Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Megfontolandó az amerikai vízummentességhez kapcsolódó törvény
Sólyom László köztársasági elnök visszaküldte megfontolásra az Országgyűlésnek a Magyar Köztársaság Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya között, a bűncselekmények megelőzése és az ellenük való küzdelem terén folytatott együttműködés fokozásáról szóló Megállapodás kihirdetéséről szóló törvényt, amely az amerikai vízummentesség hatályba lépésének feltétele. A megállapodás egyebek mellett lehetővé teszi az amerikai hatóságok számára, hogy bűnüldözési céllal megvizsgálják, egy birtokukban lévő ujjlenyomat szerepel-e a magyar ujjlenyomat adatbázisban. Ugyanakkor a bűnügyi nyilvántartás hatályos magyar szabályai igen tág körben írják elő az ujjlenyomatok tárolását, például bűncselekmény elkövetésével nem vádolt személyek ujjlenyomatai is benne vannak a nyilvántartásban. Így az igen tág körű magyar ujjlenyomat adatbázis hozzáférhetővé tétele az amerikai hatóságok számára aggályokat vet fel a személyes adatok védelméhez való jog szempontjából.Ezért az államfő arra kérte az Országgyűlést, hogy a megállapodást csak az után kösse meg, hogy az ujjlenyomat nyilvántartás hazai szabályait megnyugtatóan rendezte. A köztársasági elnök hangsúlyozta, a megállapodás alkalmazása nem fog késedelmet szenvedni, hiszen a magyar jogszabályi háttér átalakítása párhuzamosan történhet a megállapodás működőképességéhez szükséges további végrehajtási egyezmények megkötésével, áll a Köztársasági Elnöki Hivatal közleményében.
Elkészült az új átszállófolyosó és poggyászosztályozó csarnok Ferihegyen
Hivatalosan is felavatta a Budapest Airport (BA) a repülőtér 2-es termináljának két új létesítményét, az 1580 négyzetméter alapterületű ideiglenes poggyász-osztályozó csarnokot, illetve a 300 méter hosszú ideiglenes átszállófolyosót, amelynek padlóját a következő két évben várhatóan egymillió utas koptatja majd. Az építményekre azért van szükség, mert a jelenlegi átszállófolyosót és a poggyászosztályozót magában foglaló épületrészt 2009 elején elbontja a BA, hogy előkészítse a helyet a 2A és a 2B terminált összekötő impozáns új terminálépület, a SkyCourt számára. Az poggyászosztályozó csarnokban hat darab, összesen 600 méter hosszú poggyászszalag kanyarog. A következő hónapokban a 2B terminálon feladott összes bőrönd és küldemény ezen az épületen keresztül jut el a megfelelő repülőgépig, illetve az épület érkezési poggyászkiadójába. Az átszállófolyosó a 2A és a 2B terminált kapcsolja össze. A 300 méter hosszú folyosót a BA azon utasai használhatják november elejétől, akik egy schengeni országból érkezve nem-schengeni úti célra szeretnének tovább utazni, illetve akik budapesti átszállással nem-schengeni országból igyekeznek a schengeni övezetbe. A közel három méter széles hidat légkondicionáló és fűtő berendezéssel látják el. A folyosó egy szakasza alatt halad majd az ideiglenes poggyászosztályozó hat új szalagja is. A folyosó és csarnok építési költsége elérte a 900 millió forintot. A Budapest Airport a következő öt évben összesen 261 millió eurót, vagyis hozzávetőlegesen 65 milliárd forintot fektet be a budapesti repülőtér fejlesztésébe a BUD Future elnevezést viselő modernizációs program keretében. A most átadott építmények a program előkészületi, nulladik szakaszának leglátványosabb elemei.
Új British Airways járat Budapest és London között
A British Airways bővíti Budapest és London között közlekedő járatainak számát. A 2009. évi nyári menetrendben az eddigi három helyett már négy BA-gép repíti az utazókat Londonba és onnan a tengerentúlra. A járatokra már jelenleg is vesznek fel foglalásokat.„Örömmel tapasztaltuk, hogy egyre nagyobb az igény a Budapest-London útvonalon repülő járataink iránt. Adataink azt is igazolják, hogy utasaink egyre inkább kihasználják a London Heathrow repülőtér új, T5 terminálján rendelkezésükre álló több és kényelmesebb átszállási lehetőséget. Légitársaságunknál az elmúlt 12 hónapban a brit fővárosban átszálló, turistaosztályon utazók száma öt százalékkal, az üzleti utasok száma pedig 24 százalékkal emelkedett” – indokolta a járatsűrítést Anna Ingham-Grant, a légitársaság Magyarországért, Csehországért és Szlovákiáért felelős kereskedelmi igazgatója.A British Airways az igényekhez alkalmazkodva 2009. március 29-től naponta négy járatot indít Ferihegyről Londonba, a Heathrow 5-ös terminálra illetve vissza. A British Airways gépek a nyári menetrend szerint 8.30, 12.45, 15.15 és 18.15 órakor indulnak majd Ferihegyről. A járatok sűrűsége lehetővé teszi, hogy a brit légitársaság utasai rugalmasan tervezhessenek, mivel a T5-ön keresztül számos tengerentúli csatlakozás ezentúl még gyorsabban elérhetővé válik az üzleti és a vakációra induló utasoknak egyaránt.A brit légitársaság október 22-én minden repülőjáratát „átköltözteti” Európa legmodernebb repülőgép-fogadó termináljára, a T5-re, így a repülőtér naponta mintegy 510 British Airways járatot fogad vagy indít majd.
15 millió utas szavazott a legjobbakról
Az utasok a Malév légiutas-kísérőit tarják a legjobbnak a kelet-európai légitársaságok közül a Skytrax légitársaságokat értékelő legfrissebb éves felmérése szerint. A Skytrax – mely az egyik legelismertebb független, a légiközlekedési iparág szolgáltatási színvonalát vizsgáló szervezet – világszerte 95 nemzet több mint 15 millió légi utasát kérdezte meg, hogy mit gondol a világ légitársaságainak szolgáltatásairól. A 35 különböző utas-elégedettségi szempont alapján készített felmérés összesen 69 kategóriában nevezte meg a legjobb iparági szereplőket, világszinten illetve kontinensenként, régiónként díjazva az egyes kategóriák legjobbjait. Tizenkét kategóriában a oneworld taglégitársaságai - a British Airways, LAN, Qantas, Cathay Pacific és Malév - bizonyultak a legjobbnak. A "Best Cabin Staff" kategória felmérését a Skytrax londoni irodája végezte. Az online, telefonon, személyesen, illetve kiscsoportban végzett kutatás során több mint 3,8 millió interjút készítettek az utasokkal. A felmérés alaposságát és magas szakmai színvonalát az is mutatja, hogy 229 ezer választ ítéltek érvénytelennek, többek között például azért, mert nem tartották azokat kellőképpen függetlennek. A kabin személyzettel kapcsolatos kérdőív 16 szempont alapján vizsgálta a légitársaságok légiutas-kísérőinek munkáját, és az utasok elégedettségét. A Skytrax rákérdezett például arra, hogy a személyzet mennyire fegyelmezett, barátságos, lelkes, igényes (öltözet és megjelenését tekintve), továbbá nyelvi tudásukat, egymással való együttműködésüket, problémamegoldó képességüket is vizsgálta, illetve választ keresett arra is, hogy mennyire készségesen reagálnak, ha hívják őket a repülőgépeken erre rendszeresített hívógombbal. Többek között a Malév légi-utaskísérőinek munkáját is dicséri, hogy a légitársaság az utóbbi időben egyre több elismerést kap magas minőségű szolgáltatásaiért. A Malév vezérigazgatója ez év januárjában immáron második alkalommal vette át New Yorkban az amerikai Global Traveler magazintól a Kelet-Európa Legjobb Légitársaságának járó elismerést, majd pedig a hazai ’Az utazó’ magazintól kapta meg Az év légitársasága díjat immáron sokadik alkalommal. A légitársaság nemzetközi szinten is elismert fedélzeti kiszolgálásának megőrzése és további fejlesztése érdekében a Malév egy légi-utaskísérőknek kidolgozott programot is elindított. Ennek lényege, hogy a cég vezetése a légi-utaskísérők munkájának értékelésében az utasok visszajelzései mellett a kollégák szakmai véleményére is támaszkodik. Ennek keretében a Malévnél házon belül minden évben a legtöbbet és legjobb színvonalon teljesítő kollégákat szakmai elismerésben részesítik.
Híd Európa régiói között
Elkészült és a foglalási rendszerekben publikálásra került a Malév téli menetrendje. A korábbi döntéseknek megfelelően a légitársaság a jövőben Európára fókuszál, a kontinens régiói közötti kiszámítható, az utazási igényekhez jól alkalmazkodó összeköttetések biztosítására helyezi a hangsúlyt. Valamennyi a téli időszakban megszokott célállomás továbbra is elérhető lesz a Malév repülőgépeivel, a menetrend és a felkínált kapacitás ugyanakkor még jobban igazodik az utazóközönség elvárásaihoz, utazási szokásaihoz. Ennek megfelelően a tavalyi téli menetrendhez képest egyes járatok frekvenciáját és kapacitását megnöveli, míg másokét csökkenti, illetve praktikusabbá teszi a légitársaság. A téli szezonban mutatkoznak be a Malévnél új típusként bevezetésre kerülő csendes, alacsony fogyasztású, környezetbarát Q400-as repülőgépek, melyek 1-1,5 órás utakat fognak teljesíteni. A Malév téli menetrendjében a tavalyi évhez képest a járatok száma összesen 2%-kal nő, míg a felajánlott székkapacitást a légitársaság mintegy 6%-kal csökkenti a kevésbé forgalmas időszakban. A flottába október végétől folyamatosan beálló három 72 üléses és egy 76 üléses Q400-as természetesen jóval kisebb befogadóképességet jelent, mint amivel a flottából kivonásra kerülő két B767-es és a téli menetrendi időszakban a Malév által nem üzemeltetett öt B737-es repülőgép rendelkezik. A hosszú távú üzemelés megszüntetése miatt mindössze a bangkoki járat nem szerepel az idei téli menetrendben, hiszen már a tavalyi téli időszakban sem közlekedtette észak-amerikai járatait a légitársaság. A szezonalitásból adódóan, idén télen is kikerülnek a hálózatból az olyan tipikusan nyári célállomások, mint Malaga és Split. A Malév 2008. október 26-án életbe lépő téli menetrendje a hidegebb évszak utazási igényeihez és a regionális vonalakon erősödő forgalomhoz igazodik. Stockholmba a légitársaság a tavaly télhez képest heti plusz két járatot üzemeltet, így összesen kilencet, melyek közül kettő reggeli és kettő délutáni járat, míg a többi öt éjszakázó. A megváltoztatott menetrend és kapacitás, illetve frekvenciabővítés egyaránt kedvező a dél-kelet európai átszálló és a „point-to-point” utasok számára. A nyári időszakban ezen a vonalon a Malév jelentős utasszám-növekedést regisztrált, ezért a téli időszakban is nagy hangsúlyt helyez erre a skandináv célállomásra. Göteborgi menetrendjét is rugalmasabbá alakította át a légitársaság, heti hatszor közlekedő járataiból három reggel, míg három este közlekedik. Ezzel praktikusabbá válik az utazás megszervezése, hiszen egy reggeli érkezéssel és esti indulással sok hasznos időt nyerhetnek a Malév utasai. Az új menetrend emellett számos új csatlakozási lehetőséget jelent a kelet- és dél-európai utasok számára is.A nyáron sikeresen bevezetett milánói és kolozsvári járatok menetrendjét a légitársaság a téli időszakban is megtartja, mely szerint az észak-olaszországi városba napi kétszer repül a Malév, ezzel biztosítva az összeköttetést a legnépesebb olasz régió, Lombardia fővárosa és Budapest között. A nyár elején indított, és azóta jelentős forgalmat bonyolító kolozsvári járat a tél folyamán is naponta kétszer szállítja majd az utasokat. Ugyancsak napi két frekvenciával repülnek a Malév gépek az olyan német és olasz régióközpontokba, mint Stuttgart és Velence, hiszen mindkét útvonalon stabil utazóközönség veszi igénybe a Malév járataitA Malév üzemelése továbbra is napi több menetrendi hullámra épül. A közel-keleti és dél-kelet-, kelet-európai célállomásokról a kora reggeli órákban érkeznek meg a járatok Budapestre, ahonnét gyors és kényelmes csatlakozással tudnak az átszálló utasok a reggeli Nyugat- és Észak-Európába induló járatokkal tovább utazni. Európa nyugati és északi régióiból délben érkeznek vissza a gépek és indulnak tovább a keleti és dél-keleti térség országaiba. Ez a folyamat megismétlődik a délutáni és esti időszak folyamán. A Malév utasainak mintegy egyharmada átszálló utas, ezért a légitársaság számára különösen fontos a gyors és kényelmes csatlakozások biztosítása. A légitársaság európai célállomásai mellett közel-keleti útvonalaira is nagy figyelmet fordít, mely átszálló utasainak jelentős hányadát adja. A Malév a téli menetrendi időszakban átlagosan heti 441, naponta 63 menetrend szerinti járatot üzemeltet. A nemzeti légitársaság ebben az időszakban 33 ország 47 városát, code-share partnereivel együtt pedig 36 ország 66 városát köti össze a magyar fővárossal. A legtöbbször, szám szerint naponta ötször Amszterdamba repülnek légitársaság gépei.A Malév utasai a oneworld légitársasági szövetség taglégitársaságaival 150 ország 700 célállomását érhetik el, a taglégitársaságok egymás járataihoz összehangolt menetrendet, e-jegy elfogadást biztosítanak, a törzsutasok pedig minden oneworld járaton gyűjthetik illetve járatra felhasználhatják törzsutas bónusz pontjaikat. A Gold kártyás törzsutasok pedig világszerte mintegy 550 repülőtéri business várót használhatnak.
Finiséhez érkezett az amerikai-magyar vízummentességi megállapodás
Szeptember 4-én Patricia Gonzalez, az amerikai nagykövetség kereskedelmi tanácsosa a magyar turisztikai szakemberek számára tartott fogadást, amelyen April H. Foley nagykövetasszony is megjelent, aki üdvözlő beszédében a magyar kiutazó forgalom dinamizmusáról beszélt: a magyar turisták száma tavaly meghaladta a 40 ezret.A vízummentességgel kapcsolatosan az amerikai pénzügyi év befejezése, vagyis szeptember 30-a a kulcsdátum, amikor is végre megtudjuk, hogy hogyan alakult a magyar állampolgárok vízumkérelmeinek visszautasítási aránya. Amennyiben az elutasítottak arányát sikerül 10% alá tornázni, a vízummentesség legfontosabb kritériuma teljesül. A kétoldalú biztonságpolitikai tárgyalások is a végéhez közelednek és jelenleg az utolsó megállapodáson dolgoznak. Thomas Ramsey főkonzul szerint a tavalyi 10,3%-os adat és az évek óta csökkenő tendencia alapján jogosan lehetünk optimisták. A szakember kiemelte, hogy a mentesség minden turistára és üzleti utazóra vonatkozik majd, akik 90 napnál rövidebb ideig tartózkodnak az országban, azonban a diákoknak, a munkavállalóknak, a fellépő előadóművészeknek és az újságíróknak ezután is vízum szükséges. Továbbá kizárólag az új EU útlevéllel rendelkezők felelnek meg a biztonsági kritériumoknak, így akik régi okmánnyal rendelkeznek, azok továbbra is csak vízummal léphetnek az USA területére. Az utazási engedélyt a web-alapú "Electronic System for Travel Authorization"-on keresztül kell majd megkérni. Ha a kérelmező zöld jelzést kap, utazhat; ha sárgát, egy személyes interjún kell a nagykövetségen részt vennie. Az elektronikai rendszer próbaüzeme már folyik. Konkrét dátumokról most sem esett szó, de a nagykövetasszony megerősítette, hogy még Bush elnöksége alatt szeretnék a vízummentességi megállapodást tető alá hozni.