Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Kártyapakli és sárgaréz óriáskerék, új bécsi szuvenírek
Sisi-hógolyó, Klimt-poszter és porcelán-lipicai helyett hamarosan az osztrák fővárosra jellemző dizájn-elemekre építő kártyapaklit vagy összerakható sárgaréz óriáskereket és kicsi Stephansdomot vihetnek haza az osztrák fővárosból a turisták. A Wien Tourismus ugyanis új Bécs-szuveníreket terveztetett hat európai ország dizájner-gárdájával.A European Home Run címmel megrendezett versenyre francia, spanyol, német, olasz, angol és svájci csapatok nevezték be 21. századi Bécs-szuvenír terveiket: köztük bécsi virágcsokor-képeslapot, forgó, zenélő tárolóedényt és levehető hímzéssel díszített levelezőlapot.A szakmai zsűrit az olasz Fomafantasma stúdió kártyajátéka nyűgözte le leginkább, amelynek grafikai megoldásaiban az osztrák főváros jellegzetességei bukkannak fel. A treff például egy Thonet-szék nádszövetére emlékeztet, míg a káró a Josef Hoffmannra oly jellemző négyszöget idézi. A jokerek pedig egy kávéházi pincért szimbolizálnak.A közönségdíjat a spanyol Hector Serrano kapta "Pop-up Vienna" sorozatáért: a sárgarézből készült lapocskákból Bécs látnivalóit - az Óriáskereket, a Schönbrunni Kastélyt, a Stephansdomot és a Secession épületét - lehet összeállítani.A kis szériában előállított Bécs-szuveníreket az Albertinaplatzon található turistainformációnál, valamint a MAK Designshopjában lehet majd megvásárolni - egyelőre azonban még nem tudni, mennyiért. A potenciális gyártókkal még folynak a tárgyalások.
Komponáljon operát integetve
Új attrakcióval bővült a bécsi Haus der Musik kínálata: egy virtuális operaszínpaddal. Az egész emeletet elfoglaló virtostage-en a látogatók puszta mozdulataikkal komponálhatnak operát.A világon egyedülálló installációval, egy virtuális, interaktív és multimediális zeneszínházzal bővült a bécsi Haus der Musik (Zene Háza) attrakcióinak sora. A negyedik emeleten kialakított virtostage-en a látogatók mozdulatai szerint változik a külön a virtuális színpad számára komponált opera zenéje és képi világa.A virtostage egy óriási kivetítőből és a közönség számára kialakított nézőtérből áll, ugyanakkor bárki, bármikor maga is részt vehet a darab alakításában. Ehhez csupán a terem közepére kell állnia, és meg kell lengetnie a karját vagy a lábát. A mozdulatokat szenzorok érzékelik, amelyek ezeknek megfelelően változtatják a zene és a kép intenzitását.A virtostage számára készült darab, a Zeitperlen (Időgyöngyök) egy operaénekesnő, Celeste üvegverandáján játszódik, aki jelent és múltat egybeszőve újraálmodja az előző esti fellépését miközben a veranda egy elképzelt színház kulisszájává változik. A darab csupán egyetlen dolgot nélkülöz: a szöveget. Így ugyanis külföldi turisták is részt vehetnek a virtuális történésekben.Noha a gyerekeket is szívesen látják a virtostage-en, a kicsik decembertől saját operát kapnak: ugyanilyen technológián alapuló színpadon komponálhatják állatkerti operájukat.A virtostage-projekt - amelyben a Bécsi Filharmonikusok és Natalia Ushakova szoprán is közreműködött - 500 ezer euróba került, és még a Haus der Musik tiszteletbeli elnökét, Zubin Mehta karmestert is lenyűgözi: "A virtostage egy újabb zenei mintaprojekt, amely elsősorban a fiatalok előtt nyitja majd meg a zene világának kapuit".
Világhírű lett a 2-es villamos
A Duna-parti 2-es villamos bekerült a világ tíz legszebb villamosvonala közé a National Geographic Életre szóló utazások című könyvében megjelent tízes listán - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.A közlemény szerint a könyvben a 2-es villamos vonalát hetedikként említik, megelőzve a lisszaboni 28-as, az amszterdami 2-es, és a berlini 68-as villamos vonalát is. A lista egyébként impozáns, a tizedik helyén a lisszaboni 28-as áll, amelynek régi, hangulatos járművei szűk sikátorokon, utcácskákon kanyarognak piacok, éttermek, templomok mellett. A kilencedik helyezett, az amszterdami 2-es elhalad a királyi palotánál, a virágpiacnál, a nemzeti múzeumként emlegetett Rijksmúzeumnál, a Van Gogh Múzeumnál és a Vondelparknál, amely a holland főváros egyik legnépszerűbb parkja, tehát gyakorlatilag a holland város minden nevezetességénél.A pesti rakparton közlekedő villamosról a Gellért-hegy, a Budai vár és Parlament mellett a Duna szinte összes fővárosi hídja látható. Van, aki csak ezért ül fel rá, de sokszor választják a turisták is. Az idegenvezetők pedig rendszeresen szerveznek túrát - ahogy ők hívják - a panorámavillamossal.A BKK közleményében emlékeztet: a második világháború után létrejött vonal a pesti felső rakparton halad a Jászai Mari térről indulva s a Kossuth tér vonalában ér ki a Duna-partra, majd a Lánchíd alatt átbújva jut el a Duna-korzóra. Ezen a vonalon mindig egyedülálló látvány tárul az utazó szeme elé, hisz közvetlen közelről csodálhatja meg a magyar Parlament épületét, a Duna-korzót és a pesti szállodasort, valamint a budai panorámát, a Halász-bástyával, a Mátyás templommal és a Budai Várral.A vonal szépségét National Geographic ismeretterjesztő csatorna is felfedezte. A 2-es villamos a 7. a világ legszebb villamosainak listáján. A magyar vonal az első európai, ami felkerült a top 10-es listára. A 2-es villamos olyan vonalakat előzött meg mint például a lisszaboni sikátorokban kanyargó 28-as villamos, vagy az ameszterdami 2-es, ami szinte az összes nevezetesség mellett elhalad a holland városban.A 2-es villamos nem csupán turistalátványosság, hanem hosszú évtizedek óta a főváros mindennapjainak szerves része. "Különös büszkeséggel és örömmel tölt el bennünket ez az előkelő helyezés, amelynek még nagyobb rangot ad az, hogy ebben az évben ünnepeljük a budapesti villamos- és HÉV-közlekedés 125. évfordulóját" - áll a BK közleményében.A berlini 68-as tipikus külvárosi hangulatú vonal a német fővárosban, és a nyolcadik helyet kapta a listán a budapesti 2-es után. Hatodik a melbourne-i 96-os villamos, ötödik pedig a hongkongi villamos lett. A negyedik helyre sorolták a San Francisco utcáin zötyögő tuját, harmadik, ezzel dobogós a New Orleans-i, második pedig az egyik Seattle-i vonal. A lista élén a torontói 501-es vonal végzett, ami jelenleg Észak-Amerika leghosszabb villamosvonala.
Elkészült a Lánchíd park
Átadták a környezettudatos szellemben svéd támogatással megújult Lánchíd parkot Budapesten pénteken. A Lánchíd budai hídfőjénél Budapest legökóbb városi közparkja lesz, amit a Green Sweden/SymbioCity Program keretében valósítottak meg.A felújítás lényeges szempontja volt, hogy a régi parkrész értéknövelő felújításán túl a park bekapcsolódjon, részévé váljon a környék védett épített és természeti értékeinek, valamint használatra ösztönző, átgondolt, helyszínre szabott megoldásaival kövesse a környezettudatosságot hangsúlyozó szabadtér-építészeti trendet. Különös figyelmet fordítottak a víz- és tápanyagkörforgás biztosítására vízáteresztő burkolatok használatával, valamint az épített, burkolt elemek minimalizálásával. Ennek köszönhetően a területen semmi nem gátolja a csapadékvíz természetes körforgását.Az építés vezetője elmondta, hogy a tervezés során fontos szempont volt, hogy a park a lehető legjobban megtartsa a csapadékvizet is. Ennek érdekében például úgy végezték a földmunkát, hogy a korábbinál enyhébb lejtése legyen a területnek, a lefolyó csapadékot pedig a felső részhez tervezett sövénysor is segít majd megfogni. Emellett a pihenőket természetes ragasztóanyaggal összefogott gyöngykaviccsal borítják, melyek könnyedén átengedik a talajba a vizet. A parkban összesen 15 darab padot helyeznek el - ezeket a hazai svéd vállalatok ajánlották fel. A pihenőket vörösfenyővel borított járóutakon lehet majd megközelíteni a Lánchíd utca és a rakpart felől. A területre csak magyar őshonos növényeket telepítenek majd, például gyertyánt, borbolyát és gyöngyvesszőt.A fenntartható anyaghasználat szintén kiemelt szempont volt a felújítás során, ugyanis a parkban szinte az összes korábban ott lévő berendezési tárgyat és anyagot újrahasznosítottak vagy a parkon belül újra felhasználtak. A felújításnak köszönhetően a park nagy részét növényzet borítja, amely az emberi igényekre is reagál: megfelelő árnyas tartózkodó- és pihenőhelyeket is kínál, a gépkocsiforgalom által érintett helyeken a növényzet gondoskodik a zaj- és porszűrésről. A tervezett tér szerkezete a gyalogosforgalmi kapcsolatokat is rendezi, az átjárhatóságot erősíti.Az budai hídfőnél lévő parkban tartott ünnepségen Karin Olofsdotter, Svédország budapesti nagykövete elmondta: a park tökéletes példája egy olyan találkozóhelynek, ahol élvezhető a természet közelsége, a nagyvárosi forgatag hátrahagyása nélkül. Szólt arról is, hogy a fenntartható városfejlesztési programot 2010-ben indították, a cél pedig a zöld gondolkodásmód elterjesztése Magyarországon. A park 23 millió forintból újult meg, a megvalósításban a fővárosi önkormányzat, a svéd nagykövetség, a Svéd Kereskedelmi Kirendeltség és Magyarországon működő svéd vállalatok vettek részt.
Megnyílt a világ legkeskenyebb háza Varsóban
Megnyílt a világ legkeskenyebb háza, amelyet két többemeletes épület közé ékeltek be a lengyel főváros központi részében.A jogi okokból művészeti installációként felépített 14 négyzetméteres házat egy maximálisan 152 centiméter széles, legkeskenyebb részében 92 centiméteres telken húzták fel. A Keret Háza nevű projekt társfinanszírozását magánszponzorokon kívül Varsó város önkormányzata, illetve az államilag támogatott Nemzeti Kulturális Központ vállalta.A nagy nemzetközi érdeklődésnek örvendő rekordkeskeny házat szombaton Jakub Szczesny tervező, Hanna Gronkiewicz-Waltz, a főváros főpolgármestere és a névadó, Etgar Keret izraeli író nyitotta meg.Az épületbe elsőként a névadó izraeli író költözik be, akinek anyja a lengyel fővárosban született, és abban a kerületben, az egykori zsidónegyedben lakott. A projekt célja Varsó nemzetközi promóciója, ezért a következő négy évben a világ legjelentősebb alkotói mellett fiatal pályakezdőket hívnak meg rezidensként.A kétemeletes, dőlt üvegtetejű, fémvázas épület nem felel meg a lengyel lakóházak szabványainak, ezért csak művészeti installációként jegyezhették be. A piciny lakásba csak néhány létfontosságú berendezés került be: a földszinten egy konyhát és étkezőt, illetve fürdőhelyiséget alakítottak ki, az emeletre az íróasztalon kívül egy könyvespolc és egy egyszemélyes ágy fért csak be.
Red Bull Stratos: küldetés teljesítve!
Az osztrák Felix Baumgartner vasárnap körülbelül 2 és fél órás repülés után sikeresen földet ért, miután kiugrott az őt majdnem 39 kilométer magasságra szállító kapszulából. A sztratoszférából való ugrása során Baumgartner elérte az 1342.8 km/h-ás sebességet, így ő az első ember, aki szabadesése során átlépte a hangsebességet. A 43 éves osztrák pilóta megdöntötte a legmagasabb és a leggyorsabb ugrás rekordját.Felix Baumgartner vasárnap reggel Új-Mexikó sivatagából indult útjára egy kapszulában, melyet egy héliummal töltött ballon szállított csaknem 3 órán át keresztül 39 kilométeres magasságba. A változó légnyomástól egy speciális védőruha óvta. Miután átlépte a kívánt magasságot, az ajtó kinyílt, és pár másodperc múlva következett az ugrás.Baumgartner 4 perc 20 másodpercig zuhant a sztratoszférában, mielőtt az atmoszférába való érkezés lelassította. 1342.8 km/h-ra gyorsult a szabadesés során, ezzel átlépte a hangsebességet. Az ugrást követően pár másodpercig gyorsan pörögni kezdett, majd stabilizálta helyzetét, és sikeresen földet ért Új-Mexikóban. " A kiszállás tökéletesen ment, de aztán elkezdtem pörögni. Azt hittem, csak párszor fogok átfordulni, de aztán elkezdett begyorsulni. Nagyon ijesztő volt. Pár másodpercig úgy éreztem, elvesztem az eszméletem. Nem éreztem a hangrobbanást, mert túlságosan el voltam foglalva azzal, hogy stabilizáljam a helyzetemet. Sokkal nehezebb volt, mint ahogy gondoltam" - mondta az ugrást követően Baumgartner.
Végső búcsú Lenintől
Metsző tekintet, összehúzott szemöldök, lépni készülő láb - a bolsevik forradalmár, Lenin bronzszobra Ulánbátorban valaha a Szovjetunió közelségét szimbolizálta.Az ikon már elszíneződött, és a kutya sem foglalkozik vele. Talapzata lassan az enyészeté, s manapság inkább eladásra szánt használt könyvek bemutatására használják. A dizájner ruhában járkáló mongol fiatalok valószínűleg nem fognak könnyet hullajtani érte, mikor eltávolítják, hogy árverésre bocsássák. A szovjet propaganda négyméteres relikviájáról Ulánbátor polgármestere, Bat-Uul Erdene hozta meg a döntést. Ő az egyike az eredeti 13 demokratának, akik segítettek 1990-ben a kommunizmus vértelen megdöntésében.A kommunisták már nem csupán a világ szemében, hanem saját embereik előtt is bűnösnek számítanak. Ezért gondolom azt, hogy el kell vinni innen a Lenin szobrot, mert az elnyomást fejezi ki - nyilatkozta Bat-Uul.Az 58 évvel ezelőtt felállított szoborért állítólag már két komoly vállalati érdeklődő is akadt, az egyik egy turista szervezet, amely már rendelkezik egy Sztálin szoborral is.A polgármester azon csodálkozott, hogy a szobor miképp maradhatott a helyén ilyen sokáig a szörnyű szovjet rezsim után. Durva rendszer volt - emlékezett vissza. A harmincas években két esztendő alatt mintegy 40 ezer embert veszítettünk el.1924-es halála után több ezer Lenin szobrot állítottak fel a volt szovjet érdekszféra államaiban, a legtöbbet azonban ledöntötték vagy beolvasztották, esetleg retro díszletnek használták fel a rendszer bukását követően.Az ulánbátori emlékmű vélhetően azért élte túl ilyen sokáig, mert az idősebb generáció még mindig úgy emlékszik vissza Leninre, mint aki támogatta Mongóliát az 1921-es függetlenségi harcában.Az új világrend azonban változásokat követel. A polgármester reméli, hogy egy új szobor is kerül a régi helyére. Bat-Uul a korábbi mongol kormányfőre, Amarra gondol elsősorban, akit 1941-ben végeztek ki az oroszországi Omskban.
Zdravsztvujtye, Ural Airlines!
Új, hetente közlekedő légijárat indult a közelmúltban Budapest és Jekatyerinburg között.Október 10-én, a második járattal érkezett hazánkban az útvonalon repülő Ural Airlines vezérigazgató-helyettese, Alekszej Fomin, aki a reptér illetékeseivel közösen sajtótájékoztatót tartott a járatindításról. A járatot ünnepélyes keretek között, diadalív-vízsugárral köszöntötték a Liszt Ferenc repülőtéren, az utasok apró ajándékokat kaptak a reptér munkatársaitól.Az orosz nagyváros távolabb van, mint elsőre gondolnánk, négy és fél órás a repülőút Budapest és Jekatyerinburg között. Ennek ellenére 2007 és 2009 között már volt légi összeköttetés a két város között, az utolsó Malév-gép három és fél évvel ezelőtt közlekedett.Alekszej Fomin emlékeztetett arra, hogy a Malévval korábban jó kapcsolatot ápoltak, mi több, évekkel korábban az Ural Airlines charterjáratokat is indított Magyarországra. Az Ural Airlines az idén mostanáig egyébként 2,5 millió utast szállított, és év végéig a 3,5 millió elérését tervezi. Fomin szerint elképzelhető, hogy - az Oroszország és az Európai Unió közötti "nyitott égbolt"-tárgyalások alakulásától függően - belépnek valamelyik globális légi szövetségbe, attól kezdve pedig az átszálló utasok még több lehetőség közül választhatnak majd.Az Ural Airlines Magyarországról jekatyerinburgi átszállással számos oroszországi és délkelet-ázsiai célállomással kínál remek összeköttetést. Jekatyerinburg a Transzszibériai Vasútvonalon fekszik Európa és Ázsia határánál és Oroszország egyik legjelentősebb vasúti csomópontja, amelynek központi pályaudvaráról 7 fővonal indul a térség nagyvárosaiba (pl. Perm, Cseljabinszk, Tyumeny). Az Ural Airlines így az egész szverdlovszki régió számára kényelmes és gyors csatlakozást kínál Budapestre, továbbá átszállással Nyugat-Európa nagyvárosaiba.A járat célközönsége így elsősorban a szverdlovszki régióból az üzleti céllal Európába látogató utasok, illetve a Magyarországon pihenni és gyógyulni szándékozó turisták."Örömmel üdvözöljük az Ural Airlinest Budapesten" - köszöntötte a légitársaságot a járatnyitó ünnepség alkalmával szervezett sajtótájékoztatón Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója. Hozzátette: "Biztosak vagyunk benne, hogy az új járat rövid idő alatt nagyon népszerű lesz az utasaink körében, hiszen ez a régió régóta hiányzott a Budapestről elérhető városok térképéről." Kiemelte, hogy mindent megtesznek a járat sikere érdekében, és bíznak abban, hogy a jövőben tovább bővül az oroszországi járatok száma Budapesten. Igény esetén akár heti több slotot is tudnak adni a légitársaságnak, tette hozzá.Lukács Ferenc, a hévízi Hotel Carbona igazgatója is üdvözölte a járatnyitást, és elmondta, hogy a Balaton-melléki településen üdült eddig is "fél Jekatyerinburg", de ezentúl nem kell átszállással bajlódniuk, hogy eljussanak hozzánk.Az Ural Airlines központja a jekatyerinburgi Kolcovo Nemzetközi Repülőtér, a légitársaság innen mintegy 54 célállomásra - köztük Budapestre - kínál közvetlen összeköttetést. Az Ural Airlines flottáját ma már kizárólag az Airbus A320-as család gépei alkotják, miután az elmúlt években nyugdíjazták a régebbi orosz gyártmányú repülőgépeket. A légitársaság 15 darab A320-200 típusú repülői 159 ülőhelyes konfigurációban közlekednek, 15 business osztályú üléssel felszerelve, ilyen közlekedik Budapestre is. A cég emellett 9 darab nagyobb kapacitású, A321-200 típusú géppel is rendelkezik.A légitársaságot Magyarországon a Robinson Tours utazási iroda képviseli. Alekszej Fomin kérdésre válaszolva elmondta, hogy éves szinten 60-65%-os átlagos töltés mellett nyereséges lesz a járat üzemeltetése, ezt a célt már az idén szeretnék elérni.Jakócs Áron, a Robinson Tours egyik ügyvezetője hozzátette, hogy már most vannak olyan járatok, például a katolikus, illetve az ortodox karácsony és újév időszakában, amelyeken minden hely elkelt. Véleménye szerint Budapest és a hazai gyógyfürdők mellett Bécs, valamint az osztrák és szlovák síterepek is érdekesek lehetnek az orosz vendégek számára. Már csak azért is, mivel Jekatyerinburgból nincs közvetlen légi járat az osztrák fővárosba. Bár a járatokon elsősorban a beutazó forgalom lesz a meghatározó, magyar üzleti utazókra, horgász- és vadászturistákra is számítanak.Palkó Lajos, a Magyar Turizmus Zrt. légügyekért felelős munkatársa kiemelte, hogy a nemzeti turizmusmarketing társaság már két tanulmányutat szervezett a hazai látnivalók bemutatása céljából. Szántó Zoltán, főszerkesztő
Rendezvényközponttá alakult az 1. Terminál
Négy hónappal a bezárása után rendezvényközpontként nyitotta meg újra kapuit Ferihegyen az 1. Terminál.A Budapest Airport a korábbi elképzelésnek megfelelően az értékes épület állagmegóvása mellett döntött, így a terminál továbbra is használatban marad. A Terminal 1 Airport Event Center október 1-től rendezvényhelyszínként ad otthont céges- és magánrendezvényeknek.A vagyonkezelő Budapest Airport Zrt. már a záráskor kijelentette: a bezárásra ítélt épületnek továbbra is jó gazdája marad, az 1. Terminál kiváló állapotát továbbra is megőrizi, ennek keretében pedig meg kellett vizsgálni, milyen módon hasznosítható más célra a repülést szolgáló épület.A repülőtér üzemeltetője külső partnerek bevonásával létrehozta az Terminal 1 Airport Event Centert, amely lehetővé teszi az épület rendezvényhelyszínként való használatát céges- és magánrendezvények számára egyaránt.A felülről nézve egy repülőgép sziluettjét kirajzoló 1. Terminál közel kétezer négyzetméteren, három földszinti csarnokkal, hatalmas galériával és futópályára néző tetőterasszal várja vendégeit - talán nem is kérdés: a repülőtér közelsége, a Bauhaus stílusban megépített terminál Magyarországon páratlan lehetőséget nyújt a rendezvényszervezők számára.Az egyedülálló adottságok mellett több mint 400 autó parkolása lehetséges, emellett mozgáskorlátozott vendégek is akadálymentesen közlekedhetnek a terminál teljes területén. A Budapest Airport elképzelései szerint a terminálépület kivételes adottságaival elsősorban nagyobb létszámú, exkluzív rendezvényeknek szolgálhat helyszínéül, a gálavacsoráktól kezdve a konferenciákon, ügyféltalálkozókon át egészen az autó bemutatókig.Az 1. Terminál épületét filmforgatásokhoz is igénybe lehet venni, hiszen Európában szinte sehol sem lehet működőképes, de üres terminálon filmet forgatni. Ferihegyen viszont meg lehet spórolni a drága és egyedi díszletépítés teljes költségeit. Nem véletlen, hogy a népszerű Die Hard-sorozat 5. filmjének (A Good Day to Die Hard) egyes jeleneteihez háttérként az 1. Terminálra támaszkodott a gyártócég és a Mid-Atlantic Films mintegy négyszáz fős stábja. A főbb jelenetek a hangárok illetve a 2. Terminál előtt forogtak.Az ifjabb Dávid Károly tervei alapján 1939 megálmodott, majd 1950-ben átadott, ma már műemléki védelem alatt álló épület 2005-ben teljes felújításon ment keresztül, így maradéktalanul megfelelt naponta több ezer utas kiszolgálására. A Malév csődje nyomán azonban Budapest Airport egy sor költségcsökkentő lépés részeként május 30-án a teljes utaskiszolgálást áthelyezte a 2. Terminálra, így az 1. Terminál utasforgalmi területei azóta üresen álltak. A rendezvényközpont létrehozásával várhatóan újra megtelnek a repülőtéri épület várói, galériája és terasza."Büszkén mondhatjuk, hogy Magyarország, ha nem a régió egyik legkülönlegesebb rendezvényhelyszínét hoztuk létre a repülőtéri forgalmi előtér és a futópálya közvetlen szomszédságában álló korábbi terminálépületben" - mondta el Trencsén Andrea, a Budapest Airport légiközlekedési marketing és termékfejlesztési vezetője. Hozzátette: "Célunk, hogy az 1. Terminál minőségének megfelelően magas színvonalú rendezvényeknek adhassunk otthont."A Budapest Airport és partnerei 2012. október 25-én, kedden tartanak nyílt napot a rendezvény- és konferencia-szervező cégek számára az új Terminal 1 Airport Event Centerben. A tervek szerint az első önálló események, rendezvények akár heteken belül - menetrendszerűen megérkezhetnek a terminálra.
Elkészült az Eurovelo Kassa és Sárospatak között
A Zemplén környéki szlovák és magyar települések konzorciuma 2010. szeptember 22-én kezdte meg a 11. sz. Eurovelo kerékpárút Kassa-Sárospatak közötti szakaszainak kiépítését. A beruházással az egyik leghosszabb, a North Cape-et Athénnal összekötő európai kerékpáros főút újabb része épült meg. A projekt az Európai Unió Magyarország-Szlovákia Európai Területi Együttműködési Programjának közel 1,7 millió Eurós támogatásával valósult meg.Zemplén környéki szlovák és magyar települések továbbá a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 2008 nyarán kezdeményezték a közös fejlesztéssel megvalósítandó európai kerékpáros főútvonal hiányzó szakaszainak kiépítését. A beruházás során elkészülő szakaszok korábban elkészült kerékpárutak összekapcsolásával a Zemplén gyönyörű tájain haladnak át és megteremtik a kerékpáros összeköttetést két nagy múltú város és a számtalan turisztikai élményt kínáló települések között.A projekt kiemelkedő jelentőségű mind az európai, a magyar és a szlovák kerékpáros fejlesztések között is. Egyaránt szolgálja a helyi és nemzetközi kerékpáros turizmus dinamikus fejlődését, a több százezres térségi lakosság biztonságos és kényelmes kerékpáros közlekedési és rekreációs szabadidő eltöltési igényeit, továbbá a határmenti közlekedési és gazdasági kapcsolatok erősödését.A támogatott projekt keretében csaknem 12 km kerékpárút, 2 km kerékpársáv épült meg és 27,5 km kisforgalmú közút került kitáblázásra. Az utak mellett 3 kerékpáros pihenő is létesült és több mint 100 irányító tábla segíti a tájékozódást. Az új útszakaszokkal létrejövő összefüggő gerincút hossza 72 km és közvetlenül 18 települést érint. A projekt teljes költségvetése közel 2 millió Euro, melyhez csaknem 1,7 millió Euro támogatást nyújtott az Unió és mintegy 200 ezer Euro támogatást a partner államok. 100 ezer Euro önerőt az összefogásban részt vevő önkormányzatok biztosítottak.
Nincs többé fagyizás a Spanyol-lépcsőn
Huszonöttől ötszáz euróig terjedő összeggel bírságolják meg a Róma történelmi városközpontjában az utcán pihenő vagy étkező személyeket a főpolgármester rendelete értelmében.Az utcai szendvicsevés ellen harcol Gianni Alemanno - kommentálta az olasz főváros főpolgármesterének intézkedését a La Repubblica római napilap.Az újság szerint naponta tízezreket lehet megbírságolni, hiszen a Róma műemlékeit látogató olasz és külföldi turisták Bernini barokk szökőkútjainak peremén, a Spanyol-lépcső fokain, a Navona tér padjain és a Forum Romanum romjain pihennek meg. Itt isznak vizet vagy üdítőt, itt fogyasztják el otthonról hozott vagy az utcán vásárolt szendvicset.A római kereskedők elsőként mondtak igent a "fapados turisták nevelésére". Alemanno döntését üdvözölte Viviana Di Capua, a Róma központjában élők egyesületének vezetője, aki szerint elfogadhatatlan volt, hogy az UNESCO által védett római centrumban "leginkább kirándulókra emlékeztető tömeg táborozzon le"."Rómában a turisták gyakran érzik úgy, hogy azt csinálhatnak, amit akarnak. Úgy viselkednek, ahogyan Párizsban vagy Berlinben sohasem tennék" - hangoztatta Di Capua.Alemanno "látványos, de teljesen felesleges" rendelkezése ellen a Radikális Párt és az Olasz Zöldek képviselői tüntetőleg hatalmas szendvicset fogyasztottak el a Pantheon előtti téren. A rendőrség jegyzőkönyvet vett fel.Az olasz sajtó arra emlékeztetett, hogy a velencei Szent Márk téren se lehet enni és inni. Hostessek szólítják fel az embereket, hogy máshol pihenjenek meg. Firenzében a dóm lépcsőin pihenő turisták elmozdítása a közlekedési rendőrök feladata. Bolognában egyenruhás és civilbe öltözött rendőrök biztosítják, hogy a turisták megfelelően viselkedjenek. A dél-olaszországi Bari városközpontjában is betiltották az utcai evést-ivást.