Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Olasz szállodák csak nőknek
Divattá váltak a kizárólag nőknek fenntartott szállodák Olaszországban, a hölgyvendégeknek szóló szolgáltatások közé tartozik az is, hogy a hotelszobákban kifogástalanul működő hajszárító legyen.A nők rémálmának számít a levegőt alig fújó hajszárító a szállók fürdőszobájában, ez a férfiak igényeit ugyan kielégíti, de a női vendégekre is számító hotelekben minimum hajsütőnek is kell lennie - írta a női szállodák felszereléséről és sikeréről cikkező Il Giornale napilap. Itáliában most már egyre több van az úgynevezett "rózsaszín" hotelekből: nők vezette szállodák csak nőknek, ahova férfiak be sem tehetik a lábukat. Van olyan szálloda, amely időszakonként - nők napján vagy a nyári szezonban - fogad kizárólag hölgyeket, mások egész évben női-hotelként működnek. A szobalánytól a szakácsig női személyzet szolgálja ki a vendégeket és a szállodában minden a nők kívánságait igyekszik valóra váltani. A szobákban divatlap, sminkkészlet, testápoló szerek, testmérleg, fitneszgép, kölcsönbe vehető klasszikus fekete koktélruha, az étteremben biomenü várja a hölgyeket. A női szállók már szakosodtak is: kínálnak külön üzletasszonyoknak szóló menedzser-csomagot, barátnői programot vagy épp szobát gyerekekkel érkező édesanyáknak. "Célunk az, hogy a nők nálunk igazán szabadnak érezzék magukat, tényleg pihenni tudjanak és megszépülve távozzanak"- olvasható az olaszországi női szállodák honlapján.
Júliusban nyit Magyarország első ártéri kalandparkja
A Tisza-tó vadregényes szigetén júliustól várja az aktív kikapcsolódásra vágyókat a Robin KalandSziget.Az ártéren, mintegy 20 hektáron épült Robin KalandSziget kicsiknek és nagyoknak, egyéneknek és közösségeknek is egész napos szórakozási lehetőséget kínál. A különleges, kalandos vagy épp extrém kikapcsolódásra vágyók kipróbálhatják magukat akár az adrenalin-növelő kerékpáros triálpályán, a különböző nehézségi szintekből álló erdei kötélpályákon, vagy az olyan egyedülálló vízi attrakciókon, mint a water walker, a vízicsopper vagy a vízikenguru. A zorb pedig a háromdimenziós száguldás szerelmeseinek ajánlott. Ezek mellett mászótorony, számháború-, minigolf- és íjászpálya, valamint tanösvény is várja az ide érkezőket. Az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával megvalósult kalandpark vízi úton, komppal vagy csónakkal közelíthető meg. Az egyedülálló, 20 élményelemes komplexum egyik fő attrakciója az a nemzetközi versenyek megrendezésére is alkalmas 15 méter magas kültéri mászófal, amely erőt, ügyességet és bátorságot egyaránt igényel. A fal tetején, a 17 méter magasan megépített kilátóból gyönyörködhetnek a kalandot keresők a Tisza-tó csodálatos állat- és növényvilágában, ahonnan aztán 300 és 400 méter hosszú drótkötél csúszdán ereszkedhetnek le a résztvevők. A Császlód-sziget kuriózuma az erdei kalandpálya, amely gyerekeknek és felnőtteknek, különböző nehézségi szinteken 140, egyenként 10-12 méteres játékot foglal magában kb. 1500 méteres hosszúságban. Látványos és különleges a sziget belsejét védő töltés tetején mintegy 1800 méter hosszú erdei tornapálya és a fák lombkorona szintjére épített magaslati kötélpályás tanösvény is. A sziget változatos növénytársulásai között kanyarog a 2 kilométer hosszú pallóút, amelyen végigsétálva láthatjuk a fák törzsén a házigazda Robin Hód rágásnyomait is. A zorbbal zorbonauta lehet, aki a hatalmas, átlátszó gumigömb belsejében vállalja a háromdimenziós száguldást a dombon lefele, és állítja a világot a feje tetejére. A számháború- vagy a minigolf pálya, a húzódzkodó vagy a fekvenyomó pad pedig további sportlehetőséget kínál a mozgás szerelmeseinek. Az erdei vidámpark egy időben akár 600-800 vendég fogadására is alkalmas.
Jóska, dzsere be, én kis rabló, nem nadzs rabló!
Az egyiptomiak nyelvérzéke bámulatos, mondhatnám, irigylésre méltó! Ennek tanubizonyságaként íme egy rövid élménybeszámoló...Egyiptomi külszolgálatom elején, mig bérlakást nem találtam Kairóban, az Atlas Hotelben laktam, aminek a környéke ugyan kissé lármásan sűrű, közlekedésnek mondott, forgataggal volt 'megáldva'; még éjfél után is meglehetősen élénk volt a jövés-menés, szamaras kordélyok, biciklik, és -gyakran múzeálisnak látszó- szinte állandóan tülkölő/dudáló kisebb-nagyobb gépkocsik kavalkádja. Rémisztőnek éreztem a közlekedési szabályok rendjének általam vélt tökéletes hiányát. Már annak gondolatától is 'kivert a viz', hogy ebben az őskáoszban majd autót kell vezetnem. Aztán hamarosan kellemesen 'csalódtam', rájöttem, hogy ismerőseim nem jóindulatú füllentésekkel akartak bátorságot belém sulykolni; vezetés közben a hallást alaposan tépázó dudálások viharában az autósok, akikhez képest a vidámpark kúsza dodzsemezői kresz oktatóknak tűnhettek volna, állandóan ügyeskedve de mindig úgy 'manővereztek', hogy NEM okoztak egymásnak balesetet! Amitől aztán végképp elcsodálkoztam, de tényleg(!), hogy 'nem intettek be' egymásnak, nem szentségeltek egymásra, sőt, ...még néha átmosolyogtak a másik 'úrvezetőhöz', mintha azt sugallták volna: 'OK, most te nyertél, engedlek, menj, habibi.'.A szálloda tiszta volt, kényelmes, és viszonylag olcsó, és, az előbbiekre gondolva, rögtön élményt nyújtott környezete Kairó lüktetéséből is. Amről eszembe jut az alábbi történet.Az Atlashoz közel volt egy bazári sikátor, helyesebben: kis üzletekből álló, mindenféle egyiptomi használati, disz és szuvenir tárgyakat árúsitó bazár sor, utcácska. Ennek hangulatát gazdagitotta a tömjén és vizipipa illata és egyik-másik boltból kiszűrődő jellegzetes egyiptomi dallamok. Ha más elfoglaltságom nem volt, a késő délutáni vagy kora esti órákban szivesen sétálgattam itt is.Talán második alkalommal jártam ott, kevés volt a sétáló; lassan, nézelődve kiváncsiskodtam. Aztán felfigyeltem egy oda nem illeszkedő szóra: "Jóska! Jóska!" Nocsak, egy másik magyar, gondoltam. Hiába forgattam a tekintetem, aztán észrevettem, hogy az egyik üzletecske előtt felém integet egy boltos, és igy szól: "Jóska! Jóska!".Hát, elkapott a kiváncsiság, odamentem. Egy barátságosan mosolygó fiatalember igy invitált boltjába: "Jóska, dzsere be, én kis rabló, nem nadzs rabló!" (A kibicsaklott magyar kiejtés azért jól érthető volt!)Ez a mondat, ilyen tartalommal,..és magyarul! Lehengerelt! Beléptem. Miközben üveg csészében forró, illatos és 'méregerős' teát kaptam (hamarosan megtudtam, hogy ez egy elterjedt vendégszerető arab gesztus!), a boltvezető, egyben tulajdonos, a szűk helyiségbe zsúfolt csaknem minden tárgyat meg tudott nevezni magyarul, vagy felismerhetően magyarul. Aztán végképp elcsodálkoztam, amikor az árak iránt érdeklődve, minden megnevezett tárgy árát magyarul ismertette.Felcsigázott érdeklődésemre elmondta, a szállodában gyakran voltak a bazárba látogató magyarok, akiket kitartóan faggatva, elsajátitotta ezt az üzletet segitő nyelvtudást. Mondanom sem kell, úgy meghatódtam, hogy még olyasmit is vásároltam, amit később igencsak igyekeztem itthon elajándékozni.Ifjú egyiptomi barátom a már angolul folytatott beszélgetés közben, egy kis dicsekedő hangvétellel, azt is 'elárulta', hogy az angolon és magyaron kivül 'beszél' még (legalább ilyen fokon) oroszul, franciául, németül is.Egek! Hol vagyunk mi ettől az üzleti kultúrától, gondoltam vissza többször! Pesten egy üzletben se tea (se kávé vagy más), se körültekintő segitő szó általában. A magyarul nem tudó vásárló pedig 'megnézheti' magát. VAN azonban megfigyelő kamera, biztonsági őr, és nem egy helyen biztonsági kapu! Ez aztán haladás!
„Nagy durranás” lesz a Széchenyi Pihenő Kártya?
A turisztikai kormányzat komoly eredményeket vár a Széchenyi Pihenő Kártya bevezetésétől, az előzetes várakozások, számítások szerint a kártya alkalmazása 3-5 éves időtávon belül a belföldi turizmus mintegy 35 százalékos fellendülését eredményezi - tudtuk meg a Turizmus Online a Nemzetgazdasági Minisztériumban. A Magyar Utazásközvetítők és Utazásszervezők Szövetsége optimista a változások tekintetében, és a Magyar Szállodaszövetség is úgy látja, a jó gyakorlati megvalósítás komoly mértékben lendítheti fel a hazai turizmust.A Turizmus Online a Nemzetgazdasági Minisztérium illetékesétől megtudta, hogy a Széchenyi Pihenő Kártya ötletét 2010 tavaszán a Széchenyi Klub Gazdaságfejlesztő Társaság vetette fel. Az általuk kidolgozott koncepciót később konzultációk keretében véleményezték a turisztikai szakmai és érdekvédelmi szervezetek, e megbeszéléseken részt vettek a Nemzetgazdasági Minisztérium munkatársai is - tudtuk meg Nyitrai Mónikától. A konzultációk végeredményeként alakult ki az a jogszabályi megoldás, amely a személyi jövedelemadóról szóló törvénynek a "béren kívüli juttatások" fejezetébe illesztette be a kártyát, mint a cafeteria rendszer új elemét.A MUISZ és a Szállodaszövetség üdvözliA Magyar Utazásközvetítők és Utazásszervezők Szövetségének elnöke megkeresésünkre üdvözölte a változásokat, Molnár Gabriella szerint számos, a belföldi turizmussal foglalkozó utazási iroda örömmel válik elfogadóhellyé, és az optimizmust alátámasztja az elmúlt éveknek, az üdülési csekkel kapcsolatos eddig tapasztalatai.A Magyar Szállodaszövetség elnöke, Erdei János is üdvözölte a változásokat, és fontosnak nevezte, hogy egy adott évben, kedvezményes adózással akár háromszázezer forintnyi támogatás is utalható a kártyára. A szakember ezt lényeges újdonságnak nevezte, hasonlóan az szja-törvény béren kívüli juttatásokra vonatkozó előírásaihoz. Ami az utóbbit illeti, a munkáltatónak a támogatás értékének 1,19-szerese után kell 16 százalékos mértékű személyi jövedelemadót fizetnie, a juttatást más közteher nem terheli. A Nemzetgazdasági Minisztérium tervei szerint egyébként a munkáltató ezen felül is utalhat a kártyára, ám ezt az összeget az egyéb jövedelmekkel azonos járulékok terhelik.A támogatást a munkavállalók elektronikus utalvány formájában kapják meg, ehhez kapcsolódik egy - megjelenésében, és használatában a bankkártyákhoz hasonló - elektronikus utalványkártya, amely lehetővé teszi, hogy a rendszerbe bevont szolgáltatóknál a felhasználó az elektronikus utalványai terhére szolgáltatásokat vásároljon.A rendszer harmadik eleme az elektronikus utalvány nyilvántartás, ami nem más, mint a kibocsátó intézmény által a munkavállalók számára juttatott utalványok elektronikusan vezetett nyilvántartása. Az elfogadóhelyek a kártyán lévő elektronikus utalványt készpénzre, vagy készpénz-helyettesíthető eszközre nem válthatják át.Igénybe vehető szolgáltatásokA kártyával igénybe vehető minden olyan belföldi szolgáltatás, amely a pihenést, az egészség védelmét, megerősítését szolgálja. Ide a tartoznak: a szálláshely-szolgáltatások, az éttermi vendéglátás, a fürdőszolgáltatások, a betegségmegelőző, egészségmegőrző, egészséghelyreállító szolgáltatások, a kulturális szolgáltatások közül a múzeumi, színházi, növény-állatkerti, egyéb művelődési intézményi belépőkre fordított összeg, a természetvédelmi területek, tematikus parkok, szabadidőparkok belépői, az utazásszervezőknél megrendelt belföldi utazási csomag, a testedzési szolgáltatások, valamint a verseny-és lovaglóistállók tevékenysége.Érezhető hatás 2012-ben?A Magyar Szállodaszövetség elnöke arra hívta fel a figyelmünket, hogy az elfogadóhelyek számának jelentős bővülése jó üzenet a piaci szereplők számára, ám természetesen nagyon sok függ a hatékony, eredményes gyakorlati megvalósítástól. Erdei János valószínűsítette, hogy a Széchenyi Pihenő Kártya érezhető hatása csak 2012-ben várható, hiszen nagyon sok helyen munkáltató, munkavállaló és az érdekképviseleti szervek már megállapodtak az idei évre vonatkozó juttatások nagyságában, rendszerében.A Nemzetgazdasági Minisztériumnál arra hívták fel figyelmünket, hogy a makrogazdasági hatás tekintetében, a multiplikátor hatás figyelembe vételével a GDP 0,64 százalékos bővülése és a költségvetési egyenleg 0,13 százalékos GDP arányos javulása várható.További információk a Széchenyi Pihenő KártyárólNem mindenki látja rózsásan a helyzetetMiközben az egész turisztikai szakma megváltóként várta, a március 30-án elfogadott kormányrendelet szerint az új cafeteria elemként megjelenő Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP) kapcsán végülis csak a szállodások öröme felhőtlen, írja az utazo.hu. A fürdősök, éttermesek és a többi szolgáltató fél és az együttműködésben bízik, mert az új kedvezményt csak az használhatja ki, aki legalább egy éjszakára szállást is igénybe vesz.
Két év alatt megtisztítják a Mount Everestet
Megkezdődik április közepén a Mount Everest nagytakarítása: a környezetvédő akciót szervező Nepál bízik abban, hogy 2012-re megtisztíthatják a világ legmagasabb - 8848 méteres - hegycsúcsát a szeméttől.A Saving Mount Everest 2011-2012 elnevezésű kampányban a nemzetközi közösség is részt vesz - vált ismertté Katmanduban. A szervezők szerint az idei, júniusig tartó művelet során hozzávetőleg nyolc tonna szemetet akarnak lehozni a Mount Everestről (Csomolungmáról) és a hegymászó útvonalakról. Az akció nemcsak egyszeri nagytakarítást jelent, hanem kétéves program arra, hogy kialakítsák a felelős hulladékgazdálkodás fenntartható rendszerét a környéken - fogalmaztak közleményükben a szervezők. "A Mount Everest jelkép számunkra, és bár a hegymászás nem jár károsanyag-kibocsátással, mégis termel szemetet, így komoly figyelmet kell fordítani a természet megőrzésére" - mondta az Asian Trekking elnevezésű szervezet nepáli csoportjának elnöke. Ang Cering serpa szerint ahogy olvad a hó a világ legmagasabb hegyén, úgy szabadul fel és gyűlik össze a szemét a Mount Everest alacsonyabb részein. A hulladékokat nem csupán az utóbbi évek expedíciói hagyták ott, sokkal régebbi, akár az 1970-es évekből is származhatnak. Egy olasz expedíció például helikopterroncsot hagyott maga mögött évtizedekkel ezelőtt. A nepáli kormány 1992-ben szemétadót vetett ki a hegymászókra, a friss szemét gyűjtését az intézkedésnek köszönhetően azóta ellenőrzik.
Káros kondenzcsíkok
A repülőgépek által hátrahagyott kondenzcsíkok és következményeik hatása az éghajlatra jóval nagyobb, mint eddig hitték - derítették ki német légkörkutatók.Ulrike Burkhardt, a Német Légi- és Űrközlekedési Központ kutatója és kollégái egy új éghajlati modell segítségével kiszámították a kondenzcsíkok hatását. Eszerint a szakember lehetségesnek tartja, hogy napjainkban egy év alatt nagyobb mértékben járulnak hozzá a felmelegedéshez a világos csíkok, mint a légiközlekedés kezdete óta a repülőgépek által kibocsátott összes szén-dioxid - írja a der Standard. A kondenzcsíkokból úgynevezett pehelyfelhők keletkeznek, amelyek felülete mintegy kilencszerese a repülőgépek nyomán keletkező vonalszerű csíknak. Eddig a szakemberek mindössze a vonalalakú kondenzcsíkok hatását tudták felbecsülni, és bár gyanították, hogy a pehelyfelhők hatása azt jócskán meghaladja, bizonyítani nem tudták.Ulrike Burkhardt és Bernd Kärcher a Nature Climate Change című szaklapban leírják a természetes felhőzetre gyakorolt hatást is. Mivel a kondenzcsíkok párát vonnak el a levegőből, csökkentik a természetes felhőtakaró kiterjedését - mutatták ki a modell segítségével. A természetes és a mesterséges úton keletkező pehelyfelhők pedig egyaránt csökkentik a Föld infravörös sugárzását, ezáltal melegítve az éghajlatot. Szerencsére a kondenzcsíkok sokkal rövidebb ideig fejtik ki e hatásukat, mint az üvegházhatású gázok - hangsúlyozta Burkhardt.A kondenzcsíkok és a belőlük kialakuló pehelyfelhők Európa felett nagyobb területet fednek le, mint Észak-Amerika felett, ahol ugyanakkor intenzívebb a légiközlekedés. Ezért egyrészt az európai kontinens feletti hidegebb levegő felelős, az szükséges ugyanis a kondenzcsíkok kialakulásához. Másrészről az Atlanti-óceán északi része felett képződő kondenzcsíkok zöme átsodródik Európa fölé.
Megnyitják Csernobilt a turistáknak
Közeledik a csernobili atomerőmű balesetének 25. évfordulója, s ez alkalomból bejelentették, hogy a térséget megnyitották az idegenforgalom számára.Az Ukrajnában lévő Csernobil körüli zárt övezetbe vezető utakat a legnagyobb ukrán utazási irodák értékesítik, s a hírek szerint a külföldi turisták körében igen nagy az érdeklődés. A Komszomolszkaja Pravda című orosz lap beszámolója szerint a térséget szemmel láthatóan készítik fel az évfordulós ünnepségekre, de változatlan az ellenőrzés a zóna határán. A területen a sugárzás mértéke a természetes háttérsugárzás mintegy kétszerese. Csernobilban van valami élet, de Pripjatyban az útburkolatok porladnak, a növényzet mindent beborít, a falakon még a szovjet idők politikai plakátjai láthatók, és Pripjaty szakértők szerint még legalább 200 évig halott város marad.A tervek szerint 2015-re kell felépülnie az erőmű IV. blokkját körülvevő új szarkofágnak, s csak azután láthatnak hozzá a nukleáris fűtőelemek eltávolításához. Kijevben bejelentették: az új szarkofág építési költsége a 90-es években tervezetthez képest mintegy 200 millió dollárral magasabb és 990 millióra emelkedett. A költségeket két e célra létrehozott alapból fedezik, amelyekből már eddig is több mint 500 millió eurót költöttek el. Április közepén azonban Kijevbe várják az adományozókat, s az EBRD már bejelentette, hogy a felajánlott összeg 25 százalékának megfelelő pénzzel támogatja majd az építkezést.Ukrajnában egyebek mellett megvizsgálják és lehetőség szerint javítani szándékoznak a likvidátorok - a következmények felszámolásában résztvevők - lakáskörülményeit, megemlékezéseket tartanak az iskolákban és a városokban, és megjelent egy könyv "Csernobil: tragédia, diadal, figyelmeztetés" címmel. A Moszkvában élő mintegy 15 ezer likvidátor, valamint az evakuáltak és a katasztrófaövezetből önként távozottak egyszeri anyagi juttatásban részesülnek az évfordulón, az orosz ortodox egyház pedig országszerte megemlékezik Csernobil áldozatairól.A csernobili atomerőműben 1986. április 26-án történt baleset a maga nemében az eddigi legsúlyosabb nukleáris katasztrófa volt az emberiség történetében. A máig vitatott hivatalos adatok szerint a baleset utáni első három hónapban 31 ember vesztette életét, s a sugárszennyezés 15 év alatt kimutatott következményei 60-80 ember halálát okozták. Úgynevezett sugárbetegséget 134 személy szenvedett el, és az erőmű 30 kilométeres körzetéből több mint 115 ezer embert evakuáltak. A következmények felszámolásában több mint 600 ezer ember vett részt.
A széndioxid-kibocsátó pokróc
A holland KLM aggódik a jövő miatt, aggodalma persze nem úgy nyilatkozik meg, hogy akkor inkább ne is legyen repülés, hanem megpróbálja azt olyan intézkedésekkel eloszlatni, ami a pénztárcájára is jó hatással van, csakúgy, mint a globális környezetre - derült ki a holland királyi légitársaság Amszterdam Schiphol repülőterén tartott bemutatón.Nem szeretnénk az olvasót azzal borzasztani, hogy évente hány tonna mérges gázt eregetnek a Föld légkörében közlekedő gépek; talán bele sem gondolnak az üléseikben kényelmesen falatozó, zenét hallgató utasok, mi füstöl a fenekük mögött. A KLM viszont belegondol, és a legkülönfélébb, teljesen észszerű módokon próbálja orvosolni a problémát.Grammlovagok az égenHol van már a jet set korszaka, tetszetős, de súlyos edények és evőeszközök kora? Sőt, messzebb visszarepülve az időben, annak a idején a Zeppelin léghajókon még Zeppelin formájú, saját pipát is gyártattak, vaskos bruyer gyökérből. A múlt köde rá! Igényes műanyagokból lehet igényes, még a felsőbb utasosztályokon is megfelelő, formatervezett evőeszközöket gyártani. Sokat számít csakúgy, mint a tálcák, különböző tárolók, kézikocsik száma és súlya. Nem is gondolnánk, hogyan oszlik meg például egy Boeing 747 Combi ellátó terhelése. Ez az a típusa a Jumbónak, melyben igény szerint változtatható a cargo és az utastér beosztása. Szóval, erre a típusra felpakolnak átlagban 4500 kilónyi, az utasellátáshoz szükséges holmit. Ennek közel felét teszik ki a tárolók, kocsik, fiókok, 20%-ot az ital és csupán 13%-ot az étel, melyben benne van a tálcák súlya is. Egy kalap alá vonva a plédeket, párnákat és piperéket ezek aránya 10%-ra jön ki. Utóbbiakon is lehet súlyos grammokat spórolni. Nagymama gyapjúpokróca helyett például megteszi egy puhus polár is és rögtön kevesebb üzemeanyagot éget a madár azonos teljesítmény mellett. És mi végre az újságos taliga, ha azt meg lehet oldani a géptörzsben egy vagy több helyen kihelyezett újságos álvánnyal? Lényeg, hogy az álvány könnyű legyen, a taliga pedig mehet ezentúl a nagyolvasztóba. Ami pedig marad mondjuk az étel tologatására, az 30 kilóról egészen 15 kilóig fogy a könnyű anyagoknak köszönhetően.Könnyebben, magasabbra, kevesbbértMegszabadulva a felesleges kilóktól fürgébben lódul neki a gépmadár, rövidebb idő alatt nagyobb sebességgel a szokásosnál magasabbra mászik, ahol a levegő kisebb sűrűsége miatt jóval kisebb a légellenállás is; kevesbé szomjas a gép. Majd hosszabb ideig magasabb utazómagasságon haladva, meredekebb süllyedést követően landol a célreptéren és ugyanez vissza. De van valami, amit ilyen módszerekkel nem minden esetben lehet megoldani: a légterek. Aki látott már repülési térképet Európáról, ha nem ért a légtérfelosztás térképészeti ábrázolásához, joggal mondhatja egy ilyen láttán, hogy a Burda magazin 1985-86-os összes számának szabásmintáját montírozták egymásra. Tagolt a légtér, nem egyszer értelmetlen kerülőkre kényszerítve a járatokat. Ilyen például a Zürich-Amsterdam viszonylat - mondja a KLM egyik oktató kapitánya -, ahol több, katonai légtér miatt kacskaringózik a pilóta, mellyel évente a túlfogyasztás miatt 1,7 tonna többlet CO2-t porlaszt a levegőbe, ez pedig 690 ezer euró pluszköltséggel jár. Mindezen segíthet az Egységes Európai Légtér (Single European Sky) bevezetése; ez által évente akár 500 millió utaskilométer, 1,1 millió tonna üzemanyag, 2 millió perc valamint 1,5 milliárd euró takarítható meg. Nem mellesleg pedig a levegőég 3,6 millió tonna széndioxiddal válik könnyebbé. És persze vannak még az olyan földi hívságok, mint a légitársaság hulladékkezelése. Saját bioerőműben égetik el a járatok után maradó, elégethető hulladékot. Organikus alapanyagokból készülnek az ételek. A hajtóművekből a szennyező anyagokat motormosással rendszeresen kipucolják; a lerakódott maszat eltávolításával vidámabban pörögnek a turbinalapátok is. Mindezekkel a KLM csak 2011 végéig 1%-os üzemanyagfogyasztás-csökkenést ér el, mellyel egyetemben az üvegházhatású széndioxid kibocsátás is alábbhagy. De a nem is olyan távoli jövőben a cél a zéró CO2; ezt úgy az évszázad fele környékére tervezi a kék légitársaság. Eddigre, remények szerint már teljes flottája biokerozinon él majd.
Júniusban újra nyit a prágai Arany utcácska a Zlatá ulicka
A barrandovi filmstúdiók legjobb szakemberei készítik azokat a történelmi bútordarabokat és berendezési tárgyakat, amelyek a világhírű prágai Arany utcácska kéttucatnyi házában kapnak helyet: a Moldva-parti cseh metropolisz egyik legvonzóbb és legfestőibb idegenforgalmi látványossága egyéves felújítás után júniusban nyílik meg újra a turisták és a széles nagyközönség előtt.A nagyrészt a 16. és a 17. századból származó kéttucatnyi házacska, amely fecskefészekként tapad az ősi Hradzsin várfalához, már fel van újítva, jelenleg a bebútorozásuk, a minikiállítások elkészítése és véglegesítése van folyamatban. A házikók mintegy felében megmaradnak a korábbi tárlatok, berendezési tárgyak, míg a másik fele teljesen új bútorzatot kap.Az egykori házberendezési tárgyakat a barrandovi filmstúdiók műhelyeiben készítik, majd fokozatosan elhelyezik őket a "gyufaskatulya" nagyságú házikókban, hogy a látogatók reális képet kaphassanak arról, hogyan éltek itt egykor a várkapuőrzők, katonák, aranyművesek. Lesz ott reneszánszkori kocsma, de varrónői szoba, korabeli orvosi rendelő, illetve egy jósnő szobája is megtekinthető lesz. A Prága leglátogatottabb műemlékei közé tartozó Arany utcácskát évente több mint egymillió ember keresi fel. Felújítása a nem végleges adatok szerint mintegy 40 millió koronába (több mint 400 millió forint) került.
Fényképezőgép és telefon nélkül nem utazunk
Tudjuk, hogy hova akarunk utazni, de nem különösebben készülünk rá előre - derült ki az Árukereső.hu árösszehasonlító oldal friss hazai online felméréséből.A nehéz gazdasági helyzet ellenére a válaszadók kétharmada tervez üdülést a következő fél évben. Előre tudjuk, hova akarunk utazni, a bőröndbe valók beszerzését viszont utolsó pillanatra halasztjuk, így kapkodva, és gyakran drágábban, a nyaralás helyszínén vásárolunk. A felmérés az utazóbőrönd tartalmára is rákérdezett: mi magyarok biztos, hogy digitális fényképezőgép és telefontöltő nélkül egy lépést sem teszünk.Az árösszehasonlító portál közel 2 500 fő bevonásával készült online kutatásának eredményeiből kitűnik, hogy az utazást tervezők nagyobb része (55%) belföldi utazást tervez idén. Ugyanakkor a válaszadók közel 40 százaléka a népszerű külföldi nyaralóhelyek valamelyikét választja: a következő hónapokban leginkább Horvátország, Görögország vagy Olaszország felé vesszük az irányt. A kutatás eredményei rávilágítanak, hogy az utazást tervezők több mint fele a nyaralás árához viszonyítva jelentős összeget, azaz 10.000-50.000 Ft-ot szánt általában az üdüléssel kapcsolatos termékek beszerzésére. A nyaralásokra ugyan átlagosan kevesebb, mint 100.000 forintot szánunk, de ennek az összegnek további mintegy harmadát költöttük el az utazáshoz szükséges termékek beszerzésére a tavalyi évben. A vásárlási trendek egyértelműen azt mutatják, hogy 2011-ben még ennél is többet fogunk ilyen árucikkekre költeni - elemezte a felmérés adatait, Rácz István, a piacvezető Árukereső.hu Kft. marketing igazgatója. Nem tervezzük előre a bőröndbe valótA felmérés adatai szerint a magyarok nagy része előrelátó, ha az utazás helyszínéről van szó: a csomagolást és a szükséges felszerelések beszerzését mégis az utolsó pillanatra halasztjuk. A magyar internetezők 68 százaléka gyakran a nyaralás helyszínén, drágábban szerzi be az olyan nyaralási kellékeket - mint pl. fürdőruhát, vagy napolajat - pedig az előrelátóbbak az év közbeni akciókat figyelembe véve jelentős összeget spórolhatnának.A fényképezőgép nem marad otthonAz Árukereső kutatásból kitűnik, hogy minden magyar számára fontos, hogy csomagjuk ne csak alapvető ruhaneműket, hanem a nyaralás során használatos szórakoztató eszközöket is tartalmazza. Az utazók 86 százaléka visz magával digitális fényképezőgépet, 84 százalékuk telefontöltőt, egyharmaduk pedig MP3-lejátszót. A tavaszi-nyári trendeket az árösszehasonlító portál is érzékeli; az Árukereső.hu-n a digitális fényképezőgép iránti kereslet például az év eleji adatokhoz képest májusra közel 23%-kal növekszik, de a videokamerák iránt is fokozódik az érdeklődés ebben az időszakban. A kutatás eredményei szerint a magyarok közül arányaiban a legtöbben kedvenc ruháik és fürdőruhájuk mellett digitális fényképezőgépüket (61% semmiképpen sem hagyná otthon) és telefontöltőjüket (43% nem indulna el nélküle) pakolják be biztosan a bőröndbe, ezek nélkül semmiképpen nem indulnak útnak. A rangsor alapján úgy tűnik, a hazai utazóknak kevésbé hiányozna a térkép és napszemüveg.
Többé nem zuhan le mifelénk repülő
Közel tízezer négyzetméteres új irányító központtal és a legmodernebb technológiával fejleszti a hazai légi közlekedés infrastruktúráját a magyar légiforgalmi szolgálat, a beruházás összértéke eléri a 11 milliárd forintot - közölte a HungaroControl Zrt. hétfőn.A közép-európai térség légi navigációjának versenyképességét is növelő beruházás alapkövét hétfőn Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Szepessy Kornél, a HungaroControl elnök-vezérigazgatója és Ughy Attila XVIII. kerületi polgármester helyezte el Budapesten.A költségek több mint 80 százalékát, közel 9,4 milliárd forintot a HungaroControl Zrt. saját forrásból finanszíroz. A fennmaradó 1,6 milliárd forintot az Európai Unió a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv keretében biztosítja.A beruházás első lépéseként felépítenek egy közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromemeletes, új légiforgalmi irányító központot, amit korszerű, IP alapú kommunikációs rendszerekkel szerelnek fel. A második lépcsőben kerül sor a mostani hardver eszközök lecserélésére, a szoftverek frissítésére, a jelenleg is világszínvonalú MATIAS légi navigációs rendszer továbbfejlesztésére.Az új irányító központban várhatóan 2012 szeptemberében kezdődhet meg a munka. A jelenlegi, megüresedő irányító központban a HungaroControl egyedülálló légi navigációs tudásközpontot hoz létre, a régió egyetlen olyan centrumát, ahol valós adatok alapján, az irányító teremmel azonos technológiai környezetben modellezhető bármilyen légtérbeli esemény. Itt kap majd helyet az oktatási célokat szolgáló, háromdimenziós toronyszimulátor is, amelyet a HungaroControl szintén továbbfejleszt, hogy a mostani 180 fokos látószög helyett a repülőtéri környezetet teljesen valósághű, 360 fokos panorámaképen jelenítse meg.