Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Aarhus és Páfosz lesz Európa Kulturális Fővárosa 2017-ben
A dániai Aarhus és a ciprusi Páfosz lesz 2017-ben Európa két kulturális fővárosa - tudatta közleményében az Európai Bizottság.A közép-dániai Aarhusban hivatalosan január 21-én, látványos ünnepség keretében nyitják meg a rendezvénysorozatot, amelynek központi témája az "újragondolás". A város bemutatja, miként segítheti a művészet és a kultúra az alapvető társadalmi, kulturális és gazdasági viselkedési mintáink újragondolását és átformálását, illetve azt, hogy a közös kihívásokra új megoldásokat találjunk.A Ciprus nyugati részén található Páfoszban néhány nappal később kezdődnek a kulturális programok. A nyitóünnepséget január 28-án tartják Nikosz Anasztasziadisz ciprusi elnök és Hrisztosz Sztilianidisz humanitárius segítségnyújtásért felelős uniós biztos részvételével. A program legfőbb motívuma a "kontinensek összekapcsolása, a kultúrák közelítése" lesz. Ehhez a város felhasználja a multikulturalizmus terén szerzett tapasztalatait, valamint azt, hogy közel van a Közel-Kelethez és Észak-Afrikához.Páfosz előreláthatólag óriási szabadtéri színpaddá, egyetlen nyüzsgő "fórummá" válik, ahol több ezer év kultúrája találkozik a kortárs művészet, gondolkodás és életmód megnyilvánulásaival - olvasható a bizottsági tájékoztatóban.Az Európa Kulturális Fővárosa címet minden évben rendszerint két országnak és városnak ítélik oda, de előfordult már az is, hogy három település osztozott rajta. Az első főváros 1985-ben Athén volt, az idén a lengyelországi Wroclaw és a spanyolországi San Sebastián városa viselte a címet, amelyet magyar város (Pécs) eddig egyszer töltött be, mégpedig 2010-ben.Az Európai Bizottság szerint a cím hatásai hosszú távon is érvényesülnek mind kulturális, mind társadalmi és gazdasági téren. Szakértők megállapították, hogy az ilyen címet viselő városokban a korábbi évekhez képest átlagosan 12 százalékkal nőtt a látogatók száma.
Isztambuli merénylet: nem tudni magyar sérültről
Isztambulban legalább 39-en meghaltak és 69-en megsebesültek egy neves szórakozóhely ellen szilveszter éjszaka végrehajtott terrortámadásban - közölte vasárnap Süleyman Soylu török belügyminiszter. Egyelőre nem világos, kik állnak a merénylet hátterében, a rendőrség hajszát indított a városban a tettes kézre kerítése érdekében. A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) eddigi információi szerint nincs magyar érintettje az isztambuli terrorcselekménynek - közölte a tárca vasárnap délben. Hozzátették: az isztambuli főkonzulátus folyamatosan kapcsolatban van a török hatóságokkal.Huszonegy halálos áldozatot sikerült vasárnap délig azonosítani, közöttük legalább 15 külföldi van: szaúdi, jordániai, tunéziai, marokkói, libanoni, líbiai, izraeli, indiai állampolgárok, illetve egy belga-török kettős állampolgár. A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) eddigi információi szerint nincs magyar érintettje a terrorcselekménynek.A támadás célpontja egy híres mulató, az Ortaköy negyedben, a Boszporusz európai partján található Reina klub volt. A merénylő éjfél után, negyed kettőkor érkezett a bejárathoz, ahol lelőtt egy rendőrt és egy civilt, majd behatolva sorozatlövő fegyverével vaktában tüzet nyitott az újévet ünneplőkre. A 700-800 vendég közül egyesek a tengerbe vetették magukat menekülés közben - jelentette az NTV televíziós csatorna. Egy szemtanú elmondta, hogy a lövöldözés 10-15 percig tartott, és az elkövető körülbelül 50-60 lövést adott le. A kezdeti hírek szerint a támadó télapójelmezt viselt, de a török kormányfő később cáfolta ezt a hírt.Vasip Sahin isztambuli kormányzó azt mondta, hogy a támadó "messzehordó" fegyvert használt, amellyel "brutálisan és vadul" tüzet nyitott az emberekre. Feltehetően gépkarabélyra utalhatott.Összesen 69 sebesültet ápolnak kórházban, négy ember állapota súlyos. A sebesültek többsége észak-afrikai és közel-keleti országok állampolgára.A merénylők számát más források két vagy három főben adták meg. A Dogan török sajtóügynökség által megkérdezett szemtanúk szerint a támadó vagy támadók arabul kiabáltak. Eddig senki sem vállalta magára a vérengzést, az elkövetők kiléte és sorsa ismeretlen, nem tudni, hogy lelőtték, elfogták őket vagy elmenekültek. Binali Yildirim török kormányfő sajtótájékoztatóján elmondta: elképzelhető, hogy a támadó a helyszínen hagyta a fegyverét, és a kialakult zűrzavart kihasználva el tudott menekülni.A környéket a rendőrség két kilométeres körzetben lezárta, és hajsza indult a városban a tettes kézre kerítése érdekében.Isztambulban szilveszter előtt fokozott készültséget rendeltek el, és 17 ezer rendőrt vezényeltek az utcákra, köztük télapónak öltözötteket. A szórakozóhely vezetője közleményében leszögezte: nem gondolja, hogy nem voltak megfelelőek a biztonsági óvintézkedések, a rendőrség már két héttel szilveszter előtt fokozta jelenlétét Ortaköy negyedben.A KKM a leghatározottabban elítéli a szilveszteri isztambuli terrortámadást. "Együttérzünk a gyászolókkal, és bízunk a sérültek felépülésében" - olvasható a tárca közleményében.Tudatták: a konzuli szolgálat adatai alapján a hétvégén 82 magyar állampolgár regisztrált konzuli védelemért Isztambulban és környékén. Velük a magyar konzulok folyamatosan próbálják felvenni a kapcsolatot.A főkonzulátus ügyeleti telefonszámára mostanáig egy hívás érkezett, ebben az esetben tisztázódott, hogy a keresett ember jól van, nem tartózkodott a szórakozóhelyen - írták.A KKM a közleményben megadta az isztambuli főkonzulátus ügyeleti számát, amelyen segítség kérhető: 00-90-533-375-8715.
Visszatér Budapestre a TAP Portugal légitársaság
Még év elején számoltunk be arról, hogy 11 év után idén áprilisban megszűnt a TAP Portugal Budapest és Lisszabon között közlekedő járata. Szerencsére a szünet csak ideiglenesnek bizonyult, december 7-én ugyanis a légitársaság bejelentette, hogy jövő nyártól újra közlekedik ezen az útvonalon.A sajtótájékoztatón Szolnok Péter, a TAP Portugalt a régióban képviselő CEAS Kft. sales menedzsere elmondta: miután a portugál nemzeti légitársaság privatizációjára 2015-ben sor került, és a cég új tulajdonosa a brazil Azul légitársaságot is birtokló David Neeleman vezette befektetői konzorcium lett, egy reorganizáció következtében úgy döntöttek, hogy felfüggesztik a járatokat hét olyan útvonalon, amelyek nem hozták az elvárt bevételi eredményeket - ebbe pedig Budapest is beletartozott. Bár a járatok telítettségével nem volt probléma - átlagosan 80% körüli volt töltöttség -, a Wizz Air Budapest-Lisszabon járatindítása következtében a TAP is árcsökkentésre kényszerült, ráadásul az újraszervezés következtében géphiány is nehezítette az európai útvonalak kiszolgálását.Az utóbbi időben azonban nagy mértékben fellendült Portugália turizmusa, idén körülbelül 8-9%-os növekedés várható a turistaérkezést tekintve. Nem beszélve az átszálló utasok számának bővüléséről, akikre kiemelten fókuszál a TAP. A légitársaságnál ezért úgy döntöttek, hogy 2017. július 1-jén újraindítják a budapesti járatot, amely heti hét alkalommal fog közlekedni a két város között. A 3,5 órás járatok péntek kivételével minden nap repülnek - vasárnaponként napi kétszer -, ha pedig olyan nagymértékű lesz a kereslet, akkor szombatonként két járatot - a reggeli mellett egy délutánit - is indítani fognak. A budapesti mellett a légitársaság június 10-ével újraindítja járatait Torontóba, a spanyolországi Las Palmasba, Alicantéba és Stuttgartba, július 10-én pedig Bukarestbe is.A Budapest-Lisszabon útvonalon 129 üléses A319-es és 157 férőhelyes A320-as gépek fognak közlekedni. Szolnok Péter elmondta: a TAP Portugal járatain a catering és a szolgáltatás színvonala a régi marad, vagyis az utasok a gépen meleg ételt kapnak, az esti járatokon pedig takarót és párnát, és a legtöbb esetben utashíd fogja összekötni a repülőgépet és a reptér terminálját. A TAP flottabővítést is tervez, összesen hét új gépet fognak beszerezni - három Airbust és négy Embraert. A légitársaság budapesti kirendeltsége továbbra is a régi helyszínen, a Rákóczi út 1-3. alatt található, de a budapesti repülőtéren is van irodájuk.Csatlakozások Marokkóba, Spanyolországba, Észak- és Dél-AmerikábaSzolnok Péter hozzátette, a Budapestről indulók között eddig is sok volt az átszálló utas, és ezentúl is nagy mértékben építenek rájuk, éppen ezért nagyon jó csatlakozásokat lehet elérni a portugál fővárosból. Brazíliában például tíz városba (Sao Paolo, Rio de Janeiro, Fortaleza, Recife, Belo Horizonte, Brazíliaváros, Salvador, Porto Alegre, Natal és Belém) is repül a légitársaság Lisszabonból közvetlenül, 2017-ben összesen heti 69 járattal lehet eljutni a dél-amerikai országba. Észak-Amerikán belül a már említett torontói járat mellett New Yorkban a Newark és a JFK repülőtérre is közlekedik járata a TAP-nak, de Bostonba és Miamiba is repülnek. Marokkó három városába (Casablanca, Marrakesh és Tanger) heti 31 járattal lehet eljutni Lisszabonból, Spanyolországban pedig 11 városba indítanak járatot (Madrid, Barcelona, Bilbao, Coruna, Vigo, Valencia, Sevilla, Oviedo, Malaga, Las Palmas és Alicante). Portugálián belül pedig a főváros és Faro között napi négyszer, míg a Lisszabon-Porto közötti 300 kilométeres útvonalon óránként indulnak a belföldi járatok.2016 a beruházások éve a Budapest AirportnálBogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője a budapesti repülőtér idei évéről és jövőbeni terveiről számolt be. Elmondta, hogy 2015 mérföldkőnek számított a reptér történetében, hiszen 12%-os bővüléssel elérték a 10 milliós utasforgalmat, idén év végére pedig további közel 10%-os növekedésre és 11 milliós utasforgalomra számítanak. Hozzátette, hogy ezzel a Budapest Airtport nem csupán a régió, hanem egész Európa egyik legdinamikusabban fejlődő repülőtere. Idén 16 új légijárat indult Budapestről, jelenleg több mint száz desztináció érhető el a fővárosból. Bogáts Balázs kiemelte, hogy 2016 a nagy döntések és az induló beruházások éve volt. Az új, Pier B elnevezésű utasmóló építését januárban kezdik meg, amelyet még a Malév idején terveztek, de akkor a nemzeti légitársaság csődje miatt nem tudták kivitelezni. Bővítik a check-in-pultok számát, és a C-terminál beruházását is néhány évvel előbbre hozzák. 2017 végén tervezik átadni a 150 szobás Ibis Styles repülőtéri szállodát, és a parkolókapacitást is bővítik.
Napi járatot indít az Iberia Budapest és Madrid között
A spanyol turizmus felpörgésével igazi nyári szenzációnak ígérkeznek az Iberia járatai 2017-ben. Jövőre már áprilistól egészen októberig repülhetünk Budapestről Spanyolországba az Iberiával, a menetrend pedig végig leköveti a fokozatosan fellendülő nyaralási szezont és a kora őszi utazási szokásokat.Jövőre már harmadik éve, hogy a nyári szezonra visszatér a legnagyobb spanyol légitársaság, az Iberia szezonális Madrid-Budapest járata. Az útvonal már idén is olyan sikeresnek bizonyult, hogy a légitársaság 2017-ben 27%-kal több járat üzemeltetéséről döntött a két főváros között. A bővítéssel előrehozták a járat jövő évi indulását - már áprilistól indul heti két fordulóval, ami a nyári csúcsidőre naponta közlekedő járatra bővül. A nyári utazási szezon végén, szeptemberben és októberben hetente három járat közlekedik. Az Iberia ezúttal is Airbus A320 és A321 típusú gépeket állít forgalomba a Budapest-Madrid útvonalon.Más pozitív változást is tapasztalhatnak az utasok: nem csak több járat, hanem még kényelmesebb menetrend lép életbe jövő nyáron. Az Iberia légitársasággal könnyebben lehet jövőre ún. "City-break" utakat tervezni, vagyis egy napfényes hétvégére kiruccanni Madridba. Az Iberia ugyanakkor madridi átszállással egész nyáron biztosítja az olyan népszerű spanyol üdülőhelyek elérését is, mint Tenerife és Las Palmas a Kanári-szigeteken, vagy észak-nyugaton, Galíciában Vigo.Az Iberia és a Budapest Airport között kiváló az együttműködés. Kam Jandu kereskedelmi igazgató szerint nagyon fontos, hogy a bevált útvonalakat tovább erősítsék, ezért is örömteli, hogy az Iberia növeli a kapacitást ezen a Madrid-Budapest útvonalon. A szakember kiemelte, hogy az Iberia továbbfejlesztett menetrendjével nagyon jól jártak az utasok, hiszen a legismertebb spanyol üdülőhelyeken túl az IAG (a világ egyik legnagyobb légitársasági csoportja, amelynek tagja az Iberia is) teljes járathálózata is az utasok rendelkezésére áll, elsősorban Észak- és Dél-Amerika felé.
Rendkívüli menetrendet vezet be keddre és szerdára a Lufthansa
Magyarországon kedden a csoport 23 járatából 7-et érint a sztrájk: nem közlekednek a Budapest-Frankfurt járatok, a Budapest-München útvonalon pedig csak két járat, az LH 1675 és az LH 1681 repül. A jelenlegi információk szerint a szerdai München-Debrecen járat menetrend szerint közlekedik.Vasárnap este a pilóták szakszervezete, a Vereinigung Cockpit (VC) két további napra hirdetett sztrájkot. A Lufthansa az érintett két napra, keddre és szerdára speciális menetrendet tett közzé. Az utasok az LH.com oldalon ellenőrizhetik, hogy a járatuk közlekedik-e. A sztrájk kedden valamennyi kontinentális és belföldi járatot, szerdán pedig az interkontinentális járatokat is érinti. November 29-én, kedden a Lufthansa Csoport 3.000 tervezett járatából 2.184 közlekedik majd, míg november 30-án a tervek szerint 2.110 repül, miután a VC szerdára az interkontinentális járatokra is kiterjesztette a sztrájkot. A sztrájk kedden több mint 82.000 utast és 816 járatot, szerdán pedig 98.000 utast és 890 járatot érint. A hat sztrájknap több mint 525.000 utast és 4.461 járatot érint.A csoport többi légitársasága, a Eurowings, a Germanwings, a SWISS, az Austrian Airlines, az Air Dolomiti és aBrussels Airlines járatait nem érinti a sztrájk, illetve a Lufthansa Cargo teherszállító vállalat pilótái sem sztrájkolnak.Az érintett utasok egy alkalommal költségmentesen átfoglalhatják vagy lemondhatják jegyüket, mindez azokra is vonatkozik, akik a csoport más légitársaságainak Németországból induló, oda érkezők, vagy azon áthaladó járatával utaznak. Az utasok a német belföldi járatokra szóló jegyeket ezen kívül a Deutsche Bahn vonalain beváltható voucherre is átválthatják.Az utasok az LH.com oldalon az "Aktuelle Fluginformationen/Current travel information" menüpont alatt tájékozódhatnak.A légitársaság e-mailben és SMS-ben értesíti azon utasait, akik a foglalást személyes elérhetőségük megadásával végezték. Eddig a Lufthansa mintegy 250.000 utassal lépett kapcsolatba ezeken a csatornákon.
Törölték a Green Travelt a hatósági nyilvántartásból – Frissítve!
A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal november 17-én jogerősen visszavonta a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft. utazásszervezői és -közvetítői jogosultságát. A Green Travel márkanév nem szűnik meg, a Green Csoport hamarosan tájékoztatja a szakmát kiutazási tevékenysége folytatásáról.A hivatal közleménye szerint a "Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Kereskedelmi Hatóság (MKEH) hivatalból indult közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálta a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft. utazásszervezői tevékenységét.Az MKEH az eljárás során rendelkezésére álló adatok alapján döntést hozott és az utazási irodát hivatalból törölte az utazásszervezői és -közvetítői tevékenységet folytató vállalkozásokról vezetett közhiteles hatósági nyilvántartásból.Az utazási iroda újabb utazásokat nem szervezhet, és nem bonyolíthat le, köteles azonban az úton lévő utasait hazautaztatni, az elmaradt utazásokra befizetett előlegeket és részvételi díjakat a külön jogszabályban foglaltak szerint teljes összegben visszafizetni.Az MKEH egyúttal felhívta a QBE Insurance (Europe) Ltd. Magyarországi Fióktelepe biztosítót, hogy szükség esetén az utazási iroda vagyoni biztosítéka terhére a felmerülő intézkedéseket tegye meg.Az MKEH fentiek szerinti hatósági döntése 2016. november 17. napjától jogerős és végrehajtható.Amennyiben az utazási iroda önerőből nem képes az elmaradt utazásokra befizetett előlegeket és részvételi díjakat a külön jogszabályban foglaltak szerint teljes összegben visszafizetni, úgy a károsult utasok a QBE Insurance (Europe) Ltd. Magyarországi Fióktelepe biztosítónál nyújthatják be kárigényüket" - tartalmazza az MKEH weboldalán olvasható közlemény.A Green Travel közleményeA Green Travel Kft. saját weboldalán arról értesíti utasait és partnereit, hogy 2016. október 31. napjával megszüntette az utazásszervezői tevékenységét. Az iroda tájékoztatása szerint jelenleg külföldön utasa nem tartózkodik."A Green Travel Kft. valamennyi el nem utaztatott utasa felé fennálló tartozását rendezni fogja 2016. december 6. napjáig, ezért kéri, hogy se a MKEH-hoz, se a QBE-hez ne forduljanak ilyen igényekkel, levelezést az info@greentravel.hu e-mail címen folytatunk.A Green Csoport a kiutaztatási tevékenység folytatásáról hamarosan információt nyújt" - írja az utazási iroda weboldalán.Nem szűnik meg a Green Travel márkanévA Green Travel augusztus 21-én leállította észak-ciprusi járatát, s az utasok ezt csak a repülőtéren tudták meg. A cég közleményben adott magyarázatot a helyzetre, és Mihálka Róbert értékesítési igazgató akkor azt mondta, sem az utasoknak, sem a viszonteladóknak nincs okuk az aggodalomra.Az elmúlt néhány évben a Green Travel szinte szárnyalt, 2014-re még csak 880 millió forint vagyoni biztosítékot igazolt az MKEH felé, 2015-re már 1,060 milliárdot, melyet év közben többször meg kellett emelnie a forgalomnövekedés miatt, közben buszflottát és török vízumközpontot is fejlesztett. A 2015. évi rendkívül jó szezon után láthatóan nagyon bízott az idei esztendőben is, mert az MKEH január közepi adata szerint 2016-ra már 1,650 milliárd forint kauciót jelentett, amivel jócskán beelőzte az IBUSZ-t, s a Neckermann után a második legnagyobb vagyoni biztosítékkal rendelkezett a magyar utazási piacon.Szerkesztőségünknek pénteken délelőtt sikerült elérni a Green Travel képviselőjét, aki beszámolt az ügy hátteréről és további terveikről. Többek között elmondta, hogy a Green Travel márkanév nem szűnik meg, a kiutaztatási tevékenységet a Green Holidays viszi majd tovább. A részletekről hamarosan olvashatnak weboldalunkon.
Reszkessetek, légitársaságok: kilépett a Flight Refund a nemzetközi színtérre!
Az elmúlt évek informatikai fejlesztései és nemzetközi kapcsolatai erősítése révén a közép- és kelet-európai régió meghatározó szereplőjévé kíván válni az utasok kártérítési követeléseit a légitársaságokon behajtó Flight Refund Kft. A légitársaságoknak az esetben kell rettegnie, ha az uniós jogszabályoknak nem eleget téve nem kárpótolják az utast, akinek járata három óránál többet késik, törlik a járatát, vagy megtagadják a beszállást — derült ki egy csütörtöki, budapesti sajtóeseményen.Európa-szerte a tavalyi mintegy 17,5 millió járatból 136 909-et töröltek, 56 816 járat késése haladta meg a 3 órát. Magyarországra ebből 377 törlés és 187 3 óránál hosszabb késés jutott — derült ki a céget bemutató prezentációból. Az előző öt évet összesítve egy másik, szintén erre a piacra belépett vállalkozás szerint mintegy 297 ezer magyar utas lenne jogosult 23 milliárd forintnyi kártérítésre, 97 százalékuk nem nyújtott be kártérítési igényt. A Flight Refund szerint ennél is rosszabb az arány. Saját felméréseik szerint a jogosult utasok kevesebb mint 1%-a él a jogával annak ellenére, hogy 3-5 évre visszamenőleg is érvényesíthetők a kártérítési igények. "Nyugat-Európában sokkal tudatosabbak a fogyasztók" — tájékoztatott Varga Eszter tulajdonos. Ott már évek óta számos cég kínálja e téren szolgáltatásait. "Szemléletváltásra van szükség!" — hívta fel a figyelmet Varga hozzátéve, hogy a légitársaságok a gyenge hazai fogyasztói tudat miatt vissza-visszaélnek erőfölényükkel, a "fárasztásos" módszert alkalmazzák.A honlapjukon regisztráló utas, vagy a velük leszerződő utazási iroda a követelést átadja a Flight Refundnak, így a légitársasággal szemben az általa megbízott ügyvédi irodák révén a kft. jár el bruttó 30%-os sikerdíj fejében, az ügyfélnek egyéb költsége nincs. "Ez egy flat rate, ami akkor is ennyi, ha bíróságra kerül az eset, és akkor is, ha az első felszólításra fizet a légitársaság. Az eddigi esetek alapján 98%-os sikerrátáról számol be Bolyó Anikó ügyvezető. A magas arány oka, hogy csak bizonyíthatóan a légitársaság hibájából történő esetekben mennek neki a fuvarozónak. Hogy érdemes foglalkozni egy esettel vagy nem, azt 3 napon belül eldöntik a vállalat munkatársai. Az idézett jogszabály szerint egyebek mellett 1500 kilométerig 250 euró, 1500-3500 között EU belül és kívül 400, 3500 kilométeres út fölött 600 eurónyi kártérítés jár. De számos körülmény — utasrosszullét, bonyolult időjárási körülmények, madárrajjal történő ütközés, vagy akár a hidraulikus pumpa meghibásodása — fordulhat elő, amely alapján a fuvarozónak nem kell fizetnie. Az egyes esetek részletes kivizsgálást igényelnek. "Az ügyek ritkán feketék vagy fehérek, rengeteg a maybe case, talán-eset" — hangsúlyozta Varga Eszter. Az uniós jogszabály bár az EU területére terjed ki, minden, az unióból induló, de nem az EU-ban megtelepedett légitáraság által üzemeltett járatra, valamint a közösségen kívülről induló, de EU-s légitársaságok járataira is vonatkozik. Ha szükséges, a jogi procedúrát a légitársaság székhelye szerinti országban, helyi joggyakorlat szerint folytatják le, melynek elindításához amúgy az utas részéről elegendő a beszállókártya, vagy a foglalás visszaigzolása.Ennél több információt kapnak a nagy erőkkel célzott utazásszervezői ügyfelektől, akikkel a GDS-ek által fejlesztett platformok segítségével tartják a kapcsolatot. Az Amadeus által is támogatott informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek e-mailben arról, hogy kártérítésre jogosultak. Varga Eszterék a tágabb régióban tervezik a terjeszkedését, Lengyelországtól Görögországig. Mint Bolyó Anikó elmondta, eredményes tárgyalásokat folytattak szomszédos országok online illetve offline utazásszervezőivel.A Flight Refund 2012-ben kétfős családi vállalkozásként jelent meg a magyar piacon. Több év informatikai fejlesztés és a tavalyi újbóli színrelépést követően a rendszer egy évi próbaüzeme következett. Idén épültek ki a nemzetközi kapcsolatok egy barcelonai ügyvédi iroda révén, illetve korábban elhárult az az adminisztratív akadály is, amivel a légitársaságok igyekeztek a cégen fogást találni. Magyarországon az EU-tagországok közt egyedülálló módon hasonló vállalkozásokba be kell vonni egy, az MNB által engedélyezett követeléskezelő céget. A kihívást a PannonHitel Pénzügyi Zrt. bevonásával sikerült megoldani.Újságírói kérdésre, mely szerint tartanak-e attól, hogy a légitársaságok az akár 3000 forintos menettérti jegyek esetében a visszafizetendő kártérítés mértékének csökkentéséért lobbiznak majd, Varga Eszter azt válaszolta: "Ez egy ilyen játék". Hozzátette: az összes jelenleg meglévő kártérítési igény teljes mértékű kifizetése is mindössze egy százalékkal emelné a légitársaságok költségeit.
Létszámstop Dubrovnikban és a Plitvicei-tavaknál
Túl sok a turista Dubrovnikban, ezért a városvezetés úgy döntött, korlátozza a városmagban egy időben tartózkodó látogatók számát - közölte a Vecernji List horvát napilap hétfőn. Hasonló lépésre kell elszánnia magát a Plitvicei-tavak nemzeti parknak is, ellenkező esetben lekerülhet a UNESCO világörökség listájáról.Azoknak a turistáknak, akik jövőre szeretnék meglátogatni Dubrovnik városát, előre be kell jelentkezniük és időpontot kell kérniük - írta alap.A következő szezontól ugyanis mindössze hatezer, a városlakókkal együtt egyszerre 8 ezer ember tartózkodhat a város központjában.Andro Vlahusic polgármester kijelentette: a kameráknak köszönhetően minden pillanatban tudni fogják, hányan vannak az óvárosban, ha pedig a szám eléri a 8 ezret, leállítják a taxikat, az autóbuszokat és az utasszállító hajókat is. Mint mondta, ha ennél többen vannak a városmagban, túl nagy a zsúfoltság, a fejetlenség, a zűrzavar, és romlik a biztonság.Nyolc évvel ezelőtt félmillió turista látogatott egy szezonba az óvárosba, ma ez a szám eléri az egymilliót, ezért kénytelenek tehermentesíteni a városmagot a nyári szezonban - magyarázta a polgármester.A nyár folyamán többször is beszámoltak a híradások arról, hogy a városmag egyetlen szárazföldi bejáratánál, a nyugati kapunál nem tudtak kijönni az emberek az óvárosból a befelé özönlő tömeg miatt, a túlzsúfoltságtól szinte levegőt sem lehetett kapni, az embereket pedig az önkormányzat alkalmazottainak kellett irányítani. A városlakók órákig nem tudtak hazajutni.A létszámstop csak egy intézkedés a sok közül, amit a városvezetés be akar vezetni. A vendéglátó helyek kevesebb széket és asztalt tehetnek a közterületekre a jövőben, így több lesz a hely a sétára. Számos forgalomkorlátozást is bevezetnek, valamint megemelik az árakat is: a dubrovniki városfalra 150 kuna (6 ezer forint ), míg a múzeumokba 120 kuna (5 ezer forint) lesz a belépő.Hasonló problémákkal küzd a Krka-vízesés és a Plitvicei-tavak nemzeti park, ahol a turisták száma komolyan veszélyeztetni a természeti örökség megtartását.Az UNESCO jövő februárig adott időt a Plitvicei-tavak vezetésének, hogy eleget tegyen kéréseiknek: akciótervet kell készíteniük arról, a turisták mekkora számban, milyen feltételek mellett látogathatják a nemzeti parkot. A térség területrendezési tervét is összhangba kell hozni az előírásokkal. Ellenkező esetben a térség lekerülhet az UNESCO világörökségi listájáról.A Plitvicei-tavakat 1,3 millió turista látogatja meg egy szezonban, és a környező üdülőtelepeken lakók száma is a kétszeresére nő ilyenkor. A szigorú előírások ellenére a látogatók sokszor letérnek az ösvényekről, ezért sok a baleset. Megfürdenek a tavakban, ami tilos. A turisták többsége is a túlzsúfoltságra panaszkodik.
Öt új úti cél Budapestről a téli menetrendben
A nyári időszakban bevezetett 19 új járat után a Budapest Airport most további 5 új útvonalat szerepeltethet a téli menetrendben a Wizz Air, a Ryanair és az easyJet jóvoltából. A téli időszakban hagyományosan sokkal kisebb volt a forgalom még évekkel ezelőtt, mostanra azonban ez a szezon sem marad el sokkal a nyári kínálattól - hangsúlyozta Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője. A szakember szerint ma már sokkal több lehetőség van, ha pár napra, vagy egy-két hétre magunk mögött akarjuk hagyni a hideget, ráadásul Európán belül is óriási a választék a városok között.A Wizz Air heti három járatot kínál Budapest bolgár testvérvárosába, Szófiába, heti egyet-egyet pedig két kanári-szigeteki desztinációba: Fuerteventurába és a hét nagy sziget közül a legkeletebbre fekvő Lanzarote-ba. Ezekkel együtt a Wizz Air már a hétből három kanári-szigeteki célállomásra repíti el utasait: a sort Tenerife kezdte tavaly áprilisban. A fuerteventurai járat október 30-án startolt, a lanzarote-i járat pedig pár nap különbséggel november 2-án követte.Október 31-től heti három alkalommal, hétfőn, csütörtökön és szombaton közlekedik az easyJet járata Velencébe. A legnagyobb brit diszkont-légitársaság az utazástervezést is megkönnyíti: mindhárom napon más-más időpontban, egyszer kora reggel, egyszer kora délután, egyszer pedig késő este közlekedteti járatait, így az utasok akár kényelmi szempontokat figyelembe véve is választhatnak a menetrend kínálatából.Februárban egyébként újabb easyJet-járat indulása várható: amszterdami úti céljával együtt a légitársaság nyolc járatot kínál Magyarországról.A Ryanair november 1-jétől működteti nürnbergi napi járatát, amire egyébként régóta erős igény mutatkozott: Bajorország második legnagyobb városában mintegy 60 ezer magyar él, így mind személyes, mind üzleti szempontból fontos célállomás. Nürnbergi járatával együtt a Ryanair összesen húsz útvonalat kínál Budapestről.
Tovább fiatalítja flottáját az Emirates
Kivonta a forgalomból utolsó A330-as és A340-es gépét az Emirates, így flottája most már kizárólag A380-as és B777-es gépekből áll.Az Emirates a közelmúltban vonta ki a forgalomból az A6-EAK jelzésű repülőgépet, amely a légitársaság korábban szolgáló, 29 darabból álló A330-as típusú gépparkjának utolsó tagja volt. A flottához 2002-ben csatlakozott A6-EAK a 14,5 év alatt több mint 60 ezer órát töltött a levegőben, és mintegy 45 millió kilométert tett meg. Az Emirates a flotta utolsó A340-es típusú, A6-ERN jelzésű repülőgép működtetését is leállította. Az 1999-ben gyártott gép 2004-ben került a légitársaság flottájába.2015 januárja óta az Emirates összesen 18 darab A330-ast és 5 darab A340-est vont ki a flottájából. A társaság e géptípusokat átlagosan 16,5 évig üzemeltette, ami jóval kevesebb, mint az iparágban jellemző 25 éves átlag. A 2015 januárja óta kivont gépeken kívül az Emirates 2017-2018-ban további 25 repülőgép működtetésének leállítását tervezi.Az idősebb gépek kivonásával párhuzamosan fiatalabb, modernebb gépek érkeztek a légitársaság gépparkjába. Ennek eredményeképp az Emirates rendelkezik a légiipar egyik legfiatalabb, 5,2 éves átlagéletkorú flottájával. Legfiatalabb gépe a 2016 októberében átvett újgenerációs, az Emirates 85-dik A380-asa, valamint 125-dik, kevesebb mint kéthetes Boeing 777-300ER típusa. Az Emirates kizárólag A380-as és B777-es gépekből álló flottájának kisebb a környezeti hatása, mivel a kivont gépekhez képest mindkét típusnak kedvezőbb az üzemanyag-hatékonysága és alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása.A 2016-os naptári évben az Emirates számára összesen 36 új gépet - 20 darab A380-ast és 16 darab B777-est - szállítanak, beleértve a 2016 novemberétől érkező újgenerációs Boeing 777-300ER géptípust is, amely továbbfejlesztett business osztályú ülésekkel és többek között alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással működik majd.Jelenleg az Emirates az Airbus 380-as és a Boeing 777-es géptípus legnagyobb működtetője: flottája 85 darab A380-assal és 160 darab B777-essel rendelkezik. A megrendelt további 234 darab gépből, amelyek összértéke meghaladja a 112 milliárd dollárt, 150 darab az új, 2020-tól érkező Boeing 777X. A géptípus számos utasközpontú fedélzeti szolgáltatással működik majd, így például nagyobb ablakokkal, belmagassággal és szélesebb utastérrel várja az utasokat mindamellett, hogy az idősebb gépekhez képest kedvezőbb üzemanyag-hatékonysággal üzemel.