Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

A válság hatása a turizmusra
2009. február 23.

A rendkívül bizonytalan világgazdasági helyzet hatására a turizmus növekedése az elmúlt évben jelentős mértékben lelassult. 2008 második félévében a növekedés megtorpant, a turisták száma a korábbiakhoz képest csökkent. 2009-ben ez a trend várhatóan tovább folytatódik.

A Turisztikai Világszervezet (United Nations World Tourism Organization – UNWTO) 2009. január 27-én, Madridban tette közzé a legfrissebb, 2008-as adatokat és a 2009-es évre vonatkozó előrejelzéseit. A 2008-as évet jellemző 1,8%-os növekedés a nemzetközi turistautak számában, az első félév – még a pénzügyi piac összeomlása előtti – jó eredményeinek köszönhető. 2008 második felében a nemzetközi turistautak számának növekedése lelassult, illetve csökkenni kezdett. A turisták nem tudják eldönteni, hogy megengedhetik-e maguknak az utazást, illetve mennyit kívánnak utazásra költeni a jelenlegi gazdasági helyzetben.

Mivel a jelenlegi gazdasági-válság minden bizonnyal az egész évre kihat, sőt, lehetséges, hogy még tovább is, a Turisztikai Világszervezet év eleji előrejelzése minden korábbinál óvatosabb.2009-re stagnálással, illetve 1-2%-os csökkenéssel számol a nemzetközi turistautak tekintetében. Mivel Amerika mellett már Európát is elérte vagy fenyegeti a gazdasági recesszió, itt várható majd a legsúlyosabb turisztikai válság.

A szervezet ugyanakkor emlékeztet arra, hogy a visszaesés négy igen erős évet követ: 2004 és 2007 között évente átlagosan 7%-kal nőtt a nemzetközi turistautak száma, ami jóval meghaladja a hosszú távon mért 4%-os növekedést. 2009 első négy hónapja minden bizonnyal gyenge teljesítményt mutat majd az előző év azonos időszakához képest, hiszen 2008 igen jól indult. A gazdasági helyzet rosszabbodása esetén az előrejelzést -3%-ra kell módosítani, ha viszont a vártnál hamarabb helyreáll a gazdaság, akár egy lassú, 1%-os növekedés is elképzelhető.

A történelmi tapasztalatok azt mutatják, hogy a válságok alkalmat adnak a fejlődésre is, hiszen komoly erőfeszítéseket és összefogást követelnek. Ráadásul a rövidtávú válságra adott válaszok összekapcsolhatók a hosszú távú problémák megoldási javaslataival, ami az egész iparági struktúrát megerősítheti. A Turisztikai Világszervezet szerint a turizmus egyike a körülményekhez legrugalmasabban alkalmazkodó szektoroknak, amely ismét gyors növekedést mutat majd a válság lecsengését követően.

A gazdasági válság hatása az utazási szokások megváltozásában is észrevehető. A munkahelyi utakat és a szabadidős turizmust egyaránt kedvezőtlenül érinti a válság, és az üzleti utak terén is nagyobb visszaesés várható. A szabadidős turizmusban általános tendencia, hogy népszerűbbé válnak a közeli külföldi úti célok és a belföldi utazások, csökken a tartózkodási idő, csökkennek az egy utazásra fordított költségek. Elsősorban a főszezonon kívüli, második-harmadik utazások maradnak el, és főként a városlátogatások iránti kereslet csökkenése várható. Költségeik csökkentése érdekében az utasok kevesebb szolgáltatást vásárolnak, ugyanakkor ragaszkodnak a magas színvonalhoz. A luxus utakra kevésbé hat a válság, irántuk továbbra is növekszik a kereslet.

forrás: www.utazaselott.hu