Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Karácsonyi vásárok a régióban
Pár héten belül nyitnak a karácsonyi vásárok Berlinben, Bécsben, Budapesten és Prágában. Az adventi eseményekhez attraktív szállodai csomagok is társulnak. Berlin 60 karácsonyi vásár közül kínál választási lehetőséget az odaérkezőknek november 22-től december 31-ig. A tavalyi debütálás után ismét megtartják a Charlottenburgi Kastély előtti vásárt, mely a biedermeier korszakot jelképezi majd: a kastélyban a témának megfelelő kiállítások, speciális világítás, történelmi lovas kocsik hozzák vissza az 1815-1848 közötti idő hangulatát. A Brandenburgi Kapu és a Győzelmi Emlékmű között vezető Június 17. utca szilveszterkor jut szerephez: hatalmas újévi partit tartanak itt. Bécs puncs illatot árasztó, hagyományos karácsonyi vására idén is a Városháza előtti téren található, de ezen kívül számtalan tér változik át vásári helyszínné november közepe és karácsony között. Szilveszterkor itt is hatalmas parti lesz a belvárosban, melyet a Városházától induló "Új évi ösvényen" érdemes megközelíteni, mert 11 állomáson várják különféle műsorokkal a szórakozni vágyókat. Nehéz lenne bárhol is ennél autentikusabb karácsonyi vásárt találni - írja a budapestiről az Expedia turisztikai weboldal. Mint ismeretes, a Vörösmarty tér vásárát 2006-ban a Travel & Leisure magazin beválasztotta Európa 10 legjobb karácsonyi vására közé. A vásár november 19-től december 29-ig tart nyitva, délelőtt 10 órától este 8-ig. (December 24-én délután bezár a piac és csak 27-én nyit ki újra.) Szilveszterkor három helyen tartanak a városban zenés szabadtéri összejövetelt. Prága karácsonyi vásárai november 27-én startolnak, s december 31-ig üzemelnek. A belvárosban tízpercnyi sétára egymástól három vásár is lesz: az Óvárosi téren, a Vencel téren, és egy kisebb a Havelske Trziste és a Namesti Republiky között.
A Ryanair nem tréfált - faképnél hagyja a Ferihegyet
A Ryanair pénteken induló dublini járata volt az idén az utolsó ferihegyi járat.A különös marketing kommunikációjáról elhíresült ír fapados légitársaság szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében emlékeztetett: "A Ryanair korábban felhívta a Budapest Airportot (BA), hogy fordítsa vissza az irracionális költségemelését vagy elveszítik a Ryanair járatokat és a Ryanair által generált utasforgalmat október végétől." Hát megtették, az ír fapados péntekkel megszüntette mind a négy Budapestről induló járatát. Bristol, East Midlands, Glasgow Prestwick és Dublin messze szállnak.Szintén felhívta a Ryanair a BA figyelmét, hogy "érdemes lenne folytatni a belga, spanyol és olasz repterek példáit, illetve a régióban Riga, Kaunas, Krakkó vagy Pozsony kötlségcsökkentő példáit, akik sikeresen dolgoznak együtt a Ryanairrel, hogy fejlesszék a turizmust és ne gátolják azt."Korábban beszámoltunk a Napi Turizmus hasábjain arról, hogy a magát a világ kedvenc légitársaságaként meghatározó ír fapados a BA Dublinban folytatott április eleji tárgyalásán a légitársaság képviselői a BA által öt évre garantált, csökkentett repülőtéri díjakért cserébe váratlanul 25 új útvonalat és a Ryanair jelenlegi 180 ezres évi utasforgalmának 2012-ig több, mint tízszeresére, kétmillióra történő növelését kínált cserébe.Tényleg elmennek?Hardy Mihályt, a BA vállalati kapcsolatokért felelős igazgatóját akkor, áprilisban meglepte a kivonulás bejelentésének módja. BA számára minden utas és minden légitársaság fontos, de amennyiben a Ryanair mégis kivonulna, helyét rövid időn - akár egy-két napon - belül átvennék a versenytársak - mondta el áprilisban Hardy Mihály. A Malév téli menetrendjében sűríti dublini járatait, belépett a Jet2 is a piacra. Hardy ugyanakkor kiemelte: a Ryanair többnyire másodlagos fapados repülőterekre üzemel, ezzel ellentétben a Ferihegy elsődleges repülőtér egy nagyváros központjától mindössze 16 kilométerre. Ez nyilván hatással van az árakra is, melyek megfelelnek a közép-európai átlagnak.Nem hivatalos forrásból a Napi Turizmus úgy értesült, hogy a Ryanair ugyan keménykedik, de állítólag a Magyar Turizmus Zrt-vel folytat tárgyalásokat marketingtámogatásért, a magyar piac mégis fontos neki.
A KLM újraindítja budapesti járatát
A KLM Holland Királyi Légitársaság 2010. október 31-től kezdődően újraindítja a Budapest Ferihegy repülőtérre közlekedő járatát.5 év után újra saját üzemeltetésű KLM járat indul a Budapest-Amszterdam útvonalon naponta háromszor. A budapesti járatot eddig a KLM közösen üzemeltette a Malév légitársasággal, de október 31-től kezdődően a KLM beszünteti együttműködését a Malévvel.A napi három járat a helyi és a csatlakozó utasforgalom teljeskörű kiszolgálását célozza. Az útvonalon Boeing 737-es repülőgép közlekedik, a fedélzeten turista, és Europe Select osztályok között választhatnak az utasok. A kedvező menetrend az egynapos amszterdami kinttartózkodást is lehetővé teszi.A járatindítás megünneplése alkalmából a KLM meghívta partnereit, vállalati ügyfeleit és a Magyar Sajtó képviselőit. A ceremónia az Amszerdamból érkező gép fogadásával kezdődött, majd az ezt követő állófogadás után egy oldtimer járat vitte fel az érdeklődőket a magasba.A program során beszédet mondott Mr. Philippe Maudet, az Air France és KLM Közép-Európai vezérigazgatója és Mr. Pieter Elbers a KLM Hálózatfejlesztési Elnökhelyettese. "Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a mai nappal egy új, erős kapocs jöhet létre Amszterdam és Budapest között. Az új járat bizonyítja, hogy a KLM bízik ennek a gyönyörű országnak a jövőjében, gazdasági erejének növekedésében. Reméljük, hogy az Air France és KLM erős nemzetközi hálózata révén Magyarországot még jobban össze tudjuk kötni a világgal. " - mondta Mr. Philippe Maudet .A program egy kiállítás-megnyitóval zárul: a szeptember végén három hátrányos helyzetű gyermekotthon részére kiírt "Szárnyra kap a mosoly" rajzpályázat nyertes munkáiból összeállított kiállítás a Ferihegy 2 A Terminálon lesz megtekinthető. A megnyitóra a gépfogadással egy napon 15:30-kor kerül sor. A KLM magyarországi irodája 3 hátrányos helyzetű vidéki gyermekotthont választott ki, ahol meghirdette a "Szárnyra kap a mosoly" rajzpályázatot. A tiszadobi, a baktalorándházi és a mátészalkai gyermekotthon lakóit szeretné a vállalat azzal támogatni, hogy 10 nyertest 10 barátjukkal együtt kirepít Amszerdamba és programokat szervez számukra. A nyerteseket, akik barátaikkal együtt Amszterdamba repülnek 4 fős zsűri választotta ki, melynek tagjai Robert Milders a Holland Királyság magyarországi nagykövete, Marék Veronika mesekönyvíró és illusztrátor, Szekeres Nóra televíziós műsorvezető és Melles Botond, az Air France és KLM magyarországi igazgatója.A nyertesek és barátaik az október 31-i géppel repülnek Amszterdamba. Az útról és az élményekről folyamatosan beszámolunk a KLM facebook oldalán: http://www.facebook.com/pages/Az-elmeny-utkozben-kezdodik-KLM/123062957749369
A Colosseum, ahogyan még sohasem láttuk
Sohasem látott arcát fedte fel a római Colosseum. Az ókori amfiteátrum az alagsortól egészen a harminchárom méter magas nézősorokig látogathatóvá vált.Az évente közel ötmillió turistán túl azonban főleg befektetőkre vár, hogy teljesen újjászülessen. A régészek egyik szeme sír, a másik nevet. Nemcsak a világ minden részéből érkező turistáknak, hanem az ókortudósoknak is élményt jelent a Colosseum először látogatható alagsorának és a negyven évig lezárt, mostantól ismét megnyitott harmadik emeletének a látványa.Ugyanakkor attól tartanak, hogy a csoda nem tart sokáig: omlás veszélyezteti a nézőtér második szintjét, és akármerre tekintünk, látni, hogy az Örök Város jelképének tartott műemlék sürgős felújításra szorul. Az idén újabb rekordot döntött a látogatók száma, augusztusig naponta 19 ezren tapostak végig a műemléken. Ahhoz, hogy megmaradjon, eurómilliók kellenek.A Colosseum alagsorában vezetett látogatást online vagy a jegypénztárban előre le kell foglalni. Naponta tízszer, 25 fős csoportot engednek be. A 12 eurós - hozzávetőleg 3300 forintos - belépőjegyen túl még 8 eurót kell fizetni, a harmadik szintre való felkapaszkodás viszont ingyen van.A jegybevételből származó évi közel 35 millió euró az állam kasszájába megy, így a Colosseum jövője azoktól a befektetőktől függ, akik október végéig jelentkezhetnek a főpolgármester meghirdette nemzetközi felújítási pályázatra. Az elvégzendő munkák között szerepel a műemlék megtisztítása, a jelenlegi vasrácsok cseréje, az alagsor és a második emelet restaurálása, új jegypénztár kialakítása.
Liszt került a vonatra
A Liszt Ferenc Emlékév alkalmából a zeneszerző arcmásával díszített mozdonyt avattak csütörtökön délután Sopronban.A GYSEV Zrt. tulajdonában lévő mozdony hazánk és a szomszédos Ausztria területén közlekedik majd, párja a tavaly pályára állított Széchenyi-mozdonynak. A 230km/h végsebességű, 86 tonna súlyú Taurus mozdonyra, mintegy 120m2 fóliát feszítettek fel.A zeneszerző születésnapja alkalmából a Soproni Pályaudvaron nagyszabású rendezvény keretében avatták fel a Liszt Ferenc arcmásával díszített Taurus mozdonyt. A mozdony különlegessége, hogy minden megállóban Liszt Ferenc II. Magyar Rapszódia című műve köszönti az utasokat, a vonat aljára erősített hangszórókon keresztül. Első útja Sopronból Budapestre vezetett.A sajtótájékoztatót rendhagyó körülmények között, egy Budapestről-Sopronba tartó, az újságírók és protokoll vendégek számára kialakított rendezvényvonaton tartották. Útközben a vendégek megízlelhették a "Magyar Rapszódia" Prémium Hungaricum díjas hazai kézműves bon-bon különlegességet, amelyet a híres Liszt darab ihletett. Az édességet kis szériában kézműves eljárással készítik, felhasználva a magyar táj jellegzetes gyümölcseit.Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára beszédében kiemelte, hogy a nemzeti együttműködésen alapuló kormány célja a nemzeti értékteremtés és megőrzés. A kormány elképzelése szerint a közösségi közlekedés gerincét a vasútnak kell biztosítani. Dr. Fodor Tamás, Sopron város polgármestere a kulturális kapcsolatépítést hangsúlyozta. Liszt Ferenc első koncertjét 1820 októberében Sopronban tartotta, 190 évvel később pedig innen gördül ki a nagy géniusz emlékét hordozó mozdony, mely jó hírét viszi a magyarságnak.Dávid Ilona a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a tematikus mozdonyok az ország egyik legfejlettebb vasútvonalának védjegyei lesznek. "A Liszt-mozdony, olyan 'mozgó emlékmű' amely úgy tiszteleg a nagy zeneszerző emléke előtt, hogy hírül viszi az érintett pályaszakaszon. Nem titkolt szándékunk volt megelőzni azt, hogy a közelgő bicentenárium évében Európa úgy ismerje meg Liszt Ferencet, mint a nagy osztrák zeneszerzőt, Franz Liszt-et.", tette hozzá.Németh László finanszírozó és ötletgazda, a vasúti modellezéssel foglalkozó Loc&More ügyvezetője szerint, Nyugat-Európában már bevett szokás az ilyesfajta felületek kultúra- és értékközvetítésre való felhasználása, és remélhetőleg nálunk sem lesz ez másként. A Liszt mozdonyt első útja előtt Horvát Imre a soproni Szentlélek Plébánia plébánosa áldotta meg. A zeneszerző emlékére készített Liszt-mozdony, a tiszteletadás egyik legnagyszerűbb példája.
Egy lépéssel közelebb az űrturizmushoz
Az új-mexikói Las Cruces település közelében felavatták a világ első kereskedelmi űrrepülőterének leszállópályáját.Richard Branson, a Virgin Atlantic elnöke, a vállalkozás megálmodója és tulajdonosa amerikai úrhajósok és Bill Richardson új-mexikói kormányzó jelenlétében a hét végén felavatták az űrrepülőtér leszállópályáját. Az új-mexikói Las Cruces település közelében lévő Spaceport America elnevezésű létesítmény leszállópályáját kimondottan kereskedelmi célú űrrepülőgépek számára tervezték. A mintegy három kilométer hosszú pálya avatását alig két héttel azután tartották, hogy a hónap elején sikeres próba-siklórepülést hajtott végre a Virgin Galactic turistaűrhajója.Richard Branson a helyi idő szerint pénteki ünnepségen annak a reményének adott hangot, hogy kilenc-tizennyolc hónapon belül útnak indulhatnak a világűrbe az első turisták, akik között ő maga is ott lesz.Nagyon boldog vagyok, hogy civilek is eljuthatnak a világűrbe. Természetesen én is az utasok egyike szeretnék majd lenni - mondta az avatáson részt vevő Buzz Aldrin amerikai űrahjós, aki annak idején megjárta a Holdat.Nem is olyan drágaA SpaceShipTwo névre keresztelt űrhajó a két pilóta mellett hat utas szállítására alkalmas. A két hete tartott próbarepülése volt az első, amikor a 18 méteres űrhajó elvált hordozórakétájától, és önállóan végzett 
siklórepülést. A tesztelések során most számos további önálló próbarepülés következik, és ha ezek rendben mennek, akkor kerülhet sor az űrhajó világűrbe való kilövésére - mondta Richard Branson.A tervek szerint az űrrepülő 15 kilométeres magasságban válik majd le a hordozóról, hogy aztán saját hajtóműve segítségével 110 kilométeres magasságba emelkedjen. Itt az utasok néhány percig megtapasztalhatják a súlytalanság állapotát is.Az űrkirándulás 200 ezer dollárba (39 millió forintba) kerül. A Virgin Galactic közlése szerint eddig mintegy 370 érdeklődő helyezett el előzetes letéteket 50 millió dollár (9,8 milliárd forint) értékben. (MTI)
Elkészült a világ leggyorsabb hullámvasútja
Felépült, és néhány napon belül megnyitja kapuit a látogatók előtt a világ legnagyobb fedett vidámparkja Abu-Dzabiban.A 200 ezer négyzetméteres Ferrari World 1 a legendás olasz sportautómárka köré épül, a legnagyobb attrakciója pedig a Formula Rossa, a világ leggyorsabb hullámvasútja. A kocsik két másodperc alatt érik el rajta a 100 km/óra sebességet, majd újabb két másodperc múlva a szerkezet csúcssebességét, 240 km/órát.Erre önmagában a gravitáció nem lenne képes, ezért a repülőgép-hordozó anyahajókon is használt, közel 21 ezer lóerős hidraulikus kilövőberendezés adja meg a lendületet a gyorsuláshoz. Eközben a kocsikban ülőkre 1,7 g gyorsulási erő hat. A pálya legmagasabb pontja 52 méteren van (ez a rész ki is emelkedik a fedett vidámparkból), ide öt másodperc alatt ér fel a kocsi.A cél a hullámvasúttal az volt, hogy átadják a szórakozni vágyóknak azt az érzést, amit egy forma1-es Ferrari pilótája érezhet, amikor a célegyenesben padlóig nyomja a gázt. Ez a pályát kipróbált pilóták, és a puszta adatok szerint is sikerült nagyjából: végsebességben ugyan a hullámvasút kicsit elmarad a versenyautóktól, a gyorsulása azonban felveszi a versenyt velük. A tökéletes illúzió kedvéért a hullámvasút kocsijai is úgy néznek ki, mint a forma 1-es autók, igaz, azokkal ellentétben négy személyesek.A Formula Rossa a pálya hosszában is ott van a világ legnagyobb hullámvasutai között (kicsit több mint 2 kilométer, ennél négy hosszabbat építettek csak eddig), végsebességben azonban köröket ver az eddigi csúcstartóra, a New Jersey-i Kingda Ka-ra, ami éppen csak átlépte a 200 km/órás sebességet. A Formula Rossán egyébként kötelező lesz a védőszemüveg használata, mert ilyen sebesség mellett már pár porszem is súlyos szemsérülést okozhat, a sivatagban fekvő Abu-Dzabiban pedig a sűrű homokviharok miatt ez még zárt térben is reális veszély.A nem hivatalos nyitás október 28-án lesz, és egy bő hónapos tesztüzem után, decemberben tartják a hivatalos nyitóünnepséget. A park heti hat napon át tart majd nyitva (hétfő szünnap), az összes attrakcióra korlátlan belépést biztosító napijegy 375 dirham (20 ezer forint) lesz felnőttek, és 270 (15 ezer forint) gyerekek, pontosabban 150 cm alatti látogatók számára.
Drágább lett a szállodai szoba Európa több nagyvárosában
Nőttek a szállodai szobaárak októberben több mint 30 európai nagyvárosban, derül ki a Trivago, szállodai árakat összehasonlító portál legfrissebb jelentéséből.A Trivago Hotel Price Index (THPI) szerint az egy éjszakáért átlagosan elkért szobaár a szeptemberi 114 euróról októberre 118 euróra emelkedett, ami az angol turisták pénztárcáját jobban sújtja, mint az öreg kontinensen lakókat. A font múlt hónaphoz viszonyított euróval szembeni gyengülése miatt a szigetország polgárai valójában átlag 8 százalékkal magasabb árat kell, hogy fizessenek októberben egy szállodai szobáért Európa más városaiban.Az 50 legnépszerűbb úti cél közül 32-ben emelkedtek a szállodai szobaárak októberben. A hónapban a legmagasabb átlagos szállodai szobaárakat Genfben mérik, ahol ez az összeg 180 font. Második helyen Velence áll 173 fonttal, a harmadik pedig Stockholm 151 fonttal. Jelenleg a legalacsonyabb szállodai átlagárakat a Trivago kimutatása szerint Budapesten és Bukarestben mérik, mindkét helyen csupán 62 font ez az összeg. Krakkóban is csupán két fonttal magasabb a szállodai átlagár. Egy hónap alatt a legnagyobb, 29 százalékos áremelést a madridi szállodások tudták végrehajtani.Ha a tavalyi évhez viszonyítjuk a mostani adatokat, veszítettek árukból a jellemzően drága desztinációk, mint Milánó (-20% a tavalyi októberhez képest) vagy Koppenhága (-14%). A kelet-európai desztinációk, Budapest, Bukarest, Szófia szobaárai is csökkentek 2009 azonos hónapjához képest.
Nem tetszik a szállodám? Mars innen!
Egy osztrák napilap közleménye szerint egy brit szállodatulajdonos Blackpoolban "lerázta" a nemkívánatos vendéget. Kidobta a párt a szállodaszobából, miután az - nyilvánvalóan röviddel megérkezése után negatív értékelést adott le a szállodáról egy online szállodai értékelő weboldalon.Néhány évvel ezelőtt még csak egy poros panaszláda volt a szokásos és gyakran az egyetlen diszkrét lehetőség a szállodavendégek számára, hogy kifejezzék nemtetszésüket a kiválasztott szállodában - és a kimenetel bizonytalan volt.De ez már régen a múlté. Az internet alaposan forradalmasította a szállodaiparban a "panaszügyek"-et: a szállodavendégek ma online portálokon teszik közzé tapasztalataikat, amelyek nyilvánossá teszik azokat webhelyeiken az interneten. A mobil kommunikáció még jobban felgyorsítja ezt a folyamatot, mint ahogy azt az említett esetben láthattuk.A negatív szállodaértékelések tíz leggyakoribb okaA hotel.info megvizsgálta a vendégek kommentárjait a több mint egy millió szállodai értékelés esetén és a következőkben ismerteti a negatív szállodakritikák tíz leggyakoribb okát: Reggeli: Túl drága reggeli, amely minőségében és bőségében nincs arányban az árral. Kis választék. A feltöltés/asztalterítés új vendégek számára nem elég gyors. Nem friss, már régebben kihelyezett étel. Parkolás: Túl magasnak tűnő árak a parkoló és a mélygarázs használatáért, a szállodatulajdonosok ismételten téves adatai a honlapokon az árakra és a rendelkezésre állásra vonatkozóan. Zaj: Kevesebb a panasz a központi fekvésre és az ennek megfelelő sűrű közlekedésre, mint a szobafalak túl nagy hangáteresztésére és az ablakok gyenge zajszigetelésére. Szoba mérete: Különösen az észek-amerikai vendégeknek nem tetszenek az európai szállodákban a gyakran túl kicsi szállodaszobák és a szűk fürdőszobák. - Szolgáltatás/barátságosság (MTI)
Nőtt a magyarok utazási aktivitása
Az idén a magyar lakosság utazási aktivitása nemzetközi, európai összehasonlításban alacsony, de 1,3 százalékponttal nőtt az elmúlt évhez képest, annak ellenére, hogy a lakossági fogyasztás egésze csökkent. Idén az első félévében a népesség 23 százaléka vett részt a belföldi idegenforgalomban, azaz legalább egy alkalommal tett többnapos belföldi utazást, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb Statisztikai Tükör kiadványából, amely a lakosság többnapos belföldi turisztikai utazásainak jellemzőit elemzi. Az utazások száma 2 százalékkal 7,9 millióra, az azokon eltöltött idő pedig 1 százalékkal 29,5 millió napra csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A lakosság az előző évinél 4 százalékkal többet, 100 milliárd forintot költött el. Szálláshely-szolgáltatásokra 33 milliárd, vendéglátó-szolgáltatások és élelmiszerek vásárlására 3 milliárd, közlekedésre (beleszámítva az üzemanyag-vásárlásokat is) 22 milliárd forint jutott. A turisztikai fogyasztás harmada a budapestiektől származott, és 28 százaléka a Balaton régióban valósult meg. Az utazásokban a hétvégi típusú (1-3 éjszakás) utak voltak többségben.Az idei év első felében a hétvégi típusú utazáson a magyar lakosság 19 százaléka vett részt legalább egyszer. A lakosság a hétvégi utazások során személygépkocsit 69, autóbuszt 19, vonatot 12 százalékban vett igénybe. Az utazások több mint fele rokon, ismerős meglátogatása volt. Így az igénybe vett szállástípusok között 59 százalékot képvisel a rokon, ismerős által biztosított szállás, míg 17 százalékban saját második otthont vettek igénybe az utazók, a szállodák részesedése 13 százalék volt.Az utazások harmadát a 25-44 éves korosztályba tartozók tették, de nem sokkal marad el ettől a 45-64 éves korosztályba tartozók utazásainak száma sem. Az utazások kiemelt célja Budapest-Közép-Duna-vidék, az összes utazásra fordított idő 22 százaléka történt itt, a Balaton, Észak-Alföld, Észak-Magyarország és Közép-Dunántúl részesedése 12-15 százalék volt a teljes belföldivendég-forgalmon belül.A hétvégi típusú utazásokon a lakosság fogyasztása 58 milliárd forintra becsülhető, ami 3 százalékkal marad el az előző évitől. Egy turista egy nap alatt átlagosan 3.200 forintot költött el a hétvégi típusú utazása során, ami 2 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi.A négy- vagy annál több éjszakás utazáson a lakosság 8,2 százaléka vett részt 2010 első félévében, ami bővülést jelent az előző évhez képest. A személygépkocsit használók 9, a többieknek azonban csak 6 százaléka utazott belföldön ilyen időtartamra. A lakosság a félév során összesen 1,5 millió négy- és annál több éjszakás utazást tett, amelyek során az előző évinél 5 százalékkal több, 11 millió napot töltött el. A Közép-Magyarországon lakók 2,1 millió napot töltöttek el a Balatonnál, ami az üdülőkörzet vendég forgalmának 58 százaléka. A "magyar tenger" mellett a Budapest-Közép-Duna-vidék játszik még kiemelt szerepet a belföldi turizmusban. E két célrégió adta a teljes belföldivendég-forgalom közel felét. Az ország többi részére elsősorban a régión belüli utazások voltak a jellemzők.Az utazások fő motivációja az üdülés, pihenés, de számottevő a rokonok, ismerősök meglátogatása is, az utazáson töltött idő 5 százaléka hobbi jellegű munka végzéshez kötődött. Az átlagos tartózkodási idő 7,7 nap volt, ennél lényegesen hosszabb ideig, 9,1 napig tartottak az egészségmegőrzési, wellnessutak. A kereskedelmi szálláshelyek közül a szállodák a legnépszerűbbek. Minden harmadik éjszakát ismerős által nyújtott szálláshelyen töltöttek az utazók. Az utazások 73 százaléka gépkocsival történt, az autóbusz részesedése 14, a vasúté 13 százalék volt. A négy és annál több éjszakáig tartó utazások során az egy évvel korábbinál 16 százalékkal magasabb, 41 milliárd forint volt a résztvevők fogyasztása. A kiadások 40 százalékát szállásra, 28, illetve 14 százalékát pedig étkezésre és közlekedésre fordították az utazók. Az egy utazó egy napjára jutó költés az egy évvel korábbinál 10 százalékkal magasabb, 3.600 forint volt.A magyar lakosság 77 százaléka nem utazott turisztikai céllal sem hétvégére, sem hosszabb időre. A turizmusból való kimaradás oka - lényegében régiótól függetlenül - leggyakrabban anyagi eredetű, illetve egészségügyi probléma, előbbire az Alföldön lakók hivatkoztak az átlagosnál lényegesen gyakrabban. A lakosság 16 százalékáról feltételezhető, hogy bár az első félévben nem utaztak, azt a későbbiekben megteszik. A nem utazóknak mindössze 3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy akkor sem szeretne utazni, ha megtehetné.
Top 5 nemdohányzó desztináció
Nem kell kétségbeesett keresgélésbe fogniuk a dohányzásmentes úti célokra vágyóknak, hiszen számos olyan ország közül választhatnak, amelyek heves küzdelmet folytatnak minden dohánytermék ellen. Ismerje meg ezek közül az öt legideálisabbat a nem dohányzó utasok számára.A Tourism-Review.com gyűjtése szerint Izland, Írország, Ausztrália, Kanada és Norvégia a világ öt vezető füstmentes desztinációja. Az izlandi bárok, éttermek és kocsmák tökéletes választások lehetnek azok számára, akik kerülni kívánják a dohányfüstöt. Az országban olyan közterületeken is tiltott a dohányzás, amelyeket gyermekek is használnak. A családos nyaralók tehát biztosak lehetnek a jó levegőben, feltéve ha a vulkánok is tartják magukat a szabályozáshoz.Írország intenzív kampányt folytat a dohányzás ellen, a világon itt tiltották be először a munkahelyeken történő dohányzást. A tiltás a klubokra, bárokra, éttermekre és kocsmákra is vonatkozik.Mivel egész Ausztrália területén tilos rágyújtani a zárt közterületeken, így a kontinens is ideális helyszín lehet az antinikotinistáknak. Nem meglepő, hogy az ország megszállottan küzd a dohányzás ellen, mivel a pusztító erdőtüzeket gyakran okozzák égő cigarettacsikkek.Kanada immár több éve dohányzás-mentes zónának számít. A friss levegőért érkező turistáknak itt sem kell tartaniuk attól, hogy bárokba merészkedjenek. Több tartományban azt is megkövetelik, hogy a dohánytermékeket az üzletekben a vásárlók szeme elől elrejtve tartsák.Norvégia 2004-ben tiltotta meg a dohányzást a kávézókban, éttermekben, bárokban, amelynek eredményeként a dohányzók száma folyamatosan csökken az országban.