Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Kézzel-lábbal hajtott turistabusz
Egyre több belvárosban és parkban tiltják meg a káros gázokat okádó autók és motorok közlekedését. A zöldek helyettük a kerékpározást ajánlják. De hát nem mindenki elég fitt a járművek közötti szlalomozásra vagy a járdán való manőverezésre. Az elektromos kisautók vásárlására és használatára pedig keveseknek van elegendő pénze, no meg készsége.Megoldásként az Oregon-állambeli Cave Junctionban (Egyesült Államok) élő Charles Greenberg és fia, Chuck megalkotta az FM 4 HumanCart, az emberi erővel hajtható, négyszemélyes városi járgányt.Valójában semmit sem kellett kitalálniuk, hiszen a járgányt már jóval az autó előtt feltalálták. A vasútépítések korában terjedt el, a pályamunkások azzal közlekedtek a síneken. A kézihajtány máig használatos a kisgyermekek kézzel hajtott és lábbal kormányzott játékautójaként. Az FM 4 HumanCar is hasonló, de négyszemélyes. Mind a négy utas előtt van kézi hajtókar, amelynek ide-oda mozgatásával részt vehetnek a mozgatásban. A hátulsók a helytakarékosság érdekében a menetiránnyal háttal helyezkednek el a traktoréhoz hasonló üléseken. Mivel az utasok hátukat egymásnak vetik, szinte minden izmukkal nekifeszülhetnek a hajtásnak. A Popular Science szakmagazin beszámolója szerint a járgány felülről nézve téglalap alakú, csővázas rácsszerkezet, felépítménye, karosszériája nincs. Alumíniumcsövekből állították össze, de elkészíthető erősebb, vékony acélból, sőt erős falécekből is. A hajtókarok ide-oda mozgását a kocsi alatti könyökös tengely viszi át a hosszú hajtótengelyre, annak hátsó vége pedig a hátsó kereket forgató keréktengelyhez csatlakozik. A négy kerék 20 hüvelykes (50 centiméteres), felfújható gumis kerekesszék-kerék. Az elülsőket az elől ülők lábpedállal mozgatott és a gokartokéhoz hasonló szerkezetű kormánnyal irányítják. A család idős és fiatal tagjai sima úton egyaránt óránkénti 60 kilométeres sebességre tudják felgyorsítani az FM 4-et.A városi kézihajtány sikere alapján apa és fia elkészítették annak Imagine elnevezésű városi turistabuszát is. A 18-személyes, piros, műanyag védőkarosszériás városnéző járgány prototípusát Chicagóban mutatták be. A biztonság kedvéért akkumulátorokról működtethető villanymotorokat is szereltek bele, hogy meredek emelkedőkön segítsék vagy vészhelyzetben kimentsék a forgalomból. Felkészültek a sorozatgyártásra is. - Nem kell lebecsülni az ember fizikai erejét - nyilatkozták a "feltalálók" a folyóiratban. - Ha minden amerikai hetente akár csak egy nap emberi erővel hajtott járművön közlekedne, megtakaríthatnánk az Öböl-államokból importált kőolaj felét. (MTI)
1,5 milliárd forint uniós támogatás Debrecen megújuló városközpontjának
Összesen közel másfél milliárd forint európai uniós forrásból valósulhat meg Debrecen városközpontjának funkcióbővítő fejlesztése. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében újabb közösségi terek jönnek létre, közút-, köztér- és épület felújításra kerül sor. A jelentős gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő hatás mellett a városrehabilitáció a helyi közösség megerősödésével, a kulturális kínálat növekedésével is jár. A fejlesztést rögzítő támogatási szerződést szeptember 2-án írták alá. Debrecen városfejlesztésének célja a városközpont jellegű városkép erősítése, az épített környezet védelme és felújítása, a zöldfelületek fejlesztése, a központi területek közlekedési feltételeinek javítása és a tömegközlekedés fejlesztése. A Nyugati kiskörút megvalósítása által felértékelődik az eddig jellemzően beruházás-hiányos terület, vonzóvá válik a befektetők, illetve a vállalkozások számára, erősödnek a gazdasági és kereskedelmi funkciók. A Debrecen megújulását célzó projekt összköltsége 1,9 milliárd forint, a fejlesztések várhatóan 2011 közepére valósulnak meg. 2007-2010 között közel 200 milliárd forint áll rendelkezésre városfejlesztésre, ebből a kormány 19 megyei jogú város városrehabilitációs fejlesztését hagyta jóvá 41,4 milliárd forint értékben, melyből közel 27 milliárd forintot az Európai Unió biztosít. Ezek közül a mai támogatási szerződés aláírásával immár 3 megyei jogú város (Debrecen, Sopron és Győr) projektje rendelkezik támogatási szerződéssel.
SkyEurope jegy a Malév járataira
Természetesen nem ingyen, de a Malév is igyekszik kedvezményes árú repülőjegyekkel kisegíteni a csődbement SkyEurope bajba jutott utasait.A Malév felajánlotta a bajba jutott SkyEurope utasoknak, hogy a légitársaság járataira szeptember 1-jén és 2-án speciális áron, mintegy 99 euróért szállhatnak fel az érvényes repülőjeggyel rendelkező Pozsonyba, Kassára, Bécsbe vagy Prágába tartó, illetve a Prágából Budapestre, illetve másik kilenc célállomásra repülő utasok.A bruttó 99 euróért kínált egyirányú jegyek megvásárlásának feltétele a foglaláskor érvényes SkyEurope repülőjegy, illetve ennek bemutatása.A Prágába utazó vagy onnan induló utasoknak a Malév ugyancsak bruttó 99 eurós egyirányú repülőjegyeket kínál, hiszen a diszkont légitársaságnak Prágából tíz olyan célállomása van, melyekre a Malév menetrendszerinti járatokat biztosít. Az utasokat a magyar légitársaság budapesti bázisán keresztül juttatja el célállomásukra.A Malév a fentieken túl ferihegyi reptéri indulással közvetlen menetrend szerinti expressz buszjáratokat is ajánl Budapestről Pozsonyba és Kassára, melyekre ugyancsak az utazási irodáknál lehet helyet foglalni.A Budapesten keresztül történő utazás a Malév szerint ideális mindazok számára, akik SkyEurope jegyükkel Szlovákiába vagy Ausztriába szerettek volna eljutni, ám a diszkont légitársaság felfüggesztett üzemelése miatt ez számukra most nem lehetséges.
Nem repülnek a SkyEurope gépei
Csődeljárást kezdeményezett a SkyEurope Airlines a.s. fapados légitársaság ellen a vállalat pénzügyi újjászervezésére kijelölt megbízott - derült ki a bécsi tőzsde honlapján ma hajnalban megjelent közleményben. A lépést azzal indokolták, hogy nem sikerült áthidaló finanszírozást találni a vállalat működésének fenntartására, írja az MTI. A SkyEurope valamennyi járatát azonnali hatállyal felfüggeszti - áll a szlovák vállalat közleményében.A Budapesti központját már korábban feladó, pozsonyi központú SkyEurope légitársaság először június 22-én kért csődvédelmet hitelezőitől. A tárgyalásokra és pénzügyi kötelezettségeinek átstrukturálására három hónapot kapott. A légitársaság a 2008-as üzleti évet minden korábbinál nagyobb, majdnem kétmilliárd koronás veszteséggel zárta. Ilyen magas veszteségre még nem volt példa a cégnél. A csődvédelem június közepi bejelentésekor közölték azt is, hogy az eljárás alatt átszervezik a céget, addig is mind a menetrendszerű-, mind a charter-járatok megmaradnak.Július végén úgy tűnt, eredményre vezethetnek a tárgyalások, ugyanis a légitársaság két megállapodás megkötését is bejelentette július utolsó napján. Ötmillió eurós áthidaló hitelt szerzett a cég, és egy 16,5 milliós befektetésről is aláírt akkor megállapodást.Időközben azonban további nehézségekről tanúskodó hírek is szállingóztak a légitársaságról. Augusztus elején visszatartották a SkyEurope gépeit a schwechati repülőtéren a rendezetlen tartozások miatt. Nem sokkal később bejelentették, hogy az eredetileg Bécsből induló járatok Pozsonyból szállnak fel. Azonban az olcsójegyes légitársaság járatai már hétfő este nem indultak el Pozsonyból. A hírek szerint a vállalat fizetésképtelenség miatt nem kapott üzemanyagot a repülőtéren. Hétfő délután a prágai Ruzyne repülőtér is jelezte, hogy ha a társaság nem egyenlíti ki azonnal tartozásait, keddtől nem indíthatja el járatait a cseh fővárosból.
Döntetlen az idei paradicsomháború
Valenciától nem messze fekszik Bunol, ahol ez a nem hétköznapi ünnep, a Tomatina zajlik. Őrült spanyolok és turisták tömegei vetik bele magukat a pardicsomtengerbe és kedvükre dobálják a puha, kifejezetten erre az alkalomra előkészített paradicsomokat. Töménytelen mennyiséget.Ezt a háborút nem lehet szárazon megúszni, de persze nem is az a cél, hanem hogy minél nagyobb mennyiséget zúdítsunk másokra.Célszerű tehát ennek megfelelően öltözni: zárt cipőben menni, (mert egy papucsot könnyen el lehet hagyni a küzdelem közepette), olyan elnyűtt szerkót választani, amit már máskor nem szeretnénk hordani, mert biztos megsínyli a pari-csatát.Egy búvárszemüveg is jól jön ezen a bunoli parádén, mert így kivédhetjük az amúgy szemünkbe röppenő darabokat .Fényképezőgépet vagy kamerát csak és kizárólag vízállót szabad vinni, mert különben nemhogy fotónk nem lesz utána, de gépünk se. :) Egy-egy fotó kedvéért nem érdemes felmászni kerítésre, párkányra, stb, mert akkor mi kerülünk a célkeresztbe, mindenki minket fog bombázni.Ezek nem szabályok, csupán tanácsok, érdemes megfontolni őket ha az ember részt szeretne enni ezen a mókás spanyol ünnepen. És mivel erre a bunoli őrületre mindig sok jelentkező van, szállásról időben kell gondoskodni, nehogy a csata után ne legyen hol lehajtania fejünket. Jól fog esni a pihenés. (miközben a takarítóbrigád újra tisztaságot varázsol Bunol utcáira és másnap minden megy tovább a maga rendjén.
Lehet, hogy a vasúti közlekedés nem is olyan „zöld”, mint gondoljuk?
Az utóbbi időben általános igazsággá vált az a gondolat, hogy a legzöldebb közlekedési mód a vasút. Egy friss tanulmány azonban megkérdőjelezi ezt az állítást.Amint arról a greenbiz.com beszámol, Mihail Chester és vélhetően magyar származású kutatótársa, Arpad Horvath, a Berkeley Egyetemről az utaskilométerre vetített energiafelhasználáson túl azt is megvizsgálta, hogy mennyi energiát használ fel az adott közlekedési mód teljes életciklusa folyamán. Nem csak azt nézték meg, hogy egy autó hány liter benzint fogyaszt száz kilométeren, hanem azt is, hogy mennyi energiába került a jármű előállítása, valamint azoknak az utaknak a megépítése, amelyeken a gépkocsi közlekedik. Az összehasonlítás egyik meglepő eredménye, hogy a repülőgépek nem is rosszak környezetvédelmi szempontból, mint amilyen a hírük. A kutatók megállapítása szerint továbbra is az autók jelentik a legnagyobb megterhelést a környezetünk számára, de a vasút és a repülés környezeti ártalmai közel azonosak. A felmérés szerint egy Boeing 737-es kevésbé terheli a környezetet, mint San Francisco hév-hálózata. A kulcs az infrastruktúra: miközben a légi közlekedés működés (vagyis repülés) közben nagyon energiaigényes, minimális infrastruktúrát igényel. Ezzel szemben a vasút működés közben kevés energiát használ fel, ellenben a vasútvonalak és –állomások építése során rengeteg energiát kell felhasználni. A kutatás hiányossága, hogy nem foglalkozik a távolsági vonatozással.
Ötödik csillaguk feladásával spórolnak a luxusszállodák
A szállodaipar visszaesésének legnagyobb veszteseiként számon tartott luxushotelláncok több egységüknél is feladják a nehezen megszerzett ötödik csillagukat, hogy jelentős költségcsökkentést érjenek el.Tegnapelőtt a Starwood hotellánc is bejelentette ilyen irányú terveit, és ezzel csatlakozott a Hilton és InterContinental szállodahálózathoz, amelyek hasonló lépéseket tettek az elmúlt hetekben. Az ötödik csillag elvesztése a régióban először a bécsi szállókat érintette. Mind az InterContinental, mind a Hilton bejelentette, hogy nem kívánja megújítani az osztrák fővárosban található szállodáinak minősítését. A döntés legfőbb oka az volt, hogy a luxusszállók világszerte a kereslet visszaesésével kénytelenek szembenézni: a kihasználtság a tavalyi év első hét hónapjában tapasztalt 71 százalékról az idei év azonos időszakában 51 százalékra esett vissza. A válság következtében a nyaralók nem a legexkluzívabb szállókat veszik igénybe, és a vállalatok is jócskán megnyirbálták utazási költségvetésüket. Így a szállodák vezetésének csökkentenie kell a szolgáltatási színvonalat, hogy megóvják jövedelmezőségüket: a megszorításoknak áldozatul eshetnek az üdvözlő ajándékok, a szobákban elhelyezett friss vágott virág, az ajándék újságok és a 24 órás szobaszerviz. Azonban az Egyesült Államokban ezek a szolgáltatások mind részei az ötcsillagos besorolás követelményeinek, így ezen szolgáltatások megszüntetése négycsillagos besoroláshoz vezet. (Világgazdaság)
Eredményesen debütált a balatoni sürgősségi mentőhajó
A héten véget érő balatoni főszezonban bebizonyosodott, hogy a tavon szükség van a sürgősségi mentőhajóra, amely a vízből történő mentéseken túl eredményesen nyújtott orvosi szintű ellátást sürgős esetekben - hangzott el az idegenforgalmi szezonban először debütált sürgősségi menőhajó munkájának értékelésére rendezett sajtótájékoztatón Csopakon pénteken.Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának (VMSZ) elnöke arról számolt be, hogy az idei balatoni szezonban először üzemelő, tavaly ősszel beszerzett Rupert sürgősségi mentőhajó 14 eseti kivonulás mellett számtalan vízimentő feladatot is ellátott. Három ember kifejezetten az új hajónak köszönheti az életét, többen pedig a gyors segítséget, gyorsabb gyógyulást. Az eredményekhez nagyban hozzájárult az az együttműködés, amit a vízimentők kötöttek a Magyar Mentő és Mentőtiszti Egyesülettel (MMME). E szervezet adta az öt fővel üzemelő mentőhajó két fős egészségügyi szakszemélyzetét. A vízimentők köszönetet mondtak azért, hogy az MMME tagjai a szabadságuk terhére ingyen vállalták egyhetes váltásokban a munkát, amiért cserében csak ellátást kaphattak. A VMSZ és az Országos Mentőszolgálat között létrejött megállapodás értelmében a tó körüli régiók mentőállomásai riaszthatták a sürgősségi mentőhajót olyan esetkehez, amelyekhez a vízi segítség előbb oda tudott érni, mint a szárazföldi. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke emlékeztetett arra, hogy pár éve megvalósíthatatlannak tartották Jamrik Péter, a Balaton Régió Közbiztonsági Tanácsadó Testülete elnökének programtervét, hogy legyen a Balaton Európa legbiztonságosabb tava. Egy ilyen fontos célra azonban eddig sikerült a BFT-nek előteremteni a szükséges forrást. A program első lépéseiként lett a Balatonon sürgősségi mentőhajó, és kerültek a strandokra korszerű mentő-katamaránok, defibrillátorok. "Ezzel kapcsolatban csak az a kérdés merülhet fel, miért nem valósultak meg ezek a vízbiztonsági fejlesztések előbb" - fogalmazott a BFT elnöke, hangsúlyozva, hogy a megszorítások ellenére prioritást kell élvezzen továbbra is a vízbiztonság fejlesztése. Ehhez a tó mindhárom medencéjébe kell egy-egy sürgősségi mentőhajó. A második beszerzésére a BFT már tudja biztosítani a forrást, és a következő szezonra - szakemberek javaslatára - lélegeztető készülékekkel is el kívánják látni a tóparti strandok vízimentőit. A folytatás várhatóan az új kormányon, és az új vezetésen múlik majd - tette hozzá Suchman Tamás. Tóth Attila, a Magyar Mentő és Mentőtiszti Egyesület elnöke a sürgősségi mentőhajó működésének eredményiről beszámolva elmondta, voltak olyan esetek, amikor 3-4 perc alatt ért ki olyan helyszínekre, amelyet mentőautóval nem lehetett volna megközelíteni. Például egy allergiás sokkot kapó német turista köszönheti annak az életét, hogy a riasztástól eltelt negyedik percben a vénájába kaphatta a szükséges gyógyszert. Jamrik Péter, Balaton Régió Közbiztonsági Tanácsadó Testület elnöke kifejtette, látszólag kis eleme a vízbiztonsági programnak, de az érintett szervezetek együttműködésének alapja volt, hogy hozzáférhettek az egységes digitális rendszerhez, az EDR-hez, ami paradigmaváltást jelentett a kommunikációban. A szakember szerint a vízbiztonsági program folytatásával a Balaton jövőre elérheti a fejlett Nyugat-Európai tavak színvonalát ezen a téren. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a balatoni utószezonban a korszerű navigációs eszközökkel, radarral, víz alatt "látó" szonár készülékkel is ellátott Rupert egészségügyi szakszemélyzet nélkül, vízimentő hajóként üzemel tovább. (MTI)