Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
A Sci-fi és az Iszlám
1,5 milliárdos befektetés révén különleges turisztikai és szórakoztatópark épül meg Jordániában, melynek élményelemeit a Star Trek inspirálta. A 74 hektáron megvalósuló The Red Sea Astrarium nevet viselő projekt építési munkálatai a tervek szerint jövő év elején kezdődnek meg Aqabában. A komplexumban négy szálloda és 17 szórakoztató egység is helyet kap majd. A projektet több amerikai és Golf-öböl térségi befektető finanszírozza, írja a Tourexpi.com. A resort dizájnját és élményelemeit az animációs filmek készítésével foglalkozó ammani Rubicon Group Holding (RGH) tervezi meg. A Star Trek attrakciók kreatív fejlesztését a Paramount Recreation végzi. A resortban várhatóan 500 jól képzett helyi munkavállalót dolgozik majd, akiknek a képzését szintén az RGH végzi. A Star Trek lényege, hogy világokat hoz össze és a jövőbe vetett hit, magyarázta a lapnak Liz Kalodner, a tévé sorozatok merchandisingját végző CBS Consumer Products igazgatója. Büszék vagyunk arra, hogy egy ilyen egyedi, interaktív Star Trek létesítményt hozhatunk a világnak ebbe a szegletébe és ezáltal Jordánia jövőjének a részévé válhatunk, fűzte hozzá.Az élményközpont a "zöld energia" modelljeként is funkcionál majd, egyrészt olyan új technológiákat alkalmaznak, amelyeknek köszönhetően megújuló energiával biztosítják energiaigényének nagy részét, másrészt létrehoznak egy olyan "jövő pavilont", ahol az érdeklődők, diákok és cégek az alternatív energiákról tanulhatnak: a napenergiától a szélenergián át a szürkeviz újrahaszonsításáig.
Megvan az idei Ország Tortája!
A Zila Kávéház kecskeméti barackos kölestortája lett az idei Ország Tortája.Idén újra - immár negyedik éve - Zila László cukrászmester alkotása kapta azt a megtiszteltetést, hogy az Ország Tortája nevet viselheti. A Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete immár ötödik éve készül különleges cukrász remekekkel az államalapítás ünnepére. A Magyarország Tortájára keresztelt különleges desszertet augusztus 20-án mutatják be először a Magyar Ízek Sétányán, majd ezt követően kerül a cukrászdák pultjaira az eredeti receptúra alapján készült sütemény.A Magyarország Tortája cím elnyerésére cukrászmesterek és kísérletező kedvű háziasszonyok egyaránt pályázhatnak minden évben. A lényeg, hogy olyan innovatív és kreatív ötletekben gazdag recepteket várnak a szervezők, amelyek jellemzően a magyaros ízvilágot tükrözik, és valamilyen formában kapcsolódnak az augusztus 20-i ünnephez. A beérkezett pályamunkákat neves cukrászmesterekből álló zsűri bírálja el, akik az első körben három döntős tortát választanak ki, majd a második fordulóban egy újabb grémium dönt az az évi győztesről. A Kecskeméti barackos kölestorta mellett idén a tatabányai Császárkörte torta és a Kecskeméti barack jutott még döntőbe. Azoknak sem kell szomorkodniuk, akiknek nem jut a tortából augusztus 20-án a Magyar Ízek Sétányán, győztes tortát az Ipartestület szervezésében az ország több száz cukrászdájában, azonos recept alapján, egyszerre kezdik el készíteni a mesterek és augusztus 20-át követően is folyamatosan árulják majd.
Feketelistás légitársaságok
Számos távolabbi úti célhoz vesszük igénybe a menetrend szerinti és gyakran a charter járatokat is, melyeknél többnyire az olcsóbb ár döntő szerepet játszik. Utóbbi fontos, de ne mindig csak a bukszánk két fala közti távolságot nézzük!MunkatársunktólA hazai piacon már több éve nem csak a magyar, hanem számos külföldi légitársaság is kínálja szolgáltatásait, mint például a Travel Service, Tunisair, Hainan Airlines. Az is eléggé megszokott, hogy egyes országokon belül vesznek a csoportok, egyéni utasok helyi légi szállítást (pl. Air China, Nepal Airlines, stb.) Az olcsó árak viszont nem egyszer komolyabb karbantartási, ellenőrzési, képzési hiányosságok miatt "keletkeznek" és komoly veszélyt jelentenek az utazókra. Nem egyszer, "géphiányos" időkben a menetrend szerint repülő légitársaságok is arra kényszerülnek, hogy kisseb charter szállítók gépeit vegyék igénybe, melyek nem egyszer kevesebb utassal és csak egy két közbeeső leszállással tudnak hosszabb utakat végrehajtani.A különféle nemzeti és nemzetközi fogyasztóvédelmi tanácsok és civil szervezetek, vagy utazási irodák kezdeményezésére, már hosszabb ideje, az illetékes nemzeti és nemzetközi repülésbiztonsági szervezetek folyamatosan készítik, karban tartják és publikálják is, az olyan utast és árut fuvarozó légitársaságok listáját, melyeknek a repülőgépeit, vagy repülési technológiájukat, illetőleg műszaki karbantartásukat, vagy a szakhatósági ellenőrzéseiket, szakszolgálati képzésüket, nem tartják biztonságosnak.Nincs kegyelem!Mint Siim Kallas, az uniós repülésbiztonsági vezetője többször is hangsúlyozta az ellenőrzéseknél és a határozatoknál, nincs kegyelem. Nincsenek tekintettel, sem politikai, sem társadalmi, sem gazdasági pozíciókra, csak a repülés biztonsága az ami elsődleges. Az ellenőrzéseket szervezett, és az illetékes országok hatóságai között egyeztetett formában, több alkalommal is elvégzik, ezek eredményeit kicserélik és a listára történő fel vagy lekerülést egy többszöri szakmai kontroll illetve egy bizottsági döntést követően publikálják. Minden egyes ellenőrzést és annak eredményeit a fuvarozók megkapják, egyben utalnak arra is, hogy a rendellenességeket, hogyan és mi módon lehet és kell megszüntetni, annak eredményességét ellenőriztetni. Mindezek mellet szakmai tanácsokkal (képzés, szakoktatás, stb.) is szolgálnak. Majdnem minden esetben javaslatokat tesznek szakképzésre ajánlva a nemzetközi szervezetek képzett oktatóit, pénzügyi nehézségeknél bankok közreműködését segítik, mivel ezen akcióknak nem az a célja, hogy a járató megszűnjön, csupán az, hogy a fuvarozó megbízhatóan üzemeljen.De sokan vannak!Elsőként a két kenyai, a DAS Air Cargo és a Dairo Air Services került a "fekete" névsorba, majd őket követte 27 kirgíz szállító is. Ezeknél bebizonyosodott, hogy bár hazáikban létezik nemzeti hatóság, semmilyen ellenőrzés nem engedélyezi, vagy felügyeli a munkájukat. Az előírások vagy hiányosak, vagy nincsenek és megszegőit nem szankcionálják. További 68 közel keleti és afrikai fuvarozónak már a repülési engedélyeiket is bevonták és nemcsak az EU légteréből, hanem a légi forgalomból is kitiltották őket. 21 libériai, 19 kongói, 18 sierra leonei, 10 swazilandi, és egy afgán cég veszítette el így üzemeltetési jogait. De nem járt jobban 36 kazahsztáni, 20 szudáni sem. A meglepően nagy számok nem azt jelentik, hogy az említett országoknak ennyi saját légitársaságuk lenne, hanem, sajnálatos módon - hasonlóan a hajózáshoz - más országok tulajdonát képező szállítók jegyeztették be gépeiket és cégüket ezen országokban, ahol sikerrel gondolták kijátszani a nemzetközi hatósági ellenőrzéseket, biztosítva maguknak nem egyszer az adómentességet vagy egyéb más kedvezményeket is.Sokan ezen külföldi befektetők közül érdekeltségeket szereztek a vonatkozó országok egyes nagyobb forgalmú repülőtereiben, fejlesztési alapokat hoztak létre, oktatási intézményeket alapítottak vagy korszerűsítettek, stb. csak, hogy megmaradhassanak az adott piacon. Néhányan próbáltak jogi úton visszatérni a forgalomba, állítva, hogy ezek diszkriminatív lépések és valójában nemzetiségi és faji gyűlölködés, illetve a kenyerét féltő konkurencia kezdeményezései. Többen közülük megkísérelték a határozatokat nem figyelembe véve "betévedni" egy-egy adott légtérbe, feledve azt, hogy a majd mindenütt fellelhető komputeres nyilvántartást és irányítást sikerül kijátszani, de ez sikertelen maradt. Legtöbbjük ezért kénytelen volt megelégedni az országon belüli üzemeléssel.Bolgár, románAz EU tagállamokon belül rendszeresen megtartott repülésbiztonsági ellenőrzés nem kíméli a közelmúltban csatlakozott bolgár és román cégeket sem. A nyilvántartás szerint a Bulgarian Airlines ( a korábbi TABSO és a későbbi Balkan Airlines utóda) esete a pozitív példa. Őket a Holland Repülési Hatóság többször is ellenőrizte, mivel már több éve repülnek az EU-n belül, többek közt Amszterdamba. Eddig velük semmi probléma nem merült fel. Romániai cégek adatairól, egyenlőre nem jelent meg publikáció. Ez év január elsejétől, a határozat szerint, a folyamatos lista karbantartás eredményeit a szakma és a nagyközönség is megnézheti a www.air-ban.europa.eu honlapon.MagyarHazánkban a magyar és a nemzetközi légi forgalom biztonságáért a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiforgalmi Igazgatósága felel. Értelemszerűen nem csak a MALÉV, hanem más Magyarországra üzemelő fuvarozó gépeit, azok felszerelését, okmányait, a személyzetek jogosításait is ellenőrzik. Repülés biztonsági osztályuk felügyeli az összes hazai repülőteret és az ott üzemelő kis gépeket és más repülő szerkezeteket, sport repülést, ejtőernyőzést is.Tevékenységük kiterjed mindennemű repüléssel kapcsolatos képzés ellenőrzésére is és ők állítják ki a sikeres vizsgák alapján a licenchez kötött (hajózó, műszaki, forgalmi, stb. munkakörök) szakszolgálati engedélyeit is. A magyar szállítók gépeit, személyzetét is gyakran ellenőrzik a külföldi állomásokon, a nemzeti hatóságok, de eddig minden probléma nélkül.Itt érdekes megjegyezni, hogy még a "szovjet" időkben, mikor Hollandiába pl. mindhárom orosz típussal (TU-134, TU-154, IL-18-as áruszállító charter) üzemeltünk, Amsterdam, Rotterdam, Maastricht repülőterekre, havonta kaptunk hatósági ellenőrzéseket, melyek a "kelet európainak" kijáró szigorral zajlottak, minden alkalommal negatív eredménnyel zárultak.
Nem tűntek el a last minute utak, csak...
jóval kevesebb van, mint korábban, mert az utazási irodák a válság óta megfontoltabban foglalnak - mondta el az InfoRádiónak a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője, Molnár Judit.Molnár Judit kiemelte: korábban túlkínálat volt a piacon, az irodák nagyobb kapacitásokat kötöttek le az egyes szálláshelyeken, amelyeket a magyar felvevőpiac elfogadott. Ennek volt az eredménye, hogy rengeteg last minute akciós ajánlattal jelentek meg az irodák. Majd jött a válság is, és az irodák elkezdtek megfontoltabban tervezni. Csökkent a kínálat, és sok úti célra már be is teltek a helyek; kedvező ajánlatok azért léteznek idén is, érdemes azokat keresni és figyelni - tette hozzá. Változatlanul van egy olyan réteg, amelynek kevésbé fontos a konkrét úti cél, sokkal inkább a kedvező árakat figyeli. Elsősorban ez az utazóközönség az, amely változatlanul keresi a last minute utakat - fejtette ki a szóvivő.Az adható kedvezmények5-10, esetenként akár 30-40 százalékkal is alacsonyabbak lehetnek a katalógusban meghirdetett eredeti összegnél. Az előző évekhez képest azonban sokkal többen éltek az előutazási kedvezményekkel, hiszen a kedvelt üdülőközpontokba szívesen utaznak a turisták, így ezek a helyek gyorsan betelnek - derült ki.Törökország, Horvátország, Spanyolország, Olaszország - idén ezek a legkedveltebb turisztikai célpontok a magyar utazók körében. Molnár Judit kiemelte: az athéni helyzet ellenére Görögország továbbra is kedvelt nyaralóhelynek számít, a szigetekre vagy az ország északi részére sokan utaznak. Hozzátette: az athéni fakultatív kirándulásokat az irodák nem indítják a zavargások, sztrájkok időszakában.Az észak-afrikai országok szintén forradalmaktól, zavargásoktól sújtott körzetébe, Egyiptomba, Tunéziába vagy Marokkóba az előző évekhez képest kevesebb chartergép indul, de jól fogynak a repülőjegyek, sőt Hurghadán már foglalási stopot vezettek be egyes szállodák - közölte.Tunézia őrzi értékétZám Tibor, a Best Reisen ügyvezetője a Turizmus Online érdeklődésére ugyanakkor elmondta: továbbra is jellemző a piacra a túlkínálat. Egyes szereplők elképesztő árakon kínálják az akciós utakat - fogalmaz Zám. Van, ahol már 40 ezer forintért is el lehet utazni augusztusban. A last minute utaknak azonban mindig is lesz jövője - véli Zám Tibor. Molnár Judithoz hasonlóan ő is úgy látja, hogy mindig lesz egy árérzékeny réteg, melynek az úti cél kevésbé fontos, mint az ár. Idén különösen az észak-afrikai térséget érinthetik az utolsó pillanatos foglalások, mivel itt a téli-tavaszi politikai események miatt az előfoglalási szezon elmaradt. Jóllehet, Tunézia szállodái félházzal mennek, gyengébb a szezon, mint várták, de nyáron nem fognak akciózni a termék értékének megőrzése végett - tájékoztatott Zám Tibor hozzátéve, hogy leghamarabb szeptemberben várhatók kedvezmények az észak-afrikai országban. Ellenben Görögország, Olaszország valamint Spanyolország már régen tele vannak a szállodák, foglalási stop van érvényben, mivel sokan, pont az észak-afrikai helyzet miatt ide foglaltak át, így last minute akciók egyelőre nem várhatók.
Mire jó az utasbiztosítás és mire nem?
Az utazók, nyaralók egy részének állandó félelme, hogy utazás során elvész a poggyásza, netán ellopják tőle. Fájó pont, ha megérkezünk a napfényes tengerpartra, és nem tudunk mit felvenni a strandra, vagy a másnapi városnéző sétához, hiszen minden ruhánk az eltűnt bőröndben volt. Mi a teendő ilyenkor? Kihez forduljunk, ki téríti meg a kárunkat? Ilyenkor jut szerephez az utasbiztosítás, hiszen ezzel saját magunk baleset- és betegbiztosításán túl útipoggyászainkra is védelmet kaphatunk. Ha autóval indulunk nyaralni, és a leparkolt járművet egy délutáni séta vagy bevásárlás erejéig magára hagyjuk, ám visszaérkezve azzal kell szembesülnünk, hogy autónkat feltörték, és elvitték belőle értékeinket, a legjobb, ha azonnal rendőrt hívunk. A biztosító a rendőrségi jegyzőkönyv birtokában térít az ellopott értékeink után. Amennyiben külföldi utazásunk során útlevelünket, egyéb hivatalos iratainkat ellopják tőlünk, a biztosító - a rendőrségi jegyzőkönyv bemutatását követően - ugyancsak térít. Ha poggyászunk, értékeink lezárt helyiségből - például szállodai szobánkból, apartmanból - tűnnek el, szintén minden esetben tegyünk feljelentést a rendőrségen. Fontos tudni, hogy irataink elvesztése, otthagyása esetére általában nem térítenek a biztosítók. Adódhat azonban olyan eset, amikor nem egyértelmű, hogy kinek a felelőssége a kár megtérítése. Ilyen például a repülőtér. Mi a teendő, ha földet érést követően nem találjuk a gépre feladott csomagunkat? Ha poggyászunkat utazás előtt légi fuvarozásra átadtuk, vagyis azt a légitársaság gondjaira bíztuk, ám az utazás végeztével nem kaptuk vissza, az ebből eredő kár a légitársaságot terheli. Ilyen esetben a tranzit területén található úgynevezett Lost and found pultnál kell bejelentést tennünk arról, hogy érkezés után a csomagunkat nem tudtuk átvenni. Ilyenkor - ha a poggyász egyáltalán nem, vagy sérülten, hiányosan érkezik meg - a légitársaság felé kell kártérítési igényt benyújtanunk. Ha baleset történik velünk, egyes biztosítók 24 órás segélyszolgálatot és egészségügyi tanácsadást is nyújtanak számunkra, felvilágosítást adnak a külföldi tartózkodási helyünkön elérhető orvosi ellátás lehetőségekről. Járóképtelenségünk esetén pedig megszervezik az elszállításunkat a legközelebbi kórházba vagy orvoshoz. Az ambuláns és a kórházi kezelés során folyamatosan kapcsolatot tartanak a kezelőorvossal, az egészségügyi intézménnyel. Ez esetben a biztosító mind a mentővel történő szállítás, mind pedig a kórházi kezelés költségét téríti számunkra. Ha baleset miatt nem tudnánk értesíteni a biztosítót, és az egészségügyi ellátás díját külföldön mi magunk egyenlítjük ki, akkor hazaérkezés után biztosítónknál van lehetőség rendezni a kárigényünket. Kiutazás előtt tehát mindenképp érdemes utasbiztosításról gondoskodnunk, mely a www.allianzdirect.hu -n akár napi 235 Ft-tól megköthető. Az Allianz Direct-en részletesen tájékozódhat a biztosító szolgáltatásairól, és többek között arról is, hogy utazása célját tekintve milyen biztosítást érdemes választania.
Megnyílt az India-ház a fővárosi állatkertben
Veszélyeztetett indiai oroszlánokat, a szubkontinensen őshonos csíkos hiénákat, valamint szilvafejű papagájokat is megtekinthetnek a látogatók a szerdán megnyílt India-házban a Fővárosi Állat- és Növénykertben.Az egykor a vadmacskák otthonául szolgáló, 1912-ben épült ház felújítása tavaly kezdődött meg a Fővárosi Állat- és Növénykert beruházásaként, amelynek keretében nemcsak az állattartó helyeket korszerűsítették, hanem egy olyan kiállítást is létrehoztak, amely az indiai, ázsiai oroszlánok több évezredes kulturális hatásait, valamint több más érdekes információt is bemutat a látogatóknak a szubkontinens évezredes civilizációjából.Az épületet Gauri Shankar Gupta, az Indiai Köztársaság budapesti nagykövete, Hóvári János, a Külügyminisztérium helyettes államtitkára, Csomós Miklós főpolgármester-helyettes, Srila Sivarama Svami Maharaja, a Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közösségének vezető lelkésze, valamint Persányi Miklós, az intézmény főigazgatója nyitotta meg.Persányi Miklós elmondta: az állatkertben összesen mintegy 150 olyan állatfaj él, amely az Indiai Köztársaság területén vadon is előfordul. A főigazgató megemlítette, hogy a Fővárosi Állat- és Növénykertben, amely Magyarország egyik legfontosabb turisztikai attrakciójának számít, az elmúlt évek fejlesztései nyomán számos Indiában őshonos állat kapott otthont, az indiai vadkutyákat, antilopokat, zebukat, ludakat, vörös pandákat az úgynevezett India zónában láthatja a közönség.A főigazgató kiemelte: az állatkert nemcsak biológiai ismeretterjesztést folytat, hanem megmutatja azon vidékek kulturális értékeit is, ahonnan az állatok, növények származnak. Persányi Miklós rámutatott, a ház legfontosabb lakóinak az indiai oroszlánok számítanak, amelyek az ázsiai oroszlánok "utolsó megmaradt hírmondói". Jelenleg csak az északnyugat-indiai Gudzsarát államban él néhány száz példány belőlük. A faj továbbélését az állatkertek is próbálják biztosítani, reményeik szerint a fővárosi állatokat sikerül tovább szaporítani. Persányi Miklós megemlékezett az állatkert régi időkbe visszanyúló "indiai hagyományairól" is, valamint kitért arra, hogy szerdán India-napot tartanak, este fél kilenctől koncertek lesznek és három táncelőadást is láthatnak az érdeklődők.Srila Sivarana Svami lelkész a ház bejáratát díszítő szoborról elmondta: az oroszlánon ülő, sokkarú istenalak Durga Devit, a pusztítás, a fenntartás és a teremtés istenét ábrázolja. "Durga Devi segít változtatni életképünkön, hogy megtanuljunk békésebb, szeretetteljesebb, istenibb életet élni" - vélekedett.Gauri Shankar Gupta nagykövet köszöntőjében megemlékezett India és Magyarország történelmi kapcsolatairól, valamint felhívta a figyelmet arra, hogy tavaly novemberben megnyílt az Indiai Kulturális Központ az indiai nagykövetség mellett, az idén az India-ház révén pedig újabb fontos épületet avathatnak. "Ez a két fontos esemény szimbolizálja a két ország kiváló kapcsolatait" - fogalmazott a nagykövet.Hóvári János helyettes államtitkár hangsúlyozta: a beruházás erősíteni fogja a két ország közti párbeszédet. "A misztikus és megismerhetetlen India földje immár két évszázada honfitársaink sorát vonzotta a páratlan szépségű országba" - fogalmazott a politikus, megemlékezve többek közt Kőrösi Csoma Sándorról, Stein Aurélról, Baktay Ervinről. Mint fogalmazott, az India-ház révén Magyarországon is könnyebben hozzáférhetővé válnak "a titokzatos India kincsei".Csomós Miklós főpolgármester-helyettes kiemelte: a budapesti, a szecesszió stílusjegyeit magán viselő intézmény egyike a világ legszebb állatkertjeinek. "Úgy vélem, napjainkban újra reneszánsza van keletnek" - fogalmazott, példaként megemlítve a népszerű keleti gyógymódokat, bölcseleti munkákat, valamint a magyarok újra és újra meginduló őshazakutatását. A főpolgármester-helyettes arról is beszélt, hogy az indai kultúra számos szimbólumot örökített Európára. Mint fogalmazott, az indiai oroszlán nemcsak a szubkontinens egyik jelképe, de szinte minden európai uralkodóház címerállata is, még II. András magyar király címerében is fellelhető ábrázolása.Az indiai oroszlány élőhelyét, a Gudzsarát államban lévő Gir-erdőt 1965-ban nyilvánította védettnek az indiai kormányzat. Az elmúlt években gyarapodó populáció mintegy négyszáz állatból áll. Előkészítés alatt áll egy visszatelepítési program is, amelynek keretében Madhja Prades államban, a Kuno Vadvédelmi Területen létrehoznának egy másik vadon élő állományt.
Még olcsóbb lesz mobilozni Európában
Az Európai Bizottság napokban kiadott jelentése szerint mérséklődtek a barangolásos telefonhívások és SMS-ek díjai, de nem oldódott meg a verseny problémája az európai közösségen belül, hiszen az árak még mindig a kiskereskedelmi díjküszöbökhöz közelítenek - közölte honlapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).A Bizottság arra törekszik, hogy a barangolási és a nemzeti távközlési tarifák közötti különbség 2015-re a nullához közelítsen. A további egységes árcsökkenési folyamat másfél év múlva kezdődhet meg. Magyarország a soros elnökségi félév után is támogatja az európai mobilverseny erősítését.Az Európai Bizottság 2011. július 6-án hozta nyilvánosságra a Roaming rendeletre vonatkozó III. javaslatát. Az első rendeletet 2007-ben, a másodikat 2009-ben fogadták el. A korábbi két rendelet fix, évenként csökkenő mértékű tarifákat határozott meg uniós szinten a barangolásos szolgáltatásokra. A III. Roaming rendelet hosszú távú megoldást tartalmaz annak érdekében, hogy a Digitális Menetrendben kitűzött alapvető cél ténylegesen megvalósulhasson. 2015-re a nullához kell közelítenie a barangolási és a nemzeti távközlési tarifák közötti különbség.A hosszú távú, strukturális intézkedések teljes körű hatályba lépéséig, a kiskereskedelmi árak versenynek köszönhető mérséklődéséig a javaslat fokozatosan csökkentené a a hanghívásos és SMS szolgáltatások jelenlegi kiskereskedelmi árainak mértékét. Az elképzelések között szerepel az is, hogy az Európai Unió 2012-től új tarifát vezetne be a mobil internetezést lehetővé tevő kiskereskedelmi adatszolgáltatásokra.A III. Roaming rendeletre előterjesztett bizottsági jogalkotási javaslatot - amely elfogadása esetén közvetlenül hatályba lép - az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament együttesen, rendes jogalkotási eljárás során fogadja el és hagyja jóvá. A tanácsi tárgyalási folyamatokban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infokommunikációért Felelős Államtitkársága képviseli Magyarországot.A szaktárca az egyeztetések során minden olyan javaslatot támogat majd, amely a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva a barangolási piacon a tényleges verseny létrehozására irányul és amely biztosítja, hogy az uniós és a hazai infokommunikációs célkitűzések megvalósuljanak. A kívánt cél elérése érdekében az Infokommunikációért Felelős Államtitkárság a közeljövőben egyeztet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal, valamint a hazai mobilpiac szereplőivel.
Utasbiztosítás vagy Egészségkártya – melyiket válasszuk?
Az egyik leggyakoribb félelem azok között, akik külföldre utaznak nyaralni, hogy valamilyen, többnyire rajtuk kívül álló ok miatt megsérülnek, megbetegszenek és emiatt egészségügyi ellátásra szorulnak. Ha úgy döntünk, hogy az Európai Unió határain belül választunk úti célt, akkor lehetőség van az Európai Egészségkártya (EEK) kiváltására. A kártya az Európai Unióban érvényes társadalombiztosítással rendelkezők számára ingyenesen igényelhető bármelyik egészségpénztárnál személyesen vagy írásban. Szükség esetén tehát az Unió valamennyi tagállamában, ezen kívül Norvégiában, Svájcban és Izlandon is felhasználható.Amennyiben tehát a nyaralás során orvosilag indokolttá válik az ellátás, az a magyar egészségbiztosítás terhére igénybe vehető. Fontos tudni, hogy a kártyával csak azokhoz az egészségügyi szolgáltatókhoz lehet fordulni, akik szerződésben állnak az adott tagállam társadalombiztosítójával. Nem árt szem előtt tartani, hogy az Uniós tagállamok többségében a biztosítottak önrészt is fizetnek az ellátásért, amire az egészségkártya nem nyújt fedezetet, azt tehát a betegnek saját magának kell állnia. Vannak olyan uniós országok - mint például Belgium vagy Franciaország - ahol az ellátás, valamint a gyógyszerek díját a beteg köteles megelőlegezni, vagyis ezeket a helyszínen ki kell fizetnie, majd az illetékes társadalombiztosító a visszatéríthető összeget utólag rendezi. Az üdülőhelyek környékén sok esetben azonban csak magánpraxisok működnek, ezeken az ellátó helyeken pedig nem használható fel az Egészségkártya, ráadásul balesetet követően egy esetleges hazaszállítatás költségét is csak kivételes esetben fedezi a társadalombiztosítás. Ezek a kivételek és nem kívánt kiadások azonban jelentősen mérsékelhetők, ha a kiutazás előtt gondoskodunk utasbiztosításról. Az Allianz Direct utasbiztosítása már napi 235 Ft-tól elérhető, részeként poggyászunk, irataink is biztosítva lesznek, 24 órás magyar nyelvű segélyvonal áll rendelkezésünkre, illetve - a választott csomagtól függően - tolmácsszolgálat is biztosított baj esetére - tudtuk meg Dunai Zsolttól, az Allianz Direct szakmai vezetőjétől. A biztosítás szükség esetén fedezi a beteg hazaszállítását, - ugyancsak csomagtól függően - jogvédelmet is magába foglal, valamint lehetőség van arra, hogy a sürgősségi betegellátás díját baleset, illetve megbetegedés esetén limit nélkül állja a biztosító. Külföldi utazás esetén tehát mindenképpen érdemes utasbiztosítást kötnünk - ezt könnyedén megtehetjük online, a www.allianzdirect.hu weboldalon keresztül - annak érdekében, hogy a nyaralásunk gond nélkül telhessen.
Nem mondunk le a nyaralásról
A tavalyi évhez hasonlóan alakulnak a magyarok nyaralási tervei: a 18-64 évesek háromnegyede gondolkodik pihenésben, azoknak a fele, akik utazást is terveznek, külföldre is menne - derült ki a KutatóCentrum és a Marketing&Media közös felméréséből. A leghosszabb nyaralás jellemzően 4-10 napos. Nem csökkent a nyaralási kedv a tavalyi évhez képest: a KutatóCentrum és a Marketing&Media közös felmérése szerint a 18-64 évesek háromnegyede tervez valamilyen pihenést. Jellemzően az idősebb, 45 feletti korosztály, valamint a községben élők mondanak le a nyári szabadságról. A pihenést tervezők többsége már májusban határozott elképzeléssel is rendelkezett, csupán a megkérdezettek egytizede nem tudta megmondani, hogy hogyan alakul majd a vakációja. A legtöbben utazásban is gondolkodnak, ugyanakkor minden tizedik válaszadó néhány napot előre láthatóan otthon is eltölt majd.2010-hez hasonlóan a már konkrét utazási tervvel rendelkezők több mint fele csak belföldi, egynegyede csak külföldi útban gondolkodik, míg további egynegyedük itthon és külföldön egyaránt szeretne néhány napra kikapcsolódni. Színesedik a népszerű úti célok köreA külföldi utazást tervezők preferenciái némiképp megváltoztak. "Bár a határon túli desztinációk közül továbbra is Horvátország (30%), Olaszország (14%) és Görögország (12%) vezeti a népszerűségi listát, a tavalyi évhez képest visszaesett az érdeklődés irántuk. A legkeresettebb úti célokon kívül ugyanis sokan jelöltek meg egyéb, nem tipikus "nyaralós" országokat" - emelte ki Sütő Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. A külföldi utazást tervezők közt a 18-34 évesek és a felsőfokú végzettségűk vannak többségben. "Jellemző még, hogy a határon túlra utazók hosszabb vakációt terveznek, mint azok, akik belföldön maradnak" - jegyezte meg Sütő Anna. A külföldre utazók 63 százaléka ugyanis a leghosszabb nyaralására legalább hét napot szán, míg a belföldi pihenést tervezőknek csupán 43 százaléka gondolkodik minimum egy hetes vakációban. A többség (63%) ugyanakkor 4-10 napot tud a leghosszabb nyaralásra szánni. Elsősorban a fiatalabbak és az alacsonyabb végzettségűek terveznek rövidebb pihenést, míg az idősebbek és felsőfokú végzettségűek esetében az átlagnál gyakoribbak a 10 napnál is hosszabb nyaralások.A felmérésről:Az 1029 fő online megkérdezésével zajló villámkutatás május 10. és 16. között zajlott. A minta kor és nem tekintetében reprezentálja a 18-64 éves magyar lakosságot.