Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Digitális koncepció a McDonald\'s-nél
Októberben a fővárosi Vörösvári úti étterem átalakításával kezdi meg hazai egységei "Jövő Élménye" koncepció szerinti átalakítását a McDonald's.A vállalat áprilisban jelentette be, hogy már az idei évtől az "Experience of the Future" koncepció szerint, innovatív konyha- és kiszolgálási folyamtokkal, valamint interaktív digitális technológiával támogatott szolgáltatásokkal modernizálják a mekizés élményét.A Vörösvári úti egység átalakítását október és november folyamán négy további étterem megújítása követi, a tervek szerint pedig 2019 végére a hálózat valamennyi egysége az új koncepció szerint üzemel majd. A vállalat a friss éttermi élmény támogatására egy új "Vendégélmény Menedzser" pozíciót is létrehozott, amelyre a munkatársak kiválasztása már folyamatban van.A "Jövő Élménye" névre keresztelt új éttermi koncepciót olyan jövőbe mutató igények és elvárások hívták életre, melyek gyökeresen megváltoztatják a mekizés élményét, egyúttal modernizálják a McDonald's márkát.A megújuló éttermekben a vendégek az igényüknek és elképzelésüknek leginkább megfelelő módon rendelhetik meg, fizethetik ki, kaphatják meg és fogyaszthatják el a termékeket. A vendégek számára a fejlesztés legfeltűnőbb elemei az érintőképernyős rendelésfelvevő kioszkok és a "table service", azaz az asztalhoz történő kiszolgálás lesznek.Emellett izgalmas újítás lesz egyes termékek személyes igényre szabható összetétele, vagy a családi éttermekben megújuló családbarát szolgáltatások. A kioszkoknál történő bankkártyás fizetés már a későbbi internetes, vagy mobiltelefonon történő fizetést készíti elő.Az új éttermi koncepcióban nagy hangsúlyt kap a személyesség, amely a "Jövő Élményét" alapjaiban határozza majd meg. A minden étteremben jelen lévő Vendégélmény Menedzser feladata lesz, hogy a vendégtérben gondoskodjon a vendégek kényelméről, köszöntse őket, megismertesse velük az új eszközöket, segítsen nekik követni az új folyamatokat.A jövő élményét kínáló éttermekben a kollégák is számos újdonsággal szembesülnek majd, hiszen nemcsak a vendégtér szolgáltatásai bővülnek, de a konyhai folyamatok is megújulnak.A kollégáknak egyszerre csak egy-egy folyamatot kell felügyelniük és kézben tartaniuk, így gördülékenyebb, kiszámíthatóbb lesz a munka. A nyugodtabb, csendesebb környezetben családiasabb lesz a hangulat is, ami várhatóan a vendégtérbe is kisugárzik majd.
Jövő márciusban az ezreseken a sor
A Magyar Nemzeti Bank megújítja az 1000 forintos bankjegyeket. Az új ezrest 2018. március 1-jétől használhatjuk, a régieket 2018. október 31-ig fogadják el.A hitelintézetek és a posta még három évig, a jegybank pedig húsz évig díjmentesen váltja át azokat az új 1000 forintosokra.A jegybank az ezerforintosokkal folytatja a forint bankjegyek 2014-ben megkezdett cseréjét, mostantól a megújított 1000 forintos címletű bankjegyeket bocsátja ki. A legtöbb ország húszévenként megújítja bankjegysorozatát, amit többek között a technika, például a bankjegykiadó és -elfogadó automaták fejlődése, a korszerűbb bankjegy-felismerés, illetve az új hamisítási módszerek elleni védekezés indokol - mondta el Gerhardt Ferenc, a jegybank alelnöke.Augusztus 24-től az új 1000 forintosok törvényes fizetőeszközzé válnak, (az MNB már csak az új bankjegyeket bocsátja ki, a forgalomban azonban csak márciustól jelennek meg), a jegybank féléves felkészülési időt biztosít a készpénzellátás szereplőinek, így a bankjegyelfogadó és feldolgozó automaták üzemeltetőinek az új bankjegyek kezelésére.Az új ezresek megőrzik a régi ezerforintosok kék színét és nem változtatták meg az illusztrációkat sem, így Mátyás király és a visegrádi Hercules-kút szerepelnek az új bankjegyeken is. Változást jelent, hogy színváltó festékkel a bankjegyen megjelenik a Corvin-jelkép, a holló (a madár az UV-A és UV-C fényben eltérő színben is látható lesz), az is újdonság a pénzen, hogy a hologram-csík a bankjegy szélén található.A forgalomban lévő bankjegyek kétharmada már új papírpénz, a 2000 és 5000 forintos bankjegyek bevonása sikeresen lezajlott. Idén december 31-ig még lehet fizetni a régi 20 ezer forintosokkal, a forgalomban lévő új 20 ezresek aránya mintegy 95 százalékot ér el.A régi 10 ezer forintosok bevonásáról még nem döntöttek a jegybankban, ezeket a bankjegyeket 2019 előtt várhatóan nem vonják be.A bankjegyek cseréje során utoljára az 500 forintosokat cserélik le, várhatóan jövőre.
Utazz oda, ahol a madár se jár!
Ha szeretnénk elkerülni a tömegeket, olyan helyekre kell utaznunk, ahol szinte a madár se jár. Az UNWTO adatait elemezve a vagabond.se a világ legkevésbé látogatottabb országait vizsgálta, s azt, hogy vajon miért mellőzik a listán szereplő kisebb-nagyobb államokat?A fő ok természetesen a távolság. Például Tuvalu, ez a paradicsomi sziget mintegy 5000 kilométerre nyugatra található Ausztrália partjaitól. Európából iderepülni több mint 30 órát vesz igénybe.A toplistán található többi ország főleg a Csendes-óceáni vagy karibi térségben, illetve Afrikában található, de akadnak kivételek. Ezek közé tartozik San Marino, amelyet körül vesz Olaszország. Lehet, hogy a statisztikák kevés látogatóról számolnak be, de mire oda eljut az ember, zsúfolt olaszországi repterekre érkezik és maga a mini állam sem tartozik a csendes, kihalt régiók közé. Lichtensteint kevesen választják úti célul, illetve csak akkor lépik át a határát, ha valamelyik szomszédos országban nyaralnak.Sierra Leonét vagy Dzsibutit azért nem nagyon választják az útra kelők, mert félnek az ebolától és a higiéniai viszonyoktól. Bhután pedig maga korlátozza beutazói számát.De nézzük a listát, az évi turistaszámmal:Tuvalu - ezer főKiribati - négyezer főSao Tome és Principe - nyolcezer főMontserrat - kilencezer főComore-szigetek - 24 ezer főDzsibuti - 51 ezer főSan Marino - 60 ezer főKelet-Timor - 66 ezer főLiechtenstein - 69 ezer főSierra Leone - 74 400 főMoldova - 121 ezer főBanglades - 125 ezer főBhután - 155 ezer fő
Korlátoznák a szeszes italok forgalmát a reptereken?
Egy tabu dőlhet meg: Európa legnagyobb fapados légitársaságai azt szeretnék elérni, hogy keményebbek legyenek az alkoholértékesítés szabályai, ezért arra kérte néhányuk a brit repülőterek vezetését, hogy korlátozzák az alkohol eladását.A javaslat hátterében az áll, hogy egyre több a részeg utas miatti incidens és fegyelmezetlenség - ennek aránya drámaian megnőtt az elmúlt években.Egy év alatt 50 százalékkal emelkedett a rendőrségi intézkedések száma az Egyesült Királyságban lévő repülőtereken, illetve a gépek fedélzetén - hivatkozik az The Independentre az egyik skandináv turisztikai online magazin. 2012 és 2016 között a bejelentett incidensek száma az Egyesült Királyságban 600 százalékra nőtt, a The Guardian szerint.A repülőtereken lévő bárokban ugyanakkor egyre nő az italfogyasztás és ez vonatkozik a duty free-k forgalmára is. Sokan felbontják az italokat és már a reptéren kortyolnak azokból, amit ritkán ellenőriznek. Bizonyos desztinációkban a Ryanair korlátozná a tömények és a likőrök vásárlását, illetve fogyasztását, a lap ezzel összefüggésben Ibizát és Alicantét említi.A szinte korlátlan alkoholvásárlásra vonatkozóan Kenny Jacobs a Ryanair részéről azt nyilatkozta az The Independentnek, hogy sokba kerülnek a biztonsági intézkedések, miközben a kereskedők jókora hasznot húznak ezekből az eladásokból.Egyelőre a lapok nem közöltek kommenteket a vámmentes üzletek üzemeltetői részéről.
Miért kék a repülőgép ülések színe?
A pszichológiai szempontok jelentős szerepet játszanak a légi közlekedés minden fázisában. Nem véletlenül: veszélyes üzemről van szó, ahol minden árnyalat, történés, hangulat, mosoly és szó számít.Sokan valószínűleg észrevették már, hogy a legtöbb repülőgép ülőhelyeinek színe kék - attól függetlenül, hogy az adott légitársaság márkájának teljesen mások az árnyalatai.Véletlenül sem azért, mert a kék szín elbújtatja a koszt - ahogy a news.com.au fogalmaz, hanem azért, mert a kék minden árnyalata megnyugtat. Egyes szakértők szerint a sötétkék megnyugtató hatással bír az utazókra, és csökkenti a dühöt, ami különösen fontos manapság, amikor egyre gyakoribbak a fedélzeti rendbontások.A sötétebb árnyalatú kék hatására állítólag a szervezet olyan anyagokat bocsát ki, ami jó érzéseket kelt, és csökkenti a haragot. A hűvös kékes árnyalatok egyben csökkentő hatással vannak a szívverésre is.Ugyanakkor ez a szín a megbízhatóságot, a tekintélyt juttatja az emberek eszébe. A melegebb, pirosas árnyalatok viszont fokozhatják adott esetben az indulatokat. A hetvenes-nyolcvanas években egyes légitársaságoknál divatban voltak a piros-narancsos ülések, de mára ezek lecserélődtek, ahogy nőtt a tömeg a gépeken és szigorodtak a rendbontások miatt intézkedések.A kéknek más érdekes hatását is megfigyelték: egy kísérlet során kiderült, hogy a kék árnyalatú ásványvizes palackokban lévő vizet inkább ítélték szomjoltónak az emberek, mint a más színű üvegből kitöltötteket.
Terrorellenes óvintézkedések Olaszországban
Egymás után zárják le az olaszországi városok központjait, betontömbökkel, kordonokkal és nagy méretű virágládákkal torlaszolva el a szélesebb utcákat, tengerparti sétányokat, valamint műemlékeket.Firenze városában szerdán helyeztek el nagy kockatestekre emlékeztető, földdel nehezített virágládákat a dóm felé vezető egyik szélesebb sétálóutca közepén. "Próbát" is tartottak a firenzei köztisztasági hivatal egyik kiskamionjával, amely nem tudta elmozdítani vagy fellökni a ládákat, amelyekből továbbiakat állítanak fel a belvárosban.Betontömbök helyett az "esztétikusabb" virágládák mellett döntöttek, mivel ezek kevésbé rontják a városképet, és szükség esetén könnyebben elmozdíthatók - hangsúlyozta Federico Gianassi, a firenzei önkormányzat biztonsági felelőse.A barcelonai gázolásos merényletet követően a római belügyminisztérium a biztonsági intézkedések fokozását rendelte el az olasz városokban: a városközpontok lezárását anélkül, hogy ez katonai megszállás vagy vészhelyzet benyomását mutatná.Milánó városközpontjában a dómmal szomszédos, II. Viktor Emánuelről elnevezett udvar bejáratait torlaszolták el kordonokkal. A járművek előtt teljesen lezárt dóm téren már lassan harmadik éve kizárólag az olasz fegyveres erők páncélozott járműveit látni, és a székesegyház bejáratánál is fegyveres katonák sorakoznak.A barcelonai merénylet óta kordonokkal és úttorlaszokkal zárták le a Rómához közeli Ostia és az Adriai-tenger partján fekvő Rimini sétányát is, valamint Riccione, Anzio, Nettuno és Pescara tengerpartját. Betontömbök mellett döntöttek Ferrara, Savona, Pisa, Torino, Ancona és Parma belvárosában. Az emberekkel teli Via del Corso római sétálóutca két végén óriás, kőből faragott virágtartók sorakoznak, a Szent Péter tér felé vezető utat pedig korlátok védik az olasz katonaság sorfalban parkoló járműveivel.A biztonsági intézkedések egy részét bírálatok is érték a turistalátványosságok és műemlékek elcsúfítása miatt, például a római Colosseumnál, ahol a rácsok és korlátok nem illenek az ókori amfiteátrumhoz. Olasz művészek és építészek ezért egyre újabb javaslatokkal állnak elő, olyannyira, hogy az olasz sajtó szerint már úgynevezett "terrorizmusellenes városi építészeti" irányzat született.
Tényleg tilos villogással előre jelezni a traffipaxot?
Egy tipikusan olyan téma, amelyről hosszasan vitatkoznak fórumokon az autósok: tilos-e másoknak jelezni a traffit, vagy sem? Megpróbáltuk hivatalosan is kideríteni a választ.Az egyik leghétköznapibb autós gesztus, hogy a sofőrök jelzik egymásnak - jellemzően villogással, hivatalosabban távolságifény használatával - hogy figyeljenek a sebességükre, mert traffipax közeledik. Mindez rendben is van - attól eltekintve, hogy alapvetően mindenki annyival közlekedjen, amennyivel az előírás szerint lehet maximum -, de büntethet-e a figyelmeztető villogásért a rendőr?A téma nagyon népszerű a neten is, a Facebookon már vagy tucatszor végigfutott például ez a bejegyzés, komoly kommentfolyamot generálva. Hivatalos állásfoglalást viszont sehol nem igazán találtunk, ezért megkérdeztük a rendőrséget, hogy mi az álláspontjuk. Mivel a rendőrség többnyire nem az igen/nem válaszok formájában kommunikál ilyen kérdésekben sem, ezért a mi válaszunk sem szimplán csak egy nem vagy egy igen. A törvény azt mondja:Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.A villogás tekinthető-e az ellenőrzést befolyásoló, illetve előre jelző eszköznek? - kérdeztük. A rendőrség válasza szerint a villogástól függetlenül, az ellenőrző berendezés képes a mellette elhaladó jármű haladási sebességét a valóságnak megfelelően megállapítani, a jelzés pedig a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését nem akadályozza vagy zavarja, illetve az ellenőrzés eredményét nem befolyásolja. Ennek alapján tehát: nem, a villogás nem tekinthető az ellenőrzést magát befolyásoló eszköznek.A másik kérdésünk arra vonatkozott, hogy szankcionálható-e bármilyen módon a villogás, milyen mértékű és fajtájú bírság szabható ki érte? A válaszból kiderült, hogy a villogás a KRESZ szerint akkor jogsértő, ha azzal a többi autóst elvakítjuk. Viszont azt is írták, ha a rendőr tudomására jut ilyen - vagyis észreveszi - akkor egyedileg akár, a körülmények alapján, úgy dönthet úgy, hogy a villogás elvakította a többi autóst, akkor már büntethet. Helyszínen akár 15 ezer forintra, pénzbírság esetén pedig akár 30 ezerre is - tesszük hozzá mi, a rendelkezéshez tartozó bírságtáblázat alapján.A lényeg tehát, amit tessenek megjegyezni:1. nem tilos villogni,viszont2. magáért a villogásért bárhol (traffipax nélkül is) megbüntethetnek, ha rendőr szerint ezzel elvakítunk valaki mást a forgalomban.
Drónok harca lesz augusztus végén Fóton
Első alkalommal rendezik meg augusztus 26-án, Fóton a Korzó Drónfesztivált, ahol a technológia és a repülés szerelmesei tesztelhetik a legújabb eszközöket, összemérhetik saját készítésű drónjaik tudását és különböző csúcstechnológiás drónokkal ismerkedhetnek meg. Augusztus utolsó szombatján 10-től 18 óráig várnak minden drón iránt érdeklődőt a Korzó parkolóban, Fóton, ahol a látogatók megismerkedhetnek az újkeletű sportággal, hobbieszközzel és annak használatával.A kisebb korosztályt és az amatőröket egész nap a Drónsimogató sátorban várják, ahol biztonságos körülmények között sajátíthatják el a drónozás alapjait, így például a lebegést, a karikán átrepülést és a pontos leszállást. A látogatók a sátor mellett első lépésként egy drónszimulátoron ismerkedhetnek meg a távirányító használatával, majd a hálóval védett sátorban önállóan irányíthatják a védőkerettel ellátott drónokat.A profi pilóták akadálypályákon tesztelhetik tudásukat, ahol nagyobb méretű drónokkal kell függőleges és vízszintes kapukon átrepülni és különböző tárgyakat eljuttatni egy bevásárlókosárba.Az igazán tapasztalt drónozók pedig akár a Red Bull Air Race mintájára megálmodott Race of Drones elnevezésű akadályversenyre is benevezhetnek, amelynek keretein belül országos kvalifikációra nyílik lehetőség.Az égi verseny mellett az érdeklődők a földön is összemérhetik majd tudásukat a Jumping sumo race-en, ahol tabletről irányítható földi drónokkal kell majd gurulva, pörögve, pattogva átjutni egy épített akadálypályán, amelyen fűnyírók, gödrök, hidak, medencék és egyéb tereptárgyak állják majd útját a versenyzőknek.A földi drónok mellett a látogatók 1:12 méretarányú munkagépekkel is játszhatnak - az építkezési munkaterületen méretarányos téglákat, farönköket, homokot pakolhatnak különböző markolókkal, dömperekkel és homokrakodókkal.A fesztivál és a versenyszámok egyik legérdekesebb pontja minden bizonnyal az a bemutató lesz, ahol elektromos Peugeot autók és a drónok mérik össze egy gyorsulási futam keretében az erejüket. A versenyek mellett a szervezők számos rövidebb bemutatóval is készülnek, ahol a látogatók megismerhetik a csúcstechnológiát képviselő hobbi-, haditechnikai-, ipari-, kutató-mentő-, és filmes drónokat, sőt szakemberek vásárlási útmutatóval is segítik majd az érdeklődőket.Azok pedig, akik a drónozás jelenlegi jogi helyzetére, a biztosítási lehetőségekre vagy esetleg a hazánkban elérhető drónpilóta képzésekre kíváncsiak, a Magyar Nemzeti Drónszövetség sátrában kaphatnak megfelelő tájékoztatást.
Ingyenes lesz a nagy méretű kézipoggyász is a Wizz Airen
A téli menetrend kezdetétől, azaz pontosan október 29-től nemcsak a kis, de anagy méretű kézipoggyászért sem kell külön fizetni a Wizz Air járatain, közölték az MTI-vel.Váradi József vezérigazgató azt magyarázta még, hogy a gép telítettségétől függően majd lehet, hogy egyes poggyászokat levisznek a repülő csomagterébe, nem biztos, hogy minden elfér majd fenn a kabinban. Ezért praktikusan azoknak fog biztosabban elférni a nagy méretű kézipoggyászuk az utastérben, akik külön fizetnek az elsőbbségi beszállásért.Ugyanakkor egyébként is egyre csökkent a légitársaság poggyászdíjból származó bevétele, az utasok egyre kevésbé akartak ezért fizetni. A cég utasonként átlagosan 28,8 euró kiegészítő díjat tudott behúzni a jegyáron kívül, és ebből már csak 9,5 euró volt a poggyászért fizetett díj, a tavalyi 10,2 euró helyett. Úgyhogy úgy tűnik, hogy inkább erős marketingeszközt csinálnak az ingyenes nagyobb poggyászból is.A nagy méretű kézipoggyásznál azért nem kell még óriásbőröndökre gondolni a Wizz Airnél, náluk eddig fizetni kellett ugyanis a 42x32x25 centinél nagyobb csomagokért, legutóbb épp 10 eurót. A nagy méretű kézipoggyász felső határa jelenleg 56x45x25 centi, de ennek mérethatárát cserébe leviszik 55x40x23-ra, az ennél nagyobb poggyászok után ezután is extra díjakat számítanak majd fel.Az 56x45x25 centiméteres poggyász igazából nagyjából az a mérethatár, ami rengeteg más légitársaságnál, köztük a Wizz Air egyes közvetlen versenytársainál alapból díjmentes volt eddig. Egyébként a variálás a csomagokkal nem vicc, a repülés egyik legjelentősebb változó költségét jelentő üzemanyagköltség erősen függ attól, hogy milyen nehéz az adott gép. Hosszabban a repülés költségeivel ebben a cikkünkben foglalkoztunk.Váradi egyébként még elmondta, hogy nagyon jó első negyedévük volt, az utasforgalom a tavalyi első negyedévhez képest 25 százalékkal nőtt (7,2 millió ember), a bevételek 29 százalékkal (469 millió euró), az adózott eredmény 50 százalékkal (58,1 millió euró) ugrott meg.Tunkli Dániel, a Concorde elemzője az Indexnek a hírt úgy kommentálta, hogy a Wizz Air újonnan kidolgozott rendszere egyfelől illeszkedik az iparági normákba, másrészt részvényesi értéket teremt, hiszen arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy az elsőbbségi beszállást igénybe vegyék így átlagosan 7-8 euróval fizethet többet az első nyolcvan utas."Nagyon fontos, hogy az újítás által a poggyászdíj bevételek csökkenő trendje nem csak megtörik, de várhatóan emelkedni is fog. Ezenfelül nagyon pozitív, hogy a vállalat kinevezte a már több mint öt éve a cégnél dolgozó Iain Wetherall-t pénzügyi igazgatónak, ez mindenféleképpen egy megnyugtató lépés a befektetők számára, hiszen a vállalat tőzsdére lépése óta már két pénzügyi igazgató hagyta el a fedélzetet" - vélte Tunkli Dániel.A flotta további növekedése által várhatóan az utasforgalom tovább tud nőni, így a vállalat a kedvező makrogazdasági illetve olajpiaci környezetben tovább tud szárnyalni. A Concorde továbbra is az egyik legígéretesebb befektetési lehetőségnek tartja a Wizz Air-t, ugyanakkor fontos látni, hogy a többségi tulajdonos Indigo Partner (45%) továbbiakban is értékesíteni fogja részesedését, amely átmeneti korrekciókat okozhat az árfolyamban.
Megszűnik a közel-keleti járatokon a laptopok tilalma
Az elmúlt hét közepén megszűnt a Trump adminisztráció által elrendelt közel keletről és Afrikából az USA-ba induló járatokon a laptopok bevitelének a tilalma.A terrorizmus megfékezésére hozott USA rendelkezés egy sor arab és észak afrikai légitársaság számára korábban megtiltotta, hogy az utasaik a laptopjaikat a kézipoggyászaikban behozzák az USA-ba. Maga a rendelkezés hatalmas elégedetlenséget váltott ki az érintett légitársaságoknál, különösen a business osztályon utazó üzletemberek körében.A papír alapú információk adat tárolását, az egymás közötti levelezést már régóta elektronikusan oldják meg és ennek a tiltása általában azt eredményezte, hogy az utasok más útvonalat és fuvarozót választottak, jelentős veszteséget okozva a hazai szállítóknak.A kézipoggyászban szállított gépeket útközben is használhatták, mellyel komoly idő megtakarítást is elértek, a Dubaiból, Abu Dhabiból, Quatarból, Törökországból, Egyiptomból, Marokkóból és Szaudi Arábiából az USA-ba utazók.Mivel az érintett légi szállítók, sorra bebizonyították, hogy a repülőtereiken végzett kézipoggyász vizsgálatok megfelelnek az amerikai szigorú előírásoknak, sorra oldották fel a hozott tilalmi határozatokat.Az utolsó két érintett a Saudi Arabian Airlines és a Kuwait Airways várhatóan e héten július 19-én kapja meg az engedélyt.
8 új elképesztő helyszínnel bővült a világörökségi lista
A bizottság 27 helyszínről dönt, eddig nyolcat vettek fel az UNESCO világörökségi listájára.Idén eddig nyolc - köztük dán, francia, német, iráni, lengyel - helyszínnel gazdagodott az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Oktatási Szervezetének (UNESCO) világörökségi listája, közölte a szervezet.Az UNESCO július 9. óta ülésező világörökségi bizottságának 41. ülésén az alábbi helyszínek kerültek a listára:A németországi Sváb-Alb hegység hat barlangja, ahol az 1860-as években felfedezték a jégkori ember egyik legrégibb ismert kultúráját. A barlangokban talált művek barlangi oroszlánokat, mamutokat, lovakat ábrázoló barlangrajzok, hangszerek és díszek. A világ legrégibb művészeti alkotásai közé tartoznak, koruk 43 ezer évestől 33 ezer évesig terjed.A 16. és 17. században épült velencei erődvonal 15 épülete, melyek az észak-itáliai Lombardiától a mai Horvátországon át Montenegróig, egy több mint 1000 kilométeres vonalon védelmezték a velencei dózsék szárazföldi és tengeri birtokait.A lengyelországi Tarnowskie Góry történelmi ezüst-, ólom- és cinkbányái és felszín alatti vizei miatt került a listára.Az iráni fennsíkon, Iszfahántól délkeletre fekvő Jazd település, amely "a sivatagi túléléshez szükséges, korlátozottan rendelkezésre álló javak felhasználásának élő tanúja". Jazd a zoroasztrizmus központja, több mecsetje, minaretje, hagyományos építési stílusa megmenekült a modernizációtól.A japán Kjúsú szigettől 60 kilométerre nyugatra emelkedő Okonosima szent szigete szintén világörökségi helyszín lett. A szinte érintetlenül fennmaradt régészeti ásatási helyen látható, hogy változtak a szigeten végzett rituálék a 4. és a 9. század között.A nyolc helyszín között szerepel a Francia Polinéziához tartozó Raiatea-szigeten fekvő Taputapuatea szentélye, Grönland Kujataa nevű területe, ahol az északi sarkvidéki földművelés első emlékei láthatók, valamint a Tatár Köztársaság Szvijazsszk szigetén álló katedrálisa.A bizottság döntött korábban arról, hogy a veszélyeztetett világörökségi helyszínek közé került Bécs belvárosa és az Izrael által megszállt Hebron óvárosa, a Nagy-korallzátony azonban nem.A július 12-ig tartó tanácskozáson hét természeti, 27 kulturális és egy vegyes helyszín nevezését vizsgálja meg a bizottság, emellett áttekinti a veszélyeztetett 55 világörökségi helyszín állapotát.Magyarország idén nem jelölt helyszínt a listára.