Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Stex, hó, kolompszó - csipetnyi Svájc
document.write('Tell Vilmos');Azt hiszem nem túlzás, ha megállapítom, a címben szereplő fogalmak egyikét legtöbbünk biztosan megemlíti, ha rákérdezünk, mi jut eszébe Svájcról, erről a mindentől távolságot tartó, különös országról Európa szívében. A svájci pontosság, az óra, a bankok, a csokoládé, és a tehetősebbek számára elérhető síparadicsomok mind-mind hozzátartoznak e különös ország arculatához. Ezeken túl azonban az átlag magyar nem túl sok információval rendelkezhet a vidékről, az ország történelmének ismerete pedig jobbára kimerül Tell Vilmos legendájának halvány emlékképeiben.A demokrácia igazi otthonaPedig Svájc tényleg megér - minimum - egy utat. Télen és nyáron egyaránt gyönyörű vidéket láthat az utazó, és olyan országot talál, ahol az emberek már szinte születésüktől magukba isszák mások tiszteletét és a hitet az egyetemes rendben. Itt természetes, hogy nem ütik egymás dolgába az orrukat az emberek, és nem szemetelnek az utcán. Az átfogó kérdések tekintetben elfogadják a többség akaratát, hiszen mindenről képesek szavazni, akár évente többször is. A szavazás formája pedig helyenként eltér, hiszen a nagyvárosokban a modern kor hagyományait követve döntenek, míg a kisebb településeken akár a főtéren, kézfeltartással szavaznak Természetesen a nagy nap előtt, időben megfelelő tájékoztatást kapnak a kérdésről, pro és kontra érvekkel. A szavazás végeztével elfogadják a végeredményt, és tudomásul veszik a többség akaratát, hiszen itt nem versenyről, hanem csupán véleményekről van szó. document.write('Svájcban vonatozni jó');Ehhez képest már csak "hab a tortán", hogy a vonatok és buszok másodpercre pontosan indulnak, a bliccelők száma pedig annyira elenyésző, hogy a helyközi járatokon nem is ellenőrzik a jegyeket. A sofőrök és vonatvezetők kínosan ügyelnek arra, hogy betartsák a menetrendet, így a svájciak nem is sietnek sehova, hiszen mindig pontosan tudják mennyi idő áll rendelkezésükre. A vonatközlekedés példásan kényelmes, szervezett, és svájci viszonylatban megfizethető. Az utazó többféle bérlet közül választhat, melyek segítségével pontosan és hatékonyan megtervezheti, merre vegye az irányt. A kitűnő közlekedésnek köszönhetően egy átlagos svájci évente kétezer kilométert utazik vasúton, ami - valljuk meg - nem kis teljesítmény.Együnk! Hiszen svájciak vagyunk...Gasztronómia szempontjából Svájc igen színes, hiszen az osztrák, olasz, francia és német konyha egyaránt alakított az ország ilyetén kultúráján. Az meglehetős kétkedéssel fogadható, hogy a ravioli a világnak erről a szegletéről származna, viszont két eredeti sajtétellel a svájciak ajándékozták meg az ízekre valamelyest is adó haspókokat. document.write('Fondue'); Ez a két étel pedig a fondue, és a raclette. Az előbbi különböző sajtok olvasztott elegye borral fölpárolva, melyet hosszú villára tűzött kenyérdarabokkal mártogatnak ki az erre rendszeresített edényből. Azt, hogy milyen sajtokat, milyen arányban, és milyen borral készítenek mindenki saját, féltve őrzött titkaként kezeli. Viszont egy fondue vacsora nem öt percig tart, és kellemes társasági elfoglaltságként összehozza a barátokat, rokonokat. A raclette az itthoni szettekkel ellentétben viszont egy hatalmas keménysajt megolvasztásával, majd az olvadt rész tányérra "kaparásával készül. A tányéron kényelmesen folydogáló sajtot fűszerezik, mellé savanyúságot bort, vagy snapszot fogyasztanak. Ez az étel is egyszerűen, és hosszasan készíthető, fogyasztása így szintén alkalmat ad a hosszas ücsörgésre és beszélgetésekre.A tejtermékek szeretete egyébként kimondottan jellemző a svájciakra, hiszen a tej nem csupán a hagyományos tejtermékek, és az utánozhatatlan csokoládé alapanyaga, hanem - kapaszkodjanak meg! - az üdítőitaloké is. Történt ugyanis, hogy állami szinten elhatározták: a polgárok éljenek egészségesen! Így megjelentek azok, a szénsavas üdítőkhöz kísértetiesen hasonlító nedűk melyek alapanyaga nem a hagyományos "cukrozott lötty", hanem az úgynevezett laktóz szérum. Tehát aki szomjas, akkor is tejet iszik, ha limonádéra vágyik, és egészséges marad.Saas Fee - az Alpok gyöngyszemedocument.write('Saas Fee');Természeti szempontból elmondható, hogy Svájc Európa ékszerdoboza, gazdagon megrakott kincsekkel. A természetet olyan tudatosan védik, hogy egyes falvakba be sem engedik a benzinmotoros járműveket, hanem csak elektromos eszközökkel lehet közlekedni a településen. Jó példa erre a z Alpok gyöngyszemeként is emlegetett Saas Fee, mely az olasz határhoz közel, Wallis tartományban található. A kis településre csupán egy út vezet, a falu határában pedig mélygarázsba kell tennünk autónkat és lábainkat, vagy az elektromos taxikat kell használnunk. A falucska kimondottan a túrizmusból él, hiszen 1800 méterrel a tenger felett fekszik, és olyan négyezer métert meghaladó hegycsúcsok veszik körül, amelyek nézésébe is elfárad az ember, ha rászánja magát, hogy végigtekintsen rajtuk. A hegyek, melyek körül veszik Saas Feet olyan magassággal bírnak, ahol nyáron is megfelelő terepet találhatunk a síelésre, hiszen itt az állandó hó és a gleccserek egész évben adottak. A faluból induló Alpin Express sífelvonóval, és a hegyen közlekedő Alpin Metro földalattival juthatunk fel az örök hó birodalmába, az Allalin csúcs közelében lévő, 3500 méter magasan található síparadicsomba. Ráadásul nem csak kiváló sípályák, hanem egyéb látnivalók is várják itt a turistákat. A legszembetűnőbb a világ legmagasabb helyén épített körben forgó étterme, melyből egy ebéd alatt akár többször is körbecsodálhatjuk a csodás panorámát anélkül, hogy egy percre is elmozdulunk az asztalunktól. De megcsodálható a közelben található, a gleccser belsejében fúrt múzeum, a Jégvilág is, melyet gondos munkával, és a természeti értékek megőrzésével vájtak méterekkel a felszín alá.Ezen a magasságon azonban minden mozdulatra figyelni kell, hiszen a ritka levegő és a légnyomás hiánya megterheli az elővigyázatlanokat. Szerencsére a személyzet fel van készülve a magaslati problémák leküzdésére, hiszen egy szezonban a rohanáshoz szokott japán turisták rendszeresen próbára teszik őket.Ezen a helyen az ember alaposan elgondolkodhat, hogy vajon milyen értékek lehetnek fontosak számára, hiszen a törékeny természet e tiszta szeletének megízlelése után kissé kényelmetlen visszatérni egy zsúfolt, füstös városba. Én is megtettem ezt, és rájöttem, talán a svájciak titka abban leledzik, hogy az igazán apró dolgokra figyelnek, és ezért a nagyobbak már működnek maguktól. Ezért már nem dudálok az előttem a dugóban álló, totojázó autóstársra, a papírzsebkendőmet pedig a kukába dobom nem mellé. Tolerancia, és a természet tisztelete. Kezdek svájci lenni, ha még az állampolgárság messze is van...Máté Attila
Új EU utasbiztonsági szabályok Ferihegyen 2006. november 6-tól
A kézipoggyászban csak kis mennyiségű folyadék vihető fel a fedélzetreÚj, szigorúbb utasbiztonsági szabályok lépnek életbe a Budapest Airporton 2006. november 6-án, hétfőn. Az új intézkedések az Európai Unió szabályzatával összhangban azt a célt szolgálják, hogy megvédjék az utasokat a folyadék-alapú robbanószerek fenyegetésétől.Az új szabályok az EU, Norvégia, Izland és Svájc valamennyi repülőterére kötelezően érvényesek és vonatkoznak minden utasra, akik az EU valamely repülőteréről utazik bármely célállomásra.Az új biztonsági intézkedések korlátozzák a repülőterek ellenőrzési pontjain átvihető folyadékok, krémek és zselék mennyiségét.Korlátozások folyadékokra, krémekre és zselékreAz utasok a kézipoggyászban csak kis mennyiségű folyadékot, krémet és zselét vihetnek fel a repülőgépek fedélzetére.- A folyadékok egyenként maximum 100 ml-es egyedi kiszerelésben szállíthatók- A kis tégelyeket, dobozokat, tárolóedényeket egy maximum 1 liter űrtartalmú, átlátszó és újrazárható műanyag zacskóba kell tenni- A folyadékokat tartalmazó zacskót fel kell mutatni a biztonsági ellenőrzésen az átvizsgáló személynekMinden 100 ml-nél nagyobb kiszerelésű folyadékot elkoboznak és megsemmisítenek!KivételekA kézitáskában az utasok felvihetik a fedélzetre az út során szükséges gyógyszereket, diabetikus termékeket, bébiételeket. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a biztonsági átvizsgáláson ezek eredét és használatuk szükségességét igazolni kell.Vásárlás a repterekenA biztonsági átvizsgálás után ugyanúgy lehet vásárolni, mint eddig. Az ellenőrzési pontokon túl, az utasok továbbra is bármilyen folyadékot (italt, parfümöt, stb) vásárolhatnak a repülőtéri boltokban, mennyiségi korlátozás nélkül. Az EU valamelyik reptéren történő átszállás esetén a vásárolt folyadékokat az utas magával viheti, de csak azzal a feltétellel, hogy a boltban speciálisan lezárt zacskót nem nyitja ki az átszálló reptér utasbiztonsági átvilágítása előtt. Ugyanez vonatkozik azon utasokra is, akik egynapos útra mennek és még ugyanazon a napon vissza is érkeznek.Az EU-n kívüli országokból érkező és az EU valamelyik repülőterén (pl. Ferihegyen) átszálló utasok csak az abban az esetben szállíthatnak folyadékot, ha mindenben megfelelnek az EU új előírásainak. Ez az induló, nem EU országok repülőtereinek tax free üzleteiben vásárolt termékeire is vonatkozik, tehát az átszálló utasok csak abban az esetben vihetik fel a repülőgépek fedélzetére, amennyiben megfelelnek az EU előírásainak: kizárólag lezárt, kinyitatlan és számlával ellátott zacskóban szállítják a megvásárolt folyadékokat. Ellenkező esetben a vásárolt termékeket a biztonsági ellenőrzésen elveszik.További biztonsági intézkedésekAz utasoknak le kell venniük kabátjukat, zakójukat, blézerüket az utasbiztonsági átvizsgálásnál. A ruhadarabokat külön kell átvilágítani.Valamennyi laptop-ot és nagyobb elektronikai készüléket ki kell venni a kézipoggyászból, és külön kell átvilágítani az utasbiztonsági ellenőrzés során.Ötletek, jó tanácsokA kellemetlenségek megelőzése érdekében utasainknak azt tanácsoljuk, hogy minden folyadékot a feladott poggyászba csomagoljanak. Ezzel időt lehet spórolni és a kellemetlenségek is megelőzhetők.Lehetőség szerint a járat indulása előtt két és fél órával érkezzenek meg Ferihegyre.Az utasoknak idővel, maguknak kell biztosítaniuk a folyadékok szállítására alkalmas műanyag zacskót. Az első, bevezető hónapban azonban a Budapest Airport biztosítja a szükséges mennyiséget.A gyors és zökkenőmentes utasbiztonsági ellenőrzés érdekében kérjük, kövesse az előírásokat.Utasaink biztonsága a legfontosabb számunkra - köszönjük együttműködését, türelmét.Folyadékok:Aeroszolos és golyós dezodorokCsokoládé krémekKrémekItalokHabokKenhető sajtokZselékFolyékony ajakrúzsokFolyadékos maszkokFolyékony állapotú keverékekTestápolókOlajakPasztákMogyoróvajParfümökSpray-kLevesekSzörpök, szirupokVízJoghurtÉs minden egyéb hasonló.
Elefánt-áttelepítési akció Kenyában
A Kenyai Vadvédelmi Szolgálat 2005. augusztus végén történetének legnagyobb szabású áttelepítési programjába kezdett, amely során mintegy négyszáz elefánt átköltöztetését irányítják a Shimba Hills Rezervátumból a Kelet-Tsavo Nemzeti Parkba. Az akcióra azért volt szükség, mert a parkot már-már fojtogatja a csordák hatalmas mérete, akik életmódjukkal teljesen felszámolják az aljnövényzetet, nem kis veszélynek kitéve az itt élő mintegy ezer növényfaj némelyikét, köztük azt a tizenkilencet, amelyek a világon egyedül a Shimba Hillsben élnek.A parkot kinövő elefántok egyre többször törik át a kerítéseket, felfordulást és pusztítást okozva a szomszédos falvakban. Ma mintegy ötszáz elefánt él a Shimba Hillsben, holott az csupán kétszázat képes befogadni.A telepítés során a puskából kilőtt altatóinjekciókkal teszik ártalmatlanná az ormányosokat, majd teherautókra emelik őket, és úgy szállítják el. Persze az óriási Kelet-Tsavot is fel kell készíteni a behemótok fogadására: a közelmúltban öt új itatót ástak, és mintegy negyvenegy kilométer hosszú elektromos kerítést feszítettek ki, hogy távol tartsák őket a környező farmoktól. Emellett négy matriarchát (idős nőstény, az elefántcsalád vezetője) nyomkövetővel szerelnek fel, és GPS segítségével kísérik figyelemmel mozgásukat, hogy más útra tereljék őket, ha újonnan kialakuló vándorlási útvonalukkal ismét emberi települést veszélyeztetnének. A program 3,2 millió dolláros költségét a kenyai kormány finanszírozza a Nemzeti Elefántvédelmi Stratégia nevű program keretében, amelyet a ma Kenyában élő mintegy 28.000 elefánt hosszútávú védelme érdekében hoztak létre.
A Márton nap és a libák
Márton, egy római tribunus i.sz. 316-ban született fia 18 éves korában apja kívánságára a légió katonája lett, s a legenda szerint 18 éves volt, amikor palástját odaadta egy didergő koldusnak. Nem sokkal később Amiens-ben megkeresztelkedett, otthagyta a sereget és misszionárius lett, majd 371-ben a Loire menti Torus püspökévé választották.A hagyomány szerint Márton elbújt a nagy megtiszteltetés elől a libák között, de a nagy gágogás elárulta. Úgy tudni, meggyőző és hiteles püspök volt, aki az imádságot és a lelkészséget össze tudta egyeztetni a jótékonysággal. Időszámításunk után 397-ben hunyt el.Halála után váratlanul igen népszerűvé vált: ő az első keresztény szent, aki nem mártírként emelkedett az oltárokra, Franciaországban pedig az 5-6. század fordulóján egyenesen nemzeti szentként tisztelték. Ausztriában csak Karintia tartományban 44 templomot szenteltek Szent Mártonnak. November 11. körül a gyerekek lampionos felvonulásokkal, a felnőttek inkább a Márton-napi libával emlékeznek rá máig, és más népszokások is élnek még, amelyek e naphoz kötődnek.A Márton napi liba-lakomáról szóló első írásos beszámoló 1171-ből származik. Ám akkoriban ez nem annyira a szentéletű püspököt eláruló szárnyasokkal függött össze, hanem azzal, hogy Szent Márton napja jelentette a paraszti év végét, a cselédek ilyenkor kapták meg évi bérüket és hozzá ráadásként egy libát, mert a szárnyasok nyáron felduzzadt hadát a tél beállta előtt meg kellett tizedelni. Ám e szokás gyökerei is mélyebbre, az aratási időszak végén álló pogány állatvágási ünnepekre nyúlnak vissza, amelyeket a kereszténység így vett át.Márton napi hagyományok MagyarországonMárton napon hazánkban is országszerte lakomákat rendeztek, hogy egész esztendőben bőven ehessenek, ihassanak. Úgy tartották, minél többet isznak, annál több erőt és egészséget isznak magukba. Ilyenkor már le lehet vágni a tömött libát. "Aki Márton napon libát nem eszik, egész éven át éhezik" - tartották. A liba csontjából az időjárásra jósoltak: ha a liba csontja fehér és hosszú, akkor havas lesz a tél, ha viszont barna és rövid, akkor sáros. Az aznapi időből is jósoltak: "Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható." Egy kalendáriumi regula szerint: "Márton napján, ha a lúd jégen jár, akkor karácsonykor vízben poroszkál." "A bornak szent Márton a bírája" - tartja a mondás, azaz ilyenkor iható az újbor, más jelentése szerint az őszi időjárás dönti el, hogy milyen lesz a bor. Baranyában azt tartják, hogy a Márton-napi idő a márciusi időt mutatja meg.Szent Márton napján a pásztorok vesszőt adtak ajándékba a gazdáknak. Ez volt a Szent Márton vesszeje. Köszöntőt is mondtak, a gazda megfizette a bélesadót vagy rétespénzt. Márton vesszeje többágú volt, úgy tartották, ahány ága van, annyit malacozik a disznó. A bősi gazdák a disznóól tetejébe szúrták dögvész ellen. Tavasszal ezzel a vesszővel hajtották ki az állatokat.A Dunántúlon különösen Vas megyében még sokan emlékeznek arra, hogy Márton-nap estéjén a pásztorok sorra járták a házakat köszöntőjükkel. Kezükben dús lombú nyírfavesszőt tartottak, melyből a gazdának is adtak, hogy tavasszal ezzel hajtsa először a jószágot a legelőre. Gyöngyösfalun például a kanász megkopogtatta az ablakot a következő szavakkal: "Jó estét kívánok! Elhoztuk Szent Márton püspök vesszeit. Se mink nem kezdtek, se mink nem végezzek. Úgy szaporodjanak a sertések, mint ennek ahány ága boga van". A Mura-vidék lakói szerint Márton-napkor nem szabad mosni, teregetni, mert elpusztulnak a jószágok. Néhol Márton-nap a cselédfogás és a legeltetés határnapja, valamint vásárnap. Dunaszerdahelyen híres volt a Márton-napi vásár. A kalotaszegi falvakban a jószág behajtása alkalmából Márton-napi bált rendeztek.
Új EU-s, a kézipoggyászokra vonatkozó Biztonsági Szabályzatok
Új biztonsági előírások alkalmazandók a kézipoggyászokra 2006. november 6.-tól az EU repülőtereiről induló járatokon - tekintet nélkül a célállomásokra. Az új szabályok a folyadékokra helyeznek hangsúlyt, melyeket az utasok magukkal vihetnek a fedélzetre illetve a kézipoggyász maximális méretére.Speciális új előírások:1. A folyékony vagy hasonló állagú cikkek (mint a gélek, krémek, fogkrémek) csak kis mennyiségben és kis tubusban szállíthatók.A maximális mérete egy tubusnak 100 ml lehet. A tartók egy tiszta (átlátszó) műanyag, cipzárral záródó, maximum 1 liter űrtartalmú táskában (tasakban) szállíthatók. A táska tartalmazhat több flakont is, de a táskának így is teljesen lezárhatónak kell lennie. Személyenként egy táska (tasak) engedélyezett. Ellenőrzéskor ki kell venni a kézipoggyászból, és be kell mutatni az ellenőrző pontnál, külön átvizsgálásra.Fontos, hogy az ilyen engedélyezett táskák szorosan visszazárhatóak legyenek (pl. hűtőzacskó). Ajánlott, hogy az utasok előre szerezzék be ezek a táskákat utazás előtt.A gyógyszerek és a speciális diétás készítmények, valamint a gyermek tápszerek, ha szükség van rá utazás alatt, akkor felvihetők a repülőgépre, de ezeket is külön ellenőrzik a biztonsági szolgálat dolgozói.2. A Duty Free Shop-ban vásárolt szeszes italt tartalmazó üvegekre és a kozmetikumokra vonatkozó szabályok.Az utasok át tudják vinni az ellenőrző ponton azokat a Duty Free árucikkeket, melyeket a nap folyamán azután vásároltak, hogy egy EU repülőtéren megkapták a beszállókártyájukat, vagy Uniós légitársaság járatának fedélzetén vették. Ezeket a cikkeket becsomagolják egy műanyag zacskóba, amit lezár a Duty Free üzlet eladója fizetés után. A vásárlás bizonylatát a fizetés dátumával és helyszínével együtt a zacskóba kell beletenni, úgy, hogy ellenőrizhető legyen anélkül, hogy ki kellene nyitni a zacskót.Ez a folyamat megengedett, még abban az esetben is, ha az ellenőrzés közvetlen a kapu előtt történik.Továbbá engedélyezett a táska / tasak átvitele, mint kézipoggyász az összes többi repülőtéren az Európai Unión belül. A zsák nem nyitható ki addig, amíg el nem érik a célállomást.Az USA-ba tartó járatokra speciális szabályok vonatkoznak.3. A kézipoggyászok max. mérete 56 cm x 45 cm x 25 cm-re korlátozódik.Ez az előírás megfelel a már érvényes IATA előírásának, és nem válik kötelezővé 2007. május 6-ig.További részletes információk az EU Bizottságról megtalálhatók a következő linkeken, a Bizottság honlapján: http://europa.eu (angolul) http://europa.eu (angolul)
Opál-láz!
document.write('Frei Tamás az opál bánya egyik teherautója mellett');Épp most jöttünk vissza 3 hetes ausztrál forgatásunkról, még mindig pihenem az utat. 38 órát repültünk, szerencsétlen átszállások sorozata sújtott minket, mert Sydney felé - még hetekkel ezelõtt - pár napra megálltunk Hong Kongban és így visszafelé is ugyanarra kellett jönnünk, hogy olcsóbb legyen a jegy. Így aztán 15 órányi utazás után (Sydney-Brisbane másfél óra, ott a reptéren 4, onnan Hong Kong 9) ültünk a hong kongi reptéren 6 órát - a zuhanyzó és az ágy 2 órára 250 dollár fejenként... úgyhogy maradtunk a székben "ülve" zuhanyzás nélkül...:-( Hong Kongból Párizs 14 óra (kedvenc pillanatom, amikor elrepülünk Budapest felett Párizs felé, ott átszállás pár órát és vissza Pestre megint kettõ óra. Magyarország felett vagyunk de még 8 óra amig hazaérünk. Ilyenkor mindig ejtõernyõzne az ember...document.write('Opál bányászok');Szóval ezt az utat pihenem épp. 10 óra idõeltolódás, minden pont fordítva, éjszaka és nappal, pár napig eltart, amíg minden helyre áll.. Hong Kongban virtuális "farmerekkel" forgattunk. Olyan kínai fiatalokkal, akik online videojátékokat játszanak egész nap, virtuális pénzt keresnek és eladják az Interneten igazi pénzért amerikai és nyugat európai fiataloknak, akiknek nincs napi 10 órájuk játszani, viszont szeretnék élvezni azt a pár órát, amennyit a gép elõtt tudnak tölteni... A videojátékokról most már hónapok óta forgatunk, 3 kontinensen, lassan összeáll a mûsor!Ausztráliában világ végi helyen jártunk - magyar opálbányászoknál. Errõl mellékeltem pár képet! Az opál homokkõben található, abszolút szerencse kérdése, hogy ki lel rá. Magyarország volt 150 éve Európában az egyetlen állam, ahol opált lehetett találni, talán ezért is "magyar" foglalkozás az "opálozás"!document.write('Naplemente Sydney fölött');Ausztrália tele van régi és mai magyar emigránsokkal, akik kincsvadász szellemmel mennek az 50 fokos hõségben fehér homokköveket "túrni", hátha rálelnek a millió dolláros kincsre.document.write('Opál');Van, akit évtizedekig hajt a remény, hogy másnap talán milliomos lesz! És néha megesik... Kalandos, de hosszu út volt. Ez lesz a novemberi mûsor, rettegjen Gyõzike! :-) )Sydneyben is jártunk, ott készült a naplementés kép. Egyszerűen ilyen a város, ha jó pillanatában kapja el a fényképezõgép! Jobbra a híres hid, annak jobb lábánál "dereng" az operaház. Szerintem 40 órás repülést is megér..:-)(A frei.hu felhasználóinak e-mailben küldött beszámolóból.)