Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Korlátoznák a szeszes italok forgalmát a reptereken?
Egy tabu dőlhet meg: Európa legnagyobb fapados légitársaságai azt szeretnék elérni, hogy keményebbek legyenek az alkoholértékesítés szabályai, ezért arra kérte néhányuk a brit repülőterek vezetését, hogy korlátozzák az alkohol eladását.A javaslat hátterében az áll, hogy egyre több a részeg utas miatti incidens és fegyelmezetlenség - ennek aránya drámaian megnőtt az elmúlt években.Egy év alatt 50 százalékkal emelkedett a rendőrségi intézkedések száma az Egyesült Királyságban lévő repülőtereken, illetve a gépek fedélzetén - hivatkozik az The Independentre az egyik skandináv turisztikai online magazin. 2012 és 2016 között a bejelentett incidensek száma az Egyesült Királyságban 600 százalékra nőtt, a The Guardian szerint.A repülőtereken lévő bárokban ugyanakkor egyre nő az italfogyasztás és ez vonatkozik a duty free-k forgalmára is. Sokan felbontják az italokat és már a reptéren kortyolnak azokból, amit ritkán ellenőriznek. Bizonyos desztinációkban a Ryanair korlátozná a tömények és a likőrök vásárlását, illetve fogyasztását, a lap ezzel összefüggésben Ibizát és Alicantét említi.A szinte korlátlan alkoholvásárlásra vonatkozóan Kenny Jacobs a Ryanair részéről azt nyilatkozta az The Independentnek, hogy sokba kerülnek a biztonsági intézkedések, miközben a kereskedők jókora hasznot húznak ezekből az eladásokból.Egyelőre a lapok nem közöltek kommenteket a vámmentes üzletek üzemeltetői részéről.
Miért kék a repülőgép ülések színe?
A pszichológiai szempontok jelentős szerepet játszanak a légi közlekedés minden fázisában. Nem véletlenül: veszélyes üzemről van szó, ahol minden árnyalat, történés, hangulat, mosoly és szó számít.Sokan valószínűleg észrevették már, hogy a legtöbb repülőgép ülőhelyeinek színe kék - attól függetlenül, hogy az adott légitársaság márkájának teljesen mások az árnyalatai.Véletlenül sem azért, mert a kék szín elbújtatja a koszt - ahogy a news.com.au fogalmaz, hanem azért, mert a kék minden árnyalata megnyugtat. Egyes szakértők szerint a sötétkék megnyugtató hatással bír az utazókra, és csökkenti a dühöt, ami különösen fontos manapság, amikor egyre gyakoribbak a fedélzeti rendbontások.A sötétebb árnyalatú kék hatására állítólag a szervezet olyan anyagokat bocsát ki, ami jó érzéseket kelt, és csökkenti a haragot. A hűvös kékes árnyalatok egyben csökkentő hatással vannak a szívverésre is.Ugyanakkor ez a szín a megbízhatóságot, a tekintélyt juttatja az emberek eszébe. A melegebb, pirosas árnyalatok viszont fokozhatják adott esetben az indulatokat. A hetvenes-nyolcvanas években egyes légitársaságoknál divatban voltak a piros-narancsos ülések, de mára ezek lecserélődtek, ahogy nőtt a tömeg a gépeken és szigorodtak a rendbontások miatt intézkedések.A kéknek más érdekes hatását is megfigyelték: egy kísérlet során kiderült, hogy a kék árnyalatú ásványvizes palackokban lévő vizet inkább ítélték szomjoltónak az emberek, mint a más színű üvegből kitöltötteket.
Terrorellenes óvintézkedések Olaszországban
Egymás után zárják le az olaszországi városok központjait, betontömbökkel, kordonokkal és nagy méretű virágládákkal torlaszolva el a szélesebb utcákat, tengerparti sétányokat, valamint műemlékeket.Firenze városában szerdán helyeztek el nagy kockatestekre emlékeztető, földdel nehezített virágládákat a dóm felé vezető egyik szélesebb sétálóutca közepén. "Próbát" is tartottak a firenzei köztisztasági hivatal egyik kiskamionjával, amely nem tudta elmozdítani vagy fellökni a ládákat, amelyekből továbbiakat állítanak fel a belvárosban.Betontömbök helyett az "esztétikusabb" virágládák mellett döntöttek, mivel ezek kevésbé rontják a városképet, és szükség esetén könnyebben elmozdíthatók - hangsúlyozta Federico Gianassi, a firenzei önkormányzat biztonsági felelőse.A barcelonai gázolásos merényletet követően a római belügyminisztérium a biztonsági intézkedések fokozását rendelte el az olasz városokban: a városközpontok lezárását anélkül, hogy ez katonai megszállás vagy vészhelyzet benyomását mutatná.Milánó városközpontjában a dómmal szomszédos, II. Viktor Emánuelről elnevezett udvar bejáratait torlaszolták el kordonokkal. A járművek előtt teljesen lezárt dóm téren már lassan harmadik éve kizárólag az olasz fegyveres erők páncélozott járműveit látni, és a székesegyház bejáratánál is fegyveres katonák sorakoznak.A barcelonai merénylet óta kordonokkal és úttorlaszokkal zárták le a Rómához közeli Ostia és az Adriai-tenger partján fekvő Rimini sétányát is, valamint Riccione, Anzio, Nettuno és Pescara tengerpartját. Betontömbök mellett döntöttek Ferrara, Savona, Pisa, Torino, Ancona és Parma belvárosában. Az emberekkel teli Via del Corso római sétálóutca két végén óriás, kőből faragott virágtartók sorakoznak, a Szent Péter tér felé vezető utat pedig korlátok védik az olasz katonaság sorfalban parkoló járműveivel.A biztonsági intézkedések egy részét bírálatok is érték a turistalátványosságok és műemlékek elcsúfítása miatt, például a római Colosseumnál, ahol a rácsok és korlátok nem illenek az ókori amfiteátrumhoz. Olasz művészek és építészek ezért egyre újabb javaslatokkal állnak elő, olyannyira, hogy az olasz sajtó szerint már úgynevezett "terrorizmusellenes városi építészeti" irányzat született.
Tényleg tilos villogással előre jelezni a traffipaxot?
Egy tipikusan olyan téma, amelyről hosszasan vitatkoznak fórumokon az autósok: tilos-e másoknak jelezni a traffit, vagy sem? Megpróbáltuk hivatalosan is kideríteni a választ.Az egyik leghétköznapibb autós gesztus, hogy a sofőrök jelzik egymásnak - jellemzően villogással, hivatalosabban távolságifény használatával - hogy figyeljenek a sebességükre, mert traffipax közeledik. Mindez rendben is van - attól eltekintve, hogy alapvetően mindenki annyival közlekedjen, amennyivel az előírás szerint lehet maximum -, de büntethet-e a figyelmeztető villogásért a rendőr?A téma nagyon népszerű a neten is, a Facebookon már vagy tucatszor végigfutott például ez a bejegyzés, komoly kommentfolyamot generálva. Hivatalos állásfoglalást viszont sehol nem igazán találtunk, ezért megkérdeztük a rendőrséget, hogy mi az álláspontjuk. Mivel a rendőrség többnyire nem az igen/nem válaszok formájában kommunikál ilyen kérdésekben sem, ezért a mi válaszunk sem szimplán csak egy nem vagy egy igen. A törvény azt mondja:Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.A villogás tekinthető-e az ellenőrzést befolyásoló, illetve előre jelző eszköznek? - kérdeztük. A rendőrség válasza szerint a villogástól függetlenül, az ellenőrző berendezés képes a mellette elhaladó jármű haladási sebességét a valóságnak megfelelően megállapítani, a jelzés pedig a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését nem akadályozza vagy zavarja, illetve az ellenőrzés eredményét nem befolyásolja. Ennek alapján tehát: nem, a villogás nem tekinthető az ellenőrzést magát befolyásoló eszköznek.A másik kérdésünk arra vonatkozott, hogy szankcionálható-e bármilyen módon a villogás, milyen mértékű és fajtájú bírság szabható ki érte? A válaszból kiderült, hogy a villogás a KRESZ szerint akkor jogsértő, ha azzal a többi autóst elvakítjuk. Viszont azt is írták, ha a rendőr tudomására jut ilyen - vagyis észreveszi - akkor egyedileg akár, a körülmények alapján, úgy dönthet úgy, hogy a villogás elvakította a többi autóst, akkor már büntethet. Helyszínen akár 15 ezer forintra, pénzbírság esetén pedig akár 30 ezerre is - tesszük hozzá mi, a rendelkezéshez tartozó bírságtáblázat alapján.A lényeg tehát, amit tessenek megjegyezni:1. nem tilos villogni,viszont2. magáért a villogásért bárhol (traffipax nélkül is) megbüntethetnek, ha rendőr szerint ezzel elvakítunk valaki mást a forgalomban.
Drónok harca lesz augusztus végén Fóton
Első alkalommal rendezik meg augusztus 26-án, Fóton a Korzó Drónfesztivált, ahol a technológia és a repülés szerelmesei tesztelhetik a legújabb eszközöket, összemérhetik saját készítésű drónjaik tudását és különböző csúcstechnológiás drónokkal ismerkedhetnek meg. Augusztus utolsó szombatján 10-től 18 óráig várnak minden drón iránt érdeklődőt a Korzó parkolóban, Fóton, ahol a látogatók megismerkedhetnek az újkeletű sportággal, hobbieszközzel és annak használatával.A kisebb korosztályt és az amatőröket egész nap a Drónsimogató sátorban várják, ahol biztonságos körülmények között sajátíthatják el a drónozás alapjait, így például a lebegést, a karikán átrepülést és a pontos leszállást. A látogatók a sátor mellett első lépésként egy drónszimulátoron ismerkedhetnek meg a távirányító használatával, majd a hálóval védett sátorban önállóan irányíthatják a védőkerettel ellátott drónokat.A profi pilóták akadálypályákon tesztelhetik tudásukat, ahol nagyobb méretű drónokkal kell függőleges és vízszintes kapukon átrepülni és különböző tárgyakat eljuttatni egy bevásárlókosárba.Az igazán tapasztalt drónozók pedig akár a Red Bull Air Race mintájára megálmodott Race of Drones elnevezésű akadályversenyre is benevezhetnek, amelynek keretein belül országos kvalifikációra nyílik lehetőség.Az égi verseny mellett az érdeklődők a földön is összemérhetik majd tudásukat a Jumping sumo race-en, ahol tabletről irányítható földi drónokkal kell majd gurulva, pörögve, pattogva átjutni egy épített akadálypályán, amelyen fűnyírók, gödrök, hidak, medencék és egyéb tereptárgyak állják majd útját a versenyzőknek.A földi drónok mellett a látogatók 1:12 méretarányú munkagépekkel is játszhatnak - az építkezési munkaterületen méretarányos téglákat, farönköket, homokot pakolhatnak különböző markolókkal, dömperekkel és homokrakodókkal.A fesztivál és a versenyszámok egyik legérdekesebb pontja minden bizonnyal az a bemutató lesz, ahol elektromos Peugeot autók és a drónok mérik össze egy gyorsulási futam keretében az erejüket. A versenyek mellett a szervezők számos rövidebb bemutatóval is készülnek, ahol a látogatók megismerhetik a csúcstechnológiát képviselő hobbi-, haditechnikai-, ipari-, kutató-mentő-, és filmes drónokat, sőt szakemberek vásárlási útmutatóval is segítik majd az érdeklődőket.Azok pedig, akik a drónozás jelenlegi jogi helyzetére, a biztosítási lehetőségekre vagy esetleg a hazánkban elérhető drónpilóta képzésekre kíváncsiak, a Magyar Nemzeti Drónszövetség sátrában kaphatnak megfelelő tájékoztatást.
A város a játszóterük, övék minden utca - ők a Midnight Runners
A történet Londonból indult, minden egy társadalmi kísérlettel kezdődött, ami mára országokon átívelő közösségi futásokká nőtte ki magát. Ismerjétek meg a Midnight Runners történetét.Az indulásKét éve, januárban, egy lengyel és egy dán srác, Greg és Christian Facebookon szerveztek egy közösségi futást késő estére, Londonban. A táv 10 kilométer volt, kíváncsiak voltak, mennyien vesznek részt rajta. Az első néhány hónapban néhány tíz ember tartott velük, kezdetben nem mindig futottak zenére, ám nyár végére ez megváltozott, ugyanis ekkor már minden futáson hordozható hangszórókkal haladtak át a városon.A változásokÉv végére pedig újabb változás következett be a megszokott programban: a 10K-s futást négy helyen szakították meg, hogy Tabata gyakorlatokat végezzenek. 2 kilométer lefutása után jöttek az intenzív erősítő gyakorlatok, aztán ismét a sprint következett, egészen addig, amíg el nem érték a 10K-s távot.Fontos megemlíteni, hogy az edzés és a zene mellett a fotók szerepe sem volt elhanyagolható a Midnight Runners edzésein. Az egyik fotósuk az egyik magyar kapitány, Dani, akihez később két másik magyar tag, Csilla és Máté is csatlakozott. Minden futásról profi képek készülnek, amiket az események után feltöltenek a Facebookra. Állításuk szerint sokan amiatt szeretnének részt venni az ő közösségi futásaikon, mert jó képeket szeretnének magukról készíttetni.Na de térjünk vissza a sztorihoz. A kezdetben néhány tíz főt számláló edzéseken néhány hónap alatt már 2-300 ember vett részt. Mára pedig a részvétel regisztrációhoz kötött, hiszen csak így lehet biztonságosan végrehajtani az edzéseket.A legemlékezetesebb edzésük a barcelonai volt, amit tavaly márciusban rendeztek meg, ugyanis ekkor futottak együtt a legtöbben, összesen háromezren. Ezt azóta is rendszeresen emlegetik a szervezők.Mi a menetrend?Minden kedden fél 8-tól indul a 10 km-es Boot Camp futás, ezen kívül gyakran futnak együtt vasárnap (15-30 kilométer közötti távokat), havonta egyszer pedig 8-tól rendeznek egy 10 kilométeres éjféli futást, aminek általában valamilyen külön témája van. Eddig már sor került egy Wimbledon, Halloween és James Bond tematikájú futásra is. A havonta változó playlisteket a kapitányok állítják össze, a futásokra pedig több hangszóróból is dübörögnek a kiválasztott dalok.
Görög tipp háziasszonyoknak, a hagymaszag eltávolítására
A hagyma sokak ellensége, pedig senkinek sem ártott még, sőt! A görög atléták versenyek előtt jó nagy adag fokhagymát fogyasztottak, csakúgy mint az ókori harcosok, valamint Hérodotosz, ókori görög történetíró szerint a piramis építői is minden alkalommal belakmároztak a fokhagymából, amely megóvta őket a lázzal járó fertőzésektől. Az egyiptomiak egykor annyira tisztelték a fokhagyma gyógyító erejét, hogy előfordult, hogy fizetőeszközként használták. A középkori Európában a légszomj és még a pestis ellen is a fokhagymát javasolták. A fokhagyma vértisztító, baktériumölő hatású, amelyet számos megbetegedésre használnak alternatív megoldásként.Régi iszlám mese szerint a fokhagyma ott nőtt ki, ahol a paradicsomból történő kiűzetése után az Ördög a lábát a földre tette. Más középkorból származó népi hiedelmek szerint a fokhagyma ördögűző, amely távol tartja a gonoszt. Egyes feltételezések szerint az a babona, miszerint a fokhagymának ördögűző hatása van, abból alakult ki, hogy régen a lepra idején az ember a fokhagymával távol tudta tartani magától a többi embert, így elkerülve a fertőzést. Az igazságot mindenki maga döntse el, egy azonban biztos. A fokhagyma fontos alapja az alternatív gyógyászatnak, erősíti az immunrendszert, véd a gombás fertőzésektől, csökkenti a vérnyomást, a vérrögképződés esélyét, és további számos gyógyhatással bír.Görögországban szeretik a hagymát, néhány legismertebb görög étel hozzávalói között is szerepel a hagyma. A Gyroshoz és a görögsalátához pl. fehér hagymát használnak, amely a szokásosnál enyhébb íze miatt nagyon finom a salátákba!Manapság azonban sokan az erős szaga miatt nem szeretik a hagymát, pedig a szag hamar elszáll, de ennek ellenére találtunk valamit a hagymaellenzőknek. A Tsantiri Magazin arra hívta fel olvasói figyelmét, hogy hogyan lehet a vágott hagyma, illetve fokhagyma erős illatát eltüntetni az ember kezéről. Azt írták, ha szeretnénk felesleges költségek és vegyszerek nélkül eltüntetni a hagyma szagot bőrünkről, dörzsöljük be egy csipet görög kávéval a kezünket. Azt is írták, hogy a lakás légköréből hogy lehet elnyomni a hagymaszagot; ez esetben tegyünk egy kis őrölt görög kávét a forró tűzhelyre, ezzel sikerül megszabadulnunk a kellemetlen szagoktól a konyhában, továbbá a konyhát átjárja majd a kellemes aromájú kávé illatával...
Horvátország átmenetileg betiltaná az Ubert
Horvát médiajelentések szerint az Uber fuvarmegosztó szolgáltatás mobil alkalmazásának átmeneti betiltását kérte bíróságon a horvátországi közlekedési minisztérium - számolt be pénteken az osztrák Die Presse hírportál a Jutarnji list horvát napilap jelentésére hivatkozva. A Jutarnji list napilap beszámolója szerint a horvát hatóságok azt kívánják elérni a bíróságon, hogy átmenetileg tiltsa be az Uber alkalmazás elérhetővé tételét a mobil hálózati szolgáltatóknál. A horvát közlekedési minisztérium megerősítette a lap értesülését.A horvát lap egyúttal arról is beszámolt, hogy a kormány a személyfuvarozás szabályozásának nagyszabású liberalizálására készül az ősszel, és csak addig kíván gátat szabni az Uber szolgáltatás használatának.Az Uber a horvátországi médiában csalódásának adott hangot a közlekedési minisztérium döntése miatt, mondván, hogy az egy "monopólium védelmét szolgálja", aminek csak a magas viteldíjat fizetni kénytelen fogyasztók látják a kárát. Üdvözölte ugyanakkor a kormány szándékát a piaci szabályozás liberalizálására. Az Uber 2015-ben indította el szolgáltatását Horvátországban a főváros, Zágráb mellett a Dubrovniktól Zadarig húzódó tengerparti üdülősávon. Saját bevallása szerint az Uber 1500 sofőrrel és 100 ezer ügyféllel rendelkezik az országban. A közúti fuvarmegosztó szolgáltatás mellett az Uber vízitaxi szolgáltatást is indított a horvát tengerpart turisták által frekventált szakaszain.A horvát kormány jogellenesnek tekinti az Uber működését, mivel a sofőrök jellemzően nem rendelkeznek személyszállítási engedéllyel. Az ellenőrzések során az idén júniusig 5,2 millió kuna (214 millió forint) bírságot vetettek ki és egy tucat autót foglaltak le.Az őszre tervezett piaci liberalizáció az előzetes beszámolók alapján megkönnyíti majd a fuvarozási engedélyek megszerzését és azonos feltételeket teremt a személyszállítási piac minden résztvevője számára.
Utazás és biztonság – hová utazzunk, hogy biztonságban legyünk?
A Telegraph megjelentetett egy térképet a biztonságos és kockázatos országokról, melyet az STA Travel kollégái is elemeztek. A 2001-es new yorki eseményeket követően előbb Amerikában, később a többi fejlett országban is bevezették a biztonsági információs szintek rendszerét - SAS - melyben 5 kategóriába sorolták a biztonsági kockázatokat, amiket színekkel is jelöltek: a piros a jelen lévő közvetlen kockázat, a narancs a magas kockázat, a citrom az emelt, a kék a figyelendő, a zöld pedig az alacsony veszély színe, ahogy a meteorológiában is.Az utazással kapcsolatos veszélyeket hivatalból figyelik az egyes országok külügyminisztériumai is, amelyek igyekeznek állampolgáraik kockázatát csökkenteni.Jelzéseikben figyelemre méltó, hogy egyes - politikailag nagy súlyú - országok bármekkora kockázat esetén sem kapják meg az utazásra nem ajánlott tiltó címkét, kisebbek pedig nagyon könnyen; aztán csak évek kitartó munkájával tudnak megszabadulni e bélyegtől.Az elmúlt években azonban már az ENSZ turisztikai világszervezetének, az UNWTO-nak is feltűnt, hogy ez a gondoskodó féltés néha túlzott: fel is szólították hát a kormányokat, hogy ne alkalmazzák politikai fegyverként egymás ellen a travel warning rendszert. A szándékosság mellett a frissítés elmaradása is szerepet játszhat abban, hogy egyes országokat vagy területeket utazási szempontból nem ajánl, vagy akár tilt egy ország: így a magyar oldalon most "magas biztonságú" jelzővel szereplő Fidzsi-szigeteket néhány éve roppant veszélyes, utazásra nem ajánlott országként jellemezték - az STA Travel kérdése nyomán aztán elárulta a Külügy tisztviselője, hogy a bejegyzés évekkel korábbról származott, amikor egy ausztrál turistát lelőttek az egyik szigeten.Az országok méretét és formáját elnézve egy idő után az is eszébe jut az embernek, hogy minél nagyobb egy ország, annál komolyabb esélye van arra, hogy előrelépjen a veszély-skálán.Hiába hatalmas kiterjedésű Kína, Oroszország vagy az USA, ha egy-egy városát veszélyesnek minősítették, az egész ország ijesztő helynek tetszhet a térkép szerint.Az STA Travel kollégai szerint: a korábbinál is jobban érdemes odafigyelni arra, hogy az ember biztonságosabb szállást válasszon, (pl. ne a hivatalosan nem is létező 'no-go zónák' egyikében foglaljon szobát), mindig tudják róla a közvetlen hozzátartozói, hogy merre jár, és senki ne utazzon biztosítás nélkül - hogy mérsékeljük az életre szóló élményekkel járó kockázatokat.
Megújul az augusztus 20-i ünnepi tűzijáték
Idén megújítják az augusztus 20 -i ünnepi tűzijáték struktúráját és koncepcióját - jelentette be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón. Kara Ákos kiemelte: az utóbbi évek leglátványosabb tűzijátékára készülnek.Az államalapítás ünnepe az egyik legfontosabb nemzeti ünnep - emelte ki az államtitkár, hozzátéve: ez mozgatja meg leginkább az embereket Magyarországon, a külhoni magyarság körében, és számos turista is érdeklődik a rendezvények iránt.Ennek megfelelően számos újítással, színvonalas programokkal készülnek a nemzeti ünnepre - mondta. A programok idén is a hagyományoknak megfelelően a Parlament előtti Kossuth Lajos téren kezdődnek, ahol katonai tiszteletadás mellett felvonják a nemzeti lobogót.Ezt követi a honvédtisztjelöltek avatása. Emellett idén is lesz hagyományos ünnepi körmenet, a budai Várban pedig megtartják a mesterségek ünnepét - fejtette ki az államtitkár, hozzátéve: a részletekről augusztus 10-én az Országházban tartanak majd sajtótájékoztatót.Az államtitkár kitért arra is, kiemelt figyelmet fordítanak a biztonságra is. Az ünnepi rendezvények biztonságos lebonyolításáért idén is az operatív törzs lesz a felelős.Kara Ákos bejelentette, hogy a szakemberekkel is egyeztetve idén a Lánchíd és a Margit híd közötti Duna szakaszra helyezik át a tűzijátékot. Ezen a szakaszon lehetőség van több új látványelem bemutatására, és a Parlament épülete is kiemelt szerepet kap - tette hozzá.Az államtitkár elmondta: az államalapítás ünnepének rendezvényeiért felelős Hungarofest Nonprofit Kft. által lefolytatott közbeszerzési eljáráson a NUVU Kft. lett a nyertes. A cég - amely a vizes világbajnokság megnyitó tűzijátékát is szervezte - nettó 175 millió 600 ezer forintból valósítja meg az augusztus 20-i tűzijátékot.Leskovics Éva, a NUVU Kft. képviselője, vezető pirotechnikus elmondta: a Dunán idén három nagyobb és tizennégy kisebb kilövési pont lesz, ezt támogatja a Lánchídról indított 29 kilövés.A szakember kiemelte: a Lánchíd és a Margit híd közötti szakasz mind a látvány, mind a biztonság szempontjából kielégítő.A NUVU Kft. képviselője elmondta: a félórás tűzijátékot az ipar legmodernebb programjával tervezik meg. A rakéták európai uniós közbeszerzésűek és gyártmányúak. Szükség esetén a tűzijáték egy gombnyomással leállítható.A sajtótájékoztatón közölték: minden eddiginél több látogatót várnak az ünnepi programokra. Az ünnepi rendezvényeket idén először az NFM szervezi.
A kagylóhéj formája
A KAGYLÓK puha testét a héjuk védi, hogy a zord körülmények között is megéljenek, és ellenálljanak a tengerfenéken tapasztalható óriási nyomásnak. Ez az optimális védelmet nyújtó tulajdonság arra ösztönözte a mérnököket, hogy tanulmányozzák a kagylóhéj formáját és felépítését. Szeretnének olyan járműveket és épületeket tervezni, melyek védelmet nyújtanak a bennük tartózkodóknak.Gondolkodj el ezen: A mérnökök kétfajta kagyló formáját vizsgálták. Az egyik a kétteknőjű (klasszikus kagylóforma), a másik a spirális (csavar alakú).A kétteknőjű kagylók esetében a héj külső bordázata a sarokpánthoz és a héj széleihez vezette el a nyomást. A spirális kagyló ezzel ellentétben középre és a kúp alak szélesebbik végéhez vezette el a nyomást. Mindkét esetben a testük legerősebb részére irányították a nyomást, hogy a belsejüket a legkevesebb sérülés érje.A kutatók összehasonlító teszteket is végeztek. Megvizsgáltak igazi kagylókat és 3D-nyomtatóval készített, egyszerű félgömb és kúp alakú modelleket, melyek a kagylók formáját és szerkezetét imitálták. Az eredmény? Az igazi kagylók héja csaknem kétszer akkora nyomásnak állt ellen, mint a modellek.A kutatás eredményének alkalmazásáról a Scientific American folyóirat ezt mondja: "Ha egyszer majd egy szép napon valaki kagyló alakú autót vezet, az nemcsak dizájnos lesz, hanem meg is védi a benne utazó »törékeny« testét."