Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Könnyűszerrel feltörhetők a mágneskártyával nyíló hotelszobaajtók?
A legitim vendégek számára nem éppen kellemes lehetőséget - ti. hogy szinte bárki észrevétlenül beléphet bérelt szobájukba - az ilyen szállodákban leggyakrabban alkalmazott beléptetőrendszer egy súlyos tervezési hibája teszi lehetővé - írja Sting a PC Fórumon.A sebezhetőséget felfedező - egyébként a Firefox-ot is fejlesztő Mozilla-nál dolgozó - programozó szerint a probléma által érintett Onity típusú beléptetőrendszerek világszerte mintegy 4-5 millió hotelszoba ajtaját hivatottak megvédeni, amely feladatuknak azonban a fejlemények tükrében aligha tudnak eleget tenni. Az illetéktelen behatolást azt teszi lehetővé, hogy a szóban forgó, kártyaolvasóval egybeépített zárszerkezeteken egy olyan, teljesen nyílt csatlakozó található, amin keresztül közvetlenül hozzá lehet férni az egység szinte minden adatához - közöttük ahhoz a kódhoz is, amely az ajtó nyitásához szükségeltetik.A PC Fórum szerzője szerint bár a kód az eszköz memóriájában nem közvetlenül olvasható formában van jelen, azt mindössze egy a szakértő szerint "gyenge"-ként besorolt titkosítás (vélhetően XOR vagy hasonló bonyolultságú kódolás) védi csak. Így az egy mindössze párezer forintos, akár a tenyérben is elférő miniszámítógép segítségével pillanatok alatt kiolvasható a zárból, birtokában pedig aktiválható az ajtó nyitását lehetővé tevő mechanizmus is.A Forbes magazin a módszert néhány New York-i hotelben már előzetesen tesztelő riportere szerint ugyan a támadókód neki ugyan csak minden harmadik ajtó nyitását tette lehetővé, azonban ez is elképesztő lehetőségeket csillant fel a szállodai tolvajok számára - és hasonlóan intenzív aggodalommal töltheti el a megszálló vendégeket.Előbbiek ugyanis így egy párezer forintos szerkezet segítségével gyakorlatilag probléma nélkül juthatnak be a szállodai szobák jelentős részébe, ahonnan az ott tartózkodó vendégek értékeit könnyűszerrel lovasíthatják meg. Ehhez ráadásul még programozónak sem kell lenniük, hiszen a Mozilla-munkatárs által weboldalán most közzétett támadókód, valamint az annak futtatására képes Arduino számítógép összepárosítására akár közepesen komoly felhasználói ismeretek birtokában is bárki képes lehet.A támadókód közzétételétől a felfedező azt reméli, hogy a szóban forgó, sebezhető ajtózárakat gyártó cég így lezárja majd a biztonsági réseket termékein. Az azonban továbbra is kérdéses, hogy ehhez mindenképpen szükséges -e a veszélyes kódok hozzáférhetővé tétele bárki számára, illetve, hogy minderre biztosan az üdülési szezon kellős közepén kell -e sort keríteni - vagy megoldható lett volna -e más időzítéssel is.
Látogatható lesz a Vatikán alatti ókori római temető
Néhány hét múlva megnyitják a nagyközönség előtt a Vatikánváros területe alatt húzódó római nekropoliszt. Az ókori temetőből eddig négyszáz sírt és nyolcvan kriptát ástak ki.Lovagok és kézművesek, szabadok és rabszolgák, gyerekek és matrónák nyugszanak évezredek óta a Vatikán dombja alatt. A nekropolisz eddig feltárt, mintegy ezer négyzetméteres területét szabadtéri múzeummá alakították át.A Corriere della Sera római kiadása arról számolt be, hogy a földalatti sírok között és ezek felett áthaladó útvonalon lehet majd megcsodálni a sírok díszítését, a szarkofágokat, a szobrokat, a mozaikpadlókat, a freskókat, a kis mauzóleumokat. A turistákat a Vatikáni Múzeumtól induló buszok viszik a vatikáni kerten át a temetőhöz. A nekropolisz egy óra alatt járható be. A Krisztus előtti 1. század és a Krisztus utáni 3. század - vagyis Augustus és Constantinus császársága - közötti sírok létezését 1534-ben fedezték fel a vatikáni Belvedere-bástya építésekor. A nekropolisz újabb részeit 1930-ban találták meg az akkori vatikáni építkezéseken. 1956-58 között, az első vatikáni parkoló kiásásakor és 1994-97-ben a többszintes vatikáni mélygarázs építésekor is római sírokba ütköztek. "Ugyanannak a temetőnek a részeiről volt szó. Az, hogy a Vatikán alatt ókori nekropolisz húzódik, soha nem volt titok. A Szent Péter-bazilikát is Szent Péter római sírjára emelték. Az viszont meglepetésnek számít, hogy a nekropolisz a Vatikán egészét behálózza. A hamarosan látható sírok teljesen épségben megmaradtak" - nyilatkozta Giandomenico Spinola, az 1997 óta mostanáig tartó ásatást vezető régész. Spinola elmondta, hogy amit csak lehet, a felszínre hoznak a római temetőből, de a nekropolisz nagy része örökre a lebonthatatlan vatikáni épületek alatt marad.(forrás: MTI )
Hajóroncs turizmus Hollandiában
A Holland Utazási Irodák Szövetsége ösztönzésére több búvár iskola és szervező iroda holland és külföldi oktatók, hajók és segítők bevonásával hajótörténeti merüléseket hirdet lelkes kalandot kereső pénzes turistáknak Texel-sziget környékén.Itt, Hollandia északi részén az Északi-tenger tele van értékes régiségekkel, korabeli hadi felszerelésekkel elsüllyedt hajókkal. Texel kikötői tulajdonképpen Amszterdam és Horn nagyvárosok "házi" kikötői voltak, ide érkeztek a kereskedelmi flották drága fűszerekkel és egyéb nyersanyagokkal megrakott hajói, melyek egy része ma is itt található a hullámsírban.A hajótörténeti merülésekkel főként az eddig a Vörös-tenger állatvilágban gyönyörködő, kalandkedvelő búvárokat szeretnék magukhoz csábítani a holland utazási irodások. A búvárprogramot most egy közelmúltban megjelent könyv is segíti, a Texel Maritim 100 című hajótörténeti kötet több mint 100 hajóroncsot ír le, és adja meg a merüléshez szükséges koordinátákat.Habár a tengerfenéken pihenő kincsek a holland állam tulajdonát képezik és a hajókon talált értékeket azonnal jegyzőkönyvezik, az őket megtaláló és felszínre hozó búvárok jutalma sem marad el. Mikor ezek a tárgyak később múzeumba kerülnek, a fontos adataik mellett megtalálójuk nevét is feltüntetik majd.A búvárturisták körében az egyik legnépszerűbb hajóroncs a svéd Princessan Sophia Albertina 48 méteres hadihajó, amely 1781-ben, harc közben süllyedt el, ennek szinte minden ágyúját és a teljes lőszer készletet felszínre hozták a lelkes turisták.Folyik az 1640 táján elsüllyedt (35-40 méteren fekvő) holland kereskedelmi hajó, a De Rob kutatása, a 19. század végén elsüllyedt (35 méter) De Bollen 1, az 1593 karácsonyán tengerfenékre került Scheurrak gabona szállító valamint a második világháború előtt a T-61 jelű németek által épített, de holland zászló alatt harcoló, torpedó találatot kapott hajó kutatása is.
Dől a Colosseum
Elkezdett dőlni az ókori Róma leglátványosabb, máig fennmaradt épülete, a római Colosseum, jelentette be az épület műemlékvédelmi igazgatója, Rossella Rea. A kétezer éves amfiteátrum déli oldala 40 centimétert süllyedt az északihoz képest. Ez egyelőre szabad szemmel nem vehető észre az egykor 50 ezer embert befogadó arénán, ami ma a városba látogató turistákkal van tömve, de ha a jelenség folytatódik, az az épület épségét veszélyeztetheti, és pár év alatt a híres pisai ferde toronyhoz teheti hasonlóvá a Colosseumot.Hogy mi a dőlés oka, arról egyelőre nincs egyetértés a szakértők között, az épületet most a La Sapienza egyetem geológusai és építészei vizsgálják. Egyelőre azt gyanítják, hogy a környék útjainak sűrű járműforgalma tette ki évtizedeken keresztül olyan megterhelésnek a az amfiteátrum alapzatát, ami miatt abban egy nagyobb repedés jött létre, és ez megbontotta az egész épület egyensúlyát. A 48 méter magas falakkal övezett, 190 méter széles, elliptikus épületet egyébként is megtépázták már az idők során földrengések és a falaiból építőanyagot lopó helyiek, az utóbbi évtizedekben pedig a város szennyezett levegője, illetve több millió turista is nagyon rosszat tesz neki. A Colosseumon jelenleg is zajlik egy 25 millió eurós, 2014-ig tartó felújítási program.A Colosseum dőlésének okát további vizsgálatokkal fogják kideríteni, ezek egyelőre nem befolyásolják a turistalátványosság nyitvatartását. Az épület stabilizálása azonban később komoly gondokat okozhat, a pisai ferde torony például több mint egy évtizeden át volt lezárva a turisták elől, mire sikerült teljesen biztonságossá tenni, és 2001-ben újra megnyitották.
Maldív-szigetek: önkéntes szénadó turistáknak?
Továbbra sem adja fel a Maldív-szigetek kormánya azt a tervét, hogy 2020-ra az ország szénmentessé váljon, ehhez azonban az Indiai-óceáni turistaparadicsom látogatóinak hozzájárulására is számít.Bár a korábbi elnök, Mohamed Nasheed bukásának egyik oka éppen meghökkentő környezetvédő ötleteinek elutasítása volt (az államfő egy februári fegyveres puccs után volt kénytelen lemondani), utóda, Mohamed Waheed ugyancsak fontolóra vette a turisták megadóztatását annak érdekében, hogy az évtized végére megszűnhessen a szigetek CO2-kibocsátása, írja az Energiacentrum cikke nyomán a 168 óra.Nasheed a maga radikális módján minden turistára kötelezően 3 dolláros "szénadót" vetett volna ki. Waheed szelídebben közelíti meg a kérdést. Az ő javaslata egy önkéntes alap. Az új elnök úgy véli, hogy ha a környezettudatos turisták fejenként 10 dollárral járulnának hozzá az alaphoz, az évente legalább 10 millió dollár lenne, és ez alapvető mértékben mozdíthatná elő a "carbon-neutral" programot.Tíz dollár fejenként nem nagy összeg, különösen azoknak, akik megengedhetnek maguknak egy Maldív-szigeteki üdülést. Lélektanilag pedig az önkéntes hozzájárulás mindig jobb, mint valami, amit kötelezővé tesznek, ami ellen az emberi természet elvből tiltakozik. Amúgy pedig a turisták legtöbbje ennél sokkal többet elkölt mindenféle haszontalan csecsebecsére.
Fényképezőt, iPadet, jegygyűrűt is a gépen hagyunk
A Skyscanner legújabb, 700 ember megkérdezésével készült felmérése szerint az utazól gyakran kifejezetten értékes dolgokat is a repülőgépek fedélzetén felejtenek.A válaszadók harmada nyilatkozott úgy, hogy a gépen felejtett dolog értékben meghaladta a 100 fontot (36 000 forint), hagytak már el fényképezőgépet (3%), iPadet (3%) és játékkonzolokat (2%) is a fedélzeten. A válaszadók kétharmada mondta azt, hogy hagyott már ott véletlenül valamit úgy a repülőgépen, hogy költséges következményei lettek. Hihetetlen, de a válaszadók közül öten is sétáltak le úgy a gépről, hogy fent hagyták jegygyűrűjüket, amit aztán otthon kínos magyarázkodás követett.Az értékesebb tárgyak elvesztése súlyos költségekkel járhat, ha nem kötöttünk rájuk biztosítást, de nem ezek elhagyása okozza legnagyobb gondot. Sajnos az utasok 5%-a már felejtette a repülőn útlevelét vagy más úti okmányát, míg 2% gyereke kedvenc játékat felejtette el magával vinni leszálláskor. Az elvesztett tárgyak között olyan furcsaságok is szerepelnek, mint a harsona, vagy a műfogsor.A leggyakrabban elhagyott dolog a könyv (18%), amit a mobiltelefon (9%) követ, sokan hagyják el magazinjaikat és újságaikat (8%) vagy különböző ruhadarabjaikat (8%) is. Egy válaszadó pironkodva bevallotta, egyszer véletlenül bugyija nélkül szállt le a gépről.A legsűrűbben repülőgépen felejtett dolgok:Könyv 18%Mobiltelefon 9%Magazin/újság 8% ruházat 8%Szemüveg/napszemüveg 8%Fülhallgató 6%Útlevél/személyi okmány 5%Fényképezőgép 3%iPad 3%Étel 3%Konzol 2%Kézitáska 2%Gyerekjáték 2%Egyéb 23%
Autós veszélyek Nyugat-Európában
Javában tart az autós utazási szezon, mikor több nyugat-európai országban eddig nem tapasztalt veszélyekkel kell az autósoknak számolniuk.Év elejétől Hollandiában minden határátkelőhely közelében rejtett kamerás figyelő rendszer regisztrálja a megengedett sebesség túllépőjét, a heveder használatát (hátul is), a rögzített gyerek ülések meglétét, a lakott területen kívüli országúti világítás használatát.Amennyiben az autóssal a közúti ellenőrzés egy más alkalommal még az országon belül találkozik, az észlelt rendellenességek miatt helyszíni bírságot szabnak ki. Ha nem, úgy a büntetést a Schengeni Egyezmény értelmében továbbítják az autós hazai rendőri szerveinek. Ezzel egyidejűleg az Egyezmény bázisából levett adatok az ország minden közúti, kikötői, vasúti és repülőtéri beléptető rendszerében rögzítést nyernek.Chipet kaptak a holland rendszámokMég komolyabb a helyzet a holland rendszámmal autózók esetében, ahol ez év elejétől az újonnan megvásárolt kocsik első és hátsó rendszám táblájában egy kötelezően beépített chip is található. Erre ha a rendőr rávillant, azonnal rögzíti az elkövetett szabálytalanságot, rögtön mellérendeli a vezető összes adatát, illetőleg az elkövetett szabálytalanság "tarifáját" is. Ezt követően már csak a csekket kell kiküldeni.Szondát minden autóba!Beszigorított Franciaország is, ahol a személyautó vezetőinek 0,5, az autóbusz vezetőknek 0,2 g/l alkoholszint a megengedett. Ezt a már korábban is alkalmazott rendeletet most kiegészítették azzal, hogy minden autósnál (belföldinél, külföldinél egyaránt) kell, hogy legyen a benzinkutaknál kapható, mechanikus rendszerű alkoholszint-mérő szonda.Az elővigyázatossági intézkedésre azért volt szükség, mert a francia közlekedési statisztika szerint az országban kb. 4000 ember veszti életét évente a túlzott alkoholfogyasztás miatt bekövetkezett balesetekben.A mérővel, amely néhány ezer forintba kerül, és Franciaországban minden benzinkútnál kapható, a vezető maga is ellenőrizheti alkoholszintjét, így nagyobb esély van a balesetek elkerülésére. A türelmi időt 2012. augusztus 1-jében szabták meg. Ezután akinek nincs a kocsijában szonda, 12 eurós büntetésre számíthat, emellett a rendőrök kötelezik a szonda helybeni megvásárlására is, amely náluk szintén 12 euróba kerül.Veér Jenő
Tönkrement a síparadicsom
A pocsék téli szezon miatt tönkrement egy kedvelt osztrák síterep, a Hochkar, amit magyarok is előszeretettel látogattak -írja a Marketing&Media Online.A magyarok által az egyik legkedveltebb síterep teljesen eladósodott, a hosszú idők óta keringő pletykák igaznak bizonyultak, Hochkar a napokban kénytelen volt csődöt jelenteni miután óriási adósságokat halmozott fel az utóbbi időkben - tudta meg a Népszava.Az elmúlt ötven év legrosszabb szezonján van túl a síterep. Az átlagos évi 220 ezer látogató helyett az idén csak 147 ezer síelő érkezett a síterepre köszönhetően a Kelet-Ausztriát sújtó nagyon kedvezőtlen télnek. Hó szinte alig esett a környéken, így a jobbára napijegyekre és hétvégi látogatókra alapozó síterep ezt a csapást már nem bírta ki.Májusban arról lehetett hallani, hogy a síterep bajban van és bankokkal folytat tárgyalásokat, hogy megoldást keressenek a felhalmozódott adósság kezelésére. Május végére már csak egy bank maradt a tárgyalásokban, de úgy látszik, hogy nem sikerült megegyezésre jutni, mert Hochkar síterepét üzemeltető üzleti társaság a napokban csődöt jelentett az illetékes tartományi hivatalban.A pénzügyi adatok szerint a síterep 9,8 millió eurós adósságot halmozott fel partnereivel szemben, és ezzel szemben a vállalat eszközeinek könyv szerinti értéke csak a 2,3 millió eurót éri el.A tartomány turisztikai vezetői szerint a síszezon nem marad el jövőre sem, előbb-utóbb megoldást fognak találni a probléma rendezésére. A felröppent elképzelések szerint Alsó-Ausztria tartomány és az osztrák sí szövetség elnökének, Peter Schröcksnadel, lifttársasága közösen vehetné át a síterep üzemeltetését. A dolog érdekessége, hogy Peter Schröcksnadel jelenleg is a szomszédos Ötscher-Lackenhof síterepének üzemeltetője. Alsó-Ausztria már korábban is szerzett tulajdonrészt a tartomány síterepeiben, pl. résztulajdonos olyan ismert határhoz közeli terepekben, mint Mönichkirchen, St. Corona, Mitterbach vagy Annaberg. (forrás: Népszava, mmonline)
Bringáznak és védnek
Kerékpáros és lovas rendőrök járják szerdától reggel 9 és este 9 között Budapest bicikliútjait, turisztikailag frekventált területeit, valamint közparkjait.Negyven biciklis, szolgálatonként tíz kerékpárral és negyven lovas rendőr ellenőrzi a főváros frekventált parkjait. A kezdeményezést a Fővárosi Önkormányzat újonnan alakult Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottsága elsők között tárgyalta a napirendek között, és az előterjesztést egyhangú többséggel meg is szavazta. Zsolnai József a bizottság elnöke a biciklis és lovas egységet bemutató sajtótájékoztatón elmondta, hogy a városvezetés minden kezdeményezést támogat, amely lehetővé teszi a rendőri jelenlét erősítését Budapesten. A fővárosban az elmúlt években folyamatosan bővültek a kerékpárutak, hogy a közlekedést komfortosabbá tegyék. Azonban ez azt is maga után vonta, hogy megszaporodtak a kerékpárral közlekedők szabálysértései. A bizottsági elnök a biztonságos közlekedés érdekében felhívta a figyelmet arra, hogy minden biciklis tartsa be a szabályokat a balesetek elkerülése érdekében.A biciklis rendőrök a belvárosban és a környező kerületekben - a Margitszigeten, a Római-parton és a Népliget területén - járőröznek.Balogh János, a Készenléti Rendőrség parancsnoka a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az egységek elsődleges feladata fellépni a kerékpárosok szabálysértései ellen. A biciklik, a ruházat és a rendőrök kiképzése összesen ötmillió forintjába került a rendőrségnek. A kiképzésben és a kerékpárok kiválasztásában, valamint felszerelésében a Magyar Kerékpárosklub volt a rendőrség segítségére.A kék-fehér alapszínű kerékpárokat felszerelték tárolóval és a gumibot elhelyezésére alkalmas gyűrűkkel is. A járőrök egyenruhájának alapjául a vízirendészek rendszeresített egyenruhája szolgált. A kerékpáros egység turisták útbaigazítására is kapott felkészítést, valamint a klub bicikliseknek szóló "kisokosával" is tudják segíteni a kerékpárosokat.A kerékpáros járőrszolgálat felállításához Budapest főpolgármestere saját keretéből kétmillió, Zsolnai József Budapest Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottságának elnöke a bizottság keretéből további egymillió, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság pedig, két és félmillió forint támogatást nyújtott.
Újabb kulturális és természeti helyszínek a listán
Brazil, belga, svéd, török elemekkel gyarapodott a kulturális világörökség listája, a természeti világörökség részévé pedig négy helyszín vált vasárnap az UNESCO Világörökség Bizottságának döntése értelmében.Az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) Világörökség Bizottsága vasárnap szentpétervári tanácskozásán döntött arról, hogy a belgiumi Vallónia főbb bányászati helyszínei;, Rio de Janeiró-i Carioca kultúrtáj (a hegy és a tengerpart közötti terület); a svédországi Hälsingland míves, fából készült tanyaházai; az iszfaháni Dzsáme-mecset Iránban, valamint a török Catalhöyük neolitikus helyszín a kulturális világörökség részét képezi - tette közzé honlapján (www.unesco.org) a szervezet.A bizottság a természeti világörökség részévé nyilvánította a csádi Ounianga-tavakat, a kínai Csengcsiang fosszília-lelőhelyet, a Kongó, Kamerun és a Közép-Afrikai Köztársaság területén található Sangha-vidéket, valamint az Indiában lévő Nyugati-Ghátokat, más néven a Szahjadri-hegységet.Az UNESCO világörökségi bizottsága 36 kulturális, természeti és vegyes helyszínről határoz július 6-ig tartó ülésén.A bizottság pénteken már felvette a kulturális világörökség listájára Jézus szülőhelyét: a Születés Templomát és a Betlehembe vezető zarándokutat. Emellett felkerült a listára az emberi evolúció Izraelben, a Kármel-hegyen - a Vádi el-Mughara-barlangokban - lévő emlékhelyei, a Rock Islands néven ismert szigetek déli lagúnája Palaun, a Tri Hita Karana filozófia megtestesüléseként emlegetett subak öntözőrendszer az Indonéziához tartozó Balin, valamint Marokkó fővárosának, Rabatnak az ó- és újvárosa.Szombaton iráni Gonbad-e Kábúsz város, a malajziai Lenggong-völgy régészeti öröksége, a kanadai Grand-Pré mocsárvidék és régészeti lelőhely, a higanybányászat emlékei a spanyolországi Almadénben és a szlovéniai Idrijában, a bayreuthi Őrgrófi Operaház, a portugáliai Elvas helyőrségi város és erődjei, valamint a franciaországi Nord-Pas-de-Calais bányavidéke került fel a világörökségi listára.
Július 1-jétől indulnak a BKV hajójáratai
Július elsejétől indítja el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV a közforgalmú hajójáratokat, amelyek a Kopaszi-gát és Újpest, illetve Óbuda között közlekednek majd - jelentette be György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója pénteken sajtótájékoztatón.Három járat indul (D11, D12, D13), a 11-es és 12-es hétköznap, a 13-as hétvégén közlekedik. A 11-es munkanapokon Újpest, Árpád úttól indul és a Meder utca, Népfürdő út, Jászai tér, Batthyány tér, Petőfi tér, Szent Gellért tér, Boráros tér, Haller utca, A38 állóhajó útvonalon közlekedik egyórás követési idővel. Betétjáratként indul el a D12-es, amely csúcsforgalomban a Kopaszi-gát és a Rómaifürdő között szállít utasokat szintén óránként. A járat megáll az Óbudai-szigetnél is. Hétvégén a Rómaifürdő és Kopaszi-gát között jár majd óránként a 13-as hajó.György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: amikor két évvel ezelőtt megkezdték a munkát, fontos cél volt, hogy a közösségi közlekedés területén megoldják azokat a problémákat, amelyeket az eltelt 20 év alatt nem sikerült. Ezért hozták létre a BKK-t, és ezért indítják most a közforgalmú hajójáratokat is.A városvezető hangsúlyozta, hogy nyereségessé nem lehet tenni a szolgáltatást, mert a menetdíjbevételek csak az üzemeltetési költségek mintegy felét fogják fedezni, de "a puding próbája az evés", ha az utasok elégedettek lesznek a szolgáltatással, akkor még fejleszteni is fogják a hajójáratokat.Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta: a menetrendet és az útvonalat úgy alakították ki, hogy elsősorban a hivatásforgalmú hajózást, és ne a turistaforgalmat szolgálják ki. A 493 milliós beruházás keretében, amelynek 90 százalékát az unió finanszírozta, főként a kikötőket újították fel, egységes arculatot kaptak, a hajók belterét is modernizálták, és ingyenes wifi is van a járműveken.A vezérigazgató közlése szerint a járatokat hétköznap 400 forintos, helyszínen váltott menetjeggyel vagy 24 órás, illetve annál hosszabb érvényességű jeggyel vagy bérlettel lehet igénybe venni, hétvégén viszont csak helyszínen váltott jeggyel. A 6 éven aluliak és 65 év felettiek mindennap ingyen használhatják a járatokat.A sajtótájékoztatón kiosztott háttéranyag szerint Budapest első közforgalmú közlekedési gőzhajója 1820-ban indult útjára, a Vigadó tér és Óbuda között közlekedett. Az 1880-as években már évi 4 millió utas vette igénybe a vízi közlekedést, 1920-ra ez egyharmadára csökkent, 1997-re pedig 53 ezerre.