Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
A Boeing új óriásgépe debütált Ferihegyen
A Boeing közkedvelt Jumbo típusának legújabb generációs modellje szállt le október 17-én hajnalban Budapesten, útban Baku és Luxemburg között.A Boeing legújabb és egyben legnagyobb repülőgépe szállt le október 17-én hajnalban Budapesten a típus első kereskedelmi útján. A Cargolux luxemburgi központú teherszállító légitársaság negyedik generációs Boeing 747-8F típusú gépe ekkor hajtotta végre első kereskedelmi repülését a Luxemburg - Hong Kong - Baku - Budapest - Luxemburg útvonalon.Mínusz négy fokos hidegben és még teljes sötétségben ért földet Budapesten a 31 R futópályán egy perccel hat óra előtt a Cargolux Boeing 747-8F típusú óriásgépe, amelyet a múlt héten vett át a luxemburgi cargo-vállalat az Egyesült Államokban.Maga a Boeing 747-es típus, közkedvelt nevén a Jumbo már régóta szolgálja a polgári repülést - egészen pontosan 1969-ben szállt fel első alkalommal, azóta ez a negyedik, egyben legjelentősebb átalakítás a gépen. A 747-8F-nek megnövelték a hosszát és a szárnyak fesztávolságát, valójában teljesen újratervezett szárnyat kapott. Ennek, valamint a vadonatúj General Electric GEnx-2B67 típusú hajtóműveknek köszönhetően megnőtt a hasznos terhelése és a hatótávolsága, viszont jelentősen csökkent a zajkibocsátása és a fajlagos üzemanyag fogyasztása is.A Cargolux teherszállító légitársaság gépe az első a Boeing 747-8-as jelű szériából, amely megkezdte a kereskedelmi repüléseket. A luxemburgi légi teherszállító vállalat gépei rendszeresen közlekednek a Távol-Kelet, elsősorban Kína és Nyugat-Európa között, rendszeres budapesti leszállással. A Cargolux Jumbo-i Budapesten tankolnak, árut rakodnak és utána repülnek tovább Luxemburgba.A mostani volt az első kereskedelmi célú repülés a világon, amit a Boeing új típusával teljesítettek. A megnövelt méretű gép miatt a Budapest Airportnak meg kellett változtatnia az ilyen óriásgépek kiszolgálásának rendjét, új eljárásokat kellett kidolgozni a hatóságokkal és a földi kiszolgálókkal a gép fogadása érdekében.Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója a Cargolux Boeing 747-8F típusának első budapesti leszállása alkalmával kijelentette: "Büszkék vagyunk rá, hogy a Budapest Airport lehetett a legelső európai repülőtér, ahol üdvözölhettük és kiszolgálhattuk a Boeing 747-8F típusát a világon első kereskedelmi útján. Meg kellett változtatnunk forgalmi előtér rendjét, ahhoz, hogy zavartalanul kiszolgálhassuk az új óriásgépet, de szerencsére minden hibátlanul működött ma reggel. Jövőre már az új Cargo City első terminálján, a 2-es futópálya mellett tudjuk kiszolgálni ezt a típust is. Azt is fontos elmondani, hogy az új gép lényegesen csendesebb és kevesebb széndioxid kibocsátással működik, mint a régebbi cargo-típusok a piacon."A Boeing 747-8F típusú gép 2010. február 8.-án emelkedett a levegőbe először, az első példányt 2011. október 12.-én adták át a Cargolux teherszállító légitársaságnak.A gép adatai:hossz: 76,25 mfesztávolság: 68,45 mmagasság: 19,35 mtörzs szélesség: 6,1 mmax. felszállótömeg: 442 tonnamax. hasznos teher: 134 tonnamax. hatótávolság: 8,288 km (max. hasznos terheléssel)max. sebessége: 988 km/h (Mach 0,92)
Működik a schengeni vízuminformációs rendszer
Kedden kezdte meg működését a schengeni térség országaira kiterjedő Vízuminformációs Rendszer, a VIS - közölte honlapján a Belügyminisztérium.A VIS megkönnyíti a vízumkérelmezési eljárást, a vízummal kapcsolatos visszaélések elleni küzdelmet, és hozzájárul a tagállamok belső biztonságát érintő fenyegetések megelőzéséhez, ezzel jelentős mértékben növelve a magyar és más uniós polgárok biztonságát. A rendszer indításának dátumáról a magyar elnökség idején született megállapodás.A VIS célja, hogy a rövid távú vízumokra vonatkozó adatok tagállamok közötti cseréjével javítsa a közös vízumpolitika végrehajtását, a konzuli együttműködést és a központi vízumhatóságok közötti konzultációt.A rendszer regionálisan kezdi meg működését: elsőként a tagállamoknak az észak-afrikai régió országaiban (Algéria, Egyiptom, Líbia, Marokkó, Mauritánia és Tunézia) található külképviseletein. A következő régiók a Közel-Kelet, majd a Perzsa-öböl térsége lesznek. A VIS üzembe helyezését követően ugyanakkor bármely tagállam bármely régióban megkezdheti a VIS alkalmazását, amennyiben erről előzetesen értesíti az Európai Bizottságot. Magyarország az első régióval egy időben megkezdi a VIS alkalmazását a Török Köztársaságban, valamint a Moldovai Köztársaságban található külképviseletein. Várhatóan két éven belül világszerte a schengeni tagállamok valamennyi külképviseletének csatlakoznia kell a VIS-hez.A VIS különlegességét a modern technológia adja, amely lehetővé teszi ujjnyomatok és arcfényképek központi tárolását és ujjnyomatok elektronikus összehasonlítását. A gyakorlatban a külképviseleten - a kérelem elbírálásához szükséges további adatok mellett - a vízumkérelmező ujjnyomatát és arcfényképét is rögzítik, amelyek azután továbbításra kerülnek egy központi, Strasbourgban üzemeltetett adatbázisba. Az ujjnyomat rögzítési eljárás egyszerű, gyors és diszkrét. A vízumkérelmezőnek csupán rá kell helyeznie az ujjait egy digitális beolvasó felületre. A biometrikus azonosítók 59 hónapig tárolódnak a rendszerben, így öt éven belüli újabb vízumkérelem esetén nem szükséges megismételni az ujjnyomat vételt. A külső határ átlépésekor az illetékes tagállami hatóság a VIS-ben fogja ellenőrizni a vízum valódiságát, illetve a vízum birtokosának személyazonosságát, akár úgy, hogy a helyben rögzített ujjnyomatot összehasonlítja a VIS-ben tárolt ujjnyomatokkal.KönnyebbségAz új rendszer tehát megkönnyíti a vízumkérelmezéskor történő személyazonosítást, a vízummal kapcsolatos visszaélések elleni küzdelmet, valamint a külső határátkelőhelyeken, és a tagállamok területén végzett ellenőrzéseket. A VIS segíti a menekültügyi eljárást is, valamint hozzájárul a bármely tagállam belső biztonságát érintő fenyegetések megelőzéséhez, ezzel jelentős mértékben növelve a magyar és más uniós polgárok biztonságát.
A 2011-es turisztikai szezon rendőri szemmel
A napokban elkészült a 2011-es budapesti turisztikai idény rendőrségi jelentése! Bár a rendőrség statisztikák nem nevesítik külön a turisták sérelmére elkövetett bűncselekményeket, ám július-augusztusban, a tavalyi év azonos időszakához képest, emelkedett a fővárosban a külföldi állampolgárságú személyek sérelmére elkövetett bűncselekmények száma.MunkatársunktólElkészült a turisztikai idény főbb jellemzőihez kapcsolódó összefoglaló jellegű jelentés - értesült a Turizmus Online. A Budapesti Rendőr-főkapitányság 2011-ben is, az előző évekhez hasonló módon, kiemelten figyelt a fővárosba érkező turisták biztonságára, a turisztikai szezonban speciálisan jellemző jogsértések megakadályozására, felderítésére. Így a turisztikai szezonban a BRFK központi szervei, valamint kapitányságai együttműködésben az ORFK Készenléti Rendőrséggel, illetve a Pest Megyei Rendőr-főkapitánysággal, folyamatos rendőri jelenléttel biztosították és biztosítják az idegenforgalmi szezonban frekventált területeket.Nincs külön "turista-statisztika"A statisztikákban ugyan nincs olyan nyilvántartás, hogy a sértett, vagy az elkövető milyen szándékkal tartózkodik Budapest területén, turista-e vagy sem, ám a rendelkezésre álló adatok alapján, amíg júniusban csökkent, addig júliusban és augusztusban növekedett a külföldiek sérelmére elkövetett bűncselekmények száma a magyar fővárosban. Az adatok a tavaly júliusi 179 esethez képest most 204 esetről tanúskodnak, az augusztusi számok még kedvezőtlenebbül alakultak: 156-ról 266-ra nőtt az ismertté vált, külföldiek sérelmére elkövetett esetek száma. Ezekből a rendőrségi statisztikákból nem lehetséges tendenciákat felállítani a turisták elleni jogsértéseket illetően, a vonatkozó jogszabályok ugyanis nem nevesítenek külön turisták sérelmére elkövetett bűncselekményeket - hangsúlyozták a rendőrségi szakemberek. A sértetté vált külföldiek részére a kerületi rendőrkapitányságok áldozatvédelmi referensei szükség esetén segítséget nyújtottak, de a gyors ügyintézés érdekében a kerületek frissítették az esetlegesen szükséges tolmácsok listáit is.Jellegzetesek a turisták elleni jogsértésekEzek autó-, motor- és bringalopások rablások, betöréses lopások, a zseblopások, trükkös lopások, tiltott kéjelgés, engedély nélküli árusítás... E jelenségek kezelése, visszaszorítása nem csupán rendőrségi feladat - közölték.Folyamatos volt a jelenlét, de...A BRFK Közrendvédelmi Főosztálya biztosította a Citadella gyalogos (kutyás) járőrrel folyamatos, fokozott ellenőrzésének végrehajtását. Napi rendszerességgel ellenőrzésre kerültek a fővárosi vasúti pályaudvarok, mertóvonalak Posztos járőrpárral biztosították a rendet a I. kerület Szentháromság téren a Budai Vár területén, hogy egyebek mellett a tiltott szerencsejáték megakadályozása, megszüntetése, elkövetők elfogása, a magyar és a külföldi turisták részére a szükséges felvilágosítás, segítségnyújtás megadása.A BRFK Bűnügyi Szolgálata is gyalogos portyaszolgálattal biztosította a rendőri jelenlétet a turisták által leginkább látogatott időszakokban és helyeken, elsősorban a Nagymező utcában, a Liszt Ferenc téren, az Oktogon téren és a színházak (kiemelten az Operaház) környékén. A Nyugati-pályaudvar, valamint a hozzá tartozó tér, aluljáró és parkoló tekintetében is folyamatos volt a rendőri jelenlét.(Az már az érme másik oldala, hogy amint eltűnik a rend őre a Halászbástya környékéről, az itt a pirosos siserehad szinte a másodperc tört része alatt előkerül és csalja el a turisták pénzét, illetve fenyegeti meg akár késsel életveszélyesen a turistáit tőle elrángató idegenvezetőt. Kérdés: hogy lehet az, hogy ez a banda az amúgy őrök által felügyelt, belépővel látogatható nevezetességre feljut? És ugyanez megy évek óta a Citadellánál is, legalábbis a buszparkolóhoz közeli kilátóponton, ezért az idegenvezetők csoportjaiknak már egyre kevésbé ott mutatják meg a várost, inkább keresnek a hegyen más, bűnözők által kevésbé frekventált helyet. Újabban egyébként már a Budavári sikló alsó állomásánál is feltűntek a pirososak. Szintén fokozottabb rendőri jelenlétért kiált a Bajcsy-Zsilinszky úti buszváró is, ahol elvileg a városnéző turistákat fuvarozó különjáratok tennék le Bazilikához tartó utasaikat. A buszok helyét azonban nem egyszer személygépkocsik foglalják el - a szerkesztő megjegyzése.)
Párizs jelképével törődni kell, hogy szépen öregedjen - átépítik az Eiffel-tornyot
Tavasztól megújul az Eiffel-torony első emelete, amelynek pavilonjai és terei elavultak, ráadásul szél- és napenergia elégíti ki az igényeket.A nagyközönség fogadásának javítása a célunk egy egyáltalán nem hagyományos épületben. Az Eiffel-torony Párizs jelképe, törődni kell vele, hogy szépen öregedjen - mondta kedden Anne Hidalgo, a párizsi polgármester városépítésért felelős első helyettese. A 25 millió euró (7,4 milliárd forint) értékű munkálatok 18 hónapon át tartanak. Azt tapasztaltuk, hogy a párizsiak ritkán jönnek az Eiffel-tornyba, és az első emeletet nem látogatják. Azt mondtuk magunknak, ha a harmadik emelet az éghez tartozik, az (58 méter magasan lévő) első emeletről a lehető legközelebbről láthatjuk magát a tornyot és Párizst - mondta Alain Moatti építész.A tervben szerepel három pavilon, közöttük egy fogadóterem átépítése, játékos és oktató körsétával, és főként a vashölgy alatti sétatér feletti űr felfedezése. Az épület lábai között húzódó üres tér körül üvegjárdát építenek 36 milliméter vastag lapokból, 2,80 méter magas, ferde üvegkorláttal a látogatók védelmére - mondta el Moatti. Az átépítéskor is tiszteletben tartják a négy, ferde alakban hajló óriás pillér építészeti jellemzőit. Az új pavilonok is ehhez igazodnak majd. Az új első emelet a tervek szerint környezetbarát is lesz, a meleg vizet négy napelem és négy függőleges tengelyű szélerőmű segítségével állítják elő, ezeket esztétikai és zajártalom okozása nélkül helyezik el. Az 1889-es világkiállításra Gustave Eiffel által épített 324 méter magas Eiffel-torony a francia főváros jelképévé és elsőrendű idegenforgalmi nevezetességé vált.
Londonnak is lesz ferde tornya?
Felvette a versenyt a ferde tornyáról világhírű olaszországi Pisával a brit főváros, amelynek egyik legismertebb nevezetessége, a parlament óratornya szintén egyre távolodik a függőleges helyzettől.Az 1858-ban felépült, 97 méter magas Big Ben - először csak a benne lakozó óraharangot hívták így, de a becenév azóta átragadt a toronyra is - a The Sunday Telegraph című tekintélyes vasárnapi konzervatív lap által idézett szakértők szerint legmagasabb pontján immár 43 centiméternyi hajlást mutat, a torony dőlésszöge északnyugat felé 0,26 fok, és ez bizonyos távolságról most már szabad szemmel is észlelhető.A szakemberek szerint azonban a dőlés jelenlegi üteme alapján négyezer évbe telne, mire a Big Ben hajlásszöge elérné a pisai riválisét, és még tovább tartana, mire a torony a ferdülés miatt ledőlne. Ha e végzetes esemény bekövetkezne, a díszes óratorony éppen az alsóházi képviselők irodaházára zuhanna, ami a Telegraph által idézett építészeti hagyománytisztelők szerint nem is lenne olyan nagy baj, tekintettel a hivatali épület jellegtelenül modern - a környezetből erősen kirívó - stílusára.A torony dőlése azonban egyelőre a parlament alsóházi épületének falán okoz repedéseket.John Burland, a neves Imperial College London egyetem professzora elmondta a lapnak, hogy ha a dőlés üteme gyorsulna, akkor valamilyen módon be kellene avatkozni, de erre valószínűleg egy ideig még nem lesz szükség.A Big Ben ferdüléséhez szakértők szerint az elmúlt évtizedek felszín alatti nagyszabású munkálatai is hozzájárultak. A torony felépítése óta a környéken két metróvonal, egy nagy átmérőjű szennyvízgyűjtő csatorna, valamint a képviselők számára egy mélygarázs épült.
Ingyen utazhatunk Japánba!
Sajnos ma már legtöbbünknek a földrengés és a cunami okozta pusztítás jut eszünkbe ha meghalljuk a távolkeleti ország nevét. A japán kormány ez ellen szeretne tenni, és elérni, hogy az országba látogató turisták száma ismét megközelítse a katasztrófa előtti mutatókat. A japán kormány tízezer repülőjegyet ajánlott fel a fukusimai katasztrófa után elmaradt külföldi turistáknak. Kampányt indítottak a szigetország turizmusának fellendítésére, miután a márciusi földrengés és az azt követő szökőár, illetve nukleáris baleset miatt jelentősen visszaesett a Japánban látogató külföldiek száma. A 14 millió dollárba kerülő akcióban tízezer repülőjegyet ajánlanak fel a Japánba utazni szándékozó külföldieknek, akik 2012 áprilisa, és 2013 márciusa között utaznának az országba. A turisták interneten jelentkezhetnek majd, és a szerencséseket azt követően választják ki, hogy az aspiránsok néhány egyszerű kérdésre válaszoltak utazási útvonalukról és tartózkodásuk idejére vonatkozóan. Az ingyenjegyek tulajdonosait blogbejegyzésekre kérik fel japán tartózkodásuk ideje alatt, amelyekben utazási benyomásaikról és tapasztalataikról számolnak majd be. A márciusi katasztrófa után áprilisban már több mint 62 százalékkal esett vissza a Japánba látogató turisták száma az előző évi adatokhoz képest. A helyzet azóta fokozatosan javul, de augusztusban is 32 százalékkal kevesebb külföldi vendég - mindössze 547 ezer turista - érkezett Japánba, mint egy évvel korábban. A megelőző időszakban viszont egyenletesen nőtt a Japánba látogató külföldiek száma, s 2010-ben már elérte a 8,6 milliót.
Először landolt Magyarországon A380-as
A vasárnap először landolt a világ legnagyobb utasszállító gépének számító, Airbus A380-as repülőgép a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.A Lufthansa pilótái gyakorló repülés keretén belül látogatták meg a magyar repteret. A 73 méter hosszú, 24 méter magas és 79 méter szárnyfesztávolságú LH 9882 járatszámú repülőgép 12:35-kor szállt le Budapesten."Örömmel tölt el, hogy mi lehetünk az első légitársaság, amelyik elhozta az 'egek óriását' Magyarországra. Ezzel a bemutatóval is szeretnénk hangsúlyozni, milyen stratégiai fontossággal bír számunkra Magyarország. Így szeretnénk bepillantást adni a magyar utazóközönségnek, az immár nyolc gépből álló egyedi A380-as flottánkba, illetve a vadonatúj First Class osztályba" - mondta Ofer Kisch, a Lufthansa Csoport közép-kelet európai regionális igazgatója."Az elmúlt év során rendkívüli mértékű növekedést tapasztaltunk Magyarországon, több mint 250 000-en választották a Lufthansát, amely közel 10%-kal több, mint 2009-ben. Ebben az évben pedig tovább folytatódott az ígéretes bővülés, utasaink száma immár 15%-kal nőtt" - tette hozzá Kisch.Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója kijelentette: "Ez egy valóban történelmi pillanat a Budapest Airport számára. A Lufthansa a legnagyobb külföldi partnerünk, és mint ilyen ismét learatta az elsőséget, ezúttal abban, hogy elsőként hozta Budapestre a világ legnagyobb utasszállító repülőgépét. A Lufthansa még 1967. augusztus 24-én érkezett először a magyar fővárosba, akkor még a Boeing 727-es sugárhajtású géppel.Később, 1985. június 15-én ismét a Lufthansa volt az első, amely a világ akkor legnagyobb utasszállító gépét, a Boeing 747 Jumbo-t Budapestre hozta. Most viszont, amikor az Airbus A380-ast köszöntjük, ebben egyúttal azt is látni, hogy mennyire fontos partnere Magyarország Németországnak, akár üzleti, akár turisztikai szempontból.""Egy átlagos napon a Lufthansa 12 alkalommal landol Budapesten, de a mai napon először szálltunk le egy Airbus A380-assal. Rendkívüli érzés itt lenni és látni azt, ahogy Budapest felkészült a fogadásunkra" - mondta Werner Knorr, a Lufthansa vezető pilótája.A Lufthansa Airbus A380-asa 526 utas befogadására képes. A repülőgép felső szintjén található vadonatúj First Class kabin nyolc rendkívüli méretű ülésével egyedi koncepciót tükröz és a lehető legnagyobb szintű kényelmet és műszaki innovációt nyújtja annak érdekében, hogy az utazás valódi élménnyé váljon. Szintén a felső szinten található a Lufthansa díjnyertes Business Class osztálya, amelyen 98 ülés található. A repülőgép fő fedélzetén található a rendkívül tágas és komfortos turista osztály, amely 420 utas befogadására képes.A First Class részlegét hangszigetelő függönyök választják el a kabin többi részétől, a repülőgép törzsén alkalmazott zajelnyelő anyagok és a különleges padlószőnyeg, amely csökkenti a lépések zaját együttesen eredményezik a világ legcsendesebb First Class kabinját. Az itteni atmoszféra könnyen elfeledteti az utasokkal, hogy éppen repülőgépen utaznak. Az utasok kényelmének másik meghatározó eleme az egyedileg tervezett, ergonomikus és kényelmes ülés, amely ággyá alakítva "kategóriájában a legjobb" címet kapta. A 207 centiméter hosszú és 80 centiméter széles ágy mély, pihentető alvást tesz lehetővé az utasok számára. A levegő páratartalmát szabályozó rendszer - amelyet először alkalmaznak utasszállító repülőgépen - és a napszakhoz alkalmazkodó világítási megoldás szintén hozzájárulnak az utasok komfortjának növeléséhez.A Lufthansa eddig 17 Airbus 380-ast rendelt, amelyek közül nyolcat már át is vett. Ezek a repülőgépek Tokió, Peking, Johannesburg, New York, San Francisco és Miami között, illetve 2011. október 30-ától már Szingapúrba is közlekednek.
Felavatták az elégedett turista élőszobrát
A Magyar Turizmus Zrt. és a Magyar Fürdőszövetség a Turizmus Világnapján közösen avatta fel kedden, szeptember 27-én a Vörösmarty téren a Gerbeaud előtt az Elégedett Turista élőszobrát. A világ számos városában már megszokott élőszobrok segítségével a turizmus és a vendégszeretet fontosságára akarták felhívni a figyelmet.Vancsura Miklós bejelentette: a Turizmus Világnapja alkalmából ismét meghirdetik a magyar fürdőkultúra napját, amelyet október 8-án rendeznek meg. A Magyar Fürdőszövetség elnöke lapunk munkatársának elmondta, hogy ezen a napon közel ötven fürdőben színes ismeretterjesztő programokkal és hosszabb nyitva tartással várják a vendégeket. Ekkor egy rövid közvélemény kutatást is végeznek, amiből megtudhatják, hogy a turisták szerint mennyire számít, hogy mosolyognak-e rájuk a dolgozók, vagy sem.A szövetség elnöke szerint idén várhatóan 25 millió vendég vált belépőjegyet a hazai fürdőkbe, a statisztikák szerint augusztusig a belépőjegyek 70 százalékát már értékesítették. A szövetség keretein belül a fürdőkre vonatkozó panaszok nem érik el a háromezret, amelyeknek többsége még mindig a műszaki és a higiéniai jellegű problémákra utal, és csak 20 százalékukban érintett a személyzet. A legjobb vendég a visszatérő vendég - mondta Vancsura Miklós, ezzel arra hívta fel a figyelmet, hogy a turizmusban dolgozóknak úgy kell fogadni és ellátni a vendégeket, hogy azok vissza is térjenek.Az élő szobrok leleplezése előtt Horváth Gergely statisztikákkal érzékeltette, hogy a turizmus milyen fontos az ország számára. -1322 milliárd forint bevételt jelent évente a turizmus az ország számára, ezen a területen 400 ezer ember dolgozik, a foglalkoztatottak 13 százaléka. A turizmus emberi kapcsolatokról szól, nem feltétlenül pénz kell ahhoz, hogy jó turisztikai értékeink legyenek - mondta a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója.
WORLD PRESS PHOTO idén újra
2011. szeptember 30-án nyílik a Néprajzi Múzeumban a World Press Photo 2011 kiállítás és kísérő kiállításai, a Duna fotókiállítás és a BEYOND THE BODY - egzotikus sportfotók a nagyvilágból című kiállítás.A World Press Photo nonprofit független szervezetet 1955-ben alapították Hollandiában. Elsődleges célja, hogy támogassa és népszerűsítse a sajtófotósok munkáját. Az évek során a szervezet a sajtófotózás és a szabad információcsere független műhelyévé nőtte ki magát.A World Press Photo szervezet minden évben megrendezi az elmúlt év eseményeiből készült sajtófotó-versenyét. Ez a legnagyobb és a legtekintélyesebb verseny a fotós újságírók között. A képek a legkülönfélébb kategóriákban mutatják be az elmúlt év legfontosabb és legmeghatározóbb eseményeit.A 2010. év eseményeit bemutató World Press Photo versenyre 125 országból 5691 fotóriporter pályázott. A 108059 fotó értékeléséve a nemzetközi zsűri 13 napot töltött Amszterdamban. A zsűri tagjai végül 23 nemzet 55 fotográfusát, köztük a magyar Lakatos Pétert díjazták.A World Press Photo hivatalos magyar honlapja: www.worldpressphotohu.infoDuna fotókiállításA Herald Ügynökség nemzetközi fotópályázatot hirdetett Duna címmel az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete együttműködésével. A Duna kiállítás az Európai Bizottság Duna-stratégiájára épül. Célja felhívni a figyelmet a Duna 14 országot összekötő adottságainak jobb kihasználására, az együttműködésre, legfőképp a környezetvédelem és a hajózás területén. A kiállítás képet ad a Duna menti életről a németországi forrástól a romániai Deltáig.BEYOND THE BODYA World Press Photo kísérő kiállításaként nyílik a BEYOND THE BODY egzotikus sportfotók a nagyvilágból című tárlat is, amely Tomasz Gudzowaty képeit hozza el az érdeklődők számára. Tomasz Gudzowaty jogot végzett Varsóban, majd felhagyott tanult szakmájával a nem tipikus sportfotózásért. Olyan tradicionális, egzotikus sportokat mutat be, amelyek nem csak fizikai teljesítményt bizonyítanak, hanem spirituális, rituális-vallásos kifejezéssel is bírnak. Képei a sport kevésbé ismert oldalát mutatják újszerű vizuális megközelítéssel.
Budapest kerékpáros várossá válik
Egyre több a bringás Budapesten, a Múzeum körúton tavaly felállított kerékpárszámláló berendezés egyetlen év alatt 85%-os növekedést mért. Ez az egész világon egyedülálló ütem, ami Budapesten már több éve tart.A városlakók meggyőzésére koncentráló Critical Mass mozgalom érveinek súlyát a városi benzinkutak tábláin épp a felvonulás hetében felbukkanó 400 forint feletti üzemanyagár is erősíti. A fontos lélektani határ átlépése tovább gyorsíthatja a közlekedési módok közti átrendeződést - áll a Holland Királyság Nagykövetsége és a Critical Mass közös lapunknak eljuttatott sajtóközleményében.Az ősszel átadásra kerülő kerékpárutak és sávok több külvárosi kerületet is bevonnak a hálózatba, ami szintén növeli a biciklivel ingázók számát. A gyors változás új problémákat szül. Eddig a kerékpáros úthálózat hiánya volt égető, de már az elavult hálózat tervezési hibái, műszaki állapota is komoly gondokat okoz. A napi 15-20 ezer kerékpárost elvezető rakparti gyalog-kerékpárút már most túlterhelt. Még csak percekre, de megjelentek a csúcsidős biciklis dugók, melynek kialakulásához elég egy egy hirdetőoszlop, trafószekrény, turistacsoport, vagy szűk átvezetés miatti helyhiány. Ez az út a jövő tavaszra várható forgalomnagyságot már nem tudja biztonságosan kiszolgálni.Eközben a hungarikumnak tekinthető, elkátyúsodó macskaköves kerékpárutak átépítése is sürgőssé vált, mivel annyira szétestek, hogy több helyen már használhatatlanok. Nagy előrelépés az Andrássy úti nyomvonal újratervezése, de több járdán kijelölt kerékpárutat is érdemes lenne kerékpársávval kiváltani.A kerékpáros szervezetek és a főváros között egyre jobb az együttműködés, de ahhoz, hogy Budapest ne az infrastruktúra hiányosságai miatt szalassza el a kerékpáros várossá válás lehetőségét, jövőre tovább kell gyorsítani a hatásukhoz mérten nem is túl költséges fejlesztéseket.Erre kívánják felhívni a figyelmet az idén szeptember 22-én, az Európai Autómentes Napon rendezett Critical Mass szervezői.A program: Az eseményt Robert Milders, a Holland Királyság nagykövete nyitja meg a Feneketlen tó melletti Budai Parkszínpadnál, szeptember 22-én 18:30-kor. Ezt követően a kerékpárosok szabadon választott útvonalon, a szabályok betartásával indulnak el a Hősök terére, ahol 20 órakor a hagyományos kerékpáremeléssel, és a Budapesti Fesztiválzenekar, valamint a Holland Királyság Nagykövetsége két ajándékkoncertjével záródik a demonstráció.