Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Újjá építhetik a bamijáni Buddha-szobrokat
2001-ben, amikor a tálibok hatalmuk csúcsán voltak Afganisztánban, vezetőjük, Omar molla harcot hirdetett a bálványimádás ellen. Legismertebb és legnagyobb áldozatai - mind a méretüket, mind pedig szimbolikus jelentőségüket tekintve - a sziklafalba faragott bamijáni álló Buddha-szobrok voltak. A világ legnagyobb ilyen jellegű alkotásai - az egyik 55 méter magas volt - a VI. században készültek. Miután 2003-ban megdöntötték a tálibok uralmát, az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális szervezete (UNESCO) a világörökség részévé nyilvánította a völgyet, amely fölött a szobrok álltak, és régészek árasztották el a környéket. Mindössze két hatalmas üres mélyedést, egy halom törmeléket és fel nem robbant aknákat találtak ott, ahol valaha a Buddhák voltak. Azóta vizsgálják a maradványokat, hogy eldöntsék, fel lehet-e építeni belőlük a másfél évezredes alkotásokat.A bamijáni völgyben húzódott a buddhista terjeszkedés nyugati határa, és a hely az elmúl évezred nagy részében fontos kereskedelmi gócpontnak számított: Kelet és Nyugat találkozási pontjának, ahol a régészeti feltárások tanúsága szerint görög, török, perzsa, kínai és indiai befolyás keveredett, olyan mértékben, mint talán sehol máshol a világon.Tavaly azonban az UNESCO bejelentette, hogy letett a szobrok helyreállításáról. Ami a nagyobbikat illeti, nem maradt meg belőle annyi, hogy újból fel lehessen építeni, és bár a kisebbik esetében ez lehetséges volna, nem valószínű, hogy meg fog történni. Ehelyett japán és olasz közreműködéssel azon dolgoznak, hogy megerősítsék a repedező sziklafalat, épségben megőrizzék a sziklákat, illetve a barlangok és bemélyedések falát valaha beborító falfestések maradványait.A költségek csupán cseppet jelentenének a tengerbenAz Emlékművek és Lelőhelyek Nemzetközi Tanácsa (International Council on Monuments and Sites, ICOMOS) azonban változatlanul azt szeretné, hogy újjáépítsék a Buddha-szobrokat. Bert Praxenthaler az ICOMOS-nak dolgozik, és 2004 óta azon fáradozik a helyszínen, hogy megmentse a szobrok maradványait, amelyek között 40 tonnásak is vannak, és védőtető alá helyezve a lehető legjobb állapotban megőrizze őket. Anasztilózist végezve a lehető legkevesebb új anyag felhasználásával újból fel akarja építeni a szobrokat."Ez egy kirakós játék, amelynek több darabja elveszett, de geológiai módszerekkel meg tudjuk állapítani a megmaradt részletek helyét" - mondta a BBC News Magazine-nak.Ezt a módszert alkalmazták az athéni Parthenonnál és az Akropolisz más építményeinél is, de ha a Buddhák esetében is sor kerülne rá, az volna az első eset, amikor egy szándékosan szétrombolt emlékmű visszaállítására használnák.A rekonstrukció ellen azonban számos érv szól, nem utolsósorban az ár. A kisebbik Buddha helyreállítása is több millió dollárba kerülne egy olyan helyen, ahol a legalapvetőbb infrastruktúra is hiányzik, vagyis nincsenek utak és áram. Hatalmas mennyiségű fémre lenne szükség, amelyet végig kellene utaztatni a Kabulból Bamijánba vezető veszélyes úton."Természetesen erre azt lehet mondani, hogy Afganisztánban minden nap elképesztően sok pénz megy el. A költségek tehát csupán cseppet jelentenének a tengerben" - érvelt Llewelyn Morgan, a Bamijáni Buddhák, a szobrok története című mű szerzője.Szerinte azonban a régészeknek lennének sürgősebb dolgaik is Afganisztánban. "Nem lehetne kizárni, hogy Bamiján minden régészeti erőforrást felemésztene. Afganisztánban azonban elképesztően sok régészeti kincs van"- figyelmeztetett.Működésbe hozták sokak fantáziájátA fosztogatás nagyon nagy problémát jelent, és az országban fellelhető műtárgyak gyakran pakisztáni műtárgypiacokon végzik. Morgan szerint jobb volna, ha a rendelkezésre álló eszközöket az ősi afgán kincsek védelmét szolgáló infrastruktúrára költenék.A Huffington Post amerikai hírportálon nemrég megjelent cikkében a szakértő Hehel Burdzsot, a Bamijántól nyugatra lévő hegyekben lévő középkori erődöt említette, amelynek az állapota rohamosan romlik. "Csak idő kérdése, és a tiltott kincsvadászat, a földrengések és a korszerűtlen régészeti módszerek nagyobb pusztítást fognak végezni, mint amilyenről a legelvakultabb képromboló valaha is álmodhatott" - fogalmazott.Az UNESCO hasonló aggodalmakat fogalmaz meg, és komoly összegekkel támogatja a bamijáni Béke Múzeumot, hogy segítse erősíteni Afganisztánban a kulturális örökség tudatát.Mindenesetre - akármi legyen is az oka - a bamijáni Buddhák nemzetközi érdeklődést keltettek, működésbe hozták sokak fantáziáját, a régészektől, építészektől, képzőművészektől és történészektől tömegével érkeznek az ötletek, hogy mit kell, lehet tenni a helyükkel.Az egyik nagy figyelmet keltő elképzelés Andrea Bruno olasz építészé, aki azt javasolja, hogy építsenek egy kis föld alatti szentélyt a nagy Buddha lábánál, hogy a látogatók közelről lássák és érzékeljék, milyen hatalmas a sziklába vájt üres fülke, amelyben egykor a szobor állt. Úgy véli, hogy a fülkéket meg kell őrizni a pusztítás emlékeként. "Ez egyfajta győzelem lenne a szobrok számára, és vereség azoknak, akik megpróbálták dinamittal még az emléküket is kitörölni" - húzta alá.Elképzelése alátámasztására azzal érvel, hogy a helyreállítás kulturális érzéketlenségről tanúskodna. "A muzulmánok itt hevesen ellenzik az emberábrázolást, a Buddhák helyreállítását a tálibokhoz nem tartozó afgánok is kihívásnak tekintenék. Udvariasnak kell lennünk" - fejtette ki.Nem pusztán vallási fatvaBert Praxenthaler ezzel szemben hisz abban, hogy a helyreállítás büszkévé tenné a vidéken élő síita muzulmán hazarákat, akiket a tálibok üldöztek."Nem pusztán vallási fatváról, a bálványok szétrombolásáról volt szó, hanem arról is, hogy lerombolják az emberek kultúráját, társadalmi hátterét és büszkeségét. A hazarák nagyra értékelik, hogy igyekszünk segíteni nekik a lerombolt Buddháikkal kapcsolatban" - mondta.Szerinte a helyreállítás a helyi gazdaságnak is jót tenne. A maradványok összegyűjtése már eddig is ötven embernek adott munkát, és segített abban, hogy a Bamijáni Egyetem hallgatói megismerjék az ősi kőfaragási technikákat."Itt többen házat építenek, és ha alkalmazzuk őket, tisztességes fizetést kapnak, ami komoly segítség nekik" - állította.Morgan, aki utoljára egy évvel ezelőtt járt a helyszínen, szintén úgy ítélte meg, hogy a helyreállítás népszerű a helyiek körében, akik számára a valaha sok turistát vonzó Buddhák jelentős bevételi forrást jelentettek."Bamijánban az az érzése az embernek, hogy szinte túl naivan lelkesednek a Buddhák helyreállításáért. Beszéltem olyanokkal, akik szeretnék, ha betonból csinálnák meg őket, amihez természetesen az UNESCO sosem járulna hozzá" - fedte fel.Azt azonban nem tudni, hogyan fogadnák az ország más részein a helyreállítást."Afganisztán a kultúrák nagy olvasztótégelye, de egy dolog, amiben nagyon sokan osztoznak, az az, hogy nagyon vallásosak. Bár lehetséges, hogy sok pap és egyházi vezető nem értett egyet vallási szobrok lerombolásával, újbóli felépítésük azonban egészen más dolog" - figyelmeztetett.
Kampány a rágómentes Budapestért
A tisztább, rágógumimentesebb peronokért és járdákért indult kampány Budapesten. Arra buzdítják az utasokat: használt rágógumijuk felragasztásával voksoljanak a 4-6 villamos megállóiban található szavazótáblákon.A rágózók szavazhatnak arról, hogy véleményük szerint ki lesz az Egyesült Államok új elnöke, valamint hogy a The Voice vagy az X-Faktor a jobb műsor. Egy táblára, a képek alatti téglalapokba összesen közel 400 rágó fér el. A táblákat november 6. után eltávolítják - közölte Koczka Máté PR menedzser hétfőn az MTI-vel.A sztarold.hu kampánya egyedülálló Magyarországon. Hasonló akciót Amerikában szerveztek, bár az amerikaiak arra voksoltak, amit nem szeretnek. A magyarok viszont a pozitív dologra, kedvencükre szavazhatnak. A kampány játszva neveli a fiatalságot arra, hogy a rágót ne köpje senki a földre - idézte a közlemény Debre Zsuzsának, a szervező szóvivőjének szavait.A szétköpdösött rágógumik világszerte problémát okoznak, és mindenhol próbálnak különböző módszerekkel harcba szállni ellene. A spanyolországi Marbellán 45 ezer használt gumit tüntettek el tavaly az utcákról, ami 30 ezer euróba került a városnak. Szingapúrban betiltották a rágózást, Hollandiában két művészeti iskola 4,5 méter magas rágógumiszobrot állított fel több ezer rágó felhasználásával. Londonban a rágógumi eltakarítása háromszor annyiba kerül, mint maga a rágó.
Svájc a világ leginnovatívabb országa
Változatlanul Svájc vezeti a világ országainak innovációs képességéről összeállított rangsort 77 ponttal - derül ki a BDI német iparszövetség és a Deutsche Telekom Stiftung tanulmányából.A második és a harmadik helyen Szingapúr és Svédország áll, a negyedik helyről Hollandia a hatodik helyre utasította vissza Németországot a most közzétett, a 2011-es adatok alapján felállított rangsorban.Az ötödik helyre az előző évben még tizedik Belgium tört előre, a hetediken pedig az Egyesült Államok áll, két helyet előrelépve.Az első tíz között még Finnország és Norvégia képviselteti magát. Finnország egy éve az ötödik volt a rangsorban, Norvégia pedig a hetedik.A listát az első felmérés idején, 2000-ben is Svájc vezette, Svédország pedig a második helyen állt. Az idei top tíz közül 2000-ben Szingapúr a hatodik volt a listán, Hollandia a tízedik, Belgium az ötödik, Németország a kilencedik, Finnország a negyedik, Norvégia pedig a tizenharmadik.2000-ben a legjobb tíz között volt még Kanada és Franciaország is, a hetedik, illetve a nyolcadik helyen.A 2011-es rangsorban Dél-Korea, Japán és Kína a tavalyival megegyező, sorrendben 18., 19. és 21. helyezést foglalja el.A kelet-európai országok közül csak Lengyelország képviselteti magát változatlanul 5 pontos értékeléssel, ami 2011-ben a 23., 2010-ben pedig a 25. helyezést biztosította számára a 28-as listán. A listát Brazília zárja nulla ponttal.2000-ben Lengyelország 10 pontos értékeléssel a 24. helyen állt a 9 pontos értékeléssel 25. Kína előtt.A rangsort a tanulmány készítői különböző súlyozással ellátott öt csoportba rendezett 38 egyedi innovációs indikátor alapján állítják össze. Az öt csoport gazdasági, tudományos, oktatási, kormányzati és társadalmi területeket ölel fel, amelyek lehetővé teszik egyes országok innovációs rendszerének egymással való összevetését.A világ országainak innovációs rangsoráról készített tanulmányt a BDI német iparszövetség (Bundesverband der Deutschen Industrie), a Deutsche Telekom Stiftung, a Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung ISI kutatóintézet, a Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) kutatóintézet és a maastrichti egyetem UNU-MERIT kutatóintézete állítja össze évi rendszerességgel.
Kártyapakli és sárgaréz óriáskerék, új bécsi szuvenírek
Sisi-hógolyó, Klimt-poszter és porcelán-lipicai helyett hamarosan az osztrák fővárosra jellemző dizájn-elemekre építő kártyapaklit vagy összerakható sárgaréz óriáskereket és kicsi Stephansdomot vihetnek haza az osztrák fővárosból a turisták. A Wien Tourismus ugyanis új Bécs-szuveníreket terveztetett hat európai ország dizájner-gárdájával.A European Home Run címmel megrendezett versenyre francia, spanyol, német, olasz, angol és svájci csapatok nevezték be 21. századi Bécs-szuvenír terveiket: köztük bécsi virágcsokor-képeslapot, forgó, zenélő tárolóedényt és levehető hímzéssel díszített levelezőlapot.A szakmai zsűrit az olasz Fomafantasma stúdió kártyajátéka nyűgözte le leginkább, amelynek grafikai megoldásaiban az osztrák főváros jellegzetességei bukkannak fel. A treff például egy Thonet-szék nádszövetére emlékeztet, míg a káró a Josef Hoffmannra oly jellemző négyszöget idézi. A jokerek pedig egy kávéházi pincért szimbolizálnak.A közönségdíjat a spanyol Hector Serrano kapta "Pop-up Vienna" sorozatáért: a sárgarézből készült lapocskákból Bécs látnivalóit - az Óriáskereket, a Schönbrunni Kastélyt, a Stephansdomot és a Secession épületét - lehet összeállítani.A kis szériában előállított Bécs-szuveníreket az Albertinaplatzon található turistainformációnál, valamint a MAK Designshopjában lehet majd megvásárolni - egyelőre azonban még nem tudni, mennyiért. A potenciális gyártókkal még folynak a tárgyalások.
Világhírű lett a 2-es villamos
A Duna-parti 2-es villamos bekerült a világ tíz legszebb villamosvonala közé a National Geographic Életre szóló utazások című könyvében megjelent tízes listán - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.A közlemény szerint a könyvben a 2-es villamos vonalát hetedikként említik, megelőzve a lisszaboni 28-as, az amszterdami 2-es, és a berlini 68-as villamos vonalát is. A lista egyébként impozáns, a tizedik helyén a lisszaboni 28-as áll, amelynek régi, hangulatos járművei szűk sikátorokon, utcácskákon kanyarognak piacok, éttermek, templomok mellett. A kilencedik helyezett, az amszterdami 2-es elhalad a királyi palotánál, a virágpiacnál, a nemzeti múzeumként emlegetett Rijksmúzeumnál, a Van Gogh Múzeumnál és a Vondelparknál, amely a holland főváros egyik legnépszerűbb parkja, tehát gyakorlatilag a holland város minden nevezetességénél.A pesti rakparton közlekedő villamosról a Gellért-hegy, a Budai vár és Parlament mellett a Duna szinte összes fővárosi hídja látható. Van, aki csak ezért ül fel rá, de sokszor választják a turisták is. Az idegenvezetők pedig rendszeresen szerveznek túrát - ahogy ők hívják - a panorámavillamossal.A BKK közleményében emlékeztet: a második világháború után létrejött vonal a pesti felső rakparton halad a Jászai Mari térről indulva s a Kossuth tér vonalában ér ki a Duna-partra, majd a Lánchíd alatt átbújva jut el a Duna-korzóra. Ezen a vonalon mindig egyedülálló látvány tárul az utazó szeme elé, hisz közvetlen közelről csodálhatja meg a magyar Parlament épületét, a Duna-korzót és a pesti szállodasort, valamint a budai panorámát, a Halász-bástyával, a Mátyás templommal és a Budai Várral.A vonal szépségét National Geographic ismeretterjesztő csatorna is felfedezte. A 2-es villamos a 7. a világ legszebb villamosainak listáján. A magyar vonal az első európai, ami felkerült a top 10-es listára. A 2-es villamos olyan vonalakat előzött meg mint például a lisszaboni sikátorokban kanyargó 28-as villamos, vagy az ameszterdami 2-es, ami szinte az összes nevezetesség mellett elhalad a holland városban.A 2-es villamos nem csupán turistalátványosság, hanem hosszú évtizedek óta a főváros mindennapjainak szerves része. "Különös büszkeséggel és örömmel tölt el bennünket ez az előkelő helyezés, amelynek még nagyobb rangot ad az, hogy ebben az évben ünnepeljük a budapesti villamos- és HÉV-közlekedés 125. évfordulóját" - áll a BK közleményében.A berlini 68-as tipikus külvárosi hangulatú vonal a német fővárosban, és a nyolcadik helyet kapta a listán a budapesti 2-es után. Hatodik a melbourne-i 96-os villamos, ötödik pedig a hongkongi villamos lett. A negyedik helyre sorolták a San Francisco utcáin zötyögő tuját, harmadik, ezzel dobogós a New Orleans-i, második pedig az egyik Seattle-i vonal. A lista élén a torontói 501-es vonal végzett, ami jelenleg Észak-Amerika leghosszabb villamosvonala.
Elkészült a Lánchíd park
Átadták a környezettudatos szellemben svéd támogatással megújult Lánchíd parkot Budapesten pénteken. A Lánchíd budai hídfőjénél Budapest legökóbb városi közparkja lesz, amit a Green Sweden/SymbioCity Program keretében valósítottak meg.A felújítás lényeges szempontja volt, hogy a régi parkrész értéknövelő felújításán túl a park bekapcsolódjon, részévé váljon a környék védett épített és természeti értékeinek, valamint használatra ösztönző, átgondolt, helyszínre szabott megoldásaival kövesse a környezettudatosságot hangsúlyozó szabadtér-építészeti trendet. Különös figyelmet fordítottak a víz- és tápanyagkörforgás biztosítására vízáteresztő burkolatok használatával, valamint az épített, burkolt elemek minimalizálásával. Ennek köszönhetően a területen semmi nem gátolja a csapadékvíz természetes körforgását.Az építés vezetője elmondta, hogy a tervezés során fontos szempont volt, hogy a park a lehető legjobban megtartsa a csapadékvizet is. Ennek érdekében például úgy végezték a földmunkát, hogy a korábbinál enyhébb lejtése legyen a területnek, a lefolyó csapadékot pedig a felső részhez tervezett sövénysor is segít majd megfogni. Emellett a pihenőket természetes ragasztóanyaggal összefogott gyöngykaviccsal borítják, melyek könnyedén átengedik a talajba a vizet. A parkban összesen 15 darab padot helyeznek el - ezeket a hazai svéd vállalatok ajánlották fel. A pihenőket vörösfenyővel borított járóutakon lehet majd megközelíteni a Lánchíd utca és a rakpart felől. A területre csak magyar őshonos növényeket telepítenek majd, például gyertyánt, borbolyát és gyöngyvesszőt.A fenntartható anyaghasználat szintén kiemelt szempont volt a felújítás során, ugyanis a parkban szinte az összes korábban ott lévő berendezési tárgyat és anyagot újrahasznosítottak vagy a parkon belül újra felhasználtak. A felújításnak köszönhetően a park nagy részét növényzet borítja, amely az emberi igényekre is reagál: megfelelő árnyas tartózkodó- és pihenőhelyeket is kínál, a gépkocsiforgalom által érintett helyeken a növényzet gondoskodik a zaj- és porszűrésről. A tervezett tér szerkezete a gyalogosforgalmi kapcsolatokat is rendezi, az átjárhatóságot erősíti.Az budai hídfőnél lévő parkban tartott ünnepségen Karin Olofsdotter, Svédország budapesti nagykövete elmondta: a park tökéletes példája egy olyan találkozóhelynek, ahol élvezhető a természet közelsége, a nagyvárosi forgatag hátrahagyása nélkül. Szólt arról is, hogy a fenntartható városfejlesztési programot 2010-ben indították, a cél pedig a zöld gondolkodásmód elterjesztése Magyarországon. A park 23 millió forintból újult meg, a megvalósításban a fővárosi önkormányzat, a svéd nagykövetség, a Svéd Kereskedelmi Kirendeltség és Magyarországon működő svéd vállalatok vettek részt.
Végső búcsú Lenintől
Metsző tekintet, összehúzott szemöldök, lépni készülő láb - a bolsevik forradalmár, Lenin bronzszobra Ulánbátorban valaha a Szovjetunió közelségét szimbolizálta.Az ikon már elszíneződött, és a kutya sem foglalkozik vele. Talapzata lassan az enyészeté, s manapság inkább eladásra szánt használt könyvek bemutatására használják. A dizájner ruhában járkáló mongol fiatalok valószínűleg nem fognak könnyet hullajtani érte, mikor eltávolítják, hogy árverésre bocsássák. A szovjet propaganda négyméteres relikviájáról Ulánbátor polgármestere, Bat-Uul Erdene hozta meg a döntést. Ő az egyike az eredeti 13 demokratának, akik segítettek 1990-ben a kommunizmus vértelen megdöntésében.A kommunisták már nem csupán a világ szemében, hanem saját embereik előtt is bűnösnek számítanak. Ezért gondolom azt, hogy el kell vinni innen a Lenin szobrot, mert az elnyomást fejezi ki - nyilatkozta Bat-Uul.Az 58 évvel ezelőtt felállított szoborért állítólag már két komoly vállalati érdeklődő is akadt, az egyik egy turista szervezet, amely már rendelkezik egy Sztálin szoborral is.A polgármester azon csodálkozott, hogy a szobor miképp maradhatott a helyén ilyen sokáig a szörnyű szovjet rezsim után. Durva rendszer volt - emlékezett vissza. A harmincas években két esztendő alatt mintegy 40 ezer embert veszítettünk el.1924-es halála után több ezer Lenin szobrot állítottak fel a volt szovjet érdekszféra államaiban, a legtöbbet azonban ledöntötték vagy beolvasztották, esetleg retro díszletnek használták fel a rendszer bukását követően.Az ulánbátori emlékmű vélhetően azért élte túl ilyen sokáig, mert az idősebb generáció még mindig úgy emlékszik vissza Leninre, mint aki támogatta Mongóliát az 1921-es függetlenségi harcában.Az új világrend azonban változásokat követel. A polgármester reméli, hogy egy új szobor is kerül a régi helyére. Bat-Uul a korábbi mongol kormányfőre, Amarra gondol elsősorban, akit 1941-ben végeztek ki az oroszországi Omskban.
Rendezvényközponttá alakult az 1. Terminál
Négy hónappal a bezárása után rendezvényközpontként nyitotta meg újra kapuit Ferihegyen az 1. Terminál.A Budapest Airport a korábbi elképzelésnek megfelelően az értékes épület állagmegóvása mellett döntött, így a terminál továbbra is használatban marad. A Terminal 1 Airport Event Center október 1-től rendezvényhelyszínként ad otthont céges- és magánrendezvényeknek.A vagyonkezelő Budapest Airport Zrt. már a záráskor kijelentette: a bezárásra ítélt épületnek továbbra is jó gazdája marad, az 1. Terminál kiváló állapotát továbbra is megőrizi, ennek keretében pedig meg kellett vizsgálni, milyen módon hasznosítható más célra a repülést szolgáló épület.A repülőtér üzemeltetője külső partnerek bevonásával létrehozta az Terminal 1 Airport Event Centert, amely lehetővé teszi az épület rendezvényhelyszínként való használatát céges- és magánrendezvények számára egyaránt.A felülről nézve egy repülőgép sziluettjét kirajzoló 1. Terminál közel kétezer négyzetméteren, három földszinti csarnokkal, hatalmas galériával és futópályára néző tetőterasszal várja vendégeit - talán nem is kérdés: a repülőtér közelsége, a Bauhaus stílusban megépített terminál Magyarországon páratlan lehetőséget nyújt a rendezvényszervezők számára.Az egyedülálló adottságok mellett több mint 400 autó parkolása lehetséges, emellett mozgáskorlátozott vendégek is akadálymentesen közlekedhetnek a terminál teljes területén. A Budapest Airport elképzelései szerint a terminálépület kivételes adottságaival elsősorban nagyobb létszámú, exkluzív rendezvényeknek szolgálhat helyszínéül, a gálavacsoráktól kezdve a konferenciákon, ügyféltalálkozókon át egészen az autó bemutatókig.Az 1. Terminál épületét filmforgatásokhoz is igénybe lehet venni, hiszen Európában szinte sehol sem lehet működőképes, de üres terminálon filmet forgatni. Ferihegyen viszont meg lehet spórolni a drága és egyedi díszletépítés teljes költségeit. Nem véletlen, hogy a népszerű Die Hard-sorozat 5. filmjének (A Good Day to Die Hard) egyes jeleneteihez háttérként az 1. Terminálra támaszkodott a gyártócég és a Mid-Atlantic Films mintegy négyszáz fős stábja. A főbb jelenetek a hangárok illetve a 2. Terminál előtt forogtak.Az ifjabb Dávid Károly tervei alapján 1939 megálmodott, majd 1950-ben átadott, ma már műemléki védelem alatt álló épület 2005-ben teljes felújításon ment keresztül, így maradéktalanul megfelelt naponta több ezer utas kiszolgálására. A Malév csődje nyomán azonban Budapest Airport egy sor költségcsökkentő lépés részeként május 30-án a teljes utaskiszolgálást áthelyezte a 2. Terminálra, így az 1. Terminál utasforgalmi területei azóta üresen álltak. A rendezvényközpont létrehozásával várhatóan újra megtelnek a repülőtéri épület várói, galériája és terasza."Büszkén mondhatjuk, hogy Magyarország, ha nem a régió egyik legkülönlegesebb rendezvényhelyszínét hoztuk létre a repülőtéri forgalmi előtér és a futópálya közvetlen szomszédságában álló korábbi terminálépületben" - mondta el Trencsén Andrea, a Budapest Airport légiközlekedési marketing és termékfejlesztési vezetője. Hozzátette: "Célunk, hogy az 1. Terminál minőségének megfelelően magas színvonalú rendezvényeknek adhassunk otthont."A Budapest Airport és partnerei 2012. október 25-én, kedden tartanak nyílt napot a rendezvény- és konferencia-szervező cégek számára az új Terminal 1 Airport Event Centerben. A tervek szerint az első önálló események, rendezvények akár heteken belül - menetrendszerűen megérkezhetnek a terminálra.
Elkészült az Eurovelo Kassa és Sárospatak között
A Zemplén környéki szlovák és magyar települések konzorciuma 2010. szeptember 22-én kezdte meg a 11. sz. Eurovelo kerékpárút Kassa-Sárospatak közötti szakaszainak kiépítését. A beruházással az egyik leghosszabb, a North Cape-et Athénnal összekötő európai kerékpáros főút újabb része épült meg. A projekt az Európai Unió Magyarország-Szlovákia Európai Területi Együttműködési Programjának közel 1,7 millió Eurós támogatásával valósult meg.Zemplén környéki szlovák és magyar települések továbbá a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 2008 nyarán kezdeményezték a közös fejlesztéssel megvalósítandó európai kerékpáros főútvonal hiányzó szakaszainak kiépítését. A beruházás során elkészülő szakaszok korábban elkészült kerékpárutak összekapcsolásával a Zemplén gyönyörű tájain haladnak át és megteremtik a kerékpáros összeköttetést két nagy múltú város és a számtalan turisztikai élményt kínáló települések között.A projekt kiemelkedő jelentőségű mind az európai, a magyar és a szlovák kerékpáros fejlesztések között is. Egyaránt szolgálja a helyi és nemzetközi kerékpáros turizmus dinamikus fejlődését, a több százezres térségi lakosság biztonságos és kényelmes kerékpáros közlekedési és rekreációs szabadidő eltöltési igényeit, továbbá a határmenti közlekedési és gazdasági kapcsolatok erősödését.A támogatott projekt keretében csaknem 12 km kerékpárút, 2 km kerékpársáv épült meg és 27,5 km kisforgalmú közút került kitáblázásra. Az utak mellett 3 kerékpáros pihenő is létesült és több mint 100 irányító tábla segíti a tájékozódást. Az új útszakaszokkal létrejövő összefüggő gerincút hossza 72 km és közvetlenül 18 települést érint. A projekt teljes költségvetése közel 2 millió Euro, melyhez csaknem 1,7 millió Euro támogatást nyújtott az Unió és mintegy 200 ezer Euro támogatást a partner államok. 100 ezer Euro önerőt az összefogásban részt vevő önkormányzatok biztosítottak.
Nincs többé fagyizás a Spanyol-lépcsőn
Huszonöttől ötszáz euróig terjedő összeggel bírságolják meg a Róma történelmi városközpontjában az utcán pihenő vagy étkező személyeket a főpolgármester rendelete értelmében.Az utcai szendvicsevés ellen harcol Gianni Alemanno - kommentálta az olasz főváros főpolgármesterének intézkedését a La Repubblica római napilap.Az újság szerint naponta tízezreket lehet megbírságolni, hiszen a Róma műemlékeit látogató olasz és külföldi turisták Bernini barokk szökőkútjainak peremén, a Spanyol-lépcső fokain, a Navona tér padjain és a Forum Romanum romjain pihennek meg. Itt isznak vizet vagy üdítőt, itt fogyasztják el otthonról hozott vagy az utcán vásárolt szendvicset.A római kereskedők elsőként mondtak igent a "fapados turisták nevelésére". Alemanno döntését üdvözölte Viviana Di Capua, a Róma központjában élők egyesületének vezetője, aki szerint elfogadhatatlan volt, hogy az UNESCO által védett római centrumban "leginkább kirándulókra emlékeztető tömeg táborozzon le"."Rómában a turisták gyakran érzik úgy, hogy azt csinálhatnak, amit akarnak. Úgy viselkednek, ahogyan Párizsban vagy Berlinben sohasem tennék" - hangoztatta Di Capua.Alemanno "látványos, de teljesen felesleges" rendelkezése ellen a Radikális Párt és az Olasz Zöldek képviselői tüntetőleg hatalmas szendvicset fogyasztottak el a Pantheon előtti téren. A rendőrség jegyzőkönyvet vett fel.Az olasz sajtó arra emlékeztetett, hogy a velencei Szent Márk téren se lehet enni és inni. Hostessek szólítják fel az embereket, hogy máshol pihenjenek meg. Firenzében a dóm lépcsőin pihenő turisták elmozdítása a közlekedési rendőrök feladata. Bolognában egyenruhás és civilbe öltözött rendőrök biztosítják, hogy a turisták megfelelően viselkedjenek. A dél-olaszországi Bari városközpontjában is betiltották az utcai evést-ivást.