Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Érdekességek - Magazin
A rovat további hírei
Elpusztult London bálnája
Minden mentési kísérlet ellenére elpusztult London bálnája, amelynek felbukkanása a Temze belvárosi szakaszán első számú hír volt a brit médiában. A hat méter hosszú északi palackorrú cetet, amely szakértők szerint halakat követve, az erős dagály által is segítve úszhatott fel előző nap a Temzén, több órás, fejlett technikai eszközökkel végrehajtott mentőakció után emelték a nyugat-londoni Battersea-híd közelében egy önjáró uszály fedélzetére, és a hajó szombaton késő délután elindult vele a Temzén lefelé, a tenger irányában. A bálnát útközben folyamatosan locsolták, hogy ne száradjon ki a bőre. A terv az volt, hogy az állatot a Temze torkolatában visszaengedik a tengerbe.A cetet kísérő állatorvosok ezt attól tették függővé, hogy a mentőakció közben vett vérminták nem mutatnak-e ki olyan betegséget, amely esetleg megakadályozta volna a tengeri emlős visszailleszkedését eredeti környezetébe. Ez utóbbi esetre a bálna kíméletes elaltatását tervezték, de a megtermett vízi lénnyel végül a természet végzett: a tenger felé vezető út utolsó szakaszán, szombat este azt jelentették az uszály fedélzetén tartózkodó állatorvosok, hogy a cet kimúlt.Ilyen tengeri emlőst 1913 - a folyóbeli állatállomány rendszeres figyelésének kezdete - óta nem láttak a Temzén. A Temze meglehetősen alacsony vízhozamú, sekély folyó, folyásiránya erős tengeri dagály idején rendszeresen megfordul, ami megkönnyíthette a bálna felúszását egész Londonig.A cet előző nap, turisták és londoniak százezreinek figyelmétől övezve a parlament és attól nyugatra fekvő Chelsea kerület között körözött, majd kora estére eltűnt. Szakértők reménykedtek abban, hogy az állat az ismét rendes folyásirányba fordult áramlással visszaindult a tenger felé, ám szombaton újból felfedezték a londoni Battersea kerület partjainál. A bálnán több sérülés nyoma látszott; ezeket valószínűleg akkor szerezte, amikor a Temzén horgonyzó hajóknak és motorcsónakoknak ütközött. Az északi palackorrú cet az Atlanti-óceán északi vizeiben él, kisebb csoportokban, és arról ismert, hogy hosszabb időre akár háromezer méteres mélységbe is képes lemerülni.
Síelés előmelegített cipőben
A síelés ma már nem luxus, de lehet luxuskörülmények között is űzni - ez a felismerés vezeti azokat az egyesült államokbeli szállodaláncokat, amelyek újabban extra szolgáltatásokat kínálnak a téli sport szerelmeseinek. A CNN Money összeállítása szerint a legmesszebbre talán a Ritz Carlton Clubs ment, amelynek coloradói szállodáiban reggelenként előmelegítik a vendégek sícipőit, külön "ski boot master" ellenőrzi, hogy a kötés rendben van-e, "ski nanny" gondoskodik a gyerekekről, és rendelkezésre áll egy személyi titkár is, akire rá lehet bízni minden elintéznivalót. Az ilyen extrák persze nem mondhatók mindennaposnak, ugyanakkor egyre több lánc kínál más, a téli üdülőhelyeken korábban ismeretlen szolgáltatásokat, így komplett fürdőt meleg vizes medencékkal, szaunával, masszázzsal, hidroterápiával. A luxus olykor a szállónak a sípályához való fizikai közelségéből adódik: a Jackson Hole-i Four Seasons Resort vendégeinek nem kell utazniuk, az ajtón kilépve máris suhanhatnak le a pályán. Mindez persze nem olcsó: az üdülési jog díja társasüdülőben fejenként 200-500 ezer dollár között van, a klubtagsági havonta 500-700 dollárba kerül. Aki saját házat szeretne, az például Aspenben, az egyik leghíresebb amerikai síparadicsomban a jelenlegi árakon 3 millió dollárt kell hogy fizessen, ahol aztán valószínűleg nem tölt több időt, mint évente néhány hetet.
HYDROPOLIS - már megint egy kuriózum
Az Egyesült Arab Emirátusok fővárosa, Dubai eddig is kedvelt turisztikai célpontja volt a tehetősebb utazóknak. Ebben az is szerepet játszott, hogy ha itt valami különlegességet kitaláltak- legyen az földrészeket formázó mesterséges szigetcsoport vagy vitorlaként az égbeszökő szállodaépület-, azt meg is valósították. A kormányzat mindig is támogatta az innovatív projekteket annak érdekében, hogy Dubai igazán különleges célországgá váljon. A legújabb ötlet nyomán az "óceán meghódítására" készülnek.A Hydropolis terve Joachim Hauser német tervezőé, aki évek óta tanulmányozza a tartós víz alatti élet lehetőségét. A Dubai mellett épülő új szálloda szó szerint érezhető közelségben lesz a vízzel: fő épületei ugyanis az óceán alá kerülnek. Az egyedülálló létesítmény 3 fő egységből áll: a szárazföldi részből, amely a recepciót foglalja magában, az összekötő alagútból és a víz alatti komplexumból. A nyolcas alakzatot formáló, elliptikus épület architektúrája azért is különleges, mert az emberi szervezetet fogja "reprodukálni", az egyes belső terek a fontosabb emberi szervek működésének felelnek majd meg.A kívülről a víz hullámait idéző, 120 méter széles recepció a tulajdonképpeni összeköttetés a világgal: itt helyezkednek el a fontosabb kiszolgáló egységek, a konferenciaközpont, valamint egy plasztikai klinika. A membránszerű tetővel ellátott hall a látszólag úszó bálterembe vezet majd. A bálterem központi elhelyezkedésével és hatalmas átlátszó kupolájával az egyetlen helyiség, amely mind a víz alá, mind az ég felé kilátást nyújt.Ennek a hotelnek a lakosztályaiban valóban úgy érezhetjük: egy másik világba érkeztünk. A víz alatti szobák különlegessége, hogy a kontúrokat a fények játékának köszönhetően csak elmosódottan lehet majd kivenni. Akik azonban nem éreznék magukat komfortosan ebben a világban, azok számára olyan szobák is lesznek, amelyek természetes fénnyel rendelkeznek, és ablakuk az ég felé néz. A különcködők pedig a buborék alakú óceánvillákban foglalhatnak helyet, amelyek az építmény külső részén helyezkednek majd el.A hatalmas sparészleg egy római termálfürdő atmoszféráját idézi fel. A központi medence kristályüveg kupoláján keresztül pusztán a kilátás is lélegzetelállító lehet, de ezt még tovább fokozhatja, ha a víz fölé nyúló szépségkabinok egyikében kényezteti magát a vendég. A kültéri strandokat mesterséges ködfelhőkkel hűtik majd, amelyek éjszaka megvilágítva vizuális élménnyé válnak. Az egész építményt finom permet veszi majd körül, amelyre projektorokkal különböző színes fényeket, képeket vetítenek, így a Hydropolis messziről szemlélve is igen jellegzetes eleme lesz a dubai tájképnek.A hotelben három étterem és három bár lesz, a legérdekesebbnek talán a Jules Verne által elképzelt vízi világot idéző Nautilus bár ígérkezik. Külön helyiséget biztosítanak majd a pihenésre csak hölgyeknek, az uraknak pedig vízipipázásra lesz lehetőségük, de lesz kelet felé néző imaszoba is.A hotel máris kikiáltotta magát a kultúra és a művészetek központjának: itt lesz a világ első víz alatti múzeuma, de a víziszínpad is igazán különleges helyszíne lesz a koncerteknek és színdaraboknak. A tervezők nem titkolt célja, hogy a Hydropolisban tett látogatását soha életében ne felejtse el a vendég. Ezért az építmény több, mint egy víz alatti hotel: Hydropolis a tervek szerint a pihenés új dimenzióját fogja jelenteni. Bár a hotel tervezése két és fél éve elkezdődött, az építkezés a nem is olyan távoli jövőben, 2006 végén fejeződik be, amikor is Hydropolis összesen 107 ezer négyzetméter területen várja majd várhatóan exkluzív vendégeit.
Budapest a régió legdrágább városa
Továbbra is Tokió a világ legdrágább városa, a kelet-közép-európai régióban pedig Budapest a listavezető.Akárcsak egy évvel ezelőtt, idén is Tokió bizonyult a világ legdrágább városának- derül ki a Mercer Human Resource Consulting felméréséből, amely 144 város árszínvonalát hasonlítja össze. A második helyezett Oszaka, a harmadik pedig a tavalyi ezüstérmes London. A 2004-ben még harmadik helyen álló Moszkva éppen csak lecsúszott a dobogóról, a listát pedig Paraguay fővárosa, Asunción zárja. Az európai városok között Londont, illetve Moszkvát Genf (6.), Zürich (7.) és Koppenhága (8.) követi. Észak-Amerikában továbbra is az idén a 13. helyen végző New York a legdrágább, majd Los Angeles (44.) és San Francisco (50.) következik.A listát úgy készítik, hogy a New York-i árszinthez hasonlítják a többi várost: ezek alapján a japán fővárosban több mint harmadával drágább az élet, mint az amerikai metropolisban, a sereghajtó Asunciónban pedig a New York-inál 60 százalékkal kevesebből is ki lehet jönni. A Mercer felmérését többek között a külföldön dolgozó munkavállalók juttatásainak kiszámításánál használják a multinacionális társaságok.Az Európai Unióhoz tavaly májusban csatlakozott városok közül Budapesten a legdrágább az élet. A magyar főváros a tavalyi felméréshez képest tíz helyet lépett előre, és idén a teljes lista 24. helyezettje lett, az árak pedig a New York-i színvonaltól kevesebb mint hét százalékkal maradnak el. Budapestnél ugyan olcsóbb a régió többi nagyvárosa, de jelentős mértékben drágult egy év alatt a listán 49 helyet ugró Varsó, illetve a 21 helyet előrelépő Prága. Marie-Laurence Sepede, a Mercer kutatója kifejtette, hogy a régió városainak drágábbá válása a gazdasági infrastruktúra fejlesztésével magyarázható, így Kelet-Körép-Európa az árak emelkedése ellenére is egyre vonzóbb célpontja a multinacionális tőkének. A felmérés alapján Európa legolcsóbb városa a lista 103. helyén álló Bukarest. A legdrágább városok: Város Árindex* 1. Tokió 134,7 2. Oszaka 121,8 3. London 120,3 4. Moszkva 119 5. Szöul 115,4 6. Genf 113,5 7. Zürich 112,1 8. Koppenhága 110 9. Hongkong 109,5 (...) 13. New York 100 (...) 24. Budapest 93,3 * New York=100 Forrás: Bloomberg
Lendületbe jött a napszemüvegpiac
Az előző évek csökkenő forgalma után az idén érezhetően nőtt a napszemüvegek iránti kereslet Magyarországon. A piac nagyságát nehéz megbecsülni, szakemberek szerint évente egymilliónál is több napszemüveg talál gazdára. Nagy mennyiség fogy a legalacsonyabb árkategóriájú napszemüvegekből, amelyek döntően a bevásárlóközpontokban, hipermarketekben és az utcai árusoknál kaphatóak- darabonként néhány száz forintért. Jelenleg 40 és 50 közé tehető azon cégek száma, amelyek jó minőségű napszemüveget forgalmaznak Magyarországon. Az uniós csatlakozás bővítette a kínálatot és a forgalmazók körét is.A napszemüveg-eladást erős szezonalitás jellemzi: bár az utóbbi években megfigyelhető, hogy egyes vásárlók már szezon előtt beszerzik a divatos nyári kelléket, a vásárlások oroszlánrésze továbbra is a május-július időszakban zajlik.Az országban már nincs napszemüveggyártás, az import legnagyobb része Olaszországból érkezik, de jelentős a kínai eredetű behozatal is- mondta lapunknak Reider László az Optika Egyesület elnöke. Az Avanglion Kft. 2003-as 15-20 százalékos forgalomcsökkenése után idén ismét növekedést vár- tudtuk meg Veres Györgytől, az Avanglion Kft. kiskereskedelmi igazgatójától. Az utóbbi években felfutott márkából évente mintegy 600 ezer darab kel el, így darabszám alapján uralja a piacot.A márkás napszemüvegek piacán a maga 40-50 százalékos részesedésével piacvezető Fotex-Ofotért Optikai és Fotócikk Kereskedelmi Kft. optimista. A Vision Expressz, az Ofotért és a Fotex üzleteinkben tavaly közel 60 ezer darab napszemüveget értékesítettek, ez körülbelül 1,2 milliárd forint árbevételt jelentett, s idén mintegy 10 százalékos növekedést várnak- mondta lapunknak Kovács Apolló András logisztikai igazgató. A legkeresettebb márka a Ray Ban volt, de kedveltnek számított a Gucci, a Pierre Cardin, a Diesel és a Polo Ralph Lauren is. Kovács szerint a magyar vásárlók kissé konzervatív beállítottságúak, és nem követik annyira a divatot, mint a nyugatiak. Ma már szinte minden vevő a napszemüvegek elengedhetetlen kellékének tartja az UV-szűrést. További lényeges szempont a lencse torzításmentessége és a keret anyagának minősége. A Fotex üzleteiben nyolcezer forinttól kezdődnek az árak, az átlagos érték 18-20 ezer forint körül alakul, de van vevő a 250 ezer forintos darabokra is.A szemüvegek egyre nagyobbak, és egyre színesebbek lesznek. A korábbi évekhez képest a francia és olasz divat is meglehetősen gyorsan gyűrűzik be hazánkba, az igaz viszont, hogy Budapesten jobban fogynak a"trendi" szemüvegek, mint vidéken - mondta Reider. A legtöbb szemüveg7-11 ezer forint között fogy, az ebbe az ársávba tartozó darabok már megbízhatónak számítanak és áruk is tűrhető. Egyre nagyobb a részesedése az extratermékeknek, ezen itt a nagynevű divatmárkákat kell érteni. Sok helyen gondolkodás nélkül kifizetnek80-100 ezer forintot egy-egy termékért, illetve a márkáért - véli az elnök.