Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Érdekességek - Magazin
A rovat további hírei
Hány bőr nyúzható le a légi utasról?
Elég sok, nem kevés pénzért, különösen a fapadosok esetében - derül ki a német autóklub, az ADAC felmérésből.Az ADAC 13 európai légitársaság - hagyományos és fapados - járulékos költségeit vetette egybe egy tetszőleges Európán belüli rövid távú útvonalon. A paletta igen széles; 15 eurótól egészen 270 euróig lejmolhatnak le a légi fuvarozók járulékos költség - csomagfeladás, ülőhely biztosítása, túlsúly, kezelési költségek, bizonyos hitelkártyákkal történő fizetés költsége - címen. Ez még nem tartalmazza a viteldíjat és repülőtéri illetéket! Legpocsékabbul a magát hihetetlenül olcsóként beállító Ryanair teljesített a teszten, míg a "mintagyerek" a Turkish Airlines lett.Első esetben az ADAC megvizsgálta egy 24 kilogrammos kofferrel, helybiztosítást, online check-int igénylő utas költségeit, aki a poggyász díját illetve az esetleges túlsúlyt a repülőtéri pultnál fizeti. Rettenetes, 270 eurós költség jött ki a Ryanair esetében az oda-vissza útra. O'Leary légi fuvarozási cégét meglepő módon az Air France követi 200, majd az easyjet 151 euróval. A sort a Turkish Airlines zárja (15 euró), őket megelőzi a Lufthansa fapadosa, a Germanwings (88 euró) illetve a Swiss 90 euróval. A középmezőnyön a következő légitársaságok osztoznak: Air Berlin, Condor, TUIfly, SunExpress, Lufthansa, British Airways, Austrian Airlines. A középmezőny járulékos költségei nagyjából azonosak: 90 és 115 euró között mozognak.A másik esetben képzeletbeli utasunk 15 kilogrammos csomaggal érkezik, ülőhely biztosítása nélkül, repülőtéri check-in mellett és a csomag díját a repülőtéren egyenlíti ki. Itt már kicsit barátibb összegeket látunk: még mindig vezet a Ryanair 80 euróval, ellenben a többi vizsgált légitársaság közül senki sem haladta meg a 15 eurót. A hagyományosok a túlsúlyt szankcionálják magasabb összegekkel. Leginkább az Air France, mely a 23 kilós szabad súlykeret fölötti, a tesztbeli csomag plusz 1 kilójáért 200 eurót számolt fel jövet-menet. Ugyanakkor, ha a túlsúlyt az utas egy másik feladott böröndbe tömi, az már csak 110 euró. de segíthet az ilyen költségek elkerülésén az Air France 12 kilós kézipoggyász súlyhatára is. A Ryanair attól függően, hogy az online foglaláshoz vesszük, vagy a reptéren jelentjük poggyászunkta számol fel 30 és 90 euró közötti díjat, az easyJet ugyanezért 22 illetve 44 euróval könnyíti meg a bukszánkat.Karácsonyfát ingyen!Tehát a túlsúly, vagy fapadosok esetében egyáltalán akár a megengedett súlykereten belül lévő, feladandó csomag díja jelenti a legnagyobb tételt a felszámolt járulékos költségek esetében. Az Air Berlin, Austrian, British, Condor, Germanwings, Lufthansa, SunExpress, Swiss, TUIfly 64-80 eurót kér túlsúly esetében, 160 eurót a Ryanair, 96-ot az easyJet. Sovány vigasz, de a Condor járatain ingyenesen szállíthatunk egyszer egy méteres karácsonyfát. A kutyafáját!Az Air Berlin, Condor, easyJet. Germanwings, Lufthansa, Ryanair, SunExpress és TUIfly 5-10,75 euró közötti költséget számít fel hitelkártyás fizetés esetén. A 10,75 eurót a Ryanair kéri a markába.Elgondolkodtató, hogy a Rynair-nél például külön díjat számolnak fel az online check-inért, ez kevésbé tűnik logikusnak, hiszen ez esetben annyival kevesebb munkája akad a repülőtéri dolgozónak. A többi vizsgált légitársaság estestében utóbbi szolgáltatásért nem számolnak fel díjat.Így is lehetA teszt győzetese a Turkish Airlines lett. A dinamikusan növekvő török légitársaság 30 kilós szabad súlykeretet ad turista osztályú utasainak. Így esetükben ezen a teszten a súly nem számított, és az egyéb, fentebb említett költségek is mindössze 15 eurót tettek ki a két, vizsgált esetben.
Új expedíció indul a Titanichoz
Húsz napig kutatják a Titanic roncsait. Nem hoznak fel semmit, csak térképet készítenek a szétszóródott tárgyakról.Augusztus 18-án újra tudósok indulnak az Új-Fundland partjaitól 900 kilométerre, az Atlanti-óceán fenekén 3821 méter mélyen található roncsokhoz. A húsznaposra tervezett expedíció során maradványokat nem hoznak a felszínre, csak a szerencsétlenség közelében a háromszor öt kilométeres mezőben elterülő roncsokat, és a hajóról származó több ezernyi szétszóródott tárgyat kívánják dokumentálni.Az újabb kutatást a Titanicról származó tárgyakat gondozó Premier Exhibitions Vállalat, illetve a leányvállalataként működő RMS Titanic Társaság támogatja. Az expedícióban részt vesz a massachusettsi Woods Hole Oceanográfiai Intézet, valamint a Nemzeti Óceán- és Légkörkutató Hivatal (National Oceanic and Atmospheric Administration - NOAA)."Ez lesz az első alkalom, hogy roncsot és környékét régészeti feltárásként fogjuk kezelni. Két dolgot tartunk szem előtt: az első, hogy a Titanic történetének hangsúlyozásával őrizzük meg a hajó örökségét, a másik, hogy megtudjuk, a roncs jelenleg milyen állapotban van" - mondta David Gallo, az expedíció vezetője.A Titanic a nemzetközi vizeken tett első útján, 1912. április 15-én süllyedt el. 1985-ben Robert Ballard oceanográfus fedezte fel a roncsot, amely azóta is heves jogi csatározások alapja, és amelyről eddig hat alkalommal hozott fel leleteket a kiemelésének kizárólagos jogával rendelkező RMS Titanic.Az Egyesült Államokban a virginiai Norfolk bíróságához benyújtott kérelme szerint az RMS Titanic Társaság a hajóroncs korlátozott tulajdonjogára is igényt tart a felszínre hozott tárgyak költségeinek kompenzációjaként.A meghallgatásokon a tengerjogban jártas Rebecca Beach Smith elnököl, aki nemzetközi kincsként tekint a hajóroncsra. A tengerből kiemelt tárgyak közül 5500 darab, mintegy 110,9 millió dollár (24,1 milliárd forint) értékű gyűjtemény van a társaság birtokában.
4 hónap az óceánon 18 méternyi műanyag palack hátán
128 napos utazást követően hétfőn megérkezett Sydney-be a műanyag palackokból és egyéb újrahasznosított hulladékból épített katamarán.A San Franciscóból indult hajó 14 800 kilométert tett meg csendes-óceáni útja során. Útjának célja, hogy felhívja a figyelmet a műanyag hulladékok okozta jelentős problémára, illetve az újrahasznosítás lehetőségére.Thor Heyerdal, norvég kutatónak valószínűleg eszébe sem jutott volna 1947-ben, amikor papiruszból készült hajójával, a Kon-Tikivel átszelte szintén a Csendes-óceánt, hogy évtizedekkel később hajója ihleti egy hasonló lélekvesztő nevét. Így lett a műanyag katamarán Plastiki. A teljes egészében újrahasznosított hulladékból épült, 18 méteres hajón az energiát napelem, szélkerék illetve egy kerékpár hajtotta áramgenerátor biztosította. A hajótest 12 500 műanyag palackból áll. A flakonokat cukornádból és kesuból készült ragasztóval ragasztották össze, árboca használt alumínium öntözőcsövekből készült.De nem csupán a hajó neve utal Heyerdal expedíciójára: a jeles norvég kutató két unokája is részét képezte a hatfős személyzetnek. A személyzet a négy hónapos út során sós vízzel zuhanyozott, de használt saját vizeletéből visszanyert vizet is.Az expedíciót vezető David de Rotschild bankárfi tájékoztatott: az ENSZ egy 2006-ban napvilágot látott jelentésének hatására fogott az út szervezésébe. A jelentés szerint a műanyagfélék komolyan veszélyeztetik az óceánokat.Szó volt róla, hogy a Plastikit az eredeti tervek szerint az út végeztével szétszerelnék, de Rothschild elmondása szerint lehet, hogy megőrzik, és felhasználják későbbi, hulladék-újrahasznosítást népszerűsítő kampányaik során. (MTI)
Tömegsírt találtak Petránál
Hatvanegy személy lelt végső nyughelyre abban az ókori sziklasírban, amelyet amerikai régészek tártak fel a jordániai romvárosban, Petrában.Az ókori sziklasír mellett a utahi Brigham Young Egyetem régészei feltártak egy másik sziklasírt is, amelybe a temetkezés után több száz évvel a egy iszlám feliratos arany medaliont csempésztek, valószínűleg a rossz szellemek elűzésére. A felfedezésekről a kutatók az American Journal of Archaeology című szakfolyóiratban számoltak be.Mindkét sír kétezer éves, azaz Petra virágkorából származik és a város külterületén található. A szerényebb kivitelű sírkamrában 12 úgynevezett loculust, azaz szűk, egy méter mély üregeket vájtak, amelyek mindegyikében több személy csontvázát zsúfolták.A sír összesen 41 felnőttnek, kilenc serdülőnek, valamint 11 gyermeknek szolgált végső menedékként, akiket az időszámításunk előtti I. évszázad végétől az időszámításunk utáni század végéig tartó időszakban, azaz körülbelül száz év leforgása alatt hunytak el. A jelek szerint mindannyian rokonságban álltak egymással, és azokat, akik egy loculusban aludták örök álmukat, szorosabb családi kötelékek fűztek egymáshoz.A várost alapító nabateusok körében honos volt a másodlagos temetés szokása. Az elhunytat a szabadban hagyták, majd később összeszedték a csontokat és a sziklasírban helyezték el őket - mondta az ásatásokat irányító David Johnson, aki már három évtizede végez feltárásokat Petrában. "Előfordult, hogy eközben elveszítették a csontok egy részét" - magyarázta a régészprofesszor.Veszélyes terepDavid Johnson szerint középosztálybeli temetkezésről van szó, erre utal a sziklasír egyszerűsége, viszont a legszegényebbeknek csak a nyílt terepen jutott hely. A csontok tanúsága szerint nem végeztek nehéz fizikai munkát, de mégis elég sok időt tölthettek a szabadban, ahol a sziklás terepen nagy volt a balesetek kockázata: ezt bizonyítja a csontvázakon talált gyógyult törésnyomok. Sokuk ízületi gyulladásban szenvedett, ami szintén a sziklamászás eredménye lehet.A sziklasír tüzetesebb vizsgálata kimutatta, hogy a családtagok évente halotti torra gyűltek itt össze, hogy együtt legyenek eltávozott szeretteikkel. Az étkezés végén valószínűleg összetörték az edényeket, amelyek darabjait a sírban halmoztak fel. E lakomákkor valószínűleg kecskehúst és szárnyast fogyasztottak, de a régészek kígyók, sólymok, valamint kutya-, róka-, vagy sakálmancsokra is bukkantak, amelyek vélhetően az isteneknek szánt áldozati ajándékok voltak.A régészek ötszáznál több fafaragványt is találtak, ezek többsége aprócska és különböző stílusban készült. David Johnson professzor szerint a gyászolók mindegyike a temetések alkalmával áldozati ajándékként egy fafaragványt hozott magával és elhelyezte a sziklasírban.A másik, 676-os számot viselő sziklasír sokkal nagyobb és díszesebb és minden bizonnyal a korabeli előkelőségeknek szolgált végső nyughelyül. A régészeknek a sírkamra 15 helyiségéből eddig kettőt sikerült feltárniuk - az egyikben a rituális lemosást végezték, a másikban egy asszony csontvázára leltek, és itt fedezték fel az arany medaliont is. "Ezt később helyezték ide, az iszlám a temetkezés után hat évszázaddal született. Valószínűleg valaki, vagy valakik így akarták megakadályozni, hogy a sírban lakozó gonosz szellem kiszabaduljon" - magyarázta Johnson professzor.
Öntsön magának tengeri sós csokoládét!
Elérhetővé vált a személyre szabott csokoládé élménye, azaz elindult a chocoMe koncepció.Az egyedülálló ötlet megvalósítója, Mészáros Gábor prémium összetevőkből készült táblás csokoládét kínál az érdeklődőknek, amelyre ki-ki kedve szerint maga válogathat a különleges feltétekből egy internetes oldalon. Az édesipari szakember azt tervezi, hogy a későbbiekben arra is lehetőséget biztosít, hogy különféle helyszíneken a vásárlók saját maguk is elkészíthessék a saját csokijukat.A chocoMe egyedülálló fejlesztés, melynek köszönhetően a táblás csokoládé mostantól olyan különleges és prémium feltétekkel készülhet el, mint a Hawaii-ról érkező fekete színû tengeri só, a Etna lábánál termesztett brontei pisztácia, a goji bogyó, a narancsbors fûszerkeverék, a kandírozott ibolyaszirom, az eredeti 23 karátos aranypelyhek, vagy a liofilizált gurulós málna. A csokoládéra szánt feltétek a gyümölcsök - liofilizált gyümölcsök - fûszerek - magvak - különleges feltétek - dekorációk nagy kategóriákba tömörülnek. Ezekből maximum öt feltétet tudnak az érdeklődők a csokoládéjukra választani, így a variációk száma több millió. Kezdetben mintegy nyolcvan féle feltét közül tud a vásárló válogatni, ezek száma folyamatosan bővül a jövőben.A chocoMe bemutatkozó eseményen Mészáros Gábor bemutatta a csokoládék elkészítési metódusát, feltétválasztását, majd a jelen lévők is elkészíthették "álmaik csokoládéját".A chocoMe bemutatkozás szakmai partnere a Lucullus BT volt. Turóczi Gábor, a gasztronómiai egyesület elnöke elmondta, hogy "rendkívül örül az új koncepciónak, mivel a csokoládéiparnak is szüksége van a forradalmi újításokra, ahogyan a gasztronómia egészének is".