Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Törölték a Green Travelt a hatósági nyilvántartásból – Frissítve!
A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal november 17-én jogerősen visszavonta a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft. utazásszervezői és -közvetítői jogosultságát. A Green Travel márkanév nem szűnik meg, a Green Csoport hamarosan tájékoztatja a szakmát kiutazási tevékenysége folytatásáról.A hivatal közleménye szerint a "Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Kereskedelmi Hatóság (MKEH) hivatalból indult közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálta a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft. utazásszervezői tevékenységét.Az MKEH az eljárás során rendelkezésére álló adatok alapján döntést hozott és az utazási irodát hivatalból törölte az utazásszervezői és -közvetítői tevékenységet folytató vállalkozásokról vezetett közhiteles hatósági nyilvántartásból.Az utazási iroda újabb utazásokat nem szervezhet, és nem bonyolíthat le, köteles azonban az úton lévő utasait hazautaztatni, az elmaradt utazásokra befizetett előlegeket és részvételi díjakat a külön jogszabályban foglaltak szerint teljes összegben visszafizetni.Az MKEH egyúttal felhívta a QBE Insurance (Europe) Ltd. Magyarországi Fióktelepe biztosítót, hogy szükség esetén az utazási iroda vagyoni biztosítéka terhére a felmerülő intézkedéseket tegye meg.Az MKEH fentiek szerinti hatósági döntése 2016. november 17. napjától jogerős és végrehajtható.Amennyiben az utazási iroda önerőből nem képes az elmaradt utazásokra befizetett előlegeket és részvételi díjakat a külön jogszabályban foglaltak szerint teljes összegben visszafizetni, úgy a károsult utasok a QBE Insurance (Europe) Ltd. Magyarországi Fióktelepe biztosítónál nyújthatják be kárigényüket" - tartalmazza az MKEH weboldalán olvasható közlemény.A Green Travel közleményeA Green Travel Kft. saját weboldalán arról értesíti utasait és partnereit, hogy 2016. október 31. napjával megszüntette az utazásszervezői tevékenységét. Az iroda tájékoztatása szerint jelenleg külföldön utasa nem tartózkodik."A Green Travel Kft. valamennyi el nem utaztatott utasa felé fennálló tartozását rendezni fogja 2016. december 6. napjáig, ezért kéri, hogy se a MKEH-hoz, se a QBE-hez ne forduljanak ilyen igényekkel, levelezést az info@greentravel.hu e-mail címen folytatunk.A Green Csoport a kiutaztatási tevékenység folytatásáról hamarosan információt nyújt" - írja az utazási iroda weboldalán.Nem szűnik meg a Green Travel márkanévA Green Travel augusztus 21-én leállította észak-ciprusi járatát, s az utasok ezt csak a repülőtéren tudták meg. A cég közleményben adott magyarázatot a helyzetre, és Mihálka Róbert értékesítési igazgató akkor azt mondta, sem az utasoknak, sem a viszonteladóknak nincs okuk az aggodalomra.Az elmúlt néhány évben a Green Travel szinte szárnyalt, 2014-re még csak 880 millió forint vagyoni biztosítékot igazolt az MKEH felé, 2015-re már 1,060 milliárdot, melyet év közben többször meg kellett emelnie a forgalomnövekedés miatt, közben buszflottát és török vízumközpontot is fejlesztett. A 2015. évi rendkívül jó szezon után láthatóan nagyon bízott az idei esztendőben is, mert az MKEH január közepi adata szerint 2016-ra már 1,650 milliárd forint kauciót jelentett, amivel jócskán beelőzte az IBUSZ-t, s a Neckermann után a második legnagyobb vagyoni biztosítékkal rendelkezett a magyar utazási piacon.Szerkesztőségünknek pénteken délelőtt sikerült elérni a Green Travel képviselőjét, aki beszámolt az ügy hátteréről és további terveikről. Többek között elmondta, hogy a Green Travel márkanév nem szűnik meg, a kiutaztatási tevékenységet a Green Holidays viszi majd tovább. A részletekről hamarosan olvashatnak weboldalunkon.
Reszkessetek, légitársaságok: kilépett a Flight Refund a nemzetközi színtérre!
Az elmúlt évek informatikai fejlesztései és nemzetközi kapcsolatai erősítése révén a közép- és kelet-európai régió meghatározó szereplőjévé kíván válni az utasok kártérítési követeléseit a légitársaságokon behajtó Flight Refund Kft. A légitársaságoknak az esetben kell rettegnie, ha az uniós jogszabályoknak nem eleget téve nem kárpótolják az utast, akinek járata három óránál többet késik, törlik a járatát, vagy megtagadják a beszállást — derült ki egy csütörtöki, budapesti sajtóeseményen.Európa-szerte a tavalyi mintegy 17,5 millió járatból 136 909-et töröltek, 56 816 járat késése haladta meg a 3 órát. Magyarországra ebből 377 törlés és 187 3 óránál hosszabb késés jutott — derült ki a céget bemutató prezentációból. Az előző öt évet összesítve egy másik, szintén erre a piacra belépett vállalkozás szerint mintegy 297 ezer magyar utas lenne jogosult 23 milliárd forintnyi kártérítésre, 97 százalékuk nem nyújtott be kártérítési igényt. A Flight Refund szerint ennél is rosszabb az arány. Saját felméréseik szerint a jogosult utasok kevesebb mint 1%-a él a jogával annak ellenére, hogy 3-5 évre visszamenőleg is érvényesíthetők a kártérítési igények. "Nyugat-Európában sokkal tudatosabbak a fogyasztók" — tájékoztatott Varga Eszter tulajdonos. Ott már évek óta számos cég kínálja e téren szolgáltatásait. "Szemléletváltásra van szükség!" — hívta fel a figyelmet Varga hozzátéve, hogy a légitársaságok a gyenge hazai fogyasztói tudat miatt vissza-visszaélnek erőfölényükkel, a "fárasztásos" módszert alkalmazzák.A honlapjukon regisztráló utas, vagy a velük leszerződő utazási iroda a követelést átadja a Flight Refundnak, így a légitársasággal szemben az általa megbízott ügyvédi irodák révén a kft. jár el bruttó 30%-os sikerdíj fejében, az ügyfélnek egyéb költsége nincs. "Ez egy flat rate, ami akkor is ennyi, ha bíróságra kerül az eset, és akkor is, ha az első felszólításra fizet a légitársaság. Az eddigi esetek alapján 98%-os sikerrátáról számol be Bolyó Anikó ügyvezető. A magas arány oka, hogy csak bizonyíthatóan a légitársaság hibájából történő esetekben mennek neki a fuvarozónak. Hogy érdemes foglalkozni egy esettel vagy nem, azt 3 napon belül eldöntik a vállalat munkatársai. Az idézett jogszabály szerint egyebek mellett 1500 kilométerig 250 euró, 1500-3500 között EU belül és kívül 400, 3500 kilométeres út fölött 600 eurónyi kártérítés jár. De számos körülmény — utasrosszullét, bonyolult időjárási körülmények, madárrajjal történő ütközés, vagy akár a hidraulikus pumpa meghibásodása — fordulhat elő, amely alapján a fuvarozónak nem kell fizetnie. Az egyes esetek részletes kivizsgálást igényelnek. "Az ügyek ritkán feketék vagy fehérek, rengeteg a maybe case, talán-eset" — hangsúlyozta Varga Eszter. Az uniós jogszabály bár az EU területére terjed ki, minden, az unióból induló, de nem az EU-ban megtelepedett légitáraság által üzemeltett járatra, valamint a közösségen kívülről induló, de EU-s légitársaságok járataira is vonatkozik. Ha szükséges, a jogi procedúrát a légitársaság székhelye szerinti országban, helyi joggyakorlat szerint folytatják le, melynek elindításához amúgy az utas részéről elegendő a beszállókártya, vagy a foglalás visszaigzolása.Ennél több információt kapnak a nagy erőkkel célzott utazásszervezői ügyfelektől, akikkel a GDS-ek által fejlesztett platformok segítségével tartják a kapcsolatot. Az Amadeus által is támogatott informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek e-mailben arról, hogy kártérítésre jogosultak. Varga Eszterék a tágabb régióban tervezik a terjeszkedését, Lengyelországtól Görögországig. Mint Bolyó Anikó elmondta, eredményes tárgyalásokat folytattak szomszédos országok online illetve offline utazásszervezőivel.A Flight Refund 2012-ben kétfős családi vállalkozásként jelent meg a magyar piacon. Több év informatikai fejlesztés és a tavalyi újbóli színrelépést követően a rendszer egy évi próbaüzeme következett. Idén épültek ki a nemzetközi kapcsolatok egy barcelonai ügyvédi iroda révén, illetve korábban elhárult az az adminisztratív akadály is, amivel a légitársaságok igyekeztek a cégen fogást találni. Magyarországon az EU-tagországok közt egyedülálló módon hasonló vállalkozásokba be kell vonni egy, az MNB által engedélyezett követeléskezelő céget. A kihívást a PannonHitel Pénzügyi Zrt. bevonásával sikerült megoldani.Újságírói kérdésre, mely szerint tartanak-e attól, hogy a légitársaságok az akár 3000 forintos menettérti jegyek esetében a visszafizetendő kártérítés mértékének csökkentéséért lobbiznak majd, Varga Eszter azt válaszolta: "Ez egy ilyen játék". Hozzátette: az összes jelenleg meglévő kártérítési igény teljes mértékű kifizetése is mindössze egy százalékkal emelné a légitársaságok költségeit.
Létszámstop Dubrovnikban és a Plitvicei-tavaknál
Túl sok a turista Dubrovnikban, ezért a városvezetés úgy döntött, korlátozza a városmagban egy időben tartózkodó látogatók számát - közölte a Vecernji List horvát napilap hétfőn. Hasonló lépésre kell elszánnia magát a Plitvicei-tavak nemzeti parknak is, ellenkező esetben lekerülhet a UNESCO világörökség listájáról.Azoknak a turistáknak, akik jövőre szeretnék meglátogatni Dubrovnik városát, előre be kell jelentkezniük és időpontot kell kérniük - írta alap.A következő szezontól ugyanis mindössze hatezer, a városlakókkal együtt egyszerre 8 ezer ember tartózkodhat a város központjában.Andro Vlahusic polgármester kijelentette: a kameráknak köszönhetően minden pillanatban tudni fogják, hányan vannak az óvárosban, ha pedig a szám eléri a 8 ezret, leállítják a taxikat, az autóbuszokat és az utasszállító hajókat is. Mint mondta, ha ennél többen vannak a városmagban, túl nagy a zsúfoltság, a fejetlenség, a zűrzavar, és romlik a biztonság.Nyolc évvel ezelőtt félmillió turista látogatott egy szezonba az óvárosba, ma ez a szám eléri az egymilliót, ezért kénytelenek tehermentesíteni a városmagot a nyári szezonban - magyarázta a polgármester.A nyár folyamán többször is beszámoltak a híradások arról, hogy a városmag egyetlen szárazföldi bejáratánál, a nyugati kapunál nem tudtak kijönni az emberek az óvárosból a befelé özönlő tömeg miatt, a túlzsúfoltságtól szinte levegőt sem lehetett kapni, az embereket pedig az önkormányzat alkalmazottainak kellett irányítani. A városlakók órákig nem tudtak hazajutni.A létszámstop csak egy intézkedés a sok közül, amit a városvezetés be akar vezetni. A vendéglátó helyek kevesebb széket és asztalt tehetnek a közterületekre a jövőben, így több lesz a hely a sétára. Számos forgalomkorlátozást is bevezetnek, valamint megemelik az árakat is: a dubrovniki városfalra 150 kuna (6 ezer forint ), míg a múzeumokba 120 kuna (5 ezer forint) lesz a belépő.Hasonló problémákkal küzd a Krka-vízesés és a Plitvicei-tavak nemzeti park, ahol a turisták száma komolyan veszélyeztetni a természeti örökség megtartását.Az UNESCO jövő februárig adott időt a Plitvicei-tavak vezetésének, hogy eleget tegyen kéréseiknek: akciótervet kell készíteniük arról, a turisták mekkora számban, milyen feltételek mellett látogathatják a nemzeti parkot. A térség területrendezési tervét is összhangba kell hozni az előírásokkal. Ellenkező esetben a térség lekerülhet az UNESCO világörökségi listájáról.A Plitvicei-tavakat 1,3 millió turista látogatja meg egy szezonban, és a környező üdülőtelepeken lakók száma is a kétszeresére nő ilyenkor. A szigorú előírások ellenére a látogatók sokszor letérnek az ösvényekről, ezért sok a baleset. Megfürdenek a tavakban, ami tilos. A turisták többsége is a túlzsúfoltságra panaszkodik.
Öt új úti cél Budapestről a téli menetrendben
A nyári időszakban bevezetett 19 új járat után a Budapest Airport most további 5 új útvonalat szerepeltethet a téli menetrendben a Wizz Air, a Ryanair és az easyJet jóvoltából. A téli időszakban hagyományosan sokkal kisebb volt a forgalom még évekkel ezelőtt, mostanra azonban ez a szezon sem marad el sokkal a nyári kínálattól - hangsúlyozta Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője. A szakember szerint ma már sokkal több lehetőség van, ha pár napra, vagy egy-két hétre magunk mögött akarjuk hagyni a hideget, ráadásul Európán belül is óriási a választék a városok között.A Wizz Air heti három járatot kínál Budapest bolgár testvérvárosába, Szófiába, heti egyet-egyet pedig két kanári-szigeteki desztinációba: Fuerteventurába és a hét nagy sziget közül a legkeletebbre fekvő Lanzarote-ba. Ezekkel együtt a Wizz Air már a hétből három kanári-szigeteki célállomásra repíti el utasait: a sort Tenerife kezdte tavaly áprilisban. A fuerteventurai járat október 30-án startolt, a lanzarote-i járat pedig pár nap különbséggel november 2-án követte.Október 31-től heti három alkalommal, hétfőn, csütörtökön és szombaton közlekedik az easyJet járata Velencébe. A legnagyobb brit diszkont-légitársaság az utazástervezést is megkönnyíti: mindhárom napon más-más időpontban, egyszer kora reggel, egyszer kora délután, egyszer pedig késő este közlekedteti járatait, így az utasok akár kényelmi szempontokat figyelembe véve is választhatnak a menetrend kínálatából.Februárban egyébként újabb easyJet-járat indulása várható: amszterdami úti céljával együtt a légitársaság nyolc járatot kínál Magyarországról.A Ryanair november 1-jétől működteti nürnbergi napi járatát, amire egyébként régóta erős igény mutatkozott: Bajorország második legnagyobb városában mintegy 60 ezer magyar él, így mind személyes, mind üzleti szempontból fontos célállomás. Nürnbergi járatával együtt a Ryanair összesen húsz útvonalat kínál Budapestről.
Tovább fiatalítja flottáját az Emirates
Kivonta a forgalomból utolsó A330-as és A340-es gépét az Emirates, így flottája most már kizárólag A380-as és B777-es gépekből áll.Az Emirates a közelmúltban vonta ki a forgalomból az A6-EAK jelzésű repülőgépet, amely a légitársaság korábban szolgáló, 29 darabból álló A330-as típusú gépparkjának utolsó tagja volt. A flottához 2002-ben csatlakozott A6-EAK a 14,5 év alatt több mint 60 ezer órát töltött a levegőben, és mintegy 45 millió kilométert tett meg. Az Emirates a flotta utolsó A340-es típusú, A6-ERN jelzésű repülőgép működtetését is leállította. Az 1999-ben gyártott gép 2004-ben került a légitársaság flottájába.2015 januárja óta az Emirates összesen 18 darab A330-ast és 5 darab A340-est vont ki a flottájából. A társaság e géptípusokat átlagosan 16,5 évig üzemeltette, ami jóval kevesebb, mint az iparágban jellemző 25 éves átlag. A 2015 januárja óta kivont gépeken kívül az Emirates 2017-2018-ban további 25 repülőgép működtetésének leállítását tervezi.Az idősebb gépek kivonásával párhuzamosan fiatalabb, modernebb gépek érkeztek a légitársaság gépparkjába. Ennek eredményeképp az Emirates rendelkezik a légiipar egyik legfiatalabb, 5,2 éves átlagéletkorú flottájával. Legfiatalabb gépe a 2016 októberében átvett újgenerációs, az Emirates 85-dik A380-asa, valamint 125-dik, kevesebb mint kéthetes Boeing 777-300ER típusa. Az Emirates kizárólag A380-as és B777-es gépekből álló flottájának kisebb a környezeti hatása, mivel a kivont gépekhez képest mindkét típusnak kedvezőbb az üzemanyag-hatékonysága és alacsonyabb a károsanyag-kibocsátása.A 2016-os naptári évben az Emirates számára összesen 36 új gépet - 20 darab A380-ast és 16 darab B777-est - szállítanak, beleértve a 2016 novemberétől érkező újgenerációs Boeing 777-300ER géptípust is, amely továbbfejlesztett business osztályú ülésekkel és többek között alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással működik majd.Jelenleg az Emirates az Airbus 380-as és a Boeing 777-es géptípus legnagyobb működtetője: flottája 85 darab A380-assal és 160 darab B777-essel rendelkezik. A megrendelt további 234 darab gépből, amelyek összértéke meghaladja a 112 milliárd dollárt, 150 darab az új, 2020-tól érkező Boeing 777X. A géptípus számos utasközpontú fedélzeti szolgáltatással működik majd, így például nagyobb ablakokkal, belmagassággal és szélesebb utastérrel várja az utasokat mindamellett, hogy az idősebb gépekhez képest kedvezőbb üzemanyag-hatékonysággal üzemel.
Először nyert díjat magyar sör Európa legnagyobb sörversenyén
Bronzérmes lett a budapesti HopTop Brewery Midnight Express nevű söre a European Beer Star nemzetközi sörverseny Dry Stout kategóriájában, ezzel magyar sör először szerzett díjat Európa legnagyobb sörversenyén.A 2004 óta minden évben megrendezett European Beer Star a világ egyik legnagyobb és legismertebb sörszakmai seregszemléje, amelyre idén a világ 44 országából 2103 sört neveztek.A European Beer Star elismertségét többek között szakértő és szigorú bíráinak köszönheti. Idén 124 fős szakértői kör vakkóstolással értékelte a sörök szín-, illat-, ízvilágát és az összbenyomást. A harminc országból érkező bírák között sörfőző mesterek, ismert szakemberek és sörsommelier-k szerepeltek.Más versenyekkel ellentétben a European Beer Staron kategóriánként csupán egy-egy arany-, ezüst- és bronzérmet ítélnek meg. Amennyiben a zsűri nem talál olyan sört, amely elérné az elvárt szintet, az adott érmet abban az évben nem osztják ki.Ali Rawech Szami, a HopTop Brewery tulajdonosa elmondta, a rangos nemzetközi versenyre már több magyar sörfőzde is nevezett, de közülük a HopTop tudott először érmet elhozni. Az augusztusban indult sörfőzde vezetője emlékeztetett arra, hogy Magyarországot ma elsősorban borairól ismerik, az ilyen sikerek azonban segítenek felhívni a nemzetközi közönség figyelmét arra, hogy az országban már kiváló minőségű sörök is készülnek.A szerdai nürnbergi díjkiosztón elismert Midnight Express a sörfőzde jellemzése szerint igazi, hamisítatlan fekete sör, bársonyos krémes habbal. Hidegen a pörkölt, kávés, füstös illatok, ízek jellemzik, és ahogy lassan enged fel a hidegségéből, úgy jönnek elő a csokoládés ízek
Lifttel a Hiltonba egy 300 ezer éves barlangon át
Augusztus elseje óta a nagy buszokkal érkező csoportok a Hunyadi János út felől, egy 300 ezer éves barlangrészen átsétálva, majd lifttel érkezhetnek a group check in lobbihoz, ami nem csak különleges, de impozáns látvány is.Ilyen az, amikor szükségből sikerül erényt kovácsolni - mondta Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere a Hilton Historic Lounge nevet viselő group check in lobbijának avatásán, október 11-én. Hozzátette: olyan megoldás született, amely segít megóvni a történelmi budavári épített örökséget, s közben a korábbinál is magasabbra emeli a Hilton szálloda szolgáltatási színvonalát. Örömét fejezte ki, hogy az önkormányzat hozzájárulhatott a beruházáshoz azzal, hogy uniós forrásból alakították ki a szálloda alatti buszfordulót, s ugyanilyen pénzből végezték el a környezet rendbetételét, felújítását.A Danubiusnak az esemény kapcsán kiadott közleményéből megtudhattuk, hogy a Budavári Önkormányzat már korábban szorgalmazta, hogy a vár területén minimálisra csökkenjen a buszforgalom, így a Hilton Budapest szálloda számára is megoldandó feladattá vált, hogy buszos vendégei részére a lehető legkényelmesebbé tegye az érkezéssel illetve távozással együtt járó ki- és beszállást.A Danubius Hotels Group végül arra az elhatározásra jutott, hogy a szállodához busszal érkező vendégeket ezentúl egy új bejáraton keresztül, a várfalon belüli terület érintése nélkül érkezteti. A beruházás során a sziklába bányászati munkával süllyesztett aknán keresztül két 26 személyes hidraulikus felvonó szállítja a vendégeket a várfal tövétől az újonnan kialakított vendégfogadó térbe.Érdekesség, hogy az újonnan kialakított lobbi szintről a Parlament látványa tárul a vendég elé. A Historical Lounge recepciójára érkezve az angol Goddard & Littlefair tervező iroda által kialakított elegáns, modern és komfortos belsőépítészeti megoldásokkal találkozhattak.A csoporttal érkező vendégek, mint jelen esetben az estre meghívottak is, teljes körű kiszolgálást kaptak: a ki- és bejelentkezés mellett, akárcsak a főbejáratnál található recepció esetében, itt is mód van a poggyászok tárolására, továbbá teakonyha és illemhelyiségek teszik kényelmessé a várakozás perceit. A bejelentkezés után a vendégeknek nincs más dolguk, mint a kerengő oldalából induló új liftekkel feljutni az emeleti szobájukhoz.
A legszigorúbban őrzött helyek a nagyvilágban, ahová biztosan nem engednek be
Filmekből, könyvekből, újságcikkekből tudjuk, hogy több, egyszerű földi halandók által megközelíthetetlen, titkos és rendkívül jól védett hely létezik manapság bolygónkon. Íme néhány, ahová nem sokan tehetik be a lábukat - és ők is kizárólag különleges engedélyek birtokában!Vatikáni Titkos Levéltár, Róma2012-ben volt 400 éve, hogy leválasztották az Apostoli Könyvtártól a különleges és titkos iratok számára létrehozott központi adattárt. Becslések szerint a polcok hossza nagyjából 85 kilométer, ezeken tárolnak 35 ezer dokumentumot - köztük Galilei perének anyagát -, míg az 1939 utáni darabokat a pincében őrzik. Ide nem léphet be akárki, a kutatók közül is csak az, aki speciális engedélyt kap, és szigorúan korlátozzák azt is, hogy mely iratokhoz jár a hozzáférés (a pincében tárolt anyaghoz nem férhet hozzá látogató).Az 51-es körzet, Nevada, USAA titokzatos katonai bázis megnyitását - amely fölött állandó repülési tilalom volt a külvilág számára érvényben - 1955-ben maga Eisenhower rendelte el, és létezését a kormány hivatalosan csak 2013-ban ismerte el. A légi támaszpontot egy kiszáradt tó medrében hozták létre, és különleges repülőgépek titkos tesztelésére használták. A leggyorsabban és legmagasabban, olykor a radar számára csaknem 100 százalékig észlelhetetlen felderítő- és lopakodó gépeket a hivatalos vélemény szerint tévesen észlelték azonosítatlan repülő tárgyakként (ufó).Azonban még a légi támaszpont megnyitása előtt, 1947-ben Roswell városának határában a helyiek állítása szerint egy repülő csészealj csapódott az egyik farmer földjébe, benne három idegen lény holttestével. A maradványokat órákon belül a legközelebbi katonai bázisra szállították, később pedig az 51-es körzetben tárolták. A hivatalos verzió meteorológiai ballon lezuhanásáról beszél, ugyanakkor az ufóhívők szerint az, hogy a Roswell-akta továbbra sem hozzáférhető - még az amerikai szenátorok számára sem -, bizonyítja az idegen lények létezését.A világ aranytartalékát őrző páncélterem, New York, USAA Liberty Street 33. szám alatt őrzik - 25 méter mélyen - 100 ország 6400 tonna súlyú aranytartalékát (ez a világ jegybanki aranytartalékainak 22 százaléka). A legszigorúbb óvintézkedések - zárt láncú kamerarendszer és az elektronikus felügyeleti szisztéma - védik a Szövetségi Tartalékbank épületét és az ott tárolt, téglaformába öntött nemesfém letétet, melyet robotszerkezetek mozgatnak, és mesterlövészek biztosítanak.Koreai demilitarizált övezetÉszak- és Dél-Korea között húzódik a világ egyik legjobban őrzött határsávja. A 257,5 kilométer hosszú és 4 kilométer széles, mindkét oldalról szigorúan védett övezetbe ritkán teszi be a lábát ember, így lassan természetvédelmi övezetté alakul át.A mormon egyház titkos tárolója, Utah, USAEgyesek barlangként, mások pinceként emlegetik a mormon egyház 1962-ben megépült tárolóját, amelyről nagyon nehéz fotót találni. Az ép ésszel felfoghatatlanul agyonőrzött és -hallgatott helyen genealógiai és történelmi feljegyzéseket tárolnak, ezeket hőmérséklet-szabályozó, mozgás- és hőérzékelő is védi az erős őrségen kívül.Fort Knox, USABár filmen már majdnem sikerült behatolni az Amerikai Egyesült Államok különleges kincstárába és kifosztani azt (James Bond ezt személyesen akadályozta meg), valójában halvány esély sincs a megközelítésére sem. Az USA aranytartalékát és néhány különlegesen fontos és értékes dokumentumot helyeztek el itt, melyeket katonaság és egy robbanás- és bombabiztos, 22 tonnás ajtó őriz. Közkeletű tévedés azonban, hogy itt található a Függetlenségi nyilatkozat eredeti példánya is, az ugyanis a Nemzeti Archívumban, Washingtonban tekinthető meg.Szaddám Huszein hajdani bagdadi bunkere, IrakA nem is olyan régmúlt legjobban őrzött, legbiztonságosabbra épített és egyik legtitkosabb helye volt a bukott diktátor, Szaddám bunkere, melyet úgy terveztek, hogy még egy nukleáris támadást is átvészeljen. 50 embert tudtak elszállásolni 30 méter mélyen, és a menedék sikeresen esett át 7 bomba- és 20 cirkálórakéta-támadáson. A diktátor további sorsát mindnyájan ismerjük...
Kevesebb külföldi, több belföldi éjszaka júniusban
Júniusban a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 1,4 százalékkal csökkent, míg a belföldi vendégeké 4,3 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, így a teljes forgalom 1,5 százalékkal haladta meg a tavaly júniusit, a májusi 1 százalékos növekedés után - jelentette a KSH.A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele 2,9 százalékkal nőtt, és elérte a 35,9 milliárd forintot. Ezen belül a szállásdíjbevétel 4,2 százalékkal, 21,570 milliárd forintra emelkedett, a vendéglátás bevétele 0,7 százalékkal csökkent és 7,209 milliárd forint volt, az egyéb bevételek 2,7 százalékkal, 7,087 milliárd forintra emelkedtek.A szállodák szobakihasználtsága 1,0 százalékponttal, 58,5 százalékra nőtt a tavaly júniusihoz képest.Széchenyi Pihenőkártyával a kártyatulajdonosok a kereskedelmi szálláshelyeken 0,5 százalékkal kevesebbet, 1,488 milliárd forintot költöttek júniusban. Az első fél évben viszont 6,9 százalékkal nőtt a SZÉP-kártya felhasználási értéke a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégek összesen 7,469 milliárd forintot költöttek.A kiadható szobákra jutó átlagos szobaár bevétel (REVPAR) júniusban 10 ezer 728 forint, az egy szobára jutó teljes bevétel (TREVPAR) 17 ezer 839 forint volt, 4,7, illetve 2,9 százalékkal több az egy évvel korábbinál.Január-júniusban a szálláshelyek 4,5 százalékkal több, 10 millió 979 ezer vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek 3,4 százalékkal, a belföldi vendégek 5,6 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken az első fél évben az előző év azonos időszakához képest.Az első fél évben a kereskedelmi szálláshelyek folyó áron összesen 6,6 százalékkal nagyobb, 168,5 milliárd forint bruttó árbevételt értek el. Ebből a szállásdíj 96,094 milliárd forint volt, 8,4 százalékkal több, mint a múlt év azonos időszakban, a vendéglátásból származó bevétel 1,7 százalékkal, 35,756 milliárdra nőtt, az egyéb bevételek 6,7 százalékkal, 36,604 milliárd forintra emelkedtek.Júniusban a legjelentősebb küldő országok közül az Egyesült Királyságból, Csehországból és az Egyesült Államokból érkező vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma 8,5, 13 és 3,9 százalékkal emelkedett, a német turisták viszont 11, a lengyelek 16, az osztrákok és az oroszok pedig egyformán 15 százalékkal rövidebb ideig maradtak.
Rió, a varázslatos város, a problémás olimpiai helyszín mögött
Brazília második legnagyobb városában újra karneváli hangulat uralkodik: világraszóló megnyitó ünnepséggel megkezdődött a XXXI. nyári olimpiai játékok, melyet a nyári paralimpiai játékok követnek. Rio de Janeiro az első dél-amerikai város, ahol ilyen nagyszabású sportesemény zajlik. Hallottunk a finanszírozási nehézségekről, a problémás olimpiai faluról, a szennyezett vízről. Most azonban arra voltunk kíváncsiak, hogy az izgalmas versengések mellett mi az, amit semmiképpen nem lehet kihagyni, ha Rióban jár az ember.A Megváltó Krisztus szobraNem csupán a város és az állam jelképének tartják, de a világon ez a legismertebb Krisztus-szobor, és egyedüli 20. századi építményként került be a világ hét csodája közé. A Tijuca Erdei Nemzeti Parkban áll a 700 méter magas Corcovado-hegyen az art deco szobor, melyet a lengyel és francia származású szobrász, Paul Landowski tervezett, Heitor da Silva Costa brazil és Albert Caquot francia mérnök épített. 1922 és 1931 között készült el a brazil katolikusok adományaiból. 220 lépcső vezet fel Krisztus lábához, de a kényelmesebbek mozgólépcsővel is megtehetik az utat. A 30 méter magas, beton és zsírkő műalkotás 700 tonnát nyom (a 8 méter magas talapzat, amely egy kápolnát rejt magában még 300 tonna), autóval, busszal, fogaskerekűvel és gyalog közelíthető meg, évente kétmillióan keresik fel. Ez a szám nemsokára minden bizonnyal megdől.Copacabana BeachA 4 kilométer hosszan elnyúló, fekete-fehér kövekből álló híres copacabanai sétányt 1930-ban hozták létre. Hullámszerű érzést kelt a szemlélőben. Amint felkel a nap, a mintegy száz méter széles homokos strandot kocogók és jógázók lepik el, alkonyatkor pedig itt rúgják a bőrt a futball szerelmesei (nem egy nagy focisztár pályafutása kezdődött itt el). A város szívében lévő homokos tengerpart mellett párhuzamosan meghúzódó kisebb utcák évszázados épületeket, előkelő szállodákat és hangulatos éttermeket és kávézókat rejtenek. A híres Copacabana Palace az 1933-ban forgatott filmben is szerepelt, és azóta is filmsztárok kedvenc helye.Botanikus Kert (Jardim Botanico)A Rodrigo de Freitas Lagúna (melyet parkok és sportklubok vesznek körbe, és gyakran zajlanak regatta versenyek a vizén) nyugati oldalán található Rio egyik legfőbb nevezetessége, az 1800-as évek elején létrehozott, a világ több mint 7000 növényfaját összegyűjtő Botanikus Kert. A varázslatos természeti környezetben megcsodálhatjuk az Amazonas (a világ leghosszabb folyója!) vidékének különlegességeit, köztük a méltán híres tavirózsákat is egy japánkert víztükrében, gyönyörködhetünk 600 orchideafajban, sétálhatunk óriásra nőtt pálmafák, művészi szobrok és szökőkutak között. Einstein életének egyik legnagyobb élményeként tartotta számon itteni látogatását.Cukorsüveg-hegy75 férőhelyes, drótkötélpályán közlekedő üvegkabin visz fel a város jelképe, a 394 méter magas gránittömb, a híres Cukorsüveg-hegy tetejére. A lélegzetelállító utazás alatt madártávlatból felejthetetlen kilátás nyílik Rio összes nevezetességére.Maracana StadionMivel a foci messze a legnépszerűbb és legfontosabb sport Brazíliában, ez a stadion egykor a világ legtöbb nézőt befogadó sportlétesítménye volt: egyszerre 200 ezren nézhettek itt meccseket, amikor 1950-ben megnyitotta kapuit. Ma már ez a szám lecsökkent 80 ezerre a biztonsági előírások szigorú betartása érdekében, valamint azért, mert minden néző számára ülőhelyet akartak biztosítani a 2014-es futball-világbajnokságra készülődve. Jelenlegi méreteivel Dél-Amerika legnagyobb stadionja.Selaron-lépcső1990-ben egy chilei származású művész a háza előtti hosszú lépcsősort elkezdte csempével, kerámiával és tükördarabokkal mozaikszerűen díszíteni főként a brazil zászló színeit (kék, zöld és sárga) használva. A műalkotást köszönetül szánta választott hazájának. A 125 méter magas, 250 lépcsőből álló építményhez Jorge Selaron építkezésekről gyűjtögette a díszítőanyagot, később olyan híressé vált az alkotás, hogy a turisták ajándékba hoztak magukkal otthonról egy-egy darabot. Ma már több mint 60 országból származó burkolati elem díszíti az egyedülálló lépcsősort, 2013-ban munka közben itt érte a halál a nagylelkű művészt.Szent Sebestyén Székesegyház (Catedral de São Sebastião)1964 és 1979 között épült Edgar Fonseca tervei alapján az Új Katedrális, Rio modern székesegyháza, amelyhez a tervező az ihletet a maja piramisok értelmezéséből merítette. A 96 méter magas belső térrel rendelkező épület 4 nagy, 64 méter magas üvegablaka gondoskodik a természetes nappali megvilágításról, míg az 5000 férőhellyel büszkélkedő katedrálist éjszakára belülről világítják ki, állítólag felejthetetlen látvány.Tijuca Nemzeti ParkA 3300 hektáros Tijuca Erdőség a legnagyobb területű, városban található erdő, amelyet megóvtak a kávéültetvények miatti pusztulástól. Őshonos fajok élnek itt, többek között a brazil mosómedve, a kapucinus majmok, a sólymok és a ragyogó kék pillangók otthona. A nemzeti parkban több festői vízesést is találunk, látványos hegyeket (a bátrabbak megmászhatják többek között a legmagasabb csúcsot, a Pico da Tijucát, ahonnan kilátás nyílik a Guanabara-öbölre), de ellátogathatunk a Mayrink Kápolnába is, amelyet a híres brazil festő, Cândido Portinari freskói díszítenek.Szamba és koktélok - Lapa-negyedSemmiképpen nem szabad Rióból hazatérni úgy, hogy nem kóstolunk meg egy brazil koktélspecialitást, vagy nem érezzük néhány percre a szamba lüktetését és hangulatát! A pezsgő éjszakai életéről ismert Lapa egykor piros lámpás negyed volt, az 1800-as években épült házak nagy része ma étterem és bár, ahol a brazil konyha legfinomabb fogásait kóstolhatjuk meg a cukornádból és lime-ból készült nemzeti ital, a Caipirinha-koktél kíséretében, miközben szambatáncosok szórakoztatnak minket, de ha kedvünk van, akár magunk is táncra perdülhetünk!