Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Meztelenre vetkőzteti a reptéri szkenner az utasokat Manchesterben
Kísérleti jelleggel üzembe helyezték a manchesteri repülőtéren azt a szkennert, amely meztelen képeket készít a biztonsági kapun áthaladó utasokról. Jogvédők tiltakoznak a túlságosan is sokat mutató képek ellen, a hatóságok szerint viszont így gyorsabb lehet az ellenőrzés.A különleges szkenner gyorsan felfedi az elrejtett fegyvereket, robbanóanyagot, de ezzel együtt a mellimplantátumokat, testékszereket is, és pontos képet ad az utasok nemi szerveiről. A brit nagyváros repülőtere hangsúlyozta, hogy a felvételek nem pornográf jellegűek és azonnal törlik őket - számolt be a BBC internetes kiadása. Az utasok többsége nem szerette a hagyományos átvizsgálást - mondta Sarah Barrett, az utasok visszajelzéseit kezelő repülőtéri részleg vezetője. A manchesteri légikikötő kettes terminálján ezentúl az utasok úgy eshetnek át az ellenőrzésen, hogy nem kell levenniük kabátjukat, cipőjüket vagy éppen övüket. "Ez a szkenner megszabadítja őket a vetkőzés gyűlölt kényszerétől" - tette hozzá Barrett, aki hozzátette: a fekete-fehér felvételeket csak egy tiszt láthatja majd, mielőtt törlik azokat. "A képek nem erotikus vagy pornográf jellegűek, nem fogják tárolni őket, és nem juthatnak illetéktelen kezekbe" - hangsúlyozta Sarah Barrett. Az utasok emellett elutasíthatják az átható szkenner használatát. Egy-egy ilyen berendezés 80 ezer fontot (22,8 millió Ft.) kóstál, a szkenner elektromágneses hullámokat bocsát ki az utasokra, majd ezek segítségével háromdimenziós képet alkot. A reptér tájékoztatása szerint a sugárzási szint "szuperbiztonságos". Az utasok akár évente ötezerszer is átmehetnének a szkenneren, anélkül, hogy aggódniuk kellene - magyarázta Barrett. A hatóságok egy éven belül döntenek a berendezések véglegesítéséről. Ilyen típusú szkennert már a londoni Heathrow repülőtéren is használtak 2004 és 2008 között. A londoni légikikötő szóvivője szerint a technológia nagyon hatékony volt, éppen ezért fontolgatják, hogy a jövőben is használják majd. Az Egyesült Államokban azonban jogvédők tiltakozásának hatására kivonják a forgalomból. (MTI)
Kanada egyelőre nem vezet be vízumkényszert Magyarországgal szemben
Kanada egyelőre nem vezet be vízumkényszert Magyarországgal szemben, jóllehet a magyar menedékkérők száma az első háromnegyed évben majdnem ötszöröse volt a tavalyi összadatnak - jelentette pénteken a Canadian Press (CP) kanadai szövetségi hírügynökség.A jelentés szerint a Magyarországról érkező, menekült státusért folyamodók száma szeptember végéig 1353-ra szökött fel. Ez az adat 2008-ban csak 285, 2007-ben pedig 24 volt. A menedéket kérők száma különösen az azt követő három hónapban növekedett meg, csaknem megkétszereződött, hogy Kanada vízumkötelezettséget vezetett be Csehországgal és Mexikóval szemben. A kanadai hírügynökséget tájékoztató - közelebbről meg nem jelölt - források szerint a magyar menedékkérők döntő többsége roma származású. A CP szerint az ottawai szövetségi kormány közölte: nem tervez vízumkényszert bevezetni Magyarország esetében. Jason Kenney bevándorlásügyi miniszter korábban megkérdőjelezte, hogy a cseh menedékkérők, akiknek a többsége szintén a roma kisebbségből került ki, valódi menekültek, akiket üldöznének hazájukban és akiknek aggódniuk kellene biztonságuk miatt. A miniszter hivatala a CP pénteki híre szerint közölte, nincs kapcsolat a cseh vízumkényszer és a magyar menedékkérelmek ugrásszerű megnövekedése között. A cseh és mexikói vízumkötelezettség júliusi visszaállítása óta minimálisra csökkent a két országból Kanadába érkező menekültek száma. A kanadai kormány a Canwest News Service kanadai hírügynökség október eleji jelentése szerint felszólította Budapestet, hogy tegyen lépéseket a menedékkérők beáramlásának megállítására. A jelentés szerint Magyarország felől menedékkérők váratlan hulláma öntötte el a kanadai repülőtereket, s a kanadai szövetségi kormány emiatt sürgetett intézkedést a magyar kormánynál. Budai Bernadett kormányszóvivő október 8-án azt mondta: kétségtelen, hogy egyre több a menekültstátust kérő magyar állampolgár Kanadában, a magyar és a kanadai hatóságok azonban hónapok óta egyeztetnek szakértői és kormányzati szinten egyaránt. (MTI)
Tantermi változat a fedélzeten
A Design Q tanácsadó cég szerint forradalmasíthatja a rövidtávú repülést az oldalt, egymással szemben elhelyezett üléselrendezés. Az elképzelés rendhagyó módon egy Stoke on Trent-i általános iskolai projektből nőtt ki.A Design Q már több jelentős légi fuvarozó – Cathay Pacific, Virgin Atlantic – számára tervezett üléseket turista osztályra csakúgy, mint business és első osztályra. A cég mostani rendhagyó elképzelése egy, a Stoke on Trent-i Kingsland Primary School in Bucknall-lal közös munkából származik. Az iskola egy a területén lévő, használaton kívüli Short S-360 típusú repülőgép belső terének tanteremmé alakítására kérte fel a Design Q-t. A gép belsejében előrenéző székek helyett a törzs hossztengelyére merőleges, egymással szembenéző, a rugalmas helykihasználás érdekében felhajtható székek kerültek elhelyezésre. Mint Howard Guy, a Design Q egyik alapítója tájékoztat, amikor a munka befejeztével meglátták a felnőtteket és gyerekeket a székeken ülni, leesett a tantusz. Guy szerint hihetetlenül kényelmesek a székek és nagyságrendekkel több férőhely van, mint előre fordulva beszorítva a gépeken szokásos hagyományos üléselrendezésben. Az iskolai tapasztalat alapján felállított elképzelés szerint az új elrendezés beválhat a Boeing 737-es, illetve az Airbus A319-es típusokon. Az előnyök közt Guy az extra lábférőhelyet, a folyosói helyeket és az utastér egyszerűbb takaríthatóságát említette. A biztonsági övvel kapcsolatos biztonsági aggályokat eloszlathatja a minden üléshez tartozó beülő szerű öv. Guy elmondta, hogy az elrendezést legfeljebb két órás repülőutakra tervezik, habár a hadsereg használ hasonló üléselrendezést akár 14 órás repülések során is. A Design Q-t már több fuvarozó is megkereste, és a cég reményei szerint még ebben az évben sor kerülhet az első tesztekre. (Business Traveller)
Kerékpárszerelővé képzi a kenyaiakat a 90 éves KLM
A KLM fennállásának 90 éves évfordulóját ünnepli. A Holland Királyi Légitársaságot 1919. október 7-én alapították Hollandia és gyarmatai részére.A KLM a világ legrégebbi légitársasága, mely még az eredeti neve alatt működik. Az október 7-én megrendezett programok a KLM 90 éves fennállását ünneplő eseménysorozat lezárását jelentik. Az Air France, amellyel a KLM öt évvel ezelőtt egyesült, idén ünnepli 76. születésnapját. Peter Hartman, a KLM elnök-vezérigazgatója egy, a holland nemzeti űrkutatási laboratóriumban (National Aerospace Laboratory) rendezett szimpóziumon beszélt a repülés és a légitársaság jövőjéről. Hartman szerint a legfontosabb rövidtávú változást a fenntartható üzemanyagok fejlesztése és alkalmazása jelenti. „Keményen dolgozunk ezen a területen és bízunk benne, hogy meg tudjuk kettőzni erőfeszítéseinket, amint a gazdasági válság lehetővé teszi.” Hartman nem jósol nagy változásokat a légiközlekedési eszközöket illetően az elkövetkező 20 évben. „Azután – mondja – a légiközlekedési eszközök teljesen új generációja fog megjelenni és talán búcsút mondhatunk a hagyományos motoros-szárnyas csőnek. Elképzelésem sincs, hogy pontosan hogy is fog kinézni az új modell, de a változás okvetlenül be fog következni.”A KLM 90 éves évfordulójához kapcsolódó ünnepségek szerények voltak. Az évfordulós év január 1-jén egy ünnepi járattal indult. Az utasok között volt 90 beteg gyerek a High-Flyer Alapítványtól (Stichting Hoogvliegers). Egy másik emlékezetes esemény volt a KLM tulipán hivatalos névadó ünnepsége, melyen Peter Hartman, a KLM elnök-vezérigazgatója és Frederique van der Wal, holland ex-topmodell elnökölt. Júliusban a KLM egy repülőúttal ajándékozott meg 90 nyugdíjas korú állampolgárt, akik korábban sohasem ültek repülőgépen. Idén ősszel egy különleges KLM kamion látogat el Európa 30 városába. Ez az „ihletkörút” bemutatja a KLM összes termékét és szolgáltatását. A kamion szeptember 18-án a dániai Billundból indult útjára és november 7-én a németországi Münchenben fejezi be turnéját. A KLM az évfordulós év folyamán egy jó ügyet is támogatott, „Cycling Blue for Kenya” elnevezéssel. Ez a KLM és a Cycling Out of Poverty („kibiciklizünk a nyomorból”) segélyegyesület közös projektje. Az elkövetkező három hónap során a Cycling Blue for Kenya egy KLM AirCares program keretében megvalósuló projekt lesz. A cél a kenyai emberek kerékpárszerelővé képzése, kerékpárjavító műhelyek létesítése a térségben és kerékpárok finanszírozása az iskolájuktól tíz kilométernél nagyobb távolságra élő kenyai gyerekek részére. A múlt hétvégén a KLM nyílt napot szervezett a KLM személyzete, azok barátai és családtagjai számára. Csaknem 40.000 ember élt az alkalommal és kereste fel a KLM azon helyeit, amelyekkel munkájuk során rendesen nem kerülnek kapcsolatba.
Az utasok szívesen csekkolnak be maguk a reptereken
A repülőterek és légitársaságok számára speciális informatikai megoldásokat kínáló SITA friss felmérése szerint az utóbbi egy év során 20%-kal több utas használta a self-check-in megoldásokat a felmérésbe bevont 6 nemzetközi repülőtéren, mint egy évvel korábban.Az is kiderült ugyanakkor, hogy az utasok elvárnák a biztonsági ellenőrzés idejének és a járatok közötti átszállási időnek a rövidülését, mivel általában kevesebb csomaggal utazik mindenki. Az idén az utasoknak immár csupán 75,7%-a utazik feladott poggyásszal, miközben tavaly még 82%-uk tett így. Az online repülőjegy-foglalások egyre népszerűbbek, ennek okaként egyrészt az árakat, másrészt a kényelmet jelölték meg a megkérdezettek, akiknek 63,7%-a online foglalta le repülőjegyét. Az utasok egyre több pénzt költenek el a légitársaságok honlapjain szállásfoglalásra és autóbérlésre is. Az utazók több mint fele már a légitársasági honlapokat használja foglalásainak módosítására, illetve a törzsutas információk frissítésére. A self-check-in az atlantai Hartsfield-Jackson repülőtéren a legnépszerűbb, ott az idén már az utasok 83,9%-a veszi igénybe ezt a szolgáltatást, miközben egy évvel ezelőtt még csupán 64% volt az arány. A felmérés során az is kiderült, hogy mobiltelefonos becsekkolást csupán a megkérdezettek 1,8%-a végzett, bár minden második válaszadó azt mondta, hogy nem zárkózik el a módszer elől. A megkérdezettek négy dolgon változtatnának a leginkább a repülőtereken: a biztonsági ellenőrzésekkel 18,2%-uk elégedetlen, a járatindulás előtti várakozás 14,8%-ukat bosszantja, a repülésélményt 14,5%-uk említette, míg 9,3%-uk szerint túl sokat várni a csomagokra megérkezés után. A felmérés során 2193 utast kérdeztek ki Atlanta, Mumbai, Párizs (CDG), Moszkva (Domogyedovo), Sao Paolo és Johannesburg repülőterein.
Elindult az Air France jegyárverése a rászoruló gyerekek javára
Az Air France október 1-jével árverésre bocsátotta az A380 Airbus gépekkel közlekedő új járatain foglalható helyeket a nehéz sorsú gyerekek javára.Az Air France úgy döntött, hogy az Airbus A380 két induló járatának 380 helyét árverésre bocsátja. A járat 2009. november 20-án indul Párizsból New Yorkba és 2009. november 21-én tér vissza New Yorkból Párizsba. A különleges internetes árverés október 1-jén 10 órakor kezdődött és október 21-én zárul. A foglalások valamennyi országban nyitva állnak (Franciaország, Egyesült Államok és egyéb országok).Licitálni az eBay-en lehet, amely saját Air France aloldalt nyitott az alkalomra, de a www.af380.com-on is nyomonkövethetők az aukciók, amelyek keretei között 3,5,7, vagy 10 napig lehet licitálni az egyes jegyekre mind a business mind a turista osztályokon. A légitársaság október 1-jén 100 jegyet bocsátott árverésre.A nyertesek az A380 induló járatával mehetnek majd és egy kereskedelmi járattal térnek vissza. Az indulás csak Párizsban és New Yorkban lehetséges. Az akció bevételét három jótékonysági programra fordítják, amelyekkel az Air France Alapítvány a világ több pontján a nehéz sorsú, pl. az AIDS miatt árván maradt afrikai gyerekeket, vagy a dolgozó indiai gyerekeket kívánja segíteni. Az Air France 12 Airbus A380 gépet rendelt, ebből négyet 2009 telén és 2010 tavaszán állítanak üzembe. Az Airbus A380 első Párizs – New York kereskedelmi járatai 2009. november 23-án indulnak majd, a helyfoglalás már lehetséges. Az elkövetkezendő hónapokban az A380 a Párizs-Dubai, Párizs-Johannesburg és Párizs-Tokió útvonalakon is közlekedik majd.
Szentpétervár a Gazprom miatt lekerül az UNESCO Világörökség-listáról?
A szentpétervári önkormányzat engedélyt adott a Gazpromnak az úgynevezett Ohta központ felépítésére: annak 400 méter magas központi felhőkarcolója a műemléki belváros szinte minden pontjáról látható lesz, és nem kizárt, hogy emiatt a város jelentős része lekerül az UNESCO Világörökség-listájáról.Valentyina Matvijenko szentpétervári kormányzó szerint a toronyépület a műemlékvédelem alatt álló részen kívül épül, ezért az UNESCO nem emelhet kifogást ellene. Ezzel szemben az eredetileg 300 méteresre tervezett, "kukoricának" csúfolt tornyot olyan területen húznák fel, ahol a beépítési magasságot szigorúan 100 méterben korlátozták, de az engedély az eredeti tervhez képest még közel 100 méterrel majdnem 400-ra toldotta meg magasságát. Az illetékes bizottság 11 tagja szavazott a "kukorica" engedélyezése mellett, három ellene: az utóbbiak között volt a műemlékvédelmi bizottság képviselője is. Az indoklás szerint az engedélyezésnél figyelembe vették, hogy a telek kicsi és alakja "kényelmetlen", vagyis egy kisebb épület esetén nem férnének el rajta a szükséges kiszolgáló intézmények, és nem lehetne betartani azt, hogy a Gazprom épületét százméteres biztonsági sávval kell elválasztani a legközelebbi folyóvizektől és utaktól, s végső soron az adott ingatlanon nem lenne kifizetődő mást építeni. A csütörtöki orosz lapok megállapították, hogy a felsorolt érvek igen meggyőzőek - a beruházók számára, akik azonban meg sem említették a történelmi városrészt. Elhangzott ugyan, hogy az Ermitázs előtti Palota-térről az üvegszörny nem látszik majd (mivel a teret épületek ölelik körül), de a város szinte minden, turisták által látogatott pontjáról nagyon is jól látszik majd, a Szmolnijban működő önkormányzat hivatalnokai pedig úgyszólván mást sem láthatnak. A szentpétervári hivatalnokok azzal indokolták a törvénysértést, hogy az Ohta-központ nem afféle szokványos beruházás, mert a befektetők munkahelyeket, útépítéseket, bevásárlóközpontot és sportcsarnokokat ígértek a város lakóinak. A Moszkovszkij Komszomolec című lap emlékeztetett rá, hogy néhány éve a Bajkál-tó mellé tervezett gázvezetéket az építés utolsó szakaszában sikerült egyetlen szóra más nyomvonalra terelni: a szót Vlagyimir Putyin akkori államfő mondta ki. S ha az önkormányzat nem fogja fel, hogy az ígért beruházások nem érik meg, hogy miattuk elcsúfítsák Szentpétervár évszázadok alatt kialakult látványát, akkor most is legfeljebb az államfő szava bírhatja őket jobb belátásra - vélte a lap. (MTI)
Négyből három magyar nem beszél idegen nyelvet
A magyarok 75 százaléka semmilyen idegen nyelven nem beszél – derül ki egy most nyilvánosságra hozott felmérésből. A legtöbben Szlovéniában beszélnek két vagy több idegen nyelvet.A 25 és 64 év közötti európai lakosság 36 százaléka 2007-ben semmilyen idegen nyelven nem beszélt, igaz, ugyanennyien voltak, akik legalább egy idegen nyelven megértették magukat, és 28 százalékra rúgott azok aránya, akiknek a két vagy több idegen nyelven való boldogulás sem okozott gondot – ez derül ki a megkérdezettek saját értékelésére épülő és most nyilvánosságra hozott Eurostat-felmérésből. Két vagy több idegen nyelvet a legtöbben Szlovéniában ismernek (72%), őket követik a szlovákok és a finnek (68%), a litvánok (66%), az észtek (56%) és a lettek (55%). Az egy idegen nyelven beszélők tábora Nagy-Britanniában a legnagyobb (65%), de nem panaszkodhatnak a ciprusiak (59%), az osztrákok (50%), a görögök és a svédek sem (45-45%).A legkevésbé a magyarok büszkélkedhetnek: nálunk ugyanis 75 százalék volt azok aránya, akik nem tudtak megszólalni egyetlen idegen nyelven sem. A magyarokat a negatív listán a portugálok (51%), a spanyolok (47%), a bolgárok (44%) és a görögök (43%) követik. A 21 vizsgált tagállam közül (csupán ezekben az országokban állt rendelkezésre megfelelő adat) tizennégyben az angol számít a legnépszerűbb idegen nyelvnek; igaz, Bulgáriában, a balti államokban és Lengyelországban még mindig az orosz viszi a prímet. (BruxInfo)