Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Női ruhába öltözött a légitársaság vezére
Egy elvesztett fogadás miatt stewardess-nek állt Richard Branson, a Virgin légitársaság vezére egy versenytárs járatán.Az extravaganciájáról és formabontó ötleteiről híres brit cégalapító két és fél évvel ezelőtt kötött egy fogadást Tony Fernandes-zel, az Air Asia fapados vezérével, amelyet elvesztett. Abban állapodtak meg, hogy amelyikük Forma-1-es csapata rosszabbul szerepel a versenyen, annak tulajdonosa a másik légitársaság női egyenruhájába öltözik és felszolgál egy járaton. Az ígéret beváltására elég sokat kellett várni, hol egy síbaleset, hol a brit királyi esküvő, végül Branson házának leégése miatt kellett halasztani az akciót. Végül a napokban az Air Asia Perth - Kuala Lumpur járatán öltötte magára a versenytárs piros női egyenruháját Branson. szolgálatba lépés előtt a lovaggá avatott, így a sir előnév használatára is jogosult exhippi lábát a kamerák előtt leborotválták, haját csinosan hátra fogták és még ki is rúzsozták. A járaton ott ült a fogadás nyertese, Fernandes is, akinek azzal tette emlékezetessé utazását a botcsinálta légikísérő, hogy egy egész tálca italt öntött rá "véletlenül". Bosszúból Fernandes "pezsgőfürdőt" rendezett Bransonnak a maláj főváros repülőterén. A vaskos tréfák sora nem volt öncélú: a nap során a Starlight Alapítvány számára végeztek jótékonysági gyűjtést, melynek végén 300.000 dollár adomány jött össze. Branson blogján emlékeztet arra, hogy Tony Fernandes a Virginnél kezdte pályafutását, és örömmel állapította meg, sikeres márkát tudott felépíteni - nélküle.
Elkészült az első Airbus A350XWB festése
Kigördült a toulouse-i gyárkomplexum festőhangárjából az első Airbus A350XWB. Az MSN001-es prototípus ezzel még közelebb került az idén nyárra tervezett első felszállás teljesítéséhez. Elkészült az első Airbus A350XWB festése. A kigördülési ceremónia keretében most először csodálhatták meg a gyártó munkatársai és vendégei, hogy milyen is teljes pompájában a vadonatúj A350-es. A festési munkálatok alig hét napot vettek igénybe. Eddig tartott, amíg a 66.89 méteres törzshosszal és 64.8 méteres szárnyfesztávval bíró kéthajtóműves szélestörzsű típus minden részletét az Airbus aktuális házi színeire festették.Az előbb említett méretekből az új típuscsalád adatait jól ismerőknek rögtön kitűnik, hogy az Airbus A350XWB prototípusa egész pontosan egy A350-900-as modell, amely az alapváltozathoz képest 6.35 méterrel hosszabb törzzsel rendelkezik. Az A350-es program ütemezése szerint ugyanis először az A350-900-ast vezetik be a forgalomba. A rövidebb törzsű 800-as széria 2016-ban, míg a legnagyobb, 1000-es típusváltozat 2017-ben kerülhet első üzemeltetőjéhez a gyártó korábban közölt tervei szerint. Most, hogy a festés elkészült a prototípus még közelebb került az első felszállás teljesítéséhez, de előtte még egy sor ellenőrző teszt vár a Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel szerelt gépre. A földi gurulási tesztek sikeres befejeztével azonban minden akadály elhárul az elől, hogy az A350XWB még az idei nyár folyamán a levegőbe emelkedhessen. Az A350XWB, vagyis eXtra-Wide-Body nem véletlenül kapta nevét. Az Airbus tervezői mindent megtettek azért, hogy egy igazán kényelmes hosszú távú járatokat teljesítő repülőgépet készítsenek. Az A350-esek kabinja nemcsak csendes, hanem tágas is. A kompozit típus utastere 12.7 centiméterrel szélesebb, mint legközvetlenebb piaci konkurensének, a Boeing 787-es Dreamlinernek. Az 5.58 méter széles utaskabinban több fejtér, méretesebb ablakok és nagyobb csomagtartórekeszek is várják az utasokat. A légitársaságokat pedig a típus nagyszerű üzemeltetési mutatóival igyekszik megnyerni a toulouse-i vállalat. A gyáriak ígérete szerint a legújabb aerodinamikai megoldásoknak és korszerű technológiáknak köszönhetően az A350-es 25%-kal lesz költséghatékonyabb, mint a Boeing 777-es típusa és 6%-kal, mint a 787-es Dreamliner. Az Airbus adatbázisa szerint máig összesen 616 rendelés érkezett az A350-es típuscsaládra. Legutóbb az International Airlines Group (IAG) bővítette a megrendelői listát. A British Airways számára kötöttek vásárlási előszerződést 18+18 darab A350-1000XWB-re.
A Coca-Cola lecseréli a logóját
Európában eddig egyedülálló kampányba kezdett a Coca-Cola. A márka most felvállalta, hogy a boltokban kapható termékei címkéjének egyik oldalán márkanevét a fogyasztók nevére cseréli. Májustól augusztusig Magyarországon is hazai keresztnevekkel és becenevekkel helyettesítik az ikonikus Coca-Cola feliratot a palackokon és a dobozos üdítőkön.A márka eddig is ismert volt meglepő lépéseiről. 1928-tól a legrégebbi szponzora az újkori Olimpiai Játékoknak. A világon először kértek fel ismert embert arra, hogy egy márka reklámarca legyen és a Coca-Cola szerepeltetett először színes bőrű embereket reklámjaiban. Közkedveltségének köszönhetően a Coca-Cola volt az első termék, amelyik megjelent az amerikai Time magazin címlapján.A május 8-án 127. születésnapját ünneplő Coca-Cola most ismét egy nagyot lép előre. A világmárkák közül először vállalta fel, hogy márkanevét fogyasztói nevére cseréli fel a boltokban kapható termékei csomagolásának egyik oldalán egész Európában. Ez azért is nagy döntés, mert a titkos receptúra mellett a logó és márkanév képviseli a legnagyobb értéket a Coca-Cola Vállalat számára. Az elmúlt egy és negyed évszázadban ez az első alkalom, hogy ekkorát változtattak a termékek megjelenésén.A legnépszerűbb magyar keresztnevek országszerte a Coca-Cola, a Coca-Cola light és a Coca-Cola Zero 0,5 literes palackjain jelennek meg. Emellett becenevekkel ellátott palackok is készülnek fél literes, valamint 1 és 2 literes kiszerelésekben. A 0,33 literes dobozos Coca-Cola-n hat, általános használatú gyűjtőnévre, ill. közkedvelt becenévre cserélik sajátjukat."Egy ilyen lépést csak egy olyan márka tehet meg, amelyiknek a termékét akár márkanév nélkül is felismerik a vásárlók, és amelynek hosszú időre visszanyúló személyes kapcsolata van a cocafogyasztóival. A Coca-Cola egyértelműen ilyen márka" - mondta Ferencz Enikő, My Coke szenior aktivációs menedzser. "Elsőként 2011-ben, Ausztráliában indítottunk egy hasonló kampányt, amely rendkívül sikeres volt. Azt szerettük volna, hogy a Magyarországon élő fiatalok arcán is viszontláthassuk azt a boldog mosolyt, amit egy saját, vagy barátjuk, családtagjuk nevével ellátott palackból közösen elfogyasztott Coca-Cola csal az arcukra."A Magyarországon forgalomba kerülő fél literes palackokon a 13 és 30 év közötti fiatalok körében leggyakoribb 150 keresztnevet találhatjuk majd meg, mint például Tamás, Miklós, vagy Eszter és Vera. A neveket az aktuális névadási statisztikák alapján válogatták össze, hogy minél többen megtalálhassák a nevükre szóló üdítőt. A nevekkel ellátott palackokat folyamatosan helyezik ki a boltokba, így aki májusban nem találja meg a sajátját, annak érdemes a későbbiekben is keresgélnie a polcokon.
Májustól felállványozzák a Colosseumot
Májustól felállványozzák az ókor egyik legismertebb műemlékeként számon tartott római Colosseumot, amely a restaurálás alatt is látogatható marad.A Colosseum helyreállítása május 20-án kezdődik - jelentette be az olasz sajtóban Francesco Giro volt kulturális államtitkár. Hozzátette, hogy a restaurálás kezdete Róma számára ünnepnap lesz, hiszen a város jelképének számító amfiteátrum hetvenhárom éve vár erre. Utoljára a negyvenes években hajtottak végre jelentős beavatkozást a Colosseumon, és azóta csak "darabjait veszítette". Az utóbbi években egymás után omlottak le az ókori műemlék folyosóin a mennyezet darabjai vagy külső falainak kövei. Jól látható repedések és törések barázdálják az épületet, és ezek a látogatókat is veszélyeztetik.A 80-ban felavatott Amphiteatrum Flavium 48,5 méter magas, 188 méter hosszú, 156 méter széles. A 25 millió eurós restaurálás finanszírozását Diego Della Valle firenzei vállalkozó ajánlotta fel Róma városának. Az olasz kereskedelmi kamara számításai szerint a Colosseum az egyik legismertebb kereskedelmi márkanév, értéke 91 milliárd euróra becsülhető. A restaurálás első fázisa három évig tart a külső falak helyreállításával. Rendbe teszik a Colosseum "kerítését" is: az egykori bejáratként szolgáló földszinti árkádok új vasrácsot kapnak. A restaurálás következő szakaszában a Colosseum előtti téren szolgáltatási-információs központot építenek, és megkezdik az amfiteátrum egykori színpadának helyreállítását is. A munkát eddig a restaurálás különböző munkáira kiírt pályázatok körüli jogviták lassították: az olasz közigazgatási bíróság februárban tisztázta a helyzetet.
Sűrűbbé válnak a buszjáratok Ferihegyre
Május 1-jétől a jelenleginél sűrűbben, kibővített üzemidővel járnak a budapesti repülőtérre közlekedő 200E autóbuszok. Az sűrűbb menetrend a turistaszezon végéig, szeptember 30-ig lesz érvényben.A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a tavaszi-nyári turistaszezonban lényegesen többen közelítik meg vagy hagyják el tömegközlekedéssel, mint ősszel vagy télen. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. ezért május 1-jével átalakítja a 200E és kapcsolódó járatok közlekedését.Május 1-jétől, szerdától új menetrendet vezetnek be a 200E busz közlekedésében, a járat menetrendjét a repülőgépek közlekedési rendjét és a szezonális utasforgalmat figyelembe véve. A kora reggeli repülőgépekhez való csatlakozás érdekében több mint egy órával, hajnali 4 órára előrehozzák a buszok üzemkezdetét. Az első két járat 4 órakor és 4:30-kor a Határ út M végállomásról indul.Emellett a 200E a nap nagy részében lényegesen gyakrabban közlekedik majd, a turistaszezonban a buszok 10 helyett 7-8 percenként követik majd egymást reggel 7 és este 20 óra között. Az óránként felkínált kapacitás mintegy 33 százalékkal nő, ezáltal csökken az esetenként kialakuló zsúfoltság.Továbbá megkétszerezik az indulások számát is, így az esti órákban 20 helyett 10 percenként járnak majd a buszok. Az indulási időpontokat úgy alakítják ki, hogy a reptérről érkezőknek a Kőbánya-Kispest M végállomásra érkező utolsó M3-as metró is elérhető legyen.A késő este leszálló repülőgépek érkezéséhez igazodva a busz üzemidejét is jelentősen meghosszabbítják: az utolsó 200E éjfél után, 0:21-kor indul majd a Liszt Ferenc Airport 2 végállomásról. Az utolsó öt járat - Kőbánya-Kispest M érintésével - egészen a Határ út M-ig közlekedik.
11 dolog, amit a tűző napról feltétlenül tudnia kell
A hétvége után megjelentek az első lesült arcok az irodában. Nagy öröm, hogy jó az idő, az eszetlen napimádás azonban veszélyes, még tavasszal is: nem mindegy, mennyit vagyunk a napon, hogy kenjük magunkat és mennyit költünk a naptejre. Itt vannak a válaszok. Védekezés nélkülBőrtípustól függően 10-20 percig szabad a bőrgyógyász szerint védelem nélkül a napon maradni, az, hogy 10 vagy 20, a bőrtípustól függ, de a közép-európaiak általánosságban hosszabb ideig lehetnek a napon, mint az északiak.VédelemmelAz alapszabály, hogy annyi idővel többszöröződik meg a napon még egészségesen töltött idő, ahány faktoros termékkel keni magát az ember. Egy 15 faktoros krémmel tehát egy közép-európai, nem túl érzékeny bőrtípusú napimádó, 15-ször húsz percet tartózkodhat a napon: tehát 300 percet, ám arra is figyelmeztet a szakértő, hogy vannak tényezők, melyek csökkenthetik az időtartamot: az izzadás, a ledörzsölődés, és természetesen az úszás, ezért ajánlatos a kiszámolt időnek nem több mint 75 százalékát napon tölteni. Az is lényeges, hogy az utánkrémezéssel nem nullázódik le a napozási idő, hanem le kell vonni a már napon töltött időt, vagy árnyékban pihentetni a bőrt, majd újrakezdeni a napimádást.Mennyi naptejet kell használniTetőtől talpig 30-35 ml szükséges a bőrgyógyász szerint a gondos krémezéshez, azaz egy 100 milis tubusnak a harmadát kell elhasználni egy kenésre. Van az úgy nevezett kétujjas-szabály: a kinyújtott mutató- és középsőujjra felvitt krém számít egy egységnek, két egységnyit kell felhordani arcra és nyakra, kettőt mellkasra és hasra, kettő-kettőt a karokra, a combokra, és az alsó lábszárakra.Mikor kell felkenni?Fél órával azelőtt, hogy napra megyünk, hogy rendesen beszívódjon.Milyen magas a faktor?Minél magasabb, annál jobb. Egy tavaly nyári jelentés szerint Közép-Európában minimum 30 faktoros napvédelem ajánlott, ez a hegyekben és víz mellett növelhető. De nem kell félni, ugyanis tévhit, hogy nem barnulunk le a magasabb faktorszámú napolajtól: csak tovább tart.Árnyékban is szükséges a védelem?Kell, ugyanis a napsugarak 50 százaléka árnyékos helyeken is hat, ez viszont azt is jelenti, hogy megduplázhatjuk a fent kiszámolt napozási időt.Mely testrészek a legérzékenyebbekNapterasznak is hívják az orrot, a fület, és a vállakat. Ezek a kiálló testrészek hajlamosak hamarabb megpirulni, de a fejbőr egészére érdemes gondosabban odafigyelni, ezért a fejfedő használata különösen ajánlott a krémezés mellett. A haj lefedése azért is fontos, mert a nap szárítja a fejszőrzetet, a szemöldököt sem árt, ha takarja a napszemüveg.Tej, gél, olaj vagy spray?A "normális" bőrre megteszi a naptej, az arcra érdemes olyan krémet használni, ami nem tömíti el a pórusokat. Az olaj a szárazabb bőrűeken segít, a lényeg, hogy minél kevesebb illat- és mesterséges anyagot tartalmazzon, bármilyen konzisztenciát választunk.A drágább, jobb?A stylebook.de cikkéből kiderül, nem függ az ártól a hatásfok, érdemes a drogériákban a napolajpolc előtt némi időt szánni arra, hogy mit írnak a dobozra. Azok az olcsó márkák, melyen például a Stiftung Warentest pecsétje sehr gut, azaz nagyon jó értékeléssel szerepel, lekörözhetik a drága márkákat. Egy német termékteszten például a luxusmárka Lancaster napolaja, a drágább Avon A New Solar Advance Suns­creen Body Mist és az eco homoktövis és olivás napkréme csupán jó eredményt ért el, míg a dm márka Sun dance a 2012-es teszten a legjobb helyezést érte el, de az Aldi és a Rossmann saját márkái is előrébb végeztek, mint a drágább termékek.BőrrákNem akadályozza meg, ám csökkenti a rizikót. Az a tévhit viszont, hogy a naptej rákot okozna, már rég megdőlt.Naptej jövet-menet?Munkába, bevásárlókörútra, parki sétához: azaz a városban szaladgálva is szükség van némi védelemre a tűző nap ellen, legalább az arcot, a karokat és a vállat kenjük be, mielőtt elindulunk.
Kettészakadt ország - Libanon
Sajnos az elmúlt évek politikai vihara a " Közel-Kelet Svájcát" is a külügyminisztériumok által nem javasolt úti célok közé taszította. Hihetőnek tűnik ez mostanában, amikor az egész arab világban egymást érik a tüntetések és sorra dőlnek az eddig stabilnak hitt rendszerek. De vajon mi a helyzet a valóságban?A repülőgép ablakán kitekintve már az esti landolás előtt is jól látszik, hogy Bejrút, Libanon fővárosa a mediterrán országok között is egyedülálló helyen fekszik. Habár maga a belváros egy lapos földnyúlványra épült, a várost kisebb-nagyobb hegyek övezik és a távolban még a Libanon-hegység hófödte csúcsai is előtűnnek.A város hangulata valaha Párizst idézte, de sajnos a több mint tíz évig tartó polgárháború és az izraeli bombázások során lerombolt, az olasz mediterrán stílusra emlékeztető házak helyét napjainkra modern vasbeton építmények vették át. Ez a helyiek szerint is elhibázott döntés volt, a belvárosban csúfoskodó plázákat csak az impozáns Mohammed al-Amin Mecset látványa feledteti. A mecset melletti Mártírok terét állig felfegyverzett katonák őrzik, különösen, mert ma van a hat éve merényletben elhunyt Rafiq Hariri elnök halálának évfordulója. Szerencsére a város nem csak háborús sebeiről híres, hanem pezsgő, nagyvilági éjszakai életéről is. Az ide látogató csekély számú hátizsákos turista és utazók által kedvelt, óvárosias Gemmayzeh kerület egyes utcáiban még hétköznap éjszakánként is élénk mulatozás folyik, de az igazi partik nyáron, a tengerparti luxusszállók strandján és tetőteraszain folynak. De ahhoz már minimum a legújabb sportkocsival kell érkezni.Észak-LibanonMegunva a fényűző pompát, Észak-Libanon völgyekkel tagolt hegyvidéke felé veszem az irányt és egy rövid byblosi kitérő után a Qadisha-völgy peremén felkapaszkodva a hasonló nevű cseppkőbarlangban találom magam. Qadisha magyarul szentet jelent és helyi barlangász barátaim ennek fényében büszkén mutogatják az ország több száz barlangjainak egyikét, amely a látogatók előtt is nyitva van. Persze létezik ennél nagyobb barlang is, például a világ hét új csodájaként számon tartott Jeitta, de az nagy bánatomra a magas vízállás és az ennek kapcsán kiadott szabadságok miatt jelenleg zárva tart.Hosszú hétvége lévén Bejrútból mindenki a hegyekbe igyekszik, hogy szánkózzon, síeljen, vagy csak hógolyózzon kedvére. A mediterrán világban valószínűleg egyedülálló, hogy a napsütötte tengerpartokhoz ilyen közel síparadicsomot találjon az ember, ráadásul olyat, ahol sokszor még a nyár elején is megmarad a hó. Persze a globális felmelegedés és klímaváltozás itt is érezhető, a hóhatár egyre feljebb tolódik. Ha már a környezetrombolásnál tartunk: a Földközi-tenger vidékén talán itt maradt meg a legtöbb cédrus, pontosabban az ország jelképeként számon tartott libanoni fajtája. A többiből még az ókorban hajókat ácsoltak, vagy később vasúti talpfaként végezték. A tengerpart felé autózva még megállunk egy olajsajtolásból élő kedves családnál. Büszkén mesélik, hogy az olajfákat távoli őseik ültették. Az olaj sajtolása régi keletű, nagyjából az időszámításunk előtti III. századra tehető. Az olajbogyó széleskörűen felhasználható, a többi közt a hagyományos szappankészítés egyik alapanyaga is. Nem csoda tehát, ha Libanon az ókorban szappan-nagyhatalomnak számított. Dél-LibanonDél-Libanon a Hezbollah fellegvára, riogatott mindenki és valóban úton-útfélen a háború mártírjainak és a vallási vezetőknek az arcképei tekintenek vissza. Mintha egy másik országban járnánk.A bikinikben pózoló modelleket, sportkocsikat és más luxustermékeket ábrázolóóriásplakátok eltűntek, a nők egyre inkább az arab világra oly jellemző fekete kendők mögé rejtőznek, az autók kopottabbak és egyre több a katonai ellenőrzőpont is. Ezeken áthaladva még senki sem törődik a külföldi látogatókkal, hiszen az első nagyváros, Sidon - a már említett korábbi elnök, Rafik Hariri szülővárosa - több nevezetességgel is büszkélkedhet, tehát ideáig a turisták még Bejrútból is kiruccanhatnak. A legjobb hangulatot természetesen Sidonban is a sikátorokban megbúvó bazár árasztja. Illetve csak árasztaná, mert péntek lévén a legtöbb bolt zárva, de a szappankészítés történetét bemutató kiállítást ez szerencsére nem érinti. Egyesek szerint a szappan libanoni eredetű, amit könnyen elképzelhető, hiszen az ásatások és feljegyzések alapján bizonyos, hogy már az ókori egyiptomiak is innen szerezték be szappanjukat. Elnézve a kiállított formákat és mintákat, tény, hogy a szappankészítésnek valóban komoly hagyományai vannak errefelé.Turistalátványosság gyanánt ókori romokat még a kirándulók számára nyitott Tyrében is találhatunk, de ezt a várost már csak az országban állomásozó, mintegy tizenötezer ENSZ békefenntartó katona látogatja. Ettől keletre, a hegyek felé autózva pedig már nekünk is engedély kell, amit még Sidonban a katonai titkos rendészeten állítottak ki.Sofőröm a laktanyában azt az utasítást kapta, hogy ne vigyen a "sűrűbe", ami nyilván azt jelenti, hogy bármennyire is szeretnék a palesztin menekülttáborokban sétálva az ott élők helyzetével ismerkedni, erre nem lesz alkalmam. Az óva intés ellenére egyáltalán nem érzem magam veszélyben. A tájon végignézve rögtön szembetűnik, hogy a 2006-os izraeli bombázások nyomában az egész terület a földdel vált egyenlővé, de a lázas újjáépítés gőzerővel folyik. Szinte nincs olyan település, ahol ne építkeznének, de a látszólagos jómód és a szép táj feledteti a rombolás emlékét. A barátságos helyiek élik mindennapjaikat, terelik a birkákat, gondozzák a veteményest és rutinszerűen hívják a bombaszakértőket, ha valami gyanúsat találnak a barázdákban. Ők pedig merev bombabiztos öltözékükben olyan természetességgel mászkálnak a földeken, mintha csak olajbogyóért és kecskesajtért jöttek volna.A szomszédos Szíriához hasonlóan Dél-Libanonban is találhatunk keresztes lovagvárakat. Ezek közül talán a leghíresebb a hétszáz méteres hegy tetején magasodó Beaufort-vár, amely évszázadokig fontos támaszpont volt, de a legutóbbi idők harcait már nem bírta. Mint minden valamirevaló vár ez is gyakran gazdát cserélt, legutóbb az izraeli hadsereg egységei lakták egészen a libanoni kivonulásig. A vár melletti bunkerrendszert ekkor robbantották fel, a lovagvár renoválása folyamatban, remélhetőleg hamarosan bárki megtekintheti. Aztán egy szomorú nevezetesség következik. A Khiam kisváros szélén található egykori börtön ma múzeum, és szabadtéri hadtörténeti bemutató, amiből egy modernebb Mleetában is található. Szinte elképzelhetetlen, hogy ilyen szép helyre valaki börtönt építsen. A közeli Fatima Kapunál egy kis vendéglőben ebédelve nehéz elhinni, hogy a határon magasodó elektromos kerítésen egykoron kapu is volt. Lehangoló hely, amolyan senki földje, amit Libanon, Izrael és az innenső oldalon állomásozó ENSZ katonák felügyelnek. Itt már alaposan megnézik az engedélyemet és a libanoni katonák udvariasan megkérnek, hogy ha lehet, csak a kerítést fotózzam.A Bekaa-völgy boraiA Libanon- és a Szíriával határos Antilibanon-hegységek között elterülő Bekaa-völgy elsősorban borászatairól híres, az itteni gazdák a világon elsőként palackoztak borokat. A jó termést a mediterrán éghajlat, a nedves, enyhe tél és a száraz, meleg nyarak és az évi csaknem 240 napos szikrázó napsütésnek köszönhetik. A borok nagy része exportra készül, de a minőségi borivás és a borkóstolás itt is reneszánszát éli. Északi irányba továbbhaladva mintha Iránban járnánk. A siíta vallási ágazat hatása itt is erős, a mecsetek iráni stílusban készülnek, és az utak mentén feltűnnek Ruholláh Homejni és Mahmud Ahmadinezsád arcképei is. Pár kilométer múlva elérjük úti célunkat. Baalbek, a föníciai napisten, Baál után elnevezett várost, amely a Római Birodalom szakrális templomainak otthona. Az egykoron Heliopolis néven ismert templom együttes - akárcsak Byblos és Tyre - ma az UNESCO Világörökség része és nagyszámú látogatót fogad. Szerencsére a korábbi bombázások elkerülték a romokat, így a római jóshely hatalmas templomainak oszlopsorai, a Bacchus és a Jupiter máig állnak.A monumentális épületek maradványait elnézve eszembe jut, hogy Libanont járva igazából csak egy dolog hiányzott, még pedig a hagyományos építészet, de ennek hiányát bőven kárpótolta a helyi emberek kedves, vendégszerető viselkedése és a helyi konyha remekei. A templomokhoz vezető út mentén egykoron szemétdomb magasodott, mígnem egy volt katona nekilátott megtisztítani a területet, hogy megmentse a templomok építéséhez használt, helyben megmunkált hatalmas kőtömböket. Ezeket a monolitokat ma a világ legnagyobbjaiként tartják számon, de szállításuk módja a mai napig ismeretlen. Tény, hogy nem kellett messzire vinni őket.Alkonyodik, ideje visszatérnünk Bejrútba, amely ennek a rövid, mindössze néhány napos útnak a kiinduló bázisául szolgált és szolgálhat bárkinek, aki személyesen, és nem a hírekből szeretne a közel-keleti helyzetről tájékozódni.Libanon a számok tükrébenTerület: 10452 km2Vallás: 59.7 % muszlim, 39 % keresztény, 1.3 % egyéb.Hivatalos nyelv: arab, de sokan beszelnek franciául és angolul.Pénznem: libanoni font.Helyi közlekedés: Habar a belföldi buszhálózat jó, mégis inkább a helyszínen befizetett, egynapos túrákat ajánlatos igénybe venni. A legtöbb szálláshelyen autót is bérelhetünk sofőrrel.Helyi viszonyok: Libanon igazából két részre osztható. Az ország középső és északi része a kormány, míg a déli a Hezbollah terrorszervezet irányítása alá tartozik. Az izraeli határ és a megszállt területek kerülendők.Helyi specialitások: A libanoni konyha messze földön ismert, a borok szintén jók. Az ország jellegzetessége, hogy a mediterrán konyha keveredik az arabbal.Árak: Libanon nem tartozik a legolcsóbb országok közé, de az ételek, az italok, az ajándéktárgyak és a belepők ára még így is az európai alatt van.Vízum: Magyar állampolgárok vízum nélkül léphetnek be Libanonba.
10 gyönyörű hely, amit látnod kell, mielőtt eltűnik
Globális felmelegedés, árvizek, emberi rombolás, öregedés. Pár évtizeden belül sok gyönyörű hely eltűnhet a térképről. Íme a tíz legveszélyeztetettebb hely hazánkban és Európában.Lascaux-i barlangrajzokA Franciaországban található lascaux-i barlang az egyik legősibb festett barlang, ám hiába tesznek meg a franciák mindent a hely megvédéséért, egy ellenálló gombafaj megtámadta a falakat. A szakértők szerint ha nem sikerül tenni valamit, a rajzok tizenöt éven belül eltűnhetnek a gombásodás miatt.A hédervári Árpád-tölgyMagyarország legöregebb fája 800 éves, de már ma is csak egyetlen ága zöldell és maradt máig életben. A magányos kocsányos tölgynek valószínűleg már csak néhány éve van hátra.VelenceVelence városának elsüllyedésével már régóta riogatnak minket, nem hiába. Az egyre nagyobb áradásokkal küzdő város évente 2 milliméternyit süllyed a tengerbe, ami száz év alatt húsz centimétert jelent...Az alföldi, nagykőrösi pusztai tölgyesTöbb száz éves tölgyfák árnyékában megcsodálni a virágzó gyöngyvirágokat gyönyörű látvány, de nem biztos, hogy sokáig csodálhatjuk. Az egyre szárazabbá váló Alföld, az újonnan megjelent állatfajok, a kiterjedt mezőgazdasági tevékenység és a tarvágás mind veszélyezteti eme gyönyörű kis paradicsom fennmaradását.A svájci gleccserekA globális felmelegedés szakértői szerint az Alpok legismertebb gleccserei mind eltűnnek 2050-ig bezárólag. Az ország egyik legismertebb gleccsere, az Aletsch 55 év alatt a mérete 60 százalékát veszítette el.Cahors, Lot-völgy4200 hektárnyi szőlőültetvény gazdagítja Franciaország mesés borvidékét, ami már közel kétezer éve ontja magából a jobbnál jobb nedűket, de nem biztos, hogy sokáig. A 2070-2099-es időszakra a szakértők a területen kb. öt-hat fokos hőmérséklet-emelkedést jósolnak, pedig a szőlő esetében már egy-két fokos melegedés is végzetes lehet.A BalatonBár a legtöbben igyekeznek csillapítani a pánikolókat, de a magyar tenger már tavaly is adott le vészjelzéseket, amikor iszonyatosan alacsonyra esett vissza a vízszintje. Sajnos a kiszáradás évtizedeken belül valóban bekövetkezhet.Little Green Street, LondonAz egyetlen, eredeti formájában megmaradt György-korabeli, festői utcácskának még a macskakövei is a régiek, ám hiába élte túl a második világháború bombázásait, a környékbéli befektetők fejlesztéseinek köszönhetően könnyen elveszítheti régimódi báját.Leonardo Da Vinci Az utolsó vacsorájaDa Vinci 15. századi freskója ugyan átesett már néhány nagyobb felújításon, a szakértők szerint lassacskán menthetetlenül romlik az állapota. Már ma is legalább négy hétre előre jegyet kell foglalni, ha látni szeretnénk, és így is mindössze 15 percre láthatjuk ezt a csodás mesterművet.A Kitzbühel sírégióAusztria egyik legnépszerűbb síparadicsomában a pesszimista jóslatok szerint a hó mennyisége kb. 80 százalékkal fog csökkenni pár évtizeden belül, ami nem túl jó hír a magyar síelőknek sem. Ráadásul a globális felmelegedés miatt a lavinaveszély is évről évre nagyobb.