Tények és adatok a Concorde-ról
2006. március 22.
Képgaléria - Concorde
Bevezetés
A világ szuperszonikus repülőgépei közül egyedül a Concorde képes a hangsebesség több mint kétszeresét meghaladó, 2173 km/h sebesség és 18.300 méteres repülési magasság elérésére.
A Londonból New York-ba tartó tengerentúli járat menetideje három óra húsz perc. Az öt órás időeltérés ebben az esetben azt jelenti, hogy a Concorde megérkezésekor az óra kevesebbet mutat, mint felszállása idején.
1976-os üzembe állításuk óta több mint 2,5 millió utas vette igénybe a British Airways Concorde gépeit.
Elegancia kívül-belül
Mivel a hangsebesség kétszeresét is meghaladó sebességének köszönhetően menetideje csaknem fele a hagyományos transzatlanti járatokénak, a Concorde vitathatatlanul a British Airways flottájánakzászlóshajója.
A British Airways 2000. januárjában elindított felújítási programja nyomán a Concorde külső megjelenésére jellemző elegancia ma már a belső jegyekben is visszaköszön. A 14 millió fontos projekt keretében új ülésekkel, mosdókkal, belsőépítészeti megoldásokkal és vendéglátási kellékekkel látták el a gépeket, továbbá új várótermeket alakítottak ki a londoni Heathrow és a New York-i JFK repülőtereken.
A színek, anyagok és kiegészítők kiválasztásakor a Sir Terence Conran által vezetett Conran & Partners belsőépítészeti szakértőinek tanácsait követték, a kivitelezésben pedig a londoni Factory Design, illetve a Surrey megyei Camberley városábanműködő Britax Aircraft Interior Systems tanácsadócégek működtek közre.
Az új enteriőr legfontosabb jellemzői
Új ülések - A tisztakék Connolly bőr-textil kárpitozású ülések"bölcső" mechanizmusa, lábtartója és kontúros fejtámlája minden eddiginél nagyobb kényelmet és alátámasztást biztosít. Az új üléseket a Britax-Contour Aircraft Interior Systems közremuködésével a Factory Design tervezte.
Új mosdók - A tengerzöld-rozsdamentes acél színkombinációjú, áttetsző térelválasztó elemekkel ellátott, Kiehls márkájú lenvászon törölközőkkel és tisztálkodási szerekkel felszerelt, tágasabb mosdók kialakítása a közeljövőben várható.
Új Concorde-váróterem a londoni Heathrow repülőtéren - Az új csarnokot - mészkő, márvány, diófa, tölgyfa, acél és maratott üveg felhasználásával- Sir Terence Conran tervezte. A váróterem személyzete az "All Day" étlap különlegességeit szolgálja fel a várakozó utasoknak. Az üzleti szolgáltatáskínálat Internetes hozzáférést, fénymásolást, nyomtatást és laptop csatlakoztatási lehetőséget is tartalmaz.
Konyhaművészet - A megújult Concorde-étlap egyszerű és mégis ízletes fogásainak elkészítésekor a legfrissebb szezonális alapanyagokat használják fel. Némi ízelítő az ínycsiklandó ételválasztékból: füstölt lazactorta Bloody Mary mártással és rákrizottóval, citromos-kakukkfüves gyöngytyúkmell zöldségkörettel, szarvasgombás homársaláta friss vajbabbal .
Itallap - A Concorde havonta új fajtákkal feltöltött, saját borospincéjében válogatott évjáratok borai sorakoznak. Az italválasztékot Dom Perignon és Krugpezsgők teszik teljessé. A Concorde utasai kiváló fehérborok (pl. Puligny-Montrachet 1er Cru és Chablis Grand Cru), valamint bordeaux-i és burgundi vörösborok (pl. Chateau Pichon Comtesse Lalande és Les Forts de Latour) közül választhatnak.
Szolgáltatások - Az utazás felhőtlen élményéhez a Concorde szolgáltatásai is nagyban hozzájárulnak. A gépek előzékeny légi személyzete különleges képzésben részesül. A reptéri kiszolgálásnál minimális időt kell a szükséges formaságokkal tölteni: az elkülönített check-in terület Express Suiter Service szolgáltatása például az érkezéstől számított nyolc percen belül az utashoz juttatja csomagjait. A Concorde Fast Track szolgáltatása felgyorsítja az érkezéskor szokásos bevándorlási hivatali procedúrát, és lehetővé teszi, hogy az utasok induláskor közvetlenül a Concorde-váróteremből szállhassanak a gépre.
A Concorde története
Nagy-Britannia és Franciaország 1956-ban külön fogtak hozzá a szuperszonikus repülőgépek fejlesztéséhez, majd 1962-ben úgy döntöttek, hogy közösen folytatják tovább a munkát.
A British Aircraft Corporation (mai nevén Airbus UK) és az Aerospatiale (mai nevén Airbus France) partnerkapcsolata keretében 20 Concorde repülőgép legyártására került sor. Mindkét ország egy-egy prototípust és nullszériájú gépet, valamint nyolc-nyolc darab sorozatgyártott modellt állított elő.
A brit prototípus a bristoli Filton repülőtéren emelkedett először a magasba, 1969. április 9-én.
Az utasszállítás engedélyezéséig a Concorde-ot ötezer órás tesztelésnek vetették alá- ez a típus a repülés történetének legbehatóbban tesztelt gépe.
A 16 sorozatgyártott modell közül 14-et értékesítésre szántak. A világ első szuperszonikus légitársasága, a British Airways (pontosabban nagy távolságú légi utakra szakosodott elődje, a BOAC) 1972. júliusában öt Concorde típusú repülőgépre adott le rendelést. A British Airways jelenlegi flottájában hét Concorde üzemel.
A British Airways 1960-ban vette fel a szuperszonikus gépre szóló, első jegyrendelést.
A szuperszonikus polgári repülés története 1976. január 21-én kezdődött: ekkor repült először a British Airways a londoni Heathrowról Bahreinbe, az Air France pedig Párizsból Rio de Janeiróba. Az első transzatlanti (washingtoni) útra 1976. május 24-én került sor, a New York-i járatok pedig 1977. novemberében kerültek be a menetrendbe.
A British Airways Concorde-jai közel 50.000 repülést hajtottak végre, és mintegy 225 millió kilométert tettek meg a polgári légiszolgáltatás elindítása óta. A 140.000 óránál is hosszabb repülési időből több mint 100.000 órát töltöttek szuperszonikus repüléssel.
Az 1996. február 7-én végrehajtott, eddigi leggyorsabb transzatlanti átkelés alkalmával a Concorde-nak mindössze 2 óra 52 perc és 59 másodperc alatt sikerült megtennie a New York- London távolságot.
Mérföldkövek
1956 Európában megkezdődnek a szuperszonikus légiközlekedéssel kapcsolatos kutatások
1960 A BOAC, a British Airways elődje, felveszi az első helyfoglalást a Concorde gépre
1962 A brit és francia kormány megállapodást köt a szuperszonikus utasszállító repülőgép közös tervezéséről, fejlesztéséről és gyártásáról
1967 Toulouse-ban elkészül az első prototípus
1969. március 2. A Concorde 001 szűzrepülése Toulouse-ból
1969. április 9. A Concorde 002 szűzrepülése Filtonból
1972 A BOAC öt Concorde gépet rendel
1976. január 21. Menetrendszerű Concorde járatot indít a British Airways London és Bahrain, az Air France pedig Párizs és Rio de Janeiro között
1976. május 24. Indul a London-Washington járat
1977. november 22. Felavatják a British Airways London-New York járatát
1986. november 8. A British Airways Concorde gépe körülrepüli a Földet; a 45181 km távolságot 29 óra és 59 perc alatt teszi meg
1999. augusztus 11. A British Airways két Concorde gépe szuperszonikus kötelékben követi a teljes napfogyatkozást Nagy-Britannia felett
2000. augusztus 15. A British Airways a francia Concorde július 25-i, Párizs melletti tragikus balesetét követően felfüggeszti szuperszonikus járatait.
A Concorde új biztonsági megoldásai
A British Airways 2000. augusztus 15-én, kedden, kivonta Concorde gépeit a forgalomból.
Az intézkedésre azt követően került sor, hogy a a brit kormányzat légibaleseteket vizsgáló szervezete (AAIB) bejelentette, a birtokában levő információk alapján javasolni fogja a brit polgári repülésügyi hatóságnak (CAA), hogy függessze fel a Concorde gépek repülési engedélyét.
A CAA elfogadta az AAIB javaslatát, és a következő nap meghozta a felfüggesztésről szóló döntését.
Ezt követően a Concorde gyártói a hatóságokkal, valamint a British Airways és Air France légitársasággal a lehető legszorosabban együttműködve hozzáfogtak azoknak a biztonsági megoldásoknak a kidolgozásához, amelyekkel a Concorde újra szolgálatba állítható.
A következő biztonsági megoldások beépítésére került sor:
2001. szeptember 5-én a CAA és francia megfelelője, a DGAC, megadta a módosított gépekre a repülési engedélyt.
A British Airways első három gépének módosítása megtörtént, és folyamatban van a negyedik gép módosítása is.
További információk
New York: A British Airways visszaállítja a London Heathrow - New York JFK járatot, amely kezdetben heti hat alkalommal közlekedik.
A BA001 járat helyi idő szerint 10.30-kor indul Londonból és 9.25-kor érkezik New Yorkba. A vissza induló BA002 járat 12.15-kor száll fel New York-ban és 21.10-kor érkezik meg Londonba. A New York-i járat szombat kivételével naponta közlekedik.
A menettérti jegy ára 6819 GBP + 57,20 GBP adó.
Barbados:December 1-től 2002. április 13-ig a BA heti egy járatot üzemeltet Barbados és Heathrow között. A járat szombatonként 9.30-kor indul Londonból és helyi idő szerint 9.45-kor érkezik Barbadosra.
Számos utazási iroda vonzó árakon kínál átülési lehetőséget a Concorde gépekre.
Híres utasok a fedélzeten
A Concorde webhelye
A Concorde 30. születésnapja alkalmából 1999. márciusában külön webhelyet kapott a repülőgép. A szuperszonikus szörfözők saját karosszékükben repülhetnek Londonból New Yorkba, s közben megtapasztalhatják a hangsebesség átlépésének izgalmát.
A fedélzetet elhagyva a Concorde gépet ábrázoló elektronikus képeslapot kapnak. A képeslapot megőrizhetik emlékként, vagy elküldhetik másoknak. A webhely sok érdekességet kínál a műszaki vénájú látogatóknak is, akik a gép egyes részeire kattintva megismerkedhetnek a Concorde különleges műszaki megoldásaival.
A webhelyet az Agency.com tervezte meg és alakította ki a legújabb Macromedia Flash technológiával, amely audiovizuális animációval teszi maximálisan élethűvé az élményt. A webhely a www.britishairways.com címen érhető el.
A világ szuperszonikus repülőgépei közül egyedül a Concorde képes a hangsebesség több mint kétszeresét meghaladó, 2173 km/h sebesség és 18.300 méteres repülési magasság elérésére.
A Londonból New York-ba tartó tengerentúli járat menetideje három óra húsz perc. Az öt órás időeltérés ebben az esetben azt jelenti, hogy a Concorde megérkezésekor az óra kevesebbet mutat, mint felszállása idején.
1976-os üzembe állításuk óta több mint 2,5 millió utas vette igénybe a British Airways Concorde gépeit.
Elegancia kívül-belül
Mivel a hangsebesség kétszeresét is meghaladó sebességének köszönhetően menetideje csaknem fele a hagyományos transzatlanti járatokénak, a Concorde vitathatatlanul a British Airways flottájánakzászlóshajója.
A British Airways 2000. januárjában elindított felújítási programja nyomán a Concorde külső megjelenésére jellemző elegancia ma már a belső jegyekben is visszaköszön. A 14 millió fontos projekt keretében új ülésekkel, mosdókkal, belsőépítészeti megoldásokkal és vendéglátási kellékekkel látták el a gépeket, továbbá új várótermeket alakítottak ki a londoni Heathrow és a New York-i JFK repülőtereken.
A színek, anyagok és kiegészítők kiválasztásakor a Sir Terence Conran által vezetett Conran & Partners belsőépítészeti szakértőinek tanácsait követték, a kivitelezésben pedig a londoni Factory Design, illetve a Surrey megyei Camberley városábanműködő Britax Aircraft Interior Systems tanácsadócégek működtek közre.
Az új enteriőr legfontosabb jellemzői
Új ülések - A tisztakék Connolly bőr-textil kárpitozású ülések"bölcső" mechanizmusa, lábtartója és kontúros fejtámlája minden eddiginél nagyobb kényelmet és alátámasztást biztosít. Az új üléseket a Britax-Contour Aircraft Interior Systems közremuködésével a Factory Design tervezte.
Új mosdók - A tengerzöld-rozsdamentes acél színkombinációjú, áttetsző térelválasztó elemekkel ellátott, Kiehls márkájú lenvászon törölközőkkel és tisztálkodási szerekkel felszerelt, tágasabb mosdók kialakítása a közeljövőben várható.
Új Concorde-váróterem a londoni Heathrow repülőtéren - Az új csarnokot - mészkő, márvány, diófa, tölgyfa, acél és maratott üveg felhasználásával- Sir Terence Conran tervezte. A váróterem személyzete az "All Day" étlap különlegességeit szolgálja fel a várakozó utasoknak. Az üzleti szolgáltatáskínálat Internetes hozzáférést, fénymásolást, nyomtatást és laptop csatlakoztatási lehetőséget is tartalmaz.
Konyhaművészet - A megújult Concorde-étlap egyszerű és mégis ízletes fogásainak elkészítésekor a legfrissebb szezonális alapanyagokat használják fel. Némi ízelítő az ínycsiklandó ételválasztékból: füstölt lazactorta Bloody Mary mártással és rákrizottóval, citromos-kakukkfüves gyöngytyúkmell zöldségkörettel, szarvasgombás homársaláta friss vajbabbal .
Itallap - A Concorde havonta új fajtákkal feltöltött, saját borospincéjében válogatott évjáratok borai sorakoznak. Az italválasztékot Dom Perignon és Krugpezsgők teszik teljessé. A Concorde utasai kiváló fehérborok (pl. Puligny-Montrachet 1er Cru és Chablis Grand Cru), valamint bordeaux-i és burgundi vörösborok (pl. Chateau Pichon Comtesse Lalande és Les Forts de Latour) közül választhatnak.
Szolgáltatások - Az utazás felhőtlen élményéhez a Concorde szolgáltatásai is nagyban hozzájárulnak. A gépek előzékeny légi személyzete különleges képzésben részesül. A reptéri kiszolgálásnál minimális időt kell a szükséges formaságokkal tölteni: az elkülönített check-in terület Express Suiter Service szolgáltatása például az érkezéstől számított nyolc percen belül az utashoz juttatja csomagjait. A Concorde Fast Track szolgáltatása felgyorsítja az érkezéskor szokásos bevándorlási hivatali procedúrát, és lehetővé teszi, hogy az utasok induláskor közvetlenül a Concorde-váróteremből szállhassanak a gépre.
A Concorde története
Nagy-Britannia és Franciaország 1956-ban külön fogtak hozzá a szuperszonikus repülőgépek fejlesztéséhez, majd 1962-ben úgy döntöttek, hogy közösen folytatják tovább a munkát.
A British Aircraft Corporation (mai nevén Airbus UK) és az Aerospatiale (mai nevén Airbus France) partnerkapcsolata keretében 20 Concorde repülőgép legyártására került sor. Mindkét ország egy-egy prototípust és nullszériájú gépet, valamint nyolc-nyolc darab sorozatgyártott modellt állított elő.
A brit prototípus a bristoli Filton repülőtéren emelkedett először a magasba, 1969. április 9-én.
Az utasszállítás engedélyezéséig a Concorde-ot ötezer órás tesztelésnek vetették alá- ez a típus a repülés történetének legbehatóbban tesztelt gépe.
A 16 sorozatgyártott modell közül 14-et értékesítésre szántak. A világ első szuperszonikus légitársasága, a British Airways (pontosabban nagy távolságú légi utakra szakosodott elődje, a BOAC) 1972. júliusában öt Concorde típusú repülőgépre adott le rendelést. A British Airways jelenlegi flottájában hét Concorde üzemel.
A British Airways 1960-ban vette fel a szuperszonikus gépre szóló, első jegyrendelést.
A szuperszonikus polgári repülés története 1976. január 21-én kezdődött: ekkor repült először a British Airways a londoni Heathrowról Bahreinbe, az Air France pedig Párizsból Rio de Janeiróba. Az első transzatlanti (washingtoni) útra 1976. május 24-én került sor, a New York-i járatok pedig 1977. novemberében kerültek be a menetrendbe.
A British Airways Concorde-jai közel 50.000 repülést hajtottak végre, és mintegy 225 millió kilométert tettek meg a polgári légiszolgáltatás elindítása óta. A 140.000 óránál is hosszabb repülési időből több mint 100.000 órát töltöttek szuperszonikus repüléssel.
Az 1996. február 7-én végrehajtott, eddigi leggyorsabb transzatlanti átkelés alkalmával a Concorde-nak mindössze 2 óra 52 perc és 59 másodperc alatt sikerült megtennie a New York- London távolságot.
Mérföldkövek
1956 Európában megkezdődnek a szuperszonikus légiközlekedéssel kapcsolatos kutatások
1960 A BOAC, a British Airways elődje, felveszi az első helyfoglalást a Concorde gépre
1962 A brit és francia kormány megállapodást köt a szuperszonikus utasszállító repülőgép közös tervezéséről, fejlesztéséről és gyártásáról
1967 Toulouse-ban elkészül az első prototípus
1969. március 2. A Concorde 001 szűzrepülése Toulouse-ból
1969. április 9. A Concorde 002 szűzrepülése Filtonból
1972 A BOAC öt Concorde gépet rendel
1976. január 21. Menetrendszerű Concorde járatot indít a British Airways London és Bahrain, az Air France pedig Párizs és Rio de Janeiro között
1976. május 24. Indul a London-Washington járat
1977. november 22. Felavatják a British Airways London-New York járatát
1986. november 8. A British Airways Concorde gépe körülrepüli a Földet; a 45181 km távolságot 29 óra és 59 perc alatt teszi meg
1999. augusztus 11. A British Airways két Concorde gépe szuperszonikus kötelékben követi a teljes napfogyatkozást Nagy-Britannia felett
2000. augusztus 15. A British Airways a francia Concorde július 25-i, Párizs melletti tragikus balesetét követően felfüggeszti szuperszonikus járatait.
A Concorde új biztonsági megoldásai
A British Airways 2000. augusztus 15-én, kedden, kivonta Concorde gépeit a forgalomból.
Az intézkedésre azt követően került sor, hogy a a brit kormányzat légibaleseteket vizsgáló szervezete (AAIB) bejelentette, a birtokában levő információk alapján javasolni fogja a brit polgári repülésügyi hatóságnak (CAA), hogy függessze fel a Concorde gépek repülési engedélyét.
A CAA elfogadta az AAIB javaslatát, és a következő nap meghozta a felfüggesztésről szóló döntését.
Ezt követően a Concorde gyártói a hatóságokkal, valamint a British Airways és Air France légitársasággal a lehető legszorosabban együttműködve hozzáfogtak azoknak a biztonsági megoldásoknak a kidolgozásához, amelyekkel a Concorde újra szolgálatba állítható.
A következő biztonsági megoldások beépítésére került sor:
- Kevlar-gumi béléseket építettek az üzemanyagtartályokba, amelyek megakadályozzák a kerozin kiömlését a tartályfal sérülése esetén; a Forma-1 versenyautóknál már bevált ez a megoldás.
- A Michelin térfogattartó új gumiabroncsával látták el a gépeket; ezek az abroncsok sokkal szívósabbak és sérülésállóbbak.
- A futómű környezetében megerősítették a kábelek védelmét.
2001. szeptember 5-én a CAA és francia megfelelője, a DGAC, megadta a módosított gépekre a repülési engedélyt.
A British Airways első három gépének módosítása megtörtént, és folyamatban van a negyedik gép módosítása is.
További információk
New York: A British Airways visszaállítja a London Heathrow - New York JFK járatot, amely kezdetben heti hat alkalommal közlekedik.
A BA001 járat helyi idő szerint 10.30-kor indul Londonból és 9.25-kor érkezik New Yorkba. A vissza induló BA002 járat 12.15-kor száll fel New York-ban és 21.10-kor érkezik meg Londonba. A New York-i járat szombat kivételével naponta közlekedik.
A menettérti jegy ára 6819 GBP + 57,20 GBP adó.
Barbados:December 1-től 2002. április 13-ig a BA heti egy járatot üzemeltet Barbados és Heathrow között. A járat szombatonként 9.30-kor indul Londonból és helyi idő szerint 9.45-kor érkezik Barbadosra.
Számos utazási iroda vonzó árakon kínál átülési lehetőséget a Concorde gépekre.
Híres utasok a fedélzeten
- Phil Collins azért szállt fel a London - New York Concorde járatra, hogy egy nap alatt az Atlanti Óceán mindkét partján részt vehessen az afrikai éhezők megsegítésére rendezett Live Aid koncerten.
- Paul McCartney gitárkoncertet rögtönzött a karácsony előtti járaton, s a gépen utazó üzletemberek kórusban énekelték vele a Beatles sikerdalokat.
- James Callaghan, volt brit miniszterelnök, szuperszonikus sebességgel sietett Washingtonba az amerikai leszállási jogokról folytatott tárgyalásokra.
- Fülöp herceg a királyi családból elsőként próbálta ki a Concorde gépet, 1972 januárjában. A királynő öt évvel később követte példáját.
- Az utaslistákon szerepel még Diana hercegnő, az anyakirálynő, Joan Collins, Sir Cliff Richard, Sir David Frost, Sir Elton John, Lady Margaret Thatcher, Tony Blair, Annie Lennox, Sting és Ewan McGregor.
A Concorde webhelye
A Concorde 30. születésnapja alkalmából 1999. márciusában külön webhelyet kapott a repülőgép. A szuperszonikus szörfözők saját karosszékükben repülhetnek Londonból New Yorkba, s közben megtapasztalhatják a hangsebesség átlépésének izgalmát.
A fedélzetet elhagyva a Concorde gépet ábrázoló elektronikus képeslapot kapnak. A képeslapot megőrizhetik emlékként, vagy elküldhetik másoknak. A webhely sok érdekességet kínál a műszaki vénájú látogatóknak is, akik a gép egyes részeire kattintva megismerkedhetnek a Concorde különleges műszaki megoldásaival.
A webhelyet az Agency.com tervezte meg és alakította ki a legújabb Macromedia Flash technológiával, amely audiovizuális animációval teszi maximálisan élethűvé az élményt. A webhely a www.britishairways.com címen érhető el.
Kapcsolódó linkek
Ide utaznék! |
Nagy-Britannia |
kapcsolódó ország
Nagy-Britannia
- Valutaváltó
- Üzemanyagárak
- Iránytű
- EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
- Hasznos információk
- Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
- Utazók sarka
- Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.