Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Kibiciklizünk a nyomorból
2011. január 24. az Air France-KLM Cargo ezen a héten 220 fehér biciklit szállított a De Hoge Veluwe Nemzeti Parkból Kenyába. Az Air France-KLM Cargo és a De Hoge Veluwe Nemzeti Park összefogásukkal támogatják a Cycling out of Poverty ("kibiciklizünk a nyomorból") alapítányt.A De Hoge Veluwe minden évben több száz használt biciklit ír le, amiket az Air France-KLM Cargo ingyenesen szállít el Kenyába. A bicikliket a Cycling out of Poverty alapítvány kapja meg, és az különböző arra érdemes projekteknek adja át Kenyában. A Cycling out of Poverty a biciklikkel kivállalkozókat, egészségügyi dolgozókat és iskolákat támogat Afrikában. Sok afrikai nem engedheti meg magának, hogy biciklit vásároljon, de egész biztosan ki tudják használni ezeket pénzkeresésre vagy az iskola vagy kórház elérésére.A KLM AirCares már támogatta a Cycling out of Poverty alapítványt 2009-ben a KLM 90. évfordulója alkalmából. A KLM személyzete és utasai pénzt és Flying Blue mérföldeket adományoztak több mint 80 000 Euró értékben. A Cycling out of Poverty projekt célja egy biciklijavító műhely és központ létrehozása, ahol 75 kenyai részesül bicikliszerelő képzésben. Emellett mikrohitelt is nyújtanak családoknak, hogy azok saját biciklis taxi üzletet nyithassanak, vagy biciklit vásárolhassanak azon gyerekeiknek, akiknek több mint 10 km-t kell gyalogolniuk az iskolába. Ezáltal a projekt hozzájárul a millenniumi fejlesztési célok eléréséhez, hogy mindenki részesüljön alapvető oktatásban. A De Hoge Veluwe Nemzeti Park többek között a fehér biciklikről is híres, amiket a park ingyenesen biztosít látogatóinak. Az alapítvány évente leírja a fehér biciklik egyötödét, és ezeket arra érdemes célokra ajánlja fel. Az alapítvány örömére szolgál, hogy a fehér bicikliket tovább használják Kenyában. A biciklik továbbítása előtt azokat teljes körű ellenőrzésnek vetik alá a Hoenderloo Groep keretében dolgozó fiatalok, ami 24 órás gondozást biztosít a komplex viselkedészavarokkal küzdő fiatalok számára. A De Hoge Veluwe Nemzeti Park célja, hogy tevékenységeit maximális fenntarthatóság mellett és szociális felelősségtudattal végezze. A biciklik újrahasznosítása tökéletesen tükrözi ezeket a célokat.A KLM és a De Hoge Veluwe Nemzeti Park már több éves együttműködésnek örvend. A jelenlegi Fehér bicikli projekt csak a legutóbbi a számos olyan kezdeményezés közül, amik a KLM szociális elkötelezettségét tükrözik, és erősítik a parkkal fennálló kapcsolatukat.
Jön a repülőjegy-drágulás
Az üzemanyag drágulásával elkerülhetetlenné válik repülőjegyek árának általános emelése. Nem tudni azonban, hogy mikor, mert a légitársaságok egymásra várnak; ki teszi meg az első lépést.Elkerülhetetlenül emelkedni fog a repülőjegyek ára, illetve ismét megjelenhetnek vagy nőhetnek az üzemanyagpótdíjak, miután a nyersolaj drágulásával párhuzamosan megy fel a repülőgépek üzemanyagának ára - jelentette az aviationrecord internetes portál.A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint a múlt hét végén hordónként 111,70 dollárt kellett fizetni a kerozinért, ami 4,5 százalékkal több a január elejinél, 7,1 százalékkal haladja meg a december közepit és 27,2 százalékkal van az egy évvel korábbi felett. A repülőgépek üzemanyagáért 2008. szeptember vége óta nem kellett annyit adni, mint most.A kedvezőtlen folyamat máris megmutatkozik az ázsiai légitársaságok részvényárfolyamaiban - derült ki a MarketWatch összeállításából. Az elemzők egymás után rontják az ágazat idei teljesítményére adott pozitív előrejelzéseiket.Te! Nem, te!Az ágazatot ismerő elemzők szerint a vállalatok csak arra várnak, hogy valamelyik konkurensük elkezdje az áremelést, a legnagyobb cégek egyike sem akarja megtenni az első lépést. A kisebbek közül a Singapore Airlines nem bírta a nyomást: december 2-án - 2008 júniusa óta először - emelte üzemanyagpótdíjait. A szingapúri céget két indiai követte és a Malaysia Airlines, illetve a nagyobb társaságok közül az ausztrál Qantas is jelezte, hogy felülvizsgálja pótdíjait. Az American Airlines tulajdonosa, az AMR Corp. vezérigazgatója, Gerard Arpey az alkalmazottaknak írt levélben jelezte: idén egymilliárd dollárral többe kerülhet a cégnek a kerozin, mint 2010-ben.
Gyorsan talpra állhat a tunéziai gazdaság
Tunéziában gyorsan talpra állhat a gazdaság, amint hivatalba lép egy új, demokratikusan megválasztott kormány - állítja Tunézia egyik vezető közgazdásza.Monszef Sejkruhu aki 2000 óta száműzetésben él Párizsban, és a jövendő kormány pénzügyi, vagy gazdasági tárcájának a várományosa - elmondta: Tunéziában ugrásra készen áll egy fiatal vállalkozói réteg, hogy fellendítse az ország gazdaságát, mihelyst megszabadulnak az uralkodó klán fullasztó jelenlététől, a nepotizmustól és a korrupciótól. Ugyanígy létezik egy hozzáértő közszolgálati szektor is, amely képes igazgatni az országot. Hála az idegenforgalomnak!A közgazdász a Reuters tudósítójának elmondta, Zin el-Abidin ben Ali elmenekült államfő és köre mindent kézben tartott, és maffiamódra szivattyúzta ki a pénzt a gazdaságból. Ennek ellenére az ország gazdasága nem áll rossz alapokon - elsősorban az idegenforgalomnak köszönhetően -, és nem kell a nulláról indulnia. Ezt egyebek mellett annak is köszönheti, hogy közel 1.400 francia, 300-400 olasz és jónéhány amerikai vállalat telepedett meg a tízmilliós észak-afrikai országban, amelynek szabadkereskedelmi megállapodása is van az Európai Unióval. A Világbank egy korábbi elemzésében is azt emelte ki, hogy Tunéziában a jelenlegi 4 százalékhoz képest 2-3 százalékkal nagyobb lehet a gazdasági növekedés - elérve az Ázsiában jelenleg a legnagyobb növekedést produkáló Indiát -, ha felszámolják a korrupciót és az "uram-bátyám" rendszert. A bő tíz évvel ezelőtt még "mediterrán kistigrisnek" aposztrofált Tunézia gazdasága meglehetősen diverzifikált: a mezőgazdaságban, az ércbányászatban, az energiatermelésben, és a feldolgozóiparban vannak jól jövedelmező ágazatai, de a legfőbb devizatermelő az idegenforgalom. Az észak-afrikai méretekben kis ország a legjelentősebb turizmussal rendelkező afrikai országok közé emelkedett, az idegenforgalom túlnyomó része a tengerpartra koncentrálódik. Tavaly közel hét millióan látogattak el az országba.
Miért kelt fel Grönlandon korábban a nap?
Két nappal korábban kelt fel a nap Grönlandon - az eset magyarázatra szorul.A sarkkörökön túl, ahol a nappal és az éjszaka akár fél évig is eltarthat, egészen átértelmeződik a napfelkelte fogalma: a grönlandi rádió szerint a nyugat-grönlandi Ilulissatban már kedden, január 11-én 12:56-kor felkelt a nap, pedig alapesetben először január 13-án kellett volna előbukkannia a sarki éjt követően.Grönland harmadik legnagyobb, 4500 lelket számláló városának lakói aggódnak a nap korai feltűnése miatt. "Ide mindig csak január 13-án érkezik meg a nap. Valami nincs rendjén..." - idézte a KNR Holger Sivertsen 74 éves lakost.A kutatók kizárják, hogy a jelenségnek geofizikai vagy csillagászati okai volnának. "A csillagzat állásán biztosan nem változott semmi" - mondta Wolfgang Lenhardt, az osztrák Központi Meteorológiai és Geodinamikai Intézet (ZAMG) geofizikai részlegének vezetője. A föld tengelyének és forgásának adatait ugyanis folyamatosan ellenőrzik.Thomas Posch, a Bécsi Egyetem asztronómusa szintén kizárta, hogy a sarki éjszaka korai végének csillagászati oka volna. Azt gyanítja, hogy a megfigyelés a horizont helyi változására vezethető vissza. A grönlandi jégtakaró felgyorsult olvadása révén alacsonyabban helyezkedhet el a horizont, és az eddigieknél korábban láttatja meg a napot - ez tűnik szerinte a legkézenfekvőbb magyarázatnak.Lenhardt úgy véli, hogy ezen kívül még egy légköri jelenség is szóba jöhet, nevezetesen jégkristályok által kiváltott tükröződés a levegőben.
Évente három űrturista jöhet
Az orosz Szojuz űrhajók 2013-tól újra évente három űrturistát szállítanak a Nemzetközi Űrállomásra. A Ria Novosztyi orosz sajtóügynökség szerint erről megállapodást kötött az űrturizmussal foglalkozó amerikai Space Adventures cég és az orosz űrhajókat gyártó Energija vállalat.Az űrturizmust 2009-ben szüntették meg, amikor megnőtt az űrállomáson egyszerre tartózkodó űrhajósok száma és ennek megfelelően kevesebb lett a szabad hely a Szojuzokban. A Space Adventures közlése szerint azért nyílt újra mód az űrturisták szállítására, mert az eddigi évi négy helyett évi 5 készül majd a egyszerhasználatos háromférőhelyes űrjárműből. A cég, amely honlapján közölte a hírt, egyben köszönetet mondott orosz partnereinek az űrhajók számának növeléséért. Az orosz fél üdvözölte a megállapodást. Alekszej Krasznov, a Roszkoszmosz orosz űrügynökség ember irányította űrhajózási programjának vezetője kijelentette, hogy az évente gyártott űrhajók számának növelése nem csupán az űrturizmusra mutatkozó nagy igény kielégítését teszi lehetővé, hanem nagyobb rugalmasságot biztosít az űrhajósok Nemzetközi Űrállomásra szállításában is. A Nyugat-Virginia államban, Vienna városban székelő Space Adventures eddig hét civilt "utaztatott" a Nemzetközi Űrállomásra. Legutóbb a kanadai Cirque du Soleil alapítója, Guy Laliberté járt az űrállomáson turistaként, de az elsőkhöz képest ő már kétszeres árat, 40 millió dollárt fizetett.
Bababarát Budapest Airport
Elkészült az új gyermek váróhelyiség, az ún. "Baby Lounge" (baba-mama váró) a budapesti repülőtér 2B termináljában. A Budapest Airport komfortossá és barátságossá alakította a korábbi helyiséget, amelyben ezentúl színes játszósarok, óriási rajztábla fal és modern pelenkázóhelyiség is megtalálható.A korábbi komor és szürke berendezést, fehér falakat és puritán légkört felváltották a vidám színek, a mesés dekoráció és az otthonos hangulat, így az újragondolt váróban a gyermekek számára is élmény lesz a felszállás előtt a tranzitban eltöltött idő. A kisebbek számára kialakított, mintás szőnyeggel borított interaktív játszósarok, valamint a nagyobbaknak szánt óriási rajztábla remekül lefoglalja a gyerekeket.A kismamáknak függönnyel elválasztható sarokban egy kényelmes fotel nyújt lehetőséget szoptatásra, s a kényelmet tovább fokozza a praktikus pelenkázó helyiség, valamint a mikrohullámú sütő, amelyben a csecsemők számára hozott anyatejet, tápszert vagy más italt melegíthetik meg.A Budapest Airport a másik terminál utasaira is gondolt: tavasszal, várhatóan a SkyCourt megnyitásával egyidőben elkészül a 2A tranzit várójában is egy új, még nagyobb területű gyermek váró. A márciusban megnyíló SkyCourt is tartogat a kismamák és gyermekek számára újításokat. Az új épületben is lesz például gyereksarok a galéria szinten, az éttermek szomszédságában. A SkyCourt épületében ezen kívül helyet kap még egy ún. baba-mama szoba is, ami egy integrált pelenkázó- és szoptató helyiség az édesanyák és gyermekeik számára.
Egyiptom - (majdnem) halálos elsötétítés
Hadd idézzem fel hosszabb egyiptomi tartózkodásom egyik különleges esetét.1967 júniusában (levegőt 'vibráltató' hőség volt) a kairói kereskedelmi kirendeltségen tartózkodtam, amikor az egyik kollega átjött szobájából és kissé emelkedett hangon közölte: 'fiúk, a rádión most jelentették be, hogy Izraellel ma kitört a háború!' Ez a kollega jókedélyű, viccelődéséről is ismert volt, ezért, ahogy mondani szokás,'elküldtük', hogy találjon ki valami humorosat. De tovább erősködött, aztán meghallgattuk mindnyájan az idegen nyelveken szintén ismétlődő nyilatkozatot, mely szerint 'harcban állunk, megleckéztetjük az agresszort,...stb.'A megdöbbenést követően is történt néhány emlitést érdemlő dolog, de időben ugrok egyet, és felidézek egy bizonyos napot. Ekkor már javában folyt az a bizonyos háború, a város szélén egy villában bérelt lakásomba is behallatszott a, szerencsére távolabbi, időnkénti robbanások változó erejű zaja. (Légelháritás, bombázás)Egyebek közt elrendelték a naplementét követő szigorú, totális elsötétitést. A lakás ablakainak méreteit és számát 'áttekintve', úgy döntöttem, hogy segéderő hiányában nem 'fárasztom' magam az ablaküvegek javasolt sötétre festésével, vagy, az ugyancsak javasolt, deszkával vagy más anyaggal történő lefedésével. Egy praktikusnak talált ötletem támadt; volt a lakásnak egy olyan belső tere is, amelynek 3-4 helyiségre nyiló ajtói voltak. Ha ezeket becsukom, akkor onnan nem szűrődik ki fény, igy a zárt helyiségben lámpafénynél nyugodtan irhatok, olvashatok, egy kis asztal mellett akár vacsorázhatok is lefekvésig. Még egy kis ventillátort is beállitottam a fülledt levegő miatt.Igy telt-múlt az idő, lassan; magamra hamis nyugalmat kényszeritve. Már késő éjszaka volt, a közeledő lefekvés gondolata is felmerült bennem,...amikoris a bejárati ajtó irányából hirtelen erős kopogás (inkább dörömbölés) hallatszott. A lámpát eloltottam, a bejárat ajtajához mentem, a zárat kinyitottam. Az ajtó nyitásával alig kellett 'bajlódnom' mert azt tulajdonképpen belökték. Három-négy fegyveres fiatal férfi nyomult be, civil ruhában voltak, 25-30 évesek lehettek. (Később, olyan polgárőr-féléknek neveztem őket.)Egy pillanatra kölcsönösen lepődtünk meg. Én azon, hogy fegyveresek hatoltak be, ők pedig azon, hogy nem helybélieket, hanem egy külföldit leptek meg, személyemben.Egymás szavába vágva bombáztak a kijelentések és kérdések keverékének tűnő arab szavak és mondatok. Végülis, a csoport vezetőjének látszó fiatalember, meglehetősen jó angolsággal közölte, hogy a lakás ablakából váltakozó időtartamú fényjelzéseket észleltek, amit gyanúsnak, sőt, az ellenségnek szánt kódolt jelzéseknek itéltek. Egy ilyen helyzetre lehetne alkalmazni az olyan ismert kifejezéseket, hogy 'lezsibbadtam, megállt az ütő...'; miközben szólásra birtam a 'beszélőmet', egy villanásnyira felrémlett az a gondolati kép amint a ház előtti gazos telken éppen agyonlőnek, és, ha szentelnek rá némi időt, talán még be is kaparnak egy kis földdel, ...és soha senki nem fogja megtudni, hová tűntem. Egy biztos, hogy kollegáim nem az UFÓkkal fogják magyarázni.Miközben sűrűn hangsúlyozva beszéltem az egyiptomi-magyar gazdasági, kulturális, sőt... fegyverbarátságról (?), kértem, mutassák meg, hol észlelték azt a bizonyos képtelenséget?! A konyhába vezettek, és az angolul beszélő fiú a kb. 2 méter magasban lévő kis ablakra mutatott. Hogy mit tesz az életveszély!! Kigyulladt a fény, az agyamban! A meleg miatt az est során gyakran látogattam a hűtőgépet; frissitőt, vizet, ennivalót vettem ki, tettem vissza ismételten és rendszertelen időközökkel. Az ablak-közeli hűtőgéphez léptem, kinyitottam az ajtaját, a sötétben erősnek tűnő fény áradt ki, majd becsuktam, újra kinyitottam a hűtő ajtaját, váltakozó időtartamokra. Döbbent csend! Közben mutattam, magyaráztam a félreértésre okot adó jelenséget, és tovább áradoztam a népek közti barátságról, segitőkészségről. Hirtelen szinte viharos nevetésben tört ki a társaság, angol szavakkal keverten ilyen arab szavak hangzottak el: 'habibi', 'kullu kuajesz', 'ins-allá', 'hamdulliláh', 'ma-aszaláma'...stb.Ölelkezés, vállveregetés, mosolygás, kézfogások! Baráti intés az ablakot/hűtőt illetően,.. távozás.Tanulság: Fenyegetett ill. vészhelyzetekben kövesd a kőkemény ésszerűt. Ne engedd, hogy a lustaság felülkerekedjen!