Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Aranyérmek és pálinkaautomata
Két világbajnoki arany, négy ezüst és egy bronzéremmel díjazták a Nobilis Pálinkafarm termékeit a 2012-es World Spirits Awardson, amely az érmek mellett a Mesterfőzde címet is elnyerte. A fesztiválon először mutatják be nemzetközi nagyközönség előtt a világ első pálinkaautomatáját is.Március 11-14-e között kilencedik alkalommal rendezik meg a világ egyik legrangosabb párlatversenyét és gasztronómiai vásárát az ausztriai Klagenfurtban, ahol Ausztráliától az Egyesült Államokig 30 ország közel négyszáz párlata verseng a neves szakmai elismerésért.Az idei díjátadón a pálinkapiacon új márkaként megismert Nobilis Pálinkafarm már első indulásakor kiérdemelte a Mesterfokozatú Pálinkafőzde címet, és összes nevezett tétele elismerést kapott. Birs és Irsai Olivér pálinkája a legmagasabb pontszámmal csoportgyőztesként nyert aranyérmet, vilmoskörte, kajszibarack, feketeribizli, és málna pálinkája ezüst-, míg meggypálinkája bronzérmes lett. A Nobilis Pálinkafarm a díjnyertes pálinkák bemutatása mellett a versenyhez kapcsolódó négy napos fesztiválon két rendhagyó eszközzel is népszerűsíti hungarikumunkat: a World Spirits Awardson mutatják be először nemzetközi közönség előtt a világ első pálinkaautomatájaként hírnévre szert tevő kóstoltató berendezést és a pálinkabárként funkcionáló korhűen felújított 1966-os Citroen oldtimer pálinkabuszt.A pálinkaautomataA világ első pálinkaautomatájának diplomáciai célra készült változatát 2011-ben mutatták be a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér EU elnökségi várójában, ahol a látogatók által "Nobilis box"-nak keresztelt kóstoltató installáció már a kezdetekkor is a vártnál nagyobb sikernek örvendett. A diplomáciai debütálást követően a pálinkaautomata nagyközönségnek szóló kiadását először a World Spirits Fesztiválon próbálhatják ki a nemzetközi vásár látogatói. A kóstoltatót Budapesten hamarosan a Liszt Ferenc repülőtér I-es termináljának kávézójában, illetve az egyik bevásárlóközpont borbárjában lehet megtekinteni és kipróbálni.
Ismét nyitva a Kaiserpavillon a Schönbrunni Állatkertben
A felújítást követően ismét teljes pompájában várja a látogatókat a Kaiserpavillon a bécsi állatkertben. A világ legrégebbi zoojában a tavasz beköszöntével egymást érik az újszülöttek.Alig két hónapig tartottak a Schönbrunni Állatkertben található Kaiserpavillon (császári pavilon) felújítási munkálatai, amelynek nyomán ismét eredeti állapotában látható Josef Ignaz Mildorfer freskója. A több mint 250 éves festmény Ovidius "Átváltozások" című művében megjelenő mitológiai alakokat ábrázol és valószínűleg I. Ferenc István császár, Mária Terézia férje megbízásából készült.Az 1759-ben az állatkert kellős közepére épített pavilont a császári pár reggeliző- és társalkodó helyiségként használta, a falait díszítő opulens freskók, olajfestmények és tükrök több bombatámadást is túléltek, de a helyenként elfekedett képeket ki kellett javítani és meg is kellett tisztítani őket.A 40 ezer euróra rúgó restuarálási munkálatokat az Osztrák Műemlékvédelmi Hivatal és a Schönbrunni Kastélyt fenntartó és üzemeltető Schloß Schönbrunn Kultur- und BetriebsgesmbH állta. A felújított pavilonban így ismét a monarchiát idéző díszletek között pihenhetik ki fáradalmaikat az állatkert látogatói, akiknek mostanában bőven akad új néznivalójuk.A tavasz közeledtével a világ legrégebbi állatkertjében ugyanis egymást éri a szaporulat. A hietzingi bejáratnál például négy fekete fejű, pálcikalábú cigája-bárány pillantgat ki érdeklődve a mamája mellől, a pelikán-tónál pedig a februárban kikelt kormorán- és pelikánfiókák követelőzése tölti be a levegőt.Az állatkert legfiatalabb lakója jelenleg egy pustertali borjú, amely március 1-jén született. A mára ritka osztrák fajtának számító marha a tiroli Pustertal környékéről származik, és a császári időkben szívesen látott jószág volt a nagy bécsi fejőüzemekben. Innen kapta a "bécsi tehén" becenevet is. A kis borjút a gondozói Silvrettának nevezték el és a héten mehet ki először a felnőttekkel a karámba.
99,2 millió nap Magyarországon
2011 IV. negyedévében továbbra is lassuló ütemben gyarapodott az utasforgalom, a több napra érkezők száma 6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A forintban számított turisztikai fogyasztás értéke jóval magasabb volt, mint egy éve. A magyar lakosság többet utazott külföldre, többnyire egyetlen napot töltöttek külföldön. A fenti folyamatok eredményeképpen az utasforgalmi egyenleg 15%-kal haladta meg az előző év azonos negyedévének szintjét - közölte a KSH honlapján.2011-ben 13,6 millió külföldi látogatott Magyarországra turisztikai motivációval, számuk közel 2%- kal nőtt, összes magyarországi fogyasztásuk 847 milliárd forint volt. Ezen utazók 37%-a egyetlen napig tartózkodott az országban, és tovább rövidült az utazók átlagos tartózkodási ideje is. A turisztikai motivációval érkezők mellett további 28 millió látogató érkezett, többségük egynapos tranzitutas (15 millió átutazó), napi bevásárló (10 millió fő), illetve napi ingázó (2 millió fő). Ez utóbbi motivációkkal érkezők összes fogyasztása 313 milliárd forint volt. 2011-ben a külföldi látogatók összesen 1200 milliárd forintot költöttek el hazánkban, ami éves szinten 1%-os bővülést jelent.Az utolsó negyedévben 13%-kal emelkedtek a külföldiektől származó bevételek, melyre valószínűleg az euró/forint árfolyam változása miatt bekövetkezett vásárlóturizmus élénkülése is hatással volt.2011-ben az egynapos látogatások aránya a teljes látogatóforgalmon belül 75,2% (31,1 millió látogatás) volt. Az egy napra hazánkba látogatók 83,3%-a (25,9 millió fő) a szomszédos országokból érkezett, ennek közel 4/5-e Ausztriából, Szlovákiából és Romániából (20,3 millió fő). Szlovákiából 5%-kal többen, míg Romániából és Ausztriából 4, illetve 1%-kal érkeztek kevesebben. 2011-ben a legnagyobb mértékben Szerbiából (31%) és Bulgáriából (20%) élénkült meg az érkezések száma a tavalyi évhez viszonyítva.Az előző évhez képest a több napra látogatók száma 7,8%-kal emelkedett, ezen belül 8%-kal nőtt a szabadidős célú látogatásoké. A több napra érkező 10,3 millió látogató 84%-a turisztikai motivációval érkezett. Ezen belül 11% az üzleti utazók aránya, mely ez évben 8%-os visszaesést mutatott.A külföldiek összesen 99,2 millió napot töltöttek Magyarországon, ami 4%-kal több, mint 2010- ben.A legtöbbet a német, az osztrák, a szlovák, a román és az amerikai vendégek költöttek Magyarországon, a turisztikai célú utazók közül a legnagyobb arányú kiadás a német, az osztrák, az amerikai, az olasz és angol utazók részéről történt. A Magyarországra látogató külföldiek kiadásainak fogyasztási szerkezete nem változott. Az egy napra látogatók élelmiszer és egyéb árucikk vásárlásainak aránya 1 százalékponttal csökkent, a több napra látogatók esetében - a szállásra, vendéglátó-szolgáltatásokra fordított kiadások összege - 1 százalékponttal nőtt. A további szolgáltatáscsoportokban minimális arányváltozások figyelhetők meg.2011-ben a magyar állampolgárok 16,6 millió alkalommal utaztak külföldre, ennek fele turisztikai céllal történt. Az előző évhez képest az egy- és a többnapos utak száma eltérő mértékben nőtt, az egynapos utaknál 5, a többnapos utak számában csupán 1%-os növekedés volt.Az egynapos utak mindössze 30, a többnapos utak 87%-a volt turisztikai célú. Az elmúlt évben a turisztikai motivációjú utak száma 6%-kal bővült, amit a szabadidős célú utak számának jelentős növekedése eredményezett. Az üzleti turizmus mind az egy, mind a több napra utazók körében visszaesett, ami összességében 5%-os csökkenést okozott. A nem turisztikai célú motivációk közül a vásárlás és a munkavégzés jelentősebb arányú. A 15%-ot képviselő, munkavégzési célú kiutazások száma összesen 9%-kal nőtt. Az egynapos utak közel fele vásárlási célú, ezen utak száma 1%-kal csökkent.A magyar lakosság 51,5 millió napot töltött külföldön a vizsgált évben. A többnapos utak átlagos hossza 7,5 nap volt, ami egytized napos rövidülést jelent az előző évhez képest. 2011-ben a turisztikai motivációjú utak legkedveltebb célállomásai Ausztria és Szlovákia voltak. A legtöbb többnapos turisztikai út Németországba és Ausztriába irányult.A külföldre látogató magyarok 535 milliárd forintot költöttek el utazásaik során. A kiadások közel háromnegyede (389 milliárd forint) turisztikai motivációjú, 23%-a (123 milliárd forint) munkavégzési és vásárlási célú. A kiadások összességében 1%-kal csökkentek 2011-ben, a több napra külföldre látogatók kiadásai 2%-kal visszaestek, a jóval kisebb volument képviselő egynapos kiadások 5%-os növekedése mellett.A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete - csakúgy, mint a hozzánk érkezőknél - lényegesen különbözik az egy, illetve a több napra látogatók esetében. Az egy napra látogatók kiadásaik kétharmadát élelmiszer, ital és egyéb árucikkek vásárlásra, a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére, illetve egyéb árucikkek vásárlásra fordították külföldön. 2011-ben nőtt az üzemanyag-vásárlás aránya az előző évhez képest, különösen az egy napra látogatók esetében.Az utasforgalom egyenlege 2011-ben 666 milliárd forint, illetve 2385 millió euró volt. Az utasforgalmi szolgáltatások importja 1%-kal csökkent, az exportja 1%-kal nőtt. Az egyenleg - a kedvező IV. negyedéves adatoknak köszönhetően - 2%-kal haladta meg az előző év egyenlegét. A forint az euróhoz képest éves átlagban ugyancsak 1%-kal volt gyengébb, mint 2010-ben, az év első felében erősebb, utolsó negyedében a nagyon gyenge - az exportnak kedvező - forint volt a jellemző. Az MNB napi középárfolyama január és december között a 263 és 316 forintos tartományban mozgott.
Hé, már vonul is ki a Ryanair?!
A magát Magyarország kedvenc légitársaságának beállító Ryanair sajtóközleményben jelentette be, hogy törölni "kényszerül" 13 budapesti járatát, mivel szerintük a "Budapesti Repülőtéri Hatóság" megtagadta a járatok indulási engedélyét.Sértődött hangvételű közleményükben ekképp fogalmaznak: "Mivel Budapest Repülőtér Határőrsége ragaszkodik ahhoz, hogy a Ryanair pilótái és utaskísérői elhagyják a repőlőgépet minden 25 perces járatforduló alkalmával, és keresztülhaladjanak az útlevélellenőrzési pontokon. Mindehhez annak ellenére ragaszkodnak, hogy a Ryanair legénysége Budapesten él és a repülőtéren dolgozik. Nincs ilyen uniós előírás, amely ilyen módon kötné vagy határozná meg a pilóták és a légiutaskísérők áthaladását minden egyes járatfodulóban. Ez az értelmetlen eljárás teljesen példátlan, és szükségtelen. A Ryanair által igénybevett másik 170 EU repülőtér egyikén sem találkozhatunk ezzel hasonlóval sem." Bevallásuk szerint február 17-én szembesültek az útlevélvizsgálat szükségességével, mely szerintük "oktalan eljárás" és "oka a sorozatos járatkéséseknek és több ezer utas által tapasztalt kényelmetlenségnek Budapesten és más célállomásokon." Az ír fapados leszögezte: az ellenőrzésnek március 1-jétől nem tesz eleget. Közleményük szerint a vitatott eljárás miatt kellett törölniük elsején Manchester-i, 2-án Baden Baden-i járatukat, "mivel a felszállási engedélyt a budapesti Repülőtér megtagadta. " A Budapesti Repülőtérrel és a Budapesti Repülőtéri Határőrségel való többszöri kapcsolatba lépésünk ellenére egyenlőre nincs előrelépés ennek a bizarr és önhatalmú eljárás tekintetében - tájékoztatott a fapados és befenyített: "Miután a Ryanair nem engedi, hogy újabb járatok kerüljenek törlésre vagy késsenek ennek az önhatalmú eljárás következményeként, a Ryanair légitársaság arra kényszerül, hogy bejelentse 13 járat törlését a következő két hétben." Üzenet a fapadrólMichael O'Leary a következőt üzente az ultra fapados számára a 2-es terminál előtt közvetlen, de utashíd és busz nélküli beállást biztosító Budapest Airportnak: "Felszólítjuk a Budapesti Repülőteret és a Budapesti Repülőtéri Határőrséget, hogy szüntesse meg ezt az önkényes eljárást Budapesten. Egyértelmű, hogy nincs semmiféle probléma az itteni munkavégzéssel kapcsolatban bevándorlási/határellenőrzési területen. Amióta Budapest bázis megnyílt, és a járatok ezen repülőtérről üzemelnek, a Budapesten állomásozó személyzet minden tagja a munkanap kezdetekor áthalad a biztonsági ellenőrzési pontokon, valamint a munkanap végén áthalad az útlevélellenőrzési ponton és a bevándorlási ellenőrzési pontokon. Nem fogadjuk el azt a helyzetet, hogy a személyzetünknek el kell hagyni a repülőgépet minden egyes 25 perces járatfordulón, amely járatok késését okozza, valamint zavart okoz az utasainknak és az üzemeltetésünknek, főleg, hogy másik 170 EU repülőtér egyikén sem találkozunk ezzel az eljárással. Többször kértünk magyarázatot erre a bánásmódra és eljárásra, de ezidáig nem kaptuk meg. Többször kérdeztük azt is a budapesti hatóságoktól, hogyan lehetséges az, hogyha egy nem budapesten állomásozó személyzet üzemeltet egy nem-schengeni országból érkező járatot, abban az esetben ez a szabály miért nem vonatkozik rájuk? Ellenben miért kell ennek az értelmetlen és önkényes eljárásnak megfelelnie a Ryanair személyzetének, akik Budapesten élnek és állomásoznak ? Reméljük, hogy az ész érvek felülkerekednek ezen a hatástalan és értelmetlen eljáráson, és megszüntetésre kerül. Így lehetővé téve azt, hogy a járataink időben induljanak el Budapestről a nem-schengeni úticálokra ( amely budapesti személyzettel történik ) és teljesíteni tudjuk a 25 perces járatfordulókat annélkül, hogy a személyzetnek el kelljen hagynia a repülőt és a járatot késleltetnék. Elnézést kérünk azon utasainktól, akiket érint a járatkiesés az alábbi 13 járat valamelyikén a következő két hetes időszakban. Kapcsolatba fogunk lépni velük az átfoglalások lehetősége tekintetében " A törlés a Memmingen, Szaloniki, Baden Baden járatokat érinti március 16-ig, azaz ebben az időszakban törölhetik ezen járatok némelyikét leckéztető jelleggel. Hardy Mihály, a BUD szóvivóje a Turizmus Online-nak elmondta: ez esetben a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság illetékes reagálni a Ryanair állításaira. A felszállási engedély megtagadása a légiirányítás kötelessége abban az esetben is, ha a személyzet valamely tagja nem esett át az útlevél vizsgálaton. Ez pedig a nem-schengeni országból schengenibe történő belépés esetén kötelező - tett hozzá Hardy. Elmondta: csakúgy, mint a Wizz Air vagy akár megboldogult Malévunk esetében, a Ryanair előtt is nyitva áll a mobil útlevél ellenőrzés lehetősége egyik zónából a másikba történő átlépés esetén. A reptéren úgy tudják, a személyzet vonakodott alávetni magát a kötelező eljárásnak. A BUD a következő rövid közleményt töltötte fel honlapjára válaszképpen: "A Budapest Airport sajnálattal vette tudomásul, hogy egy repülőtéri működési kérdésben vita alakult ki az egyik itteni légitársaság, a Ryanair és a határőrizetért felelős Repülőtéri Rendőrség között. A Budapest Airport folytatja erőfeszítéseit, hogy ezt a vitát a két érintett fél minél rövidebb idő alatt sikeresen meg tudja oldani. Az ügyben érintett utasoknak kérdéseikkel közvetlenül a Ryanairhez kell fordulniuk." Utóbbi mondat már csak azért is lényeges, mert a március 1-i járattörlés miatt az utasoknak elküldött levélben Michael O'Leary a Ferihegyre hárítja át a felelősséget. Mi több, azt javasolja, hogy forduljon mindenki a vezérigazgató Jost Lammers-hez, akinek e-mail címét is megadták a levélben. A kényelmetlenségekre utalva a légitársaság ekképp fogalmaz: "Mivel ezen körülmények teljesen kívül esnek a Ryanair befolyásán, Önök jogosulttá válnak a megfizetett jegy ár teljes visszatérítésére, mely a napokban feldolgozásra is kerül." Az is kiderül, nem O'Leary vált bőkezűvé, hanem "bármely, a törlésből származó költség" megtérítését a Budapest Airporttól várja.
A Costa újabb hajója szenvedett balesetet
A Costa Concordia testvérhajója, a Costa Allegra hányódott több órán keresztül az Indiai óceánon kedden. A hajót szerda reggel elvontatták a Seychelles-szigetek irányába.A hajó azt követően vesztette el hajtóerejét, hogy tűz ütött ki generátor termében. A hajó fedélzetén 636 utas tartózkodott, akik a tűz miatt légkondícionálás, világítás és főzési lehetőség nélkül maradtak több órára. Mostanára a hibát elhárították. A híradások szerint minden utas és a személyzet minden tagja biztonságban van, a helyzet a hajón nyugodt, írja a TravelMole. A hajóra kedd reggel egy Mahéból érkező helikopter szállított friss ételt és kommunikációs eszközöket. Az első hírek még arról számoltak be, hogy Allegrát egy francia halászhajó vontatja Desroches-szigetre, amely Seychelles dél-nyugati részén található, ahova várhatóan holnap reggel fog megérkezni. Az utasokat és a személyzetet egy szállodában helyezik el a Desroches-szigeten, hogy megvárják a transzferüket Mahe szigetére. Az átszállítás várhatóan eltart majd egy ideig, mivel Desroches-én mindössze maximum 20 férőhellyel rendelkező repülőgépek szállhatnak le.Kedd délutánra azonban kiderült, hogy az utasoknak még másfél napot kell eltölteniük a tehetetlenné vált hajón, mert a sziget és annak kikötője is túl kicsi a tengerészeti szakemberek szerint a luxushajó fogadására. A szigeten mindössze egyetlen szálloda van, amely nem képes befogadni az Allegra több mint ezer fős utasát és személyzetét. A hajót ezért inkább a 155 mérfölddel távolabbi Mahéba vontatják, ahova csütörtökön reggel fog befutni.A területen gyakran tűnnek fel szomáliai kalózok, akik habár eddig még sosem támadtak tengerjáró hajóra, ennek ellenére az olasz tengerészet kalóz-ellenes egységének kilenc tagja elővigyázatosságból az Allegra fedélzetén tartózkodik.A Costa Concordiával azonos flottába tartozó hajónak, amely múlt hónapban hagyta el az olasz partokat, jelenleg nincsen áramellátása, és félő, hogy a vészhelyzetekre fenntartott generátor, amellyel jelenleg a rádiókapcsolatot tartják fent, szintén felmondja a szolgálatot. A hajó előző állomásáról, Madagaszkárról szombaton indult el és az eredeti tervek szerint utasai kedden érték volna el a Seychelles-szigeteket. További úti céljai között szerepelt még Alexandria és Nápoly.A Costa hajótársaság egyelőre nem közölte, hogy milyen módon kívánja a hajótörött utasokat kárpótolni, illetve mit ajánl azoknak az utasainak, akik a Costa Allegra egy jövőbeli útjára fizettek be.
Megtalálták Sába királynőjének aranybányáját?
Ha igazak a feltételezések, egy véletlen régészeti felfedezés jóvoltából megtudhatjuk, honnan származott Sába királynőjének legendás gazdagsága.A British Museum egykori kurátora, dr. Louise Schofield régész a közelmúltban úgy döntött, felfedezi Etiópiában Tigray térségét. Amit ott talált, minden elképzelését felülmúlta.Útja során eljutott egy régen felhagyott bányába, amelyet meglehetősen különösnek talált. A bányában észrevett egy hat méter magas kő sztélét, amelyre a nap és a holdsarló alakját vésték: ezek Sába királynő birodalmának jelei.Dr. Schofield alaposan megvizsgálta a követ, és talált egy sábai nyelvű feliratot. Ezek alapján a kutató úgy gondolja, hogy ez volt az a bánya, amely Sába királynőjének mérhetetlen gazdagságát adta évezredekkel ezelőtt.A Bibliában, a Koránban és az etiópok szent könyvében, a Kebra Nagastban egyaránt meg van írva, hogy háromezer évvel ezelőtt Sába királynője megérkezett Jeruzsálembe, és Salamon királyt rengeteg arannyal és főszerek tömkelegével halmozta el.Ugyancsak a legendás királynő volt az, aki találós kérdésekkel tette próbára az uralkodó bölcsességét. A legenda szerint később a király és a királynő szerelembe estek, és fiuk született: Menelik, Abesszínia későbbi királya.Az Observer híre szerint a királynőt "lenyűgözte Salamon bölcsessége és a birodalmának fénye. Amikor a királyi udvarból távozott, 120 talentum, vagyis 4 és fél tonna aranyat adott a királynak."A Tourism Review értesülései szerint hamarosan elkezdődik a bánya régészeti feltárása Dr. Schofield irányítása alatt, a közelben egy templom romjait és egy csatamezőt is felfedeztek. A környékbeliek már régóta keresgéltek aranyat egy közeli folyóban, de arról nem volt tudomásuk, hogy egy kincsesbánya közvetlen közelében élnek.A felfedezéstől azt remélik Etiópiában, hogy nőni fog a turisták érdeklődése a terület iránt. Ugyanakkor a közelmúlt eseményei azt mutatják, hogy a közbiztonság javítása terén még sokat kell tennie az országnak.
Március elsejétől új útlevél, személyi és jogosítvány
Március 1-jétől már Magyarország feliratú okmányokat állítanak ki.Március 1-jétől, csütörtöktől már nem állítanak ki Magyar Köztársaság feliratú útleveleket, személyi igazolványokat és vezetői engedélyeket, az új alaptörvénynek megfelelően azokon a Magyarország elnevezés szerepel majd ettől kezdve - közölte a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEK KH) elnöke kedden Budapesten, ahol bemutatta az új országnevet tartalmazó mintaigazolványokat.Az érvényes, Magyar Köztársaság feliratú okmányokat nem kell lecserélni. Vetési Iván újságírók előtt elmondta: a január 1-jétől hatályos alaptörvényben rögzített országnév-változtatás miatt az okmányokat - a látható és a szabad szemmel nem látható részeken - összesen 167 ponton kell módosítani.Ez érinti például az útlevelet, a személyazonosító igazolványt, a lakcímigazolványt, a jogosítványt, a forgalmi engedélyt és a magyarigazolványt is.A KEK KH a költségek minimalizálása érdekében nem január 1-jétől változtatta meg az okmányok feliratát, hanem folyamatosan, a meglévő készletek kifogyásával párhuzamosan történik meg az átállás, az év végéig minden okmány esetében - fejtette ki, hozzátéve, hogy március 1-jétől már csak Magyarország feliratú útlevelet, személyi igazolványt és jogosítványt állítanak ki, az azonban előfordulhat, hogy valaki még március elején is Magyar Köztársaság feliratú igazolványt kap kézhez, ha azt február végén igényelte.A hivatal elnöke hangsúlyozta, a meglévő, Magyar Köztársaság feliratú okmányaikat nem kell lecserélniük az állampolgároknak, azokat az érvényességükig használhatják.Vetési Iván egyúttal emlékeztetett, hogy január 1-jétől útlevélhez - külön díj fejében - akár már 24 óra alatt is hozzá lehet jutni, így az első, Magyarország feliratú okmányok akár már március 2-ától forgalomba kerülhetnek.Az átállás költségét firtató kérdésre a KEK KH vezetője azt válaszolta: az átállásnak nincs plusz költsége, az okmányok nem lettek drágábbak. Megjegyezte, bizonyos mennyiségű okmánykészletet biztonsági tartalékként megőriznek.
Jégkorong költözik a Tüskecsarnokba
Tavasszal a jégkorongozók vehetik birtokba a 16 éve épült és azóta üresen álló Tüskecsarnokot, többek között a látványsportoknak adható társasági nyereségadó (TAO) bevonásával. A lágymányosi Infopark területén álló létesítmény szerkezetkész állapotban van, ha minden a tervek szerint halad, hamarosan egy szabvány méretű jégpályát telepítenek a nagyterembe. Ez lehet Buda első versenysportra alkalmas fedett jégpályája.A jégkorong.blog.hu oldalt arról tájékoztatta a Drago Skorpiók SE vezetősége, hogy az egyesület közel egyéves szakmai előkészítés után a 2011-12. évi sportfejlesztési programjában - amelyet végül az előző év végén jóváhagyott a Magyar Jégkorong Szövetség - pályázott egy mobil jégpálya telepítésére a Tüskecsarnokba. A december végi TAO-hajrában még közel 170 millió forint támogatást is sikerült a klubnak a projektre összegyűjtenie. Ez az összeg - a szükséges 30 százalék önerővel - elegendő a Tüskecsarnok küzdőterének ideiglenes használatba vételéhez, valamint egy nemzetközi szabvány szerinti mobil jégpálya és tartozékainak megvásárlására.A közlemény kitér rá, hogy a sportág sajátosságai miatt a létesítmény fűtését nem kellett megoldani, és a megnyitás időpontjára konténeres öltözők és szociális blokkok, elektromos fűtés biztosítják majd a szükséges feltételeket. A mobil jégpálya a Drago Skorpiók tulajdonába kerül, a beruházás többi része - pl. világítás vagy a jégfelújítógép (rolba) helyiségének kialakítása mintegy 70 millió forint értékben - a magyar államra száll. A jégpálya beszerzési tendere lezárult, jelenleg szerződéskötési stádiumban van.A csarnokot a Drago Skorpiók, a MAC és a megállapodáshoz később csatlakozó Budai Bocsok is használják majd edzésekre, mérkőzésekre.A Tüskecsarnokot természetesen csakis sportcélra fogjuk hasznosítani" - tájékoztatta az internetes oldalt Vígh László, a Nemzeti Sportközpontok (NSK) kormánybiztosa. - "Egyeztettünk a Fővárosi és a XI. kerületi önkormányzattal és az érintett két egyetemmel egy komplex, a fővárost, a kerületet és az egyetemeket is kiszolgáló sportközpontról. Elképzeléseink szerint multifunkciós sportlétesítményként működik majd a Tüskecsarnok."
Csillogó csontváz: nyílik az észak-koreai szellemhotel
Két hónap múlva - huszonhárom évvel a tervezett megnyitó után - várhatóan átadják az észak-koreai főváros ikonikus felhőkarcoló-szörnyetegét, a hírhedt Rjugjong szállodát. A másfél évtizeden át lepusztult betoncsontvázként Phenjan fölé magasodó piramist tavaly nyárra csillogó üvegrakétává varázsolta egy egyiptomi cég, de még mindig nem tudni, mit rejt a háromezer szobás monstrum.Az emberiség legrosszabb épületének, pokoli toronynak, fantomhotelnek is nevezték már a kommunista Észak-Korea egyik leglátványosabb kudarcát, az ország fővárosában álló hatalmas Rjugjong szállodát. A befejezetlen csontvázként Phenjan fölé magasodó, nevében koreaiul a fűzfák városát jelentő monstrum másfél évtizeden át hirdette fennen az észak-koreai rendszer gazdasági kudarcát: építésének kezdetén azt ígérték, két év alatt kész lesz Ázsia legmagasabb tornya, hogy aztán a kitűzött határidő után három évvel, 1992-ben teljesen leálljon minden. Az elhanyagolt, lepusztult betonpiramis több mint másfél évtizedig, egészen 2008-ig kínos emlékként éktelenkedett Phenjan látképében, míg végül egy egyiptomi cég busás szerződésekért vállalta, hogy befejezi.A gazdasági válsággal küzdő, diktátorának halála után hatalma átmentésére koncentráló kommunista rezsim a jelek szerint tavasszal végre eltünteti múltjának ezt az égbekiáltó szégyenfoltját - derül ki a Yonhap dél-koreai hírügynökség tudósításából. Az ügynökség egy meg nem nevezett észak-koreai forrásra hivatkozva azt írta, áprilisban - csak részlegesen - megnyitják és szolgálatba állítják az elkészült szállodát. A hír felélesztette a régi találgatásokat arról, mihez kezd a világtól teljesen elszigetelt, turistákat szinte egyáltalán nem fogadó ország egy ilyen óriási hotellel.Versengésből születettAmikor 1987-ben építeni kezdték, a Rjugjong szálloda még nem tűnt megvalósíthatatlannak. Észak-Korea gazdasága a Szovjetunió támogatásával működőképesnek látszott, és a kommunista rezsim is megengedhetett magának egy-egy grandiózus projektet. A rakéta alakú felhőkarcolót állítólag a hidegháborús versengés szülte, a kommunista Észak-Korea ezzel akarta bizonyítani, hogy képes magasabb épületet építeni, mint a kapitalista Dél-Korea. Egyes források szerint az 1986-ban egy dél-koreai cég által felépített, 226 méter magas szingapúri Westin Stamford Hotel (a világ akkori legmagasabb szállodaépülete), mások szerint az 1988-as szöuli olimpiára felhúzott 228 méteres, 63 emeletes Trade Tower (az akkori Ázsia legmagasabb épülete) szította fel a versenyszellemet az északiakban.Az építkezés az elején gyorsan haladt, a szinte kizárólag betonból készített váz az épület teljes tervezett magasságában, 330 méteren és 105 emelet magasan elkészült. A Szovjetunió összeomlása után azonban elapadtak a források és a nyersanyagok, Észak-Korea gazdasága ráadásul hatalmas válságba került. Miután a rezsimnek elfogyott a pénze, az építkezés leállt, és később többszöri próbálkozás ellenére sem sikerült újraindítani - egészen 2008-ig.Jobb lett volna lerombolniA félbehagyott épületről gyorsan kínos legendák kaptak szárnyra. "A hotel mindenkinek izgatja a fantáziáját" - mondta a BBC-nek még 2009-ben a brit Simon Cockerell, a kevés idegenforgalmi cég egyikének a vezetője, amely turistákat vihet az észak-koreai fővárosba. "Bár meglátogatni nem lehet, rengeteg pletyka kering róla a városban" - nyilatkozta. A nyolcvanas évek végén készült észak-koreai bélyegek például már kész állapotban mutatták a hotelt, nem sokkal később azonban a félbemaradt építkezés annyira kínossá vált, hogy még a Phenjanról készült látképekről is kiretusálták az egyébként szinte az egész városból látható épületet.Az egyik történet szerint 2005-ben majdnem sikerült Észak-Koreának megállapodnia egy dél-koreai csoporttal, hogy segítsen befejezni az épületet, de a százfős mérnökdelegáció a torony meglátogatása után mégsem vállalta a munkát. "Úgy nézett ki, mint egy nagy cementhegy, látványosan rajta hagyta a nyomát az elmúlt húsz év, ez alatt az idő alatt hozzá sem nyúltak" - mondta a Washington Postnak Park Kil-sang, aki összekötő volt a tárgyalásokon. "Arra jutottunk, hogy jobb lenne az egész épületet lerombolni, és egy új hotelt építeni a semmiből" - mesélte a lapnak.Egy legenda szerint a hatalmas épület vázának építői olyan silány munkát végeztek, hogy a liftaknák olyan görbék lettek, hogy egyetlen felvonó sem tudna végigmenni rajtuk. Az épület befejezését 2008-ban elvállaló egyiptomi telekommunikációs cég, az Orascom 2009-ben azt közölte, nem találkozott ilyen problémával. Khaled Bichara, a projekt vezetője a BBC-nek azt mondta, a néhány tucat egyiptomi mérnök és a mintegy kétezer koreai munkás részvételével folyó munkálatok "jól haladnak", és "semmi nem okoz túl nagy problémát nekik".A nagy évfordulóra készülBár a dél-koreai Yonhap hírügynökség beszámolója nem határozza meg pontosan, mikor adják át a hotelt, azt már a munka újrakezdése óta tudni lehet, hogy az épületet szeretnék 2012 áprilisában felavatni. Április 15-e ugyanis hatalmas ünnep lesz a kommunista Észak-Koreában, ekkor lesz az "Örökös Elnökként" és "Nagy Vezérként" tisztelt országalapító, az 1994-ben elhunyt Kim Ir Szen születésének századik évfordulója. A diktátor fia, Kim Dzsong Il tavaly decemberben hunyt el, unokája, Kim Dzsong Un pedig jelenleg épp hatalma megszilárdításán dolgozik. Kim Ir Szent Észak-Koreában most is hatalmas személyi kultusz övezi, a nagy évfordulóra egész évben ünnepségeket és megemlékezéseket terveznek az egyébként mindenben szűkölködő országban.Ez megmagyarázza az egyiptomi cég sietségét is, ami egyébként ironikusnak tűnhet, hiszen az eredeti átadáshoz képest 23 éves késésben van a projekt. Ha valóban átadják, az épületet a rezsim minden bizonnyal felhasználja saját erejének demonstrálására, és az új - a helyi sajtóban csak briliáns melléknévvel illetett - vezető, a 29 éves Kim Dzsong Un dicsőítésére is. Pedig - mint azt a külföldi elemzők gyakran megjegyzik - a kudarcba fulladt építkezés befejezése egyáltalán nem a rendszer erejének köszönhető. Az egyiptomi Orascom sem önzetlenségből szállt be az építkezésbe, cserébe kizárólagos jogokat kap a világtól elzárt állam első mobiltelefon-hálózatának kiépítésére. Az egyiptomi cég egyik átjátszóállomása éppen a felhőkarcoló csúcsán kap majd helyet. Hogy mekkora üzletet csinálhat az Orascom Észak-Koreában, az még nem egyértelmű, az országban ugyanis csak a legfelső pártelit juthat mobilhoz, a nem ellenőrzött telefonhasználatot pedig háborús bűnnek tekintik.Mihez kezdenének háromezer hotelszobával?A hotel átadásának közeledtével jogos a kérdés, mégis mire használnak majd egy ekkora szállodát. A Washington Post egyik blogja szerint a hotel jelenthet egyfajta minimális nyitást a külvilág felé, és még csak nem is lenne a lazuló elzárkózás egyedüli jele. A közelmúltban Észak-Korea ugyanis szerződést kötött az amerikai AP hírügynökséggel, hogy tudósíthasson az ország területéről; ez korábban elképzelhetetlen volt. De valószínű, hogy a gigantikus épület az óvatos nyitások után sem fogja turisták özönét fogadni, még csak nem is lesz teljes egészében szálloda, és mind a háromezer szobáját sem veszik majd használatba.Az már az építkezés során feltűnő volt, hogy az egyiptomi cég először a betonmonstrum beburkolását végezte el, és azt állította, csak az üveg- és fémburkolat befejezése után tud hozzálátni a belső terek befejezéséhez. Ennek következtében a hatalmas, eddig otrombának tűnő épület kívülről valóban elegáns és csillogó arcot kapott, de elképzelhető, hogy belülről ugyanaz a jórészt üres betonszörnyeteg marad, amely eddig elcsúfította a főváros látképét. Arról ugyanis alig van információ, hogy az egyiptomi távközlési óriás milyen munkát végez az épület belsejében a külső burkolás után.Az épület belső tere 360 ezer négyzetméter, ezt aligha lehet szállodaként kihasználni egy olyan országban, amelyben a helyiek egyáltalán nem tudják megfizetni az ilyen luxust, a külföldiek jelentős részét pedig a rezsim nem engedi be. Észak-Koreába jelenleg csak korlátozott számban, meghatározott utazási ügynökségek szervezésével lehet ellátogatni, és egy négynapos túra több mint ezer euróba kerül. Ebben benne van a teljes ellátás és szállás, valamint a kísérők biztosítása is. Nélkülük sehová sem lehet menni, és amúgy sem lehet szabadon felfedezni az országot.Bár a nyolcvanas években készült tervek még az egész Rjugjongot szállodának szánták, amelyben öt étterem, bowlingpályák, nightclubok, kaszinók, japán bárok is helyet kaptak volna, a később módosított tervek már irodákat, lakásokat is tartalmaztak. A Washington Post szerint az áprilisi részleges megnyitás után a 105 emeletes épület részben irodaházként működik majd, és az utazási irodák szerint valószínűleg turistákat is fogadhat. A phenjani utakat szervező Simon Cockerell ugyanis azt mondta, a széles körben terjedő pletykák szerint a 330 méter magas épület alsó emeletein lesznek hotelszobák, a legtetején pedig egy étterem kap helyet. A rengeteg középső szint az üvegburkolat alatt viszont éppolyan üres marad, mint betoncsontváz korában.
Megújult a prágai Orloj külső szobrainak egy része
Eredeti színekben és teljes egészében megújulva a hét végén visszakerült a prágai Orloj óralapjára az emberi tulajdonságokat és foglalkozásokat ábrázoló nyolc híres faszobor első fele.Az első négy szobor - a Hiúság, a Kapzsiság, a Halál és a Kéj jelképei - egy hónapot töltött a restaurátori műhelyben. Szakemberek a felújított szobrokat a turisták érdeklődése mellett tették fel az óralapra, majd leszerelték a maradék négy szobrot: a Filozófus, az Angyal, a Csillagász és a Krónikás szintén egy hónapot töltenek majd a restaurátori műhelyben.Az összes szobor felújítva, teljes pompájában legkésőbb március 15-én lesz ismét látható Prága óvárosi városházának toronyóráján."A szakemberek kijavítják az időjárás viszontagságainak kitett faszobrok hasadásait, és felújítják a színeket. Közben megjavítják a mechanikus szerkezeteket is" - mondta Petr Skála, az Orloj kezelője újságíróknak.Kifejtette, hogy a figurák nincsenek rossz állapotban, inkább megelőző intézkedésről van szó."A szobrokat rendszeresen erősen bepiszkítják a galambok, ezen a téren új eljárásokra van szükség" - jegyezte meg. Az eddig használt hálók nem elégségesek, és a kezelőség most elektronikus védelmi szerkezetben gondolkodik. "Komoly gondot jelentenek a vandálok is. Az Orlojt azonban folyamatosan kamerákkal figyeljük" - tette hozzá.A nyolc külső szobrot legutóbb 1999-ben javították, azóta rendszeresen ellenőrzik. Skála szerint további javításokra is szükség van: néhány éven belül fel kell újítani a szerkezet 15. századból származó kőelemeit és a turisták által jól ismert kalendáriumot is.Tavaly az Orloj aranykakasát újították fel, amely hat évtized után kezdett el újra csapkodni szárnyaival. A felújítási munkákat a prágai városháza rendelte meg, és fizeti is.Az Orloj Prága egyik legismertebb, legkeresettebb idegenforgalmi látványossága: mindenki látni akarja, és nem is egyszer. Sokan kimondottan csak miatta látogatnak Prágába.