Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Figyelem: leginkább az 50 euróst hamisítják
Az Európai Központi Bank tájékoztatása szerint az év első hat hónapjában az uniós jegybank 293 ezer darab hamis euró-bankjegyet vont ki a forgalomból. Az egy évvel korábbi hasonló adathoz képest csökkenés tapasztalható, hiszen 2004 első félévében 307 ezer darab hamis bankót regisztráltak. Szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy a hamis bankjegyek száma elenyésző, hiszen "hiteles" euró-papírpénzből mintegy 9 milliárd darab van forgalomban világszerte - tudósít az euróhírek.hu.A címletek közül messze az 50-es a legnépszerűbb a hamisítók körében, az álpénzek címleteinek százalékos megoszlása:50 eurós: 62 százalék,20 eurós: 16 százalék,100 eurós: 9 százalék,10 eurós: 6 százalék,200 eurós: 5 százalék,5 eurós: 1 százalék,500 eurós: 1 százalékNem meglepő, hogy a forgalomból kiszűrt hamis eurók 97 százalékát az euróövezet 12 országában találták. További 2 százaléknyit az euróövezeten kívüli uniós országokban, a fennmaradó 1 százaléknyi pedig a világ többi részéből származik. Az EKB a most közzétett adatok kapcsán újólag felhívja az uniós polgárok figyelmét arra, hogy a számos biztonsági megoldás ellenére az euró-bankjegyekhez hasonló papírpénzek bárhol felbukkanhatnak. Egy kis figyelemmel ezeket könnyen fel lehet ismerni. Az EKB azt tanácsolja, hogy ha kételyeink vannak, a gyanús bankjegyet hasonlítsunk össze egy biztosan eredetivel.Amennyiben hamisítvány kerül hozzánk, azt a rendőrséghez, illetve az ország jegybankjához kérik eljuttatni, a lehető legrészletesebb leírást adva a pénz eredetéről. Nálunk az MNB Pénzforgalmi, emissziószabályozási és - szervezési főosztályára, ahonnan visszakapjuk a pénzt, ha az nem hamis, ellenkező esetben ellenérték térítése nélkül megőrzésre nyilvántartásba veszik. Forrás: Napi Gazdaság
Hat diszkont-légitársaság repül majd Ferihegy 1-rol
Szeptember 1-től hat diszkont-légitársaság: a Sky Europe (utasforgalmának további növelése, illetve az utazóközönség összetételének bővítése érdekében a légitársaság naponta autóbuszjáratot indít Nyíregyházáról és Debrecenből), a Wizz Air, a Easy Jet, a Germanwigs, a Malmö Aviation és a Norvegian Air használja majd a most felújított Ferihegy 1-es terminált - tudta meg a NAPI Gazdaság.A cégeknek sikerült megállapodniuk egymással, illetve a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt.-vel menetrendjükről, vagyis némileg módosították az őszi indulásaikat, illetve érkezéseiket annak érdekében, hogy valamennyien elférjenek a légikikötőben. A légitársaságok utasainak fejenként 9,15 eurót kell majd reptérhasználati díjként kifizetniük, amit korábban sokalltak a légitársaságok, most azonban, miután sikerült menetrendjükben megállapodniuk, egyúttal elkerülték a felfelé történő licitet. Ez a 9,15 euró azonban kevesebb lesz a diszkontcégek utasai által ma a Ferihegy 2 után fizetett díjaknál, ott ugyanis meghaladják a 13 eurót. A diszkont-légitársaságok azonban már most attól tartanak, hogy a későbbiekben, például majd novemberben, amikor a következő időszak menetrendjéről kell megállapodniuk, nem találnak ilyen zökkenőmentesen megoldást. A légi közlekedés további várható növekedése miatt elképzelhetőnek tartják, hogy nem férnek majd el a terminálon, pontosabban egy-egy időszakokban számítanak zsúfoltságra, amikor valamennyien a legideálisabbnak tartanák a gépeik indulását, s ekkor már minden bizonnyal nem lesz elkerülhető az árlicit. A diszkontcégek egyébként már felvetették a Ferihegy 1 további bővítésének szükségességét.Amint korábban jelezték a Malév privatizációjában részt vevő Aviation Solution Befektetési Konzorcium szakmai befektető bevonását is tervezi, pénteken Pawel Klimiukra, a LOT szóvivője a Reutersnek arról számolt be, hogy a LOT csatlakozási tárgyalásokat folytat a Malév korábbi menedzsmentje által vezetett konzorciummal, de a tárgyalások jelenleg még kezdeti szakaszban vannak. A Malév másik vevőjelöltje, az orosz Airbridge Szövetség vezetője, a KrasAir. Az ÁPV Rt. tájékoztatója szerint 6-8 hét múlva várható döntés a Malév privatizációjában. Forrás: Napi Gazdaság
Újabb határátlépési lehetőség Ausztriába, Szlovéniába és Szlovákiába
Turisztikai célokat szolgálnak majd azok a tervezett határátlépési pontok, amelyekről a magyar kormány a szomszédos uniós tagországokkal, Ausztriával, Szlovéniával és Szlovákiával is folytat tárgyalásokat. Az egyezmény megkötéséről valamennyi érintett ország képviselője szándéknyilatkozatot írtak már alá, ám azt egyelőre nem lehet pontosan megmondani, hogy végül hány határátlépési pontot fognak kijelölni. Ezeken a határátlépési pontokon ellenőrzés nélkül át lehet majd lépni, de egy meghatározott területet nem lehet elhagyni. A határpontok megnyitása elsősorban kulturális, turisztikai célú látogatásokra szolgálnak az európai unió polgárai számára, például a határ menti történelmi nevezetességek és vallási kegyhelyek elérését teszik könnyebbé.A határátlépési pontot használó uniós állampolgároknak érvényes úti okmányokkal kell rendelkezniük, az adott területen belül pedig számítaniuk kell a hatóságok szúrópróba szerű ellenőrzéseire. Így nem lehet majd csempészni, kereskedelmi mennyiségű árucikket vásárolni, vagy a megadott területet elhagyni. A szabályokkal vétőkkel szemben ugyanúgy járnak el, mint ha valaki nem a hatályos jogszabályok szerint lépte volna át a határt. Vas megyében Nardán, Felsőcsatáron, Pornóapátiban, Rönökön, Gasztonyban, Szentgotthárdon tervezik határátkelő pont megnyitását az Írottkőn 2002-ben megnyitott határátlépési ponton kívül. Ezeken a helyeknek a többségénél az ünnepek idején már eddig is többször volt ideiglenes határnyitás. A tervek szerint nyáron reggel 6 órától 22 óráig, télen reggel 7 órától 20 óráig lehet majd áthaladni gyalogosan, kerékpárral és néhány helyen lóval is. Forrás: Napi Gazdaság
Információs kártyák külföldre utazóknak
Összesen 23 ország adatait tartalmazó információs kártyákat jelentetett meg a külföldre utazók tájékozódásának megkönnyítésére a Külügyminisztérium. A zsebben is elférő lapokhoz utazási irodákban, pályaudvarokon, repülőtéren és a határállomásokon is hozzájuthatnak az utazók. Irattárcában, zsebben is elférő, a legfontosabb információkat, hívószámokat és a konzulátus elérhetőségét tartalmazó kártyák a napokban eljutnak a legtöbb utazási irodába, az IBUSZ kirendeltségeibe, a forgalmasabb pályaudvarokra, valamint a repülőterekre. Szintén hozzá lehet jutni a határállomásokon és a minisztérium ügyfélszolgálati irodáján.Az összehajtogatható kis lap tartalmazza az adott országba történő beutazás feltételeit, az egészségügyi biztosítás vonatkozó szabályait, a helyi nemzeti ünnepeket, a legfontosabb segélyhívószámokat és a Magyarországra történő telefonálás módját, a konzulátus elérhetőségét és olyan esetben, amikor a tiszteletbeli konzulátus vállal konzuli feladatokat, annak a címét is.Polgár Viktor, a Külügyminisztérium szóvivője szerint, egyelőre 23 ország adatait tartalmazó kártyát készítettek el, összesen 420 ezer példányban. Németország, Ausztria, Románia és Horvátország kapcsán 40-40 ezer darabot, a további országok (például Portugália vagy Görögország) hasznos információiról 12-12 ezer darabot. A szóvivő hozzátette, ezek a magyarok által legtöbbet látogatott országok. Forrás: Napi Gazdaság
London rendezheti majd a 2012-es olimpiát
Évek óta a legszorosabb küzdelemben London győzött, és elnyerte a 2012-es nyári olimpiai játékok rendezésének jogát.London nemes versenyben végül legyőzte a legesélyesebbnek tartott Párizst: a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) neki ítélte a 2012-es nyári olimpia rendezésének jogát, amiben meghatározó szerepet játszott, hogy a brit főváros ígérte a legnagyobb összegű beruházást. Igaz, ezek java része a versenyben végig hátrányának számító elmaradott infrastruktúra, elsősorban a tömegközlekedés korszerűsítését célozza- 13,7 milliárd dollárt fordítanak erre. Magukra a játékokra 2,46 milliárd dollárt szánnak, az olimpiai infrastruktúra megteremtésére pedig 2,1 milliárdot, amiből 700 millió jut az új sportlétesítményekre, 800 millió az olimpiai parkra és 600 millió utakra, vasutakra.A olimpiai park központi létesítménye egy 80 ezer ember befogadására alkalmas stadion lesz London eddig elhanyagolt keleti részén, amelynek új életet adnak a létesítmények. Itt épül meg az olimpiai falu 7860 kétágyas szobával, valamint 12 sportág létesítményei. Ezen a környéken, a szegénynegyedben nőtt fel David Beckham, a világhírű focista, aki elkísérte Tony Blair miniszterelnököt Szingapúrba, a NOB tanácskozásának helyszínére, hogy London mellett lobbizzon. A vesztes Párizs tulajdonképpen nem ígért sokkal kevesebbet: a játékokra még többet is adtak volna: 2,65 milliárd dollárt, míg az olimpiai játékok infrastruktúrájára 6,2, Párizs fejlesztésére 4 milliárd dollárt szántak.Ken Livingston londoni főpolgármester arra számít, hogy 1948 után a második londoni olimpia 9 milliárd dollárnyi befektetést fog a városba vonzani. Senki se akar hallani Athén példájáról, ahol az olimpia a tervezettnél 56 százalékkal többe került, és jelentősen hozzájárult a költségvetési hiány felduzzadásához. A görögök egyedül a biztonsági intézkedésekre mintegy 1,5 milliárd dollárt költöttek, s ezek vélhetőleg Londonban se lesznek elkerülhetőek, pedig a korábbi olimpiák többségének összköltsége nem volt több ennél. Az eddigi tapasztalatok ellentmondásosak, de a szakértők szerint nem minősíthető tipikusnak Los Angeles példája, amely 1984-ben nyereséges olimpiát rendezett. A helyzet ugyanis azóta drasztikusan megváltozott. Nemcsak a biztonsági költségek miatt, hanem azért is, mert a tévétársaságok egyre kevésbé hajlandók megfizetni a közvetítési jogokért kért óriási összegeket.A londoni kereskedelmi kamara felmérése szerint a fővárosi cégek több mint kétharmada támogatja az olimpia megrendezését, amiből az egész országnak haszna lesz, s azt várják tőle, hogy már a felkészülés új lendületet ad a lassuló gazdaságnak. Csupán az építőiparban mintegy 70 ezer munkással többre lesz szükség a jelenleginél. A bírálók egyik legfőbb érve, hogy tartani kell a lakbérek emelkedésétől abban a városban, amely már most is Tokió és Oszaka után a legdrágább a világon. A NOB döntésének hírére a font azonnal erősödött a dollárral szemben, és reagáltak a részvényárfolyamok is. Erősödtek a brit építőipari, szállodai, catering és szórakoztatóipari cégek papírjai és gyengültek az ugyanezen a területeken érdekelt francia cégek árfolyamai. Forrás: Napi Gazdaság
Bemutatták a World Trade Center utódának terveit
A legmagasabb fokú biztonsági előírásoknak is eleget tesz a World Trade Center lerombolt ikertornyai helyébe épülő Freedom Tower - írta a NAPI Gazdaság.Egyszerűbb és biztonságosabb lesz a Freedom Tower - derült ki a 2001. szeptember 11-én lerombolt World Trade Center (WTC) helyére szánt felhőkarcoló átdolgozott terveinek bemutatásakor. David Childs főépítész a korábbi paralelogramma alakú alaprajzot kör formájúra cserélte, az új épület így sokkal inkább emlékeztet az ikertornyokra. A tényleges, 415 méteres magasság az egykori tornyokéval egyezik meg, de a Szabadság-szobor fáklyájára emlékeztető, éjszakánként megvilágított csúcs, amelyben folytatódik, a korábban tervezett 541 méteres magasságban ér véget.Az eredeti terveket azért kellett megváltoztatni, mert az épületet nem találták elég biztonságosnak a gépkocsiba rejtett bombákkal szemben. Az új változat azonban már a legszigorúbb előírásoknak is megfelel: Childs, akit a tulajdonos-építtető Larry Silverstein a nemzetközi tervpályázaton győztes Daniel Lebeskind német építész helyett bízott meg a feladattal, kijelentette: a Freedom Tower a világ legbiztonságosabb felhőkarcolója lesz.Az épület, amelyet a robbantásos merényletek ellen egy méter vastag, csillogó fémfüggönnyel erősített betonkerítés fog védeni, a szakemberek szerint biztonság terén vetekedni fog a Pentagonnal. A betonalap a huszadik emeletig ér, innentől műanyaglapokkal megerősített üveg lesz a borítás. A lépcsőházakat, a lifteket, a kommunikációs rendszert és a központi vízelosztót egy méter vastag vasbeton fal fogja védeni, a tűzoltók számára pedig külön lépcső lesz fenntartva. A Freedom Tower a tervek szerint 2010-re épül fel. Forrás: Napi Gazdaság
Mit csinál a magyar, ha nyaral?
A magyarok többsége egyáltalán nem tervez külföldi nyaralást, de ha igen, akkor leginkább Horvátországban pihennének. A tengerpart mellett - azok között, akik egyáltalán elutaznak - népszerű a belföldi turizmus is. A legkedveltebb nyaralási időtöltés a napozás. A GfK Hungária Piackutató Intézet legutóbbi, a magyarok utazási szokásait felmérő kutatásának tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyarok közel fele (43,2 százalék) egyáltalán nem tervez szabadságot. Az összes megkérdezett mintegy 20 százaléka előreláthatólag otthon tölti a nyarat. A nyaralást, azaz legalább öt éjszakás főnyaralást tervezők többsége vízpartra, azaz tengerhez (9,6 százalék) vagy tavakhoz (8,9 százalék) kíván utazni. A tavakhoz utazók elsődleges úti célja a Balaton, a Velencei tó és a Tisza tó. Összességében elmondható, hogy a válaszadók közel fele tehát nem kíván külföldre utazni szabadsága eltöltéséhez.Az elkövetkező 12 hónap nyaralóhelyeinek spontán említéses versenyében Horvátország az abszolút győztes - a megkérdezettek 16,1 százaléka említette az Adria partján elterülő országot. A listán Horvátországot a megkérdezettek 14,3 százaléka által megjelölt Magyarország következik. Őket követi - az említések számát tekintve - az örökzöld Mediterráneum: Görögország (5,9 százalék) és Olaszország (5,3 százalék), valamint Spanyolország (3,1 százalék).A válaszok összesítése után arról is képet kapunk, hogy mi a magyarok kedvenc szabadidős tevékenysége vagy időtöltése nyaraláskor. Ezek szerint honfitársaink több mint fele főleg napozással üti el idejét. Majdnem minden második magyar nyaraló szereti utazásának végcélját megismerni, s így bejárni az adott város múzeumait, történelmi emlékműveit és katedrálisait. Hasonló arányt érnek el a sétát kedvelők. Kedvenc időtöltéseink közé tartoznak a sportok - úgymint biciklizés, úszás, vitorlázás, kirándulás, vagy akár hegymászás -, az olvasás, továbbá a jó éttermekben való étkezés. Forrás: Napi Gazdaság
Csúszik az A380-as szállítása
A francia-német-brit-spanyol Airbus SAS repülőgépgyárban fellépő gyártási problémák miatt az első megrendelők a tervezett időponthoz képest hat hónapos csúszással állíthatják forgalomba az A380-as új szuperjumbót, a világ legnagyobb utasszállító gépét. Így az első vásárló, a tíz gépet rendelő Singapore Airlines 2006 első fele helyett csak az év második felében, a 43 darabos megrendelésével a legnagyobb vevőnek számító arab Emirates Airlines pedig 2006 októbere helyett csak 2007 áprilisában kapja meg a repülőket. A csúszás érinti még az ausztrál Quantas Airwayst, a francia-holland Air France-KLM-et és a brit Virgin Atlantic Airwayst. A késés miatt a légitársaságok kártérítésre tarthatnak igényt, ennek várható összegéről azonban egyelőre nincs információ. Az alapváltozatban 555 férőhelyes - teljesen turistaosztállyal berendezve kapacitása 853 utas - A380-as listaáron 280 millió dollárba kerül, de az első megrendelők eleve árengedményt kapnak.Az Airbus egyébként visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint elsősorban hamburgi üzeme okolható a cég A380-as óriásgépe mintegy féléves szállítási halasztásáért. Mint közölték, a halasztás nem vezethető vissza egyetlen okra, az inkább azzal függ össze, hogy az április 27-i próbarepülést követően újra áttekintették a programot. Az International Herald Tribune azt jelentette, hogy a hamburgi Airbus üzemben hibák mutatkoztak a repülőgép-törzs összetevőinél, és ez okozza a késedelmet, amelyet a toulousi végső összeszerelésnél kell behozni. Az Airbus németországi szóvivője szerint a Hamburgban gyártott törzsrészeket határidőre Toulouse-ba szállították, a franciaországi üzem azonban korábban a termelési folyamatban levő problémákról és kisebb változtatásokról beszélt.A késés a repülőtereknek jöhet jól, mivel egyetlen olyan légikikötő sincs, amelyik átépítés nélkül fogadni tudná a gépóriást. Még ahol a kifutópálya széle, hossza és teherbírása megfelelő volna, ott is át kell alakítani a földi fogadó részeket, hogy képesek legyenek kezelni az egyszerre bezúduló 3-4 repülőgépnyi utast és csomagjaikat. Forrás: Napi Gazdaság
Próbaúton a világ legnagyobb utasszállító gépe
Április 27.-én tette meg első útját a levegőben a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380-as. A gép a franciaországi Toulouse-ban emelkedett először a levegőbe. Az Airbus A380-as a repülés történetének legnagyobb utasszállító repülőgépe, amely nagyobb a Boeing négy évtizede bemutatkozott Jumbójánál is. A szakértők a Concorde 1969-es felszállása óta a repülés legjelentősebb eseményének tartják ezt a startot, amit több mint egy évnyi tesztelés követ, mielőtt az első példányokat leszállítanák a Singapore Airlinesnak. Eddig 11 légitársaság fizette be az előleget több mint 100 darab A380-asra, amelynek darabja 285 millió dollárba kerül. Ez azonban még nem elég a befektetés megtérüléséhez, miután csak a fejlesztésre és a prototípus legyártására több mint 12,6 milliárd eurót költöttek, 1,5 milliárddal többet a tervezettnél. A 650 tonnás, kétemeletes gép akár 800 utast is szállíthat, de valószínű, hogy a leggyakoribb változata 555 személyes lesz és 8000 tengeri mérföldet (14 816 kilométer) képes megtenni a hangsebesség felével. Az egyik megrendelő, a Virgin Airlines tulajdonosa, Richard Branson több franciaágyas hálószobát és tornatermet kíván kialakíttatni a magángépének szánt A380-asba.A gép beszerzése azonban a történetnek csak az egyik része, ugyanis éppen úgy, mint a Boeing Jumbo szolgálatba állásakor, most is át kell alakítani a repülőtereket, hogy fogadni tudják az új óriást. Ennek első lépései a Los Angeles International Airportnak 52,75 millió dollár kiadást jelentenek. Általában meg kell erősíteni és ki kell szélesíteni a kifutópályákat, a repülőnek megfelelően kétszintesre átalakítani a rácsatlakozó folyosókat, átszervezni és átalakítani a felszálló és az érkező utasok és poggyászaik kezelését, de még az üzemanyagtöltő rendszert is. Eddig száz A380-asra érkezett megrendelés. Forrás: Napi Gazdaság
Délkelet-Ázsia - WTO
A WTO álláspontja a délkelet-ázsiai eseményekkel kapcsolatban Az Indiai Óceánon történt katasztrófának nem kellene elriasztania a turistákat a régióból- véli a Turisztikai Világszervezet (WTO). Francesco Frangialli főtitkár figyelmeztetett rá, hogy "dupla csapást" jelenthet, ha a térségről szóló nem megfelelő tájékoztatás hatására a turisták elkerülik a régiót. Egyúttal felszólította a kormányokat, hogy kezeljék az utazási figyelmeztetéseket gondosan és felelősségteljesen, és a helyzet normalizálódása után vonják vissza azokat. Ugyanakkor emlékeztetett arra is, hogy a korábbi vészhelyzetek bebizonyították, hogy a turizmus a vártnál sokkal gyorsabban képes helyreállni. A WTO piacokért és promócióért felelős vezetője Augusto Huescar hozzátette, hogy a cunami által sújtott területek csupán töredékét jelentik az érintett országok tengerparti részeinek. Thaiföldön Bangkok és Chiangmai, Indiában Goa és Indonéziában Bali például nem szenvedett károkat. A WTO statisztikái szerint a szökőár által érintett, a világ turistaforgalmának 4 százalékát adó 12 ázsiai és afrikai országba két éve összesen 31 millió turista érkezett, 23 milliárd dollárt költve, míg Ázsia egésze az elmúlt év első 8 hónapjában 37 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el.A Külügyminisztérium közleménye alapján a Maldív-szigetekre történő utazási korlátozásmegszűnt, így az utasok számára ismét lehetővé vált a térségben való biztonságos nyaralás. Újraindították maldív-szigeteki chartereiket az olasz tour operatorok Miközben január 5-én Olaszországban is félárbocra eresztették az Európai Unió és az ország nemzeti zászlóját a középületeken, és 3 perces csenddel adóztak a tragédia áldozatainak a gyász és az együttérzés jeléül, az olasz tour operatorok - felhasználva az olasz Külügyminisztérium Maldív-szigetekre vonatkozó korlátozó intézkedéseinek feloldását- január 8-tól újraindították a szigetcsoportra tervezett charterjáratok egy részét (a programozott heti 12 helyett 2-3 járat). Az Olasz Tour Operatorok Szövetségének (ASTOI) a Maldív-szigeteken járt küldöttsége szerint az olasz irodák által használt 53 struktúra közül 32 teljes egészében használható, a higiéniás körülmények jók, a repülőtér használható és az élelmiszerellátás is biztosított. A korallszigetek partközeli része a szökőártól nagyobb kárt nem szenvedett. A Maldív-szigetek nemzeti jövedelmének 70%-a a turizmusból származik és évente közel 150 ezer olasz látogat ide. Január 4-én elindult a szökőár utáni első olasz, 150 fős turistacsoport a szigetre, miközben folyamatosan térnek vissza a Thaiföldről és Srí Lankáról az olasz utasok. Az előzetes adatok szerint a szökőár miatt 18 olasz állampolgár halt meg, az eltűntek száma 436 (401 Thaiföld,35 Srí Lanka). (Varga Béla, Milánó)