Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Az Európai Egészségbiztosítási Kártya is csak utasbiztosítással nyújt teljes védelmet
Miközben Nyugat-Európában, például az Egyesült Királyságban 10 utasból 9 bizonyosan köt utasbiztosítást, addig - a MABISZ adatai alapján - hazánkban továbbra sem sikerül elérni a 40 százalékos biztosítottsági szintet. Az ingyenesen igényelhető Európai Egészségügyi Kártya sok esetben hasznos, de általában nem helyettesíti az utasbiztosítások által nyújtott védelmet.A magyar utazók előszeretettel ringatják magukat abban a hitben, hogy őket nem érheti baj, illetve igyekeznek az olcsóbb megoldást választani - mondja Dr. Kéringer Csaba, a K&H Biztosító Nem-élet termékmenedzsment és kockázatvállalás vezetője. E tekintetben pedig kéznél van az Európai Egészségbiztosítási Kártya (EEK), amely ingyenes védelmet nyújt - gondolják sokan. A legtöbben még abban is hibát követnek el, hogy ki sem váltják a biztosítotti viszonyt igazoló kártyát az Országos Egészségpénztár kirendeltségein, azt hiszik, hogy a TAJ-kártya felmutatása a külföldi kórházakban is elég a szolgáltatás igénybevételéhez. Ennél is komolyabb gondot okoz, hogy a tagországokban a magyar OEP-pel nem minden egészségügyi intézmény áll szerződésben. Görögországban például az EEK csak a görög Társadalombiztosítási Hivatallal (IKA) szerződött kórházakban használható, a Nemzeti Egészségügyi Rendszer (E.S.Y.) kórházainak egy része azonban nincs szerződésben a szolgáltatóval. Az itteni kezelések esetén - még akkor is, ha az OEP esetleg méltányosságból ki is fizeti utólag a térítést - helyben kell kifizetni a kezelés számláját. Kéringer Csaba arra is felhívja a figyelmet, hogy számos országban térítésmenetesen csak az életmentő, illetve elsősegély ellátások nyújthatók, az egyéb ellátásokért a magyar biztosítottaknak is ugyanolyan mértékű önrészt kell fizetniük, mint a honos ügyfeleknek. Az EU-csatlakozása óta már ez igaz a magyarok által különösen kedvelt Horvátországra is, ahol az önrész mértéke általában az ellátási költségek 15, a kórházi ellátás esetén a költségek 30 százaléka. Ausztriában az orvos által felírt gyógyszerek után is "receptpénzként" tételenként 5,30 eurót kell fizetni, a gyógyászati segédeszközök 10 százalékos (minimum 29,60 eurós) önrész mellett kaphatóak, míg a kórházi napi térítés - amely a kezelés első 28 napjára szól 9,10-18,80 euró között mozoghat. Fizetni kell a bolgár tengerparton is: orvosi kezelésekért vizsgálatonként 2,9 levás díjat kell fizetni, ugyanakkor egyes szolgáltatások árát teljes mértékében a betegnek kell fizetnie. A bolgár kórházi kezelés napidíja 5,8 leva - ugyanakkor csak maximum 10 napi díjat számolnak fel.A fentiek ellenére Kéringer Csaba szerint huzamosabb külföldi tartózkodás esetén mindenképp optimális az EEK kártya használata, nyaraláshoz, városlátogatáshoz ugyanakkor mindenképp ajánlatos utasbiztosítást is kötni. Komoly előnye az utasbiztosításnak - hívja fel a figyelmet a K&H szakértője -, hogy használatával sem önrészt nem kell fizetni, sem az igénybe vett szolgáltatás ellenértékét nem kell megelőlegezni, hiszen a biztosító - amellett, hogy maga szervezi meg a kórházi ellátást akár az ország saját nyelvén - minden költséget áll - figyelmeztet Kéringer Csaba, hozzátéve, hogy természetesen az utasbiztosításnak a baleseti ellátások mellett további komoly előnye, hogy poggyászbiztosítás és asszisztencia-szolgáltatás is jár hozzá.
Kánikulai időben megnyílt a párizsi Plázs
Ragyogó napsütésben és kánikulai melegben megnyílt szombat délelőtt, 12. alkalommal a párizsi Plázs (Paris Plage): a francia főváros Szajna-parti szakaszán immáron hagyományosnak számító, tengerpartot idéző homokos pihenőhely.A szokásoknak megfelelően a napernyőkkel és tusolókkal ellátott Paris Plage számos ingyenes kulturális programot kínál a helyieknek és a turistáknak augusztus 18-ig: az esti koncertek és meseestek mellett a 250 nyugággyal ellátott rakparton könyvkölcsönző is működik délelőtt 11 órától este 7-ig, ingyen lehet újságot olvasni és wifikávézóban internetezni, a gyerekeknek szakképzett fiatalok kínálnak szabadidős programokat. Sportolásra is van lehetőség: a Párizs keleti részén található La Villette parknál a 6 és 12 év közötti gyerekeket a Francia Sportautó Szövetség minigokartokkal várja minden délután, a legnagyobb francia könyvesbolthálózat, a FNAC pedig eközben e-könyv olvasó eszközöket bocsát ingyenesen a szülők rendelkezésére. A La Villette park egy kilométer hosszú víztározója valóságos akvaparkká alakult, ahol ötezer négyzetméteren a vízi sportok kedvelőit várja a párizsi önkormányzat. A belvárosban a Városháza előtti téren pedig július 26-tól strandröplabda pálya működik. A gyerekeknek külön vízi bicikli áll rendelkezésre és a Pont-Neuf híd alatt csocsóbajnokságon is indulhatnak. Ugyanitt lehet reggel 10 óra és este 8 óra között kipróbálni a tai chi mozgásrendszert, az esti órákban pedig tánctanfolyamok várják az érdeklődőket. A 2002 óta nyaranta Párizs közepén működő ingyenes szabadtéri szabadidőközpont hatalmas siker Franciaországban, az ötletet évről évre egyre több vidéki város is átveszi. A párizsi plázs reggel 9 órától éjfélig tart nyitva. Az egy hónap alatt megforduló mintegy 5 millió vendéget hatvan fürdőmester várja. A rendezvény költségvetésének nagyobb részét szponzorok finanszírozzák, a főváros 1,5 millió euróval (444 millió forinttal) járul hozzá a költségekhez.
Kezdődik a Honfoglalás: szárnyra kap a Sólyom Airways
Hamarosan megkezdi működését a Sólyom magyar légitársaság, a menetrendet a néhány héten belül induló online jegyértékesítéskor hozzák nyilvánosságra - mondta Vágó József, a Sólyom Hungarian Airways Kft. vezérigazgatója szerdán Budapesten, a Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálján tartott első sajtótájékoztatón.Kérdésre válaszolva közölte: kezdetben 6 géppel indulnak, 22 célállomásra, köztük hat európai fővárosba fognak közlekedni Budapestről.Vágó József hangsúlyozta, hogy megállapodás alapján a légitársaság finanszírozási keretét, pénzügyi hátterét ománi és arab emírségekbeli befektetők hosszú távon biztosítják.A légitársaság augusztus 1-jén közzéteszi hirdetését a munkatársainak felvételére, beszállítók jelentkezésére.A vezérigazgató tájékoztatása szerint több lízingcéggel is sikerült stratégiai megállapodást kötni. A már bérelt első 6 Boeing 737-500 típusú gép átvételét megkezdik, az első gép augusztus 18-án érkezik Budapestre. Ez már rendelkezik a magyar légügyi hatóság lajstromba vételi számával - jegyezte meg, hozzátéve: a különböző hatósági engedélyek megszerzését május 31-én elindították, így reményeik szerint hamarosan minden engedéllyel rendelkezni fognak a repüléshez. A sajtóanyag szerint az első gépet Álmos Vezérnek nevezték el. Vágó József hangsúlyozta, hogy szerinte van igény a hálózati légitársaság minőségi szolgáltatására. Magyar munkaerővel kívánnak dolgozni, a cég, valamint a munkavállalók is Magyarországon fognak adózni. Kérdésre válaszolva közölte: a dolgozók a magyar átlagfizetés feletti bérezésre számíthatnak, de ezért elvárásokat is támasztanak velük szemben.A sajtótájékoztatón ismertették, hogy a légitársaság flottája 2017-ig 20 regionális, 20 keskenytörzsű és 10 szélestörzsű gépből fog állni. A munkahelyek száma - a flotta függvényében - az idén 700-1000, 2014-ben 1400-2000 fő lehet. Útvonalhálózatuk 2013-ban 31, 2014-ben 51 célállomást tartalmaz, és 2017-re a világ 55 országában 96 útvonalon repülnek majd.Vágó József kiemelte, hogy a társaság finanszírozásában az állam nem vesz részt. A 3 millió forint tőkéjű kft. részvénytársasággá alakulása során még az idén 6-12 millió euró tőkeemelést hajtanak végre. Továbbra is többségi magyar magánszemélyek tulajdonában marad a cég, a külföldi befektető kisebbségi hányaddal rendelkezik majd.Kérdésre válaszolva Vágó József elmondta, hogy a lízingcégeket és a magánbefektetőket azért nem nevezik meg pontosan, mert titoktartás vonatkozik rájuk, és a partnerek a későbbiekben kívánnak majd a nyilvánosság elé lépni.Ugyancsak kérdésre válaszolva közölte, nem tervezik, hogy légitársasági szövetségbe lépnek, viszont kölcsönös előnyök alapján a több légitársasággal is együttműködésre törekszenek. Az útvonalak kapcsán a Vágó József utalt arra, hogy az Európai Unió szabályozza a tagállami repülési útvonal kijelölési jogát, és várhatóan a már odaítéltekre további jelentkezők pályázhatnak.A vezérigazgató kérdésre válaszolva kijelentette, hogy három éven belül a befektetők nem vesznek ki osztalékot, hanem a nyereséget visszaforgatják a cégcsoport fejlesztésébe.Kezdődik a Honfoglalás. Az első gép lajstromjele stílusosan HA-SHA lesz és Álmos Vezérnek kereszteltük. Őt követik a többiek... - nyilatkozta a vezérigazgató.
Felszabadulásunk kezdőnapján indul a Wizz Air moszkvai járata
Szeptember 23-án, ugyanazon a napon, amikor a szovjet csapatok 1944-ben "felszabadították" az első magyarországi települést, Battonyát, elindítja régóta várt moszkvai járatát a Wizz Air légitársaság.Szíjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár az új járat megnyitása alkalmából rendezett sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a "keleti nyitás fontos lépése az új moszkvai járat indulása". Hozzátette, hogy az Oroszország és hazánk közötti gazdasági kapcsolatok további fejlődéséhez elengedhetetlenül szükségen a légi összeköttetések bővülése.A Malév leállásával egyszereplősre szűkült piacon jelenleg heti 14 járatot üzemeltet Budapest és Moszkva között az Aeroflot légitársaság, amelynek a két ország közötti légügyi egyezmény értelmében eredetileg 10 járatra szól az engedélye, a megnövekedett kereslet miatt azonban további négy járat működtetésére kapták meg ideiglenesen az engedélyt.Szíjártó kiemelte, hogy a Malév repülési jogát megpályáztatta a légügyi hatóság, és a Wizz Air nyerte meg a járatindítás jogát. Magyar részről tehát már korábban is elindulhatott volna a Wizz Air járata, azonban az orosz hatóságok csak a napokban hagyták jóvá a kérelmet.Több pozitív hatás is várható az új járattól: a jelenleginél kedvezőbb indulási és érkezési időpontokat ajánl a fapados, és az árak csökkenése is borítékolható a versenyhelyzet megjelenése miatt - jelenleg átlagosan 30%-kal olcsóbbak a jegyárak Bécs és Moszkva viszonylatában, mint Budapest és Moszkva között.Harmadrészt a növekvő kapacitások miatt több orosz turista érkezhet hazánkba. Ez különösen fontos, mivel Oroszország már most is a negyedik legjelentősebb küldőpiacunk, az orosz vendégek évente 600 ezer vendégéjszakát töltenek a hazai szálláshelyeken, ráadásul tavaly 30%-os volt a vendégéjszakáik növekedése.A gazdasági kapcsolatos további erősítését is szolgálja az új járat, hiszen Moszkva a harmadik legjelentősebb külföldi gazdasági partnerünkké lépett elő. Szíjártó kiemelte, hogy újra kell tárgyaljuk, EU-konformmá kell tennünk az Oroszországgal megkötött légügyi egyezményt, erről legközelebb szeptemberben egyeztet a két ország az Orosz - Magyar Gazdasági Vegyesbizottság ülésén. A tárgyalások célja, hogy nőjön a két országból repülhető városok köre, szűnjenek meg azok a jelenlegi korlátozások, amelyek csak 1-1 város, illetve 1-1 légitársaság kijelölését teszik lehetővé.Szíjártó hozzátette, hogy tudomása szerint más orosz légitársaságok is indítanának hazánkba járatot, ha erre lenne lehetőség. A Wizz Air a magyar légügyi hatóságtól megkapta a repülési jogot a Budapest-Szentpétervár útvonalra is, itt még várni kell az orosz fél jóváhagyására.Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta, hogy a légitársaság is követi a "keleti nyitás" politikáját. "Európa stagnál, ezért kelet felé kell nyitni" - fogalmazta meg a stratégiát. Tavaly 12 millió utast szállítottak 177 bázisrepülőterükről, amelyek közül 9 Kelet-Közép-Európában található. Összesen 96 desztinációt kínálnak 36 országban. Flottájuk egységes, 45 darab Airbus A320-asból áll.Jelmondatuk: a "Keletet kötjük össze a nyugattal" - és ez egyre inkább így lesz: tavaly elindított, első Budapest-Tel-Aviv-járatuk után ma már hét útvonalat kínálnak az izraeli nagyvárosból, és hasonlóan kívánják bővíteni dubai útvonalaik számát. A légitársaság által kínált üléskapacitás 23%-a immár Európán kívüli úti célokba irányul.Minden új repülőgépet ún. sharklettel szerelnek fel, ennek segítségével messzebbre tudnak repülni, alacsonyabb fogyasztás mellett repülőgépeik - Dubai ennek a megoldásnak köszönhetően tudott bekerülni az úti célok közé. Váradi emlékeztetett egy korábbi bejelentésükre is, miszerint októberben indul utazási irodájuk, a Wizz Tours Magyar- és Lengyelországban.Váradi igyekezett egy tévhitet is megcáfolni. meglátása szerint a Malév eltűnésével elsősorban olyan átszálló forgalom tűnt el Ferihegyről, ami az ország turizmusa szempontjából nem volt jelentős, helyettük viszont a Wizz Air járatain valódi turisták jelentek meg. Véleményét adatokkal is alátámasztotta: a Budapest Airport utasforgalma gyakorlatilag stagnál, a hazai szálláshelyeken mért külföldi vendégéjszakák száma ellenben 16,4%-kal nőtt idén májusban a tavalyihoz képest.Idén hat új úti célt - Dubai, Baku, Málta, Isztambul, Hurghada és Moszkva - vezettek, illetve vezetnek be Budapestről. Kiemelte, hogy moszkvai járatindításuk eredményeként a két főváros közötti üléskapacitás közel a duplájára nő, és megközelíti a Malév megszűnése előtti, csúcsnak számító 13.300-at."Jövőre visszaáll az a kapacitás, amire piaci igény van" - tette hozzá. Moszkvában a belvároshoz legközelebb fekvő Vnukovóra repülnek szeptember 23-tól hetente ötször, a későbbiekben járatbővítés is elképzelhető.A Sólyom Airways esetleges megjelenését konkrétan nem kommentálta Váradi, azt azonban megjegyezte, hogy "Nem azokat az időket éljük, amikor sikeres lehet egy új belépő az európai légi piacon. Nincs a régióban gazdasági növekedés és drága a kerozin."Szántó Zoltánfőszerkesztő
A világ 7 legmenőbb óriáskereke
Éppen 120 évvel ezelőtt mutatták be a chicagói világkiállításon az első óriáskereket, és a tervezők azóta is előszeretettel álmodnak még nagyobbat. Eddig nyolc óriáskerék nyerte el a világ legnagyobbja címet, a jelenlegi rekorder New Yorkban található, és két éve adták át.Staten Stands TallNew York város polgármestere, Michael Bloomberg, Staten Island turistaforgalmát akarta fellendíteni a 190 méteres óriáskerékkel. Dubai EyeAz amerikaiak csodája hamarosan apróságnak tűnne majd a 210 méter magasra tervezett Dubai Eye elnevezésű óriáskerék mellett. A kivitelezés 1,6 milliárd dollárt emészt fel, de Mohammed bin Rashin Al Maktoum sejk biztos benne, hogy megéri valóra váltania az álmát. Dubaj város vezetői pedig ettől fellendülést remélnek, mivel új célközönséget tudnak a városba vonzani a látványossággal. London EyeDe London sem maradhatott ki ebből a körből. A város mindig is büszke volt arra, hogy olyan látványosságokkal tudott előrukkolni, amelyek egyszerre vonzzák a turistákat és gazdaságilag is kifizetődő. A London Eye igazi pénzcsináló, a gazdasági válság előtt, 2009-ben az óriáskerék rekordbevételt hozott, egy év alatt 25 millió angol fontot. 135 méteres magasságával 2000-ben a világ legmagasabb óriáskereke volt, és bár azóta már jóval méretesebbeket is gyártottak, ma is ugyanolyan népszerű a London Eye, mint a megnyitásakor. Star of NanchangKína sem maradhatott le a versenyben: a Star of Nanchang 160 méter magas, és minden nap kígyózik a sor a pénztára előtt. A 60-as, 70-es évek óta Ázsiában töretlen az óráskerekek népszerűsége, Kínában és Japánban minden közepes vagy nagy város büszkélkedhet eggyel.Új kínai csodaEgyedülálló óriáskereket építenek Kínában, amivel új rekordot akarnak felállítani. A küllők nélküli szerkezetet jelenleg is építik, magasságát még nem árulták el, de a tervezők nagy reményeket fűznek hozzá: remélik, hogy az újító és találékony megoldás sokáig páratlan marad és ezzel Kína büszkesége lehet. Singapore FlyerCsak két évvel azután, hogy Kína rekordot döntött a Star of Nanchang óriáskerékkel, Szingapúr lekörözte a kínaiakat. A Singapore Flyer 165 méter magas és 2008-ban adták át. Las Vegas kerekeiLas Vegas kissé lemaradt, pedig sokan azt gondolták, itt épül meg egy rekorder. A felnőttek játszóterére 2011-ben kezdtek egy 165 méteresre tervezett óriáskereket építeni, de ezzel nem kerültek be a figyelem középpontjába. A tervezők csalódottak voltak, hogy New York és Dubaj is lekörözte őket.
Fizetős poggyászkocsik Ferihegyen
Szép új poggyászkocsikat használhatnak május közepe óta az utasok Ferihegyen. A dolog szépséghibája, hogy immár fizetni kell értük.A Liszt Ferenc repülőtéren újakra cserélték a régi, de még működőképes poggyászkocsikat, melyek eddig a parkolókban voltak elhelyezve a szabad ég alatt. A kocsik most fedett tárolókban, sínen rögzítve állnak, használatukért 300 forintot vagy egy eurót kell fizetni. Minden olyan repülőtéren, ahol arra szeretnék szoktatni a közönséget, hogy vigye vissza a pénzért kölcsönzött kocsit a helyére, használat után a befizetett összeget az automata visszaadja. Nem úgy minálunk, az üzemeltető Budapest Airport a 300 forintokat, illetve az egy eurókat megtartja."Május 15-én vezettük be az új rendszert. A régi kocsik megkoptak, tönkrementek vagy eltűntek, ezért volt szükséges az újak beszerzése. Összesen 300 darab vadonatúj, formatervezett, könnyebben irányítható kocsit telepítettünk, amivel egyszerűbb a manőverezés. Az utasok már négy elosztóponton találkozhatnak a kocsikkal és a szolgáltatás folyamatos lesz, mert azokat a kocsikat, amelyeket használat után az utasok nem tolnak vissza a sínbe, továbbra is állandóan gyűjti majd az ezért felelős szolgálat. Az új rendszerben a poggyászkocsik igénybevétele sok más reptérhez hasonlóan bérleti rendszerben működik, azaz a sínek mellé kihelyezett automaták csak a bérleti díj megfizetése ellenében engedik a csomagszállító kocsik elvételét. Egy kocsi szolgálatba állítása 300 forintba vagy 1 euróba kerül, az ebből származó bevétel biztosítja a folyamatos utánpótlást és karbantartást, hogy a szolgáltatás hosszú távon is magas színvonalon működhessen" - közölte megkeresésünkre a Budapest Airport sajtóosztálya.