Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Visszahoznák a repülés hőskorát az üzleti utazók
A 2012. február 7-8-án rendezett Business Travel Show-n 1000 üzleti utazó megkérdezésével készült felmérés szerint az utasok jelentős része újra visszahozná a repülés aranykorát jellemző eleganciát és kényeztető szolgáltatásokat.A kutatás szerint az üzleti utasok a lazítás és szórakozás, valamint a kemény munka iránti kötelességérzet között őrlödnek, utóbbi miatt tartják fontos, hogy kipihenten érkezzenek meg az úti célra. A felmésér szerint az utasok 31 százaléka képzeli magát szívesen egy fedélzeti bárba egy üveg pezsgővel, 13 százalékuk szerint lehetne mozi is az új super jumbókon, 8 százalék szívesen ütné el a repülési időt kaszinóban, 7 százalék csináltatná meg a frizuráját menetközben, és 5 százalék üdvözölné, ha franciaágyban pihenhetne. Legtöbben persze az olyan praktikus kívánságok mellett voksoltak, mint a nagyobb hely a lábaknak (69%), a fedélzeti wifi (54%) és a zuhanyzó (28%).Minek örülnének az új jumbo jeteken?Több lábhely 69%Wifi 54%Bár 31%Zuhanyzó 28%Mozi 13%Gyermekfelügyelet 12%Kaszinó 8%Fodrász 7%Franciaágy 5%Érthető kívánság a nagyobb hely és a wifi iránti igény, de nagyon érdekes, hogy sokan örülnének bárnak és zuhanyzóknak is a jumbo jeteken, elemzte a felmérést Dave Richardson légitársasági szakértő. A légitársaságok ugyanis sok mindent ígérgettek, amikor még az Airbus A380-asa a tervezőasztalon volt, de ezekből az ígéretekből végül szinte semmi sem valósult meg. Az Emirates az egyedüli kivétel, amely valóban létrehozott egy bárt a business class végében, ez nagy népszerűségnek is örvend az utasok körében. A Qantas viszont például semmi kreatívat nem kezdett a plusz hellyel. A Virgin ugyan zuhanyzókról és edzőteremről is beszélt A380-asai rendelésekor, de a légitársaságra nehezedő pénzügyi nyomás miatt végül a plusz szolgáltatások helyett plusz ülések kerültek a gépre.Érthető, hogy az emberek éreznek némi nosztalgiát a repülés aranykora iránt, véli a szakértő, de a 60-as, 70-es évek fedélzeti szolgáltatásainak visszahozása nem járható út. Valójában a repülés akkoriban sokkal drágább volt és sokszor még azok is dohányfüstben úsztak, akiknek a nemdohányzó részre szólt a jegyük, emlékeztet a szakértő.
Hideg ellen melegvíz!
Napjaink híradásaiban kiemelt témaként szerepel az aktuális hóhelyzet és a meglepően alacsony hőmérséklet hazánkban. A nézők objektív tájékoztatása természetesen elengedhetetlen, hiszen a valós akadályok, esetleges veszélyhelyzetek elkerülése, és mindenekelőtt a lakosság biztonságának, egészségének biztosítása elengedhetetlen fontosságú, írja lapunkhoz eljuttatott közleményében Kovacsics Imre, a Spa Hungary Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója.Ám az időjárás okozta sokszor alaptalan pánikban ne feledkezzünk meg a rémhírek okozta nemzetgazdasági hatásokról sem. Egy-egy megalapozatlan, vagy bizonytalan kijelentés ugyanis számos turisztikai szolgáltató, így a magyarországi gyógyfürdők látogatottságára negatív hatást gyakorol.Kovacsics Imre, a Spa Hungary Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója, és egyben az újonnan nyílt Makói Hagymatikum Fürdő cégvezetője személyes tapasztalatiról számol be: "Az útfenntartókat dicséret illeti meg, hiszen a hétvégén nem találkoztam járhatatlan utakkal, komolyabb fennakadásokkal, még a Székesfehérvár-Makó-Székesfehérvár útvonalon sem. A híradásokkal ellentétben nem állt meg az élet, ennek ellenére a fürdővendégek utazási kedvét szegték a híradások.A fürdőszakember felhívta a figyelmet az érem másik oldalára: "A felszín alatti vizek hazájában előnyt is kovácsolhatnánk a meleg gyógyvizű létesítmények népszerűsítésével ilyen időjárás közepette, hiszen nyugati szomszédainkban, vagy az északi országokban a hideg pont motiváló tényezőként jelenik meg az emberek szabadidős tevékenységének kiválasztása során: egy kellemes hőmérsékletű fürdőzés, vagy szaunázás elviselhetőbbé teszi a zord időjárást, és a szektor általános árszínvonalát tekintve még gazdaságosabbnak is mondható például egy napi fűtésszámlával szemben.
Átlagosan hetvenezret bukhatunk egy síbalesetben
A síszezon beköszöntével a magyar utazók közül egyre többen töltik külföldön szabadságukat a téli sportoknak hódolva, sőt ebben az időszakban, az iskolákban már külön sí-szünetet is tartanak.Az amúgy sem veszélytelen téli sportok balesetveszélyességét fokozza, hogy a kezdő síelők sok esetben nincsenek tisztában a téli sportágakra vonatkozó alapvető szabályokkal. A magyarok éves szinten 15-16 milliószor lépik át a határt, de a statisztikai adatok alapján csak minden harmadik ember köt utasbiztosítást. A folyamatos figyelmeztetések ellenére még mindig kevesen biztosítják magukat sí-szabadságuk idejére, holott egy külföldön elszenvedett sérülés ellátása komoly költségeket jelenthet.Habár a síszezon a legtöbb helyen már decemberben elkezdődött, a téli sportok magyar szerelmesei leginkább február és március hónapban csatolják fel léceiket. Ugyan az országhatáron belül korlátozottak a lehetőségek, de európai szemmel nézve szerencsés helyzetben vannak a magyar síelők, hiszen két szomszédos országban is - Ausztria és Szlovákia - kiváló minőségű pályákkal várják a sportág kedvelőit, de egyre többen választanak ezeknél távolabbi úticélt téli pihenésükhöz, és keresik fel Szlovénia, Olaszország vagy Franciaország sípályáit.A síelők száma pár éven belül megtízszereződött Európa sípályáin. Mindazok, akik a téli sportok valamelyikét már jó ideje és rendszeresen űzik, jól tudják, hogy a pályák legtöbbjén írott vagy íratlan szabályokat kell betartaniuk minden síelő biztonsága érdekében. A sí és a snowboard növekvő népszerűségének köszönhetően azonban egyre több kezdő és alkalmi sportoló jelenik meg a jól ismert lesikló pályákon, tájékozatlanságukkal és gyakorlatlanságukkal növelve a balesetek bekövetkeztének valószínűségét.Ha sí-szabadságra indulunk jó, ha figyelembe vesszük azt, hogy a nyári lazulós programoktól eltérően ezúttal egy nem veszélytelen sporttevékenységre készülünk, ami növeli egy baleset bekövetkeztének kockázati tényezőit. Ha kezdőként indulunk síelni, vagy snowboardozni, biztonságunk érdekében tekintsük át a Nemzetközi Sí Szövetség által kihirdetett 10 pontos szabályzatot is (FIS 10 pontja), ami a biztonságos síelés minden pályán érvényes előírása is egyben, ez az úgynevezett SÍ KRESZ - mondta el Varsányi László az AXA Biztosító Zrt. termékstratégiai igazgatója. Majd hozzátette: "A felelősségbiztosítás nálunk főleg csak az autóvezetésben jelenik meg, de a szomszédos országokban már a SÍ KRESZ-ben is érvényesítik azt az elvet, miszerint anyagiakban is vállalnunk kell annak következményeit, ha netán mi okozunk balesetet."Egy síbalesetnél számolnunk kell azzal is, hogy a balesetet szenvedett mentése és ellátása a domborzati és időjárási viszonyok miatt akadályokba ütközhet. Amennyiben rendelkezünk síbiztosítással, a speciális mentés költségeit a biztosító a biztosítási csomagtól függően fedezheti. "Egy légi mentés 2000-3000 euróba is kerülhet, de a tavalyi év során az AXA Biztosító Zrt. 4200 eurós költségű mentést is térített." Az utasbiztosítások nyújtotta lehetőségeken (pl. poggyászkár) túl a feltételekben megjelölt összeghatárig egy síbiztosítás speciális esetekre is fedezetet nyújt, például ha síbalesetünk következtében megrongáljuk a védőruházatunkat, vagy nem tudjuk felhasználni a borsos áron megvásárolt síbérletünket."Egy síbaleset anyagi vonzata természetesen a sérülés mértékétől, a baleset jellegétől is nagyban függ, de adataink szerint átlagosan 70 ezer forintot kisebb sérülések - orvosi vizit és ellátás, gyógyszerek - alkalmával is ki kell fizetni"- tette hozzá Varsányi László. Éppen ezért különösen fontos, hogy biztosításunk a mentési költségektől kezdve, a sífelszerelésünket ért károkon keresztül egészen a harmadik félnek okozott károkig mindenre megoldást kínáljon.
150 millió forintot költöttek a boldogkői várra
Megújult a csaknem nyolc évszázados múltra visszatekintő boldogkői vár több része, az Új Széchenyi Terv keretein belül uniós támogatásból megvalósult projekt elsődleges célja a műemlék vonzerejének és a nyújtott szolgáltatások számának jelentős növelése - a csaknem 150 millió forintba került beruházást szombaton adták át.Megújult egyebek mellett a palotaszárny, a háromszögű torony, a szárazmalom, új kiállítótereket alakítottak ki. A fejlesztésnek köszönhetően évente legalább 40 ezerrel több látogatót fogadhat az ódon vár, és az ide látogatók hosszabb időt tölthetnek Boldogkőváralján és környékén. Glattfelder Béla, az Európa Parlament néppárti képviselője az átadást megelőző sajtótájékoztatón azt mondta: Magyarország történelmi értékeiben gazdagodott ezzel a felújítással, az itt élők pedig joggal remélhetik azt, hogy ennek a fejlesztésnek az eredményeképpen az eddigieknél lényegesen több turista jön ide. A politikus emlékeztetett arra, hogy a vár felújítása tíz évvel ezelőtt kezdődött meg az első Széchenyi Terv keretében. Akkor még ez a vár jószerivel romhalmaz volt, komolyabb látványosságokat a falakon kívül az ide látogatók alig találtak, nem volt komoly turisztikai értéke, azért is kezdődött meg a felújítása, mert - a turizmus fejlesztésén túl - fontosnak ítéltük a régi történelmi emlékek helyrehozatalát - mondta, hozzátéve: ennek volt lényeges eleme az úgynevezett várfelújítási program, és ebben a boldogkői vár volt talán a legelső. A pénz arra sajnos nem volt elegendő, hogy mindent egyszerre meg lehessen csinálni, a munka most, az Új Széchenyi Terv keretében folytatódott, ugyanakkor még nem fejeződött be - tette hozzá. A Miskolctól északkeleti irányban, egy sziklaszirten áll Boldogkő vára. Először a III. András által kiadott oklevélben említik meg az erődítményt. A most befejezett munkák során a várban lefedték a palotaszárnyat, helyreállították a szárazmalmot, a háromszögű torony védőfedést kapott, a régészeti kutatást követően rekonstruálták az északi védművet és az alsóvár kapuját. Egyedi történelmi kiállítások és tárlatok létesültek. A lovagteremben a teljes magyar történelmet bemutató ólomkatona-kiállítást láthatnak az érdeklődők, ez Közép-Európa legnagyobb ilyen látványossága több ezer ólomkatonával. Újdonság a címer- és zászlókiállítás, a hadtörténeti eszközök bemutatása. Rekonstruálták a kovácsműhelyt, megtekinthető a börtön- és a kínzókamra, egy érem előállítására alkalmas pénzverde és a hozzá tartozó numizmatikai kiállítás.
Malév: egy 66 éves történet vége
Szovjetek, olaszok, oroszok, mi magyarok, meg persze az Unió. A Malév 66 éves történetének rövid összefoglalója. Február 3-án, pénteken reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A leállásra azután került sor, hogy a kormány hétfőn stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a társaságot, amelyhez csütörtökön rendkívüli vagyonfelügyelőt is kineveztek. Ezzel egy emblematikus magyar cég 66 éves története érkezett a végéhez.Ebből az alkalomból az MTVA Sajtó- és Fotóarchívuma összeállítást készített a magyar légiforgalmi társaság történetéről.Maszovlet: 1946.A második világháborút követően 1946. március 29-én alakult meg a Malév elődje, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet), melynek első járatai belföldiek voltak.Az első külföldi járat 1947-ben indult Bukarestbe, az első külföldi menetrendszerű járat úticélja a csehszlovák főváros, Prága volt.1954. november 25-én Moszkvában Magyarország és a Szovjetunió államközi szerződést írt alá, melynek értelmében a magyar kormány megvásárolta a Szovjetunió részesedését a Maszovletben. A következő nap megalakult a Maszovlet jogutódja, a Magyar Légiközlekedési Vállalat, a Malév.Az átalakulás után a társaság főleg belföldi járatokat üzemeltetett, de 1956-ban a "nyugat" felé is elindult az első járat: június 5-én Bécsben leszállt a Malév menetrend szerinti gépe.Amszterdam-Budapest-KairóAz újonnan megnyitott Ferihegyi repülőtérre még ebben a hónapban megérkezett az első nyugat-európai repülőgép is, a holland KLM Amszterdam-Budapest-Kairó járata.A forradalom leverése után a szovjetek minden repülést betiltottak, s csak 1957 januárjában indult meg újra a forgalom a Budapest-Miskolc-Debrecen vonalon.Még ugyanebben az évben Zalaegerszeg is bekapcsolódott a légi közlekedésbe, 1958-tól rövid ideig Budapestről Siófokra is lehetett repülni. 1963. szeptember 24-én a Budapest és Kairó közötti járat lett az első, Európán kívüli magyar repülőgépjárat, miközben ugyanebben az évben a belföldi járatok nagy részét felszámolták.Az első Malév gép 1966. február 11-én repülte át az Egyenlítőt, - ez egy Iljusin Il-18-as volt, és kormánydelegáció szállított. 1979 végére a Ferihegyi repülőtér és a Malév utasforgalma elérte az egymillió főt. 1989 előtt a Malév kizárólag szovjet repülőgépeket működtetett, ezek sorában 1968. december 22-én érkezett meg az első sugárhajtású gép, a Tupoljev Tu-134-es.Az első BoeingA vállalat 1988. november 18-án kezdte meg a szovjet géppark cseréjét bérelt Boeingekre: az első egy Boeing-737-es volt, míg az első nagygép, egy Boeing-767-es 1993. május 10-én állt szolgálatba.1995 decemberében érkezett az első holland Fokker-70-es repülőgép, amellyel elkezdődött a Tu-134-esek leváltása. Az utolsó Tu-154-est 2001-ben vonták ki a forgalomból.A légitársaság 2003. február 7-én kezdte meg a régi Boeingek cseréjét az új Boeing-737 NG (Next Generation) típusú gépekre. A géppark korszerűsítése 2005 áprilisára fejeződött be, amikor a Malév átvette a 18-ik Boeing-737 NG típust.Olasz közjátékAz addig kizárólag magyar tulajdonú légiközlekedési vállalatban 1992. november 12-én tőkeemeléssel 35 százalék részesedést szerzett az Alitalia olasz nemzeti légitársaság és a Simest olasz bank, de 1997 decemberében az Alitalia Malév-részvényeit magyar bankok visszavásárolták.1999 és 2007 között az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. volt a Malév 99,5 százalékos többségi tulajdonosa, a maradék 0,5 százalékot kisebb befektetők birtokolták. Az ezredfordulót követően több további kísérlet történt a Malév privatizálására.2000. október 19-én az ÁPV Rt. igazgatósága úgy döntött, hogy egyfordulós zártkörű pályázaton értékesíti a Malév Rt. kisebbségi részvénycsomagját. Ez a privatizációs pályázat eredménytelen volt, mert az egyetlen ajánlattevő, az Aviation Solution International konzorcium nem tett eleget teljes mértékben a pályázati kiírásnak.A magyar kormány határozata alapján a társaság 2001 áprilisában 3 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönt kapott az ÁPV Rt-től. 2001. szeptemberben a kormány úgy döntött, hogy még 2001-ben 9,2 milliárd forintnyi tőkejuttatásban részesíti a Malév Rt.-t, s szeptember 24-én az Országgyűlés felhatalmazta a kormányt a készfizetői kezességre, 950 millió amerikai dollár erejéig.Decemberben a Malév rendkívüli közgyűlése a társaság alaptőkéjének négymilliárd, illetve tőketartalékának 5,2 milliárd forinttal történő megemeléséről döntött. Oroszok a spájzból2006. szeptember 7-én az ÁPV Rt. újraindította a Malév tárgyalásos privatizációs eljárását. 2007. február 23-án a Borisz Abramovics orosz üzletemberhez kötődő AirBridge Zrt. és az ÁPV Zrt. képviselői aláírták a Malév Zrt. részvénycsomagjának 99,95 százalékáról szóló adásvételi szerződést. A megállapodás 200 millió forintos vételárat és a tőkeemelés első, 20 millió eurós részletét szabta meg.Az AirBridge vállalta, hogy visszafizeti a Malév által felvett 13 milliárd forintnyi projekthiteleket, továbbá, hogy 32 millió eurós bankgaranciát biztosít. A társaság 2009. január 16-i rendkívüli közgyűlésén a tulajdonos AirBridge Zrt. javaslatára visszahívták az igazgatóságból Borisz Abramovicsot, az igazgatóság elnökét és Alexander Abramovics igazgatósági tagot, majd január 24-én bejelentették, hogy a légitársaság közvetett tulajdonosa az orosz állami Vnyesekonombank lesz, az üzemeltelés pedig az Aeroflottal partnerségben történik.A közgyűlés februárban a Malév Zrt. tőkerendezésének első lépéseként úgy döntött, hogy 3,6 milliárd forintról 360 millió forintra szállítják le a légitársaság alaptőkéjét. 2010. február 26-án ismét állami tulajdonba került a Malév.Az orosz tulajdonos és a magyar állam megállapodásának értelmében az orosz állami Vnyesekonombank kifizeti a 32 millió eurós bankgaranciát, de kiszáll a légitársaságból, amely így mintegy 95 százalékban ismét magyar állami tulajdonba került. A fennmaradó 5 százalékos tulajdonrésszel az orosz AirBridge rendelkezett. (A légitársaság alaptőkéjét összesen 25,4 milliárd forinttal emelte meg az állam).Uniós vizsgálat2010 végén az Európai Bizottság bejelentette, hogy kivizsgált számos olyan támogatási intézkedést, beleértve több tőkeinjekciót és tulajdonosi kölcsönt, amelyeket a magyar hatóságok a Malévnek nyújtottak.A vizsgálat nyomán 2012 januárjában az Európai Bizottság 70-100 milliárd forint tiltott állami támogatás visszafizetésére kötelezte a társaságot. 2012. január 30-án a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a veszteséges Malévet, ami speciális eljárást jelent csőd-, illetve felszámolási eljárás esetén.A társaság - amely már a 90-es évektől nem rendelkezett kellő tőkével a gazdaságossághoz - jelezte, hogy rövid időn belül működésképtelenné válhat, majd február 3-án hajnalban leállította járatait. (MTI)
A világ Top 10-ei
Érdekes statisztika látott napvilágot több világszervezet összesítésében (FAO, WHO, BBC és mások). Minden csoportban csak a világelső tizet sorolják fel ilyen témákban: a legmélyebb óceánok, a leghosszabb folyók, a legnagyobb tavak, a legnagyobb országok, a legnagyobb lélekszámú népek stb. Még érdekesebbek: a legtisztább országok közül az első három: Finnország, Norvégia, Kanada (hazánk itt nem szerepel). A leggazdagabb országok (USA, Japán, Németország...), a legtöbb repülőtérrel rendelkezők: USA 14.695, Brazília 3.365, Oroszország 2.743, Mexikó 1.852..., a legtöbb munkáskéz: Kína 767 millió, India 442 millió, USA 145 millió. A legnagyobb háztartások: Irak 7,7 fő/család, Egyenlítői Guinea 7,5 fő, Pakisztán 6,8 fő. A legtöbb születés évente: India 24,1 millió, Kína 16,7 millió, Nigéria 5,3 millió. A várható életkor hossza szerint: Andorra 83,5 év, San Marino 81,6 év, Japán 81,2 év. Az ezer lakosra jutó legtöbb elhalálozás évente: Botswana 28,92, Angola 25,86, Lesotho 24,79 (a többi is afrikai ország). Az évente ezer főre jutó legtöbb válás: Maldív-szigetek 10,97, Belorusszia 4,63, USA 4,34. Számunkra is érdekes az évente ezer főre jutó öngyilkosságok száma: Litvánia 42, Oroszország 37,4, Belorusszia 35, Lettország 34,3, Észtország 33,2, Magyarország 32,1... utánunk jön az első tízben Szlovénia, Ukrajna, Kazahsztán, Finnország. A leglátogatottabb tíz európai város: Róma, Firenze, Isztambul, Prága, Velence, Párizs, Barcelona, Salzburg, Bécs, Krakkó (Budapest nincs köztük!). A világ tíz legdrágább étterme: Aragowa Tokió, Arpége Párizs, Eigensinn Farm Toronto... A legnagyobb autógyártók: Japán évi 8,62 millió, Németország 5,12 millió, USA 5,02 millió autó/év. A legtöbb ásványvizet fogyasztó országok: Olaszország 177,1 liter/fő, Spanyolország 156,7, Franciaország 152,6 l/fő. A legnagyobb alkoholfogyasztó nemzetek: Luxemburg 14,9 liter/fő/év, Írország 14,2 l/fő, Portugália 13 l/fő, Magyarország 12,3 l/fő, Csehország 11,8 l/fő stb. A legtöbb csokoládét fogyasztó nép: Svájc 11,4 kg/fő/év, UK 9,5 kg, Belgium 8,7 kg. A legtöbb kávét ivó: Finnország 1,686 ezer csésze/fő, Dánia 1,374 ezer csésze, Norvégia 1,372 ezer csésze... A legtöbb fagylaltot fogyasztók: Ausztrália 44,3 liter/fő/év, Új-Zéland 33,4 l, USA 33 l/fő.És még sokféle adatot közölnek, de a fentiek a legérdekesebbek a világból. Magyarország csak az alkoholfogyasztásban és az öngyilkosságok számában található az első tíz között, de szerencsére nem a csúcson.
Világűriroda nyílik Gyöngyösön
Az ENSZ Világűrbizottságának végrehajtó testülete az ENSZ Világűriroda (UNOOSA) a Károly Róbert Főiskolával közösen regionális hivatalt (Regional Support Office, RSO) létesít és üzemeltet februártól Gyöngyösön.A hivatal létesítését az ENSZ Közgyűlés felhívására Magyarország Kormánya ajánlotta fel. A regionális hivatal annak a 12 központnak az egyike lesz a világon, mely az un. UN-SPIDER (katasztrófa és vészhelyzet-elhárító) program megvalósításában vesz részt. A regionális hivatal feladata, hogy segítse, támogassa a természeti és ipari katasztrófák megelőzését illetve a bekövetkezett katasztrófák elhárítási tevékenységeit, az emberi élet és az anyagi javak mentését, valamint a katasztrófák hatásainak felmérését.A hivatal az ENSZ égisze alatt távérzékelési eszközökkel és módszerekkel támogatja valamennyi tagállam (különösen a fejlődő országok) katasztrófavédelmi tevékenységét (hurrikánok, árvizek, erdőtüzek, tengeri balesetek, földrengések, nukleáris balesetek, stb.).A létrejövő hivatal részt vesz többek között NASA felvételek feldolgozásában is.A regionális hivatal létesítését is magába foglaló okirat aláírására Bécsben (ENSZ központ, Világűrbizottság) kerül sor 2012. február 7.-én 13.00 órakor.Mit is csinál egy ilyen hivatal?Közvetlenül az ENSZ-nek dolgozik. Műholdas felvételeket elemez, alacsony repülési felvételeket készít és dolgoz fel ún. hiperspektrális technikával, melyet nemcsak a UN-SPIDER hálózat, de az ENSZ valamennyi tagállama hasznosít.A hivatalnak közvetlen hozzáférése van a NASA műholdas felvételekhez és részt vesz olyan programokban, melyek a katasztrófák és vészhelyzetek felderítését szolgálja.Az RSO egység (hivatalos megnevezés) bárhol bevethető a világban katasztrófa esetén az ENSZ égisze alatt.A Hivatal speciális feladata a hiperspektrális műholdas felvételek kalibrációja, mely a szorgos mindennapok egyik fontos eleme (ez ma a távérzékelésben a legszűkebb keresztmetszet).Miért éppen a Károly Róbert Főiskola? Mert az intézmény bizonyította, hogy egyedülálló tudással bír a környezeti állapotfelmérése terén (Mexikói-öböl, kolontári vörösiszap katasztrófa, klímakutatás a sarkvidéken, stb.).Mi található a Hivatalban?A mindennapi felszereléseken és eszközökön túl:Aisa Eagle II típusú hiperspektrális képalkotó szenzorfedélzeti számítógépnagy pontosságú GPS/INS rendszerASD FieldSpec spektrofotométertotálmérő állomás, GPS bázisállomásspeciális műholdkép-feldolgozókA Hivatalban jelenleg 7 fő dolgozik.Elsősorban a környezetben végbement változások mérésével és térképezésével foglalkozó hivatal része a Főiskola oktatási egységének, azaz a nálunk tanuló hallgatók részesei lehetnek az itt folyó munkáknak. Missziókban vehet részt, műholdas felvételekkel dolgozhat, és ami a legfontosabb: bekapcsolódhatnak az ENSZ világába. A hivatal kifejezett célja, hogy a hallgatókat olyan specialistákká képezze, akik az ENSZ-ben is megállják a helyüket és segítse az ilyen irányú elhelyezkedésüket.A központ további lényeges feladata az ENSZ szakembereinek továbbképzése a távérzékelés területén.
Budapest-Lisszabon márciustól heti nyolcszor
A TAP Portugal március 25-től már heti 8 alkalommal közlekedik közvetlenül Budapest és Lisszabon között. A megemelt járatszám (7-ről 8-ra) mellett a TAP 21 százalékkal nagyobb üléskapacitást kínálni a két város között. A döntés mellett szólt, hogy a 2011-es esztendőben közel 20%-al nőtt az utasszám. Kiemelkedően jól ment Madeira szigete, ahová 42%-kal több utast szállítottak. A portugál légitársaság ma már nemcsak Portugáliába, de a Zöld-foki szigetekre, Marokkóba és Brazília 10 városába is kínál jegyeket. Szolnok Péter elmondása szerint a TAP kereskedelem-politikájához tartozik, hogy Budapestet, mint a régió központját helyezi előtérbe, és idecsalogatja a román, szlovák, szerb és bosnyák utazókat is. A budapesti iroda ezekért a területekért is felel, így help-desk szolgálata hatékonyan lefedi ezen területeket.Idén további 10%-os utasszám bővüléssel számolnak, amiben az Európa idei Kulturális Fővárosa, Guimaraes népszerűsége is segít, és a kedvezőbb csatlakozásnak köszönhetően nagyobb érdeklődésre számítanak az Azori-szigetekre, Marokkóba és Portugália déli tengerparti részére, Faroba is.A TAP Portugal idén nyolcadik éve repül Budapestről, és hozzájárult ahhoz, hogy fellendüljön a két ország közötti turizmus. Megnövekedett a zarándok, sport, borutazás, természetjárás, városlátogatási, nyelvtanulási és diákmunka utazások száma. A 3200km-es út 3 és félóra alatt, portugál vendégszeretettel megfűszerezve már mindenki számra elérhető.
Megnyitott a Hagymatikum
Január 20-án megnyitotta kapuit a Hagymatikum wellness-, gyógy- és családi fürdő Makó belvárosában.A helyiek bíznak abban, hogy a nem mindennapi létesítmény újra az ország köztudatába repíti Makót. 1955-ig megyeszékhely (Trianon előtt Csanád, utána az összevont, immár Csonka Csanad-Arad-Torontál vármegyéké) volt ez a város, manapság azonban legfeljebb a hagymáról ismeretes.Turisztikai újságíró úti társaim többsége - bár jó részük már nem huszonéves még sosem járt Makón. A hazai nagyközönség jelentős részével is hasonló lehet a helyzet. Ez azonban hamarosan megváltozhat. A méltatlanul elfeledett város, mely olyan szülöttekkel büszkélkedhet, mint Pulitzer József, Páger Antal, Szentpéteri Csilla vagy a Ford T-modellt megalkotó Galamb József - most olyan turisztikai vonzerővel gyarapodott, amelynek messze földön nincs párja.Nem kis beruházásról van szó, hiszen az eredeti költségvetésben szereplő 3,6 milliárd forinttal szemben végül közel 4 milliárdba került a fürdő. A kiadások közel 50%-át európai uniós pályázatból fedezték, de a kétmilliárdos önrész a 25 ezer lakosú kisváros számára komoly vállalást jelent.De amint azt Buzás Péter polgármestertől megtudjuk: nem nagyon láttak más kitörési pontot maguk előtt, hiszen a mezőgazdaság jó esetben is stagnál, az ipar fejlődése ugyan biztató, de kiszámíthatatlan, viszont a helyi gyógyvízre és -iszapra alapozott fejlesztés hosszú távú megélhetést jelenthet a városban és környékén élőknek.Erre pedig szükség van, hiszen az egykor szebb időket látott mezőváros - melynek 100 évvel ezelőtt még több mint 35 ezer lakosa volt - az elvándorlás problémájával küzd. Amint az immár 18 éve hivatalban levő, legutóbb immár ötödször megválasztott polgármester elmondta, olyan várost akarnak, ahol a fiatalok megtalálják a számításukat.Más, mint másholDe miért is olyan különleges ez a fürdő? Sokan feltették a kérdést a meghívóknak: mitől lesz más a Hagymatikum, mint a környék számos, jelentős, az utóbbi időben épült, bővített, felújított fürdője Mórahalomtól Szegeden át Gyopárosig és Gyuláig?A válasz sokrétű: a legegyszerűbb érv, hogy építészetileg teljesen egyedülálló komplexumot sikerült a csanádi háton megvalósítani, erre pedig egy páratlan magyar építész, a tavaly ősszel elhunyt Makovecz Imre neve a garancia. A városban tucatnyi emblematikus épülethez köthető (pl. Hagymaház, buszpályaudvar) építész valóban nagyszabású és lenyűgöző dolgot tervezett. A város központjában elhelyezkedő, régi fürdő helyén emelt háromszintes komplexum olyan, mint egy ékszerdoboz.Amint a város főtere felől megközelítjük az épületet, olyan mintha a hagyma héját lehámozva közelítenénk meg a lágyabb, belső részeket. Az ajtón belépve egy képzeletbeli világba érkezünk: lekerekített formák, fehér falak, faburkolatok, az organikus építészet valósága fogad minket. Lenyűgöző a wellness részleg közepén álló, monumentális hagymára emlékeztető oszlop, fölötte a hajlított faburkolatú tető, legfölül pedig az égboltra nyíló üvegablak.150 kilométeres rádiuszTudjuk jól, hogy a hazai fürdők jó része napi anyagi gondokkal küzd. jogos lehet tehát a kérdés, hogy a makói fürdő vezetői miben bíznak. A válasz egyszerű - amint azt az önkormányzati tulajdonú fürdőt üzemeltető Spa Hungary Holding ügyvezető igazgatójától, Kovacsics Imre megtudom -, bíznak a belföldi vendégekben, ugyanakkor akár 70-80%-ban számítanak a romániai és szerbiai forgalomra.Hogy ez nem a valóságtól elrugaszkodott elképzelés, azt egy a fürdő által ősszel elvégzett felmérés is bizonyít, amely szerint a határ túloldalán élők érdeklődnek egy új fürdő iránt, és napi 4-5000 forintos belépőt is reálisnak tartanának. Végül ennél is kedvezőbb szinten határozták meg a fürdőbelépők árát.Makó turizmusára a tranzitforgalom nyomta rá eddig a bélyegét: az átlagos tartózkodás idő 1,1 éjszaka volt. Ez a város elhelyezkedéséből adódik: a nagylaki határállomás előtti utolsó nagyobb város volt idáig. Az M43-as autópálya megépülésével a tranzitforgalom egy része immár elkerüli a települést. Az eddigi igényeknek megfelelően elsősorban panziók és egyetlen szerény kapacitású, háromcsillagos hotel működik a városban, az összes kereskedelmi kapacitás alig több mint 200 ágy.Szálloda híjánTöbbekben felmerült a kérdés, hogy egy ilyen európai színvonalú, különleges fürdőt szabad volt-e megépíteni kapcsolódó szálláshely nélkül. A válasz igen - mondja a polgármester, és osztom véleményét, hiszen Mórahalmon is évekig működött csúcsra járatva a fürdő, mire megépült a szomszédjában a szálloda, Bogácson pedig kiválóan megélnek a panziósok és a szobakiadók a fürdőbe pihenni, nyaralni érkező vendégekből.Az önkormányzat azonban nem ül ölbe tett kézzel: három olyan ingatlant is ajánlanak a potenciális befektetőknek, amelyek felújításával, átalakításával a fürdő közvetlen közelében - az egyik épület esetében közvetlen átjárással - szállodát lehetne kialakítani.Elsősorban tehát napi vendégekre számítanak Makón. Nem csupán belföldön, hanem a határon túl is 160 kilométer sugarú körben igyekeznek népszerűsíteni szolgáltatásaikat.Komoly piac a határon túlÉrdemes egyébként egy picit átkacsintani a határon túlra: Makótól alig 60 kilométerre fekszik Románia egyik leggyorsabban fejlődő nagyvárosa, a 350 ezer lakosú Temesvár, de a 170 ezres Arad is kb. egy bő óra alatt elérhető. A potenciális piac Szabadkát és a Vajdaság központját, a szintén 300 ezernél nagyobb lakosságú Újvidéket is magában foglalja.Amint azt a gyulai és szegedi fürdősök is jól tudják, a két szomszédos ország fürdőiben - hál istennek - nem történtek olyan komoly fejlesztések, mint nálunk, így aki arrafelé színvonalas fürdőélményre vágyik, az azt nálunk találhatja meg. és hogy meg is találja, arról a Hagymatikum óriásplakátjai, rádióreklámjai és újsághirdetései gondoskodnak majd. Nem feledkeznek meg persze a belföldi turistákról sem, őket versenyképes árakkal, hétköznapi és családi kedvezményekkel, bérletakciókkal várják. Igyekeznek a helybeliek kedvében is járni, ők a napi belépők árából 50%-os kedvezményt kapnak.Profi gyógyászatA makói Hagymatikum egyik legnagyobb értékét a szépségén és egyediségén túl a szolgáltatások gazdagsága adja. Ez egyszerre gyógy-, wellness- és élményfürdő, mégpedig úgy, hogy egyik funkció sem alárendeltje a másiknak.De vegyük csak sorba a kínálatot! Találunk az épületben egy hatalmas üvegfelületekkel határolt, jókora gyógyvizes medencét, amelyből ki is úszhatunk a szabadba. Odakint akár úszhatunk, akkora a vízfelület. itt egy félórát úszkálni, nagyon a 36 fokos vízbe merülve, esőben, hóban, éjszaka - nem is lehet ennél finomabb dolgot elképzelni! Ez a víz ráadásul nőgyógyászati panaszokra, gyulladásokra és izületi problémákra is gyógyírt jelenthet. A gyógyvízhez komoly kezelői háttér is kapcsolódik: a legmodernebb eszközökkel igyekeznek a paciensek gyógyulását segíteni.Az egyik helyi különlegesség a Maros folyóból származó gyógyiszap, amelyből testpakolást készítenek, de akár nyakig is megmártózhat az ember az enyhén radioaktív csodaszerben. Gyógyiszap-kezelést egyébként az egész országban csupán öt helyen kínálnak. A gyógyászati szolgáltatásokat TB-beutalóval is igénybe lehet venni, csupán néhány száz forintért.A fürdőben több mint tíz fős profi masszőrcsapat várja a vendégek rohamát. A gyakorlott szakemberek egyaránt járatosan a wellness- és gyógymasszázsok világában, így a lávakövestől a levendulás bedörzsölésig sokféle különleges kezelés közül választhatunk.Tucatnyi módja az izzadásnakEgy masszázs és némi gyógyfürdőzés után itt az ideje, hogy átmenjünk a szomszédos szaunarészlegbe, ahol tucatnyi különféle izzasztó élvezet vár minket. Van itt fényterápiás, intim és marosi szauna, gőzfürdő és bioetanolos fáklyával megvilágított tepidárium. Az intim szaunáról annyit elárulhatok, hogy hőmérséklete 95-100 C fok, vöröses fényben játszik és mezítelen női alakok díszítik a falát.A szaunamesterek hétközben este óránként, hétvégén kétóránként rendeznek szaunaszenánszot, ilyenkor sörös, borsmentás felöntést és profi szauázási programot garantálnak a résztvevőknek. a gőzfürdőben tengeri sóval dörzsölhetjük le bőrünkről az elhalt hámsejteket. a jókora merülőmedence mellett hidegvizes dézsa, atlanti zuhany és egy hordó jégtörmelék sorakozik, ahol egyből lehűthetjük magunkat. A kisgyerekes családokat külön részleg várja a fürdőben.A mesefigurákkal díszített környezetben játszóház, csúszdás és tocsogó medence és baba-mama pihenő kapott helyet. Kovacsics Imre, a vezérigazgatója bízik abban, hogy évi 3-400 ezer vendég keresi fel majd a fürdőt.Mindent a turistákért!A város felkészült a turisták rohamára. a fürdőfejlesztéssel párhuzamosan zajlott a belváros rekonstrukciója is, melynek keretében díszburkolatot kapott számos közterület, körforgalmi csomópontokat alakítottak ki.A Maros partján önkormányzati beruházással kalandparkot alakítottak ki, amelynek különlegessége a folyó fölött húzódó drótkötélpálya. Hamarosan folytatódnak a munkálatok, és lombkorona-sétányt alakítanak ki 8 méteres magasságban az ártéri erdőben.Azt is tervezik, hogy a helyi - egyébként nagyon színvonalas - Erdei Ferenc Múzeumban eddig kiállított, működőképes Ford T-modellt újra forgalomba állítják, és a turisták befizethetnek majd egy makói nosztalgiautazásra. nem mindennapi élmény lesz, az biztos. Egy határon átnyúló pályázat keretében kenutúrákat is kínál hamarosan. Ehhez nemsokára elkezdik a túravezetők felkészítését.A Maros töltése egyébként kiváló kerékpáros túraútvonal is. A városban található még egy tíz éve teljesen felújított ortodox zsinagóga, amelyet bejelentkezéssel lehet látogatni. Érdemes a múzeum mellett megtekinteni az egykori vármegyeházát is, amelyben ma a polgármesteri hivatal működik.Szántó Zoltán
Nyílik a Jégálom Bécsben
Néhány nap múlva megnyitja kapuit az osztrák főváros legújabb attrakciója, a Bécsi Jégálom. A Városháza előtti téren több mint hétezer négyzetméternyi jégfelület és egy újabb mesevilág várja a korcsolyázás szerelmeseit.Tizenhetedik éve építik fel a bécsi Rathausplatzon a Wiener Eistraum (Bécsi Jégálom) korcsolyapályáját, amely idén már 7.200 négyzetméternyi jégfelülettel várja a látogatókat.2012-ben ugyanis nemcsak a Városháza előtti teret, de az egész Déli Parkot beszövi a rendezvény. A két nagy jégpálya mellett csodálatos ösvények kacskaringóznak a park fái között is. Idei újításként - a nagy pálya helyett - ezen a részen kaptak helyet a curling-pályák is, amelyeket interneten lehet lefoglalni.A hangulatról a Radio Wien jégdiszkója gondoskodik, akik pedig elfáradtak, azok hét gasztronómiai stand kínálatából meríthetnek erőt. Idén egy hüttét is berendeztek melegedőnek, ahol rusztikus hangulatban engedhetik fel átfagyott végtagjaikat a látogatók.Változatlanul lehet forró levegővel előmelegített korcsolyákat bérelni, amelyekből 1.200 pár várja a sportolni vágyókat. A legkisebbek ingyen bukósisakot és kétélű korcsolyát is kaphatnak. Szintén az ő biztonságukat szolgálja a tíz pingvin is, amelyekbe belekapaszkodva könnyebben elsajátíthatják az első lépéseket a jégen.Tavaly egyébként 510 ezer sportolni és szórakozni vágyó rótta köreit a képeskönyve illő környezetben, amelynek létrehozásához 400 ezer méternyi hűtőcsövet fektettek le és 350 fényszórót valamint 500 LED-lámpát szereltek fel.A Bécsi Jégálom 2012. január 19-től március 4-ig tart nyitva, a megnyitó napján a korcsolyázás ingyenes.
A Concordia balesete az eddigi legdrágább tengeri katasztrófa?
A legalább hat halálos áldozatot követelő Costa Concordia-baleset minden idők legdrágább tengeri katasztrófájaként vonulhat be a történelembe.A travelmole elemzése szerint a biztosítási iparág számára körülbelül 750 millió dolláros költséget jelent a baleset, ezen felül a hajótulajdonos Carnival társaságnak is legalább 40 millió dolláros kiadást jelent a baleset. A társaság részvényeinek értéke 370 pennyvel esett 18.78 fontra, ezzel a vállalat piaci értéke 3,5 milliárd fonttal csökkent.A hajó piaci értéke a baleset előtt 372 millió font volt. Szakértők szerint elképzelhető, hogy a hajó még javítható, bár valószínűleg először teljes mértékben le kell írni a Carnival könyveiben. A társaság bejelentette, hogy a hajó novemberig biztosan nem indul újra útnak.Részvét és biztonságA Costa Cruises január 15-én kiadott, a turizmusonline-hoz eljuttatott közleményében egyébként mély megrendülésének adott hangot, és részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozói felé.Arról is beszámol a közlemény, hogy a hajó fekete dobozát a balesetet kivizsgáló hatóság lefoglalta. A vizsgálat eddigi állása szerint elképzelhető, hogy emberi mulasztás is hozzájárult a tragédiához, vagyis a kapitány túl közel kormányozta a hajót a parthoz. Ugyanakkor azt is megjegyzi a társaság, hogy Francesco Schettino kapitány a vészhelyzetben valószínűleg nem követte a Costa által kötelezően előírt eljárási protokollt.A közlemény szerint a hajó legénysége ellenben bátran és gyorsan reagált, és segített evakuálni a 4000 utast egy nagyon nehéz helyzetben. A Costa elkötelezett amellett, hogy egy ilyen baleset ne következzen be még egyszer. A mi első számú prioritásunk a vendégek biztonsága - írja a közlemény.Két magyart még mindig keresnekTovábbra is két eltűnt magyart keresnek az olasz óceánjáró pénteki balesete után, egyikük azonban eredetileg nem szerepelt az utaslistán - mondta Tóth József külügyi szóvivő kedden az MTI-nek. A magyar Külügyminisztérium vasárnapi információi szerint tizenkét magyar volt a Costa Concordián.A toszkán parti őrség által korábban nyilvánosságra hozott listán egy magyar szerepelt az eltűntek között, Tóth József azonban azt mondta, a római nagykövetség konzulja ellátogatott Grosseto városába, ahol válságközpontot állítottak fel az olasz hatóságok a baleset után, és itt a listák átnézésekor derült ki, hogy egy magyar nő nem szerepel az eltűntek között, holott utasként utazott a hajón. Felvették az eltűntek listájára, így őt is keresik az azóta is folyó kutatásban - tette hozzá.A szóvivő azt is megjegyezte, hogy a baleset miatt már korábban hazatért magyarok közül ketten szintén nem szerepeltek az utaslistán. A Costa Concordia nevű olasz óceánjáró luxushajón 4229-en tartózkodtak, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek este tíz óra körül beleütközött egy a tengerfenékből kiálló sziklába, és léket kapott, majd az oldalára dőlt.Keddre virradóra egy újabb holttestet találtak az óceánjáróban, ezzel hétre emelkedett a pénteki tragédia halálos áldozatainak száma, de 29 embert még mindig eltűntként tartanak nyilván a hatóságok.
Hungarikum-törvény a nemzeti értékek védelmére
A kormány megalakulása óta kiemelt feladatként kezeli a magyar értékek védelmét, ezt a célt szolgálja Hungarikum-törvény is, amelyet a kormány most fogadott el - mondta Giró-Szász András kormányszóvivő szerdán Budapesten, a kormányszóvivői sajtótájékoztatón.A Hungarikum-törvényt a Vidékfejlesztési Minisztérium múlt év végén nyújtotta be az Országgyűlésnek, és várhatóan még a tavaszi ülésszakon tárgyalni fogják a képviselők - tájékoztatta az újságírókat Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter.A törvény végrehajtásából adódó feladatokra mintegy 500 millió forintot különítettek el a Miniszterelnökségen - közölte a kormányszóvivő.Fazekas Sándor elmondta: a hungarikumok körébe tartoznak tárgyak, szellemi alkotások, kulturális javak, jelképek, valamint a magyar nemzettudatot megtestesítő alkotások, nemcsak Magyarországról, hanem a Kárpát-medencéből, sőt a világ minden tájáról.A hungarikumokat először helyben, majd megyei és regionális szinten kívánják összegyűjteni. Ezekből az értékekből egy 13 fős bizottság állítja majd össze a magyar értéktárat, a legismertebbeket hungarikum-védjeggyel látják el.Fazekas Sándor újságírói kérdésre válaszolva közölte: a hungarikumoknak és a hungarikum-védjegynek is piaci jelentősége van, mivel ezeket a termékeket az emberek már most keresik. A hungarikumok növelhetik a versenyképességet, előállításuk további munkahelyeket is teremthet. Közölte: a magyar élelmiszerek körében jelenleg 34 védjegyet alkalmaznak. Emlékeztetett arra, hogy a magyar termék elnevezés használatát a Vidékfejlesztési Minisztérium a magyar termékrendeletben szabályozza. Ez csak élelmiszerekre vonatkozik, eltérően a Hungarikum-törvénytől, amelyben nem csak élelmiszerek szerepelhetnek.
Pompeji csaknem hetven százalékát omlásveszély fenyegeti
Az ókori Pompeji fennmaradt építményeinek csaknem hetven százalékát fenyegeti omlásveszély. Utoljára december 22-én Loreius Tiburtinus házának oszlopa dőlt le.Pompeji állapotáról az olasz műemlékvédelmi felügyelőség készített kockázati térképet. Ezen kék szín jelöli az 50 százalékos, piros az ennél nagyobb és sárga az ennél kisebb omlásveszélyt.A most nyilvánosságra hozott, 2010-es állapotot mutató térkép szerint a Vezúv kitörésekor elpusztult város 31 százaléka számít rizikómentesnek. Ez az arány a kilencvenes években 14 százalékos volt."Láthatatlan és kiszámíthatatlan jelenségről van szó. Azt gondoljuk, egyetlen repedés is omlásveszélyhez vezethet, miközben Loreius Tiburtinus házán egy sem volt, az az oszlop mégis ledőlt" - nyilatkozta az olasz sajtónak Teresa Elena Cinquantaquattro a pompeji műemlékvédelmi felügyelőségtől. Az utóbbi két évben hat épület omlott össze az UNESCO által 1997-ben világörökséggé nyilvánított Pompejiben: az első a sorban 2010 szeptemberében a Gladiátorok háza volt, amely teljesen összedőlt. A csaknem 66 hektáros ásatási terület turisták által látogatott részén a sürgős helyreállításokra idén 1,2 millió eurót szánnak. A műemlék megőrzésében segít az évente eladott 2,3 millió belépőjegy is.Teresa Elena Cinquantaquattro szerint azonban ez csak "csepp a tengerben". "Egy ekkora, kétezer éves város karbantartása végtelen munka" - hangsúlyozta a szakember. Elmondta, hogy az Európai Uniótól kapott 105 millió euróval viszont 2014-ig újabb naprakész omlástérképet tudnak készíteni, és a pénzből máris tizenhatra nőtt a Pompejire vigyázó építészek száma, valamint az eddigi egyről tizenháromra emelték az itt dolgozó régészek létszámát is.