Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Módosították a német autópályadíjról szóló szabályokat
A német törvényhozás alsóháza (Bundestag) pénteken módosította a külföldi autósokat is terhelő úthasználati díj szabályait. Az ellenzék és több tartomány elutasítja a kormánypárti frakciók szavazataival elfogadott törvényt, amely várhatóan nem lép életbe a jelenlegi, szeptemberig tartó ciklusban.A Bundestag és a tartományi kormányokat képviselő kamara, a Bundesrat még 2015-ben alkotta meg a külföldi autósok terhelését célzó díj szabályait, amelyeket az Európai Bizottság kifogásai miatt kellett megváltoztatni. A brüsszeli bizottság kötelezettségszegési eljárást is indított Németország ellen, az uniós állampolgárok közti hátrányos megkülönböztetés tilalmára hivatkozva.A díjfizetési rendszer alapgondolata, hogy mindenkinek kell fizetni, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik. A Brüsszel nyomására átalakított szabályozásban az a legfőbb új elem, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján adnak kedvezményt. Így az autósokat a motor besorolása szerint különböztetik meg, és nem annak alapján, hogy Németországban vagy külföldön tartják-e üzemben a kocsit.A hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díj "méltányos, ésszerű és igazságos" - emelte ki a szavazás előtti vitában Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter, a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) politikusa. Mint mondta, a díj bevezetése "rendszerváltás" az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének finanszírozásában, hiszen az adófizetők mellett bevonja azokat is, akik eddig ingyen használták az infrastruktúrát.A CDU/CSU pártszövetség koalíciós társa, a szociáldemokrata párt (SPD) részéről hangsúlyozták, hogy feleslegesnek és értelmetlennek tartják az új rendszert, és csak a koalíciós hűség miatt szavazzák meg az előterjesztést.Azt ellenzéki pártok - a Zöldek és a Baloldal (Die Linke) - ismét élesen bírálta a kormánypártokat, Európa-ellenesnek és abszurdnak minősítve a külföldieket sújtó díj bevezetését.Elutasítja a szabályozást Észak-Rajna-Vesztfália, Saar-vidék és Rajna-vidék-Pfalz tartomány kormánya is, mert nem tartalmaz a határ menti régiókat a díjfizetési kötelezettség alól mentesítő kivételeket. Mindhárom tartomány kormánya bejelentette, hogy az ügyet a Bundesrat és a Bundestag közötti viták rendezésére hivatott egyeztető bizottság elé terjesztik. A Bundesratnak ugyan nem kell megszavaznia a törvényt, de az egyeztető bizottság mozgósításával hátráltatja életbe lépését, az új szabályok így várhatóan csak a következő ciklusban lépnek életbe.Az elképzelés szerint a külföldi autósoknak csak az autópályák használata után kell fizetniük. A tíz napra, két hónapra vagy egy évre szóló elektronikus matricát az interneten vagy töltőállomásokon vásárolhatják meg. A tíznapos matrica a motor károsanyag-kibocsátásától függően 2,50 és 25 euró (775-7750) közötti összegbe kerül.A díjfizetési rendszer a tervek szerint 2019-re állítják fel. A kormányzati számítások alapján a díj évi 3,7 milliárd euró bevételt hoz, ebből a külföldi autósok 500 millió eurót fizetnek be. A bevételt az úthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítják.
Hungarikum az Egri Bikavér
A Hungarikum Bizottság a hungarikumok sorába emelte az Egri Bikavért, a Kodály-módszert, a magyar pásztor- és vadászkutya fajtákat, valamint a tiszai halászlét; a Magyar Értéktár újabb kilenc értékkel bővült - a döntést Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter jelentette be.Az egri várban, borászok részvételével tartott sajtótájékoztatón taps fogadta, amikor Fazekas Sándor bejelentette: hungarikummá vált a világszerte ismert vörösbor, az Egri Bikavér.A tárcavezető felidézte, hogy 81 éve ugyanezen a napon jött létre az Egri borvidék, mint jogilag önálló bortermő terület Darányi Kálmán földművelésügyi miniszter döntése alapján.Fazekas Sándor ismertette a bizottság további döntéseit is. Kedden a Hungarikumok Gyűjteményébe került a Kodály-módszer, Kodály Zoltán népzenei hagyományokat megőrző, továbbadó, dokumentáló és oktató zenepedagógiai rendszere.Gazdagítják a gyűjteményt immár a hazai tájhoz tartozó, évszázados tenyésztői munka eredményei, a magyar pásztor- és vadászkutya fajták. Új hungarikum a jellegzetes Tisza-menti étel, az alapanyagok tekintetében az ősi halászkultúrát őrző tiszai halászlé is.A Magyar Értéktárba vette fel a bizottság az erdélyi polihisztor, építész, kultúrpolitikus Kós Károly életművét, továbbá a magyar gulyáslevest, mint világszerte ismert népi eredetű ételünket, és a történelmünket végigkísérő ősi magyar fegyvernemet, a Magyar Huszárt.Az értéktárba került a magyarság hősies helytállását, az 1848/49-es hagyományokat megjelenítő aradi Szabadság-szobor és a honfoglalásra emlékeztető egyedi műalkotás, a Feszty-Körkép.A Magyar Értéktár részévé vált továbbá a modern magyar festészetet elindító nagybányai művésztelep és festőiskola; a Csabai Kolbászfesztivál, mint az ország meghatározó gasztronómiai rendezvénye; és Dr. Bakonyi Károly szőlőnemesítő életműve, mivel az általa nemesített fajták előreviszik a szőlészek, borászok munkáját.Az értéktárat gazdagítja Torockó épített öröksége is. Fazekas Sándor elmondta: az erdélyi kisváros, Torockó világörökség várományos, és a Földművelésügyi Minisztérium, mint a hungarikumok gondozója, közbenjár azért, hogy az UNESCO világörökségi listáján is megfelelő elismerésben részesüljön.A miniszter úgy fogalmazott: a régi és a mostani értékek harmóniáját jelentik ezek a döntések, mutatják, hogy a régmúlt és a közelmúlt magyarsága egyaránt csúcsteljesítményekre képes.A Hungarikumok Gyűjteményébe így már 64 érték tartozik, a Magyar Értéktár pedig 152 tagúra bővült.Nyitrai Zsolt, Eger és térsége fideszes országgyűlési képviselője, miniszterelnöki megbízott, az Egri Bikavér hungarikummá válásának kezdeményezője azt mondta a sajtótájékoztatón, hogy a siker az Egri borvidék szőlészeinek, borászainak köszönhető.A képviselő szólt arról, sokan dolgoztak azért is, hogy 81 éve, pont ezen a napon megalakult az Egri borvidék. Közülük kiemelte Petró Kálmán egri szőlőtermelőt, országgyűlési képviselőt, és Braun Károlyt, aki 1936-ban polgármestere volt Egernek, és egyben az egyik legnagyobb szőlőtermelő.Nyitrai Zsolt elmondta: az Egri borvidéken több mint tízezren élnek szőlészetből és borászatból. A borvidék zászlóshajója az Egri Bikavér, azért pedig, hogy védett márka lett, nagyon sokat tett Gröber Jenő, Knézich Károly '48-as tábornok unokája.A Tokaji aszú mellett az Egri Bikavér az egyetlen borfajta, amelyik a hungarikumok közé emelkedett, ezért a képviselő azt kezdeményezi, hogy készüljön el egy nívós, az Egri Bikavér történetét, múltját, jelenét bemutató, magyar, angol és lengyel nyelvű kiadvány, amely itthon és külföldön is öregbíti a borvidék és az új hungarikum jó hírét.
Daloló 67-es főút
Zenélő szakaszt építenek be a 2-szer 2 sávosra bővülő 67-es főút Kaposvár felé vezető részén. Amikor az autós ráhajt a Kaposvár felé vezető úton a keréknyomnyi vagy teljes sávon elterülő "bitumen kottára", a Republic együttes A 67-es úton című dalát fogja hallani.A speciális technológiájú akusztikus vagy zenélő aszfalt zenei hangokat bocsát ki, amikor az autós ráhajt az útra. A kivitelezés során ugyanolyan aszfaltot terítenek le, mint bármely más útszakaszon, azonban a felületet egy gyémántvágóval bemetszik keresztirányban. A hang magassága a barázdák mélységétől és egymáshoz viszonyított távolságától függ. Voltaképpen az aszfaltba vésett mélyedések képezik a kottát, a kocsi gumija a gitár húrja, az autó karosszériája pedig maga a hangszer.A felújítás során 12 csomópont, Mernyeszentmiklós és Somogybabod település között a gyorsúttal párhuzamosan új összekötő út, illetve a gyorsúttal párhuzamosan a lassújármű és kerékpáros forgalom számára burkolt szervizút épül. A mezőgazdasági művelésű területek megközelítésére pedig földutakat hoznak létre.A formabontó aszfaltrész a tervek szerint 2019-re készül el. A fejlesztést követően gyorsforgalmi úton lehet majd közlekedni Kaposvártól az M7-es autópályáig.Az út a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából 60 milliárd forintból, európai uniós és magyar források felhasználásával valósul meg. Az építkezés kivitelezője a S+S R67 Konzorcium (STRABAG Építő Kft., STRABAG AG és SOLTÚT Kft. közös ajánlattevők) - olvasható a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) közleményében.
Négynapos hétvége lett a húsvét
Az Országgyűlés munkaszüneti nappá nyilvánította nagypénteket, így idén április 14-től négynapos munkaszüneti ünneppé válik a húsvét.A Ház a munka törvénykönyve mellett további négy jogszabályban rögzítette az új munkaszüneti napot, amellyel Magyarországon tizenegy olyan munkaszüneti nap lett, amelyek hétköznapra esnek, illetve eshetnek: január 1-je, március 15-e, nagypéntek, húsvéthétfő, május 1., pünkösdhétfő, augusztus 20-a, október 23., november 1-je, december 25-e és 26-a.A nagypéntek a keresztény liturgiában a húsvét előtti péntek, amelyen a keresztények Jézus Krisztus kínszenvedéséről, kereszthaláláról és temetéséről emlékeznek meg - emlékeztetnek az előterjesztők indítványukban, hozzátéve, a munkaszüneti nap nagypéntek méltó megünneplését segíti elő.Ennek a napnak az üzenete, hogy áldozat nélkül nincs ünnep, halál nélkül nincs föltámadás, nagypéntek nélkül nincs húsvét - fogalmazott Balog Zoltán a javaslat általános vitájában.Balog Zoltán tájékoztatása alapján a nagypéntek Európában 14 országban ünnep. A miniszter kitért arra is, hogy a munkaszüneti napok száma nem feltétlenül befolyásolja egy ország gazdasági teljesítményét. Példaként említette, hogy Németországban 17 munkaszüneti nap van, Bulgáriában 16, Szlovákiában 15, Horvátországban 14, Ausztriában, Csehországban, illetve Lengyelországban 13, Dániában, Franciaországban és Belgiumban 12. Jó hatással lehet az új, négy napos hosszú hétvége a turizmusra.
Átadták a Charles de Gaulle repülőtér felújított váróját
Megújult a párizsi repülőtér 2G várója: az exkluzív környezet és szolgáltatás mellett az étkezés is felejthetetlen élményt biztosít az utasoknak.Márciustól igazán különleges utazásban lehet részük azoknak, akik az Air France Business és az Elite Plus szolgáltatásokat választják. Az Air France nem szerénykedik, ha az utasai kényelméről van szó, mi sem bizonyítja ezt jobban az ötszörösére bővített, teljes körűen felújított 730 m2-es lounge-nál.A frissen átadott váróban az emberi kéz munkája és a technológiai újítások egyvelege egyaránt az Air France utasainak gyors és gördülékeny kiszolgálását segíti. Az óriási kör alakú fogadóépületben lehetőség van önálló ügyintézésre az interaktív adminisztrációs pultoknál, az egyéni kéréseket pedig az légitársaság ügyfélszolgálati munkatársai teljesítik.A Charles de Gaulle repülőtér 2G terminálja egyaránt képviseli a hagyományos francia életérzést és az Air France fő értékeit: magas minőség, figyelemfelkeltés és ízlésesség. A kényelem, az előkelőség és a kreativitás kombinációjával a légitársaságnak sikerült megteremtenie a tökéletes és igazi francia atmoszférát.Az utasok már a belépéskor találkozhatnak a legújabb lakberendezési és formatervezési trendekkel. A világítás, a bútorok - hatalmas kanapék, a kényelmes székek és az egyedi tervezésű díszpárnák - egy meghitt, otthonos térré alakították a várót.Ugyanebben a szellemiségben született a lounge-ban található párizsi brasserie stílusú étterem is. Az elegáns étkezőt újratervezett padok veszik körül, ezzel is kontrasztot teremte a francia sikk és a modern stílus között. Az étteremben frissen készült hideg és meleg ételeket egyaránt kínálnak, késésben lévő utasok pedig a kávézó területén részesülhetnek gyors kiszolgálásban. Májustól újabb különlegességgel bővül az ételválaszték a lounge-ban: helyben sütött francia pékárukat és süteményeket is készítenek majd az Air France utasainak."Az Air France mindig is elkötelezett híve volt a kiemelkedő minőségű termékeknek és szolgáltatásoknak. Az új előcsarnok kialakításakor elsődleges célunk az volt, hogy kiszolgájuk azokat - a közepes hosszúságú távon utazó - ügyfeleinket, akik közel ugyanannyi időt töltenek a repülőgépen, mint a repülőtér csarnokaiban. Ennek a modern és hatékony térnek köszönthetően sikerült elérnünk, hogy utasaink tágas és kényelmes környezetben, gyors és egyszerű ügyintézésben, illetve utasellátásban részesüljenek. A prémium dizájnú lounge a francia építészet gyökereihez nyúlik vissza, ami egyediségnek számít a piacon." - nyilatkozta Franck Terner, az Air France vezérigazgatója.
Belép a netes vásárlás piacára a Viber
Az új funkció lehetővé teszi a csevegésen belül vásárlást, egyben a vállalat első lépését jelenti a teljes körű szolgáltatásokat biztosító mobilplatformmá válás felé.Az Egyesült Államokban március 6-tól érhető el az új funkció béta verziója, az instant vásárlást a világ többi részén ezt követően fokozatosan vezeti be idén a Viber - olvasható a közleményben. A funkció bevezetésével a Viber az anyacége, a Rakuten globális e-kereskedelmi vállalatcsoport egyik legfőbb szakterületéhez kapcsolódik. Az alkalmazáson keresztül a felhasználónak nem csupán arra nyílik majd lehetősége, hogy ugyanazon a felületen keressen termékeket és mutassa meg azokat ismerőseinek és beszélgessen róluk, de arra is, hogy akár azonnal kapcsolatba lépjen kedvenc márkáival vagy éppen megvásárolja a kiválasztott árucikket. A felhasználók ezentúl egyszerűen, a csevegésablakban található gomb megnyomásával neki is kezdhetnek a vásárlásnak. A funkció segítségével a legismertebb márkák legújabb termékei között válogathatnak, a képekkel és egyéb vizuális tartalmakkal kiegészített információkat pedig a csevegésekben azonnal megoszthatják barátaikkal, akik rögtön vissza is jelezhetnek azokról. Emellett a márkákkal vagy kereskedőkkel is közvetlenül kapcsolatba léphetnek a userek, szükség esetén azok weboldalára vagy alkalmazásába átirányítva fejezhetik be a vásárlást - írják le a közleményben részletesen a folyamatot."Az okostelefonos üzenetküldés csak most nyeri el valódi értelmét" - mondta el Djamel Agaoua, a Viber vezérigazgatója.
Hivatalosan is visszatért a legenda, de eléggé új lett a Nokia 3310
A kiszivárgott információkkal ellentétben az eredeti modelltől már kinézetre is igencsak eltérő Nokia 3310-et mutatott be a Mobile World Congress szakkiállítás nulladik napján a Nokia márka mögött álló HMD.A Nokia 3310 egy élő legenda, melyet sok dolog miatt imádtunk, például azért, mert a mobiltelefonok Chuck Norrisa. Amikor kiszivárgott, hogy a Nokia mostani nagy visszatérésével a 3310-est is visszahozzák, rengeteg emberben merült fel: nincs rá szüksége, de azért venni fog belőle egyet. A vasárnap délutáni bejelentés azonban talán egy kicsit lehűti a kedélyeket.Az új verziót is Nokia 3310-nek hívják, de a nevén kívül szerintünk nem eléggé hasonlít az eredetijére. A Nokia S30 operációs rendszerét futtató készülék kinézete jelentősen eltér a 126 millió példányban eladott nagy elődjétől.A készülék kijelzője az eredetinél nagyobb, 2,4 hüvelykes és színes. A 2017-esítés jegyében egy kamera is került bele, de azért a gyártó nagyon helyesen nem vitte ezt túlzásba: a mindössze 2 megapixeles kamera nagyon retro életérzést ígér.A telefon két legfontosabb szoftveres eleme a böngészésre, facebookozásra és e-mailek nézegetésére is jól használható Opera Mini böngésző, a használhatóságát a maximum EDGE szintű mobilnet gyengítheti. És persze van a felújított Snake játék is.Az elődhöz és más hagyományos mobilokhoz hasonlóan az akkumulátor sokáig bírja. A gyártó konkrétan "akár 25 napot" ígér - a gyakorlatban ez egy-két hét lehet, ami az okostelefonok egy-két napos világából kinézve elég jónak számít.Az új Nokia 3310 a második negyedévben jelenik majd meg, az ára 49 euró lesz, amiből itthon 20 ezer forint körüli összeg lehet.Az MWC 2017 további érdekes újdonságait itt találja. Ha értesülni szeretne a továbbiakról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Járatot indít Kambodzsába az Emirates
A kambodzsai Phnompenbe indít járatot az Emirates kétosztályos konfigurációval működő Boeing 777-300ER típusú repülőgéppel, várhatóan július 1-jétől.A dubajból induló EK388-as járat zökkenőmentesen kapcsolódik számos európai, például a párizsi, a londoni és a frankfurti szolgáltatáshoz: 9 óra 15 perckor indul és 17 óra 25 perckor érkezik Yangonba, ahonnan 18 óra 55 perckor száll fel, és 21 óra 25 perckor landol Phnompenben. A visszaútra az EK389-es járat 23 óra 10 perckor száll fel Phnompenben, és másnap 5 óra 40 perckor érkezik Dubajba egy rövid, yangoni megállót követően. Az időpontok helyi idő szerint értendők.A naponta közlekedő Dubaj-Phnompen járat elindítása egybe esik a Dubaj és Hanoi közötti közvetlen, nonstop útvonal bevezetésével: július elsejétől az Emirates Hanoiba tartó utasai yangoni megálló nélkül érhetik el a vietnámi fővárost.Az ország legnépesebb városa, a Kambodzsa közép-déli régiójában elhelyezkedő Phnompen a világörökség részét képező, Sziemreap közelében található Angkor Wat kapuja. A közelmúltban tapasztalt növekedésnek és infrastruktúra-fejlesztésnek köszönhetően Phnompen jelentős gazdasági és turisztikai úticéllá nőtte ki magát. 2015-ben több mint 4,7 millió külföldi turista érkezett Kambodzsába, ez a szám pedig 2020-ra várhatóan 8 millióra fog emelkedni. Tavaly márciusban a Phnompen Repülőtér terminálja is kibővült, amely lehetővé tette az utaskapacitás megduplázását.Az új Dubaj-Yangon-Phnompen útvonallal az Emirates lesz az egyetlen légitársaság, amely direkt szolgáltatást nyújt a két indokínai város között.Az áruszállítás tekintetében Phnompenből várhatóan a ruházati termékek lesznek népszerű export árucikkek ezen az útvonalon.A Dubaj és Phnompen között működő összes szolgáltatás kétosztályos konfigurációban (Business és Economy osztályon) jelentős méretű ingyenesen feladható poggyászt (Economy osztályon akár 35 kg, Business osztályon 40 kg) kínál. Az Emirates utasai emellett igénybe vehetik a több mint 2500 csatornát kínáló díjnyertes ice fedélzeti szórakoztatórendszert, valamint egyes Emirates repülőgépeken az ingyenesen elérhető Wi-Fi-t.
A külföldi fizetéseknél is kedvelt a bankkártya
Jelentős a fejlődés a külföldi kártya-használattal kapcsolatos ismeretek terénBudapest, 2017. február 20. - A magyar utazók egyre gyakrabban rendezik kártyával a szálláshoz és közlekedéshez kapcsolódó költségeiket - derült ki a Mastercard legfrissebb fogyasztói felméréséből1. Jelentősen nőtt azok aránya, akik utazás előtt az interneten vagy az utazási irodában fizetnek bankkártyával ezekért a szolgáltatásokért.A Mastercard kutatása szerint a magyarok 37 százaléka utazott tavaly külföldre magáncélból, ez nagyságrendileg megfelel a korábbi évek átlagának. Az utazók 40 százaléka fizette bankkártyával a szállásköltségeit (vagy annak egy részét), ami 9 százalékos növekedést jelent 2015-höz képest. A bankkártyával fizetők közül sokan még az utazás előtt, a magyarországi utazási irodában (33%) vagy az interneten (30%) rendezték a szállásköltségeket, míg 25 százalékuk a célállomáson egyenlítette ki a számlát. Tíz százalékkal nőtt azok aránya is, akik a közlekedéshez kapcsolódó költségeket fizették kártyával, itt is főleg az előre fizetés terén volt jelentős a bővülés. Nem meglepő, hogy tavalyhoz képest 5 százalékkal többen érveltek úgy, hogy azért sem visznek magukkal sok készpénzt a külföldi útjukra, mert a nagyobb költségeket (szállás, közlekedés, étkezés) már előre kifizetik.2016-ban a magyar kártyabirtokosok háromnegyede külföldre is elvitte a bankkártyáját, kétharmaduk pedig élt is a kártyás fizetéshez kapcsolódó előnyökkel. A kártyát külföldre is magával vivő felhasználók 15%-a teljes mértékben egyetértett azzal, hogy nem feltétlenül kell valutát magánál tartania, hiszen bármikor fizethet kártyával vagy vehet fel pénzt az ATM-ből, míg minden harmadik ilyen kártyabirtokos nyilatkozta azt, hogy ugyan visz valamennyi készpénzt magával, de rendszeresen fizet kártyával is külföldi utazásai során.A Mastercard kutatása azt is alátámasztotta, hogy nem csak az utazás előkészületeinél, de a külföldi pihenés során is jó szolgálatot tesz a plasztik: egyre több esetben kerül elő az utazók pénztárcájából külföldi éttermekben, a szórakoztató programok során, valamint a nem élelmiszer jellegű termékek vásárlása esetén is. 2015-höz képest nőtt továbbá az autóbérlésnél kártyával fizetők száma, de a busz- és vonatjegyekért is többen fizettek plasztikkal külföldön, mint a korábbi években. "A legfrissebb fogyasztói kutatásunk eredményei azt mutatják, hogy a magyarok egyre tudatosabbak, amikor az utazáshoz kötődő pénzügyi döntéseikről van szó. 2009 óta évről-évre felmérjük a külföldi bankkártya-használattal kapcsolatos ismereteket, és örömmel látjuk, hogy egyre kevesebb a tévhit a témában. A többség már tudja, hogy a Magyarországon kibocsátott Mastercard kártyákat külföldön is lehet használni, függetlenül attól, hogy forint vagy deviza alapú számla kapcsolódik hozzá" - mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. "Az is a magyarok tudatosságára vall, hogy sokan előre kifizetik bankkártyával a legnagyobb költségeket, így könnyebben átlátják, hogy az utazás során mekkora összeggel gazdálkodhatnak. A bankkártyát külföldre is magukkal vivők közül pedig egyre többen használják a plasztikot vásárlásra vagy készpénzfelvételre, így kímélve meg magukat a pénzváltás terhétől."