Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Jégben, madárfészekben, sörös dobozban - avagy a világ legkülönlegesebb szállodái
Gyerekként hányszor álmodoztunk arról, hogy de jó lenne egy jégpalotában vagy akár egy homokvárban álomra hajtani a fejünket! Nos, néhány kreatív építésznek hála, ma már számtalan olyan hotel várja az extravagancia kedvelőit, ahol valóra válnak ezek az álmaink, sőt!Jégből vagyok......de felolvadok, mikor vége a szezonnak. Legalábbis ez igaz a kanadai Hotel de Glace-re, amelynek jégfalai minden év januárja és áprilisa között várják a fagybarát vendégeket. A tavasz első sugarainál azonban a szálloda olvadásnak indul, így minden évben újabb formájúra faragják a kristályos csodát. Itt ugyanis minden, a dísztárgyaktól kezdve az ágyakig minden jégből és hóból készül. Így talán nem is csoda, hogy az átlaghőmérséklet -5 °C környékén tanyázik.Gyermekfejjel homokvárat építettem én...Valószínű, hogy az Egyesült Királyságbeli Weymouth-ban nem fújja mindenki kívülről az Apostol együttes slágerét, hiszen itt nem csak gyermekfejjel épülnek homokvárak. A Sandcastle Hotel ugyanis egy hatalmas homokvár bástyákkal, zászlókkal, vizesárokkal. De tető nélkül. Így az ide látogatók elalvás előtt még homokágyukban fekve szemlélhetik a csillagos eget a fejük felett. Az ötlet annyira népszerű volt, hogy azóta már a világ több táján is épült a Weymouth-ihoz hasonló homokvár-szálló.Mint a mókus fenn a fán......a szállóvendég oly vidám, ha a kanadai Free Spirit Spheres-be csekkol be pár éjszakára. Hotelszobája ugyanis a magasban, a fák között, egy hatalmas gömbben található, ami ugyan kívülről egy óriási szemre hasonlít, de a lakrészbe betérve egy kényelmes erdei lak fogadja a fizető vendégeket.Hasonló elgondolással épült a svéd Treehotel is, melynek mind az öt különféle "lakosztálya" a magasban, fák között található. Foglalhatunk szobát a tükörfalú kockában, azaz a Mirrorcube-ban, a Madárfészekben, de az űrszerelmesek választhatják az UFO-t is.Sok jó kis helyen is elférDe még milyen kicsi helyen is! Tokióban a Capsule Inn Akibaharában például 169-en húzhatják meg magukat egy fejenként 2 m2- es hotelszoba-kapszulában. Talán nem meglepő módon, az ilyen szállásformát tényleg csak egy gyors alvásra veszik igénybe a vendégek, de mivel a tulajdonosok fő szempontja a helykihasználás volt, senki nem bánja.Bezzeg a dán Lake Skanderborgban! A Can Sleep hotelkomplexum tulajdonosai a helytakarékosságot a dizájnnal ötvözték, így a vendégek egy-egy hatalmas sörös dobozba költözhetnek be. A szálló sajnos nem látogatható egész évben, csak a nyári zenei fesztiválok idején tartanak nyitva, de olyankor természetesen nincsenek híján se vendégnek, se sörnek!Víz alatti világA tenger szerelmeseinek válhat kedvenc szállóhelyévé a Maldív-szigeteki Conrad Maldives Rangali Island Resort. A luxushotel nagy része, például az étterem és a lakószobák a kéklő óceán alatt találhatóak. Így pedig könnyen előfordulhat, hogy mielőtt elszenderednénk, még egy cápa kukucskál be hozzánk az üvegezett mennyezeten keresztül.Extrém szálláshelyekben tehát nincs hiány, mindenki megtalálhatja köztük a kedvére valót!
Múzeum lesz Ceausescu kivégzésének helye
Szeptembertől turisztikai látványosság lesz Romániában a laktanya, ahol a Ceausescu házaspár 1989 decemberében, a kivégezésük előtti utolsó éjszakáját töltötte, s ahol a perük zajlott, majd kivégezték őket.Az épület Targovistén a megyei csendőrség udvarán található (annak idején katonai laktanya volt), de már 15 éve nem használják, s az állapota is megfelelő. A belső helyiségeket az eredeti színekre festették, a turisták láthatják a szobát a három ággyal, ahol a Ceausescu-házaspár aludt: két ágyban ők, a harmadikban a felügyeletükkel megbízott katona. Visszaállították a korabeli bútorokat abban a helyiségben is, ahol a per zajlott, látható az orvosi szoba, ahol a vérnyomásukat megmérték, a kivégzés helye a fallal, a folyosó festése, kialakítása is ugyanaz, mint 1989 decemberében.Az új látványosság a targovistei múzeum része lesz, s a tervek szerint néhány helyiségben felidéznék az egykori lovassági iskolát is, kiállítanák a megőrzött relikviákat. A műemléképületben ugyanis 1893-1914 között katonai lovassági iskola működött. A múzeumot fenntartó megyei önkormányzat már kérvényezte a hadügynél, hogy lehessen kiállítási tárgy a páncélozott jármű, amelyben a diktátor-házaspárt a kaszárnyába szállították.A múzeum vezetői szerint máris nagy az érdeklődés külföldről, a belépőjegy pedig kb. 500 forintnak megfelelő lej lesz.Irházi János
Áprilistól tekerhetjük a Bubit
Jövő áprilisra elkészül a budapesti közösségi kerékpár-kölcsönző rendszer (BuBi - Budapest Bicikli); a kivitelezésre és üzemeltetésre kiírt közbeszerzést a T-Systems és a Csepel konzorciuma nyerte - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Főpolgármesteri Hivatal szerdán az MTI-vel.A vállalkozói szerződést szerdán írták alá a nyertes konzorcium tagjai, a T-Systems és a Csepel képviselői, a két cég feladata lesz a rendszer kiépítése mellett annak üzemeltetése is a 2014 tavaszára tervezett átadást követő első öt évben.A kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja le. A T-Systems Magyarország Zrt. végzi a rendszerintegrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, alvállalkozójaként a főbb rendszerelemeket pedig a német Nextbike GmbH. szállítja.A pályázaton nyertes konzorcium által szállítandó rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron, éjjel-nappal, kezelő nélkül, automatizáltan férjenek hozzá a Bubi-kerékpárokhoz, és használat után azokat tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban kijelölte. Az állomáshálózat a Margitsziget - Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető, a belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként találhatók majd gyűjtőállomások.Az első ütemben több mint ezer kerékpárt szállítanak le, ezeknél alapkövetelmény a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás, a teljesen zárt fékrendszer, a folyamatosan működő, megállás után is világító lámpák. Minden kerékpárra szerelnek majd a lopásvédelem érdekében GPS-modult.A szerződésben szerepel további kétezer, bármikor lehívható kerékpár és a hozzájuk tartozó dokkolóállomás beszerzésének lehetősége, amellyel a rendszer sikere esetén a jövőben a szolgáltatás kibővíthető. A hálózat kiterjesztésének lehetőségét a BKK szakemberei már vizsgálják.A rendszeres felhasználók éves bérlettel használhatják majd a Bubi szolgáltatásait, de a kerékpárok alkalomszerűen is igénybe vehetőek: akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján is lesz lehetőség a bankkártyás díjfizetésre. A rendszerhez az iOS és Android platformokra fejlesztett mobil alkalmazás is elérhető lesz, ezek a szabad kerékpárokról, férőhelyekről is tájékoztatást adnak majd.A rendszer kialakításának költsége nettó 899 millió forint, amelynek 85 százaléka uniós támogatás, az önrészt pedig Budapest biztosítja a BKK-nak.
Egy hét túra a természetben, és a Nap szerint fogsz élni
Egy hét kempingezés a Sziklás-hegységben elég volt ahhoz, hogy összhangba hozza a túrán részt vett nyolc személy belső óráját a naplementével és a napfelkeltével.A nyolc önkéntes egy, a Coloradói Egyetemen végzett kutatásban vett részt, amelyben azt vizsgálták, milyen hatást gyakorol a fény az emberi szervezetre. A kutatók abban bíztak, hogy az eredmények talán megoldást kínálhatnak az alvásproblémáktól szenvedőknek is.Az 1930-as években világszerte elterjedt villanyfény hatással van az emberi szervezet napi biológiai órájára, az úgynevezett cirkadián ritmusra. Ez határozza meg, hogy mikor legyünk ébren és mikor aludjunk. A mesterséges fény miatt az ember éjszaka tovább fennmaradhat, mint az a természet szerint lehetséges lenne.A kutatók egy héten át figyelték a nyolc résztvevő mindennapjait. Az önkéntesek egy monitort viseltek a csuklójukon; ez rögzítette a fény intenzitását, ezek időpontját, illetve a résztvevők tevékenységét. Egy hét múlva rögzítették a résztvevők belső órájának járását: laboratóriumi körülmények között megmérték az önkéntesek melatoninszintjét. Ez a hormon szabályozza a szervezetben az alvási ciklust.A második héten következett a kempingezés a Sziklás-hegységben, ahol a kutatók a fenti adatokat folyamatosan rögzítették. Azon a héten a kempingezők csak napfényt láttak, és esténként a tábortűz halvány fényét. A kutatók megfigyelték, hogy a résztvevők biológiai éjszakái átlagosan két órával később kezdődtek, ha mesterséges fénynek voltak kitéve. Azon a héten, amikor a mindennapjaikat élték, a korábban keltek fel, mint ahogyan biológiai éjszakájuk befejeződött volna.Egy hét kempingezés után, amikor a résztvevőket négyszer akkora fényerősség érte, mint a mindennapokban, biológiai éjszakájuk a naplemente körül kezdődött és a napfelkeltével ért véget. A biológiai éjszakájuk végén rögtön felkeltek. A kutatók a tanulmányban leírták, hogy minden résztvevő összhangba került a napkeltével vagy a napnyugtával, attól függetlenül, hogy a hétköznapi életben milyen volt az alvási ciklusuk.
Az Európai Egészségbiztosítási Kártya is csak utasbiztosítással nyújt teljes védelmet
Miközben Nyugat-Európában, például az Egyesült Királyságban 10 utasból 9 bizonyosan köt utasbiztosítást, addig - a MABISZ adatai alapján - hazánkban továbbra sem sikerül elérni a 40 százalékos biztosítottsági szintet. Az ingyenesen igényelhető Európai Egészségügyi Kártya sok esetben hasznos, de általában nem helyettesíti az utasbiztosítások által nyújtott védelmet.A magyar utazók előszeretettel ringatják magukat abban a hitben, hogy őket nem érheti baj, illetve igyekeznek az olcsóbb megoldást választani - mondja Dr. Kéringer Csaba, a K&H Biztosító Nem-élet termékmenedzsment és kockázatvállalás vezetője. E tekintetben pedig kéznél van az Európai Egészségbiztosítási Kártya (EEK), amely ingyenes védelmet nyújt - gondolják sokan. A legtöbben még abban is hibát követnek el, hogy ki sem váltják a biztosítotti viszonyt igazoló kártyát az Országos Egészségpénztár kirendeltségein, azt hiszik, hogy a TAJ-kártya felmutatása a külföldi kórházakban is elég a szolgáltatás igénybevételéhez. Ennél is komolyabb gondot okoz, hogy a tagországokban a magyar OEP-pel nem minden egészségügyi intézmény áll szerződésben. Görögországban például az EEK csak a görög Társadalombiztosítási Hivatallal (IKA) szerződött kórházakban használható, a Nemzeti Egészségügyi Rendszer (E.S.Y.) kórházainak egy része azonban nincs szerződésben a szolgáltatóval. Az itteni kezelések esetén - még akkor is, ha az OEP esetleg méltányosságból ki is fizeti utólag a térítést - helyben kell kifizetni a kezelés számláját. Kéringer Csaba arra is felhívja a figyelmet, hogy számos országban térítésmenetesen csak az életmentő, illetve elsősegély ellátások nyújthatók, az egyéb ellátásokért a magyar biztosítottaknak is ugyanolyan mértékű önrészt kell fizetniük, mint a honos ügyfeleknek. Az EU-csatlakozása óta már ez igaz a magyarok által különösen kedvelt Horvátországra is, ahol az önrész mértéke általában az ellátási költségek 15, a kórházi ellátás esetén a költségek 30 százaléka. Ausztriában az orvos által felírt gyógyszerek után is "receptpénzként" tételenként 5,30 eurót kell fizetni, a gyógyászati segédeszközök 10 százalékos (minimum 29,60 eurós) önrész mellett kaphatóak, míg a kórházi napi térítés - amely a kezelés első 28 napjára szól 9,10-18,80 euró között mozoghat. Fizetni kell a bolgár tengerparton is: orvosi kezelésekért vizsgálatonként 2,9 levás díjat kell fizetni, ugyanakkor egyes szolgáltatások árát teljes mértékében a betegnek kell fizetnie. A bolgár kórházi kezelés napidíja 5,8 leva - ugyanakkor csak maximum 10 napi díjat számolnak fel.A fentiek ellenére Kéringer Csaba szerint huzamosabb külföldi tartózkodás esetén mindenképp optimális az EEK kártya használata, nyaraláshoz, városlátogatáshoz ugyanakkor mindenképp ajánlatos utasbiztosítást is kötni. Komoly előnye az utasbiztosításnak - hívja fel a figyelmet a K&H szakértője -, hogy használatával sem önrészt nem kell fizetni, sem az igénybe vett szolgáltatás ellenértékét nem kell megelőlegezni, hiszen a biztosító - amellett, hogy maga szervezi meg a kórházi ellátást akár az ország saját nyelvén - minden költséget áll - figyelmeztet Kéringer Csaba, hozzátéve, hogy természetesen az utasbiztosításnak a baleseti ellátások mellett további komoly előnye, hogy poggyászbiztosítás és asszisztencia-szolgáltatás is jár hozzá.
Kánikulai időben megnyílt a párizsi Plázs
Ragyogó napsütésben és kánikulai melegben megnyílt szombat délelőtt, 12. alkalommal a párizsi Plázs (Paris Plage): a francia főváros Szajna-parti szakaszán immáron hagyományosnak számító, tengerpartot idéző homokos pihenőhely.A szokásoknak megfelelően a napernyőkkel és tusolókkal ellátott Paris Plage számos ingyenes kulturális programot kínál a helyieknek és a turistáknak augusztus 18-ig: az esti koncertek és meseestek mellett a 250 nyugággyal ellátott rakparton könyvkölcsönző is működik délelőtt 11 órától este 7-ig, ingyen lehet újságot olvasni és wifikávézóban internetezni, a gyerekeknek szakképzett fiatalok kínálnak szabadidős programokat. Sportolásra is van lehetőség: a Párizs keleti részén található La Villette parknál a 6 és 12 év közötti gyerekeket a Francia Sportautó Szövetség minigokartokkal várja minden délután, a legnagyobb francia könyvesbolthálózat, a FNAC pedig eközben e-könyv olvasó eszközöket bocsát ingyenesen a szülők rendelkezésére. A La Villette park egy kilométer hosszú víztározója valóságos akvaparkká alakult, ahol ötezer négyzetméteren a vízi sportok kedvelőit várja a párizsi önkormányzat. A belvárosban a Városháza előtti téren pedig július 26-tól strandröplabda pálya működik. A gyerekeknek külön vízi bicikli áll rendelkezésre és a Pont-Neuf híd alatt csocsóbajnokságon is indulhatnak. Ugyanitt lehet reggel 10 óra és este 8 óra között kipróbálni a tai chi mozgásrendszert, az esti órákban pedig tánctanfolyamok várják az érdeklődőket. A 2002 óta nyaranta Párizs közepén működő ingyenes szabadtéri szabadidőközpont hatalmas siker Franciaországban, az ötletet évről évre egyre több vidéki város is átveszi. A párizsi plázs reggel 9 órától éjfélig tart nyitva. Az egy hónap alatt megforduló mintegy 5 millió vendéget hatvan fürdőmester várja. A rendezvény költségvetésének nagyobb részét szponzorok finanszírozzák, a főváros 1,5 millió euróval (444 millió forinttal) járul hozzá a költségekhez.
Kezdődik a Honfoglalás: szárnyra kap a Sólyom Airways
Hamarosan megkezdi működését a Sólyom magyar légitársaság, a menetrendet a néhány héten belül induló online jegyértékesítéskor hozzák nyilvánosságra - mondta Vágó József, a Sólyom Hungarian Airways Kft. vezérigazgatója szerdán Budapesten, a Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálján tartott első sajtótájékoztatón.Kérdésre válaszolva közölte: kezdetben 6 géppel indulnak, 22 célállomásra, köztük hat európai fővárosba fognak közlekedni Budapestről.Vágó József hangsúlyozta, hogy megállapodás alapján a légitársaság finanszírozási keretét, pénzügyi hátterét ománi és arab emírségekbeli befektetők hosszú távon biztosítják.A légitársaság augusztus 1-jén közzéteszi hirdetését a munkatársainak felvételére, beszállítók jelentkezésére.A vezérigazgató tájékoztatása szerint több lízingcéggel is sikerült stratégiai megállapodást kötni. A már bérelt első 6 Boeing 737-500 típusú gép átvételét megkezdik, az első gép augusztus 18-án érkezik Budapestre. Ez már rendelkezik a magyar légügyi hatóság lajstromba vételi számával - jegyezte meg, hozzátéve: a különböző hatósági engedélyek megszerzését május 31-én elindították, így reményeik szerint hamarosan minden engedéllyel rendelkezni fognak a repüléshez. A sajtóanyag szerint az első gépet Álmos Vezérnek nevezték el. Vágó József hangsúlyozta, hogy szerinte van igény a hálózati légitársaság minőségi szolgáltatására. Magyar munkaerővel kívánnak dolgozni, a cég, valamint a munkavállalók is Magyarországon fognak adózni. Kérdésre válaszolva közölte: a dolgozók a magyar átlagfizetés feletti bérezésre számíthatnak, de ezért elvárásokat is támasztanak velük szemben.A sajtótájékoztatón ismertették, hogy a légitársaság flottája 2017-ig 20 regionális, 20 keskenytörzsű és 10 szélestörzsű gépből fog állni. A munkahelyek száma - a flotta függvényében - az idén 700-1000, 2014-ben 1400-2000 fő lehet. Útvonalhálózatuk 2013-ban 31, 2014-ben 51 célállomást tartalmaz, és 2017-re a világ 55 országában 96 útvonalon repülnek majd.Vágó József kiemelte, hogy a társaság finanszírozásában az állam nem vesz részt. A 3 millió forint tőkéjű kft. részvénytársasággá alakulása során még az idén 6-12 millió euró tőkeemelést hajtanak végre. Továbbra is többségi magyar magánszemélyek tulajdonában marad a cég, a külföldi befektető kisebbségi hányaddal rendelkezik majd.Kérdésre válaszolva Vágó József elmondta, hogy a lízingcégeket és a magánbefektetőket azért nem nevezik meg pontosan, mert titoktartás vonatkozik rájuk, és a partnerek a későbbiekben kívánnak majd a nyilvánosság elé lépni.Ugyancsak kérdésre válaszolva közölte, nem tervezik, hogy légitársasági szövetségbe lépnek, viszont kölcsönös előnyök alapján a több légitársasággal is együttműködésre törekszenek. Az útvonalak kapcsán a Vágó József utalt arra, hogy az Európai Unió szabályozza a tagállami repülési útvonal kijelölési jogát, és várhatóan a már odaítéltekre további jelentkezők pályázhatnak.A vezérigazgató kérdésre válaszolva kijelentette, hogy három éven belül a befektetők nem vesznek ki osztalékot, hanem a nyereséget visszaforgatják a cégcsoport fejlesztésébe.Kezdődik a Honfoglalás. Az első gép lajstromjele stílusosan HA-SHA lesz és Álmos Vezérnek kereszteltük. Őt követik a többiek... - nyilatkozta a vezérigazgató.
A világ 7 legmenőbb óriáskereke
Éppen 120 évvel ezelőtt mutatták be a chicagói világkiállításon az első óriáskereket, és a tervezők azóta is előszeretettel álmodnak még nagyobbat. Eddig nyolc óriáskerék nyerte el a világ legnagyobbja címet, a jelenlegi rekorder New Yorkban található, és két éve adták át.Staten Stands TallNew York város polgármestere, Michael Bloomberg, Staten Island turistaforgalmát akarta fellendíteni a 190 méteres óriáskerékkel. Dubai EyeAz amerikaiak csodája hamarosan apróságnak tűnne majd a 210 méter magasra tervezett Dubai Eye elnevezésű óriáskerék mellett. A kivitelezés 1,6 milliárd dollárt emészt fel, de Mohammed bin Rashin Al Maktoum sejk biztos benne, hogy megéri valóra váltania az álmát. Dubaj város vezetői pedig ettől fellendülést remélnek, mivel új célközönséget tudnak a városba vonzani a látványossággal. London EyeDe London sem maradhatott ki ebből a körből. A város mindig is büszke volt arra, hogy olyan látványosságokkal tudott előrukkolni, amelyek egyszerre vonzzák a turistákat és gazdaságilag is kifizetődő. A London Eye igazi pénzcsináló, a gazdasági válság előtt, 2009-ben az óriáskerék rekordbevételt hozott, egy év alatt 25 millió angol fontot. 135 méteres magasságával 2000-ben a világ legmagasabb óriáskereke volt, és bár azóta már jóval méretesebbeket is gyártottak, ma is ugyanolyan népszerű a London Eye, mint a megnyitásakor. Star of NanchangKína sem maradhatott le a versenyben: a Star of Nanchang 160 méter magas, és minden nap kígyózik a sor a pénztára előtt. A 60-as, 70-es évek óta Ázsiában töretlen az óráskerekek népszerűsége, Kínában és Japánban minden közepes vagy nagy város büszkélkedhet eggyel.Új kínai csodaEgyedülálló óriáskereket építenek Kínában, amivel új rekordot akarnak felállítani. A küllők nélküli szerkezetet jelenleg is építik, magasságát még nem árulták el, de a tervezők nagy reményeket fűznek hozzá: remélik, hogy az újító és találékony megoldás sokáig páratlan marad és ezzel Kína büszkesége lehet. Singapore FlyerCsak két évvel azután, hogy Kína rekordot döntött a Star of Nanchang óriáskerékkel, Szingapúr lekörözte a kínaiakat. A Singapore Flyer 165 méter magas és 2008-ban adták át. Las Vegas kerekeiLas Vegas kissé lemaradt, pedig sokan azt gondolták, itt épül meg egy rekorder. A felnőttek játszóterére 2011-ben kezdtek egy 165 méteresre tervezett óriáskereket építeni, de ezzel nem kerültek be a figyelem középpontjába. A tervezők csalódottak voltak, hogy New York és Dubaj is lekörözte őket.