Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Homérosz korabeli hajót emeltek ki az iszapból
Az antik hajóépítőknek Homérosz által az Iliászban megénekelt mesterségbeli fortélyai ismerhetők meg egy 2500 éves görög hajóroncs révén, amelyet hétfőn hoztak a felszínre Szicília déli partjainál, Gelánál.A görög kereskedőhajó a maga nemében a legnagyobb: hossza 21 méter, szélessége pedig 6,5. A korábban Izrael, Ciprus és Franciaország partjainál felfedezett négy görög hajóroncs közül a legnagyobb hossza "mindössze" 15 méter volt.A hajót, amely a parttól 800 méterre, Kr.e. 500 körül süllyedt el, még 1988-ban fedezte fel két hobbibúvár, 2003-ban pedig felhozták a mélyből rakományát - amforákat, ivókupákat, olajlámpásokat és fonott kosarakat. Hétfőn úszódaru, valamint 20 másik hajó segítségével a felszínre került maga a hajóroncs is. A hajó faanyagát speciális, polietilénglikollal feltöltött tartályokba helyezik, mielőtt Portsmouthba szállítják, ahol angol szakértők konzerválják és rekonstruálják a bárkát. A szakértők szerint a lelet igen értékes, hiszen egyedülálló betekintést nyújt a görög hajóépítőácsok mesterségbeli fortélyaiba, amelyeket eddig csupán Homérosz Iliászából ismerhettek. Csodálatosképp épségben megőrződtek a kenderkötelek, amelyekkel "egybefűzték" a hajótest faanyagát. A tengerfenék iszapja jó állapotban konzerválta évezredeken át a viharban elsüllyedt hajót.Antonello Antinoro, Szicília regionális kulturális tanácsosa szerint a hajóroncs, amelynek múzeumot építenek, növeli Gela turisztikai vonzerejét. Reményei szerint a következő néhány hónapban sikerül megteremteni egy másik, a görög kereskedőhajó közelében felfedezett roncs kiemelésének pénzügyi feltételeit is.Gela, amelyet rodoszi és krétai telepesek alapítottak a Kr. e. VII. században, kulcsszerepet játszott a Földközi-tengeri kereskedelemben. A város a Kr. e. VI. században élte virágkorát, majd lassan elvesztette politikai jelentőségét, de megmaradt fontos kulturális központnak, s itt töltötte élete utolsó éveit Aiszkhülosz görög drámaíró, aki Gelában hunyt el Kr. e. 456-ban. Az idők folyamán a várost többször lerombolták, majd újjáépítették, legutóbb 1233-ban.
Nem kell dogsitter a nyaraláshoz
Nyaralni jó. Kutyával azonban nehéz. A szolgáltatók sok helyen nem nézik jó szemmel a négylábú, ráadásul szőrős nyaralóvendégeket. Itt az ideje változtatni ezen a szemléleten! Egy utazási portál meglepő eredményt kapott, amikor turistákat faggatott "az ember legjobb barátjáról". Együtt nyaralunk Ahelyett, hogy társuk híján kutyául éreznék magukat, egyre többen kutyával nyaralnak Olaszországban. Egy felmérés során 2200 turistát és jövendő turistát faggattak a kutyás nyaralásról. A válaszolók szerint a kétlábú útitársnál jobb a négylábú, mert érzelmesebb (15 százalék szerint), hűségesebb (6 százalék), kevésbé költséges (4,5 százalék), szolgálatkészebb (2,5 százalék) - sőt, a válaszolók hét százaléka szerint kevésbé piszkos (!). Az eredményeket elemzők még inkább meglepődtek azon, hogy 12 százalék szerint kutyájuk kevésbé szőrös, mint az - ebben az esetben egyáltalán nem - "simabőrű" partnerük. Inkább kutyát... Az összegzés szerint a 2200 válaszolóból 16-an egyértelműen kutyájukkal utaznak szívesebben, harminc százalékuk szívesen viszi magával a nyaralásra, mivel így az utat kellemesebbnek találja, 15 százalék azt mondja, hogy nem hagyná otthon az ebet, mert "nehezen válik el tőle". A kutyás utazók 20 százaléka azonban félti az állatot az út során rá nehezedő stressztől. A merészebbek titokban azt is bevallották, hogy hajlandóak még a szabályokat is megszegni kedvencük kedvéért: 11 százalékuk elárulta, hogy titokban még olyan helyre is magával vitte a kutyust, ahol tiltott a háziállatok jelenléte. A kutyás utazók 23 százaléka fontosnak találja, hogy a célállomáson helyben legyen elérhető az állatorvos, de senki sem érezte szükségesnek a "dogsitter" szolgáltatását. Azok, akik otthon hagyják bundás barátjukat, túlnyomó többségükben (85 százalék) barátokra, rokonokra bízzák, csak nyolc százalékuk bízik meg a panziókban. Aki pedig élethosszig nem kíván magának kutyaszőrt a fotelben, az menjen az Egyesült Államokba, ahol az új divat, a "pet-renting" szolgáltatásának keretében bérelhet kisállatot - kizárólag a nyaralás idejére.
2009-től a BalatonRing is bekerül a MotoGP versenynaptárába
Szerdán délelőtt Bajnai Gordon, nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter bejelentette, hogy 2009-től minimum öt éven keresztül Magyarország is rendez MotoGP futamot.A hazai verseny a BalatonGP nevet viseli majd és a 2009-es évben szeptemberben rendezik meg a Balaton nyugati csücskében, Sávoly térségében megépülő BalatonRing versenypályán. A miniszter kitért rá, hogy a MotoGP hazánkba hozatala nem csupán sport szempontból jelentős, a beruházások, a létrejövő új munkahelyek és a sportturizmus pozitív hatását a térség és az egész ország megérzi majd.A verseny rendezéséhez szükséges fejlesztések első ütemében a Sedesa csoport 40 milliárd forintot meghaladó értékű beruházásokat tervez. Az összesen 100 ezer fő befogadására alkalmas versenypálya mellett várhatóan golfpálya, logisztikai központ és egy utánpótlásképző iskola is nyílik majd. A versenypálya építési munkálatai várhatóan 8-10 hónapot vesznek igénybe, az építése idén ősszel kezdődhet meg. A BalatonGP hozzájárulhat a balatoni turisztikai szezon megnyújtásához is, hiszen a magyarországi verseny vagy tavasszal vagy ősszel kerül majd megrendezésre az elkövetkező években, nem pedig a turisztikai főszezonban, mondta el Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. A vidéki helyszín bekapcsolása csökkentheti a turizmus területi koncentrációját, hiszen még mindig minden turizmusra fordított 100 forintból 70-et Budapesten költenek el. Kiemelte: a MotoGP a világ harmadik legnézettebb eseménye, országmarketing szempontjából jelentős, hiszen a futam előtt 18 országban lesz majd átható bemutatófilm hazánkról. Az eseményre az első évben 110-140 ezer látogatót várnak, a várakozások szerint ennek közel 50 százaléka lesz külföldi.
Nagy utazás - nagy zabálás?!
Itt a nyár, kezdődnek a szabadságolások, mi pedig útnak indulunk bátran egy levél fájdalomcsillapítóval a neszeszerben, hogy nyaralásunk gondtalan legyen. De ez bizony kevés lesz, ugyanis felléphetnek emésztési problémák is a nagy zabálások közepette. Mit tehetünk ellene? Néhány jó tanács következik. Hol érhet minket meglepetés? Európán kívüli országokban, különösen a távoli, egzotikus vidékeken, ahol a megszokottól teljesen eltérő ételek, italok kerülhetnek asztalunkra, és ezek elkészítési módja, a higiéniai körülmények is mások, mint az itthon megszokottak. De az érzékenyebb gyomrúakat akár a közeli mediterrán országokban is érhetik emésztőrendszeri problémák. Magyarul: hasmenés és az ellenkezője. Mind kettő kínos és tönkre teheti nyaralásunkat. Azért, hogy csökkentsük a panaszok kialakulását, már itthon felkészíthetjük emésztőrendszerünket. Tudományosan bizonyított, hogy a probiotikus tejtermékek fogyasztása segít egyensúlyba hozni és ellenállóbbá tenni a bélflóránkat. A nyaralás helyszínén higiéniai és táplálkozási szabályokat kell betartani. Például Afrikában ne igyunk csapból folyóvizet! Semmiképpen! Még a gyümölcsöt se mossuk le vele. Nem szabad. Nem, nem. Néhány jó tanács, hogy a nyaralás igazi élmény legyen: amennyiszer csak lehet, mossunk kezet, mert a baktérium okozta gyomorfertőzések legtöbbször szennyezett kézzel terjednek! Kerüljük azokat a nyers zöldségeket-gyümölcsöket, melyekről nem tudjuk biztosan, hogy megmosták őket! A piacokon csak akkor vásároljunk nyers halat, ha azt mi sütjük meg a konyhánkban. Bőséges reggelink mellé nem árt, ha minden nap egy friss probiotikus joghurtot fogyasztunk. CSAK! a palackozott ásványvizet fogyasszuk, mivel szervezetünk nincs hozzászokva más országok ivóvízéhez. Ismerkedjünk a helyi specialitásokkal is, de csak mértékkel fogyasszunk belőlük és ne zabáljunk mindent össze! A probiotikus tejtermékek segítik az emésztést, kialakítják és megtartják a bélflóra egyensúlyát, támogathatják az immunrendszert, csökkenthetik a haspuffadást. Tehetünk érte magunk is Hasznos tanácsok, hogy egészséges emésztésetek legyen a közeljövőben is: Hányszor, de hányszor mondták már, hogy gyakrabban kell kisebb mennyiséget enni, naponta lehetőleg ötször a 2-3 helyet Kellő mennyiségű rostot vegyünk mind az öt étkezéshez, (zöldséget vagy gyümölcsöt) főleg nyáron tehetjük ezt meg, használjuk ki! Valamint több teljes őrlésű lisztet tartalmazó, vagy hüvelyesekből készített ételt, halat. Mindenképpen kevesebb zsírt és zsírban, olajban sütött ételeket kajáljunk be. Előtérbe kell helyezni a probiotikus termékeket, csirkét, pulykát, nyulat, esetleg sovány marha-, sertés-, vagy bárányhúst! Rengeteg folyadékot kell inni, legalább 2 litert naponta, és kerülni kell(ene) a koffeintartalmú, alkoholos és cukrozott italokat. Tehát víz, víz, víz. Csalogassuk be otthonunkba a francia és olasz konyha nyugodt körülmények között elköltött étkezéseit és lassan - élvezve a falatokat – együnk. Mozogjunk rendszeresen, és lehetőleg ne gyújtsunk cigire. És máris sokat tettünk egészségünk érdekében. Ugye, nem is olyan nehéz? Nos, most már lehet csomagolni! Irány…Afrika, Horvátország, Zimbabwe, Tibet(oda inkább ne!), vagy akármi! Csak vigyázzanak magukra! Mérték!
Mit tehet a nyaraló, ha környezettudatos?
Mára nyilvánvalóvá vált, hogy a turizmus fejlődésének napjainkban is tapasztalható iránya éppen azoknak a természeti értékeknek a pusztulásához vezethet, amelyek a turisztikai termékek alapját képezik, olvasható a Green Capital közleményében.A közlekedésből, az ott-tartózkodásból és a szabadidő eltöltésének különböző formáiból eredő negatív hatások a természeti erőforrások elszennyeződéséhez és mennyiségük csökkenéséhez, az élővilág háborítatlanságának és változatosságának veszélyeztetéséhez, sok helyen pedig a természetes tájkép megsemmisüléséhez vezetnek. Így végül a turisták által egykor kedvelt célterületek elveszítik vonzerejüket.A környezettudatos nyaralás, túrázás eszméje nem új keletű, de az utóbbi években a környezet védelmének ügyével párhuzamosan az utazás ezen módja is előtérbe került. Ha valaki magáévá teszi a zöld gondolatot, az kihat az egész életére, így utazási szokásaira is. Akárcsak egész évben, a nyaralásunk során is törekednünk kellene arra, hogy ökolábnyomunk ez alatt az időszak alatt is legyen a lehető legkisebb.A Green Capital számos javaslatot is ad arra, hogy hogyan nyaraljon egy környezettudatos állampolgár. A független környezetpolitikai kutató-tanácsadó intézet szerint ha lehet, maradjunk Magyarországon. Használjuk elsősorban a tömegközlekedést, és kerékpározzunk, evezzünk, túrázzunk, gyalogoljunk. Ha kocsival megyünk, használjuk a „telekocsit”, vigyünk kerékpárt, és a helyszínen kerékpározzunk, gyalogoljunk. Ügyeljünk gépkocsink fogyasztására (a tetőcsomagtartó, a tetőbox, a légkondicionálás, a sebességhatárok túllépése mind-mind többletfogyasztást okoz). Szálljunk meg „ökoszálláshelyen”. Takarékoskodjunk a vízzel, vízi túrán óvjuk az élővizeket. Az egzotikus is lehet öko-, törekedjünk erre. Használjunk, ha lehet, az „ECO” programhoz csatlakozott légitársaságot. Tartsuk tiszteletben a helyi kultúrát és szokásokat, tiszteljük a természeti népeket, a trópusokon a szegénységet és az élővilágot. Igyekezzünk a „Fair Trade” mozgalomhoz csatlakozott árukat, termékeket venni, használni. Mindent a szemnek, semmit a kéznek! Ne törjünk le, pusztítsunk el semmit, ne dobjuk el a szemetet. Ne vásároljunk védett növényből, állatból, korallból, ásványból, fából készült emlék- és ajándéktárgyat, ékszert.
Hibrid taxik lepik el New York útjait
New York városa minden hónapban 300 taxi helyére állít forgalomba hibrid meghajtású, vagyis hagyományos üzemanyaggal és elektromos árammal egyaránt használható gépkocsit - jelentette be szerdán Michael Bloomberg polgármester.A város megállapodást kötött három nagy autógyártó céggel, amely vállalta, hogy folyamatosan ellátja a metropolist a környezetkímélő, modern járművekkel. A Nissan havonta 200 darabot szállít az Altima hibrid modelljéből, a General Motors 50 Chevrolet Malibut, a Ford Motor pedig szintén 50 Escape márkájú hibrid legyártását vállalta havonta.New Yorkban jelenleg 1300 hibrid taxi közlekedik. Minden egyes jármű üzemeltetése évente 6500 dollárral kerül kevesebbe, mint egy hagyományos gépkocsié. Tavaly decemberben a város taxi- és bérlimuzin-szolgáltatást felügyelő hivatala határozatot hozott arról, hogy október 1-jétől már kizárólag hibrid meghajtású autóval lehet bővíteni a taxiállományt. Kivételt képeznek a rendelkezés alól a speciális, kifejezetten mozgássérült utasok szállítására alkalmas gépkocsik.A környezetvédő kezdeményezéseiről ismert Bloomberg célja, hogy 2012-ig a teljes New York-i taxipark hibrid vagy alacsony fogyasztású járművekből álljon.A keleti parti metropolis vezetésének nem elsőként jutott eszébe a taxiflotta környezetbarát megújítása. A Ford Escape nevű hibrid modelljét például már 2005 óta használják taxiként San Franciscóban, amelynek példáját már más nagyvárosok is követték.