Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
E-book
LondonSztaricskai Tibordocument.write('London - E-book');mini-útikönyvLondon, Európa legnagyobb városa, méltán rászolgál a "globális falu" elnevezésre. Kevés város létezik a világon, ahol annyi náció élne együtt, mint itt. A látogatónak gyakran az az érzése, hogy épp az angolok vannak a legkevesebben, és hogy csak a grandiózus épületek emlékeztetnek arra, hogy ez a város volt valaha a Brit Birodalom központja. Az indiai éjjel-nappalik, a Notting Hilli karibi karnevál, a kínai újév ünneplése a Kínai Negyedben, a fekete utcai zenészek ugyanúgy hozzátartoznak a városhoz, mint az őrségváltás a Buckingham Palota előtt, a zárás előtti harangozás a pubokban vagy a szombati krikett. Ez talán kicsit furcsa lehet az először idelátogatóknak, de pont ezért is érezheti magát otthon az ember.Mikor menjünk Londonba?Londonba szinte bármikor érdemes ellátogatni, hiszen az időjárás változékonysága miatt ugyanúgy lehet kellemes időnk télen, mint nyáron is. Nyáron általában ritka az otthon megszokott kánikula, de néha a magas páratartalom miatt szinte kibírhatatlan is lehet. Télen ritkán van nagyon hideg, inkább a szél és eső teheti tönkre a városnézést. A legjobb időszak talán a szeptember-október és az április-május, mert ilyenkor kevesebb a turista, a szállodák is olcsóbbak, és az időjárás is viszonylag kellemes. Az ünnepnapokat érdemes elkerülni, mert ilyenkor drágábbak a szállodák, bár aki teheti, próbálja meg valamelyik fesztiválja alatt felkeresni a brit fővárost.Mit vigyünk magunkkal?A szükséges okmányok és biztosítás mellett, egy londoni út előtt legtöbben még nyáron is esőkabátot és meleg ruhát csomagolnak, amelyekre a szeszélyes időjárás miatt szükségünk lehet. Emellett érdemes túracipőt és kényelmesebb ruhát vinni, ha városnézést tervezünk. Mivel Londonban minden kapható és szinte nincs olyan szolgáltatás, amelyet ne tudnánk igénybe venni, azt hogy mit vigyünk magunkkal leginkább pénztárcánk szabja meg. Ha mégis azt gondoljuk, hogy valami - elsősorban gyógyszer - mégsem vagy csak nehezen található meg, inkább csomagoljuk be, hiszen nem érdemes keresgéléssel az időnket tölteni. Utazás előtt mindenképpen írjuk fel útiokmányaink, fizetőeszközeink számát, valamint a fontos címeket és telefonszámokat, és készítsünk fénymásolatot róluk. Ha tudjuk, szkenneljük be és küldjük el ezeket ingyenes, bárhonnan hozzáférhető e-mail címünkre.Beutazási feltételekA Nagy-Britanniába utazó magyar állampolgároknak nincs szükségük vízumra 90 napnál rövidebb idejű tartózkodás esetén. Most már mi is használhatjuk az EU állampolgárok részére fenntartott sorokat. A belépés most már személyigazolvánnyal is lehetséges, de csak a legújabb műanyag kártyás személyivel, vagy természetesen útlevéllel.Utazás LondonbaAz út autóval Magyarországtól Londonig körülbelül 24 órát vesz igénybe és leggyorsabban a francia kikötőkig, Calais-ig vagy Boulogne-ig a Budapest-Bécs-Passau-Nürnberg-Mannheim-Saarbrücken-Reims autópályán juthatunk el, de a La Manche-csatornán átkelhetünk a belgiumi Ostende-nél is. Akinek több az ideje, de kevesebb a pénze, igénybe vehet autós utasközvetítőket is, bár Londonba elég ritkán indulnak autók. A Volánbusz heti három-négy alkalommal indít Eurolines busz járatokat Londonba. Az út kb. 24 óráig tart. Londonba repülővel eljutni ma már nemcsak a leggyorsabb, de talán a legolcsóbb is. A"fapados" légitársaságok megjelenése Budapesten és a magyar határközelében található külföldi nagyvárosokban (Graz, Bécs, Pozsony) a Malévotés a British Airways-t is árainak jelentős csökkentésére kényszerítette.Ma már 15-30 ezer forint közötti összegért repülhetünk a brit fővárosba,igaz a fapadosok esetében kicsit többe kerül a városba jutás, dealacsonyabb a reptéri illeték, mint a London közeli reptereken leszálló Malévés British Airways esetében. Vonattal eljutni Londonba ma már drágább, mintrepülővel, és jóval hosszabb ideig tart, mert Párizsban át kell szállnunk. Vonattal igazán akkor éri meg Londonba utazni, ha Interrail bérletet váltunk, amely korlátlan számú utazásra jogosít 22 napon, 1, 2 vagy 3 hónapon belül.Egészség, betegségLondonban egészségünket valószínűleg semmi sem fenyegeti. A csapvíz iható, és kicsi az esélye annak, hogy valahol ételmérgezést kapjunk. Baleset vagy megbetegedés esetén érdeklődjünk a szállodánkban a legközelebbi orvosról vagy kórházról, vagy hívjuk fel a 100-as telefonszámot. A kisebb sürgősségi ellátás általában ingyenes, de nagyobb baj esetén jobb, ha van biztosításunk az igen drága egészségügyi ellátás és a magas hazaszállítási költségek miatt. Amennyiben éjszaka hirtelen szükségünk van orvosra, a 24 órás ügyeletet biztosító kórházakhoz fordulhatunk, vagy hívjuk a mentőket a 999 vagy 112-es számon.Ha megfázás vagy enyhébb panaszok esetén gyógyszerre van szükségünk, akkor a szinte minden kerület főutcáján megtalálható Boots vagy SuperDrug drogériákat, vagy a szupermarketeket keressük fel. Aki rendszeresen szed valamilyen gyógyszert, annak tanácsos magával vinnie, mert az nemcsak olcsóbb lehet Magyarországon, de nem is biztos, hogy megtalálja kinti megfelelőjét.Dohányozni a legtöbb nyilvános helyen tilos, amelyre gyakran No smoking felirat is figyelmeztet, illetve csak az arra kijelölt helyen engedélyezett. Ma már talán csak a pubok azok a helyek, ahol a dohányzás elfogadott, de azokban is külön jelölik a dohányzó és nemdohányzó helyiségeket.Elektromos áramNagy-Britanniában 230/240 voltos, 50 Hz-es az áram, így semmilyen problémát nem okoz a Magyarországról hozott elektromos készülékek működtetése. Az eltérés a dugók és konnektorok alakjában van, így érdemes adaptert vásárolni néhány fontért, amelyet nemcsak a londoni reptereken, de a legtöbb műszaki cikket árusító boltban is megtalálunk.Elveszett csomagHa véletlenül valamelyik közlekedési eszközön hagynánk csomagjainkat, akkor a Baker Street-i Lost Property Office-ban érdeklődhetünk személyesen hétköznap 9.30 és 14.30 között (Baker Street, London W1 5RT, FBaker Street) vagy telefonon hétköznap 8.30 és 16 óra között a 0845 330 9882 számon. A vonaton hagyott dolgainkról a vasútállomáson érdeklődjünk.EseményekAnnak ellenére, hogy Nagy-Britanniában más európai országokhoz képest kevés a hivatalos ünnepnap, London mégis bővelkedik mindenféle történelmi és más emléknapokban, fesztiválokban és érdekes ceremóniákban. Aligha van olyan látogató, aki ne menne el megnézni a Buckingham-palota előtti őrségváltást, vagy ne fotóztatná le magát a Whitehallnál őrséget álló lovas katonákkal. Londonban szinte minden hónapban történik valamilyen érdekes esemény és rengeteg a kiállítás.ÉtkezésLondon ugyan nem a világ gasztronómiai fővárosa, de akik szeretik a nemzetközi konyhát, azok a világ szinte minden konyháját kipróbálhatják. Különösen sok olasz, görög, török, arab, francia, indiai, kínai, dél- és kelet-ázsiai étterem található a városban, de az amerikai és afrikai konyha is igen szép számmal van képviselve. A vegetáriánusok is jóval több étterem közül választhatnak, mint nálunk, és egyre népszerűbbek az organikus vagy bioalapanyagokat használó éttermek. Az étkezés Londonban nem olcsó, de a méregdrága luxuséttermek mellett számos lehetőség nyílik a gasztronómiai élvezetekre. A piacok ételpultjai, az egyszerű kifőzdék, a családi éttermek vagy akár a pubok is gyakran kínálnak ízletes ételeket elfogadható áron. Ha étterembe nem is jutunk el, egy pubba mindenképpen érdemes beülni.Fotózás, VideózásLondonban a fotózáshoz és videózáshoz minden szükséges dolgot be tudunk szerezni. Fényképeket előhívni mindenütt lehet, és alig kerül többe, mint itthon. Aki digitális kamerát visz, az a fotóboltokban vagy esetleg az internetes kávézókban tudja képeit CD-re írni. A fotózást szabadban nagyon ritkán korlátozzák, inkább a képtárakban fordul elő, hogy a képek megóvása érdekében azt megtiltják, illetve hogy a fotózásért vagy videózásért külön díjat kell fizetni. A brit videók szintén PAL rendszerűek, így ha kint felvételt készítünk a TV-ből, azt minden gond nélkül le tudjuk itthon játszani. Videokazetta vásárlásakor is bizonyosodjunk meg, hogy azok PAL rendszerben lettek felvéve. A Londonban vásárolt DVD-k lejátszása sem fog gondot okozni, mert Nagy-Britannia is a 2-es régióba tartozik.Gyerekkel LondonbanLondonban gyerekeink biztosan nem fognak unatkozni, mert számos múzeumot és kiállítást is úgy terveztek, hogy az számukra minél érdekesebb legyen. A gyerekek 15-16 év alatt általában 20-50 százalékos kedvezményben részesülnek a belépők és közlekedési bérletek árából, míg 5 év alatt ingyen nézhetik meg a legtöbb látnivalót és díjtalanul használhatják a közlekedési eszközöket is. Gyerekes családok sokat spórolhatnak a családi belépőkkel, amelyek két felnőttre és két vagy három gyerekre vonatkoznak. Londonban számos étterem kínál gyerekmenüt, biztosít gyerekeknek való széket és evőeszközöket is, és akár gyerekprogramokkal is várják a családokat.IdőLondonban általában egy órával később van, mint Budapesten, de a nyári időszámításra, illetve az arról való átálláskor előfordulhat, hogy a londoni idő megegyezik a budapestivel.KapcsolattartásLondonban szinte mindenütt találhatunk nyilvános telefonokat (public phones). A legtöbb telefon érmével, telefonkártyával és hitelkártyával is működik. Telefonkártyát szinte mindenütt lehet kapni. Nemzetközi hívásokat (international call) számos szolgáltatón keresztül kezdeményezhetünk. Olcsón telefonálhatunk a szinte minden éjjel-nappaliban árusított nemzetközi hívókártyákkal, amelyek 3, 5, 10 és 20 fontos címletekben kaphatók. Akik hosszabb ideig tartózkodnak Londonban, azoknak érdemes csatlakozni valamelyik olcsó nemzetközi hívásokat biztosító szolgáltatóhoz, amelyek vonaldíj nélkül, és csak az adott forgalomra számláznak a British Telecomnál jóval olcsóbban. Amennyiben mobiltelefonunkat szeretnénk használni, azt minden gond nélkül megtehetjük, hiszen minden magyar szolgáltatónak van roaming szerződése a brit szolgáltatókkal. Aki azonban olcsóbban és gyakran szeretné használni mobiltelefonját hazatelefonálásra, annak érdemes SIM kártyát és feltöltő kártyát vásárolnia, vagy hosszabb kinti tartózkodás esetén akár előfizetni a Virgin, Orange, Vodafone, T-Mobile vagy O2 szolgáltatóknál.Új mobil szolgáltató: EasyMobileFaxolni a postákon, szállodákban és egyes internet kávézókban lehet. A fax díja alapvetően a faxolás időtartamától függ, de sok helyen plusz 1 font körüli összeget is felszámítanak alkalmanként.Londonban az internet kávézóknak se szeri se száma, és legtöbbjük késő estig nyitva tart. Az egyik legolcsóbb az EasyEverything, de szintén ajánlhatók az Internet Exchange internet kávézói is, ahol faxolni is tudunk.Amennyiben levelet kívánunk küldeni, bélyeget a brit posta, a Royal Mail postahivatalain kívül a legtöbb képeslap- és újságárusnál, valamint WH Smith és Boots boltokban is tudunk vásárolni. A legtöbb posta hétköznap reggel 8.30-9 óra és 5-5.30 között tart nyitva, míg a nagyobb postákat szombaton délig is fel lehet keresni.KedvezményekLondonban a gyerekek és családok mellett, a diákok, a 60-65 év felettiek, valamint a mozgáskorlátozottak is 20-30 százalék kedvezményben részesülnek. Engedményt főleg a múzeumi belépőjegyek, szervezett túrák, illetve bizonyos esetekben a vonat-, repülő- és buszjegyek árából kaphatunk. Diákoknak mindenképpen érdemes kiváltani a nemzetközi diákigazolványt, 25, illetve 26 év alatt a nemzetközi ifjúsági kártyát (GO25 vagy az Euro
A moszkvai metró
Moszkvában két világ van. Az egyik a föld felett a Kremllel, a Vörös térrel és a Novogyevicsi kolostorral. A másik világ a föld alatt található és semmiképpen sem rosszabb a fentinél.A moszkvai metró az első négy közöttMoszkva a világ egyik leghatalmasabb metropolisza a maga több mint tízmilliós lakosával. Metróhálózata sem marad le a legnagyobb világvárosok földalatti rendszereitől. Bár igaz, hogy nagysága csak a negyedik a londoni, a párizsi és a New York-i metró után, mégis a moszkvai metró szállítja a világon a legtöbb embert. Moszkva lakossága nagyobb részben a belvárost körülölelő külváros és lakótelep "birodalmakban" lakik, ezért a metró elengedhetetlenül szükséges a sokmilliós tömeg munkába- és hazaszállításához.A moszkvai metróba nem mindegy, hogy hol csöppenünk be. Ha egy olyan állomáson ereszkedünk le az "alvilágba", ami már a sztálini idők után épült jóval, akkor nagyobb eséllyel egy funkcionalistább, egyszerű kidolgozású építészeti megoldás vesz minket körül. Ha azonban az 1935-1953 közötti időszakban átadott vonalak egyikének állomását pillantjuk meg először, akkor rögtön egy álomvilágba érkezünk. Bár a metrót természetesen azért tervezték, hogy minél nagyobb számú embert minél gyorsabban A pontból B pontba eljuttassanak, a moszkvai metrónál ez csak egyike volt a figyelembe veendő szempontoknak. Az első metrókat, mint például a londoni vagy akár a világ harmadik földalatti vonalának számító budapestit még igényesen kivitelezve, de lényegében minden cicomától mentesen tervezték és építették meg. Ezeknek a vasutak építőinek valószínűleg semmilyen ideológiai szándékuk nem volt alkotásaikkal. Nem így a moszkvai metró építőinek vagy talán inkább építtetőinek, a kommunizmus birodalmának teljhatalmú urainak.A kommunizmus utópiája a föld alattMoszkva első metróvonala 1935-ben Sztálin megerősödésének kezdetén nyílt meg. A cél nem csupán az volt, hogy a proletár tömegeket eljuttassák a gyárakba és vissza. Ennél Sztálin sokkal többet akart. Egy olyan világot akart teremteni bizarr módon a föld alatt, ami az emberek ideológiai nevelését is szolgálja. A metró architektúrájának köszönhetően a mindennapos utazások során a Szovjetunió hősei, vezetői, értékei észrevétlenül lopták be magukat a dolgozók szívébe. A metró világa kicsit a jövőbe ígért kommunizmus világát hozta időben előre. Az utasok a szerelvényeken utazva kárpótolhatták magukat amúgy szegényes tárgyi környezetük és lepusztult életterük miatt. Az állomások kivitelezése a legdrágább és legjobb minőségű anyagok felhasználásával történt. Semmivel sem spóroltak. Lehet, hogy az emberek órákon keresztül álltak sorba a jegyre kapott rossz minőségű élelmiszerekért, de a metróba lejövet kárpótolhatták magukat a kommunista Szovjetunió gazdagságának hitével.Tematikus állomásokNéhány állomás a Szovjetunió akkori tagköztársaságainak életét mutatja be. Ilyenkor művészi kidolgozottságú mozaikok vagy mázas csempék elevenítik meg a Belorusz vagy Ukrán Szocialista Köztársaság mindennapjait. Láthatjuk, ahogy a parasztok vetnek és aratnak a kolhozban, a munkások egy víztározót építenek, vagy éppen pionírok köszöntik Lenin elvtársat. A jelenleg is igen nagy becsben tartott Lenin amúgy is állandó visszatérő alak az állomások mozaikjain, freskójain vagy ólomüveg ablakain. Csak a moszkvai metróban több száz Lenin ábrázolás található.Vannak aztán olyan állomások, melyek barokk bálteremre hasonlítanak. De olyan állomás is épült, amelybe megérkezvén nem lehet nem arra gondolni, hogy egy díszes templomba érkeztünk. Erre utalnak az orosz ikonművészet formavilágára emlékeztető mozaikábrázolások vagy a középkori katedrálisok rózsaablakaira emlékeztető ólomüveg díszítések. Sztálin tudatosan játszott rá az orosz ember kollektív tudatalattijában létező motívumrendszerre. A kommunizmustól meglehetősen távol álló vagy éppen vele homlokegyenest ellentétes korszakok stílus- és formavilágát alakította át csekély mértékben és kommunista szimbólumokkal vegyítve saját céljaira használta fel az így kapott egyveleget.Csodálat és félelemOlyan állomáson is jártunk, ahol a Vörös Hadsereg katonáinak stilizált szobrai állnak minden boltív mellett. Olyanok, mintha csak arra várnának, hogy a legalkalmasabb pillanatban lecsaphassanak a sötétben bujkáló rémhírterjesztő ellenforradalmárokra.Személyes kedvencem a szovjet ipar eredményeit és munkáját bemutató állomás architektúrája. Az egyik legnemesebb márványból készült domborművön munkások éppen egy ágyút szerelnek össze. De a tucatnyi domborművön találunk teherautót javító, termékeket betakarító, vasöntődében dolgozó, de repülőgép propellerével bajlódó munkásokat is. Természetesen minden életkép szigorúan márványból készült.Ha valaki alaposan meg akarja ismerni a moszkvai metró világát, egy-két óránál jóval többet kell eltöltenie az állomásokon sétálgatva. Kis ízelítőt azonban már tíz-egynéhány állomás megtekintése után kaphatunk. Ha Moszkvába látogatunk, semmiképpen se hagyjuk ki a föld alatti világ tanulmányozását!
Elnézte a repteret a fapados pilóta
Az észak-írországi Londonderry helyett egy közeli brit katonai támaszponton szállt le tévedésből szerda délután a Ryanair Liverpoolból érkező repülőgépe. A járatot a nagy ír olcsó jegyes légitársaság nevében az Eirjet nevű cég üzemeltette alvállalkozásban. A Ryanair szerda esti közleménye szerint a 39 utast szállító Airbus A320-as pilótája úgynevezett vizuális megközelítéssel akart leszállni Derry repülőterén, és azt is hitte, hogy célállomása felé tart. A leszállás után derült ki, hogy a gép a Londonderrytől mintegy tíz kilométerre lévő Ballykellyben, a brit királyi légierő legnagyobb észak-írországi támaszpontján ért földet. Az utasok a BBC-nek elmondták: amikor a pilóta a leszállás után bejelentette, hogy "valószínűleg rossz repülőtéren vagyunk", a fedélzeten tartózkodók kacajra fakadtak, mert azt hitték, hogy tréfáról van szó. Csak amikor a gép körül brit katonák kezdtek gyülekezni, akkor kezdték sejteni az utasok, hogy a kapitány nem viccel.A Ryanair mindazonáltal nem találta tréfásnak az ügyet, és közleményben szólította fel azonnali vizsgálatra a vele járatüzemeltetési szerződésben álló társcéget. A közlemény szerint olyan pilótahiba történt, amilyen a Ryanair fennállásának több mint húsz éve, és a derryi járat működésének több mint hét éve alatt még nem fordult elő. A brit védelmi minisztérium szerda este megerősítette, hogy a támaszpontra egy polgári repülőgép szállt le. A tárca közölte, hogy a pilóta meghallgatását megkezdték. Az utasokat busszal szállították át a közeli Londonderrybe; az onnan esedékes visszaúti liverpooli járatot törölték.
Ízesítők: a kapor
SzármazásA kapor ismert kerti zöldfűszer, de talán nem tudunk róla annyit, amennyit megérdemelne, és a kelleténél ritkábban is használjuk, pedig különleges, finom íze mellett jótékonyan hat szervezetünkre is. A kapor őshazáját valahová a Földközi-tenger környékére, talán a Közel-Keletre teszik, innen terjedt el az egész világon. Neve az ó-norvég "dilla" szóból származik, aminek a jelentése szélcsend, lecsendesít.LeírásMagassága eléri a 80 cm-t; szára sudár, sötétzöld, üreges; levelei finoman tagoltak, átható aromájúak; virága sárgászöld ernyővirágzat; magja sárga vagy barna, kesernyés aromájú. A bazsalikom után a kaporban található a legtöbb fontos ásványi anyag.FelhasználásA savanyúságok elengedhetetlen hozzávalója, hiszen nemcsak jellegzetes íze van, de tartósító hatása is ismert. Egyes népek, például az olaszok ma is sok kaprot fogyasztanak levesekhez, töltelékekhez. A növény egy-másfél méter magasra is megnő, a kiskertekben elszóródó magokból ültetés nélkül is sok kapor kel ki. Érdemes belőle felaprítva télire is fagyasztani, így bármikor használhatjuk. Két-három doboznyi kapor egész télen elég lehet a családnak, de akár száríthatjuk is. Főzelékek, húsételek, sütemények ízesítésére használhatjuk.Babonák, gyógyhatásokRégen elterjedten használták a hascsikarásos babák megnyugtatására. A hagyomány szerint már a civilizációnk kezdete óta használják, mint gyógyító és főzésre használható alapanyagot. Való igaz, hogy a középkori boszorkányok használták szerelmi bájitalokban, varázsitalokban és hogy véd a szemmel veréstől. Ezen kívül ajánlott nyugtatóként. A kapormag rágása tiszta leheletet biztosít.
Debrecenbe kéne menni...
Miért is utazik az ember Debrecenbe? Nem is olyan könnyű erre válaszolni, hiszen számos felelet létezik rá. A szépen felújított belváros, a remek múzeumok, a Nagyerdő növény- és állatvilága, a kiváló gyógy- és wellness lehetőségek önmagukban is alkalmasak lennének a vendégek vonzására, együtt azonban már szinte ellenállhatatlan koktélt alkotnak.A magyar reformátusok szellemi központjaDebrecen a magyar református szellemi életének központja. Itt található a híres, grandiózus református Nagytemplom. A templom helyén már a kora középkortól templom állt, mely a reformáció magyarországi elterjedése óta van a reformátusok kezében. Az eredeti templom a 19. század elején leégett, de hamarosan jelenlegi formájában épült újjá. Érdemes felmenni a tornyába, ahonnan szép kilátás nyílik a cívis városra. A debreceni Nagytemplomban kiáltották ki 1849 áprilisában hazánk függetlenségét és választották meg Kossuth Lajost kormányzóvá. Kossuth akkoriban használt széke azóta is drága ereklyéje a templomnak.A híres KollégiumA Nagytemplomhoz hasonlóan jelentős hírű a Református Kollégium, melynek kapcsán még felsorolni is lehetetlen a később az intézmény hírnevét öregbítő diákok neveit. Az épület a Nagytemplomhoz hasonlóan két évszázados épület. A történelmi Magyarország összes megyéjéből érkeztek ide a magas műveltségre vágyók. A korabeli területeken közel hatszáz fiókintézménye működött a Kollégiumnak.document.write('Református Kollégium');Munkácsyk a Déri MúzeumbanA Nagytemplomnak is helyet adó Kálvin tértől nem messze található a város leghíresebb múzeuma, a Déri Múzeum. Debrecen és környéke múltját, természeti adottságait mutatja be a több mint százezres gyűjteménnyel büszkélkedő kiállítás. A múzeum örökzöld slágere azonban mindenképpen a Munkácsy-trilógia: a Krisztus Pilátus előtt, a Golgota és az Ecce Homo. A három leghíresebb kép mellett természetesen más alkotásokat is láthatunk itt a kiváló mestertől, sőt alkalmanként egyéb jelentős Munkácsy alkotások is gazdagítják időszakosan a kiállítást.document.write('Munkácsy - Golgota');Növények ás állatok a varázslatos NagyerdőbenHa egy kis felfrissülésre vágyunk a természetben, Debrecen erre is kínál kiváló lehetőségeket. A város szélén található hazánk és egyben Európa egyik legrégebben védett területe, a Nagyerdő. A terület nem nagyságáról, hanem fáinak öles termetéről kapta a nevét. Az akár háromszáz éves fák 25 méter magasra is megnőnek és ideális háttérül szolgálnak a Nagyerdőben tett hosszú és hangulatos sétákhoz. A Nagyerdőben persze nemcsak a növény-, hanem az állatvilág jelentős képviselőivel is találkozhatunk. A hazai és egzotikus állatfajok mellett mocsári hiúz vagy pókmajmok is utunkba kerülhetnek. Ha növénytani élményekre vágyunk, látogassunk el az Egyetemi Botanikus Kertbe. Bár a kert eredeti növényzete megegyezik a Nagyerdő flórájával, de az őshonos növények mellett találunk itt számos egzotikus növényfajt is - hála a tudatos gyűjtőmunkának. A szúrós növények kedvelői pedig bizonyára élvezetüket lelik az európai hírű kétezer fajt számláló kaktuszgyűjteményben.Wellness a cívis városbandocument.write('Aquaticum');Magyarországon - hála az elmúlt évek fejlesztéseinek -, gyakorlatilag már nincs jelentősebb város élményfürdő nélkül. Debrecen sem kivétel ez alól. A 2003-ban megnyílt Aquaticum 66 méter átmérőjű kupolacsarnokában igazi trópusi környezet várja a fürdőzés szerelmeseit. A buja trópusi környezet persze csak az ideális háttérként szolgál a 11 csúszdát, úszó- és hullámmedencét, két barlangfürdőt, sodrófolyót, jacuzzikat, élménymedencéket és szaunacentrumot tartalmazó élményelemek élvezetéhez.A Debrecenbe látogató turista tehát ember legyen a talpán, ha számos kulturális, természeti és szabadidős program mellett is képes unatkozásra adni a fejét.
Tények és adatok a Concorde-ról
BevezetésA világ szuperszonikus repülőgépei közül egyedül a Concorde képes a hangsebesség több mint kétszeresét meghaladó, 2173 km/h sebesség és 18.300 méteres repülési magasság elérésére.A Londonból New York-ba tartó tengerentúli járat menetideje három óra húsz perc. Az öt órás időeltérés ebben az esetben azt jelenti, hogy a Concorde megérkezésekor az óra kevesebbet mutat, mint felszállása idején. 1976-os üzembe állításuk óta több mint 2,5 millió utas vette igénybe a British Airways Concorde gépeit.Elegancia kívül-belülMivel a hangsebesség kétszeresét is meghaladó sebességének köszönhetően menetideje csaknem fele a hagyományos transzatlanti járatokénak, a Concorde vitathatatlanul a British Airways flottájánakzászlóshajója. A British Airways 2000. januárjában elindított felújítási programja nyomán a Concorde külső megjelenésére jellemző elegancia ma már a belső jegyekben is visszaköszön. A 14 millió fontos projekt keretében új ülésekkel, mosdókkal, belsőépítészeti megoldásokkal és vendéglátási kellékekkel látták el a gépeket, továbbá új várótermeket alakítottak ki a londoni Heathrow és a New York-i JFK repülőtereken.A színek, anyagok és kiegészítők kiválasztásakor a Sir Terence Conran által vezetett Conran & Partners belsőépítészeti szakértőinek tanácsait követték, a kivitelezésben pedig a londoni Factory Design, illetve a Surrey megyei Camberley városábanműködő Britax Aircraft Interior Systems tanácsadócégek működtek közre. Az új enteriőr legfontosabb jellemzői Új ülések - A tisztakék Connolly bőr-textil kárpitozású ülések"bölcső" mechanizmusa, lábtartója és kontúros fejtámlája minden eddiginél nagyobb kényelmet és alátámasztást biztosít. Az új üléseket a Britax-Contour Aircraft Interior Systems közremuködésével a Factory Design tervezte.  Új mosdók - A tengerzöld-rozsdamentes acél színkombinációjú, áttetsző térelválasztó elemekkel ellátott, Kiehls márkájú lenvászon törölközőkkel és tisztálkodási szerekkel felszerelt, tágasabb mosdók kialakítása a közeljövőben várható. Új Concorde-váróterem a londoni Heathrow repülőtéren - Az új csarnokot - mészkő, márvány, diófa, tölgyfa, acél és maratott üveg felhasználásával- Sir Terence Conran tervezte. A váróterem személyzete az "All Day" étlap különlegességeit szolgálja fel a várakozó utasoknak. Az üzleti szolgáltatáskínálat Internetes hozzáférést, fénymásolást, nyomtatást és laptop csatlakoztatási lehetőséget is tartalmaz.  Konyhaművészet - A megújult Concorde-étlap egyszerű és mégis ízletes fogásainak elkészítésekor a legfrissebb szezonális alapanyagokat használják fel. Némi ízelítő az ínycsiklandó ételválasztékból: füstölt lazactorta Bloody Mary mártással és rákrizottóval, citromos-kakukkfüves gyöngytyúkmell zöldségkörettel, szarvasgombás homársaláta friss vajbabbal . Itallap - A Concorde havonta új fajtákkal feltöltött, saját borospincéjében válogatott évjáratok borai sorakoznak. Az italválasztékot Dom Perignon és Krugpezsgők teszik teljessé. A Concorde utasai kiváló fehérborok (pl. Puligny-Montrachet 1er Cru és Chablis Grand Cru), valamint bordeaux-i és burgundi vörösborok (pl. Chateau Pichon Comtesse Lalande és Les Forts de Latour) közül választhatnak. Szolgáltatások - Az utazás felhőtlen élményéhez a Concorde szolgáltatásai is nagyban hozzájárulnak. A gépek előzékeny légi személyzete különleges képzésben részesül. A reptéri kiszolgálásnál minimális időt kell a szükséges formaságokkal tölteni: az elkülönített check-in terület Express Suiter Service szolgáltatása például az érkezéstől számított nyolc percen belül az utashoz juttatja csomagjait. A Concorde Fast Track szolgáltatása felgyorsítja az érkezéskor szokásos bevándorlási hivatali procedúrát, és lehetővé teszi, hogy az utasok induláskor közvetlenül a Concorde-váróteremből szállhassanak a gépre.A Concorde történeteNagy-Britannia és Franciaország 1956-ban külön fogtak hozzá a szuperszonikus repülőgépek fejlesztéséhez, majd 1962-ben úgy döntöttek, hogy közösen folytatják tovább a munkát. A British Aircraft Corporation (mai nevén Airbus UK) és az Aerospatiale (mai nevén Airbus France) partnerkapcsolata keretében 20 Concorde repülőgép legyártására került sor. Mindkét ország egy-egy prototípust és nullszériájú gépet, valamint nyolc-nyolc darab sorozatgyártott modellt állított elő. A brit prototípus a bristoli Filton repülőtéren emelkedett először a magasba, 1969. április 9-én.Az utasszállítás engedélyezéséig a Concorde-ot ötezer órás tesztelésnek vetették alá- ez a típus a repülés történetének legbehatóbban tesztelt gépe. A 16 sorozatgyártott modell közül 14-et értékesítésre szántak. A világ első szuperszonikus légitársasága, a British Airways (pontosabban nagy távolságú légi utakra szakosodott elődje, a BOAC) 1972. júliusában öt Concorde típusú repülőgépre adott le rendelést. A British Airways jelenlegi flottájában hét Concorde üzemel. A British Airways 1960-ban vette fel a szuperszonikus gépre szóló, első jegyrendelést. A szuperszonikus polgári repülés története 1976. január 21-én kezdődött: ekkor repült először a British Airways a londoni Heathrowról Bahreinbe, az Air France pedig Párizsból Rio de Janeiróba. Az első transzatlanti (washingtoni) útra 1976. május 24-én került sor, a New York-i járatok pedig 1977. novemberében kerültek be a menetrendbe. A British Airways Concorde-jai közel 50.000 repülést hajtottak végre, és mintegy 225 millió kilométert tettek meg a polgári légiszolgáltatás elindítása óta. A 140.000 óránál is hosszabb repülési időből több mint 100.000 órát töltöttek szuperszonikus repüléssel. Az 1996. február 7-én végrehajtott, eddigi leggyorsabb transzatlanti átkelés alkalmával a Concorde-nak mindössze 2 óra 52 perc és 59 másodperc alatt sikerült megtennie a New York- London távolságot. Mérföldkövek 1956 Európában megkezdődnek a szuperszonikus légiközlekedéssel kapcsolatos kutatások 1960 A BOAC, a British Airways elődje, felveszi az első helyfoglalást a Concorde gépre 1962 A brit és francia kormány megállapodást köt a szuperszonikus utasszállító repülőgép közös tervezéséről, fejlesztéséről és gyártásáról 1967 Toulouse-ban elkészül az első prototípus 1969. március 2. A Concorde 001 szűzrepülése Toulouse-ból 1969. április 9. A Concorde 002 szűzrepülése Filtonból 1972 A BOAC öt Concorde gépet rendel 1976. január 21. Menetrendszerű Concorde járatot indít a British Airways London és Bahrain, az Air France pedig Párizs és Rio de Janeiro között 1976. május 24. Indul a London-Washington járat 1977. november 22. Felavatják a British Airways London-New York járatát 1986. november 8. A British Airways Concorde gépe körülrepüli a Földet; a 45181 km távolságot 29 óra és 59 perc alatt teszi meg 1999. augusztus 11. A British Airways két Concorde gépe szuperszonikus kötelékben követi a teljes napfogyatkozást Nagy-Britannia felett 2000. augusztus 15. A British Airways a francia Concorde július 25-i, Párizs melletti tragikus balesetét követően felfüggeszti szuperszonikus járatait.A Concorde új biztonsági megoldásaiA British Airways 2000. augusztus 15-én, kedden, kivonta Concorde gépeit a forgalomból.Az intézkedésre azt követően került sor, hogy a a brit kormányzat légibaleseteket vizsgáló szervezete (AAIB) bejelentette, a birtokában levő információk alapján javasolni fogja a brit polgári repülésügyi hatóságnak (CAA), hogy függessze fel a Concorde gépek repülési engedélyét. A CAA elfogadta az AAIB javaslatát, és a következő nap meghozta a felfüggesztésről szóló döntését.Ezt követően a Concorde gyártói a hatóságokkal, valamint a British Airways és Air France légitársasággal a lehető legszorosabban együttműködve hozzáfogtak azoknak a biztonsági megoldásoknak a kidolgozásához, amelyekkel a Concorde újra szolgálatba állítható. A következő biztonsági megoldások beépítésére került sor: Kevlar-gumi béléseket építettek az üzemanyagtartályokba, amelyek megakadályozzák a kerozin kiömlését a tartályfal sérülése esetén; a Forma-1 versenyautóknál már bevált ez a megoldás.A Michelin térfogattartó új gumiabroncsával látták el a gépeket; ezek az abroncsok sokkal szívósabbak és sérülésállóbbak.A futómű környezetében megerősítették a kábelek védelmét.2001. szeptember 5-én a CAA és francia megfelelője, a DGAC, megadta a módosított gépekre a repülési engedélyt.A British Airways első három gépének módosítása megtörtént, és folyamatban van a negyedik gép módosítása is.További információkNew York: A British Airways visszaállítja a London Heathrow - New York JFK járatot, amely kezdetben heti hat alkalommal közlekedik.A BA001 járat helyi idő szerint 10.30-kor indul Londonból és 9.25-kor érkezik New Yorkba. A vissza induló BA002 járat 12.15-kor száll fel New York-ban és 21.10-kor érkezik meg Londonba. A New York-i járat szombat kivételével naponta közlekedik.A menettérti jegy ára 6819 GBP + 57,20 GBP adó.Barbados:December 1-től 2002. április 13-ig a BA heti egy járatot üzemeltet Barbados és Heathrow között. A járat szombatonként 9.30-kor indul Londonból és helyi idő szerint 9.45-kor érkezik Barbadosra.Számos utazási iroda vonzó árakon kínál átülési lehetőséget a Concorde gépekre.Híres utasok a fedélzeten Phil Collins azért szállt fel a London - New York Concorde járatra, hogy egy nap alatt az Atlanti Óceán mindkét partján részt vehessen az afrikai éhezők megsegítésére rendezett Live Aid koncerten.Paul McCartney gitárkoncertet rögtönzött a karácsony előtti járaton, s a gépen utazó üzletemberek kórusban énekelték vele a Beatles sikerdalokat.James Callaghan, volt brit miniszterelnök, szuperszonikus sebességgel sietett Washingtonba az amerikai leszállási jogokról folytatott tárgyalásokra.Fülöp herceg a királyi családból elsőként próbálta ki a Concorde gépet, 1972 januárjában. A királynő öt évvel később követte példáját.Az utaslistákon szerepel még Diana hercegnő, az anyakirálynő, Joan Collins, Sir Cliff Richard, Sir David Frost, Sir Elton John, Lady Margaret Thatcher, Tony Blair, Annie Lennox, Sting és Ewan McGregor.A Concorde webhelyeA Concorde 30. születésnapja alkalmából 1999. márciusában külön webhelyet kapott a repülőgép. A szuperszonikus szörfözők saját karosszékükben repülhetnek Londonból New Yorkba, s közben megtapasztalhatják a hangsebesség átlépésének izgalmát. A fedélzetet elhagyva a Concorde gépet ábrázoló elektronikus képeslapot kapnak. A képeslapot megőrizhetik emlékként, vagy elküldhetik másoknak. A webhely sok érdekességet kínál a műszaki vénájú látogatóknak is, akik a gép egyes részeire kattintva megismerkedhetnek a Concorde különleges műszaki megoldásaival.A webhelyet az Agency.com tervezte meg és alakította ki a legújabb Macromedia Flash technológiával, amely audiovizuális animációval teszi maximálisan élethűvé az élményt. A webhely a www.britishairways.com címen érhető el.