Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Az olimpiára nincs kihatása a zavargásoknak
A brit ötkarikás szervezet (BOA) garantálja, hogy biztonságos lesz a jövő évi londoni olimpia.Ennek hangsúlyozása annak nyomán vált szükségessé, hogy napok óta zavargások vannak a fővárosban, illetve több angliai vidéki városban. A rendbontások szombat este kezdődtek az észak-londoni Tottenhamben. Ezek a hét elején több más településre is átterjedtek, emiatt törölték a keddre kiírt Ghána-Nigéria barátságos meccset - amelyre a Londontól 30 km-re található Watfordban került volna sor -, illetve a szerda estére tervezett Anglia-Hollandia barátságos mérkőzést.A hazai ötkarikás testület, a MOB honlapjának híre szerint a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) számára egy évvel a rajt előtt a játékok biztonsága az egyik legfontosabb kérdés, ennek szavatolását azonban a londoni hatóságok ügyének tekinti, azok fellépésében pedig teljes mértékben megbízik.Az összecsapások egyébként elkerülték az olimpiai létesítményeket és a héten zajló tesztversenyeket is, köztük a strandröplabdázók viadalát a Downing Street közelében.A szervezőbizottság (LOCOG) és a BOA szerint a jövő évi játékok szempontjából nincs ok az aggodalomra.A híreket a londoni csapatvezetői értekezleten résztvevő Molnár Zoltán, a Magyar Olimpiai Bizottság főtitkára, valamint Nagy Zsigmond, a MOB nemzetközi igazgatója is megerősítette.A magyar delegáció látogatást tett az olimpiai faluban, ahol véglegesítette a csapat szálláshelyét, illetve a július 27-én átadott ultramodern uszodai komlexumot, az úgynevezett Aquatics Centre-t.A londoni olimpia sportlétesítményei mostanra 90 százalékban elkészültek.
Estikétől nefelejcsig
Estike napján, azaz hétfőn megkezdődött az augusztus 20-i virágkarnevált felvezető kulturális programsorozat, a karneváli hét Debrecenben.Az idén először a karneváli hét napjait egy-egy virágnévre keresztelték át, amely jelképezi az aznapi programokat is - jelentette be a helyi Kölcsey központban tartott hétfői sajtótájékoztatón Cs. Tóth János, a Főnix Rendezvényszervező Kft. ügyvezetője.A karneváli hét estikének nevezett hétfői nyitónapján a virágok vannak a középpontban egyebek mellett a 80 éves Debreceni Fotóklub kiállításán, valamint a kaktuszbemutatón, a III. Debreceni Virágkötészeti Versenyen, de természetesen a helyi Tiszta udvar - Rendes ház díjátadó ünnepségen is.Orgona napján - kedden - Somogyi-Tóth Dániel és Sárosi Dániel orgonaművészek közreműködésével komolyzenei hangversenyt rendeznek a 200 éve született Liszt Ferencre emlékezve, de ezen a napon lesz a helyi ifjúsági fúvószenekar és a mazsorett csoport közös műsora is.Viola napja - szerda - főként a táncosoké: 650 táncos közreműködésével rendeznek táncházat Debrecen főterén, pipacs napján - csütörtökön - pedig egyebek mellett virágos hajkarnevál, divatshow, lovagi torna és tánckavalkád várja az érdeklődőket a cívisvárosban.A virágkarnevált megelőző nap - péntek - névadója a királyliliom, amikor is "nagy Lajos király és udvara" fogadja a karneválra érkezőket; a programban a Szent György Lovagrend és a Primavera tánccsoport tagjai is közreműködnek.Augusztus 20. százszorszép napja lesz Debrecenben: előbb katonai tiszteletadással felvonják az országzászlót, majd old timer autók és virágokkal feldíszített kerékpárok menetével megkezdődik a virágkarneváli felvonulás. A több millió szál virág felhasználásával feldíszített 13 virágkocsi között a menetben 13 külföldi és 9 magyarországi művészeti csoport szórakoztatja produkciójával a közönséget.A karneváli menet a debreceni Nagyállomástól a Nagytemplom mellett elhaladva érkezik majd meg a Nagyerdei Stadionba. A karnevál résztvevőinek biztonságára több száz rendőr, biztonsági őr, polgárőr és közterület-felügyelő vigyáz - hangzott el a sajtótájékoztatón.A százszorszép napi programok este tűzijátékkal és utcabállal fejeződnek be, a karneváli hét azonban vasárnap, nefelejcs napján is folytatódik egész napos programsorozattal. Az utolsó "karneváli virágnap" a szervezők reményei szerint azt is sugallja majd a résztvevőknek, hogy ne felejtsék el a debreceni virágkarnevált, s ha tehetik, jövőre is vegyenek részt a színpompás virágünnepen.
A Sci-fi és az Iszlám
1,5 milliárdos befektetés révén különleges turisztikai és szórakoztatópark épül meg Jordániában, melynek élményelemeit a Star Trek inspirálta. A 74 hektáron megvalósuló The Red Sea Astrarium nevet viselő projekt építési munkálatai a tervek szerint jövő év elején kezdődnek meg Aqabában. A komplexumban négy szálloda és 17 szórakoztató egység is helyet kap majd. A projektet több amerikai és Golf-öböl térségi befektető finanszírozza, írja a Tourexpi.com. A resort dizájnját és élményelemeit az animációs filmek készítésével foglalkozó ammani Rubicon Group Holding (RGH) tervezi meg. A Star Trek attrakciók kreatív fejlesztését a Paramount Recreation végzi. A resortban várhatóan 500 jól képzett helyi munkavállalót dolgozik majd, akiknek a képzését szintén az RGH végzi. A Star Trek lényege, hogy világokat hoz össze és a jövőbe vetett hit, magyarázta a lapnak Liz Kalodner, a tévé sorozatok merchandisingját végző CBS Consumer Products igazgatója. Büszék vagyunk arra, hogy egy ilyen egyedi, interaktív Star Trek létesítményt hozhatunk a világnak ebbe a szegletébe és ezáltal Jordánia jövőjének a részévé válhatunk, fűzte hozzá.Az élményközpont a "zöld energia" modelljeként is funkcionál majd, egyrészt olyan új technológiákat alkalmaznak, amelyeknek köszönhetően megújuló energiával biztosítják energiaigényének nagy részét, másrészt létrehoznak egy olyan "jövő pavilont", ahol az érdeklődők, diákok és cégek az alternatív energiákról tanulhatnak: a napenergiától a szélenergián át a szürkeviz újrahaszonsításáig.
80 liter alatt a Föld körül
Kevesebb mint 80 liter üzemanyag felhasználásával, 540 nap alatt tervezi körbehajózni a Földet két kalandvágyó magyar sportember.A "80 liter alatt a Föld körül" elnevezésű projekt szervezőinek keddi sajtótájékoztatóján a 44 éves Blaskovich Ákos és az 50 esztendős Csák Attila elmondta, hogy a Tempest nevet viselő, 43 láb hosszú vitorlásukkal szeptember 11-én, a horvátországi Primosten kikötőjéből vágnak neki a különleges útnak. Az út során a minimális mennyiségű hagyományos üzemanyagon kívül a modern technika - napelemek, szélkerék és speciális akkumulátorok - segítségével kizárólag megújuló energiaforrásokat kívánnak felhasználni.Terveik szerint az Egyenlítő mellett haladva, 45 ezer kilométert teljesítve, 2013. március 15-én érkeznek majd vissza kiinduló állomásukra.A két vitorlázó célja, hogy világkörüli hajóútjuk során az alternatív energiák felhasználásával a környezettudatos gondolkodásra és a Föld energiakészletének megóvására hívják fel a figyelmet. Mint elmondták, a nap- és a szélenergia ugyanis nemcsak a hajózás során, hanem a hétköznapi életben is széles körben alkalmazható."A kikötőkbe való behajózáskor és például a Panama-csatornánál előírás a motor használata, konkrét számítások viszont még nem készültek arra vonatkozóan, hogy minimum hány liter üzemanyag felhasználásával lehet megkerülni a Földet" - mondta Blaskovich Ákos, aki hozzátette, emiatt nem kell szó szerint érteni azt, hogy csak 80 liter - egyébként biodiesel - üzemanyagot használnak majd fel az út során. Hangsúlyozta: a lényeg az, hogy a lehető legkevesebbet fogyasszák el, s a legkisebb mértékben károsítsák a környezetet. A páros távlati célja, hogy a sikeres túrát követően nemzetközi szintre emeljék a projektet, mégpedig egy energiatudatos vitorlásverseny formájában.Blaskovich Ákos és Csák Attila unokatestvérek, korábban az Eliot kategóriában két magyar bajnoki címet is szereztek vitorlázásban, s immár három éve készülnek rendhagyó hajóútra. Középkategóriás óceánjáró hajójuk átalakítását és felújítását maguk végeztek, a munkálatok eddig közel 30 ezer euróba (275 Ft/eurós árfolyamon 8 millió 250 ezer forintba) kerültek. Az indulás után már nem terveznek komolyabb költségeket, Csák Attila elmondása szerint többnyire tengerből kifogott halakat esznek majd, így ő maga például havi 400 euró költőpénzt visz magával. A két, egyformán négygyermekes édesapa úgy tervezi, hogy túrájuk során 50-60 alkalommal kötnek majd ki, s néhány ilyen alkalommal családjukkal is találkoznak majd.A két sportember más sportágakban is jeleskedett már. Blaskovich Ákos 2008-ban részt vett a Budapest-Bamako Ralin, Csák Attila pedig tőrvívásban idén szenior Európa-bajnokságot nyert.
Megvan az idei Ország Tortája!
A Zila Kávéház kecskeméti barackos kölestortája lett az idei Ország Tortája.Idén újra - immár negyedik éve - Zila László cukrászmester alkotása kapta azt a megtiszteltetést, hogy az Ország Tortája nevet viselheti. A Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete immár ötödik éve készül különleges cukrász remekekkel az államalapítás ünnepére. A Magyarország Tortájára keresztelt különleges desszertet augusztus 20-án mutatják be először a Magyar Ízek Sétányán, majd ezt követően kerül a cukrászdák pultjaira az eredeti receptúra alapján készült sütemény.A Magyarország Tortája cím elnyerésére cukrászmesterek és kísérletező kedvű háziasszonyok egyaránt pályázhatnak minden évben. A lényeg, hogy olyan innovatív és kreatív ötletekben gazdag recepteket várnak a szervezők, amelyek jellemzően a magyaros ízvilágot tükrözik, és valamilyen formában kapcsolódnak az augusztus 20-i ünnephez. A beérkezett pályamunkákat neves cukrászmesterekből álló zsűri bírálja el, akik az első körben három döntős tortát választanak ki, majd a második fordulóban egy újabb grémium dönt az az évi győztesről. A Kecskeméti barackos kölestorta mellett idén a tatabányai Császárkörte torta és a Kecskeméti barack jutott még döntőbe. Azoknak sem kell szomorkodniuk, akiknek nem jut a tortából augusztus 20-án a Magyar Ízek Sétányán, győztes tortát az Ipartestület szervezésében az ország több száz cukrászdájában, azonos recept alapján, egyszerre kezdik el készíteni a mesterek és augusztus 20-át követően is folyamatosan árulják majd.
Berlini fal? A meg mi?
A német fővárosban élő fiatalok kétharmada szinte semmit nem tud a hírhedt berlini falról - tűnt ki egy szerdán nyilvánosságra hozott berlini felmérésből.A tekintélyes Forsa intézet annak kapcsán végezte a közvélemény-kutatást, hogy közeleg augusztus 13., a jelenlegi főváros keleti és nyugati részét 28 éven keresztül elválasztó fal megépítésének 50. évfordulója. Az évforduló kapcsán Berlinben nagyszabású megemlékezésekre kerül sor. A felmérés szerint a 30 év alatti, de mindenekelőtt a rendszerváltás utáni berlini fiatalok csaknem 70 százaléka számára augusztus 13. semmit nem mond, jelentős részüknek fogalma sincs arról, hogy mi történt akkor. ElgondolkoztatóA válaszok alapján szakértők számára feltűnő, illetve elgondolkoztató volt az is: a berliniek mintegy 10 százaléka még mindig azon a véleményen van, hogy a fal építése "helyes lépés" volt. A szóban forgó 10 százalék úgy vélekedett, hogy csakis így lehetett megőrizni az egykori kommunista NDK stabilitását, illetve megakadályozni azt, hogy a keletnémet szakemberek Nyugatra vándoroljanak át. A hírhedt berlini fal támogatói mindenekelőtt azok közül kerültek ki, akik annak idején Berlin keleti felében éltek. Meglehetősen nagy volt a "helyeslők aránya az egykori keletnémet kommunista utódpártot", a PDS-t is magában foglaló, reformkommunista Baloldal pártja híveinek körében. Ezzel egy időben vált ismertté, hogy a helyi törvényhozási választások előtt álló Mecklenburg-Elő-Pomerániában a Baloldal pártjának tartományi szervezete augusztus 13-ra tűzte ki kongresszusát. Ezen pedig olyan határozatot készül elfogadni, amely a berlini fal építését "kényszerű szükségszerűségként" kívánja megvédeni. Az egykori keletnémet hatóságok 1961. augusztus 13-án kezdtek hozzá a 155 kilométeres fal felépítéséhez. Annak fennállása alatt, 1961 augusztusa és 1989 novembere között mintegy 5000 embernek sikerült az NDK-ból Nyugat-Berlinbe szöknie, és körülbelül ugyanennyit fogtak el menekülés közben. Német kutatók, illetve történészek hivatalos adatai szerint a falnál 136 személy vesztette életét szökés közben, túlnyomó többségüket a keletnémet hatóságok lőtték agyon. A hírhedt határlétesítményt kitervelő, néhai keletnémet kommunista párt- és állami vezető, Walter Ulbricht 1961. június 15-én a világsajtó képviselői előtt még azt állította: az NDK-nak nem áll szándékában semmilyen falat emelni Berlinben.
Feketelistás légitársaságok
Számos távolabbi úti célhoz vesszük igénybe a menetrend szerinti és gyakran a charter járatokat is, melyeknél többnyire az olcsóbb ár döntő szerepet játszik. Utóbbi fontos, de ne mindig csak a bukszánk két fala közti távolságot nézzük!MunkatársunktólA hazai piacon már több éve nem csak a magyar, hanem számos külföldi légitársaság is kínálja szolgáltatásait, mint például a Travel Service, Tunisair, Hainan Airlines. Az is eléggé megszokott, hogy egyes országokon belül vesznek a csoportok, egyéni utasok helyi légi szállítást (pl. Air China, Nepal Airlines, stb.) Az olcsó árak viszont nem egyszer komolyabb karbantartási, ellenőrzési, képzési hiányosságok miatt "keletkeznek" és komoly veszélyt jelentenek az utazókra. Nem egyszer, "géphiányos" időkben a menetrend szerint repülő légitársaságok is arra kényszerülnek, hogy kisseb charter szállítók gépeit vegyék igénybe, melyek nem egyszer kevesebb utassal és csak egy két közbeeső leszállással tudnak hosszabb utakat végrehajtani.A különféle nemzeti és nemzetközi fogyasztóvédelmi tanácsok és civil szervezetek, vagy utazási irodák kezdeményezésére, már hosszabb ideje, az illetékes nemzeti és nemzetközi repülésbiztonsági szervezetek folyamatosan készítik, karban tartják és publikálják is, az olyan utast és árut fuvarozó légitársaságok listáját, melyeknek a repülőgépeit, vagy repülési technológiájukat, illetőleg műszaki karbantartásukat, vagy a szakhatósági ellenőrzéseiket, szakszolgálati képzésüket, nem tartják biztonságosnak.Nincs kegyelem!Mint Siim Kallas, az uniós repülésbiztonsági vezetője többször is hangsúlyozta az ellenőrzéseknél és a határozatoknál, nincs kegyelem. Nincsenek tekintettel, sem politikai, sem társadalmi, sem gazdasági pozíciókra, csak a repülés biztonsága az ami elsődleges. Az ellenőrzéseket szervezett, és az illetékes országok hatóságai között egyeztetett formában, több alkalommal is elvégzik, ezek eredményeit kicserélik és a listára történő fel vagy lekerülést egy többszöri szakmai kontroll illetve egy bizottsági döntést követően publikálják. Minden egyes ellenőrzést és annak eredményeit a fuvarozók megkapják, egyben utalnak arra is, hogy a rendellenességeket, hogyan és mi módon lehet és kell megszüntetni, annak eredményességét ellenőriztetni. Mindezek mellet szakmai tanácsokkal (képzés, szakoktatás, stb.) is szolgálnak. Majdnem minden esetben javaslatokat tesznek szakképzésre ajánlva a nemzetközi szervezetek képzett oktatóit, pénzügyi nehézségeknél bankok közreműködését segítik, mivel ezen akcióknak nem az a célja, hogy a járató megszűnjön, csupán az, hogy a fuvarozó megbízhatóan üzemeljen.De sokan vannak!Elsőként a két kenyai, a DAS Air Cargo és a Dairo Air Services került a "fekete" névsorba, majd őket követte 27 kirgíz szállító is. Ezeknél bebizonyosodott, hogy bár hazáikban létezik nemzeti hatóság, semmilyen ellenőrzés nem engedélyezi, vagy felügyeli a munkájukat. Az előírások vagy hiányosak, vagy nincsenek és megszegőit nem szankcionálják. További 68 közel keleti és afrikai fuvarozónak már a repülési engedélyeiket is bevonták és nemcsak az EU légteréből, hanem a légi forgalomból is kitiltották őket. 21 libériai, 19 kongói, 18 sierra leonei, 10 swazilandi, és egy afgán cég veszítette el így üzemeltetési jogait. De nem járt jobban 36 kazahsztáni, 20 szudáni sem. A meglepően nagy számok nem azt jelentik, hogy az említett országoknak ennyi saját légitársaságuk lenne, hanem, sajnálatos módon - hasonlóan a hajózáshoz - más országok tulajdonát képező szállítók jegyeztették be gépeiket és cégüket ezen országokban, ahol sikerrel gondolták kijátszani a nemzetközi hatósági ellenőrzéseket, biztosítva maguknak nem egyszer az adómentességet vagy egyéb más kedvezményeket is.Sokan ezen külföldi befektetők közül érdekeltségeket szereztek a vonatkozó országok egyes nagyobb forgalmú repülőtereiben, fejlesztési alapokat hoztak létre, oktatási intézményeket alapítottak vagy korszerűsítettek, stb. csak, hogy megmaradhassanak az adott piacon. Néhányan próbáltak jogi úton visszatérni a forgalomba, állítva, hogy ezek diszkriminatív lépések és valójában nemzetiségi és faji gyűlölködés, illetve a kenyerét féltő konkurencia kezdeményezései. Többen közülük megkísérelték a határozatokat nem figyelembe véve "betévedni" egy-egy adott légtérbe, feledve azt, hogy a majd mindenütt fellelhető komputeres nyilvántartást és irányítást sikerül kijátszani, de ez sikertelen maradt. Legtöbbjük ezért kénytelen volt megelégedni az országon belüli üzemeléssel.Bolgár, románAz EU tagállamokon belül rendszeresen megtartott repülésbiztonsági ellenőrzés nem kíméli a közelmúltban csatlakozott bolgár és román cégeket sem. A nyilvántartás szerint a Bulgarian Airlines ( a korábbi TABSO és a későbbi Balkan Airlines utóda) esete a pozitív példa. Őket a Holland Repülési Hatóság többször is ellenőrizte, mivel már több éve repülnek az EU-n belül, többek közt Amszterdamba. Eddig velük semmi probléma nem merült fel. Romániai cégek adatairól, egyenlőre nem jelent meg publikáció. Ez év január elsejétől, a határozat szerint, a folyamatos lista karbantartás eredményeit a szakma és a nagyközönség is megnézheti a www.air-ban.europa.eu honlapon.MagyarHazánkban a magyar és a nemzetközi légi forgalom biztonságáért a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiforgalmi Igazgatósága felel. Értelemszerűen nem csak a MALÉV, hanem más Magyarországra üzemelő fuvarozó gépeit, azok felszerelését, okmányait, a személyzetek jogosításait is ellenőrzik. Repülés biztonsági osztályuk felügyeli az összes hazai repülőteret és az ott üzemelő kis gépeket és más repülő szerkezeteket, sport repülést, ejtőernyőzést is.Tevékenységük kiterjed mindennemű repüléssel kapcsolatos képzés ellenőrzésére is és ők állítják ki a sikeres vizsgák alapján a licenchez kötött (hajózó, műszaki, forgalmi, stb. munkakörök) szakszolgálati engedélyeit is. A magyar szállítók gépeit, személyzetét is gyakran ellenőrzik a külföldi állomásokon, a nemzeti hatóságok, de eddig minden probléma nélkül.Itt érdekes megjegyezni, hogy még a "szovjet" időkben, mikor Hollandiába pl. mindhárom orosz típussal (TU-134, TU-154, IL-18-as áruszállító charter) üzemeltünk, Amsterdam, Rotterdam, Maastricht repülőterekre, havonta kaptunk hatósági ellenőrzéseket, melyek a "kelet európainak" kijáró szigorral zajlottak, minden alkalommal negatív eredménnyel zárultak.
Nem tűntek el a last minute utak, csak...
jóval kevesebb van, mint korábban, mert az utazási irodák a válság óta megfontoltabban foglalnak - mondta el az InfoRádiónak a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője, Molnár Judit.Molnár Judit kiemelte: korábban túlkínálat volt a piacon, az irodák nagyobb kapacitásokat kötöttek le az egyes szálláshelyeken, amelyeket a magyar felvevőpiac elfogadott. Ennek volt az eredménye, hogy rengeteg last minute akciós ajánlattal jelentek meg az irodák. Majd jött a válság is, és az irodák elkezdtek megfontoltabban tervezni. Csökkent a kínálat, és sok úti célra már be is teltek a helyek; kedvező ajánlatok azért léteznek idén is, érdemes azokat keresni és figyelni - tette hozzá. Változatlanul van egy olyan réteg, amelynek kevésbé fontos a konkrét úti cél, sokkal inkább a kedvező árakat figyeli. Elsősorban ez az utazóközönség az, amely változatlanul keresi a last minute utakat - fejtette ki a szóvivő.Az adható kedvezmények5-10, esetenként akár 30-40 százalékkal is alacsonyabbak lehetnek a katalógusban meghirdetett eredeti összegnél. Az előző évekhez képest azonban sokkal többen éltek az előutazási kedvezményekkel, hiszen a kedvelt üdülőközpontokba szívesen utaznak a turisták, így ezek a helyek gyorsan betelnek - derült ki.Törökország, Horvátország, Spanyolország, Olaszország - idén ezek a legkedveltebb turisztikai célpontok a magyar utazók körében. Molnár Judit kiemelte: az athéni helyzet ellenére Görögország továbbra is kedvelt nyaralóhelynek számít, a szigetekre vagy az ország északi részére sokan utaznak. Hozzátette: az athéni fakultatív kirándulásokat az irodák nem indítják a zavargások, sztrájkok időszakában.Az észak-afrikai országok szintén forradalmaktól, zavargásoktól sújtott körzetébe, Egyiptomba, Tunéziába vagy Marokkóba az előző évekhez képest kevesebb chartergép indul, de jól fogynak a repülőjegyek, sőt Hurghadán már foglalási stopot vezettek be egyes szállodák - közölte.Tunézia őrzi értékétZám Tibor, a Best Reisen ügyvezetője a Turizmus Online érdeklődésére ugyanakkor elmondta: továbbra is jellemző a piacra a túlkínálat. Egyes szereplők elképesztő árakon kínálják az akciós utakat - fogalmaz Zám. Van, ahol már 40 ezer forintért is el lehet utazni augusztusban. A last minute utaknak azonban mindig is lesz jövője - véli Zám Tibor. Molnár Judithoz hasonlóan ő is úgy látja, hogy mindig lesz egy árérzékeny réteg, melynek az úti cél kevésbé fontos, mint az ár. Idén különösen az észak-afrikai térséget érinthetik az utolsó pillanatos foglalások, mivel itt a téli-tavaszi politikai események miatt az előfoglalási szezon elmaradt. Jóllehet, Tunézia szállodái félházzal mennek, gyengébb a szezon, mint várták, de nyáron nem fognak akciózni a termék értékének megőrzése végett - tájékoztatott Zám Tibor hozzátéve, hogy leghamarabb szeptemberben várhatók kedvezmények az észak-afrikai országban. Ellenben Görögország, Olaszország valamint Spanyolország már régen tele vannak a szállodák, foglalási stop van érvényben, mivel sokan, pont az észak-afrikai helyzet miatt ide foglaltak át, így last minute akciók egyelőre nem várhatók.
Mire jó az utasbiztosítás és mire nem?
Az utazók, nyaralók egy részének állandó félelme, hogy utazás során elvész a poggyásza, netán ellopják tőle. Fájó pont, ha megérkezünk a napfényes tengerpartra, és nem tudunk mit felvenni a strandra, vagy a másnapi városnéző sétához, hiszen minden ruhánk az eltűnt bőröndben volt. Mi a teendő ilyenkor? Kihez forduljunk, ki téríti meg a kárunkat? Ilyenkor jut szerephez az utasbiztosítás, hiszen ezzel saját magunk baleset- és betegbiztosításán túl útipoggyászainkra is védelmet kaphatunk. Ha autóval indulunk nyaralni, és a leparkolt járművet egy délutáni séta vagy bevásárlás erejéig magára hagyjuk, ám visszaérkezve azzal kell szembesülnünk, hogy autónkat feltörték, és elvitték belőle értékeinket, a legjobb, ha azonnal rendőrt hívunk. A biztosító a rendőrségi jegyzőkönyv birtokában térít az ellopott értékeink után. Amennyiben külföldi utazásunk során útlevelünket, egyéb hivatalos iratainkat ellopják tőlünk, a biztosító - a rendőrségi jegyzőkönyv bemutatását követően - ugyancsak térít. Ha poggyászunk, értékeink lezárt helyiségből - például szállodai szobánkból, apartmanból - tűnnek el, szintén minden esetben tegyünk feljelentést a rendőrségen. Fontos tudni, hogy irataink elvesztése, otthagyása esetére általában nem térítenek a biztosítók. Adódhat azonban olyan eset, amikor nem egyértelmű, hogy kinek a felelőssége a kár megtérítése. Ilyen például a repülőtér. Mi a teendő, ha földet érést követően nem találjuk a gépre feladott csomagunkat? Ha poggyászunkat utazás előtt légi fuvarozásra átadtuk, vagyis azt a légitársaság gondjaira bíztuk, ám az utazás végeztével nem kaptuk vissza, az ebből eredő kár a légitársaságot terheli. Ilyen esetben a tranzit területén található úgynevezett Lost and found pultnál kell bejelentést tennünk arról, hogy érkezés után a csomagunkat nem tudtuk átvenni. Ilyenkor - ha a poggyász egyáltalán nem, vagy sérülten, hiányosan érkezik meg - a légitársaság felé kell kártérítési igényt benyújtanunk. Ha baleset történik velünk, egyes biztosítók 24 órás segélyszolgálatot és egészségügyi tanácsadást is nyújtanak számunkra, felvilágosítást adnak a külföldi tartózkodási helyünkön elérhető orvosi ellátás lehetőségekről. Járóképtelenségünk esetén pedig megszervezik az elszállításunkat a legközelebbi kórházba vagy orvoshoz. Az ambuláns és a kórházi kezelés során folyamatosan kapcsolatot tartanak a kezelőorvossal, az egészségügyi intézménnyel. Ez esetben a biztosító mind a mentővel történő szállítás, mind pedig a kórházi kezelés költségét téríti számunkra. Ha baleset miatt nem tudnánk értesíteni a biztosítót, és az egészségügyi ellátás díját külföldön mi magunk egyenlítjük ki, akkor hazaérkezés után biztosítónknál van lehetőség rendezni a kárigényünket. Kiutazás előtt tehát mindenképp érdemes utasbiztosításról gondoskodnunk, mely a www.allianzdirect.hu -n akár napi 235 Ft-tól megköthető. Az Allianz Direct-en részletesen tájékozódhat a biztosító szolgáltatásairól, és többek között arról is, hogy utazása célját tekintve milyen biztosítást érdemes választania.