Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Olasz és görög tengerpart - Nyaralási tippek válság idejére
A turisztikai szakemberek szerint a gazdasági válság elsősorban a turizmust érinti, itt érzékelhető először a visszaesés. Egyrészt a magas forint árfolyam megdrágítja a külföldi utazásokat, másrészt a belföldi turizmust támogató üdülési csekkek megadóztatásával az itthon töltött pihenés is kérdésessé válik. Néhány tippet szeretnénk nyújtani azon olvasóinknak, akik úgy döntenek, hogy idén is külföldön szeretnék tölteni szabadságukat.Bámulatos kultúra, napfény és homok egy helyen Az idei nyaralócélpontok közül minden bizonyára az olasz tengerpart lesz a legkedveltebb. Egyrészt nagyon jól megközelíthető autópályákon keresztül akár személygépkocsival is, így az útiköltség egy Velence környéki nyaralás esetében kevesebb lehet még a szomszédos horvát tengerpart megközelítésénél is. Ráadásul Olaszország azoknak sem elérhetetlen, akik a repülőt részesítik előnyben, mivel a Wizzair számos járatot üzemeltet Milánóba, Rómába, Velencébe és Nápolyba egyaránt. Ha valaki családdal együtt utazik, akkor inkább autóval érdemes nekivágni az olasz Riviérának, hiszen az autós költségek minden bizonnyal jóval kisebbek lesznek, mintha repülővel utaznának. Az egyedül vagy párban utazóknak azonban érdemes megnézni a fapados és akciós repülőjegy-ajánlatokat, hiszen két személyre adott esetben olcsóbb két repülőjegy, mint a benzin és az autópályadíjak együtt. Az autóval utazók a család heti élelmét is magukkal vihetik a minden konyhai felszereléssel ellátott apartmanokba, így nem kell élelmiszerre költeni, csak a belépőjegyekre és a helyi programokra kell pénzt szánni. A magyar turisták körében két partszakasz a legnépszerűbb: a Ligúriai-tengerpart, vagyis a Genovai-öbölben található Olasz Riviéra és a Velence környéki olasz Adria, Jesolo és Rimini környéke . A Ligúriai-tengerpart központja Genova, melyet két híresen szép partszakasz ölel körbe. A Genovától a francia határig kígyózó nyugati partszakasz, a Riviera di Ponente, de hívják Riviera dei Fiorinak (virágos part) is, a kellemes klíma miatt meghonosított több ezer trópusi virágfajta miatt. Ezen a nyugati partszakaszon sorakoznak a népszerűbb üdülőhelyek, mint San Remo, Imperia, Savona. A Genovától keletre fekvő partszakasz Toszkánáig húzódik. A Riviera di Levante néven ismert keleti part hegyes-sziklás partvidék. Ez a rész népszerűbb a magyar turisták körében, bár azt azért hozzá kell tenni, hogy korántsem olyan szép, mint a Genovai-öböl partvidéke és Amalfi környéke, ugyanakkor jóval olcsóbb. Az olasz fürdőhelyeken rengeteg apartman várja az odautazókat, a széles kínálatban megtalálhatóak a költségkímélő megoldások is.Görögországi álomhetek olcsón Azoknak, akik az ár-érték arányt nézik elsősorban, kiváló választás lehet Görögország, amely szigeteivel és a Halkidiki-félszigettel várja a vendégeket. Görögországban rendkívül olcsóak az apartmanok, az előző szezonban akár 10 000 forint/hét díjért is lehetett szállást kapni a szárazföldi részeken. Az utazási irodák általában busszal szervezik útjaikat, amelyek így igen kedvező árfekvést képviselnek. Ráadásul Görögország sokkal olcsóbb, mint az olasz tengerpart, így az ottani tartózkodás idején sem emelkednek meg a költségek. Repülővel elsősorban a szigetekre érdemes ellátogatni. Korfura, Krétára és Rodoszra számos charter és menetrendszerinti fapados járat indul a nyári hónapokban. A legolcsóbban elérhető görög sziget Korfu, ahol számos gyönyörű strand várja az üdülőket. Paleokastritsa a sziget legvonzóbb üdülőhelye a fővárostól 30 km-re. Görögország egyik legszebb része, mert sziklás öblében káprázatosan tiszta a tenger, a homokos partszakasz gondosan karbantartott, és széles kínálattal rendelkezik a vízi sportok szerelmeseinek. Főleg a búvárok által kedvelt partszakasz ez. Szépek a kikötők és igényesek a szálláshelyek is. A három földnyelvből álló Halkidiki-félsziget első földnyelve nyugatról keletre a macedón királyról Kasszandroszról kapta a nevét, aki mellesleg Nagy Sándor törvényes fia volt. Szithoniát a középső félszigetet Poszeidon fiáról nevezték el. Ide azoknak érdemes ellátogatni, akik szeretnék Athént is megnézni a nyári nyaralásuk alatt.
Tömegeket vonz Mumbai-ba a nyolc Oscar-os Gettómilliomos
A nyolc Oscar-díjjal jutalmazott Gettómilliomos című film sikere egyre több turistát vonz Mumbainak abba a negyedébe, ahol a sztori szerint a film főszereplője felnőtt. Ezzel egy időben fellángolt a vita arról, etikus-e az efféle „szegénységturizmus”.A Trainspottingot is jegyző brit Danny Boyle filmje egy olyan árva fiúról szól, aki Dharaviban, a világ egyik legszegényebb és legsűrűbben lakott negyedében nő fel, és aki hihetetlen sikert ér el a „Legyen Ön is milliomos!” indiai változatában. A mumbaii negyed iránt megélénkülő érdeklődés jó üzletet hozott például a Reality Tours and Travel nevű cégnek, amelynek forgalma 25 százalékkal nőtt a film bemutatója után. Chris Way, a cég egyik alapítója azt mondja, a novemberi merényletek óta, amelyekben 170 ember halt meg, folyamatosan nő a turisták száma, de a mostani megugrásban nagy szerepet játszik a film. A 2004. óta Mumbai-ban élő brit Way szerint Indiában sokan úgy gondolják, hogy a mozi – csakúgy, mint az utazási iroda – pornót csinál a szegénységből. Way azonban azt úgy véli, ezek félreértik a cége tevékenységét, hiszen egyrészt javítják a gettó negatív imázsát, másrészt pedig felkeltik az emberek érzékenységét. Amellett pedig jótékonykodnak is: a Reality Tours a túra hosszától függően 10 vagy 20 dollárt kér el egy turistától, adózás utáni nyeresége 80 százalékát pedig helyi jótékonysági szervezeteknek adja. Mumbai korábban is a volt szegénységben „gyönyörködők” célpontja. A Salaam Bombay! című film készítője, Mira Nair vezette Salaam Balak Trust például azt mutatta be turistáknak, hogyan élnek gyerekek a pályaudvar mellett. Lehet túrákra befizetni Rio, Nairobi vagy Johannesburg szegénynegyedeibe és New Orleans-ben is kínáltak post-Katrina túrákat. „Az efféle tapasztalat akár értékes, szem-felnyitó is lehet, sőt akár az életét is megváltoztathatja a szemlélődőnek. Nem olyan, mint amikor az állatkertbe megy valaki. A különbség az interaktivitásban rejlik.” – magyarázta Jeff Greenwald, az EthicalTraveler.org igazgatója
A válság hatása a turizmusra
A rendkívül bizonytalan világgazdasági helyzet hatására a turizmus növekedése az elmúlt évben jelentős mértékben lelassult. 2008 második félévében a növekedés megtorpant, a turisták száma a korábbiakhoz képest csökkent. 2009-ben ez a trend várhatóan tovább folytatódik.A Turisztikai Világszervezet (United Nations World Tourism Organization – UNWTO) 2009. január 27-én, Madridban tette közzé a legfrissebb, 2008-as adatokat és a 2009-es évre vonatkozó előrejelzéseit. A 2008-as évet jellemző 1,8%-os növekedés a nemzetközi turistautak számában, az első félév – még a pénzügyi piac összeomlása előtti – jó eredményeinek köszönhető. 2008 második felében a nemzetközi turistautak számának növekedése lelassult, illetve csökkenni kezdett. A turisták nem tudják eldönteni, hogy megengedhetik-e maguknak az utazást, illetve mennyit kívánnak utazásra költeni a jelenlegi gazdasági helyzetben.Mivel a jelenlegi gazdasági-válság minden bizonnyal az egész évre kihat, sőt, lehetséges, hogy még tovább is, a Turisztikai Világszervezet év eleji előrejelzése minden korábbinál óvatosabb.2009-re stagnálással, illetve 1-2%-os csökkenéssel számol a nemzetközi turistautak tekintetében. Mivel Amerika mellett már Európát is elérte vagy fenyegeti a gazdasági recesszió, itt várható majd a legsúlyosabb turisztikai válság.A szervezet ugyanakkor emlékeztet arra, hogy a visszaesés négy igen erős évet követ: 2004 és 2007 között évente átlagosan 7%-kal nőtt a nemzetközi turistautak száma, ami jóval meghaladja a hosszú távon mért 4%-os növekedést. 2009 első négy hónapja minden bizonnyal gyenge teljesítményt mutat majd az előző év azonos időszakához képest, hiszen 2008 igen jól indult. A gazdasági helyzet rosszabbodása esetén az előrejelzést -3%-ra kell módosítani, ha viszont a vártnál hamarabb helyreáll a gazdaság, akár egy lassú, 1%-os növekedés is elképzelhető.A történelmi tapasztalatok azt mutatják, hogy a válságok alkalmat adnak a fejlődésre is, hiszen komoly erőfeszítéseket és összefogást követelnek. Ráadásul a rövidtávú válságra adott válaszok összekapcsolhatók a hosszú távú problémák megoldási javaslataival, ami az egész iparági struktúrát megerősítheti. A Turisztikai Világszervezet szerint a turizmus egyike a körülményekhez legrugalmasabban alkalmazkodó szektoroknak, amely ismét gyors növekedést mutat majd a válság lecsengését követően.A gazdasági válság hatása az utazási szokások megváltozásában is észrevehető. A munkahelyi utakat és a szabadidős turizmust egyaránt kedvezőtlenül érinti a válság, és az üzleti utak terén is nagyobb visszaesés várható. A szabadidős turizmusban általános tendencia, hogy népszerűbbé válnak a közeli külföldi úti célok és a belföldi utazások, csökken a tartózkodási idő, csökkennek az egy utazásra fordított költségek. Elsősorban a főszezonon kívüli, második-harmadik utazások maradnak el, és főként a városlátogatások iránti kereslet csökkenése várható. Költségeik csökkentése érdekében az utasok kevesebb szolgáltatást vásárolnak, ugyanakkor ragaszkodnak a magas színvonalhoz. A luxus utakra kevésbé hat a válság, irántuk továbbra is növekszik a kereslet.
Az üdülési csekk megadóztatása aláásná a belföldi turizmust
Február 16-án, az országgyűlés tavaszi ülésszakának nyitónapján a miniszterelnök ismertette a kormány elképzeléseit az adózási rendszer átalakításáról. Többek között azt mondta, hogy „ …. egyszerűsíteni kell az adórendszert, szélesíteni kell az adóalapokat, továbbá csökkenteni kell a kedvezmények, mentességek, kivételek körét. Nem lesz könnyű megváltoztatni az üdülési csekkek, étkezési kedvezmények rendszerét”. A miniszterelnök ugyanakkor azt is mondta, hogy „nem elegendő csupán a nagy hozzáadott értékű iparágakat segíteni, hanem azokat is támogatni kell, amelyek sok embert tudnak foglalkoztatni, például a mezőgazdaság, az élelmiszeripar, a turizmus, az építőipar.”Csak remélni lehet, hogy az utóbbi válik valóra, az üdülés csekk megadóztatásának ötlete viszont elbukik. Erre reményt ad az, hogy információink szerint kormánypárti politikusok is határozottan kiállnak amellett, hogy az üdülési csekk őrizze meg eredeti funkcióját, s adómentes juttatásként töltsön be szerepet a szállodai és étkezési szolgáltatások igénybevételében, a belföldi turizmus élénkítésében. Nem tudjuk, milyen formában adóztatná a kormány az üdülési csekket, azt azonban tudjuk, hogy ma a szálláshelyek belföldi forgalmának meghatározó részét adja a csekkforgalom. Tavaly mintegy 30 milliárd forintért váltottak be szálláshelyeken üdülési csekket, ami a magyarországi szállodák teljes forgalmának (mintegy 250 milliárd forint) 12 százaléka, a szállodák belföldi forgalmának (mintegy 90 milliárd forint) egyharmada (!). Nem túlzás azt állítani, hogy az üdülési csekkek rendszerének megrendítése egyet jelentene a belföldi forgalomból élő, elsősorban nem budapesti szállodák ellehetetlenülésével, s több ezer munkahely megszűnésével.
Átadták díjaikat a turisztikai szervezetek
A Turizmus Kft. hagyományosan február 1-jén megtartott, idén XVII. évébe lépett Turisztikai Díjátadó Gáláján a szakmai szervezetek kitüntetésben részesítették a tavalyi évben kiemelkedő tevékenységet nyújtó kollégáikat.Az idei díjazottak a következők:Az év repülőjegy-értékesítője: Ferenczy Zoltánné, az OTP Travel üzletágvezetője.Az év autókölcsönzője: Oltyán Mihály, az Opelrent ügyvezetője.Az év idegenvezetője: Benkő Katalin.Az év kempingese: Kisgyörgy Borbála, a Zala Kempingek Kft. ügyvezetője.Az év gasztronómusa: Kocsonya Kálmán, a Balatonöszödi Kormányüdülő séfje.Az év szállodása: Erdei János, a Radisson SAS Birdland Resort & Spa korábbi igazgatója, a Dare Csoport üzletág-vezetője.Az év turisztikai tudósítója: Gál Ildikó, az Info Rádió tudósítója.Az év turisztikai újságírója: Osváth Sarolta, a Pannon Lapok Társasága szerkesztőség vezetője.Az év Tourinform-iroda fenntartója: Szeko József, Mohács polgármestere.Az év utazási irodása: Bajna Gábor, a Car Tour International Utazási Iroda ügyvezetője.Az év vendéglátója: Bíró Lajos, a Bock Bisztro executive séfje.Az év rendezvényszervezője: Etele Csabáné, a Hoventa Kft. ügyvezető igazgatója. Az év autóbuszos személyszállítója: Jakus József, a Travel Trans Union ügyvezetője. Az év idegenforgalmi oktatója: Jandala Csilla, a Harsányi János Főiskola igazgatója.Az év Tourinform munkatársa: Mayerné Bocska Ágnes, a Tourinform Kaposvár irodavezetője. Az év munkaadója: Deák Imre, a Danubius Hotels vezérigazgatója.
Ütős kiállítás a Hungexpo-n
A Hungexpo Budapesti Vásárközpontban február 12. és 15. között megrendezésre kerülő, idén már négy flottából álló 18. Budapest Boat Show legnagyobb újítása kétségtelenül az I. Golf Expo lesz. Magyarországon ugyanis eddig még soha nem rendeztek golfkiállítást, pedig a Holdat is megjárt sportág az elmúlt években hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, számos beruházás valósult meg az utóbbi időben. A visszajelzések alapján a szakma, a kiállítók és az érdeklődők is nagy örömmel fogadják a kezdeményezést.A Magyar Turizmus Zrt. is fontos feladatának tartja a golfturizmus népszerűsítését, ezért az eseményen turisztikai információkkal várja az érdeklődőket, továbbá a kiállítás szakmai napjának szervezésében is közreműködik.A kiállításon bemutatkoznak a golffal kapcsolatos szolgáltatások, a golfcikkeket gyártó cégek és a magyar golfpályák, valamint újdonságokkal, kiegészítőkkel, felszerelésekkel is várják nem csak a golfozás megszállott híveit.Az esemény szervezői nem hagyták figyelmen kívül a mondást, hogy a gyakorlat teszi a mestert, ezért bárki ingyen tesztelheti tudását a pavilonban felállított 100 négyzetméteres, 9 lyukú „putting green-en” (Putt: a greenen alkalmazott gurító ütés, Green: a lyuk körüli finomra nyírt füves terület, ahol a labdát gurítják (puttolnak)), de akár üzleti tárgyalásokat is lebonyolíthatnak a helyszínen. A látogatók a golfszimulátort is kipróbálhatják. A világon egyedülálló infravörös "labdanyomkövető" rendszernek köszönhetően az érdeklődők bármely adathoz hozzájuthatnak az elütött golflabdával kapcsolatban.Február 12. és 15. között a Budapest Boat Show és a Golf Expo mellett, ugyanazzal a belépőjeggyel a Karát ékszerkiállításra és a Karaván Szalonra, a négy keréken töltött szabadság híveinek közkedvelt rendezvényére is ellátogathatnak az érdeklődők.További információ: www.golfkiallitas.hu
Olcsóvá váltak a drága országok
Korábban igen drágának számító országok váltak olcsóvá vagy legalábbis megfizethetővé a beutazók számára egyes valuták leértékelődésének köszönhetően.Az eddig nem igazán jutányos üdülési vagy bevásárlási helyszínként számon tartott Izland, Norvégia, Nagy-Britannia vagy Kanada vonzerejét nagyban növelte a hazai fizetőeszköz leértékelődéséből fakadó áresés. A helyi fizetőeszköz gyengülése és a turizmus fellendülése közötti kapcsolat világosan felismerhető – idéz egy szakembert a Der Spiegel. Végül is a szállástól a múzeumokon és a vendéglőkön át egészen a bevásárlásig minden olcsóbbá válik, ha a célország pénzneme gyengül. Ugyanakkor a piac ismerői szerint mihamarabb élni kell az ilyen lehetőségekkel, mivel az árfolyamváltozásokból származó előnyök egy újabb korrekció következtében rövid idő alatt semmivé válhatnak. Jelenleg mindenesetre Izlandon a korona őszi beszakadását követően közel harmadával olcsóbb minden az eurót átváltó külföldiek számára, Norvégiában pedig az ottani korona 20 százalékos leértékelődése növelte az árak versenyképességét. A kontinentális szemszögből nézve szintén igen költséges országnak számító Nagy-Britannia gazdasági mélyrepülését követő fontleértékelődés ugyanakkor több szempontból is kedvezően hatott a hazai szolgáltatók és kereskedők forgalmára. A nemrég még a világ egyik legdrágább városaként nyilvántartott London lassan az olcsó luxustermékekre vadászó európai és ázsiai bevásárlóturisták Mekkájává válik – derül ki az FT.com összeállításából.