Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Kitiltanák a business osztályról a gyerekeket
Egy friss felmérést szerint az üzleti utazók 3/4 része kitiltaná a repülőgépek business osztályáról a 18 évesnél fiatalabb utasokat, mivel zavarja őket a gyerekek jelenléte.A felmérést a napokban kezdődő londoni Business Travel & Meetings Show szervezői végezték 1000 brit üzleti utazó megkérdezésével. Arra a kérdésre, hogy mi zavarja őket a legjobban, amikor business osztályon utaznak, az üzletemberek 74%-a azt nyilatkozta, hogy a gyerekek. 18%-uk azon háborog, hogy olyan turisták mellett kénytelenek néha ülni, akik ingyenes upgrade-et kapnak turistaosztályú jegyükhöz, miközben ők teljes árú jegyet fizettek. 15%-uk úgy véli, megérdemelnék, hogy jobban elválasszák őket a turistaosztályon utazóktól. 12%-uk szerint előfordul, hogy első osztályú tarifát fizetnek, mégis turistaosztályú szolgáltatásban részesülnek.Egy üzleti utaztatással foglalkozó újságíró, Dave Richardson így vélekedik a kérdésről: "Határozottan úgy gondolom, hogy jó ötlet a csak felnőtt utasok számára fenntartott kabin a népszerű útvonalakon, és arra is lehet megoldást találni, hogy a családok is együtt utazzanak. Az interkontinentális járatokon főleg az olyan innovatív légitársaságok jöhetnek szóba, mint a Virgin Atlantic, az Emirates vagy az Etihad. Számos légitársaság flottájában még évekig ott lesznek a B747-esek, azoknak a felső szintjét fenntartani csak felnőtt utasoknak nem okozhatna különösebb logisztikai problémát a légitársaságok számára. Ráadásul a legtöbb szállítónál a B747-esek alsó szintjén is vannak business class ülések, amelyeket a családos utazók használhatnának."A kiállítás rendezvényigazgatója, David Chapple is egyetért azzal, hogy az üzleti utazók, akik extra összeget fizettek azért, hogy kényelmesen utazzanak, dolgozni és aludni tudjanak a fedélzeten, frusztrálónak találják, ha gyerekek zavarják meg a nyugalmukat. "El kell fogadni a tényt, hogy a családos és az üzleti utazóknak eltérő elvárásaik vannak a légi utazásokkal kapcsolatban. A vasúttársaságok egy része már bevezetett ún. "Csendes zónákat" a járatokon, most itt az ideje, hogy a légitársaságok is foglalkozzanak a jelenséggel."
Feltárják a világ legnagyobb, jég alatti tavát
A szentpétervári Arctic and Antarctic Research Institute kutatóintézet orosz tudósai bejelentették, hogy már öt méterre megközelítették a Vosztok-tavat, hetekig tartó fúrás után. Bár a mínusz 40 fokos antarktiszi tél miatt el kellett hagyniuk a Vosztok kutatóbázist, amint a sarkvidéki nyár beköszönt, befejezik a fúrást, és nekiállnak feltárni a világ legnagyobb, jég alá zárt tavát.A Vosztok-tó létezését már a hetvenes években, brit kutatók radarkísérletei alapján feltételezték, de csak 1993-ban igazolták műholdas mérésekkel, hogy valóban egy hatalmas, édesvizű tó van a kelet-antarktiszi jégpáncél alatt, közel 4000 méteres mélységben. A tó 250 km hosszú, és 50 km széles, a világ 16. legnagyobb tava, területe a Balaton 26-szorosa, a legmélyebb részein 1000 méter mély.15 millió éve került a jég csapdájába, azóta a külvilágtól hermetikusan el van zárva. A geológusok elmélete szerint a Föld geotermikus energiája akadályozza meg, hogy a tó vize belefagyjon a sarki jégtakaróba. A mélyben óriási a nyomás (a felszíni 350-szerese), és a tó vize erősen túltelített oxigénnel és nitrogénnel: a két gáz koncentrációja ötvenszerese a tipikus felszíni édesvizekében mérhetőnek.A tudósok izgatottan várják, milyen létformák alakultak ki a tó extrém körülményei között, a napfény teljes hiányában a több millió éves izoláltság alatt. A Vosztok-tó környezete hasonlít leginkább a Marson vagy a Jupiter Európa nevű holdján tapasztathatókéhoz, így a kutatók szerint a vízben talált létformák jó kiindulópontként szolgálhatnak a földön kívüli életet kereső asztrobiológusoknak.Az Antarktisz jege alatt közel 150, a külvilágtól elzárt tavat fedeztek fel eddig a tudósok, a Vosztok-tó az eddig ismertek közül a legnagyobb és a legmélyebben fekvő.
Hold-körüli utazásra a indulhatnak az űrturisták
Valaki már jegyet váltana a Hold-körüli utazásra, de ehhez előbb módosítani kell a Szojuzokat. Alekszej Krasznov, a Roszkoszmosz állami űrkutatási ügynökség humán űrhajózással foglalkozó illetékese szerint az utazásnak nincs műszaki akadálya.Az űrturizmussal foglalkozó amerikai Space Adventures bejelentése után Alekszej Krasznov a Rosszija 1 tévéadónak megerősítette, hogy a Szojuzokkal megkerülhető a Hold. A Space Adventures már talált is egy érdeklődőt, aki kész 150 millió dollárt fizetni a menetjegyért.Krasznov szerint a tervezett utazáshoz némileg módosítani kell a Szojuz űrhajókat, amelyeknek a pályájukon többször össze kell majd kapcsolódniuk vontatóegységekkel ahhoz, hogy három emberrel eljussanak a Holdig és vissza.Az űrturizmusra is felhasználható Szojuzt a Roszkoszmosz illetékese szerint valamikor 2013 végén, 2014 elején építik meg. Ezen egy űrhajós lesz majd a parancsnok, és két űrturista utazhat vele.Korábban már bejelentették, hogy kettőről négyre kellett növelni az évente gyártott Szojuzok számát, mert a Nemzetközi Űrállomás személyzetének létszámát háromról hatra emelték. Még így is le kellett azonban tenni átmenetileg az űrturizmusról. Eddig hét civil járt az űrállomáson a Szojuz űrhajókkal, és nem hivatalos információk szerint az első 20, az utóbbiak 35 millió dollárt fizettek. A magyar származású Charles Simonyi volt eddig az egyetlen, aki kétszer járt az űrállomáson.Krasznov szerint azonban az űrturisták közül soknak megtérült az utazás borsos ára egyebek mellett reklámokból és könyvek kiadásából.
Egyiptom: utazásra nem javasolt
Felgyorsultak az események Egyiptomban, a külügy vasárnap óta már az utazásra nem javasolt országok közt tartja számon az észak-afrikai országot.A Külügyminisztérium különösen a tüntetések helyszíneit, Kairót, Alexandriát, Luxort és Szuezt nem javasolja illetve kéri az utazás elhalasztását, de ha valakinek mégis muszáj Egyiptomba utazni, kerülje a demonstrációkat. A hadsereg a hétvégén már lezárta a gizai piramisokhoz vezető utakat is.Az ötödik napja tartó belpolitikai események hétvégén odaáig jutottak, hogy lemondott a regnáló kormány, ugyanakkor a tüntetők által megdönteni kívánt Hoszni Mubarak elnök helyén maradt, és az új kormány megalakítására a lemondott kormány polgári repüési miniszterét, Ahmed Safikot jelölte ki. Ezzel további elégedetlenséget váltott ki a tömegekből és az ellenzéki vezető Mohammed el Baradeiből, aki korábban a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség főigazgatója volt. A Külügyminisztérium tájékoztatása szerint magyar állampolgárok lapzártánkig még nem keresték meg hazánk egyiptomi nagykövetségét azzal, hogy bajba jutottak volna. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) pedig arról tájékoztatta az MTI-t, hogy egyelőre nincsenek tömeges útlemondások; a szervezett utak elsősorban a Vörös-tenger partján fekvő nyaralóhlyekre indulnak, melyek távol esnek a tüntetések által leginkább érintett nagyvárosoktól. Az Index a BBC-re hivatkozva arról számolt be, hogy Hurghadában kifogyóban az üzemanyag a benzinkutakon, illetve ellátási gonddal küszködnek az élelmiszer üzletek is.Több külföldi és magyar utazási iroda függesztette fel egyiptomi útjait. Míg több légitársaság - Lufthansa, Air Berlin, Delta Airlines - ritkította, vagy határozatlan időre felfüggesztette kairói járatát, addig az Austrian Airlines és a Fly Niki forgalma késésekkel ugyan, de zavartalan. Budapestről jelentős késéssel - 15.45 helyett 21.09 - indult az Egypt Air kairói járata, illetve vasárnap éjjel több, mint egy órás késéssel, de elindult a Travel Service Taba-ba repülő charter járata is. Az Egypt Air késéseihez hozzájárul a deléután 4 és reggel 8 között életbe léptetett kijárási tilalom, mely miatt a járatok nem is tudnak időben felszállni a célrepülőterek felé.(Turizmus Online, MTI, Index)
Kibiciklizünk a nyomorból
2011. január 24. az Air France-KLM Cargo ezen a héten 220 fehér biciklit szállított a De Hoge Veluwe Nemzeti Parkból Kenyába. Az Air France-KLM Cargo és a De Hoge Veluwe Nemzeti Park összefogásukkal támogatják a Cycling out of Poverty ("kibiciklizünk a nyomorból") alapítányt.A De Hoge Veluwe minden évben több száz használt biciklit ír le, amiket az Air France-KLM Cargo ingyenesen szállít el Kenyába. A bicikliket a Cycling out of Poverty alapítvány kapja meg, és az különböző arra érdemes projekteknek adja át Kenyában. A Cycling out of Poverty a biciklikkel kivállalkozókat, egészségügyi dolgozókat és iskolákat támogat Afrikában. Sok afrikai nem engedheti meg magának, hogy biciklit vásároljon, de egész biztosan ki tudják használni ezeket pénzkeresésre vagy az iskola vagy kórház elérésére.A KLM AirCares már támogatta a Cycling out of Poverty alapítványt 2009-ben a KLM 90. évfordulója alkalmából. A KLM személyzete és utasai pénzt és Flying Blue mérföldeket adományoztak több mint 80 000 Euró értékben. A Cycling out of Poverty projekt célja egy biciklijavító műhely és központ létrehozása, ahol 75 kenyai részesül bicikliszerelő képzésben. Emellett mikrohitelt is nyújtanak családoknak, hogy azok saját biciklis taxi üzletet nyithassanak, vagy biciklit vásárolhassanak azon gyerekeiknek, akiknek több mint 10 km-t kell gyalogolniuk az iskolába. Ezáltal a projekt hozzájárul a millenniumi fejlesztési célok eléréséhez, hogy mindenki részesüljön alapvető oktatásban. A De Hoge Veluwe Nemzeti Park többek között a fehér biciklikről is híres, amiket a park ingyenesen biztosít látogatóinak. Az alapítvány évente leírja a fehér biciklik egyötödét, és ezeket arra érdemes célokra ajánlja fel. Az alapítvány örömére szolgál, hogy a fehér bicikliket tovább használják Kenyában. A biciklik továbbítása előtt azokat teljes körű ellenőrzésnek vetik alá a Hoenderloo Groep keretében dolgozó fiatalok, ami 24 órás gondozást biztosít a komplex viselkedészavarokkal küzdő fiatalok számára. A De Hoge Veluwe Nemzeti Park célja, hogy tevékenységeit maximális fenntarthatóság mellett és szociális felelősségtudattal végezze. A biciklik újrahasznosítása tökéletesen tükrözi ezeket a célokat.A KLM és a De Hoge Veluwe Nemzeti Park már több éves együttműködésnek örvend. A jelenlegi Fehér bicikli projekt csak a legutóbbi a számos olyan kezdeményezés közül, amik a KLM szociális elkötelezettségét tükrözik, és erősítik a parkkal fennálló kapcsolatukat.
Jön a repülőjegy-drágulás
Az üzemanyag drágulásával elkerülhetetlenné válik repülőjegyek árának általános emelése. Nem tudni azonban, hogy mikor, mert a légitársaságok egymásra várnak; ki teszi meg az első lépést.Elkerülhetetlenül emelkedni fog a repülőjegyek ára, illetve ismét megjelenhetnek vagy nőhetnek az üzemanyagpótdíjak, miután a nyersolaj drágulásával párhuzamosan megy fel a repülőgépek üzemanyagának ára - jelentette az aviationrecord internetes portál.A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint a múlt hét végén hordónként 111,70 dollárt kellett fizetni a kerozinért, ami 4,5 százalékkal több a január elejinél, 7,1 százalékkal haladja meg a december közepit és 27,2 százalékkal van az egy évvel korábbi felett. A repülőgépek üzemanyagáért 2008. szeptember vége óta nem kellett annyit adni, mint most.A kedvezőtlen folyamat máris megmutatkozik az ázsiai légitársaságok részvényárfolyamaiban - derült ki a MarketWatch összeállításából. Az elemzők egymás után rontják az ágazat idei teljesítményére adott pozitív előrejelzéseiket.Te! Nem, te!Az ágazatot ismerő elemzők szerint a vállalatok csak arra várnak, hogy valamelyik konkurensük elkezdje az áremelést, a legnagyobb cégek egyike sem akarja megtenni az első lépést. A kisebbek közül a Singapore Airlines nem bírta a nyomást: december 2-án - 2008 júniusa óta először - emelte üzemanyagpótdíjait. A szingapúri céget két indiai követte és a Malaysia Airlines, illetve a nagyobb társaságok közül az ausztrál Qantas is jelezte, hogy felülvizsgálja pótdíjait. Az American Airlines tulajdonosa, az AMR Corp. vezérigazgatója, Gerard Arpey az alkalmazottaknak írt levélben jelezte: idén egymilliárd dollárral többe kerülhet a cégnek a kerozin, mint 2010-ben.
Gyorsan talpra állhat a tunéziai gazdaság
Tunéziában gyorsan talpra állhat a gazdaság, amint hivatalba lép egy új, demokratikusan megválasztott kormány - állítja Tunézia egyik vezető közgazdásza.Monszef Sejkruhu aki 2000 óta száműzetésben él Párizsban, és a jövendő kormány pénzügyi, vagy gazdasági tárcájának a várományosa - elmondta: Tunéziában ugrásra készen áll egy fiatal vállalkozói réteg, hogy fellendítse az ország gazdaságát, mihelyst megszabadulnak az uralkodó klán fullasztó jelenlététől, a nepotizmustól és a korrupciótól. Ugyanígy létezik egy hozzáértő közszolgálati szektor is, amely képes igazgatni az országot. Hála az idegenforgalomnak!A közgazdász a Reuters tudósítójának elmondta, Zin el-Abidin ben Ali elmenekült államfő és köre mindent kézben tartott, és maffiamódra szivattyúzta ki a pénzt a gazdaságból. Ennek ellenére az ország gazdasága nem áll rossz alapokon - elsősorban az idegenforgalomnak köszönhetően -, és nem kell a nulláról indulnia. Ezt egyebek mellett annak is köszönheti, hogy közel 1.400 francia, 300-400 olasz és jónéhány amerikai vállalat telepedett meg a tízmilliós észak-afrikai országban, amelynek szabadkereskedelmi megállapodása is van az Európai Unióval. A Világbank egy korábbi elemzésében is azt emelte ki, hogy Tunéziában a jelenlegi 4 százalékhoz képest 2-3 százalékkal nagyobb lehet a gazdasági növekedés - elérve az Ázsiában jelenleg a legnagyobb növekedést produkáló Indiát -, ha felszámolják a korrupciót és az "uram-bátyám" rendszert. A bő tíz évvel ezelőtt még "mediterrán kistigrisnek" aposztrofált Tunézia gazdasága meglehetősen diverzifikált: a mezőgazdaságban, az ércbányászatban, az energiatermelésben, és a feldolgozóiparban vannak jól jövedelmező ágazatai, de a legfőbb devizatermelő az idegenforgalom. Az észak-afrikai méretekben kis ország a legjelentősebb turizmussal rendelkező afrikai országok közé emelkedett, az idegenforgalom túlnyomó része a tengerpartra koncentrálódik. Tavaly közel hét millióan látogattak el az országba.