Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Párizs-Tokió 2,5 óra alatt
A jövő hiperszonikus rakétarepülőgépe 2,5 óra alatt jutna el Párizsból Tokióba az EADS német hadiipari konszern tervei szerint, a Concorde-nál kétszer gyorsabb gép tervét a hétfőn kezdődött párizsi nemzetközi repülőshow-n mutatta be a nagyközönségnek.A ZEHST (Zero Emission Hyper Sonic Transport) avagy az emissziómentes hiperszonikus közlekedési eszköz 2050-ben állhatna forgalomba és legfeljebb 50-100 utas befogadására lenne alkalmas. A grandiózus tervekből egyelőre egy 4 méter hosszú makettet láthatnak az érdeklődők. Az EADS szerint az első pilóta nélküli prototípus 2020-ra készülhetne el, de innentől számítva még további 30 év telhet el a mentetrend szerinti járatok indulásáig. A környezetbarát repüléstúgy biztosítanák, hogy a felszállást segítő normál hajtóművek hínárból előállított bioüzemanyagot égetnének, majd a 32 kilométeres repülési magasságot elérve a gép hidrogénnel és oxigénnel működő torlósugár-hajtóműre váltana át. (Jelenleg a repülőgépek mintegy 10 kilométer magasan repülnek.) "Ily módon nem szennyezel, már a sztratoszférában repülsz" - hangoztatta Jean Botti, az EADS főkonstruktőre. A ZEHTS fejlesztése japán cégekkel együttműködve olyan technológiákon alapul, amelyek már jelenleg is elérhetőek. A Concorde utasait várjákA tervezők elsősorban abból az üzleti körből várják a leendő utasokat, amely korábban a legendás Concorde szuperszonikus repülő utasközönségét is alkotta. A London-New York 90 perces út ára 5 ezer font (másfél millió forint) körül alakulna.
Hogyan repüljünk gyerekkel?
Gyakran repülő rutinos anyukák közösségi oldalt indítottak, hogy másokkal is megosszák a zökkenőmentes gyerekes utazások titkát. Trükkök és tippek akár 8 órás repülőutakra is. Megrendelhető kellékek és kiegészítők, néhány ezer forintnak megfelelő összegért kifejezetten a repülőn és a reptéren töltött órákra.Nemcsak a szülők, de az egész fedélzet utazását képes megkeseríteni egyetlen síró gyerek. A kényesebbek még felszállás előtt átültetik magukat egy másik helyre, ha látják, hogy a közelben kisgyermekesek is utaznak.Az utasok valójában a türelem és az empátia legkisebb jelét sem mutatják, ha kisgyerekekről van szó, derül ki a londoni Business Travel&Meetings Show legutóbbi felméréséből. Az üzleti utazók csaknem 80 százaléka egyszerűen kitiltaná a fedélzetről a gyerekeket. Egy másik, a SkyScanner által készített közvélemény-kutatásban az utasok 59 százaléka jelezte, hogy örülne, ha a repülőgépeken léteznének "csak családi" részlegek is, ahol szeparáltan utazhatnának a gyerekesek.Szakértők szerint egyre nagyobb a nyomás a légitársaságokon, hogy szolgáltatásaik között ne csak ingyen pelenka, és bébiszitter szerepeljen, hanem speciális, kifejezetten gyerekkel utazók számára elkülönített rész, esetleg hangszigetelt kabin is elérhető legyen. Ez persze rengeteg repülésbiztonsági kérdést vet fel, ráadásul az átalakítások komoly összegeket emésztenének fel. Mit tehet a szülő, ha kénytelen a gyerekkel utazni?Nem ordít, nem nyafog, nem hisztizikUtazni márpedig kell, vallják a szülők, akiknek nagy része nem kifejezetten nyaralási szándékkal ül gépre. A külföldön élő és dolgozó párok egy évben legalább kétszer utaznak, így semmi meglepő nincs abban, hogy rutinos utazókként igyekeznek a tapasztalatokat másokkal is megosztani. A Flyingwithkids oldalon szinte hetente kerülnek fel újabb beszámolók és trükkök. Ugyanezen az oldalon találunk érdekességeket a gyerekesekre vonatkozó légi etikettről, és arról is, hogy például miként lehet sterilizálni a cumisüveget a repülőgépen.Az anyukák beszámolói szerint a gyerekek meglepő módon olyan játékokkal is eljátszanak a fedélzeten, amelyekkel normális körülmények között nem biztos, hogy ellenének. Ilyen például a színes (könnyen téphető és lehúzható) ragasztószalag, amivel órákig képesek "dekorálni". Meglepően újszerű élményt jelenthet a gyerekeknek a mozgatható üléskarfa és a biztonsági öv csatja is.A megszokott kedvencek mellett a meglepetés-játékok szintén jól beváltak. Ezek olyan mütyürök, amiket trafikban vagy 100 forintos boltban szereznek be az anyukák és legalább egy marékkal bekészítenek belőlük az útra.Nagy bömböléstől kíméljük meg az utastársakat, ha fel- és leszállás közben a kisebbeket cumiztatjuk, a nagyobbaknak olvadós rágót vagy cukorkát adunk. A gyerekek füle ugyanis különösen érzékeny a zajra és a nyomáskülönbségre. Megoldás lehet a füldugó is. Egyéb praktikákról kérjük ki a gyerekorvos véleményét.Néhány légitársaság honlapján külön rovat foglalkozik a gyerekekkel utazók igényeivel és a nekik szóló általános tudnivalókkal. Általában a "FWK" (Flying With Kids) címszó alatt lehet jelezni, hogy például igénylünk-e mózeskosarat, vagy egyéb segítséget.Landolás után a nagyobb repterek határátlépő pontjainál, külön sorban ellenőrzik a gyerekeseket, vagyis nem kell feltétlenül órákig várakozniuk a be-, illetve kilépésre. Érdemes érdeklődni a földi személyzettől, mert olyan szolgáltatásokat is igénybe vehetünk, amelyekről esetleg nem is tudunk. Hordárok segíthetnek, de elektromos autóval is átszaladhatnak velünk egyik terminálból a másikba, ha szükséges.Kis beruházás, nagy kényelem: kütyük és segédeszközök gyerekes repüléshezA kettő az egyben elvén alapuló bőrönd-babakocsi ötlet gyakorlatilag minden szülő dolgát könnyíti a tranzitban. Bármilyen bőröndre felszerelhető, lábtartós-fejtámlás "kempingszék" babakocsiként funkcionál, amely a bőrönd kerekeit használja ki. A lényeg, hogy a gurulós bőröndnek elég masszívnak kell lennie ahhoz, hogy a gyerek súlyát elbírja. A bőrönd-babakocsi mózeskosaras változatban is rendelhető. Ára 44 dollár.A nyakba akasztós névtábla és gyerekigazolvány az egyik legelterjedtebb segédeszköz. Sok szülő házilag készíti el úgy, hogy egy igazolvány méretű nejlontasakba egy információs kártyát csúsztat, amelyre akár kézzel is ráírhatók a gyerek legfontosabb adatai. Általában a név, a születési idő és a nemzetiségen kívül a szülők elérhetőségét, szálloda címét és a szobaszámot szokták feltünteti.A névtáblák legújabb változatai, színes tetoválásra vagy sebtapaszra hasonlító matricák, amelyre a szülők általában csak egy telefonszámot írnak arra az esetre, ha a gyerek a nagy reptéri forgalomban elcsatangolna. Az azonosító matricákat már egészségügyi okokból is használják, allergia és más betegség feltüntetésére. A matricákat általában a gyerek alkarjára ragasztják. A szülők szerint nem csak a reptéren, de az egész nyaralás alatt érdemes fennhagyni a tapaszokat, főleg ha olyan forgalmas helyekre készülünk, mint amilyen a strand vagy az állatkert. A matricák kisfiús és kislányos mintákkal, 30 darabos csomagban, 20 dolláros áron rendelhetők.A pelenkacserélő szett könnyen letörölhető, használat után, mint egy kisebb terítő összegöngyölhető, ugyanígy használat előtt kiteríthető. Előnye, hogy könnyű, nem foglal sok helyet és a legtöbb fedélzeti pelenkázó asztalra pont ráillik. Az oldalon egyébként szintén megrendelhetők a vécében is lehúzható pelenkák. A pelenkacserélő szett ára 20 dollár.Szintén nagyon hasznos a fedélzeti babafüggőágy. Az ágyat az anyuka saját dereka és az előtte található ülés háttámlája közé feszíti ki. Előnye, hogy a vászon pont olyan széles, mint az ülések háttámlája, és pont olyan szögben dől, hogy a baba már képes elaludni. Mielőtt felszereljük és altatásba kezdünk, érdemes elintéznünk a kis-és nagydolgokat. A függőágy 40 ára dollár.
Londoni múzeumok ingyen
Az oktatás és az üzenetközvetítés ma már minden közintézmény imázsának fontos része. Az ingyenes városi programok tehát nemcsak a hátizsákosoknak és a kispénzű utazóknak, hanem maguknak a programot kínáló létesítménynek is fontosak. Szerencsére a világ nagyvárosai igen bőkezűen bánnak az ilyen programokkal, és az olyan drága városokban, mint London, különösen jól jönnek az efféle lehetőségek.British Múzeum: a múzeumok múzeumaAz 1753-ban alapított British Múzeum a maga 13 millió kiállítási tárgyával a világ egyik legnagyobb múzeuma. Az emberiség egyetemes és kultúrtörténetének valamennyi szakaszából láthatunk értékes darabokat. A leghíresebb tárgyak között a gránitba vésett, háromnyelvű, végrendeletet megfogalmazó rosette-i követ említik, amelynek segítségével Champollion megfejtette az egyiptomi hieroglif írást. A kései ókorból származó leletek közül azt a márványfrízt ajánlják a turisták figyelmébe, mely egykor az athéni Akropoliszon álló Athéné-templomot díszítette. A múzeum ugyancsak jelentős múmiagyűjteménnyel rendelkezik.A múzeum érdekessége, hogy a 20-as években létrehozott múzeumi laboratóriumban a jelenleg ismert legmodernebb, úgynevezett radiokarbonos datálással, más néven C14-es módszerrel dolgoznak az archeológusok, akik ezzel élen járnak az ókori leletek kormeghatározásában és kémiai vizsgálatában.A múzeum időszakos kiállításán jelenleg az "Ausztrál évad" fut. Ennek keretében a grafikától az iparművészetig és a ma is élő több ezer éves kosárfonási technikákig ausztrál művészek mutatkoznak be. A múzeum szabadtéri részlegében ugyancsak Ausztrália domborzatát és növényvilágát megelevenítő tárlat járható végig egészen októberig.Museum of London: előtérben a helyismeretA Barbican épületegyüttesben található helytörténeti múzeum a város egyik fő attrakciója. Főleg a brit fővárossal kapcsolatos használati és dísztárgyakat, ruhákat, festményeket, fontos dokumentumokat őriznek egészen a prehisztorikus időkig visszamenőleg. Jelenleg a futó időszakos kiállítások közül a londoni utcák életét és a városi hétköznapokat (1860-tól napjainkig) bemutató fotótárlat ígérkezik érdekesnek. A múzeumkertben kellemes kávézó is található.National Maritime Museum: a világ legnagyobb tengerészeti múzeumaLondon Greenwich városrészében, a gyönyörű neoklasszikus épületben mintegy 2 millió kiállítási tárgyból álló, páratlan gyűjteményben mutatkozik be a felfedezők és a gyarmatosítók kora, az Angliára mindig is jellemző élénk tengeri kereskedelem, és a brit haditengerészet története. A virtuális utazók 9 ezer tárgyat és 12 ezer képet a múzeum honlapján keresztül is megnézhetnek. A intézmény leghíresebb darabjai II. György idősebb fiának, Frideric hercegnek arannyal díszített bárkája és Nelson admirális uniformisa, amelyet a trafalgari csatában viselt. Október másodikáig a G szinten érdekes fotókiállítást rendeztek a manapság reneszánszukat élő óceánjárók hétköznapjairól. Viccesnek tűnő felvételekről és fotóriportokról köszönnek vissza a 70-és 80-as évek fedélzeti mulatságai, az utazóközönség korabeli viselete és a 30 évvel ezelőtti luxus.Természettudományi Múzeum: a felnőttek is tátott szájjal járkálnakFöldünk teljes növény és állatvilágának átfogó gyűjteménye. Itt még David Attenborough-nak is saját terme van. A muzeológusok nagy gondot fordítottak a látványra és az egyes kiállítási tárgyak körbejárhatóságára. Szemléletesen mutatják be például a kék bálna, az elefánt és a zsiráf méretbeli különbségeit, illetve a vulkánkitöréseket, és azt is, hogy mit érzünk egy földrengés alkalmával. Jelenleg a "Sexual nature" című kiállítás fut egészen októberig, amely az élővilág legintimebb titkaiba enged betekintést.Tudományos múzeum: több mint gondolnánkElsőre nem hangzik túl érdekesnek, hogy szabadságunk értékes napjait az ipar, a mezőgazdaság, a természet- és az orvostudomány sorsfordító vívmányaival töltsük. Az olyan kiállítási tárgyaktól viszont, mint amilyen az Apollo 10 parancsnoki kabinja vagy Stephenson első gőzmozdonya egyből felcsillannak a szemek. A Tudományos Múzeum falai között szimulátorok segítségével vadászgépeket lehet vezetni, különböző diorámákkal történelmi eseményeket eleveníthetünk fel, a 3D-s moziban pedig a Holdra szállhatunk.Tate Modern: 11 év, több mint 30 millió látogatóAz 1900 után született alkotások otthona, egyben a modern művészet nemzeti galériája, amely 11 éve nyitotta meg kapuit. Mivel a Tate London szívében található, igen könnyű megtalálni, ráadásul a múzeum egy 89 méter magas kéményt is örökölt elődjétől az energiakatedrálisnak is nevezett egykori erőműtől. A Tate Modernt tehát a Temze partján nem lehet eltéveszteni. A múzeum eddigi fennállása óta csaknem 30 millió látogatót fogadott, ezért a management a bővítés gondolatával is eljátszott. A tervek szerint a régi olajraktárak lehetnek alkalmasak a további terjeszkedésre. A múzeum téglafalai között nem időrendben, hanem tematikusan csoportosították a kiállítási tárgyakat, köztük, Mattise, Miró, Giacometti, Picasso, Warhol és Dalí munkáit.A Királyi Légierő Múzeuma: férfias játékokTöbb mint száz repülőgép pihen a múzeum hangárjaiban. Összesen hat csarnokban mutatják be a repülés történetét, egészen a Wright testvérek első próbálkozásaitól a történelmi első repülésen át a ma ismert legmodernebb gépekig. Egészen ritka darabok is megcsodálhatók, így például a II. világháborúban használatos B12-es és B27-es bombázók és Mustang vadászgépek, vagy a még korábbi, kétfedeles Sopwith Camelek. A Légierő Múzeuma mindazonáltal nem egy ócska garázs, a hangár falai között interaktív játékokkal szórakozhatunk, és 4D-s szimulátorokkal ismerkedhetünk meg.
Tízezer éves óra készül az emberiség új korszakaira
Az emberiség leghosszabb ideig működő szerkezetének létrehozásán dolgozik az amerikai Long Now alapítvány. A nevadai hegyekben felépítendő óriási mechanikus óra tízezer évig tud működni emberi közreműködés nélkül, a szerkezetet felhúzó turistákat pedig Brian Eno zenéjével fogja jutalmazni.Jó elődök vagyunk? - ezt a kérdést próbálja megválaszolni a Long Now Foundation. A jövőtudatos gondolkodást népszerűsítő alapítvány első műve egy tízezer évig járó mechanikus óra lesz, amelyre Jeff Bezos, az Amazon online kereskedőház dollármilliárdos alapítója adta a pénzt. A csoport nem csupán egyetlen órában gondolkodik - még el sem készült a prototípus, már dolgoznak a következő órának helyt adó barlang kibővítésén.Az alapítvány tagjai között egyaránt találhatóak álmodozó jövőkutatók és komoly üzletemberek is. Az igazgatótanácsot az ellenkultúra fontos eseményeinél és a számítástechnika bölcsőinél is jelen levő amerikai újságíró, Stewart Brand vezeti Danny Hillis-szel, a tízezer éves óra tervezőjével együtt. A tanácsban jelen van Esther Dyson, kockázati tőkebefektető, Mitch Kapor, a Lotus szoftvercég és az Electronic Frontier Foundation alapítója, és Chris Anderson, a Wired magazin főszerkesztője is.Még az évszámokat is máshogy írják az alapítvány tagjai. Az 1996-ban létrejött szervezet (saját időszámításuk szerint 01996 a helyes írásmód) az előre gondolkodásra és a tudatos jövővárásra akarja megtanítani az embereket. A csoport nem szemellenzős optimistákból áll: az óra akár bronzkori eszközökkel is karbantartható, és az összes funkciója megérthető a mechanika szétszedése nélkül is. Bármi történik az emberiséggel, üzemben tudják tartani a gépezetet.Danny Hillis, a tíz évezredes óra tervezője és a Long Now egyik alapító tagja szerint nagy baj, hogy az emberek egyre kevésbé néznek a jövőbe. "Gyermekkoromban sokat beszéltek arról, hogy mi lesz majd 2000-ben. Most, harminc évvel később még mindig arról beszélnek, hogy mi lesz kétezerben. Életem során a jövő évről évre zsugorodott össze" - írta 1993-ban, néhány évvel a Long Now megalapítása előtt Hillis. Az alapítvánnyal a jövő zsugorodását akarják megállítani, például azzal is, hogy olyan fogadóoldalt hoznak létre www.longbets.org néven, ahol a távoli jövőre vonatkozó fogadásokat lehet tenni, például, hogy 2030-ra lesznek-e pilóta nélküli reülőjáratok.Először a milleniumot győzték leA tízezer évig járó óra megtervezése nem ment egyik napról a másikra. Hillis 1989-ben kezdte el dolgozni rajta, és 1995-ben mutatta be tervét. Az első kicsinyített méretű - ám még így is két és fél méter magas - prototípust pedig 1999-ben üzemelték be. A próbaverzió gond nélkül végigketyegte az évezred megváltozását, jelenleg pedig a londoni Science Museumban van kiállítva.Teljes méretben azonban csak most fog elkészülni az óra. A tízezer éves üzemhez óriási alkatrészek, biztos mechanika szükséges, ezért több mint hatvan méter magas lesz a szerkezet. Az órát a Sierra Diablo hegységbe vájt barlangban fogják elhelyezni, távol mindentől. Miután az órához érkező látogatók elérték a hegy lábát, még ötszáz méternyi szintkülönbséget is le kell küzdeniük a bejáratig. A rozsdamentes acélajtó mögött - amely a piszok és az állatok kint tartására szolgálnak - rejtőző barlangban még lépcsőzniük is kell a látogatóknak, csak utána érik el a régi hajók kormánykerekére hasonlító felhúzóművet. Ha az órát is le akarják olvasni, kénytelenek tovább mászni, közben pedig megcsodálhatják az ember nagyságú fogaskerekekből, autó méretű ellensúlyokból összeállított szerkezetet.A hegybe temetett óra harangjátékkal is rendelkezik, amely minden megszólalásakor más és más dallamot játszik. Brian Eno zeneszerző, aki szintén az alapítvány tagja, úgy programozta a szerkezetet, hogy a tízezer év alatt egyszer se ismételődjön a zene. A dallamok egy részét hallani fogják emberek, mert az óra azokat jutalmazza zenével, akik ellátogatnak hozzá, és felhúzzák. Mivel azonban az óra nem csak a turistáktól képes energiát szerezni, lesznek olyan dallamok is, amelyeket senki sem hall majd.Ha senki nem húzza fel, akkor is járDanny Hillis nem csak arra épített, hogy a világ legnagyobb mechanikus órája vonzza majd a látogatókat, és ezért mindig akad valaki, aki megtekeri a felhúzókereket. Az óra energiát nyer a hegy teteje és a hegy gyomra közti több tíz fokos hőmérsékletkülönbségből, a nappalok és éjszakák hőmérsékletváltozásából. Erre részben a harangjáték megszólaltatásához van szüksége, így az óra akkor is zenélni fog, ha teljesen elfelejtették.A szerkezet majdnem teljes sötétségben áll, mert a megvilágításhoz energiára vagy a barlang falába vájt óriási résekre lenne szükség. A szerkezet jelenlétének első jele az óriási titániuminga tíz másodpercenként ismétlődő ketyegése lesz. Az órát megvilágító egyetlen fénypászma a barlang tetején található, zafírüveggel lefedett résből érkezik majd. A sejtelmes atmoszféra megteremtése mellett még egy célja lesz a résnek: ez segít a mechanikának a pontos működésben. Az óra ugyanis a naphoz állítja magát minden délben.A Long Now tagjai a tíz évezredes órából többet is készítenének. A kelet-texasi Van Horn melletti Sierra Diablo hegységben, Jeff Bezos birtokán felépített prototípus mellett már folynak az előkészületek az alapítvány által megvásárolt másik területen is. A következő óra is mélyen a sziklába lesz temetve, helyét olyan alapossággal választották meg, mint az atomtemetőkét szokták.Több is van a tarsolyukbanHillis eredetileg a Wired magazinban írt a tervéről, ez a cikk vezetett a Long Now alapítvány létrejöttéhez. Az alapítvány azóta több kezdeményezést is felkarolt. A rosettai kőről elnevezett projektjükben ezerötszáz nyelv teljes archiválását akarják elvégezni az alapítvány körül tömörülő nyelvészek. A Föld nyelveinek húsz százalékát tartalmazó világnyelvtan három formában jelenik meg. Készült belőle óriási online archívum, amelyet bárki böngészhet. Kiadják vastag szakkönyvként. A legkülönlegesebb azonban az utolsó formátum: egy 7,62 centiméter átmérőjű nikkelötvözet körlemezre nyomják rá hosszú csigavonalban a 13 ezer oldalas archívumot. A mikroszkopikus szöveget tartalmazó diszket hatszázötvenszeres nagyítással lehet olvasni, viszont anyagának köszönhetően kétezer éven keresztül használható marad. A lemez első verziója már 2008 novemberében elkészült, ám terjesztését még nem kezdte meg az alapítvány.Bármennyire hosszú idő tízezer év, az órának jó esélye van túlélni ezt az időszakot. "Bármilyen tárgy túlélhet tízezer évet, ha megfelelően tárolják és kezelik" - mondja Kevin Kelly újságíró, a Long Now egyik tagja. Ötezer éves fapálcák, papirusztekercsek, bőrszandálok is találhatóak a világ múzeumaiban. A fémekre ugyan veszélyes a rozsda, de a száraz és meleg nevadai klíma miatt nem sok esélye van a korróziónak. Egyedül az emberek vandalizmusa ellen nem tudja megvédeni a Long Now csapata a kronográfot, de ha valakinek, nekik bízniuk kell a jövő embereiben.
A nemzetközi HI hálózat mintájára újult meg a Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetségének (MISZSZ) honlapja, a www.miszsz.hu
Nyárra elkészült a MISZSZ rég óta várt új, korszerű honlapja, mely kapcsolódva a világszintű Hostelling International network weboldalához immár komplex információt ad, mind a szövetség tagintézményeinek, mind a belföldön és külföldön utazni vágyóknak egyaránt.Kihasználva a több mint 100 éves, mintegy 90 országot felölelő Hostelling International hálózat ismertségét és erős márka kommunikációját a Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetségének honlapja is a nemzetközihez hasonló grafikával jelent meg. Az új oldalon az utazók online foglalhatnak szállást világszerte; magyarországi szállást kereshetnek a MISZSZ tagintézményei közt; információt kaphatnak a szövetség tagkártyájáról, mely a külföldi és csoportos utazásoknál nyújthat nagy előnyt a birtokosának; valamint eljuthatnak a környező országok és az egyéb, magyarok számára népszerű desztinációk helyi ifjúsági szállás szövetségeinek oldalaira.A tagintézményeink és a tagfelvétel iránt érdeklődő szálláshelyek minden információt megkapnak a szövetségről, a vezetőségről, a tagdíjszabályzatról és a csatlakozás feltételeiről.Az oldalon folyamatosan frissülő híreket is olvashatnak, mind a szövetség életéből, mind a tagintézmények akcióiról, mind pedig a Hostelling International hálózatból érkező nemzetközi hírekről.A szálláshelyek maguk tölthetnek fel programokat, népszerűsítve ezzel a környezetük turisztikai látványosságit, odacsábítva a pihenni, kikapcsolódni vágyókat.A magyar nyelvű weboldal az www.ifjusagi-szallasok.hu, az angol nyelvű oldal pedig a www.hihostels.hu címen is elérhető.
Napkollektorok és hőszivattyúk hűtik-fűtik az Aphrodite/ Hotel/Venust Zalakaroson
Napokon belül befejeződik a zalakarosi Hotel Venus uniós pályázatból finanszírozott energiakorszerűsítése. A lefúrt csöveken a föld hőjét hasznosítják, az épület tetején lévő napkollektorok pedig a fényt alakítják át, hogy a szálloda összes létesítményét ezzel lehessen hűteni és fűteni. A város szívében elhelyezkedő családbarát szálloda szobáiban is mennyezet-padozat és fal hűtés-fűtés van, amely egészen más hőérzetet biztosít, mint a hagyományos radiátor-klíma/ eszközök.108 m2 napkollektor lett felszerelve. Naponta 6000 l meleg viz előállítására alkalmas a renszer és ~30 C-ra fűtik 2 db 100 m3 szabadtéri-és fedett medence vízét.3 db hőszivattyú is beüzemelésre került a talajszondákkal együtt. A kollektorok tehát a meleg vizet és medence fűtését végezik, míg a hőszivattyúk hűtik és fűtik a szállodát gázenergia nélkül.Amint Dr.Virágné Bálint Mária a szálloda igazgatója elmondta a tudósítónak, a 60 milliós pályázati összeg néhány év alatt megtérül.A családi vállalkozás másik pillérét képező - a fél éve új szárnnyal bővített szállodát kiszolgáló - saját farm termelése is egyre bővül. A megnövekedett számú vendég számára ugyanis növelni kell a saját állatállományt és a zöldséges kertet is, hiszen egyre nagyobb mennyiségű, házi termesztésű zöldségre és gyümölcsre és húsra van szükség a konyhán. Nem véletlenűl lett a szálloda szlogenje: Aphrodite****Hotel, ahol a farmunk az éléskamránk.A főszezont már megszépült, kizöldült parkkal, a kicsik számára kialakított játszótérrel, szabadtéri úszómedencével és napozóterasszal várják a szálloda vezetői. A Garaboncon lévő farmon további beruházásokkal kívánják bővíteni a vendégek szórakozási és szabadidő eltöltési lehetőségeit. Az Echos szekerezés, lovaglás-pónizás és állatsimogatás már 2011-ben is elérhető a Zalakarosra látogató turisták számára.
KLM bemutatja Delft Blue repülőgépét
A KLM Holland Királyi Légitársaság ma bemutatta "Delft Blue" repülőgépét Schiphol repülőtéren. A KLM Ügyvezető Igazgatója, Erik Varwijk a delfti polgármesterrel együtt nyitotta ki a hangárajtókat ezen különleges repülőgép előtt. A 64 méter hosszú, 18 méter magas repülőgép felületén 4000 kreatív található, mindegyik delfti kék porcelán mintával. A kezdeményezés a Tile & Inspire kampánnyal kezdődött, amely április és május között futott világszerte. A Tile & Inspire hozzáférhető volt mindenki számára az Interneten, leginkább Facebook-on keresztül. A kampány célja az volt, hogy a résztvevők lecseréljék Facebook profil fotójukat egy inspiráló üzenettel körülvett delfti kék porcelánra, amelyből a legérdekesebbeket egy igazi repülőgépre helyeztek el. Körülbelül 4000 győztest választottak ki véletlenszerűen ezek után. Ezek a porcelán kreatívok mától kezdve egy Boeing 777-200-ason láthatóak, amely ma teszi meg első útját. "Ezzel a kék porcelánokkal díszített repülőgéppel a KLM kapcsolatot létesít történelme és a közösségi média között. A sikeres Tile & Inspire online kampánynak köszönhetően utasainkat megismertettük mind a holland kultúra, mind a KLM-nek fontos tárgyával: a delfti kék porcelánnal. Az 1950-es évek óta a KLM ilyen kék holland porcelánházakat ajándékoz World Business Class utasainak tengerentúli járatain. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy egyik repülőgépünk felületén most ezek a motívumok jelennek meg." - mondta Erik Varwijk.Közel 120 000 porcelán készült el 154 országban, amiből 77 000 kreatívot neveztek a játékra, hogy felkerüljenek a repülőgépre. A kampány több mint 50 000 like-ot szerzett Facebook oldalán, valamint több mint 450 000-en látogattak el erre az oldalra ebben az időszakban.A Tile & Inspire kampány világszerte nagy siker volt. A KLM arra ösztönözte Facebook rajongóit és utasait, hogy cseréljék le Facebook profil fotójukat egy inspiráló üzenettel körülvett delfti kék porcelánra, abban a reményben, hogy kreatívjuk rákerül egy igazi KLM Boeing 777-200-ra. A repülőgépre szánt üzeneteket kínai, német, angol, francia, holland, norvég, portugál, orosz, spanyol és svéd nyelveken készítették el. Végül, a kiválasztott képek felkerültek a repülőgépre. Ezek a porcelánok inspiráló üzeneteikkel több desztinációra is eljutnak hamarosan.
Drótkötélpálya a Duna fölött
Különös ötlettel rukkolt elő dr. Budai Zoltán, a Budai és Barta Tanácsadó Kft. igazgatója kedden, az Első Budapestinfo Nap 2011 elnevezésű, az Országházban megrendezett turisztikai, szakmai konferencián. Az elképzelés szerint drótkötélpálya kötné össze a pesti oldalt a Vigadótól indulva a Budai Várral. Mi több, siker esetén akár a Gellért hegyig is meghosszabbítható a történet.Budai Zoltán a projekt indoklásáként kifetjette, hogy ma már a turisták szinte csak élményt akarnak, alig valaki kel útra a megismerés szándékával. A turistának tehát élményt kell adni - vonta le a következtetést, majd arra a helyzetmegállapításra jutott, hogy Budapest híján van a modern kornak megfelelő élményelemeknek, mi több, nincsenek igazi turisztikai termékek. És amik vannak, azokat sem köti össze megfelelő infrastruktúra. Tapasztalatok szerint szintén növekszik a kereslet az úgynevezett panoráma pontok iránt - így Budai. Ezt kívánná pótolni egyben a Budapest View névre hallgató projekt. A névadás mögött egy felmérés áll, melyben turistákat kérdeztek: mi lenne a legtalálóbb név az új infrastruktúra számára. Arról nem szólt az országházi előadás, hogy a fővárosiakat is megkérdezték volna a kötélpálya nevéről.A 30 fősre tervezett kabin mintegy 500 méter távolságot tenne meg a Vigadó és a Várbazár között, mintegy 40 méter szintkülönbséget legyőzve, az út 5-10 percet venne igénybe, a tervezett viteldíj pedig 5 Euró körül alakulna. Az ötletgazdák magyar mérnökök - tudtuk meg Budai Zoltántól. Hozzátette: a kabint a sílifteket gyártó Doppelmayr Seilbahn fogja megalkotni Budapest számára testre szabva egy felső nyitott "terasszal", melyre az alsó zárt térből lehet felmenni lépcsőn. A 6-8 milliárd forintosra tervezett beruházás Budai bevallása szerint akár 8 hónap alatt kivitelezhető lenne. Molnár József a BTSZK ügyvezető igazgatója még a konferenciát megelőző sajtótájékoztatón elmondta: a projekt az engedélyeztetésre vár. A drótkötélpálya nem zavarná meg a főváros, Világörökség területére eső részének látványát - tudtuk meg. A fővárosban jelenleg a Szent István Bazilika kupolájából, a Gellért hegyről két pontról is, a Budai Várból több helyszínről nyílik kilátás a városra, aki pedig az egész környéket óhajtja látni, a jános-hegyi Erzsébet kilátóból, vagy a Hármashatár-hegyről ámulhat. Budai előrebocsátotta: bizonyára sok kritikus véleményt kap majd a beruházás - bocsátotta előre Budai, de emlékeztetett: Európa nagyvárosaiban számos példa található hasonló rendhagyó fejlesztésre, melyek közül legklasszikusabb maga a párizsi Eiffel-torony, amelynek építésekor alakult ellenzői kör a mai napig bejegyzett civilszervezet Franciaországban. Mindenestre az Öreg Hölgy már a Világkiállítás alatt mintegy 3 millió látogatót vonzott.
Hova utazunk és hol költünk?
Több mint 100 utazási célpontot vizsgáló kutatást készített a MasterCard, amely szerint várhatóan a világ legnagyobb városaiba irányuló légiutas-forgalom 2011-ben 9,2%-kal, az utasok külföldi költése pedig 14,6%-kal nő. Az e téren tapasztalható növekedés meghaladja a világ GDP-bővülését.A felmérés az adott városokba irányuló nemzetközi légiutas-forgalmat, az utasok költését, ezen statisztikák jelenlegi és várható növekedését vizsgálta. A látogatószám tekintetében London van az első helyen, 2011-ben várhatóan 20 millió külföldi érkezik ebbe a városba. A második helyezett Párizs lett; a francia fővárosba a tanulmány készítői 18,1 millió külföldi látogató érkezését várják erre az évre. Az első húsz helyen rangsorolt város között nyolc található az ázsiai, csendes óceániai térségben , így Bangkok a harmadik helyre került, várhatóan 11,5 millió utassal, majd Szingapúr és Hong Kong következik 11,4, és 10,9 millió látogatóval. Észak-Amerikából csupán egyetlen város van az első 20-ban: New York, ami a tizenkettedik helyet foglalja el a listán, itt 7,6 millió beutazóra számítanak a tanulmány készítői. Hol várható az érkező utasok számának legnagyobb arányú emelkedése? Ebben a tekintetben Barcelona az első: a spanyolországi városba 24%-kal többen igyekeznek 2011-ben, mint 2010-ben. A második Kuala Lumpur Malajziában, 21,8%-os növekedéssel, míg Isztambul az utóbbitól alig elmaradva a harmadik olyan város a világon, ahol utazási boom várható. New York és Párizs előtt London vezet a látogatók költéseit vizsgáló listán is. A brit fővárosban a külföldiek várhatóan 25,6 milliárd dollárt költenek el, New Yorkban kicsit kevesebbet, 20,3 milliárd dollárt, míg Párizsban csak mintegy feleannyit, mint a brit fővárosban: összesen 14,6 milliárd dollárt. A sorban Bangkok következik, itt a külföldi utasok összesen 14,4 milliárdtól vesznek búcsút, Frankfurtban ennél félmilliárd dollárral kevesebb vándorol kereskedőkhöz és szolgáltatókhoz 2011-ben. A MasterCard kutatása szerint a külföldiek költésének legnagyobb arányú növekedése Isztambulban várható: ez meghaladhatja a 30,1%-ot 2011-ben. Ebben a tekintetben Barcelona a második 28,2%-kal, míg Dubaiban 24%-kal költenek többet a külföldiek, mint 2010-ben.
A világ legnagyobb „Üdvözöljük” felirata Horvátországban
Négy horvát kalandvadász két hónapos utazása folyamán a világ legnagyobb "Üdvözöljük" feliratát írja ki.Daniel Lacko, a «Welcome» projekt ötletgazdája, Marko Rukavina operatőr, Čedo Josipović szervező és Luka Tambač fotós április elején indultak neki a horvát tengerpart és tengermellék mentén 2500 km hosszan vezető, 62 napon át tartó utazásnak. Az isztriai Savudrijától a legdélebbi területekig és Dubrovnikig bármilyen motoros szállítóeszköz nélkül, csupán az emberi erőforrásra hagyatkozva, tehát gyalogosan, kerékpározva, kajakozva, a sziklákra és szorosokra mászva, vagy róluk leereszkedve, ejtőernyővel aláugorva teszik meg a távot, és az ily módon megtett útvonallal virtuálisan "írják ki" a welcome szót.A projekt célja, hogy Horvátországot a kaland- és a kirándulóturizmus ideális célpontjaként népszerűsítsék, s a turistákat megismertessék ezen vendégszerető ország fel nem fedezett természeti szépségeivel.A négy kalandor útja nyolc nemzeti parkon, három természetparkon, négy védett vidéken, rezervátumon és geomorfológiai emlékhelyen, hat folyón és 11 hegycsúcson át vezet. Mindazok, akik szeretnének részt venni ebben a projektben, azok az április 5-én a savudrijai Gamboz-öbölben megkezdett utazás bármely szakaszában csatlakozhatnak.A június 3-ig tartó nem mindennapi utazás a www.welcome.hr internetes oldalon, a twitteren a twitter.com/welcomehr és a Facebookon a facebook.com/welcomehr The World`s Biggest Welcome profilon követhető nyomon. A csapat az út során folyamatosan rögzíti és kamerázza az "útjukba akadó" élményeket, embereket, helyeket és vidékeket.