Kézzel-lábbal hajtott turistabusz
2009. szeptember 07.
Képgaléria - FM HumanCart
Egyre több belvárosban és parkban tiltják meg a káros gázokat okádó autók és motorok közlekedését. A zöldek helyettük a kerékpározást ajánlják. De hát nem mindenki elég fitt a járművek közötti szlalomozásra vagy a járdán való manőverezésre. Az elektromos kisautók vásárlására és használatára pedig keveseknek van elegendő pénze, no meg készsége.
Megoldásként az Oregon-állambeli Cave Junctionban (Egyesült Államok) élő Charles Greenberg és fia, Chuck megalkotta az FM 4 HumanCart, az emberi erővel hajtható, négyszemélyes városi járgányt.
Valójában semmit sem kellett kitalálniuk, hiszen a járgányt már jóval az autó előtt feltalálták. A vasútépítések korában terjedt el, a pályamunkások azzal közlekedtek a síneken. A kézihajtány máig használatos a kisgyermekek kézzel hajtott és lábbal kormányzott játékautójaként. Az FM 4 HumanCar is hasonló, de négyszemélyes. Mind a négy utas előtt van kézi hajtókar, amelynek ide-oda mozgatásával részt vehetnek a mozgatásban. A hátulsók a helytakarékosság érdekében a menetiránnyal háttal helyezkednek el a traktoréhoz hasonló üléseken. Mivel az utasok hátukat egymásnak vetik, szinte minden izmukkal nekifeszülhetnek a hajtásnak. A Popular Science szakmagazin beszámolója szerint a járgány felülről nézve téglalap alakú, csővázas rácsszerkezet, felépítménye, karosszériája nincs. Alumíniumcsövekből állították össze, de elkészíthető erősebb, vékony acélból, sőt erős falécekből is. A hajtókarok ide-oda mozgását a kocsi alatti könyökös tengely viszi át a hosszú hajtótengelyre, annak hátsó vége pedig a hátsó kereket forgató keréktengelyhez csatlakozik. A négy kerék 20 hüvelykes (50 centiméteres), felfújható gumis kerekesszék-kerék. Az elülsőket az elől ülők lábpedállal mozgatott és a gokartokéhoz hasonló szerkezetű kormánnyal irányítják. A család idős és fiatal tagjai sima úton egyaránt óránkénti 60 kilométeres sebességre tudják felgyorsítani az FM 4-et.
A városi kézihajtány sikere alapján apa és fia elkészítették annak Imagine elnevezésű városi turistabuszát is. A 18-személyes, piros, műanyag védőkarosszériás városnéző járgány prototípusát Chicagóban mutatták be. A biztonság kedvéért akkumulátorokról működtethető villanymotorokat is szereltek bele, hogy meredek emelkedőkön segítsék vagy vészhelyzetben kimentsék a forgalomból. Felkészültek a sorozatgyártásra is. - Nem kell lebecsülni az ember fizikai erejét - nyilatkozták a "feltalálók" a folyóiratban. - Ha minden amerikai hetente akár csak egy nap emberi erővel hajtott járművön közlekedne, megtakaríthatnánk az Öböl-államokból importált kőolaj felét. (MTI)
forrás: www.turizmusonline.hu
Megoldásként az Oregon-állambeli Cave Junctionban (Egyesült Államok) élő Charles Greenberg és fia, Chuck megalkotta az FM 4 HumanCart, az emberi erővel hajtható, négyszemélyes városi járgányt.
Valójában semmit sem kellett kitalálniuk, hiszen a járgányt már jóval az autó előtt feltalálták. A vasútépítések korában terjedt el, a pályamunkások azzal közlekedtek a síneken. A kézihajtány máig használatos a kisgyermekek kézzel hajtott és lábbal kormányzott játékautójaként. Az FM 4 HumanCar is hasonló, de négyszemélyes. Mind a négy utas előtt van kézi hajtókar, amelynek ide-oda mozgatásával részt vehetnek a mozgatásban. A hátulsók a helytakarékosság érdekében a menetiránnyal háttal helyezkednek el a traktoréhoz hasonló üléseken. Mivel az utasok hátukat egymásnak vetik, szinte minden izmukkal nekifeszülhetnek a hajtásnak. A Popular Science szakmagazin beszámolója szerint a járgány felülről nézve téglalap alakú, csővázas rácsszerkezet, felépítménye, karosszériája nincs. Alumíniumcsövekből állították össze, de elkészíthető erősebb, vékony acélból, sőt erős falécekből is. A hajtókarok ide-oda mozgását a kocsi alatti könyökös tengely viszi át a hosszú hajtótengelyre, annak hátsó vége pedig a hátsó kereket forgató keréktengelyhez csatlakozik. A négy kerék 20 hüvelykes (50 centiméteres), felfújható gumis kerekesszék-kerék. Az elülsőket az elől ülők lábpedállal mozgatott és a gokartokéhoz hasonló szerkezetű kormánnyal irányítják. A család idős és fiatal tagjai sima úton egyaránt óránkénti 60 kilométeres sebességre tudják felgyorsítani az FM 4-et.
A városi kézihajtány sikere alapján apa és fia elkészítették annak Imagine elnevezésű városi turistabuszát is. A 18-személyes, piros, műanyag védőkarosszériás városnéző járgány prototípusát Chicagóban mutatták be. A biztonság kedvéért akkumulátorokról működtethető villanymotorokat is szereltek bele, hogy meredek emelkedőkön segítsék vagy vészhelyzetben kimentsék a forgalomból. Felkészültek a sorozatgyártásra is. - Nem kell lebecsülni az ember fizikai erejét - nyilatkozták a "feltalálók" a folyóiratban. - Ha minden amerikai hetente akár csak egy nap emberi erővel hajtott járművön közlekedne, megtakaríthatnánk az Öböl-államokból importált kőolaj felét. (MTI)
forrás: www.turizmusonline.hu
Kapcsolódó linkek
Ide utaznék! |
Amerikai Egyesült Államok |
kapcsolódó ország
Amerikai Egyesült Államok
- Valutaváltó
- Üzemanyagárak
- Iránytű
- EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
- Hasznos információk
- Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
- Utazók sarka
- Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.