Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Csődöt jelentett a SkyEurope
Csődvédelmet kért a SkyEurope szlovák légitársaság fizetésképtelenség miatt. Az eljárás alatt megpróbálják átszervezni a céget, addig is mind a menetrendszerű-, mind a charter-járatok megmaradnak.Fizetésképtelenséget jelentett és csődvédelembe menekült a SkyEurope diszkont légitársaság. Az illetékes szlovák bíróság megindította a SkyEurope Airlines a. s. átszervezését célzó eljárást. A SkyEurope önként döntött így, a csődvédelem elegendő időt biztosít ahhoz, hogy átszervezzék a légitársaságot - nyilatkozta a cég szóvivője a szlovák hírügynökségnek. Az átszervezés célja, hogy a társaságot vonzóbbá tegyék új befektetők előtt. Tomas Kika szóvivő azt is hangsúlyozta, hogy a csőd nem érinti sem a menetrendszerű-, sem a charterjáratokat. A társaság közleménye szerint az eljárás védelmet biztosít a hitelezőkkel szemben és nagyban hasonlít az amerikai csődtörvény 11. fejezetében leírt, Chapter 11 néven ismert reorganizációs csődvédelemhez. Ezt a megoldást jellemzően akkor választják bajba jutott cégek, ha bíznak abban, hogy az újjászervezést követően folytatni tudják tevékenységüket. Az AFP tájékoztatása szerint a járatokat, munkahelyeket megtartják az eljárás végéig. Az Index kipróbálta a cég honlapján, és valóban tudtak volna foglalni jegyet. A SkyEurope közleménye szerint az átszervezésről végzett hivatalos szakértői vizsgálat pozitív eredményt hozott. A pozsonyi központú légitársaság a 2008-as üzleti évet minden korábbinál nagyobb, majdnem kétmilliárd koronás veszteséggel zárta. Az idei első negyedévben 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el. Egy évvel korábban euróban számolva 28,5 millió volt a veszteség. Idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról. Tavaly októberben egy amerikai kockázati tőke-befektetési alap, a York Capital Management mentette meg az összeomlás közelében álló SkyEurope-ot. A York lett a társaság legnagyobb tulajdonosa 29,9 százalékos részesedéssel. Jason Bitter, a diszkont légitársaság vezetője június elején bejelentette: húszmillió eurós tőkeinjekcióra van szükség. Erről három befektetői társasággal tárgyalnak, amelyek közül kettő a közép-európai térségből való. Azt is jelezték, hogy a gazdasági válság jelentősen érinti őket, flottájukat is le kellett csökkenteni, 15 gépes flottájuk 5 gépre csökkent. Akkor még azt mondták, hogy a nehézségek ellenére az üzlet jól halad. (Index)
Júliustól ismét lesz ideiglenes magyar konzuli szolgálat Splitben
Az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan idén is lesz ideiglenes konzuli szolgálat Splitben - tájékoztatta szerdán az MTI-t a zágrábi magyar nagykövetség főkonzulja. Idén már negyedik éve működik ideiglenes magyar konzuli szolgálat Splitben, ezúttal a tavalyinál két héttel későbbi kezdéssel, július 1-jétől szeptember 30-ig. A dalmát városban dolgozó diplomata konzuli kerülete négy megyére terjed ki: Zadar, Sibenik-Knin, Split-Dalmát, valamint Dubrovnik-Neretva megyére - közölte Pék Miklós főkonzul. A jogi segítségre szoruló állampolgárok a kihelyezett konzult a +385-99-558-5555-ös mobiltelefonszámon, vagy a +385-21-385-902-es faxszámon érhetik el.Horvátország más területeiről a nyári időszakban továbbra is a zágrábi magyar nagykövetség konzuli szolgálatát (Pantovcak 255-257.)hívhatják azok, akik az útlevél eltűnése vagy más problémák miatt segítségre szorulnak. A konzuli szolgálatot a június 1-jétől szeptember 30-ig tartó időszakban munkanapokon 9 és 12 óra között kereshetik fel a magyar állampolgárok, sürgős esetben pedig az éjjel-nappal hívható ügyeleti telefonszámon kérhetnek segítséget, ez a szám a +385-1-489-0906.A zágrábi magyar nagykövetség honlapján ( www.mfa.gov.hu/kulkepviselet/CR/hu) további, folyamatosan frissülő információkat találnak a Horvátországba utazók, például a vámszabályokról vagy a közlekedési tudnivalókról.
Új élelmiszerbehozatali szabályok
2009. május 1. óta új szabályok érvényesek az állat eredetű termékek unióba való személyes behozatalára vonatkozóan. A rendelet 4. cikke értelmében az utazási irodáknak is tájékoztatási kötelezettségük van az utasok felé.A szigorítások célja, hogy megelőzzék az állatbetegségeket, járványokat az unió határain belül. A törvényhozóknak meggyőződése, hogy ennek egyik eszköze, hogy a turisták nem, vagy csak korlátozott mértékben hozhatnak be poggyászukban állati eredetű termékeket egy harmadik országból.Az új rendelkezés értelmében az utasok nem hozhatnak be uniós tagállamba poggyászukban húst, tejet illetve azokból készült élelmiszereket nem uniós országból. Ezek alól kivételt képez Horvátország, Grönland, Izland és a Feröer-szigetek abban az esetben, ha az utas 10 kilónál kisebb mennyiségű állati eredetű élelmiszert hoz magával. Engedélyezik a tejalapú csemecsőtápok, valamint a gyógyszerként is szolgáló állateledelek behozatalát 2 kilogrammos mennyiségig. Halak és tengergyümölcsei (kimondottan: rák, homár, nem élő kagyló és osztriga) behozatalát is engedélyezik, összesen 20 kilóig. A Feröer-szigetekről és Izlandról érkezők számára nem szabnak mennyiségi korlátot. Egyéb állati eredetű termékek mint a méz, az élő osztriga, kagyló és éti csiga 2 kilós mennyiségi korláttal hozható be.Mindezek az intézkedések nem vonatkoznak az unió határain belül közlekedő utasokra, illetve olyan harmadik államból érkezőkre mint Andorra, Liechtenstein, Norvégia, San Marinó és Svájc, amelyekkel az EU külön megállapodást kötött.Az intézkedésről tájékoztató plakátok és videók is készülte 35 nyelven, amelyek kikötőkben, repülőtereken, repülőjáratokon hívják fel az utasok figyelmét a szabályokra. Az utazásszervezők és utazásközvetítők számára fontos információ, hogy a jogszabály értelmében kötelesek tájékoztatni a korlátozásokról utasaikat.
Valószínűleg az óceánba zuhant az eltűnt Airbus
Minden bizonnyal az óceánba veszett hétfőn az Air France légitársaság Rio de Janeiro és Párizs között eltűnt gépe, amelynek utaslistáján négy magyar név is szerepel. Jean-Louis Borloo francia környezetvédelmi miniszter szerint valószínű, hogy szerencsétlenség történt.A párizsi válságközpont hétfő délután arról értesítette a magyar nagykövetet, hogy az utaslistán négy magyar név szerepel. Előzőleg a külügyminisztérium az MTI érdeklődésére még azt közölte, hogy nem kapott hivatalos értesítést arról, hogy magyar állampolgárok is lennének az utasok között, és a kirendeltségeken sem jelentkezett senki azzal, hogy hozzátartozója a repülőgépen lett volna."Egyértelműen kizárható, hogy a repülőgépet eltérítették" - közölte a francia környezetvédelmi miniszter a párizsi Roissy repülőtéren. Jean-Louis Borloo szerint egyelőre pontos információ nincs arról, hogy mi is történt, de a Rio de Janeiro és Párizs között eltűnt Air France repülőgéptől érkeztek automatikus üzenetek, amelyek rövidzárlatról tettek jelentést, miután a gép átrepült egy viharzónán. A miniszter elmondta: Franciaország erősítést küldött a brazil légierőnek az eltűnt repülőgép megtalálására a brazil partoknál. A francia katonai gép a szenegáli Dakarból szállt fel a délután folyamán, s később egy másikat is küldtek. A brazil légierő helyi idő szerint hétfő hajnalban megkezdte kutatást a feltételezések szerint az Atlanti-óceánba zuhant A330-típusú Airbus utasszállító repülőgép után az ország északkeleti részénél található Fernando de Noronha sziget térségében. A brazil légügyi hatóságok szerint az AF 447 jelzésű járat 565 kilométerre volt Natal kikötővárostól, amikor utoljára rádiókapcsolatba lépett az úgynevezett atlanti ellenőrző központtal. A gép rendben, 840 kilométeres sebességgel, mintegy 35 ezer láb magasságban haladt, vagyis valamivel 11 ezer méter alatt. Azután tűnt el, hogy kikerült a brazil radarok által fedett övezetből, de még a szenegáli légtérellenőrzési zónába való beérkezése előtt.A francia légitársaság vezetője szerint közép-európai idő szerint 3 óra 30 perckor volt utoljára rádiókapcsolat az eltűnt gép kapitánya és a brazil légiirányítók között. Négy óra körül az Air France járata viharzónába került, az automatikus üzenetek a gép egyes műszereit érintő sorozatos technikai meghibásodásokról negyedórával később kezdtek érkezni. Mindez arra utal, hogy "váratlan helyzet" történt a fedélzeten - fogalmazott Pierre-Henri Gourgeon sajtótájékoztatóján. A légitársaság igazgatója szerint az Air France feltételezése az, hogy villámcsapás érte a gépet, amelynek következtében légikatasztrófa történt. A gépen 228 személy, 216 utas, valamint a személyzet 12 tagja tartózkodott. Az Air France hivatalos tájékoztatása szerint az utasok között 126 férfi, 82 nő, hét gyerek és csecsemő volt. A gépre többségében brazilok szálltak föl, de a France 2 közszolgálati televízió értesülése szerint legalább negyven francia, az olasz hírügynökség szerint öt olasz, a marokkói kormányhoz közel álló források szerint három marokkói orvos, egy nő és két férfi is volt az utasok között. Az ARD német közszolgálati televízió a francia kormányra hivatkozva több mint húsz német állampolgárról adott hírt, aki a gépen volt.A francia külügyminisztérium az MTI megkeresésére azt mondták, hogy az utaslistáról és az utasok állampolgárságról nem adnak információt a sajtónak addig, amíg minden hozzátartozót nem értesítettek a gép eltűnéséről. A hivatalos tájékoztatást késő délutánra ígérte a válságstáb. Nott Miklós párizsi magyar főkonzul elmondta az MTI-nek, hogy állandó kapcsolatban van velük. Nicolas Sarkozy elnök is percről percre tájékozódik a fejleményekről. Az államfő a délután folyamán felkeresni szándékozott a repülőtéren várakozó családtagokat. Az A330 típusú Airbusnak párizsi idő szerint 11 óra 10 perckor kellett volna leszállnia Párizs Roissy repülőterén, de már reggel 8.00 órakor nyoma veszett. A járat helyi idő szerint vasárnap este 7 órakor, közép-európai idő szerint éjfélkor szállt fel a riói repülőtérről.
Öt éves a Wizz Air
A diszkont légitársaság öt éve azzal a céllal jött létre, hogy a repülés új, olcsóbb alternatíváját kínálja fel az EU-hoz frissen csatlakozott 10 tagország 70 millió lakójának, a légiközlekedés liberalizálását követően.Ma a Wizz Air 10 bázis repülőtérről 23 repülőgépet üzemeltet. Több, mint 130 útvonalán közel 6 millió utast szállított 2008-ban. Júniusban nyílik a légitársaság legújabb, 11. bázisa Prágában, a flotta pedig további 4 új Airbus A320-as repülőgéppel bővül az idén. A hatékony üzemeltetésnek, és az alacsony áraknak köszönhetően a légitársaság növekedése a pénzügyi válság és a légiközlekedési általános visszaesés ellenére is töretlen: 2009-ben várhatóan 30 százalékkal több utas veszi igénybe a Wizz Air járatait, mint az előző évben. Ezzel az idén a diszkont légitársaság várhatóan Közép-Kelet Európa legnagyobb légi utasszállítójává válik, megelőzve valamennyi hagyományos légitársaságot is a térségben- áll a társaság közleményében. „Sikerünk az „ultra low cost” üzleti modellben rejlik, amely egyszerre jelenti a kiemelkedő hatékonyságot és a legmagasabb minőségi sztenderdeket. Ennek a modellnek köszönhetjük, hogy évről évre több utas választ minket, függetlenül attól, hogy jó időket élünk vagy éppen egy gazdasági válság közepén vagyunk-e.” - mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. A Wizz Air az idén várhatóan több mint egymillió utast szállít Ferihegyről, mintegy 30 százalékkal többet, mint a múlt évben. A jelentős bővítést a harmadik repülőgép beállítása teszi lehetővé, amely áprilisában érkezett Budapestre.Az idén nyáron járatokat indítottak Madridba, Nápolyba és újraindították a nyári „slágerjárataikat” is: Ferihegyről Várnába, Burgaszba, Korfura, Krétára, Rodoszra és Palma de Mallorcára is közlekednek a repülőgépei.