Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
- Magazin
A rovat további hírei
35 éve Magyarországon a British Airways
Ma már 900-szor többen kelnek át a Budapest és London között ívelő légihídonBudapest, 2002. május 23. - 35 éve közlekednek British Airways járatok Magyarország és az Egyesült Királyság fővárosai között. Az angol légitársaság, amely a 60-as éveket jellemző kelet-nyugati politikai szembenállás áthidaló követeként, az első igazi "nyugati" légitársaságként érkezett Magyarországra, 1967-től üzemeltet menetrendszerinti járatokat Budapest és London között. A kezdeti piaci adottságokkal és lehetőségekkel együtt fejlődve, majd azokat formálva és alakítva, nemzetközi és hazai viszonylatban is jelentős fejlesztései révén, a British Airways mára nemcsak iparága és az útvonal innovátorává, húzóerejévé, de egyben piacvezetőjévé is vált. A kezdetekhez viszonyítva, éves szinten, ma már 14-szer több járatot indítva, csaknem 900-szor több, azaz évente több mint 80.000 fő biztonságos és kényelmes utaztatásáról gondoskodik a British Airways.Bár Budapest és London légi összeköttetése csak az 1960-as években erősödött meg és vált rendszeressé, a kapcsolat története ennél korábbra nyúlik vissza.A Magyar Kormány 1930-ban adott ideiglenes engedélyt az Imperail Airwaysnek, a British Airways korai jogelődjének arra, hogy az Anglia- India útvonal repülése során Budapesten, Mátyásföldön is leszálljon. Annak ellenére, hogy az Imperial Airways gépei ekkor még a London, Brüsszel, Köln, Frankfurt, Nürnberg, Bécs, Budapest, Belgrád, Uskub, Szaloniki, Athén, Kréta, Alexandria, Kairó, Gáza, Bagdad, Basra és Bombay útvonalon közlekedve, és több állomáson keresztül kapcsolták össze a magyar és az angol fővárosokat, mégis ez tekinthető a Budapest és London légi összeköttetés kezdetének.A London - Bombay járatok 1933-ig közlekedtek, de a légi összeköttetésben igazi fordulópontot az 1935-ben útjára indított, ugyancsak az Imperial Airways által üzemeltetett közvetlen járat jelentett, amely azonban csak eseti jelleggel repült a két főváros között. Ennek a járatnak az üzemeltetését 1937-ben a CLS nevű cseh magánvállalat vette át, amely gazdasági okok miatt a járatokat ritkábban és Rotterdam valamint Prága közbeiktatásával repülte.1937 december 15. talán az egyik legfontosabb nap a magyar- angol légügyi kapcsolatokban. Ekkor írták alá ugyanis a Magyar - Brit légügyi egyezményt, amely alapján az akkori British Airways (amely nem azonos a mai azonos nevű légitársasággal) 1939-ben Electra 14-es gépeivel, még mindig csak szezonális jelleggel közvetlen járatot indíthatott Budapest és London között.A légi összeköttetés a két főváros között a II. Világháború kezdetét követően megszakadt és nem csak légi úton, de földi közlekedési eszközöket használva sem, vagy csak nehezen lehetett eljutni Magyarországról Angliába.A háborút követően a British European Airways, a mai British Airways közvetlen jogelődje, 1961 nyarán indíthatott heti 2 járatot Budapest és London között, Prága érintésével. Az útvonalon Wickers Wicant turbópropelleres gépek közlekedtek. A járatokat gazdasági okok miatt azonban már az első szezon végén szüneteltetni volt kénytelen a légitársaság.A magyar és az angol kormány 1967 januárjában aktualizálta országaik érvényben lévő légügyi egyezményét, amely alapján az angol gépek menetrend szerinti forgalma 1967 április 1-én vehette kezdetét.Az első években már az akkor korszerűnek számító Vanguard típusú repülőgépek érkeztek Budapestre, de ez a kapacitás több mint bőséges volt, mivel az első esztendőben összesen 88 utast szállított a légitársaság Budapest és London között.A magyar és az angol kormány 1967 elején aktualizálta országaik érvényben lévő légügyi egyezményét, amely alapján 1967 április 1-én indíthatott Londonból Budapestre menetrend szerinti repülőjáratot a British Airways jogelődje, a British European Airways (BEA). A légitársaság utaslétszáma ekkor még meglehetősen alacsony szintet, de folyamatosan növekvő tendenciát tükrözött. Magyarországi piaci jelenlétének első évében a BEA összesen 88 utast üdvözölhetett gépei fedélzetén, akik a 2.600 forintos Budapest-London jegyárat alapul véve mindössze 230.000 Ft árbevételt biztosítottak a vállalat számára!A légitársaság magyarországi jelenlétét a '70-es években a piaci konszolidáció által biztosított növekedés jellemezte. Az utaslétszám kezdeti alacsony szintjéhez képest csak az a pénzpiaci rendelkezés hozott enyhülést a nemzetközi légitársaságok, köztük a British European Airways számára is, amely 1975-től lehetővé tette, hogy a magyar utazóközönség forintért is vásárolhasson repülőjegyet. Ez a rendelkezés megerősítette a légitársaság piaci pozícióját, amelyet tovább javított az az adottság, hogy 1974-től a British Overseas Airline Corporation valamint a British European Airways egyesülésével létrejött British Airways már nemcsak Európán belüli, de tengeren túli úticélok irányába is értékesíthette repülőútjait. Kitágult tehát az utazási horizont. A szabad választási lehetőség és régi-új légitársaság által kínált kiterjedt útvonalhálózat számos utas bizalmának megszerzését eredményezte és a British Airways gépek fedélzetén a'70-es évek végén már több, mint 15.000 fő utazott Budapest és London között, illetve onnan a világ számos pontja felé.A British Airways '80-as évei flottája technológiai valamint gépei kényelmi és komfortszintjének fejlesztésével teltek. Ennek első hazai megjelenési formája a Club Europe osztály, amelyet az 1984-ben Magyarországra érkező első Boeing gép fedélzetén már ki is próbálhattak az utasok. A technológiai és kényelmi beruházások eredményeképpen, a BA a Budapest-London útvonalon a'80-as évek közepére megszerezte a piacvezető pozíciót, amelyet tovább erősített az a tény, hogy az évtized végén bekövetkezett a repülőjegy-értékesítés liberalizációja és a légitársaság értékesítési, ügynöki hálózatot alakított ki.A British Airways-t a '90-es évek Magyarországában a háttérszolgáltatások és az informatika terén szerzett innovációs elsőségek jellemezték. A légitársaság az első között nyitott irodát az új ferihegyi repülőtéren, ahol a nemzetközi légitársaságok közül ugyancsak elsőként és máig egyetlenként létesített exkluzív utasvárót utasai számára. A British Airways az utasok magasabb szintű kiszolgálása érdekében nemcsak az elsők között honosította meg hazánkban az Online repülőjegy foglalási rendszert, vezetett be e-Ticket-et, de nevéhez fűződik a Közép-Kelet Európában elsőként Magyarországon bevezetett Self Service Check-in (önkiszolgáló bejelentkezés) rendszer is.A légitársaság fejlesztései az új évezredben is folytatódtak. 2000 elején a British Airways nagyszabású, mintegy 600 millió font, azaz több mint 260 milliárd forint értékű nemzetközi termékfejlesztési programba kezdett. A fejlesztések eredményeképpen megújult a légitársaság valamennyi termékosztálya, így a Budapest - London útvonal közkedvelt Club Europe osztálya is, amelyet a British Airways immár kényelmesebb és magasabb komfortszintet kínáló Airbus gépeinek fedélzetén is kínál a magyar utasoknak."A British Airways nemcsak sikeresen tudott alkalmazkodni a magyarországi jelenlétének első felét jellemző piaci adottságokhoz, keretekhez, de azokat az elmúlt 10-12 esztendőben innovációs programja és fejlesztései révén, jelentős mértékben formálni és átalakítani is képesvolt." - mondta Tuboly József, a British Airways kereskedelmi és marketing igazgatója."Csakúgy, mint az elmúlt 35 esztendőben, légitársaságunk a jövőben is híd szerepet kíván betölteni Budapest és a világ városai között mindamellett, hogy kényelmes és biztonságos utazást biztosít az utazni vágyók számára."- tette hozzá az igazgató.A kényelmet és 35 év balesetmentes, folyamatos repülését az utasok bizalma is visszaigazolja. A légitársaság gépeinek fedélzetén ma már (2001/2002) évente több mint 80.000 fő utazik Budapest és London között. Az utasok 30%-a London Heathrow repülőtéren keresztül tovább folytatja útját a British Airways-el 96 ország 257 célállomásának valamelyike felé. Ezen eredmények, valamint a Budapest- London útvonal összutaslétszámát alapul véve a légitársaság 55%-os piaci részesedéssel rendelkezik ezen az útvonalon, amely pozíciót a'80-as évek eleje óta folyamatosan és stabilan őriz.A stabilitás a népszerű termékeknek is köszönhető. A British Airways a Budapest- London útvonalon a Club Europe és az Euro Traveller, a tengeren túli utazások során pedig First, a Club World, a World Traveller Plus és a World Traveller osztályok kényelmét kínálja utasainak. A légitársaság bevételeinek legdinamikusabban bővülő szegmensét a prémium termékek képviselik. A British Airways bevételeinek ma már mintegy 30%-át adják ezek a termékek; az európai relációban a Club Europe, a tengeren túli útvonalak esetében pedig a First és a Club World. A British Airways Hungary a március 31-én zárult üzleti évben több mint 4 milliárd forint bevételt realizált.Bár Concorde termékkategória is egyben, de leginkább a légitársaság"zászlóshajója", amely Magyarországra nem közlekedik menetrend szerint. Ennek ellenére érdemes megemlíteni, hogy a British Airways szuperszonikus gépei 3 alkalommal tettek látogatást Magyarországon.Magyarországon a British Airways és a Finnair légitársaság, 1999 februárjától képviseli aOneworld légiszövetséget, amely 132 ország 562 célállomásra kínál eljutási lehetőséget a légitársaságok utasai számára.
Szemünk fénye lehet a jövő útlevele
Irisz szkenner üzemel Heathrow-n - útlevél ellenőrzés "egy szempillantás alatt"London, 2002. február 25. - A londoni Heathrow repülőtéren üzembe állították a világ legpontosabb, egyfaktorú utasfelismerő rendszerét. A biometrikus, azaz az ember testi vagy viselkedési sajátosságai alapján azonosító rendszer az emberi szem íriszének egyedi mintázata alapján ellenőrzi és azonosítja a repülőtérre érkező utasokat. Az írisz szkenner üzembeállítása, fél éves próbaüzeme az Angol Belügyminisztérium, a British Airways és a Virgin Atlantic légitársaságok, a British Airport Authority valamint a technológia tulajdonos Eye Ticket összefogásával valósult meg. Az új rendszer bevezetésének és meghonosításának célja az utasok eddigieknél pontosabb azonosítása és arepülőtéren való gyorsabb áthaladás biztosítása.Hasonlóan ujjunk vagy tenyerünk lenyomatához, szemünk is hordozza egyedi jellemzőinket és karaktereinket is. A szemben futó több millió idegszál és apró ér a Földön élő összes embernek egyedi írisz, azaz szivárványhártya mintázatot biztosít, még az ikertestvérek írisz mintázata, sőt egy ember jobb és bal szemének íriszképe is eltér egymástól. Ezeket a sajátosságokat és a genetikai behatásoktól való mentesség és állandó hozzáférhetőség előnyeit alkalmazza a világ jelenleg legpontosabb személyazonosítási technológiája. A biometrikus technológia fizikai-, testi- vagy viselkedési jellemzők alapján azonosítja az embereket.A londoni Heathrow repülőtéren, Angliában elsőként üzembe helyezett írisz szkenner a British Airways és a Virgin Atlantic légitársaságok 2.000 önkéntes törzsutasa számára biztosít kényelmes és gyors"útlevél ellenőrzést". A rendszerbe történő felvétel első lépéseként egy hivatalnok ellenőrzi és rögzíti az utas adatait, aki ezt követően egy különleges videó kamerába pillant, amely kb. 30 cm távolságról közelképet készít az illető szivárványhártyájáról. Ezt követően a kamerára kapcsolt számítógép 512 byte-nyi digitális minta adatot rögzít a kép legegyedibb részeiből, majd azt kódolja és elkülönítve tárolja.A rendszerbe felvett utasoknak érkezéskor ezentúl elegendő pusztán a kamerába pillantaniuk, amely összeveti"szemük fényét" a számítógépben rögzített adatokkal. Az ellenőrzés így"pár pillantással" és másodpercek alatt lebonyolítható, jelentősen csökkentve az átjutás időtartamát és a gépek érkezésekor keletkező sorok hosszát. Adatvédelmi és biztonsági"szempontokra való tekintettel", a digitális képet és az utas személyes adatait a repülőtéri hatóságok és a légitársaságok külön-külön tárolják.A személyes adatvédelem biztonságát tovább erősíti az a tény, hogy az adatok kódolásához használt számítógépes algoritmusok miatt, a személyes adatok irányából az eredeti írisz kép nem reprodukálható.Az utasforgalom gyorsításán túlmenően, a légitársaságok a rendszer biztonsági aspektusait "tartják szem előtt", az írisz szkenner rendszer ugyanis gyakorlatilag teljes biztonsággal szűri ki a belépésre nem jogosult vagy illetéktelen személyeket, fokozva ezzel a repülőterek és a légi utazások biztonságát és biztosíthatóságát.Az automatizált írisz felismerő rendszer első állomásai az évente 60 millió utast fogadó londoni Heathrow repülőtér 3. és 4. termináljaiban kerültek felállításra, ahonnan a British Airways és a Virgin Atlantic légitársaságok Észak-Amerika és Kanada irányába közlekedtetik járataikat.A rendszer működésének eddigi kedvező tapasztalatai alapján már a "belátható" jövőben megszűnhetnek a "végeláthatatlan" sorok és elképzelhető, hogy a jövő utasait már a "köszönöm nem kérem az útlevelét és ne az én szemembepillantson" felszólítással fogadják a repülőtereken.
Újévi látványosság a London Eye-nál
London, 2002. január 3. - Állandó fennmaradási engedélyt kér a British Airways London egyik legnépszerűbb turistalátványossága, a London Eye számára. A 2000. márciusában történt "első fordulat" óta a Szem "befutott" London turisztikai toplistáján. Az óriás-kilátókerék működésének egy és háromnegyed éve alatt összesen 7 millió látogatót emelt a magasba és így a város legnagyobb látogatottságnak örvendő, fizetős attrakciójává vált. A London Eye az ünnepekre ismét díszfényekbe borult, de a kobaldkék újévi fényeket ezúttal egy 6 tonnányi jég felhasználásával épült London Eye jégszobor is gazdagítja.London Szeme 2000. március 1-én vetette első hivatalos pillantását az angol fővárosra és a vele szemben lévő Parlamentre a Temze partjáról. A London Eye-on 32 üvegkapszula található, amelyek mindegyikében 25 utas tekintheti meg a város panorámáját. A Szem London 4. legmagasabb építménye és világ legnagyobb kilátókereke. A létesítmény grandiózus méreteit jól érzékelteti az a tény, hogy a látogatók jó időben akár 40 kilométerre, az angol Királynő windsori nyári rezidenciájáig is elláthatnak. A Szem majdnem háromszor olyan magas, mint a Tower híd, négyszer szélesebb, mint a Szent Pál székesegyház kupolája és több mint 4-szer férne el benne a budapesti óriáskerék.A Szem eredetileg 5 évre kapott működési engedélyt, de a konstrukciót kezdeményező és részben finanszírozó British Airways állandó működési engedélyért folyamodott a Lambeth kerület hatóságaihoz, a látványosság sikerére való tekintettel. Az állandó működési és fennmaradási engedélyeztetés elindítását az indokolta, hogy az erre vonatkozó elvi döntéssel a Szem fejlesztésére fordítható források már most mozgósíthatók, a műszaki fejlesztések pedig elindíthatók.A British Airways London Eye turisztikai vonzereje és pénzügyi mutatói is egyedülállóak. A szem 2000-ben összesen 8 millió font bevételt generált London városa számára, nem számítva az eladott belépőjegyek értékét. Ez az összeg, független turisztikai szakemberek és felmérések alapján, London turisztikai bevételeinek 1,5%-át jelenti és növekvő tendenciát mutat mind az Angliát súlytó állategészségügyi járvány, mind pedig a jelenlegi gazdasági recesszió ellenére is.Újévi díszkivilágításán túlmenően, London Szeme most különleges látványossággal kedveskedik a Londonba látogató turistáknak valamint a helybélieknek. A kilátókerék mellett egy 6 tonnányi, jégből formázott és szintén kékesen csillogó óriási London Eye jégszobor mintázza "nagyobb testvére" gömbölyded vonalait.A British Airways reméli, hogy a valódi Szem még évtizedekig, a jégszobor pedig legalább az első tavaszi napsugarak érkeztéig fennmarad.
Ajándék akció törzsutasainknak
Repüljön velünk a legnagyobb kényelemben!Most akár 4 "upgrade voucher"-t, és mellé 10.000 bónusz mérföldet is gyűjthet! Hogyan?Repüljön 2001. november 12. és 2002. március 31. között a British Airways járatain, és minden lerepült szakasszal közelebb kerül ajánlatunkhoz!Figyelem! Az ajánlat British Airways törzsutasoknak szól- amennyiben Ön még nem törzsutasunk, ezen a címen regisztrálhatja magát. A link angol nyelvű oldalra mutat.Minden upgrade voucher egy szakaszon egy kabin változtatásra jogosít az Ön választása szerinti BA-járaton, bárhol a világon.A voucher 2002. április 1. - szeptember 30. között használható fel, akár a törzsutas szabadjegyekkel kombinálva is. Repüljön velünk, és kerüljön minél közelebb álmai utazásához. Lerepült szektorok Az Ön jutalma Az Ön összes jutalma 2 szektor 5000 bónusz mérföld  5000 bónusz mérföld  4 szektor 5000 bónusz mérföld  10000 bónusz mérföld 6 szektor upgrade voucher 10000 bónusz mérföld + 1 upgrade voucher 8 szektor upgrade voucher 10000 bónusz mérföld + 2 upgrade voucher 10 szektor upgrade voucher 10000 bónusz mérföld + 3 upgrade voucher 14 szektor upgrade voucher 10000 bónusz mérföld + 4 upgrade voucher Példa:Utazások, amellyel összegyűjtheti az ajándékokat (2001. november 12. - 2002. március 31. között) 1 út: Budapest-London-Bangkok-Sydney-Bangkok-London-Budapest = 6 szektor 1 út: Budapest-London-Los Angeles-London-Budapest = 4 szektor 2 út: Budapest-London-Budapest = 4 szektorÖsszes szektor = 1414 mérföldgyűjtő szektor = 4 ajándék Upgrade voucher plusz 10 000 bonusz mérföld (a gyűjtött törzsutasmérföldeken kívül).Az Ön jutalom útja 2002 áprilisától szeptemberig:Használja fel törzsutas kilométereit például egy World Traveller nyaralásra CapeTown-ban.Használja fel upgrade voucherét London - Cape Town - London szektoron World Traveller Plus-ra (a négyből kettő voucher felhasználásával).A két másik vouchert utazópartnere is felhasználhatja, vagy őrizze meg következő utazására.További részletes információért látogasson el a www.britishairways.com/freeupgrade oldalra (szintén angol nyelvű), vagy hívja irodánkat a 061 411-5544 számon!