Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Tudta-e Ön a világ turizmusáról?
Érdekességek a turizmus világából, amelyet immár 1 milliárd turista formál:Tudta Ön?A nemzetközi turisztikai bevételek 2011-ben elérték az 1200 milliárd amerikai dollárt.Franciaország fogadja a világon a legtöbb turistát (81,4 millió fővel vezet az USA előtt).A legtöbb turisztikai bevételt (116,1 milliárd USD 2011-ben) az USA könyvelheti el.Még mindig a németek költenek a világon a legtöbbet turisztikai céllal. A német utazók turisztikai kiadásai 85,9 milliárd amerikai dollárt tettek ki 2011-ben.Afrika turisztikai bevételei ugrásszerűen növekedtek Nigéria filmiparának köszönhetően. Az indiai Bollywood után a világ második legnagyobb filmiparával büszkélkedő Nollywoodban évente több, mint 2000 filmet forgatnak. A forgatások helyszínei számos helyi és regionális érdeklődőt vonzanak, a filmcsillagok és a stábok pedig neves szállodaláncok számára is vonzóvá tették a desztinációt.A Közel-Keleten - különösen az Egyesült Arab Emirátusok, Katar, Libanon és Egyiptom térségében - egyre nagyobb teret hódítanak az úgynevezett shopping hotelek. 2011-ben 3,5 millió látogatót vonzott a Dubai Shopping Festival, további több mint két millió főt pedig a nyáron megrendezett Dubai Summer Surprises vásár. A vásárlók kényelme érdekében a hotelek már nem csupán a bevásárlóközpontokhoz közel, hanem közvetlenül a plázákban kerülnek kialakításra. A szállodákban szakképzett személyzet állít össze vásárlással összekötött programcsomagokat, valamint profi divattanácsadók segítik stílustippekkel a vásárlókörútra érkező vendégeket.Ázsiában a luxus autómárkák betörtek a szállodaiparba. A minőséget és a luxust könnyen azonosítják a térségben emblematikus márkanevekkel, ennek köszönhetően érhettek el óriási sikereket a luxus autómárkák nevével fémjelzett szállodák. Vezető pozícióban van közülük az első boutique hoteljét Kínában megnyitó Lamborghini, de számos más neves autómárka is sikerre számíthat, akárcsak a divatipar kiemelkedő szereplői.Az Indiaiak fapadosokkal utaznak aranybevásárló körutakra a közel-keleti bazárokba.A BRIC országok (Brazília, Oroszország, India és Kína) utazóinak körében is hódít a bevásárló turizmus. A tehetős emberek kifejezetten azért utaznak Európa nagyvárosaiba, hogy luxustermékeket vásároljanak.Hallott Ön a digitális detoxikálóról? Új trend jelent meg a fejlett országok hoteljeinek kínálatában is, az okostelefonok, tabletek és egyre kisebb méretű laptopok világában az emberek technológiai függősége annyira elhatalmasodott, hogy megjelent az igény a digitális világtól való elszakadásra is. A UK Post Office szerint 13 millió brit szenved nomofóbiában, azaz betegesen rettegnek attól, hogy akár csak egy pillanatra is mobiltelefon nélkül maradnak. Már több hotel kínálatában is találkozhatunk a "digital detox" kifejezéssel, ahol olyan szolgáltatáscsomagok várják a pihenni vágyókat, amik teljes "kikapcsolódást" jelentenek minden téren; a technológia vívmányait tudatosan rekesztik ki a pihenés érdekében. Arról pedig, hogy a vendégek minél kevesebbet gondoljanak technikai eszközeikre, harmonikusan összeválogatott, aktív és passzív időtöltést szolgáló, színes programok gondoskodnak.A nemzetközi turizmus legjelentősebb mértékű fejlődése kétségkívül a feltörekvő piacok (elsősorban Kína, India, Oroszország és Brazília) teljesítményétől várható. A nemzetközi turistaérkezések száma 2030-ra elérheti az 1,8 milliárdot, a növekedés motorját pedig a feltörekvő piacok képezik. Az 1,3 milliárdos kínai lakosságnak csupán 4%-a utazott külföldre 2010-ben, hasonlóan Indiához, ahol a lakosság csupán 1%-a, 13,2 millió fő vesz részt külföldi utazásban. Mindkét küldőpiac esetében azonban évente átlagosan 13%-os növekedés figyelhető meg. Ellentétben az olyan hagyományos, telített küldőpiacokkal mint Németország, ahol a lakosság 80%-a utazik és évente átlagosan 1,3%-os csökkenés volt megfigyelhető 2005 és 2010 között. A BRIC piacok a világ turistaérkezéseinek már 12%-át (111,4 millió) adták 2010-ben, Kína pedig a világ 3. legjelentősebb fogadóországává vált 57,4 millió turistaérkezéssel.De kik is a feltörekvő piacok utazói? Elsősorban a gazdagok, akik társadalmi státuszuk javítását és erősítését is nagymértékben köszönhetik külföldi utazásaiknak. A recesszió ellenére 2008-ról 2009-re 20,8%-kal (a világon a legnagyobb mértékben) nőtt a milliomosok száma Indiában. Kínában élt a világ negyedik leggazdagabb milliomosa 2010-ben és Kínában az USA, Japán és Németország átlagánál 5%-kal többen váltak milliomossá a Merrill Lynch World Wealth Report szerint. Hihetetlen mértékben nő a középosztály is a feltörekvő piacokon. Indiában például, 2010-ben 46,7 millió, középosztályhoz tartozó háztartás volt, 230%-kal több, mint 2000-ben (forbes.com, 2011) Kínában a háztartások 23%-a tartozik a középosztályhoz. A feltörekvő piacok utazói fiatalabbak is a hagyományos küldőpiacok utazóinál. Az átlagéletkor Indiában például 25,1 év, Brazíliában 29 év, az Egyesült Arab Emirátusokban 30,1, Kínában pedig 34,5 év. Ezzel szemben Japánban 45, Németországban 44, az Egyesült Királyságban pedig 39 év. A feltörekvő piacok utazói rendkívül tanultak, és élen jártnak az internethasználatban is. Indiában él a világon a 2. legtöbb, felsőfokú diplomát szerzett személy (124,4 millió), Kínában a 3. legtöbb (több mint 100 millió), Oroszországban pedig a 4. legtöbb diplomás (91 millió fő). A világ 2 milliárd internet felhasználójának pedig 40%-át teszik a feltörekvő piacok internetezői.(forrás: Magyar Turizmus Rt.)
Megérkezett a finn Mikulás
Egészen pontosan 11.00 óra volt, amikor pénteken a Finnair menetrend szerinti járatával megérkezett Budapestre a Mikulás, pontosabban a Joulopukki. A finn Télapó a Finnair, a Budapest Airport, a Malév Ground Handling, a Finnagora és a Le Meridien szálló együttműködése révén érkezett a magyar fővárosba.A Finnair Airbus A320-as gépéről utolsóként szállt ki a Joulopukki, akinek érkezését már izgatottan várta a gép lépcsőjénél egy csomó szerencsés kisgyermek a vecsési Mosolyország Óvodából. A nagy szakállú, szemüveges Mikulást elsőként Pasi Tuominen, Finnország budapesti nagykövete köszöntette a budapesti betonon. A vecsési óvodások dallal üdvözölték Joulopukkit, akinek a szépen csengő finn nevét is hibátlanul megtanulták erre az alkalomra.A finn Mikulás magyarországi látogatását a Finnagora, finn kulturális és tudományos intézet, a Finn Nagykövetség valamint a Le Meridien szálloda támogatta. A Joulopukki ma és holnap a Veszprémben és Ajkán tesz látogatást (ezek a testvérvárosai Rovanieminek, ahol Joulupukki él), vasárnap Óbudán a főtéren lehet vele találkozni 16.00 és 17.00 óra között, hétfőn és kedden Pécs és Mohács látja vendégül, szerdán a főváros VIII. kerületi gyermekeivel találkozik a Nemzeti Múzeum előtt. December 6-án, Mikulás napján Budapesten a Vörösmarty téri karácsonyi vásárt tekinti meg, itt 15.00 órakor lehet vele találkozni, másnap pedig a Vajdahunyad várban lesz 16.00 és 18.00 óra között. December 8-án a finn Mikulás felkeresi Debrecent és másnap tér vissza Finnországba.A Joulopukki a jelek szerint nemcsak gyermekek nyelvén ért, hiszen már a Finnair-gép lépcsőjénél is rögtönzött sajtótájékoztatót tartott a magyar média képviselőinek, majd közös fotók készültek róla és a vecsési óvodásokról, valamint a repülőgép személyzetéről is. A budapesti Le Meridien szálloda egy hétig látja vendégül Joulopukkit, akinek mostani látogatásához időzítették az elegáns hotel finn gasztronómiai hetét is.A finn Mikulás, azaz Joulopukki, vagyis Santa Klaus, illetve Télapó Finnország sarkköri vidékén, a messzi Északon, Rovaniemi városa mellett, hatalmas rönkfaházban lakik egy fenyőerdő közepén. Olyan hatalmas levélforgalmat bonyolít a világ valamennyi országának gyermekeivel, hogy a finn posta külön postahivatalt nyitott Joulopukkinak, mert már nem győzték a borítékok továbbítását. Régen a finn Mikulás rénszarvasok húzta szánnal közlekedett, manapság azonban a Finnair Airbus A 320-as gépe is megteszi, ezzel gyorsabban tudja eljuttatni az ajándékokat a gyermekeknek és az utazómagasságon is kevésbé huzatos.
A legizgalmasabb úti célok
A Lonley Planet ismét összeállította a jövő év tíz legszebb és izgalmasabb úti célját. Hova kell mindenképpen elzarándokolnunk 2013-ban? Korzikától Nepálig lesz miből szemezgetnünk, csak bírjuk szusszal és zsebpénzzel.Korzika (Franciaország)A francia mediterrán sziget nem mással csábítja az utazókat, mint a 2013. június 29-én, századik alkalommal megrendezett Tour de Franc világhírű kerékpárversennyel. De azért ne feledkezzük meg a kerekezés közben mellettünk elszáguldó csodaszép tájról, illetve az UNESCO Világörökségi Listán szereplő Scandola természetvédelmi területről sem. Valamint arról a 180 kilométer hosszú túraútvonalról melyen az egész szigetet körbe lehet sétálni. Megerőltető de megéri.A Negev sivatag (Izrael)Évtizedeken keresztül a Negevre nem tekintettek másként, mint egy elhagyatott, terméketlen sivatagra. Mára azonban a régió egy hatalmas, folyamatosan fejlődő zöldellő területté alakult át; öko-falukkal, spa és wellness hotelekkel és borászatokkal. A legszebb és legtöbb látogatóra számító nevezetességei a Makhtesh Ramon névre hallgató kanyon, mely jelenleg a világon a legnagyobb, illetve Avdat, Shivta és Mamshit történelmi városai.Mustang (Nepál)A "Tiltott Királyság" melyet egészen 1992-ig zárva tartottak a turisták előtt, most ismét összeköttetésbe lép Nepál és Kína többi részével, hogy szépségei újra feltárulhassanak előttünk. A királyi terület számtalan barlangja csak arra vár, hogy a lelkileg megtisztulni vágyók megtérjenek ide, és kezükbe vegyék saját spirituális életüket.Yukon (Kanada)Kanada déli része egy kis darab mennyország; közel s távol alig pár emberrel. De nem árt, ha időben lefoglaljuk az utunkat, hiszen a globális felmelegedésnek nem igazán tud határt szabni senki. Szóval érdemes például a Kluane Nemzeti Park élővilágát addig megcsodálni, míg teljesen meg nem változik.Chachapoyas (Peru)Ha valaki van olyan bátor, vakmerő, belevaló és őrült, hogy felmásszon az Andok eme eldugott kis városkájába, az megérdemli, hogy a szeme elé táruljon mind az a kulturális és természeti kincs, melyet a házak és a bennük élő emberek rejtegetnek. Ilyen például a környéken található, szabadon alázuhogó vízesés, mely a világ harmadig legmagasabbika.A Golf-öböl (Amerikai Egyesült Államok)A régió már regenerálódik a Katrina hurrikán és a kitartó olajszennyezettség után. A partok tiszták és a turisták ismét szívesen térnek vissza a "Redneck Riviérára", vagy New Orleans-ba egy feledhetetlen bulira. De a művészet kedvelők sem maradnak ki a sorból. A Frank Gehry múzeum és a Biloxi-ban található Ohr-O'Keefe Szépművészeti Múzeum is várja az érdeklődőket.Karintia (Ausztria)Aki az Alpokat túl drágának és zsúfoltnak találja, annak a karintiai régi tökéletesen megfelelő lesz, olyannyira, hogy haza sem akar majd menni innen. Az Olaszország és Szlovénia határán elhelyezkedő terület több ezer tavacskájáról, olcsó síparadicsomairól és még olcsóbb (de egész jó) söréről híres. Érdemes meglátogatni a vidéket a szépséges Wörthersee, a Faakersee, az Ossiachersee és Millstättersee érdekében, a tavak mellett persze az Ausztriai Riviéra és a meleg vizű (26 fokos) források sem elhanyagolhatóak.Palawan (Fülöp-szigetek)A vad és egzotikus Palawan-sziget sokkal autentikusabb és felszabadultabb élményeket nyújt, mint a szomszédos Boracay, melyet annyira "megcsináltak", hogy már nem is hasonlít önmagára. Palawan strandjai és megannyi vízi sport lehetősége csak úgy vonzza a turistákat. És nem csak az, hanem a mélyben húzódó Saint Paul folyó, illetve az a 34 japán hajó, melyek a tengerben süllyedtek el.Seto beltenger (Japán)A Shikoku és Honshu szigeteket elválasztó beltenger közkedvelt úti cél azok körében, akik szeretnénk elszabadulni Tokió sodró lendületétől. A kevésbé ismert beltengert sok apró sziget tarkítja, melyeket meglátogatva, rálelhetünk az igazi, tradicionális Japánra. 2013-ban pedig még többet nyújtanak a szigetecskék, mivel tizenegyen közülük művészeti, zenei és színházi fesztivált szerveznek. A régió kedvelt turista célpontja a Misen-hegy, mely a shinto hit, szent helyének számít.Campania (Olaszország)2013 áprilisától júliusig a dél-olasz régió szinte lubickolni fog a kultúrában. Lesznek kiállítások, ereszd el a hajamat és csöndes, koktélt szürcsölgetős koncertek, filmvetítések, balett és utcai előadások, szóval minden ami egy jó olasz nyárhoz kell. Úgyis régen voltunk nyaralni, kell ezeknél a programlehetőségeknél felvillanyozóbb meghívó?
Megnyílt a pozsonyi karácsonyi vásár
Hivatalosan is megnyílt pénteken késő délután a pozsonyi karácsonyi vásár, amely a város legtöbb látogatót vonzó kulturális rendezvénye a téli szezonban.A vásárt - amelyre a határok közelségének köszönhetően mind többen látogatnak el Magyarországról és Ausztriából is - hagyományosan a főváros karácsonyfáján elhelyezett díszvilágítás felkapcsolásával nyitották meg.Az idén komoly megszorításokat bevezető pozsonyi önkormányzat a spórolás jegyében takarékos izzókra cserélte a karácsonyfa égőit, amelyek felkapcsolásakor a villanyáramot néhány szobabiciklire szerelt áramfejlesztő segítségével termelték az ország legismertebb sportolói.A város takarékossági intézkedései egyébként az adventi időszak egészére "láthatóan" kihatnak Pozsonyban, mivel az idén - a tavalyi kiadáscsökkentés után - ismét kevesebbet költött az önkormányzat a város egészének ünnepi kivilágítására is.A takarékossági intézkedések - legalábbis az első nap tapasztalatai alapján - nem voltak hatással sem a látogatók kedvére, sem számára, hiszen a főváros karácsonyi vásárának helyszíne, az Óváros tér már a délutáni órákban megtelt látogatókkal. Őket az idei évadban ismét színes kulturális műsor várja: a harminc napon át tartó vásár idején összesen csaknem 1200 fellépő előadását tekinthetik meg a látogatók a városháza előtt felállított színpadon.A vásárra látogatók az idei évben csaknem száz stand kínálatából válogathatnak, ezek jelentős többségében népművészeti termékeket, karácsonyi ajándékokat és díszeket árulnak. A standok bérlése iránt egyébként az idén a tavalyinál jóval kevesebben, mintegy feleannyian érdeklődtek, ez alighanem az internetes árverésen megállapított, meglehetősen magas bérleti díjaknak tudható be. A legjobb helyeken lévő standok napi bérleti díja ugyanis meghaladja a 800 eurót is.
SZÉP kártya: változások vasárnaptól!
Változnak a SZÉP kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályai vasárnaptól.A változások közül az egyik legfontosabb, hogy az eddiginél több sporttevékenység lesz fizethető SZÉP kártyával, például a sporthorgászat, a sportoktatás, illetve lehet majd uszodabérletet vásárolni vagy sportpályát bérelni. Az új szolgáltatások a harmadik, a szabadidő alszámla felhasználási körébe kerültek - tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI kérdésére.A kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló kormányrendelet módosítása szerint a kártya birtokosának halála esetén a kibocsátó intézmény a hagyatéki eljárás végéig zárolja az elektronikus utalvány nyilvántartást, és ilyen esetben az utalványok nem járnak le. A kibocsátók a hagyatéki végzésben foglaltak szerint készpénzben kifizethetik az örökösöknek az elhunyt SZÉP kártyáján rendelkezésre álló összeget.A módosítás egyértelműsíti a szabályozást, csak az a hely válhat elfogadóhellyé, ahol a szolgáltatásokat ténylegesen nyújtják, tehát közvetítő vállalkozás nem. A rendelet azt is rögzíti, hogy a kártyakibocsátó vállalatoknak öt munkanapon belül el kell utalni a SZÉP kártyával fizetett összegeket az elfogadóhelyeknek.A módosított rendelet előírja, hogy a kibocsátó intézményeknek milyen adatokat, és milyen rendszerességgel kell szolgáltatniuk a turizmusért felelős minisztériumnak. Emellett a módosítás kibővíti a szankciókat arra az esetre, ha a szolgáltatók megsértik a rendeletet.A módosítások többsége a kormányrendelet október végi kihirdetését követő 30. napon, november 25-én lép hatályba, az adatszolgáltatás mikéntjét és a szolgáltatandó adatok körét meghatározó rendelkezések viszont 2013. április 1-jén, illetve 2013. július 1-jén.
A világ legrosszabb szállodája
Amszterdamban várja vendégeit a világ feltehetően legrosszabb szállodája, amely büszkén vállalja minősítését, sőt, fennen hirdeti. Humorával viszont vonzza a hátizsákos turistákat. "Akik nálunk szállnak meg, saját felelősségükre tegyék! Nem hibáztathatják hotelünket ételmérgezésért, szellemi leépülésért, halálos betegségért, végtagelvesztésért, radioaktív fertőzésért, a 18. századhoz kapcsolódó egyes fertőző betegségekért, döghalálért, lepráért stb." - olvasható a szálló honlapján.A 127 szobás hotel tulajdonosa Hans Brinker. Egyik szlogenje: "Javíts immunrendszereden, szállj meg Brinkernél!" A másik így szól: "Rosszabb már nem is lehetne. A legjobbat hozzuk ki magunkból!"Ami magát a szállodát illeti, vonzereje leginkább a fiatalkorúak börtönének csábításával vetekszik. A szobák sokágyasak, ráadásul emeletes ágyasak. A szekrények fémből vannak, akár egy gyár öltözőjében, a matracok vékonyak, így igencsak nyomják a fekvőket a vaságyak. A vendégek kilátástalannak ítélhetik helyzetüket, mivel a szobák ablakából nem érdemes kitekinteni: semmire sincs kilátás.Míg más szállodák azzal csábítják a vendégeket, hogy náluk a luxus alapkövetelmény, addig Brinker boldog izgatottsággal kecsegteti az újonnan érkezőket azzal, hogy minden szobában van ágy!A szálló már 40 éve működik. Egy éjszaka 6500 forintnyi euróba kerül."A vendégek szeretik humorunkat, a szarkazmust, és a semmi alá mérséklik elvárásaikat" - idézte a hotel menedzserét, Tijmen Receveur-t a brit Metro újság.A vendégek között mindazonáltal akadnak néha elégedetlenkedők. "Olvastam pár riasztó véleményt a szállóról, mielőtt odamentünk, így aztán kicsit idegesen léptem be ajtaján. Sajnos, igaznak bizonyultak. A szobák olyanok, mint a börtöncellák" - olvasható egy volt vendég véleménye egy szálláshely-összevető portálon.Mások jobbakat írtak. "A Hans Brinker mókával teli hely barátságos személyzettel és remek fekvéssel."
A bécsi Városháza előtt is kezdődik a karácsonyi vásár
A bécsi Városháza előtt felállított óriási karácsonyfa kivilágításával veszi kezdetét szombat este a legnagyobb bécsi adventi vásár.Az Adventi Varázslat nevet viselő rendezvény nemcsak a legismertebb, hanem a legnagyobb is az osztrák főváros karácsonyi vásárai közül. A patinás Városháza előtt felállított hatalmas karácsonyfa az idén Alsó-Ausztria tartományból érkezett, 120 éves és 32 méter magas. Ágait ezer LED-fényből álló égősor díszíti.Idén először egy színpadot is felállítanak a fenyőfa tövében. Itt hetente négyszer osztrák hírességek olvasnak fel karácsonyi meséket. A látogatók 140 pavilon áruválasztékából válogathatnak.A bécsi gazdasági kamara becslése szerint egyedül a fővárosban 8,5 millióan fordulnak meg a számos karácsonyi vásár valamelyikében. A vásárlók várhatóan összesen 185 millió eurót költenek az idén, egy alkalommal fejenként átlagosan 20-39 eurót (mintegy 5 700-11 000 forint).A kamara felmérése szerint a legtöbben a hangulat miatt keresik fel a karácsonyi vásárokat. Sokan azért mennek ki, mert jó alkalomnak tartják arra, hogy barátokkal találkozzanak, de nem utolsó szempont a standokon kapható forralt bor és puncs sem.A közvélemény-kutatás szerint a bécsi adventi vásárok közül a legkedveltebb a schönbrunni kastély parkjában található. A második a 7. kerületi spittelbergi vásár és a harmadik legnépszerűbb a Városháza előtti.
Turistaadó a legújabb ötlet
(MTI) - Turistaadó bevezetésére készül a berlini városvezetés, a német fővárosban működő szállodák tiltakoznak a terv ellen. Az adót a hotelekben, panziókban és egyéb szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák után kell megfizetni, a tervek szerint januártól.Az extra idegenforgalmi adó alapja az általános forgalmi adó nélkül számolt szállásdíj, mértéke egységesen 5 százalék. A súlyosan eladósodott város vezetése évi 20 millió euró bevételt vár a tervezett új adótehertől.Az országos szálloda- és vendéglátóipari szövetség (Dehoga) szerint az adó megkülönböztető és büntető jellegű, és egy olyan ágazatot sújt, amely kiválóan működik, és jelentős bevételt termel a városnak. Berlin robbanásszerűen növekvő népszerűségéből profitálnak például a taxisok és a kulturális intézmények is, a különadót mégis kizárólag a szálláshelyek üzemeltetőivel fizettetnék meg - kifogásolta a szervezet. Egyben hangsúlyozta, hogy az ágyadónak is nevezett teher csődbe sodorhatja az ágazat kis- és közepes vállalkozásait, amelyek a nagy piaci verseny miatt nem tudnak árat emelni, és más módon sem tudják kigazdálkodni az új adót.Hozzátették: elképzelhetetlen, hogy a szállodások továbbra is évi 1 millió euró körüli összeggel támogassák önkéntes alapon a Berlint népszerűsítő önkormányzati turisztikai ügynökség munkáját, ha bevezetik az ágyadót.A 3,5 millió lakosú városban csaknem 800 szálloda, panzió és hostel működik, a férőhelyek száma 2011 végén 126 ezer volt, ez 30 ezerrel meghaladja a jóval nagyobb, több mint 8 milliós New York szállodáinak összesített befogadóképességét. A vendégéjszakák száma tavaly 22,4 millió volt, minden korábbinál nagyobb érték. A turizmus 275 ezer embernek ad munkát Berlinben. (MTI)
Fogynak a lakatlan szigetek
A Maldív-szigeteken új szállodaépítési program kezdődik hamarosan 14, eddig lakatlan szigeten, a növekvő - jelentős részben kínai - kereslet kielégítése céljából.A nagyobb szigetek közül négyet olyan fejlesztőknek adnak bérbe, akik 3-, illetve 4-csillagos szállodákat építenek rajtuk elsősorban a brit piac számára.A szigetek idegenforgalmi minisztere, Ahmed Adheeb Abdhul Gafoor elismerte, hogy az európai küldőpiacokat, leginkább az Egyesült Királyságot és Olaszországot is érintette a válság. Kínából ellenben 2004 óta 200%-kal növekedett a forgalom.Az Egyesült Királyság azonban továbbra is fontos piac, minden 10 látogatóból egy brit turista.Jelenleg 60 új üdülőközpont áll építés alatt a Maldív-szigeteken, a kormány azt szeretné, hogy a fejlesztések a fővárostól távolabbi szigeteket, különösen a déli szigetcsoportot is elérjék.Délen új repülőtér nyílt idén, amelyre a maldív fővárosból, Maléból naponta két járat közlekedik.A Maldív-szigetcsoport több mint1200 szigetből áll, ezek közül kevesebb, mint 200 szigeten működik szálloda, további 200 pedig lakott.A kormány 14 sziget esetében még nem kezdte el a pályázati eljárást, de Jamal azt nyilatkozta, hogy "a szállodaberuházók már most sorba állnak, hogy bejuthassanak a szigetekre".2011-ben a látogatók száma 17,6%-al nőtt a Maldív-szigeteken, 2012 első negyedévében továbbá 3,3%-ot regisztráltak. A miniszter ugyanakkor elismerte, hogy az idén a tavaszi puccs után kisebb visszaesés történt a turistaforgalom, de mára a helyzet rendeződött.Gafoor miniszter ígéretet tett a londoni World Travel Market turisztikai vásáron, hogy megvédi a maldív-szigeteki wellness szállodákat, melyeket az előző kormány a bezárással fenyegetett.Dévényi Olívia
Káprázatos szállodát épít Észak-Korea
Hamarosan megnyithatja kapuit Észak-Koreában az a 105 emelet magas, piramis alakú szálloda, amelynek munkálatai még az 1980-as években kezdődtek meg a kelet-ázsiai ország fővárosában, írja az mno.hu.A phenjani Rjudzsong hotel "néhány részét feltehetőleg" 2013 közepén nyitják meg az első vendégek előtt - mondta egy szöuli sajtótájékoztatón Reto Wittwer, a Kempinski AG nemzetközi luxusszállodalánc vezérigazgatója. A német cég fogja üzemeltetni a szállodát, amely üzletekkel, irodákkal, báltermekkel, éttermekkel és 150 szobával nyitja meg kapuit.A lakatlan óriás már jó ideje a külvilág csodálatának, egyszersmind gúnyának tárgyát képezi, kínos mementóként szolgálva az észak-koreai vezetőség számára. A hotelt az 1980-as években kezdték építeni, ám pénzhiány miatt a következő évtizedben már le is álltak a munkálatokkal, majd az épület külső részét 2009-től folytatták.Az elmúlt években számtalanszor felröppent a hír, miszerint a szállodán már csak az utolsó simításokat végzik. Idén szeptemberben egy pekingi utazási iroda engedélyt kapott arra, hogy bepillantson a hotelbe és fényképeket tegyen közzé annak üres betoncsarnokáról.Wittwer néhány évvel ezelőtt látott először egy fényképet az épületóriásról, és már akkor úgy vélte, hogy a szálloda egyszer még rengeteg pénzt hozhat a konyhára. A vezérigazgató szerint jelenleg a kairói székhelyű Orascom Telecom nevű mobiltelefon-szolgáltató finanszírozza a munkálatokat. A vállalat 2008-ban épített ki mobilhálózatot Észak-Koreában.
Ingyen látogatható négy lengyelországi királyi rezidencia
Rendkívüli népszerűségnek örvend az a lengyel oktatási-kulturális program, amelynek keretében díjmentesen látogatható novemberben három varsói és egy krakkói királyi rezidencia.A nemzeti örökségi és kulturális tárca által támogatott ingyenes múzeumlátogatási lehetőséget már a hónap első hétvégéjén igyekeztek sokan kihasználni. A varsói Királyi Várba jó néhányan be sem jutottak, mert elfogytak a belépők, de látogatók hiányára a fővárosi wilanówi palota, a Lazienki park, illetve a krakkói vár sem panaszkodhatott.A Modern hazaszeretet elnevezésű programot Bronislaw Komorowski államfő kezdeményezésére hirdették meg a legfontosabb lengyel múzeumok. Annak keretében az egyéni látogatási lehetőségeken kívül csaknem 800 ingyenes foglalkozást, korosztályok szerint előkészített előadást vagy szellemi műhelyt ajánlanak a szervezők. A négy rezidencia honlapjain olvasható információk szerint ez utóbbiakra is már nagyrészt elkeltek a belépők. Ez azért sem meglepő, mert a tervek szerint egy-egy történelemórát maga a köztársasági elnök, illetve a kulturális és a nemzeti örökségi miniszter személyesen tart meg.A program elsősorban azokat a társadalmi csoportokat hivatott megszólítani, amelyek nem szoktak múzeumba járni. Célja a ország történelmének és kulturális örökségének megismertetése által olyan hazafias magatartás felkeltése, amely a társadalmi és közéleti aktivitásban mutatkozna meg.A rendkívüli érdeklődésre tekintettel a tárca nem zárja ki, hogy ezentúl minden év novemberében megnyitják a legfontosabb múzeumokat a nagyközönség számára.