, viszont az édesvíz 69.6 %- a sarki és magashegyi jégben és a hótakaróban rejlik. A talaj az édesvíz 30 %-át tárolja, - a párában, légkörben van 0,1 %, folyókban, tavakban, mocsarakban pedig mindössze 0,3 %. Ma egy-egy lakos Amerikában naponta 350 liter vizet fogyaszt, s abból csak szomjoltásra, tiszta ivóvízként mindössze két litert,- a többi víz mosásra, öntözésre, öblítésre fogy el. Az európaiak fejenként 200 litert, az afrikai, sivatagos Szahel -övezetben élők csak 10-20 litert fogyasztanak naponta.Konrad Steffen klimatológus 1990-ben építette fel Grönlandon a Swiss Camp nevű automatikus klímafigyelő állomását, mert véleménye szerint az ottani körülményekből elég pontosan lehet következtetni az egész Föld időjárásának változásaira. Az elmúlt tíz év során az ottani átlagos téli hőmérséklet 5 fokot emelkedett, amit Steffen először számításai hibájának tartott. Megfigyelései alapján a világtenger szintje 2100-ra 1, 6 - 2 métert is emelkedhet. A 2100 méternél is magasabban elterülő grönlandi magasföld (a legmagasabb csúcsa 3231 méterre emelkedik) tárolja a világ édesvíz készletének igen jelentős részét. 1992-ben még csak a hatalmas sziget tengerszint feletti parti részén olvadt meg a jégtakaró és csak 600 méteres magasságig. 2005-ben már 1700 méterre emelkedett az olvadási határ és jelentkezett az északi, a sarkvidékhez közeli oldalon is. Az itt megolvadt jégmező kincset érő édesvízével csökkent a tartalék, ráadásul a hideg, könnyebb édesvíz a Golf-áramlat sós, ezért nehezebb vízére áramolva átalakíthatja az európai időjárást nagyban befolyásoló Golf-áramlás haladási irányát. (MTI)
Környezetbarát vendéglátás a luxushotelekben
Légpárnás autók, tengeri teknősvédelem, "korallzátony-fejtágítások" és "zöld éttermek" fémjelzik a vendéglátóipar csúcsának környezetvédelmi erőfeszítéseit - a Nemzetközi Ökoturisztikai Társadalom (International Ecotourism Society) megállapítása szerint. Az USA utazóinak több mint kétharmada a szállodák feladatának tekinti a "környezet aktív védelmét, beleértve a helyi közösségek támogatását is", míg 70 százalékuk felárat is hajlandó fizetni, hogy "felelős környezeti hozzáállású" hotelben szállhasson meg. A Maine állambeli The White Barn Inn & Spa butikhotel elektromos légpárnás autóval küzd a kipufogógázok okozta légszennyezés ellen. A bostoni Langham Hotelben lévő Café Fleurit "Zöld Étteremként"ismerték el, és ezáltal Boston első szállodai vendéglátóhelye lett, amelyet a Zöld Szállodák Szövetsége (Green Restaurant Association - www.dinegreen.com) elismert. A Hyatt Key West Resort & Marina is immár zöld úton jár. Csatlakozott az állam környezetvédelmi minisztériumának Florida Green Lodging Programhoz, mely támogatja a víz- és energia-megtakarításra és hulladékminimalizálásra, újrahasznosításra, belső levegőminőség-javításra, törekvő szálláshelyeket. A Hyatt Key West a közelmúltban bejelentette együttműködését a Reef Relief Organization-nal, 5 dollárt adományoz minden egyes, az új gyógyfürdőjében, a Jala Spa-ban végrehajtott speciális kezelés után. A Virginia állambeli Rosewodd Resort üdülőközpont pedig a közelmúltban "korallzátony-fejtágításokat" indított vendégei számára, melyen a tenger alatti élővilág megóvásának fontosságára hívják fel figyelmüket.
Európa és a globális felmelegedés
Azonnal munkához kell látnia Európának ahhoz, hogy megvédje az erőműveket, a közlekedési rendszereket és a mezőgazdaságot a globális felmelegedés okozta árvizektől, aszályoktól, erdőtüzektől és földcsuszamlásoktól - figyelmeztet az a jelentéstervezet, amely várhatóan ezen a héten lát napvilágot Brüsszelben. Az Európa Bizottság elemzése nyugtalanító képet fest az emelkedő hőmérséklet hatásairól, a melegedésről, amely ki fogja szárítani a dél-mediterrán térséget, elolvasztja az Alpok és Skandinávia havát, valamint elborítja kontinensünk mélyen fekvő tengerpartjait. A jelentés felveti "a kikötők, iparterületek, egész városok és falvak áthelyezésének lehetőségét az alacsonyan fekvő parti részekről, illetve az árvízveszélyes területekről". Az emelkedő hőmérséklet egyre kézzelfoghatóbb bizonyítékaival szembesülő európai kormányok idén, már korábban megállapodtak abban, hogy legalább 20 százalékkal csökkentik 2020-ig (az 1990-es szinthez képest) üvegházhatást okozó káros gázkibocsátásukat. Az Európa Bizottság elnöke, José Manuel Barroso - Grönlandon tett gleccserlátogatása (a gleccser lett a klímaváltozás szimbóluma) után - hangsúlyozta egy új, globális egyezmény szükségességét a globális melegedés megállítására. Az Európa Bizottság "Alkalmazkodás a klímaváltozáshoz Európában - lehetséges EU akciók" ("Adapting to Climate Change in Europe - Options for EU Action") című tervezete hangsúlyozza a kihívás mértékét. A dokumentum figyelmeztet: annak ellenére, hogy elő tervek léteznek, az európai országoknak megfelelően kell reagálniuk az egyre gyakoribb krízisekre és katasztrófákra, amelyek sokkal költségesebbek lesznek és egyben Európa szociális és gazdasági rendszerére, továbbá biztonságára is hatnak majd. Összefoglalva: a megbízhatóan előre jelzett hatásokra már most kell reagálni. (International Herald Tribune)
Szaharai homok borítja a Mont Blanc-t
A sivatagi homokviharok elérik az amerikai Sziklás-hegység csúcsait, ahol emiatt legalább egy hónappal rövidebb ideig marad meg a hótakaró. Ugyanez történik az Alpokban és a Himaláján is - figyelmeztettek kutatók. A jelenség gyorsíthatja a globális felmelegedést.A hó visszaveri a Nap sugarait, így ha korábban tűnik el a hegycsúcsokról a hótakaró, felmelegszik az atmoszféra - figyelmeztetett a coloradói Nemzeti Hó- és Jégfigyelő Központ munkatársa. Tom Painter a jelenséget most a Mont Blanc-on vizsgálja.A szakember beszámolt arról, hogy a hó narancsszínű árnyalata egyértelműen bizonyítja: a Szaharából származó homokot egészen a svájci hegyekig viszi a szél. A jelenséget megfigyelték a Kínában lévő Tien-sanon is - tette hozzá.Az már eddig is ismert volt, hogy homok olvasztja a havat, azt azonban eddig nem is sejtették, hogy a kár ilyen súlyos. "Elképesztő, hogy egy teljes hónappal hamarabb tűnik el miatta a hótakaró" - figyelmeztetett Tom Painter.A Sziklás-hegység hótakaróját a több mint háromszáz kilométerre lévő Coloradói-fennsíkról érkező homokviharok pusztítják. Mivel a 19. század közepe óta intenzív földművelés folyik a hegység és a fennsík közötti területen, nincs természetes növénytakaró, amely megállítaná a homokvihart.A legtöbb szakértő előrejelzése szerint ráadásul a térségben tovább melegszik, és egyre szárazabb lesz az időjárás, vagyis tovább pusztul a természetes növénytakaró - és még súlyosabb károkat okoznak a homokviharok.
A klímaváltozás elpusztítja az európai történelmet
A sebezhetőség atlasza címet viseli az a tanulmány, amelyet hét európai ország tudósai állítottak össze. Azt vizsgálták, hogyan hat a klímaváltozás márványra, mészkőre, fára és más, régi építőanyagokra.A biológusok, vegyészek, geológusok és klimatológusok által készített tanulmány szerint az emelkedő hőmérséklet és a gyakoribb, nagy erejű esőzések komolyan veszélyeztetik azokat az építészeti és kulturális értékeket, amelyek évszázadok természeti csapásait és háborúit egyaránt átvészelték.Az atlasz felsorolja azokat a régiókat, amelyek különösen veszélyeztetettek a globális felmelegedés miatt. A viharok és áradások számának várható növekedése mellett figyelembe veszik a korróziót is, amit például a sókristályok a középkori templomablakokon okoznak.A nyári hónapokban várható szárazabb levegő Franciaországban és Észak-Spanyolországban oda vezethet, hogy több só rakódik le a törékeny műemlékekre. Főleg a gótikus épületek, így a katedrálisok vannak veszélyben - írja a tanulmány. A porózus kövek, amelyekből a szobrok és az épületek egyéb díszítményei készültek, különösen érzékenyek a levegőben lévő sóra. "Ha a só a felületen rakódik le, esztétikai károkat okoz és drámai következményei vannak a freskókra nézve", - véli Cristina Sabbioni olasz fizikus. Ha pedig a só a kőbe kerül, akkor belülről kifelé pusztítja az anyagot. Ha Európa déli részén kevesebb eső esik, több pénzt kell költeni a műemlékek tisztítására - írja a tanulmány, ugyanis a légszennyezés okozta fekete réteget máskülönben nem lehet eltávolítani. A hőingadozás komoly repedéseket okozhat a mészkő- és márványépületeken. A vas- és acélszerkezeteket északabbra a rozsda fenyegeti, a kutatók példaként az Eiffel tornyot említették. "A veszélyek eddig is ismertek voltak, azonban mostantól olyan régiókat is érintenek, amelyeket eddig elkerülték a hasonló problémák" - idézi a Die Welt című lap online változata Joseph Kinget, az ICCROM munkatársát. (MTI)
A sarkvidékek időjárása közvetlenül hat a trópusokéra
A sarkvidéki felmelegedés közvetlen hatással van a trópusi esők mennyiségére. Ez fordítva is igaz, ha az Antarktiszon és az Arktiszon csökken a hőmérséklet, Afrika gyors ütemben kiszárad - állapították meg német geológusok, a wissenschaft.de német tudományos portál beszámolója szerint.A német tudósok rekonstruálták a nyugat-afrikai monszunesők vízmennyiségét 155 ezer évre visszamenőleg. Arra a következtetésre jutottak, hogy a sarkvidékek klimatikus változásai gyorsan és közvetlenül hatnak az atmoszférán át a trópusok időjárására. Ha az Északi-sarkon melegebb van, akkor a trópusokon a lehető legrövidebb időn belül több eső esik.A geológusok új módszert használtak vizsgálataik során, amely szerintük közvetlen lehetőséget nyújt a régmúlt idők klímájának kutatásához. A kiindulási alap egy 37 méter hosszú furatminta volt, amely a Guineai-öbölből származik, ahol a Niger és Sanaga folyók torkolata található. Az anyagmintában található fosszíliák elárulják, mennyi volt az édesvíz mennyisége, amely a folyókból az óceánba került.A kutatók az anyagmintát egyidejűleg összehasonlították a Grönland északi részéről származó hasonló furatanyaggal. A német tudósok megállapították, hogy az északi-sarki klímaváltozások már 40-50 év múlva tükröződtek a nyugat-afrikai csapadék mennyiségében. "Most először sikerült egyértelmű bizonyítékot találni arra, hogy a monszunesők igen érzékenyen +reagálnak+ a sarki területek jégpajzsának változására" - mondta Syee Weldeab, a Leibniz Intézet munkatársa, a tanulmány egyik szerzője. Végkövetkeztetésük: ha a klíma nagyon hirtelen változik, akkor az ökoszisztémának alig van ideje alkalmazkodni - írja a német tudományos portál.(MTI)
Elefánt-áttelepítési akció Kenyában
A Kenyai Vadvédelmi Szolgálat 2005. augusztus végén történetének legnagyobb szabású áttelepítési programjába kezdett, amely során mintegy négyszáz elefánt átköltöztetését irányítják a Shimba Hills Rezervátumból a Kelet-Tsavo Nemzeti Parkba. Az akcióra azért volt szükség, mert a parkot már-már fojtogatja a csordák hatalmas mérete, akik életmódjukkal teljesen felszámolják az aljnövényzetet, nem kis veszélynek kitéve az itt élő mintegy ezer növényfaj némelyikét, köztük azt a tizenkilencet, amelyek a világon egyedül a Shimba Hillsben élnek.A parkot kinövő elefántok egyre többször törik át a kerítéseket, felfordulást és pusztítást okozva a szomszédos falvakban. Ma mintegy ötszáz elefánt él a Shimba Hillsben, holott az csupán kétszázat képes befogadni.A telepítés során a puskából kilőtt altatóinjekciókkal teszik ártalmatlanná az ormányosokat, majd teherautókra emelik őket, és úgy szállítják el. Persze az óriási Kelet-Tsavot is fel kell készíteni a behemótok fogadására: a közelmúltban öt új itatót ástak, és mintegy negyvenegy kilométer hosszú elektromos kerítést feszítettek ki, hogy távol tartsák őket a környező farmoktól. Emellett négy matriarchát (idős nőstény, az elefántcsalád vezetője) nyomkövetővel szerelnek fel, és GPS segítségével kísérik figyelemmel mozgásukat, hogy más útra tereljék őket, ha újonnan kialakuló vándorlási útvonalukkal ismét emberi települést veszélyeztetnének. A program 3,2 millió dolláros költségét a kenyai kormány finanszírozza a Nemzeti Elefántvédelmi Stratégia nevű program keretében, amelyet a ma Kenyában élő mintegy 28.000 elefánt hosszútávú védelme érdekében hoztak létre.