Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Repülő laboratórium a Lufthansa új járatán
A Lufthansa július 1-től közvetlen járatot indított Kaliforniába. Az LH488-as számú járaton egy Airbus A340-300 szállt fel helyi idő szerint délelőtt 10 óra 53 perckor Frankfurtból, és indult nyugat felé.San José a start-upok és a csúcstechnológiai iparág bölcsőjeként, és számos fontos gépkocsigyártó kutatólaboratóriumának helyszíneként ismert Szilícium-völgy szívében fekszik.A Lufthansa most telepített első ízben gépe fedélzetére "repülő laboratóriumot" (FlyingLab), ahol az utasok új termék- és szolgáltatásötleteket tesztelhetnek. A Frankfurtból induló járat mottója a "virtuális valóság" - 360 fokos tartalmai révén a Lufthansa élen jár ezen a területen a repülési ágazatban. A kaliforniai járat utasai kipróbálhatták a légitársaság partnere, a Samsung legújabb digitális eszközeit: a Samsung Gear VR virtuálisvalóság-szemüveget és a Samsung Galaxy Tab S2 táblagépet. Így 360 fokos videókat és lenyűgöző képi tartalmat nézhettek a 12 órás repülés során. A visszaúton, az "éjszakai járat kényelme" jegyében az utasok egyebek mellett a mesterséges intelligenciára épülő Neuroon alvómaszkot tesztelhették, amely segítséget nyújt viselőjének átállni az új időzónában való alvásra (ami különösen hasznos lehet a gyakran repülő, és jetlagtől szenvedő utasoknak).A Lufthansa célállomástól függetlenül alkalmazni fogja a FlyingLab koncepcióját, hogy elérhetővé tegye utasainak a legújabb belső és külső fejlesztéseket (a termékeihez kötődő digitális innovációkat és szolgáltatásokat), és visszajelzéseket gyűjthessen róluk. Az utasok így megismerkedhetnek a legújabb termékekkel, technológiákkal, és élőben tesztelhetik őket."A FlyingLab lényege a gyors és egyszerű tesztelés" - magyarázza Dr. Reinhold Huber, a Deutsche Lufthansa AG utasélmény-tervezésért és ‑kiegészítőkért felelős alelnöke. "Ha találunk egy izgalmas terméket, így gyorsan kideríthetjük, hogy megnyeri-e majd a célközönség tetszését. A hosszas tesztelés nem célravezető."A digitális világban különösen fontos a sebesség. "Az első FlyingLab laborban az élő konferenciaszolgáltatást is teszteljük" - magyarázza Dr. Torsten Wingenter, a Lufthansa digitális innovációkért felelős vezetője. "Ugyanazt a formabontó gondolkodásmódot követjük, mint a start-upok. Gyorsan teszteljük a prototípust, és utána azonnal eldöntjük, hogy továbbvisszük vagy elvetjük az ötletet." A Lufthansa élő streaminggel négy előadást közvetített az utasok eszközeire. Minden utas saját okostelefonján, laptopján vagy táblagépén követhette az előadásokat. Ehhez csatlakoznia kellett az előadásokat közvetítő fedélzeti hálózathoz. A Lufthansa Systems rugalmas megoldást dolgozott ki ehhez a Lufthansa Technik és a Media Event Services közreműködésével kifejlesztett BoardConnect technológiával szerzett tapasztalatok alapján.A megoldás osztott képernyőn jeleníti meg a képet és az előadók prezentációját - az utasok vezeték nélküli csatlakozási ponton (hotspoton) keresztül, wifi-hálózaton csatlakozhatnak a közvetítéshez. "Nagyon rövid időn belül sikerült kiépítenünk az utasok eszközeire a fedélzeti konferenciát élőben közvetítő rendszer prototípusát. Ez a rendszer rövid távolságú járatokon is használható pl. internetes videoátvitelre olyan felhasználók számára, akik nem tartózkodnak a repülőgép fedélzetén. Az első tapasztalatok és a rendelkezésre álló technológia értékelése alapján még az idén eldöntjük, hogy érdemes-e tovább foglalkoznunk a FlyingLab ötletével" - teszi hozzá Dr Torsten Wingenter.Az utasokat azonban nemcsak a fedélzeten varázsolhatják el a Szilícium-völgy innovációi. A Lufthansa most először öt emlékezetes rendezvényt is szervezett, egy bemutatót a San José-i Műszaki Múzeumban, egy bálnalest Montereyben, és egy grillpartit a Függetlenség Napja (július 4.) alkalmából, ahol is együtt ünnepli az első járat utasaival az új célállomás bevezetését.Az utasok kaliforniai tartózkodásuk idején is tesztelhetnek egy különleges Lufthansa-szolgáltatást. A Lufthansa Innovation Hub "Mission Control" névre keresztelt utazási információs szolgáltatása érdekes tippekkel és javaslatokkal látja el őket San José-val kapcsolatban. Akár az átfoglaláshoz, vagy az események helyszínére való eljutáshoz is egyszerűen kérhetnek segítséget a Facebook Messengeren keresztül.
Elindult a közvetlen koreai járat
Megérkezett Budapestre a koreai Asiana Airlines első repülőgépe, egyben hivatalosan is az első közvetlen járat, ami Magyarországot és Dél-Koreát köti össze. Az Asiana, amely a második legnagyobb légi szolgáltató Koreában, a nyári csúcsszezonban közlekedik Budapestre heti egy alkalommal.A járat elindításáért a Budapest Airporttal közösen dolgozott a Külgazdasági és Külügyminisztérium, valamint a Nemzeti Turisztikai Ügynökség is.Először landolt péntek éjjel, 22:25-kor az Asiana Airlines Boeing 777-200ER típusú óriásgépe, ami az első közvetlen járatot teljesítette Budapest és Szöul között. Az új járat elindítását még áprilisban jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter és Jost Lammers a Budapest Airport vezérigazgatója. Budapest a legelső közép-európai város a dél-koreai légitársaság térképén, Európán belül pedig a hatodik desztináció. Az Asiana repülőgépe összesen 262 utast szállíthat a fedélzetén és kb. 12 óra alatt teszi meg a Szöul-Budapest utat.Az Asiana járatai egyelőre augusztus végéig heti egy alkalommal közlekednek majd charter formájában, vagyis koreai utazásszervezők csomagban értékesítik a járat ülőhelyeit. Az előzetes várakozások szerint különösen népszerű lesz a szolgáltatás, hiszen Magyarországon az elmúlt öt évben megtriplázódott a koreai látogatók száma, így 2015-ben már meghaladta a 100 ezres létszámot.A légi utasok esetében 10 %-kal nőtt az ázsiai országból érkezők száma az elmúlt évben, vagyis a legtöbben még most is buszokkal érkeznek Magyarországra valamilyen európai körút során. Éppen ezért fontos előrelépés a közvetlen járat, hiszen a kinti utazási irodák kifejezetten Magyarországot, mint célállomást adják el, ami elsősorban a hazai turizmus számára jelent hasznot.Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője elmondta, "továbbra is azért dolgozunk, hogy szélesítsük a kínálatot Budapesten és reméljük, hogy a közeljövőben a charter szolgáltatást felválthatják a menetrend szerinti járatok. A turisztikai kereslet hazánk iránt nagyon magas, ráadásul Magyarországot és Dél-Koreát gazdasági téren is erős szálak kötik össze, hiszen több koreai nagyvállalat jelentős szereplője a hazai feldolgozóiparnak. Ennek köszönhetően a légiáru forgalom is kiemelkedő a két ország között, köszönhetően az olyan nagyvállalatok befektetéseinek, mint a Samsung, vagy a Hankook."Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb légi fuvarozója, 2014-ben 17,3 millió utast szállítottak, legfrissebb járathálózatuk pedig 26 ország 98 repülőterére terjed ki. Az Asiana Airlines flottájában 72 utasszállító repülőgép van, köztük a jelenleg legnagyobbnak számító Airbus A380-as, emellett 11 teherszállító, amik főként a Boeing 747-es különböző változatai. A koreai légitársaság 2003 óta a Star Alliance légitársasági szövetség tagja.
Több balatoni strand kapott Kék Hullám Zászlót
A balatoni strandok jók, évről évre fejlődnek, összességében elmondható, hogy európai viszonylatban is megállják a helyüket - mondta Balassa Balázs, a Balatoni Szövetség (BSZ) elnöke az MTI-nek, miután pénteken Alsóörsön átadták a szolgáltatás színvonalát jelző Kék Hullám Zászlókat.Az idén a tavalyinál több, 36 fürdőzőhely üzemeltetője vehetett át zászlót, amelyek többségét északi parti fizetős strandok nyerték el.A tó körüli önkormányzatokat tömörítő BSZ 13. alkalommal hirdette meg a strandminősítő versenyt, amelyre a korábbi éveknél többen, csaknem negyvenen neveztek. Tavaly óta rangsorolják csillagokkal is a zászlót elnyerő fürdőzőhelyeket. Akkor 27 strand érdemelte ki a zászlót, közülük 8 a legjobbaknak járó háromcsillagosat. Az idén már 36 fürdőhely tűzheti ki a kék lobogót, közülük 13 a háromcsillagosat.Idén a zsűrizés során kiemelt hangsúlyt kapott az esélyegyelőség biztosítása, elsősorban a mozgáskorlátozottakra való tekintettel. Háromcsillagos zászlót csak olyan fürdőhely kaphatott, ahol a szolgáltatások biztosításánál, a környezet kialakításánál figyelembe vették a speciális igényeket.A szervezet elnöke közölte: összességében elmondható, hogy az üzemeltetők nagy hangsúlyt fektetnek a tisztaságra, a rendezettségre. Emellett egyre több helyen épül jó minőségű járda, ültetnek árnyékot adó fákat, a gyepfelületek gondozottak és alig akad olyan strand, ahol ne alakítottak volna ki lídós partszakaszt a kisgyermekes családoknak. Az elmúlt években sokat fejlődtek a strandok a játszóterek, a sportpályák tekintetében is - tette hozzá.Vizsgálták a vízfelület tisztaságát és a meder állapotát is, az utóbbit a fürdőzők megkérdezésével. E téren csak egy-két strandon tapasztaltak hiányosságokat. Bírálati szempont volt a parkolási lehetőség és a kerékpártárolók száma, számított a pontozásnál az értékmegőrző, a hangosítás, a vendéglátóegységek színvonala, valamint az ingyenes wifi, a pelenkázó, a meleg vizes zuhanyozó vagy a dohányzóterület kijelölése is.A legtöbb pontot szerző fürdőhelynek járó különdíjat Vonyarcvashegy Lido strandja kapta. Elnyerte még a háromcsillagos zászlót Balatonboglár Platán strandja, Balatonfüred Esterházy és Kisfaludy strandja, Balatonlelle Napfény strandja, Gyenesdiás Diási játékstrandja, Keszthely városi strandja, valamint Balatonakali, Balatonberény, Balatongyörök, Csopak, Szigliget és Zánka községi strandja.A legjobb szabadstrandnak járó különdíjat Balatonboglár Platán strandja érdemelte ki, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park "legzöldebb" strandnak járó különdíja pedig Gyenesdiás Diási játékstrandjáé lett.
Idegenforgalmi adót vezettek be a Spanyolországhoz tartozó Baleár-szigeteken július 1-től, amely a turistáknak éjszakánként 0,5 és 2 euró közötti többletköltséget jelent szállástípustól és a tartózkodási időtől függően.
Az ökoadóként emlegetett, de hivatalosan a fenntartható turizmus-adó nevet viselő közteher bevezetését a helyi kormányzat azzal indokolta, hogy anyagi forrásaik szűkösek, miközben ahhoz, hogy a turizmus továbbra is a gazdaság motorja legyen, beruházásokra van szükségük.Számításaik szerint az új adóból 40 millió euró bevételt remélhetnek, amelyet a kulturális örökség védelmére, valamint a turisztikai ágazat minőségének javítására fordítanának.Az adó alól mentesülnek a 17 évnél fiatalabbak, de például a Baleár-szigetek lakosainak is fizetniük kell, ha turistaként utaznak, nem a lakhelyükként bejegyzett valamelyik szigetre.A hivatalos adatok szerint a szigetekre, amelyek közül a legnépszerűbb Mallorca, Menorca és Ibiza, tavaly 14 millió turista érkezett, akik összesen 54,3 millió vendégéjszakát töltöttek el. Többségük Németországból és az Egyesült Királyságból érkezett. Spanyolországban Mallorca a harmadik legkedveltebb úti cél Barcelona és Madrid után.A baleári helyi kormány nem először próbálkozik turisztikai adó bevezetésével: 2002-ben egy napi 1 eurós adót vetettek ki a turistákra, de azt 2003-ban a választásokat követően az új kormány megszüntette.A szigeteken kívül Spanyolországban egyedül Katalóniában kell idegenforgalmi adót fizetni.
A Brexit hatása a brit légi utasok számára a IATA szerint
Nem tudni még hogyan és mikorra vezényli le az Egyesült Királyság EU-ból történő kilépését, azonban a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség egy pénteki közleményében kongatja a vészharangot amiatt, hogy a szövetség szerint 3-5 százalékkal csökkenhet a brit légiutasok száma 2020-ra.A IATA borúlátó előrejelzését a kilépéssel járó várható gazdasági lejtmenetre és a font gyengülésére alapozza. A IATA-nál nem tartanak kizártnak egy GDP 2,5-3,5 százalékos csökkenését sem, míg a valuta akár 10-15%-ot is veszíthet értékéből. A gyengébb fontot a repülővel külföldre utazó britek száma bánja. Ugyanakkor növelheti az Egyesült Királyságba szabadidős céllal utazók számát. Sovány vigasz egy olyan piacon, ahol a légi utazások több mint kétharmadát a kiutazók bonyolítják. A IATA adatai szerint tavaly 53,9 millió brit utazott külföldre, 26,2 millióan utaztak az országba. Pesszimistább előrejelzés szerint akár 3%-kal is csökkenhet a kiutak száma. Optimistább meglátás szerint azonban a gyenge font miatt a beutazások száma akár ellensúlyozhatja a kiesést.A légi utasforgalomra hatással lehet a szabályozási környezet megváltozása is. Az EU a brit légi utasok első számú desztinációja, az utasok 49, míg a menetrend szerint járatok 54 százaléka repül az egységes célpiacként kezelt EU-ba. Nem csak ezeken az arányokon változtathat, ha a briteknek újra kell tárgyalniuk a légi közlekedést szabályozó egyezményeket, de a fenti számok ismeretében különösen az európai repülőterek közti járatnyitások egyszerűsítését lehetővé tevő Közös Európai Légiforgalmi Térségben (ECAA) való bennmaradásnak lehet komoly tétje. Az Európán kívüli országokkal meglehet, a britek nyomatékosabban képviselhetik saját érdekeiket, de önálló tárgyaló félként nem biztos, hogy célt érnek az Unió 500 milliós lakosságából adódó alkupozíció hiányában — figyelmeztet a IATA.
Októbertől a Lufthansa rövid- és közepes távú járatain is netezhetünk
Megkapta az engedélyt a német légitársaság, hogy flottája A320-as családhoz tartozó gépeit is szélessávú internettel lássa el — közölte hétfőn a légitársaság.Az Airbus A319, A320, A321-es típusokat magában foglaló gépcsalád tagjai a Lufthansa Technik fogja felszerelni az utasok számára láthatatlan, a személyzet által működtetett rendszert. Az első wifi-képes gép júniusban gördül ki a szerelőhangárból. Ezt követően tesztelik működését és megbízhatóságát. Az utazóközönség októbertől élhet a fedélzeti internet kapcsolat lehetőségével. Hordozható híradás- és számítástechnikai készülékeiken nem csak szörfölhetnek és levelezhetnek, de akár bonyolultabb alkalmazások használata, vagy filmek nézése is lehetséges. A későbbiekben az utasok mobiltelefonjaikról sms-t és adatot is küldhetnek. Heike Birlenbach, a Lufthansa európai értékesítésért és marketingért felelős alelnöke a berlini ITB-n idén még arról tájékoztatott, hogy a szolgáltatás eleinte fizetős lesz; a 24 órás használat 17 euróba kerül majd.A Lufthansa Technik nem ma kezdte a fedélzeti wifi beszerelését. Budapesti karbantartó bázisukon 2014-ben kezdték a Norwegian Boeing 737-eseibe beépíteni a műholdas internetet az erre munkára rendszeresített, felfújható hangárban. Még tavaly év végén árulta el munkatársunknak Diermar Focke egy vele készített interjúnk során, hogy a Lufthansa és a Lufthansa Csoporthoz tartozó légitársaságok A320-as család gépeit is várhatóan Budapesten látják el a kívánt technikával.2003 januárjában a Lufthansa indította az első olyan menetrend szerint forgalomban repülő gépet, melyen elérhető volt a szélessávú internet. A légitársaság szerint népszerű szolgáltatásnak 2006-ban azért szakadt vége, mert a Boeing erre a célra használt műholdjain felfüggesztette a kereskedelmi tevékenységet. 2010-ig kellett várni az újabb próbálkozásra; ekkor az interkontinentális flottán, melynek tavaly már 107 gépén volt elérhető internet szolgáltatás.
A ramadán végéig lezárták a jeruzsálemi Mecsetek terét
Az intézkedés célja a kedélyek megnyugtatása, a kődobálások megszüntetése volt, miután könnyebben megsérült egy, a Siratófal előtti téren álló 73 éves nő, amikor a magaslaton lévő Mecsetek teréről egy kővel fejbe dobták.A muzulmán imádkozók vasárnap kezdték el kövekkel dobálni az izraeli rendőröket, mert más vallású nézelődőket kísértek a Mecsetek terére a muszlim imaidők között megállapított látogatási időben, noha a korábbi évek gyakorlata szerint a ramadán idején csak a muzulmánoké volt ez a szent hely.A rendőrség több éves szünet után azért döntött a ramadáni turistalátogatások engedélyezése mellett, mert idén eddig viszonylagos nyugalomban telt a böjti hónap, és úgy gondolták, ezzel nem okoznak bajt. A Mecsetek tere kapuinak turisták előtti megnyitásával azonban a rendőrök azonnal magukra zúdították a palesztin fiatalok haragját, akik általában arcukat kendőkkel eltakarva kődobálással, rögtönzött barikádok emelésével próbálták megakadályozni a viziteket. Válaszul a rendőrség tömegoszlató fegyverek segítségével - sok éves koreográfia szerint - a mecset belsejébe űzte őket a látogatók elvonulásáig.A Jeruzsálem óvárosában található Templomhegy vagy Mecsetek tere (arab nevén Haram al-Sarif) a zsidók legszentebb helye, mert a zsidó hagyomány szerint ez az a bibliai Mória-hegy, ahol Ábrahám isteni parancsra majdnem feláldozta fiát, Izsákot.Később, körülbelül i. e. 1000-ben, Salamon király idején ott épült a zsidók első szentélye, majd ott állt a babiloni fogságból visszatértek által felépített második szentély is egészen a rómaiak rombolásáig, i. sz. 70-ig. A XII. század óta muzulmánok kezén lévő helyen a középkor óta a Sziklamecset és az al-Aksza mecset áll, a mecseteknek otthont adó, ókorban kiépített terasz, a Mecsetek terének nyugati támfala pedig a zsidók által tisztelt Siratófal.
10 sziget Európában, ahová érdemes nyaralást tervezni
Vannak, akik idén is valamelyik szigetre akarnak utazni, mások valamiért szívesebben nyaralnak a szárazföldön. Talán attól tartanak, hogy a zárt, behatárolt miniatűr világ nevezetességei kevésnek bizonyulnak egy teljes hétre, vagy attól félnek, hogy kevés a szórakozási lehetőség. A következő listáról azonban a legkülönfélébb érdeklődésű emberek is találhatnak kedvükre valót!Ha szeretnénk kevesebb várost és jóval több természeti szépséget látni...Ideális sziget: Hydra, GörögországAz Athénhoz rendkívül közel található, mindössze 64 négyzetkilométer területű Hydra már egy évszázada a legnépszerűbb görög szigetek közé tartozik. A Szaróni-szigetcsoport legnevezetesebb tagjának látnivaló közé mindössze két kolostor és egy zárda, egy vár és egy történelmi múzeum tartozik, viszont olyan páratlanul szép a természeti környezet, hogy számos filmet forgattak itt már, többek között Sophia Lorennel is egyet az ötvenes években.Ha olyan nevezetességet szeretnénk látni, ami kizárólag ott található meg...Ideális sziget: Korzika, Franciaország, és Elba, OlaszországA "Végletek szigetének" nevezik a 8700 négyzetkilométer nagyságú, Ligur-tengeren lévő szigetet, amely többek között arról nevezetes, hogy Franciaországhoz tartozik, és itt született az egyik legnagyobb hódító, Bonaparte Napoleon. Vad szurdokvölgyek, 2000 méter fölé emelkedő sziklacsúcsok, mélyzöld színű sziklamedencék, kristálytiszta hegyi patakok, vagy éppen rejtőzködő hegyi tavak, hófehér homokos, türkizkék vizű tengeröblök várják a látogatókat.Ha speciális helyi különlegességeket szeretnénk kóstolni, ami máshol nem kapható...Ideális sziget: Kefalonia, GörögországKefalonia idilli sziget, amely nem akar turistaparadicsommá válni, ezért korlátozzák a helyi fejlesztéseket. Aki nem szereti a zsúfoltságot, de annál inkább a kényelmet és a csodás természeti környezetet, pihenésre, nyugalomra és kulináris élvezetekre vágyik, válassza bizalommal a Jón-tengeri üdülőhelyet! Itt található a híres Melissani-barlang, a Szent András-kolostor, válogathatunk a legszebb kavicsos és homokos strandok között, kipróbálhatjuk a helyi borkülönlegességet, a robolát, belekóstolhatunk a különleges mediterrán ételekbe, és kirándulhatunk a szomszédos Ithaka szigetére is.Ha szívesen laknánk egy nemzeti park szomszédságában...Ideális sziget: Mljet, HorvátországAz egyik legszebb horvát nyaralóhelynek tartják, mégis kevesen ismerik a Dalmáciában található Mljet szigetét, melynek felét foglalja el a nemzeti park. Az érintetlen, vad természet, a kristálytiszta vizű tenger és tavak tökéletes pihenési lehetőséget kínálnak, a hely ideális biciklitúrákra vagy hegymászásra is. A nagyobbik tó szigetén lévő, 12. századból származó bencés Szűz Mária-kolostort hajóval lehet megközelíteni, ahol emlékezetes kulináris élmények várnak ránk.Ha a legjobb helyen szeretnénk valamilyen sportot űzni...Ideális sziget: San Domino (olasz búvárparadicsom)Az Adriai-tengerben található olasz szigetcsoport egyik tagja, a rendkívül zöld San Domino 280 hektáron terül el, és az öt sziget egyedüli homokos strandjával dicsekedhet. Kristálytiszta víz veszi körül, ami a horgászok és a búvárok ideális menedéke.Ha egy vulkán kráterében támad kedved megmártózni...Ideális sziget: Ilhéu de Vila Franca do Campo (Azori-szigetek, Portugália)Bár az Atlanti-óceánon található szigetcsoport tagja, mégis Európa legnyugatibb részén fekszik a Portugáliához tartozó vulkán tengervízzel megtelt kalderája, melynek olyan töredezett több helyen a pereme, hogy a hullámok átcsapnak rajta. A félkör alakú, gyönyörű korallzátony, a különleges strandélmény és a számtalan vízi sport lehetősége vonzza a látogatókat.Ha szigeten szeretnél nyaralni, meg nem is...Ideális sziget: KorfuHa valaki nem tudja elképzelni magáról, hogy kibír egy teljes hetet bármelyik szigeten, utazzon el Korfura! Egyrészt annyi a változatosság, hogy ennyi idő alatt nem lehet megunni (csodás öblök, narancsligetek, a Durell család házai, Sissi palotája, görögkeleti templomok és kolostorok, valamint a főváros erődítménye), másrészt örök élményt jelentenek a rövid kirándulások a szomszédos szigetekre (Paxos és Antipaxos), a görög szárazföld egyik legszebb részére (Parga) és Albániába.Ha a bulizás, a felhőtlen kikapcsolódás a cél...Ideális sziget: Ibiza, SpanyolországNemcsak buliszigetnek nevezik, hanem tengerparti homokja, hófehér, középkori hangulatú házai miatt "fehér szigetnek" is. Európa egyik legszebb turistaparadicsomának tartják, teljes területe az UNESCO világörökség része. A Baleári-szigetek harmadik legnagyobb tagja, Európa buliközpontja a fiatalok kedvencének számít, ami egyedülálló toleranciájáról híres: itt türelmesen elviselik azt is, aki részegen botrányosan viselkedik.Ha kedveljük a kultúrák találkozását...Ideális hely: CiprusFöldrajzilag Ázsiához tartozik, de 2008 óta az eurózóna tagja a Földközi-tenger harmadik legnagyobb szigete. Többek között egyiptomiak, görögök, rómaiak, velenceiek, arabok, törökök, angolok hódították meg földjét, és hagytak rajta és benne maradandó emléket. Állítólag itt született a szerelem istennője, Aphrodité, és az egyik legnagyobb nevezetesség a szikla, melynél kikelt a habokból. Hangulatos parti sétányok, nyüzsgő városok, minden igényt kielégítő strandok, várak és ókori romok teszi feledhetetlenné a szerelem szigetét.Ha mindenbe belekóstolnál egy kicsit...Ideális sziget: Capri, OlaszországItt aztán minden földi jóban lehet részed, amiben csak szeretnéd, mert ezt a szigetet a megtestesült földi paradicsomként emlegetik. Találsz itt csodás természeti szépségeket (Kék-barlang, sziklák a tengerben, gyönyörű parkok és kertek), római kori festői romokat (Augustus és Tiberius idejéből), a Villa San Michele-t, Axel Munthe svéd orvos palotáját és kertjét, sőt megízlelheted a szigeten termő citromból készülő likőrt, a híres limoncellót, és a kézműves citromos és narancsos fehér csokoládét is.
Így lakhatsz luxushotelben pár ezer forintért
Az utazás, nyaralás jellemzően sokba kerül, főleg ha nem a tóparti kempingben, hanem valamivel exkluzívabb környezetben szeretnénk pihenni. Egy amerikai férfi azonban életcéljául tűzte ki, hogy minél több és minél minőségibb helyet látogasson meg, lehetőleg első osztályon utazva, mindezt úgy, hogy nem fizet többet egy fapados repülőjegy áránál.Ben Schlappig számára az utazás több, mint sima kikapcsolódás: egy kihívásokkal teli játék, amelynek célja, hogy a lehető legolcsóbban jusson hozzá luxuslakosztályokhoz és prémium repülőjegyekhez. Tehetségét bizonyítja, hogy tudott már 49 dollárért (valamivel több mint 13 000 forint) 500 dolláros (közel 140 000 forint) párizsi lakosztályt foglalni, illetve egy havi nagybevásárlás költségéből első osztályon körbeutazta a világot. Akárcsak a Micsoda Turista című blogot vezető Balázs, ő is újabb és újabb célpontok meghódítására törekszik, de költségeit igyekszik a listaárak töredékére csökkenteni.Schlappig egyike a magukat travel hackernek nevező utazóknak, akik minden létező módon arra törekszenek, hogy olcsón tudjanak repkedni szerte a világban. Annyi előnnyel indul bárki máshoz képest, hogy gyerekkorában, szüleinek köszönhetően rendszeresen kellett repülőn utaznia, ezért rengeteg törzsutaspontot gyűjtött össze. Amióta elvégezte az egyetemet, főállású utazóként tölti napjait, és One Mile at a Time című blogján számol be kalandjairól.A fiatalember nemrég a VICE magazinnak adott telefonos interjújában számolt be következő célpontjairól, illetve tippeket is adott, hogyan lehet jelentősen lefaragni az útiköltségekből. Elmondása szerint, ha az eddigi utazásait piaci áron fizette volna, már több mint egymillió dollárt (több mint 275 millió forintot) költött volna repülőjegyekre és szállodai szobákra. Ehhez képest saját számításai szerint több éve tartó mániájára eddig összesen úgy 50 000 dollárt (13,7 millió forintot) költött csupán.A "hitelesség" fontosSchlappig szerint egy első osztályú repülőjegy New Yorkból Hongkongba nagyjából 30 000 dollárba (több mint nyolcmillió forintba) kerül, ezért ha valaki nem szeretné egy kisebb hobbiterepjáró árát kifizetni, trükközésre kényszerül. Az utazó hacker első számú fegyvere mintegy 30-40 hitelkártya, amelyekkel értékes promóciós ajánlatokat vehet igénybe és törzsvásárlói pontjait is gyarapíthatja. Természetesen ennyi hitelkártyát már megigényelni sem könnyű feladat, de ne feledjük, hogy Schlappig már évek óta űzi ezt a műfajt. A második fontos tényező, hogy ezeket a kártyákat számon is kell tartani, nehogy valaki súlyos adósságspirálba kerüljön. Persze aki nem akar 30 hitelkártyát, akár már kettővel is elkezdheti a törzsutaspontok begyűjtését, ha akad erre irányuló ajánlat a cégek kínálatában. Az is fontos tényező, hogy sokszor a hitelkártyás cégek kifejezetten egyes szállodaláncokkal partnerségben kínálják kártyáikat, az ilyen kártyákkal pedig nem kell túl sokat költeni, hogy egy-egy ingyenes éjszakához jussunk.Azonban ha ez sikerül, akkor jöhet a következő fázis: kimatekozni, hogy mikor melyik kártyát éri meg használni, illetve figyelni arra, hogy mikor melyik cég kínál vonzó utazási promóciókat. Például az egyik prémium szállodalánc nemrég olyan akciót hirdetett, hogy kliensei két megvásárolt éjszaka után egy ingyenes éjszakát kaptak a lánc bármelyik szállodájában. Schlappig erre le is csapott, mivel észrevette, hogy a cég egyik hotelje a floridai Tampa repülőtere mellett található, ahol egy éjszaka csupán 80 dollárba (körülbelül 22 000 forintba) került. Az így megkaparintott ingyenes éjszakát pedig ugyanannak a szállodaláncnak a rendkívül elegáns sydney-i hoteljében használta fel, amely körülbelül 1000 dollárba, vagyis több mint 275 000 forintba került volna.Egy kis függőség sem ártAnnak érdekében, hogy ne maradjon le a hasonló ajánlatokról, Schlappig éjjel-nappal az internetet és a különböző utazással foglalkozó blogokat túrja (már amikor nem utazgat). Elmondása szerint a travel hackingnek különféle válfajai léteznek: van, aki az ingyen utazásokra hajt, a kényelemmel mit sem törődve, míg mások számára az első osztályú jegyek és luxuslakosztályok megkaparintása jelenti a célt, természetesen az eredeti ár töredékéért.Az olcsó utazás egyik nagy trükkje, hogy érdemes kerülni a drágábbnak számító országokból való indulást. Például egy Kairóból New Yorkba tartó repülőre 1200 dollár körül alakul a jegy, míg ugyanez az irány fordítva akár 9000 dollárba is kerülhet. Schlappig ezért sokszor azt a stratégiát választja, hogy célállomását olyan országokból közelíti meg, ahonnan a repülőjegy is kevesebbe kerül. Persze ehhez először el kell jutnia az adott helyre, és itt jön be a képbe a travel hacking egy újabb fontos szelete: ismerni kell a légitársaságok logisztikáját. Bizonyos légitársaságok ugyanis olcsóbban repülnek egyik városból a másikba, míg mások ugyanezt két-háromszoros áron teszik, mivel sok múlik azon, hogy melyik cégnek hol vannak a világban nagyobb bázisai, logisztikai központjai.Az időzítés is legalább ilyen fontos: ha valaki törzsutaspontokkal szeretne fizetni az olcsó repülőjegyért, érdemes a létező legutolsó pillanatig (sokszor akár az indulás napjáig) várni, mivel a légitársaságok az utolsó percekben megnyitják a foglalásokat, hogy a "bent ragadt" jegyeket megpróbálják értékesíteni. Schlappignak így sikerült például első osztályon elrepülnie Hongkongba, a jegyét mindössze két órával az indulás előtt vásárolta.A célpont "becserkészése"Kombinálni is érdemes: míg egy távolabbi cél megközelítésére érdemes egy nagyobb légitársaságot választani, egy adott régión belül már lényegesen jobban járhatunk, ha a helyi, akár fapados cégeket részesítjük előnyben. Schlappig tapasztalatai szerint ilyenkor akár ugyanannyiért is vehetünk repülőjegyet egyik helyről a másikra, mint amennyibe a reptéri taxi kerülne. Persze fontos figyelembe venni, hogy a fapadosok sokszor extra költséget számolnak fel egy sor szolgáltatásért, így elkerülhető, hogy az eleinte kedvező árúnak tűnő jegy a végére súlyos tízezrekbe kerüljön. Szintén érdemes elkerülni a népszerű utazásszervező oldalakat és közvetlenül a helyi társaságok weboldalán keresztül jegyet foglalni, így további megtakarítást érhetünk el.Az olcsó utazásokra vágyóknak érdemes lehet a nagyobb szállodaláncok hűségakcióiba is belépni, a törzsvásárlói kártyák ugyanis sokszor értékes ingyenes éjszakákat jelentenek. Például a már említett 49 dollárt Schlappig az egyik ilyen cég hűségprogramjába való belépésre költötte, amelyért cserébe választhatott egy 500 dolláros szobát Párizsban, Londonban, de akár Bora Bora szigetén is. Kevésbé ismert emellett, hogy a légitársaságoknál olyan is előfordul, hogy a törzsutaspontokat sokszor közvetlenül is értékesítik, amely megfontolandó lehet, mivel a pontok nem kerülnek túl sokba, ellenben akár business class vagy első osztályú repülőjegyekre is beválthatóak, jelentős kedvezménnyel. A szállodai hűségprogramokba azért is érdemes lehet belépni, mert akkor is ketyegnek rá a pontok, ha más okból kifolyólag - például munkaügy - szállunk meg az adott hotelben, illetve már kevés pontért is értékes tárgyakhoz juthatunk hozzá a szállodaláncok webshopjaiban.
Parkoló-bővítés a Budapest Airporton
Az egyre nagyobb várható nyári forgalomra tekintettel újabb parkolóhelyeket adott át az autósoknak a Budapest Airport. Az érdeklődés akkora, hogy a magyar csapat EB csoportmérkőzései alatt helyenként előfordult: ideiglenes parkolóhelyeket kellett megnyitni az autósok számára a repülőtéren.A hétvégén már az autósok birtokba is vehették az új parkolóhelyeket a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Holiday és Holiday Plus nevű parkolóiban. Az elmúlt hetekben megfeszített tempóban dolgoztak az új aszfaltozott parkolók kialakításán, így a hétvége óta a Holiday Plus parkolóban (a 2A Terminál felőli oldalon) újabb 126 parkolóhely, míg a Holiday Parkolóban (a 2B Terminálhoz közelebb) 172 új hely várja az autósokat. Az idei évben a nyári utazási szezon csúcsidőszakára a Budapest Airport összesen ezer új parkolóhelyet ad át, ami 40 %-os kapacitásnövekedést jelent. Az összesen mintegy 620 millió forintos (2 millió eurós) beruházás részeként július végére elkészülnek a parkolókból a terminálokhoz vezető fedett sétálófolyosók is, amik védenek az időjárás viszontagságai, az erős napsütés vagy éppen az eső ellen.A Budapest Airport úgy alakította ki parkolási rendszerét, hogy növelje a rendelkezésre álló helyek rugalmas elosztását és biztonságosabbá tegye a forgalmat, különösen a terminálokhoz legközelebb eső járdák környékén. Így a legdrágább a Premium Parking, amely az induló- és érkező oldalon a terminál közvetlen közelében fekvő járdákat jelenti. Ezeket - sok más európai repülőtérhez hasonlóan - valójában csak az utasok ki- és beszállítására jelölték ki. A Terminal Parking (a 2. Terminál előtt középen) egy-két órás várakozásra szolgál. A Business Parkingból buszjárat viszi az utasokat a terminálhoz. A Holiday Plus és a Holiday Parkingot pedig úgy árazták be, hogy egy egyhetes nyaralást figyelembe véve olcsóbb legyen, mint egy oda-vissza utazás taxival a városból a repülőtérre, vagyis megérje a nyaralás idejére a repülőtéren hagyni a kocsit.Valamennyi parkolót rendszámfelismeréssel és CCTV-kamerákkal szerelték fel, és az eddigi tapasztalatok alapján a ferihegyi parkoló számít az egyik legbiztonságosabbnak Budapesten. Az extra szolgáltatásokat - hasonlóan a diszkont légitársaságok foglalási rendszeréhez - a Budapest Airport honlapján keresztül, on-line is ki lehet választani.
Nemcsak kulturális, hanem turisztikai fővárosa is lehet Európának
Az Európa Turisztikai Fővárosa cím létrehozására tettek javaslatot EP-képviselők.A turisztikai szektorban rejlő lehetőségek kiaknázására és az európai turizmus stratégiai fejlesztésére az uniós parlamenti (EP) képviselők javaslatot nyújtottak be az Európa Turisztikai Fővárosa cím létrehozására - tájékoztatott Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője az MTI-hez eljuttatott közleményében hétfőn.A tájékoztatás szerint Ujhelyi István szocialista és Renaud Muselier néppárti európai parlamenti képviselők a franciaországi Marseille-ben tartott sajtótájékoztatójukon azt javasolták, hogy az uniós intézmények - az Európa Kulturális Fővárosa címhez hasonlóan - hozzák létre az Európa Turisztikai Fővárosa címet. Azt minden évben legfeljebb három tagállami város, illetve régió kaphatná meg a szakmai szervezetek, az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a Régiók Bizottsága döntése értelmében.A politikusok azt hangsúlyozták, hogy a turizmus a harmadik legerősebb gazdasági ágazat Európában, amely közel huszonötmillió embernek biztosít megélhetést és közel 350 milliárd euró éves bevételt teremt. "A turisztikai szektor az uniós tagállamok nemzeti össztermékének közel tíz százalékát állítja elő, ez pedig bizonyosan növekedni fog a következő években. Tavaly több mint 455 millió turista érkezett az Európai Unióba, számuk az elmúlt időszak krízisei nyomán sem csökkent jelentős mértékben. A válságok, így többek között a terrorfenyegetettség azonban felerősíti a stratégiai gondolkodás és béke iparágának összehangolt fejlesztésének szükségességét" - fogalmazott Ujhelyi István.Renaud Muselier a program kapcsán azt emelte ki, hogy ezzel a kezdeményezéssel jelentős mértékben növelni lehet a helyi turisztikai programok értékét és látogatottságát, erősíteni lehet a turizmusban érintett városok közötti együttműködést, de felértékelődik a címet elnyerő városok környéke, régiója is - írták.