Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Kitiltanák a business osztályról a gyerekeket
Egy friss felmérést szerint az üzleti utazók 3/4 része kitiltaná a repülőgépek business osztályáról a 18 évesnél fiatalabb utasokat, mivel zavarja őket a gyerekek jelenléte.A felmérést a napokban kezdődő londoni Business Travel & Meetings Show szervezői végezték 1000 brit üzleti utazó megkérdezésével. Arra a kérdésre, hogy mi zavarja őket a legjobban, amikor business osztályon utaznak, az üzletemberek 74%-a azt nyilatkozta, hogy a gyerekek. 18%-uk azon háborog, hogy olyan turisták mellett kénytelenek néha ülni, akik ingyenes upgrade-et kapnak turistaosztályú jegyükhöz, miközben ők teljes árú jegyet fizettek. 15%-uk úgy véli, megérdemelnék, hogy jobban elválasszák őket a turistaosztályon utazóktól. 12%-uk szerint előfordul, hogy első osztályú tarifát fizetnek, mégis turistaosztályú szolgáltatásban részesülnek.Egy üzleti utaztatással foglalkozó újságíró, Dave Richardson így vélekedik a kérdésről: "Határozottan úgy gondolom, hogy jó ötlet a csak felnőtt utasok számára fenntartott kabin a népszerű útvonalakon, és arra is lehet megoldást találni, hogy a családok is együtt utazzanak. Az interkontinentális járatokon főleg az olyan innovatív légitársaságok jöhetnek szóba, mint a Virgin Atlantic, az Emirates vagy az Etihad. Számos légitársaság flottájában még évekig ott lesznek a B747-esek, azoknak a felső szintjét fenntartani csak felnőtt utasoknak nem okozhatna különösebb logisztikai problémát a légitársaságok számára. Ráadásul a legtöbb szállítónál a B747-esek alsó szintjén is vannak business class ülések, amelyeket a családos utazók használhatnának."A kiállítás rendezvényigazgatója, David Chapple is egyetért azzal, hogy az üzleti utazók, akik extra összeget fizettek azért, hogy kényelmesen utazzanak, dolgozni és aludni tudjanak a fedélzeten, frusztrálónak találják, ha gyerekek zavarják meg a nyugalmukat. "El kell fogadni a tényt, hogy a családos és az üzleti utazóknak eltérő elvárásaik vannak a légi utazásokkal kapcsolatban. A vasúttársaságok egy része már bevezetett ún. "Csendes zónákat" a járatokon, most itt az ideje, hogy a légitársaságok is foglalkozzanak a jelenséggel."
Feltárják a világ legnagyobb, jég alatti tavát
A szentpétervári Arctic and Antarctic Research Institute kutatóintézet orosz tudósai bejelentették, hogy már öt méterre megközelítették a Vosztok-tavat, hetekig tartó fúrás után. Bár a mínusz 40 fokos antarktiszi tél miatt el kellett hagyniuk a Vosztok kutatóbázist, amint a sarkvidéki nyár beköszönt, befejezik a fúrást, és nekiállnak feltárni a világ legnagyobb, jég alá zárt tavát.A Vosztok-tó létezését már a hetvenes években, brit kutatók radarkísérletei alapján feltételezték, de csak 1993-ban igazolták műholdas mérésekkel, hogy valóban egy hatalmas, édesvizű tó van a kelet-antarktiszi jégpáncél alatt, közel 4000 méteres mélységben. A tó 250 km hosszú, és 50 km széles, a világ 16. legnagyobb tava, területe a Balaton 26-szorosa, a legmélyebb részein 1000 méter mély.15 millió éve került a jég csapdájába, azóta a külvilágtól hermetikusan el van zárva. A geológusok elmélete szerint a Föld geotermikus energiája akadályozza meg, hogy a tó vize belefagyjon a sarki jégtakaróba. A mélyben óriási a nyomás (a felszíni 350-szerese), és a tó vize erősen túltelített oxigénnel és nitrogénnel: a két gáz koncentrációja ötvenszerese a tipikus felszíni édesvizekében mérhetőnek.A tudósok izgatottan várják, milyen létformák alakultak ki a tó extrém körülményei között, a napfény teljes hiányában a több millió éves izoláltság alatt. A Vosztok-tó környezete hasonlít leginkább a Marson vagy a Jupiter Európa nevű holdján tapasztathatókéhoz, így a kutatók szerint a vízben talált létformák jó kiindulópontként szolgálhatnak a földön kívüli életet kereső asztrobiológusoknak.Az Antarktisz jege alatt közel 150, a külvilágtól elzárt tavat fedeztek fel eddig a tudósok, a Vosztok-tó az eddig ismertek közül a legnagyobb és a legmélyebben fekvő.
Kizárta a másodpilótát a stockholmi járat szunyókáló kapitánya
Elszunyókált a SAS egyik járatának kapitánya, a vécére ment másodpilóta nem tudott bejutni a pilótafülkébe.Legalábbis addig nem, amíg a fáradt kapitány magához nem tért teljesen. A járat Koppenhágából tartott Stockholm felé, amikor a kapitány szeme leragadt. Az első tiszt egy darabig próbált bejutni a fülkébe, mire társa eszmélt és kinyitotta az ajtót.A kapitány a SAS belső jelentése szerint 3 és fél órát aludt előző éjjel, reggel 05.20 órakor vette fel a szolgálatot, és az aznapi, 5 menetrend szerinti, skandinávián belüli járatából a negyediket repülte. A rövidke álmából nehezen magához térő pilóta előző járatát maga mögött hagyva egy MD80-ból ült át egy Boeing 737-800-as típusba, így kábán először rossz helyen kereste az ajtónyitó gombot.Az eset ideje alatt a robotpilóta "biztos kézzel" vezette a gépet. Az elszundító kapitány ellen nem indítottak eljárást - írja a norvég VG Norge című online híportál.Björn Granviken, a SAS repülési igazgatója megerősítette a hírportál értesüléseit. Az igazgató kifejtette: a napi 700 járatot indító SAS-nál történelmi távlatokban egyedi esetről beszélnük, mely nem reprezentatív jellegű, a SAS magas repülésbiztonsági színvonalát nem veszélyezteti.Granviken hozzátette: a személyzet bármely tagjának bármikor jogában áll következmények nélkül magát repülésre alkalmatlannak nyílvánítani fáradtság, betegség miatt. A SAS-nál a hatóságok által előírt heti 60 óra helyett a pilóták csupán 47,5 órát repülnek.
Ne blicceljenek Berlinben, különben...
Április elsejétől, másfél évtizedes kihagyás után, újból lesznek kalauzok a berlini tömegközlekedési járműveken.A lépésre a bliccelők emelkedő száma késztette a német főváros közlekedési vállalatát, a BVG-t. Tavaly az ellenőrök éves átlagban az utasok 4,7 százalékát voltak kénytelenek megbírságolni érvényes utazási igazolvány vagy menetjegy hiányában. A német vasúttársaság (DB) tulajdonában lévő városi gyorsvasút (S-Bahn) járatain valamivel jobb a helyzet: itt csak 3,45 százalék volt a potyázók aránya. A két cégnek együttesen így is kétszámjegyű milliós veszteséget okoz évente a bliccelés.A jelenlegi gyakorlat az, hogy civil ruhás ellenőrök (külső cég alkalmazottai) fésülik át a szerelvényeket: az ajtók csukódása után előkapják kitűzőjüket és jegyeik, bérleteik felmutatására szólítják fel az utasokat. Előszeretettel "vadásznak" áldozatokra az U1, U6 és U8 földalattin. Ezeken a vonalakon az átlagot jóval meghaladó arányban utaznak potyázók. A terv szerint áprilistól a BVG saját, egyenruhás alkalmazottai teljesítenek majd szolgálatot a földalattin (Berlinben 9 vonal van), buszokon és a keleti városrészben közlekedő villamosokon. A 600 BVG-dolgozót egy külső cég 120 embere egészíti ki. Feladatuk lesz a jegyek, bérletek ellenőrzése mellett az is, hogy információkkal szolgáljanak az utasoknak, egyúttal fokozva az utazóközönség biztonság- és komfortérzetét. Sajnálatos módon az utóbbi időben a berlini járműveken megszaporodtak az erőszakos kéregetők, zenélő koldusok, alvó vagy elkábított csecsemővel a karjukon kolduló (külföldi) nők. Gyakoriak a verekedések is, amelyeknek résztvevői többnyire bevándorló családok bandákba verődött gyerekei közül kerülnek ki.A BVG január elsejétől megemelte a díjszabását: a havi bérlet 72-ről 74 euróra drágult. Igaz, ez nem arcképes, tehát átruházható, sőt este 8 óra után, valamint szombat-vasárnap és ünnepnapokon két személy utazhat vele. Az egyszerű vonaljegy, amely átszállásra is jogosít (de visszaútra nem), és 2 órán keresztül érvényes, a tavalyi 2,10 euró helyett 2,30 euróba kerül. A négydarabos jegyfüzet ára 8,20 euró. Érvénytelen jeggyel történő utazás esetén 40 euró a bírság, visszaesők nem kerülhetik el a följelentést - ebben az esetben már jóval keményebb pénzbüntetés vár rájuk. Aki nem fizet, azt akár elzárásra is ítélheti a bíróság. (MTI)
Maskarás tömeg Köln utcáin
A kölniek számára a tavasz mindig varázslatos meglepetéseket rejt, hiszen ekkor kerül megrendezésre a híres kölni karnevál. A gyakran "ötödik évszakként" emlegetett karneváli időszak 2011-ben március 3-9. között várja vendégeit, hogy elkápráztassa őket mesebeli világával. A karneválok szerelmeseinek szinte kötelező ellátogatniuk Kölnbe, hiszen a vidám hangulatú felvonulások, bálok és egyéb mulatságok évente közel 1 millió turistának nyújtanak felejthetetlen élményt.A kölni karnevál 1823-ig visszanyúló hagyományokkal rendelkezik. Az egyhetes mulatság ünnepélyes megnyitójára 2010. március 3-án, 11 óra 11 perckor kerül sor az óvárosi Alter Markt-on. Ezen a napon a hölgyek egész nap díszes jelmezt viselnek. Nem kétséges, hogy a karnevál csúcspontja idén március 7-én lesz, amikor a hagyományok szerint megtartják a Rózsák Hétfőjét. Ezen a napon egy hatalmas, 12.000 fős felvonuláson vehetünk részt. A látványos tömeget 500 ló és több, mint 100 karneváli kocsi és zenekar gazdagítja.Március 8-án szintén izgalmas látnivalóban lesz része a látogatóknak, ugyanis ekkor a jelmezbe öltözött karneváli társaságok Köln külvárosának utcáin bolondoznak végig, a közönséget szórakoztatva. Aznap éjjel pedig sor kerül az ilyenkor tradicionálisan megrendezett hatalmas szalma figura elégetésére, ezzel jelképesen megsemmisítve a karneváli "őrült" napok bűneit. A többnapos mulatság Hamvazószerdán, március 9-én ér véget: ekkor mindenki egy hagyományos, ínycsiklandó halból készült vacsorával ünnepli a karnevál végét, melyet minden étteremben és pubban felszolgálnak ilyenkor a városban. Kiváló alkalom lehet ez a nap arra is, hogy ellátogassunk a Karnevál Múzeumba, mely a kölni karnevál fejlődésének izgalmas történetét mutatja be a kezdetektől napjainkig.A Germanwings légitársaságnak köszönhetően a magyar utazók is egyszerűen eljuthatnak a márciusi vigadalomba: a légitársaság napi járatokat közlekedtet Budapest és Köln között. Jegyek és szállás a www.germanwings.com honlapon foglalhatók.
Ausztrál postahivatal nyílt a Déli-sarkon
Megkezdte működését Ausztrália első déli-sarki postahivatala a jeges kontinens egyik népszerű turistacélpontjának szomszédságában. Sir Douglas Mawson (1882-1958) ausztrál felfedező és geológus 1911 végén indult el szülőhazájából a Déli-sarkvidék felfedezésre. Egy évvel később érte el a jégrengeteg keleti részén elterülő Commonwealt-öböl egyik sziklás részét, amelyet Cape Denisonnak nevezett el. Az expedíció során számos kunyhót emeltek a környéken, amelyek később életmentőnek bizonyultak a felfedezők számára, akik ezekben vészeltek át egy hirtelen lecsapó második téli időszakot egészen a kalandtúra végét jelentő 1914-ig. "Mivel rengeteg turista érkezik ide évközben és a bélyeggyűjtők részéről is hatalmas az érdeklődés, ezért egy lépéssel tovább szerettünk volna menni a százéves évforduló alkalmából és felépíteni a saját postahivatalunkat a helyszínen" - mondta el a Reuters hírügynökségnek Rob Easther, a Mawson Kunyhók nevű alapítvány expedíciókért felelős ügyvezetője.A Cape Denison-i postahivatal egyelőre csak ideiglenes épületet kapott a túlélő kunyhókat felújító alapítvány lakónegyedében. Az intézmény csak néhány hétig üzemel a déli félteke nyári időszakában, a lepecsételt levelek minden szezon végén Ausztráliába kerülnek, ahonnan hagyományos úton továbbítják őket a címzettekhez. A nyitószezonban 150 turista érkezett a helyszínre, ahol speciális kiadású bélyegek várták őket és a megcímzett borítékokat egy műanyagdobozba kellett beledobniuk. Mielőtt azonban a vállalkozó szellemű látogatókkal megpakolt két tengerjáró befutott volna a jégbirodalom kikötőjébe, már nagyjából ötszáz, mindenre elszánt bélyeggyűjtő kereste fel levélben a postahivatalt a különleges postabélyegek reményében.A postamesteri feladatokat ellátó David Tingay kutatónak egyebek között az időjárási viszonyok feljegyzéséről és a kommunikáció koordinátori feladatokról is gondoskodnia kellett. "Amit egyáltalán nem vettünk számításba előzőleg, hogy a pecsét tintája milyen nehezen szárad itt" - osztotta meg a tapasztalatait Tingay. "A tinta sem a bélyegzőkre nem akart tapadni, sem a borítékon nem tudott rendesen megszáradni. A központi fűtéssel ellátott nagy postákon ez persze nem jelent problémát" - mondta.
Hold-körüli utazásra a indulhatnak az űrturisták
Valaki már jegyet váltana a Hold-körüli utazásra, de ehhez előbb módosítani kell a Szojuzokat. Alekszej Krasznov, a Roszkoszmosz állami űrkutatási ügynökség humán űrhajózással foglalkozó illetékese szerint az utazásnak nincs műszaki akadálya.Az űrturizmussal foglalkozó amerikai Space Adventures bejelentése után Alekszej Krasznov a Rosszija 1 tévéadónak megerősítette, hogy a Szojuzokkal megkerülhető a Hold. A Space Adventures már talált is egy érdeklődőt, aki kész 150 millió dollárt fizetni a menetjegyért.Krasznov szerint a tervezett utazáshoz némileg módosítani kell a Szojuz űrhajókat, amelyeknek a pályájukon többször össze kell majd kapcsolódniuk vontatóegységekkel ahhoz, hogy három emberrel eljussanak a Holdig és vissza.Az űrturizmusra is felhasználható Szojuzt a Roszkoszmosz illetékese szerint valamikor 2013 végén, 2014 elején építik meg. Ezen egy űrhajós lesz majd a parancsnok, és két űrturista utazhat vele.Korábban már bejelentették, hogy kettőről négyre kellett növelni az évente gyártott Szojuzok számát, mert a Nemzetközi Űrállomás személyzetének létszámát háromról hatra emelték. Még így is le kellett azonban tenni átmenetileg az űrturizmusról. Eddig hét civil járt az űrállomáson a Szojuz űrhajókkal, és nem hivatalos információk szerint az első 20, az utóbbiak 35 millió dollárt fizettek. A magyar származású Charles Simonyi volt eddig az egyetlen, aki kétszer járt az űrállomáson.Krasznov szerint azonban az űrturisták közül soknak megtérült az utazás borsos ára egyebek mellett reklámokból és könyvek kiadásából.
Egyiptom: utazásra nem javasolt
Felgyorsultak az események Egyiptomban, a külügy vasárnap óta már az utazásra nem javasolt országok közt tartja számon az észak-afrikai országot.A Külügyminisztérium különösen a tüntetések helyszíneit, Kairót, Alexandriát, Luxort és Szuezt nem javasolja illetve kéri az utazás elhalasztását, de ha valakinek mégis muszáj Egyiptomba utazni, kerülje a demonstrációkat. A hadsereg a hétvégén már lezárta a gizai piramisokhoz vezető utakat is.Az ötödik napja tartó belpolitikai események hétvégén odaáig jutottak, hogy lemondott a regnáló kormány, ugyanakkor a tüntetők által megdönteni kívánt Hoszni Mubarak elnök helyén maradt, és az új kormány megalakítására a lemondott kormány polgári repüési miniszterét, Ahmed Safikot jelölte ki. Ezzel további elégedetlenséget váltott ki a tömegekből és az ellenzéki vezető Mohammed el Baradeiből, aki korábban a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség főigazgatója volt. A Külügyminisztérium tájékoztatása szerint magyar állampolgárok lapzártánkig még nem keresték meg hazánk egyiptomi nagykövetségét azzal, hogy bajba jutottak volna. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) pedig arról tájékoztatta az MTI-t, hogy egyelőre nincsenek tömeges útlemondások; a szervezett utak elsősorban a Vörös-tenger partján fekvő nyaralóhlyekre indulnak, melyek távol esnek a tüntetések által leginkább érintett nagyvárosoktól. Az Index a BBC-re hivatkozva arról számolt be, hogy Hurghadában kifogyóban az üzemanyag a benzinkutakon, illetve ellátási gonddal küszködnek az élelmiszer üzletek is.Több külföldi és magyar utazási iroda függesztette fel egyiptomi útjait. Míg több légitársaság - Lufthansa, Air Berlin, Delta Airlines - ritkította, vagy határozatlan időre felfüggesztette kairói járatát, addig az Austrian Airlines és a Fly Niki forgalma késésekkel ugyan, de zavartalan. Budapestről jelentős késéssel - 15.45 helyett 21.09 - indult az Egypt Air kairói járata, illetve vasárnap éjjel több, mint egy órás késéssel, de elindult a Travel Service Taba-ba repülő charter járata is. Az Egypt Air késéseihez hozzájárul a deléután 4 és reggel 8 között életbe léptetett kijárási tilalom, mely miatt a járatok nem is tudnak időben felszállni a célrepülőterek felé.(Turizmus Online, MTI, Index)