Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Amit a turista ritkán lát - Donegal
Amikor az ember Írországban utazgat, várja azokat az élményeket, és helyszíneket melyeket a filmeken látott, vagy olvasott róluk. Nos, amikor én Dublinból elindultam északra, hogy felfedezzem Írország igazi hangulatait, és "ízeit", a busz ablakából a távolba vesző táj szépségeit csodálva nem sokat láttam abból, amit elképzeltem magamnak. Talán nem sértő, de Írország a főutakról nézve egy gyönyörűen megművelt kiskertnek tűnt számomra, szépen kiparcellázott szántóföldekkel, és juhokkal, tehenekkel tarkított legelőkkel. Persze ez sem utolsó látvány, hiszen a smaragd színű fű, és valószerűtlenül kék ég még a legfinnyásabb utazót is meggyőzi, hogy ez a föld kiérdemelte a zöld sziget elnevezést.document.write('Írország - Giant\'s Causeway');Egy este ezen tapasztalataimat megosztottam jó barátommal Tommy McAree-vel, aki történetesen a Foyle folyamban élő tengeri lazacállomány megmentésén és a folyó természeti értékeinek megőrzésén fáradozó Loughs Agency alkalmazásában áll, így jól ismeri Írország természeti látványosságait. Amikor megtudta, hogy másnap kirándulást tennénk a híres látnivalóhoz a Giant's Causeway-hez csak ennyit szólt: „Minek? Minden turista azt nézi meg… Gyere inkább velem, és mutatok olyan tájat, amiről álmodtál. Holnap körbejárjuk Donegalt!”Másnap kora délután indultunk Derryből, és hamarosan már az Egyesült Királyságból átértünk a Köztársaság oldalára. Bár nem szokatlan, hogy mindennemű figyelmeztetés nélkül autóztunk át egy másik ország területére, ahol a metrikus rendszer szerint a sebességkorlátozó táblákra kiírják, hogy a feltűntetett szám kilométer/órában értendő, és a hivatalos fizetőeszköz az euro, az azonban megmosolyogtató, hogy hatalmas táblán hívják fel a figyelmet arra, hogy itt bizony bal oldali közlekedés van érvényben, ezért legyünk óvatosak. Letterkenny felé véve utunkat gondosan ügyeltünk arra, hogy lehetőleg mindig mellékutakon haladjunk, így egyre jobban bele tudtunk süllyedni a révületbe, amit az igazi ír táj szépsége okozott. Sajnos szavakkal képtelenség leírni a síkságból hegyvidékbe átmenő, sziklákkal, és cserjékkel tarkított, az óceáni áramlatokkal és szelekkel évezredek óta dacoló hegyvonulatok látványát.document.write('Írország - Grianan Ailligh');Alig húsz perces autózás után értük el az első látványosságot, ami természeti képződményként, és történelmi emlékhelyként is sokkoló. Grianan Ailligh egy hegy tetején áll, melyről rálátás nyílik a Foyle és Swilly folyamokra, valamint három megyére, Donegalra, Derry-re és Tyrone-ra. Földrajzi elhelyezkedésénél fogva kitűnő volt katonai célokra, így az Uí Néill (később O’Neill) klán számára is, mely királyi citadellát építtetett ide, és ellenőrzése alatt tartotta a területet az V-XII. században. Bár már a bronzkorban is álltak itt építmények, és Krisztus születése idején a druidák szent helyként tisztelték, végleges formáját az említett klán alatt nyerte el. Kívülről inkább szabályos kőhalom, mintsem fontos katonai építmény, azonban sugárzik róla az erő, méltóság melyet a hagyományos kelta építészet célratörő egyszerűsége jellemez. Ezen a helyen megállt az idő, szinte kézzel tapintható a történelem, és az embert különleges nyugalom szállja meg, ahogy körbepillant a fal tetejéről és szembesül a páratlan panorámával.Az építmény szabályos kör alakú, kívülről 5 méter magas falak határolják, melyek legvékonyabb pontjukon sem keskenyebbek 4,5 méternél. Belső részén három egymás alatti terasz fut, a bejáratok pedig olyan szűkek és alacsonyak, hogy egy felnőtt ember csak lehajolva tud átmenni rajtuk. Ez megkönnyítette a védők dolgát, hiszen ilyen testhelyzetben a betörő ellenség nagyon védtelen volt. Az esetleges támadók dolgát az sem könnyítette, hogy a környező növényzet süppedős szőnyeget alkotva igen nehézzé tette a járástAmikor álmélkodásunkon urrá tudtunk lenni, magunk mögött hagyva a csodálatos panorámát, elindultunk az óceán felé. Szűk kis utakon kanyarogva láthatóvá vált számomra, hogy az ír táj mennyire változatos és elbűvölő. Szinte minden sziklának, domboldalnak, vagy növénynek megvan a maga története, legendája, és a természet bőkezűen ellátta a helyieket különleges képződményekkel, amelyekről meséket szőhetnek, nem beszélve a régi kastélyokról és várromokról, melyek nagy számban találhatók a környéken. A legendák születéséhez pedig mindegy, hogy természeti erő, vagy emberkéz formálta annak alanyát.Az egyik ilyen legendás hely egy kis kegyhely az óceánhoz vezető út szélén. Már hosszú évszázadok óta látogatnak ide a helyiek, ajándékokat hozva, imádkozni. Eleinte csupán csak egy egyszerű, kövekből kirakott kis fülke állt itt, egy egyszerű feszülettel, melynek csodatévő erőt tulajdonítottak. Aztán az évek alatt lassan idekerültek a katolikus vallás szent patrónusainak szobrai is. A hívek gyertyát gyújtanak, imádkoznak, és apróbb ajándékokat hoznak attól, akinek a segítségre szüksége van, de rendszeresen járnak ide a közeli öböl halászai is hálát adni.Tovább indulva, már az óceán hűvös fuvallata érződött, mikor megpillantottuk az aranyszínben tündöklő homokos partokat, melyeket itt-ott a tengerbe nyúló sziklák, és szigetek tarkítottak. Látva az óceán kék tömegét és a part zöld-sárga kontúrját, a halászok csónakjainak és az osztrigatelepeknek együttesen alkotott idilli képét nagyon nehéz elképzelni, hogy létezik környezetszennyezés is a világon. Bár ismerve az írek mentalitását, és a nagyvárosokban utolérhető szemétkezelési problémákat, dicséretes, hogy e táj szépségét tudatosan, és szigorúan őrzik. document.write('Írország - Five Finger Strand');Jó néhány strand található e parton, de mindközül a legszebb talán a Five Fingers, azaz az „Ötujjú”. Ez a partszakasz szintén egy legendáról kapta a nevét, ugyanis az itt található sziklaképződmény öt tengerbe nyúló ága leginkább egy hatalmas kézre és annak ujjaira emlékeztet. A mese szerint ez egy elfáradt óriás keze, aki leheveredett a parton, és azóta is itt alszik. De egy nap majd felkel, és átsétál Izlandra, ha kedve szottyan.Ezen a tájon könnyen hihető, hogy a mese, és a legendák valós tényeken alapulnak. Az emberek kedvesek és szeretettel fogadják a turistákat, és nem csodálkoznak, ha valaki koboldot, vagy tündért lát. Az időjárás és a természet számtalan csínytevése - mint például a meleg nyári nap közepén percek alatt leszálló sűrű, hideg köd – pedig valós színteret nyújt a különleges történeteknek. Aki pedig ide téved, ne kételkedjen, hanem hallgassa meg az összes mesét és históriát. Azokból biztosan megtudható, mit is kell tenni, ha egy napon mégis felébred az alvó óriás...
Ízesítők: a mák
Növény leírása:A mák a mákfélék (Papaveraceae) családjába tartozik. Régóta termelt kultúrnövényünk, melynek termése a mákszem. Eredete még nem tisztázott, egyes források szerint őshazája lehet Afganisztán, Üzbegisztán és Tádzsikisztán. A hazai éghajlat alatt kiskertekben termelhető.Hogyan gyűjtsük?A kiskertekben a mákot a mákszemért termelik, melynek szürete általában a nyár végére esik. A gyógyszeripar viszont a mákgubót hasznosítja.Mi van benne?A mák termése és a felvágott termés levegőn szárított tejnedve, az ópium igen gazdag alkaloidokban, főleg morfinban, kodeinben, narkotinban és papaverinben, amelyek fontos gyógyszerek alapanyagai. Az alkaloidok mind a zöld, mind pedig a száraz mákgubóból kinyerhetőek.Mire jó?Jelentőségét tekintve a máktok a vegyipar számára sokkal fontosabb alapanyag, mint a mákszem. A gyógyszeripar számos készítményben hatóanyagként alkalmazza a gyomor-bélrendszer, az epe és húgyutak görcsét oldó papaverint, a köhögéscsillapító narkotint és kodeint, valamint az erős fájdalomcsillapító hatással rendelkező morfint.Hogyan használjuk?A mákszem konyhai felhasználása sokrétű, közismert a karácsonyi mákos bejgli, mákos tészta, mákos sütemény stb...Jó tudni!A mákgubó mérgező hatóanyagai miatt otthoni gyógyászati célokra nem alkalmazható! A morfin erős függőséget okoz. A gyógyszerek hatóanyagtartalma pontosan beállított és ellenőrzött, a házilag történő előállítás helyett mindenképp javasolt a gyógyszeriparban, kórházakban, klinikákon illetve gyógyszertárban elkészített narkotin, kodein, morfin és papaverintartalmú készítmények alkalmazása orvosi felügyelet mellett.Érdekesség- A görögök és a rómaiak mézzel keverve fogyasztották a mákot.- A mák zöld termésének megvágása után képződő tejnedve, az ópium több mint két tucat alkaloidot tartalmaz.- Kabay János, gyógyszerész nevéhez fűződik a mákgubóból való hatóanyagok kivonásának kidolgozása (1931).- Az egyiptomiak a zöld mák nedvét gyógyszerként alkalmazták különféle fájdalmak csillapítására.- A magyar nyelvben sokféle szókép kapcsolódik a mákhoz: a mákszem például a kicsinység mértéke, a rosszcsont gyerekeket pedig "mákvirágnak" hívják.- Régen a gyerekeket zöld mákgubóból készített főzettel, mákonnyal altatták. Szerencsére ez már régen nem divat, hiszen az elcsendesedő gyermek sokszor hatóanyag-túladagolás miatt soha többé nem ébredt föl.- Hippokratész már i. e. 460-ban említi.
Utazási csekk
Az utazási csekk különböző csekktársaságok, bankok és pénzintézetek által kibocsátott, fix címletű, nyomdai úton előállított csekk, amely rendelkezik a csekkre előírt törvényes kellékekkel, azonban a kiállítás helyének és keltének feltüntetése - kevés kivételtől eltekintve - nem kötelező.Az utazási csekket a csekkbirtokos vásárolja meg és saját költségeinek fedezésére használja fel.Az utazási csekket is a biztonság fokozásának szándéka hozta létre. A külföldre történő utazások számának növekedése tette szükségessé a turisták és üzletemberek anyagi biztonságának, kényelmének megoldását utazásuk során. Maga e csekk jellemzően az egy-egy külföldi utazás során felmerülő szokásos költségek kiegyenlítésére szolgál. Készpénzt helyettesít, mert közvetlenül lehet vele fizetni számos szállodában, étteremben, áruházban. Emellett pénzintézetnél, pénzváltásra felhatalmazott egységeknél készpénzre váltható. A devizanemek és címletek széles választéka biztosítja, hogy akkor és olyan mértékben kerüljenek a csekkek beváltásra, amilyen ütemben és mértékben a csekk birtokosának erre szüksége van.Az utazási csekk - néhány kivételtől eltekintve - a világ bármely országában és időkorlátozás nélkül érvényes. Amennyiben a kibocsátó az érvényességet időben vagy területileg korlátozni kívánja, úgy azt a csekken (nyomdai úton, bélyegzővel, kézírással...) feltünteti. Időbeli korlátozásnak minősül az is, ha a csekken a kibocsátás kelte feltüntetésre került. Ilyen csekk a keltezéstől számított 1 éven belül fogadható el azonnali beváltásra.Az utazási csekk használatának biztonságát növeli, hogy elvesztésük vagy ellopásuk esetén a csekkbirtokos teljes összegű kártérítésben részesülhet, ha a csekket annak megvételekor egyszer aláírja és a vásárlást igazoló bizonylatot megőrzi. A kártérítést a csekket kibocsátó társaság biztosítja. A kárbejelentési és kártérítési igények fogadására és kártalanításra szerte a világon széles körű hálózat áll az ügyfelek rendelkezésére. Az igényt befogadó bankok, utazási irodák stb. ezt a szolgáltatást az utazási csekk kibocsátójával kötött külön megállapodás alapján nyújtják.A forgalom biztonságát szolgáló eljárás az is, hogy a csekk birtokosa a második aláírást a beváltáskor, a pénztáros előtt végzi el, így a beváltó meggyőződhet az előzetesen, nem előtte történő aláírás egyezőségéről.Ezért soha ne írjuk alá előre mindkét helyen az utazási csekket!De ugyanilyen veszélyes, ha egyik helyen sem írja alá a csekkbirtokos a csekket, mert azt más személy pótolhatja.Váltson utazási csekket, amely általában korlátlan ideig érvényes elvesztés esetén nem károsodik, 24 órán belül, térítésmentesen pótolható az egész világon kisebb lesz az átváltási vesztesége, mindig csak a minimális készpénzre van szüksége valutaszámláját (utazási számláját) vezető bankjában válthatja ki, sokféle címletben és különféle valutanemekben. Magyarországon többféle utazási csekk (Travellers-check) váltható. Legismertebbek az AmericanExpress, a VISA, az Eurocheck és a Thomas Cook. USA dollárban, márkában vagy svájci frankban. Külföldre viteléhez a készpénzhez hasonlóan, kiviteli engedélyre van szüksége. Vigyázzon! Készpénzét, utazási csekkjeit bankokban és hivatalos pénzváltó helyeken váltsa be így elkerülheti a hamisítás, a csalás veszélyét, és az Ön számára legkedvezőbb árfolyamon válthat.
Rekordot dönt New York turizmusa
Míg tavaly 41 millió turista volt kíváncsi New York-ra, köztük 6,7 millió külföldi, addig idén a városvezetés legszerényebb jóslatai szerint is minden idők legnagyobb számú turista áradatára, vagyis 43,3 millió látogatóra számítanak. New York égbetörő számadatai egyedül a szállodaiparnak okoznak némi nehézséget, mert az előző évhez képest, amikor 86-90 százalékos volt a szállodák kihasználtsága 22 millió vendégéjszakával, ebben az évben a város közel 80 ezer vendégszobája kevésnek bizonyul majd. Enyhülést hozhat számukra az a 18 új, nagyszabású építkezési projekt, amely 2007 végére plusz 5 ezer szobával egészítené ki a város kapacitását. A nagy szállodaláncolatok, mint a Marriott, a Starwood és a Hilton még a méregdrága belvárosi telekárak ellenére is terveznek kisebb-nagyobb bővítéseket a magasabb vendégszám érdekében, ám az alacsonyabb árkategóriás és szolgáltatásaiban kevésbé nívós hotelek nem engedhetik meg maguknak ugyanezt. A New York-i szállodaiparban rejlő lehetőségek a milliomos hírességek érdeklődését is felkeltették. A sztárok mostanáig éttermeket nyitottak és üzemeltettek előszeretettel, most vagy 20-30 szobás középkategóriás hotelekben gondolkodnak, vagy előkelő luxusláncról álmodnak. Szakemberek szerint New Yorknak érdemes lenne összedolgozni más államok, mint Tennessee, Lousianna, Kentucky, vagy Texas turisztikai hivatalaival, ugyanis míg New York összeroskad a látogatók súlya alatt, addig a természeti szépségeiről és tradicionális whisky desztilláló üzemeiről híres Mississippi völgye, vagy a belső államok alig kerülnek az érdeklődés középpontjába.A nagy vendégszám New York-i tömegközlekedés elé is új kihívásokat állít, a városvezetés regionális vonatokat és 11 új metróvonalat tervez. A turisták számára ezek közül az a metróvonal lehet a legérdekesebb, amely közvetlenül szállítaná az utasokat a Kennedy reptérről egyenesen alsó Manhattan forgatagába.
A kényelmes utazás már otthon kezdődik és a leszállásal sem ér véget
Nyáron minden 4. utunk a tengeren túlra vezet - hasznos tanácsokkal segíti az utasokat a BAA nyári utazási szezonban minden 4. utazás alkalmával tengeren túli, elsősorban észak-amerikai és ázsiai világvárosokat keresnek fel menetrend szerinti járatokkal a magyar utasok. A British Airways saját statisztikái szerint a magyar utasok által a legnagyobb számban látogatott tengeren túli városok TOP listáján az idén Los Angeles, New York, Miami, San Francisco, Chicago, Phoenix, Sydney, Toronto, Johannesburg valamint Hong-Kong szerepelnek. A fokozódó utazási hajlandóság hátterében az áll, hogy ma már a tengeren túli célállomásokra is kedvező áron juthatnak el az utasok, az utazási kedvnek így csak a megtett távolsággal egyenes arányban növekvő "jet-lag" hatás szabhat gátat. Az "Év Légitársasága" nem csak a fedélzeti alvást és pihenési körülményeket optimalizálja szakértői segítségével, de ba.com/jetlag oldalon hasznos tanácsokkal is ellátja a tengeren túlra repülő utasait annak érdekében, hogy az utasok az időzónákon átívelő utazás ellenére is kipihenten és frissen érkezzenek meg vakációjuk kiválasztott helyszínére.A mindenkori kalandvágyukról híres magyar utazók az európai városok mellett egyre gyakrabban - minden negyedik repülőútjuk során - kerekednek fel hosszabb, tengerentúli utazásokra szabadságuk alkalmával. A British Airways statisztikái szerint az idei nyári utazási szezonban, az előre foglalások alapján, a magyar utasok által leginkább kedvelt városok 10-es TOP listáján Los Angeles, New York, Miami, San Francisco, Chicago, Phoenix, Sydney, Toronto, Johannesburg valamint Hong-Kong szerepelnek. A magyar utasok számára ma már nem elérhetetlenek ezek, a gyakran a világ másik végén található metropoliszok, hiszen egyre több légitársaság verseng az utasok kegyeiért kedvezőbbnél kedvezőbb árú repülőjegyekkel. Chicago-ba már például 96.000 forintért, Miami-ba 97.000 forintért, Los Angeles-be pedig akár már 118.000 forintért is el lehet eljutni a British Airways-el.Közismert, hogy egy tengerentúli út hosszú, amerikai desztinációk esetében 8-10, ázsiai nagyvárosok irányába pedig akár 15-20 órás is. Ezért az út ára mellett kiemelt szerepet játszik a fedélzeti kényelem és az utazásra való felkészülés, mivel az időeltolódás miatti átállás jelentősen igénybe veheti a szervezetünket. E miatt, miután utunk árait megnéztük, repülőjegyünket pedig lefoglaltuk az interneten keresztül, még otthonunk kényelméből érdemes egy pillantást vetni a ba.com/jetlag internetes oldalra is, ahol az időeltolódás okozta "jet-lag" hatásról, uticélunk és alvási szokásaink megadása után akár személyre szóló tanácsokat is kaphatunk arra vonatkozóan, hogy hogyan tegyük utunkat a lehető legkényelmesebbé.A "jet-lag" akkor jelentkezhet, ha az ember biológiai órája több időzóna átlépésének hatására összezavarodik. A tünetek: fáradtság, bizonytalanság, alvásképtelenség. Annak ellenére, hogy tulajdonképpen ártalmatlan, a "jet lag" könnyen megkeserítheti várva-várt szabadságunkat tekintet nélkül az utazás céljára, legyen az üzleti út, vagy akár üdülés.A British Airways-nél egy erre specializálódott alvásszakértő, Dr. Sleep segíti az utasokat a "jet lag" hatás megelőzésében. Dr. Sleep, azaz Dr. Chris Idzikowski, a Brit Alvás Társaság (British Sleep Society) elnöke, a légiközlekedési iparban elsőként alkalmazott hivatásos alvásszakértő egy olyan tanulmányt készített, mely bemutatja azt, hogy hogyan tudnak az utasok tökéletesen aludni és pihenni a fedélzeten, mi a különbség a keletről nyugatra illetve a nyugatról keletre történő utazás fiziológiája között, melyek az alvás szempontjából leghatékonyabb testhelyzetek illetve, hogy hogyan kezelhetjük a legeredményesebben a "jet-lag" hatását.Dr. Idzikowski szerint: "A jó hír az, hogy a "jet-lag" kiküszöbölhető.Az emberi test biológiai óráját négy meghatározó tényező befolyásolja: világosság, alvás, gyakorlatok és étkezés. A "jet-lag" elkerüléséhez a legfontosabb dolog az, hogy az indulásunk helyén bekövetkező esti időszakra jellemző sötétségről gondoskodjunk akkor is, ha a gép az új időzónában éppen nappali időszakban és fényviszonyok között repül. Erre a célra a járatokon ingyen biztosított szemellenző maszk lehet a megfelelő megoldás. Akkor, amikor otthon, indulásunk helyén nappal van, a természetes fény a legideálisabb, de olvasólámpa és utcai világítás is megteszi arra, hogy ébren maradva a "jet-lag" hatást csökkentsük." - tette hozzá a szekértő. "Ha a sötétség és világosság szabályait megfelelően betartjuk, semmi reális oka nincs annak, hogy a "jet-lag" miatt utazásunk első napjait az átállás fáradalmai tegyék emlékezetessé." - mondta végül Dr. Idzikowski.Mint amikor egy órát előre vagy hátra állítunk, a "jet-lag" hatás elkerülése szempontjából kiemelt jelentősége van annak, hogy keletről nyugatra vagy nyugatról keletre utazunk, azaz biológiai óránk időt nyer vagy időt veszít. Dr. Sleep ezekre az esetekre a következő tanácsokkal látja el az utasokat:Hasznos tanácsok keletről nyugatra történő utazás esetére (pl. Budapest - New York)Ha rövid időre utazik, ne állítsa át az órát helyi időre, maradjon a magyar időszámításon! Fogyasszon könnyű ételt érkezéskor és lehetőleg korán térjen nyugovóra. Ébredéskor - ami helyi idő szerint éjszaka lesz - reggelizzen a hotel szobában, majd olvasson, tévézzen pár órát. Próbálja meg úgy intézni, hogy munkanapja reggel 9.00 órakór kezdődjön, hogy előtte még legyen ideje egy rövid szundikálásra. Munka után törekedjen arra, hogy felszállás előtt pihenjen, ha aludni nem tud, relaxáljon, az is megfelelően felfrissíti a szervezetét. Visszaútja során, a fedélzeten lehetőleg próbáljon meg minél többet aludni annak érdekében, hogy az utazás esetlegesen fárasztó hatásait minimalizálja.Hasznos tanácsok nyugatról keletre történő utazás esetére (pl. Budapest - Szingapúr)Ha legalább egy hetet tölt el a Távol-Keleten, állítsa át az óráját helyi idő szerinti időszámításra. Érkezéskor költsön el egy könnyű ebédet, szükség esetén szundikáljon, de csak maximum 45 percet. Délután végezzen néhány tornagyakorlatot, és lehetőleg menjen napfényre, barangoljon kedvére a varázslatos városban! Érkezés után közvetlenül lehetőleg ne éjszakázzon, vacsorázzon minél korábban és bújjon ágyba. A látogatás ideje alatt lehetőségekhez mérten normál időben keljen és étkezzen, próbálja meg elkerülni a napközbeni alvást, és lehetőleg délután menjen napra. A napok elteltével igyekezzen alvási idejét a normálishoz igazítani. Kíséreljen meg minél hosszabban aludni a visszaúton, hogy kipihenten és élményekkel teli térhessen haza.A kényelmes utazás már otthon kezdődik és a leszállással sem ér véget, hiszen az utazás előtti, az az alatti és az azt követő pihenésünk, táplálkozásunk és testmozgásunk is befolyásolja kipihentségünket.Dr. Sleep szerint érdemes tudni, hogy:- Szundikálás: Nyugodtan aludhatunk egy kicsit, ha álmosnak érzzük magunkat. Bármilyen alvás jobb a semminél, ha álmosnak érzzük magunkat! Limitáljuk viszont az alvás idejét 40 percben, és akkor nem fogunk kimerülten ébredni. Kerüljük a hosszabb alvásokat két okból is: (1) a hosszabb alvás mély álomba ringat és mély álomból bizonytalanul ébredünk. (2) a hosszabb ideg tartó napközbeni pihenés nehezebbé teszi a kiadós éjszakai alvást.- Koffein: A koffein nagyon hatékony stimuláló szer. Hatása 30 percen belül érezhető, és 4 órán át tart, ezért elalvás előtt érdemes kerülni a használatát. A kávénak általában nagyobb a koffein tartalma a teánál, és egyéb főzeteknél is.- Gyakorlatok: A légitársaságok fedélzeti magazinjaiban rovataiban találunk erre vonatkozó tanácsokat. Érkezés után egy rövid gyakorlatsorozat fokozza a NREM (álom nélküli periódus) alvás hatékonyságát. Mindenképp kerüljük a lendületes munkát és testgyakorlatokat közvetlenül az elalvás előtt.- Diéta: A fedélzeti étkezés tekintetében nincsenek erre kifejezetten javallott ill. ellenjavallott ételek, ezért kedvünkre, de mértékletesen fogyaszthatunk bármit.- Alkohol: Kerüljük a két decinél nagyobb mennyiségű szeszes ital fogyasztását, mert az csökkenti az alvás REM (álom) fázisát, mely az alvás és pihenés során értékes idő.Az utazás minden részletére kiterjedő figyelme, utasai maximális kényelmének biztosítása, a folyamatos újítások és korszerűsítések miatt választották a British Airways-t 13,6 millió utas szavazata alapján az év légitársaságának a légi közlekedési szakma egyik legrangosabb rendezvényén, Skytrax World Airline díjátadó gáláján 2006-ban. A British Airways nemrég bevezetett új, kedvezőbb tengeren túli áraival igyekszik utasai kedvében járni.
Medvetour Berlinben
Az ötlet az Amelie csodálatos élete című filmből származik, csak itt a kerti törpe helyett szőrmeállatkák utaznak, általában veterán mackók. Két berlini fiatalember nemrég utazási irodát alapított Teddy Tours Berlin néven, amely a plüss házi kedvenceket viszi belvárosi körutakra, és küldi vissza a tulajdonosnak megannyi kedves fotó kíséretében. Az első túra ezen a héten indul, és az érdeklődés nem csekély: eddig hatan jelentették be sokat megélt mackójukat egy kis kikapcsolódásra. Sőt, már konkurencia is akad, a My Teddy On Tour vállalkozás akár háromhetes utazás szervezését is vállalja.Az általában viharvert állatok bicikli-utánfutóban járják be a város nevezetességeit, de külön kérés (és díjazás) fejében akár a KaDeWe luxusáruházba is elviszik őket bevásárolni. Az alaptúra elég borsos árú, 75 euróba kerül, de ebben benne van a Brandenburgi kapu, az Olimpiai stadion vagy a Kurfürstendamm megtekintése. A medvetulajdonosok komolyan veszik kedvenceik kiruccanását. Az egyik résztvevő a Tagesspiegel című lap beszámolója szerint kis kofferrel és kötött pulóverben érkezett postán, Düsseldorfból. Egy másik utazni vágyó egyenesen Hollandiában szállt postára, hozzá egy levelet is mellékelt a tulajdonos, amelyben a szervezők nyakának kitekerését ígérte, ha mackójának bármilyen baja esik. A korosabb plüssállatok láttán felmerül a vállalkozás kiszélesítésének lehetősége is: némi plasztikai sebészet, egy kis fül-, szem- vagy orr-reparáció...