Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Fejlesztések a Hideghegyen
A Jeszenszky Géza vezetése alatt álló Magyarországi Kárpát Egyesület évek óta védnökséget vállal Nagy-Hideghegy, újabban pedig Dobogókő fölött is. A november 2-i napos, meleg vasárnap kis csoportban takarították a Hideghegy környéki sítúra-útvonalakat, és a hegyről levezető 8 km hosszú síutat. A Magas Tax – Hideghegy – Csóványos háromszögben 700 m fölötti, hótartó utak egész rendszere várja a túrázókat, akiket Királyrétről menetrendszerű síbusz szállít föl, visszafelé pedig havon lehet lesiklani. A taxi réten egy bébi-lift várja nemcsak a kicsiket, de minden kezdőt. Hideghegyen két szlovák gyártmányú Poma-lift működik a két, napos, enyhébb déli pályán, egy harmadik pedig a nagy északi pálya felső felén. A 230 méter szintkülönbségű északi pályán az 1986-ban elkészült felvonó helyére kerülő új húzós Poma-lift szerelése még zajlik, az oszlopok felállítása a napokban befejeződik, remélhetőleg még a hideg beállta előtt megérkeznek a szlovákiai szerelők és karácsonyra működik ez a felvonó is. A pályák lekaszálva, megtisztítva várják a havat és a közönséget, sőt az északi pályák közötti ritkás bükkerdő jelentős része is letört ágaktól mentesen remek lesiklási, szlalomozási lehetőséget kínál a gyakorlott sportolóknak. Amennyiben kiépülne a déli pályára tervezett mesterséges hógyártó-rendszer, akkor itthon lehetne tanulni, felkészülni a magashegyi pályákra – tájékoztatta szerkesztőségünket Jeszenszky Géza.
Lehetőség a méhnyakrák megelőzésére
Minden nő ismeri azt a szorongató érzést, amikor észreveszi, hogy itt az ideje a nőgyógyászati rákszűrésnek. A méhnyakrákok 20%-a még a szűrőprogramok mellett sem kerül kimutatásra, ezért nagyszerű lehetőség a méhnyakrák megelőzésére szolgáló védőoltás.A méhnyakrák megelőzése két szinten lehetséges: Az elsődleges prevenció megakadályozza a fertőzés kialakulásának lehetőségét, a fertőzés okának kizárása révén (pl. védőoltás). A másodlagos prevenció a rákmegelőző állapotok szűrése és kezelése. A méhnyakrák prevenció elsődleges módja, hogy védőoltással megelőzzük az onkogén HPV-fertőzés lehetőségét. A HPV-fertőzés kóros sejtek növekedését idézheti elő a méhnyakon. A hámelváltozások egy részéből évek alatt méhnyakrák alakulhat ki. A szűrés még a szűrőprogramot működtető országokban sem előzi meg teljes mértékben a méhnyakrák kialakulásáért felelős tartós HPV-fertőzést. A szűrés szép eredményeket ért el, de még ennél is többre vagyunk képesek. A méhnyakrák optimális prevenciós stratégiájának része egy olyan védőoltás alkalmazása, amely megelőzi az onkogén HPV okozta első fertőződést, és amelyiket szűréssel kombinálva kell alkalmazni.Mit kell tudni az oltóanyagról? Az ember nem tudja "elkapni" valakitől a daganatos betegséget, de néhány rákkeltő vírus által okozott fertőzés összefüggésbe hozható bizonyos rákos betegségek kialakulásával. Mára lehetővé vált a speciálisan egy daganatféleségtől - a méhnyakráktól - védő új oltóanyag alkalmazása. Az oltás úgy fejti ki hatását, hogy megakadályozza a humán papillomavírus (HPV) rákkeltő típusai által okozott, esetlegesen méhnyakrákot okozó fertőzés kialakulását. A HPV elleni védőoltások a természetes immunitásunkat erősítik. Az oltóanyagok a HPV egyes fehérjerészeit tartalmazzák, nem az egész vírust.A HPV 16 és HPV 18 elleni védőoltás új és hatékony módszer a méhnyakrák megelőzésére, illetve kockázatának csökkentésére. A serdülőkorú nők vakcinációja és a háromévente végzett méhnyakszűrés együttes alkalmazása révén a méhnyakrák incidenciája 94%-kal csökkenne összehasonlítva azzal, ha nem végzünk semmilyen beavatkozást.A teljes oltási sor három adagból áll a HPV elleni védőoltásoknál, az első és a harmadik adag között fél évnek kell eltelnie. (Az oltás három adagja megközelítőleg 90 ezer forintba kerül, támogatással nem rendelkezik). A védőoltások receptkötelesek, a háziorvos, a házi gyermekorvos és a nőgyógyász is beadhatja annak, aki kéri. Mi az adjuváns és miért fontos?Adjuvánsnak nevezzük az immunrendszer serkentésére (pl. a vérben keringő ellenanyagok mennyiségének növelése, és/vagy a sejt-közvetített immunválasz jobb aktiválása révén) használt vegyületeket, melyeket gyakran a vakcinával együtt alkalmaznak. Az adjuvánsok, hagyományosan az alumínium-hidroxid hozzáadása a védőoltásokhoz széles körben elterjedt gyakorlatnak számít.Hazánkban is elérhető az a védőoltás, amelyben egy újfajta adjuvánst alkalmaznak, amely a klinikai vizsgálatok eredményei alapján gyorsabban kiépülő, magasabb szintű, hosszabb ideig fennálló ellenanyagválaszt eredményez, mint az azonos összetételű, de csak alumínium-hidroxidot tartalmazó vakcina. Ez azért fontos, mert a magas szintű ellenanyagok tartós jelenléte szervezetünkben biztosítja számunkra a hosszú távú védettséget. Kinek javasolt a vakcina?Célszerű oltani a szexuális életet még nem élő serdülőket éppúgy, mint az aktív szexuális életet élő, természetes fertőzésen már (akár) átesett nőket is. Az októberben Magyarországon is megjelent méhnyakrák elleni védőoltást 10 - 55 éves korú nőkön is vizsgálták. A védőoltás az eddigi vizsgálatok szerint megvédi a nőket a leggyakoribb rákkeltő HPV-típusok általi fertőzéstől. A védőoltás, amely a HPV 16-os és 18-as onkogén törzsek ellen véd, világszerte a méhnyakrákok több, mint 70%-át megelőzi, és közel 100%-os védelmet biztosít az ezen kórokozókkal összefüggésbe hozható méhnyak-rendellenességek ellen, a további kockázat pedig a rendszeres szűréssel csökkenthető. A védőoltás minden nőnek ajánlott korosztálytól és HPV státusztól függetlenül, az egyetlen kitétel a negatív citológiai (méhnyak szűrési) lelet, mely egy éven belül bármikor lehetett. Az oltás után a rendszeres szűrést ugyanúgy folytatni kell. A szűrés és a védőoltás együttes alkalmazásával védekezhetünk leghatékonyabban a méhnyakrák ellen.
Lovas postakocsi szolgálat a Bükkben
Erdei utakon, lovaskocsin szállítják az utasokat, a postai küldeményeket és igény esetén a kisebb tömegű piacra szánt portékákat a közforgalomtól elzárt települések között a Bükkben. A lovaskocsik túrák lebonyolítására is kibérelhetőkA projekt célja olyan gyakorlati eredményekkel járó, fenntartható működésű, elsősorban turisztikai szempontból eladható rendszert kiépítése, amely főleg a Bükkben található, közforgalomtól elzárt, településeket összekötő erdei utak használatán alapszik. A gépjárművek kizárásával lovas postakocsi szolgálat biztosítja a közlekedést, mely a rövid erdei utakon gyorsabb, olcsóbb, környezetkímélőbb, mint a jelenlegi nagy kerülővel járó közúti közlekedés - ez a megoldás ilyen nagy területre szervezetten egyedülálló. A menetrend szerinti lovas postakocsi járatok két fő útvonalon haladnak majd: a Bükkaranyos – Harsány – Kisgyőr-Mocsolyás – Bükkszentkereszt – Répáshuta útvonalon, valamint a Bükkszentkereszt – Sály – Borsodgeszt – Tibolddaróc – Bükkábrány útvonalon. A menetrend olvasható lesz a megállókban és a világhálón is hozzáférhetővé válik. Lehetőség nyílik majd az internetes, illetve telefonos helyfoglalásra, a postakocsik egy része igény szerint lovaskocsis túrák lebonyolítására is igénybe vehető, ezen esetekben az erdőtársaságokkal, illetve a Bükki Nemzeti Parkkal egyeztetett, fentiektől eltérő útvonalak is teljesíthetők. A postakocsi szolgálat poggyász és küldeményszállítási feladatokat is teljesít, a piacok ellátásához szükséges kisebb tömegű portékák vásártérre fuvarozása is megoldottá válik. Tájba illő megállóit a helyi kézművesek alkotásaival díszítették. A projekt keretében tervezték meg és gyártották le a három zárt kocsiszekrényes lovas postakocsit. A járművek egyenként hat-hét fő szállítására alkalmasak, első körben kettes fogatként közlekednek a rövidebb kijelölt erdei útvonalakon. A projekt 7,5 millió forintos összköltséggel, 3,3 millió forintos EU és hazai támogatással valósult meg.
11 ok, amiért érdemes Vilniusba utazni:
Az új utazási célpont, Vilnius, a nemcsak a 3,7 milliós Litvánia, de az egész Baltikum legnépesebb városa. Pécs 2010-es „szereplését” megelőzően jövőre Vilnius lesz Európa kulturális fővárosa. Több százezer látogatót várnak a több ezer kulturális eseményre.Vilniusban található Európa egyik legnagyobb óvárosa mellett az egyik legmodernebb negyede is, ahol a futurisztikus Európa-torony uralja a látképet. Az UNESCO világörökség listáján található óvárosban több mint ezer középkori épület áll még. Litvánia fővárosában található Európa egyik legrégebbi egyeteme, melyet Báthory István, Erdély fejedelme alapított 1579-ben.A városban a nyarak melegek, gyakran 30°C feletti napközbeni hőmérséklettel, ellenpontozva a téli hidegeket, amikor a hőmérséklet a -25 °C-ot is elérheti alkalmanként, melynek következtében a város folyói és tavai gyakran befagynak, lehetőséget teremtve a lékhalászatra.Vilnius igazi multikulturális hely, hiszen a többséget adó litvánok mellett jelentős számban élnek a városban lengyelek, oroszok és fehéroroszok is.Aki a városban jár, annak érdemes megtekinteni XV. században épült Szent Anna szép gótikus templomot.Szép építészeti emléket jelent a Vilnius-i Egyetem együttese a 17. században kialakított nagy udvarral, a közel 5 millió kötetet őrző 453 éves Egyetemi könyvtárral, és az 1426-ba épített, de többször átalakított, 68 méteres harangtoronnyal büszkélkedő Szent János templommal.Magyar szempontból érdekes látnivaló a Békés hegy, mely nevét Békés Gáspárról Báthory István hadvezéréről kapta. A protestáns Békés Gáspárt 1579-ben bekövetkezett halála után a katolikus egyház megtagadta eltemetni, ezért Báthory a város felé emelkedő magaslatot jelölte ki sírhelyéül. Emlékére emlékmű is épült, mely 1838-ban összedőlt. A romok között talált sisakot és koponyát, mint Békés Gáspár ereklyéit a Vilniusi Történelmi Múzeumban őrzik.Vilniusban élt a híres lantművész Bakfark Bálint is, aki litván asszonyt vett feleségül.A városban született Czeslaw Milos Nobel-díjas költő.A Balti térség az EU leggyorsabban fejlődő régiója, 2000 és 2006 között Lettország gazdasága nem kevesebb, mint 11,9%-al nőtt. Gazdasági elemzések szerint a három ország gazdasága 2020-ig évente 5-10%-al nő majd. Az euró bevezetését egységesen 2010-ben tervezik.
Megérkezett az első litván járat Ferihegyre
Néhány perccel 13 óra után landolt október 28-án Ferihegy betonján a flyLAL repülőgépe. Ez volt az első alkalom, hogy a litván légitársaság gépe Budapesten szállt le, mostantól azonban visszatérő vendég lesz a Saab 2000-es, hiszen a járat heti három alkalommal szállít utasokat a magyar főváros és Vilnius között.Vilnius Ferihegy vadonatúj célállomása, így nem „fehér folt” többé a Baltikum, hiszen az új járat segítségével két óra alatt lehet elérni a legnagyobb és legnépesebb balti állam fővárosát, ahonnan könnyedén továbbutazhatnak a 7,2 milliós térség bármelyik részébe. A célállomás mellett az azt üzemeltető légitársaság, a flyLAL is új Ferihegyen. A litván nemzeti légitársaság a 36. menetrend szerinti fuvarozó a BA palettáján. Mivel a flyLAL új célállomással gazdagította a repülőtér kínálatát, így a légitársaság élvezheti a Budapest Airport ösztönző rendszerének előnyeit. Ennek részeként a flyLAL az üzemelés első öt évében jelentős kedvezményben részesül a leszállási díjakból. Az első évben egyáltalán nem kell fizetnie a légitársaságnak a leszállásokért.Több érv is szól amellett, hogy valaki Vilniusban utazzon. Ezek közül néhány: a város nemcsak a 3,7 milliós Litvánia, hanem az egész Baltikum legnépesebb városa. Pécs 2010-es „szereplését” megelőzően jövőre Vilnius lesz Európa kulturális fővárosa. Több százezer látogatót várnak a több ezer kulturális eseményre. Vilniusban található Európa egyik legnagyobb óvárosa mellett az egyik legmodernebb negyede is, ahol a futurisztikus Európa-torony uralja a látképet. Végül, de nem utolsó sorban a Balti térség az EU leggyorsabban fejlődő régiója. 2000 és 2006 között Lettország gazdasága nem kevesebb, mint 11,9 százalékkal nőtt. Gazdasági elemzések szerint a három ország gazdasága 2020-ig évente 5-10 százalékkal nő majd.
Űrbuborék űrturistáknak - átlátszó űreszköz teljes körpanorámával
Néhány év múlva üzembe állhat egy olyan űrugrásra alkalmas eszköz, amelynek kabinjából úgy tekinthetnek ki az űrturisták, mint egy hatalmas átlátszó buborékból.Az űrturizmus térhódításával egyre több cég kezd a világűr elérésével, használatával kapcsolatos fejlesztésekbe. Céljuk, hogy űrturistákat juttassanak a Föld körüli pályára, majd idővel akár a Holdra. Bár az ilyen utak árát csak kevesen tudják megfizetni, a kínálat bővülésével és a technikai fejlesztésekkel az utak ára várhatóan csökkenni fog.Az eddigi tervek és fejlesztések a hagyományos űrhajók és űrrepülőgépek jellemzőiből indultak ki. Utóbbiak kialakításánál érthető módon műszaki és takarékossági szempontok domináltak. Azonban az űrturisták számára vonzóbb lehet egy olyan űreszköz, amely kifejezetten az ő kényelmüket és a világűr látványának élvezetes szemlését biztosítja. Az ideális egy olyan űrhajó, pontosabban kabin lenne, amelynek a fala átlátszó anyagból készül.Ennek megvalósítását célozta meg a Rocket Racing League nevű amerikai magáncég az Armadillo Aerospace vállalattal együttműködve. A két vállalkozás már eddig is több eredményt ért el az űreszközök fejlesztése terén. Újabban egy olyan űrugrásra alkalmas szerkezeten dolgoznak, amelyben az utaskabin fala teljesen átlátszó lenne. Az ebben elhelyezkedő űrturisták előtt szinte teljes térbeli körpanoráma tárulna fel. Az utasok azt éreznék, mintha szkafander nélkül lebegnének a Föld körüli pályán - bár az illúziót kicsit csökkentené, hogy a kabin egyik oldalához kívülről a műszaki egység kapcsolódna.A fenti berendezés a hagyományos értelemben nem lenne űrhajó, mivel csak űrugrásra alkalmas. Megkerülni tehát nem képes bolygónkat, hanem közel 100 kilométer magasra felemelkedik, majd onnan visszasüllyed. De az út csúcspontja környékén több percen keresztül súlytalanságban lesznek az utasok, és gyönyörködhetnek az alattuk elterülő Föld látványában.A tervek alapján egy út közel 100 ezer dollárba kerülne, és a "szerény" ár miatt vélhetően sokkal nagyobb kereslet lenne iránta, mint a Földet teljesen megkerülő utazásokra. Az űrturizmusba fektető vállalkozók nem csupán a kalandvágyó személyektől várnak bevételt. Az űrugrásra alkalmas és rendszeresen használt járművek esetében a néhány perces súlytalanságot biztosító repülés bármely célból olcsóbb lesz, mint ahogy az állami űrtevékenység keretében elérhető. Ennek megfelelően az anyagtudományi kutatásokban érdekelt, csúcstechnológiákat használó ipari vállalatok is fizethetnek egy-egy repülésért. Ekkor űrturista helyett egy mérőeszközt visznek néhány perces súlytalansági (pontosabban szólva mikrogravitációs) útra. Az itt nyert eredményeket kamatoztatva a megrendelő olyan anyagtudományi, műszaki ismeretekre tehet szert, amelyek bevétele megtéríti a drága kísérleti utazást.
Megtámadják a cápák a menstruáló búvárt?
A világ leglátványosabb dolgai a víz alatt vannak - mondják a búvárok. De igazuk van? Döntsd el és próbáld ki! Ha nem akarsz egy vagyont elkölteni, rossz helyen merülni, vacak oktatóktól tanulni, akkor ne hagyd ki szakértőnk kivételes írását a búvárkodás kezdő lépéseiről. Még azt is elárulja: harapnak-e a cápák a menstruáló nőkre.Hogyan legyünk búvárok Magyarországon?Nagyon sokféle búvároktatási rendszer létezik a világon. (például a PADI, SSI, NAUI, CMAS). Mindegyik oktatási rendszer, a rendszeren belül, egységes sztendereket alkalmaz. Pontosan abból a célból, hogy aki Thaiföldön végez el egy tanfolyamot ugyanazokat a szolgáltatásokat kapja mint aki a dorogi Palatinus-tóban tanult. A tanfolyamok három részből állnak: elméleti oktatásból, uszodai foglalkozásból, és nyíltvízi gyakorlásból. Az elméleti oktatás során a tanuló elsajátítja azokat a dolgokat, amik feltétlenül szükségesek a búvársporthoz például a felszerelés, az élettani ismeretek vagy a tenger-ismerete. Van, aki három nap alatt elvégzi az elméletet.Mikor csap be az oktató? Ne hagyd magad!Az uszodai foglalkozás során elmegyünk egy uszodába, ahol elsajátítjuk azokat a készségeket, amik a biztonságos merülés alapjait adják. Két-három alkalom általában elegendő. Csak akkor mehetünk nyílt vízbe, ha már magabiztosan merülünk. Néha előfordul, különösen a tengerparti bázisoknál, hogy medence helyett a tenger egy sekély, védett öblében végzik el ezeket a foglalkozásokat. Ez teljesen elfogadott és biztonságos. Aki a tanfolyam során kevesebb, mint négy merülést hajt végre, azt becsapta az oktatója. Aki elvégez egy ilyen tanfolyamot csak az alapokat sajátította el. A fent leírt tanfolyam hivatalos neve nyílt vízi könnyűbúvár tanfolyam: Open Water Diver.Nem a mélyben van a lényeg!A tanfolyamot sikeresen elvégzett búvár kap egy kártyát (formájában egy bankkártyára hasonlít), amelyet a világon bárhol használhat. Ezzel 18 méterig merülhet, de csak ugyanolyan vagy magasabb minősítésű búvárral, mint ő. Persze a frissen végzett „open water”-eket a fantáziájuk sokszor elragadja, és mélyebbre szeretnének menni, vagy roncsokat felfedezni, üregekbe behatolni. Ezt tilos! Aki ilyet akar, azt arra bíztatjuk, hogy képezze magát tovább a búvárkodás területén különböző szaktanfolyamokon. Aki ezután elvégez egy mélymerülő tanfolyamot az a kedvtelési könnyűbúvárkodás legmélyebb engedélyezett merülésére is mehet. Ez a határ 40 méter. Itt jegyezném meg, hogy a felső 10-20 méteren a legszebb a víz alatti világ.Veszélyes ismerkedés - jobb ha nem tapogatsz meg a tengerben semmit!A felszerelések már nagyon régen olyan biztonságosak, hogy azok meghibásodásából nemigen lehet baleset. A búvárkodást az extrém sportokhoz szokta sorolni a közvélemény. Mi búvárok tiltakozni szoktunk ez ellen. Szerintem a búvárkodás veszélyei jóval alul múlják a magyarországi közlekedés veszélyeit. Legtöbbször az emberi felelőtlenség az oka annak, ha valami baj történik. Mik ezek? Általában ha nem a képzettségének megfelelő körülmények között merül valaki. Túl mélyre megy, vagy sokáig lent marad. Esetleg fáradtan kialvatlanul merül.Joint után tilos merülni! - nem tesz jót!Természetesen a tudatmódosító szerek használata kizárja a búvárkodást, szigorúan beleértve ebbe az alkohol élvezetét is. A legfőbb veszélyforrások a tengeri élőlények. De most ne a cápatámadásokra gondoljunk. A búvároknak nagy öröm, ha találkozhatnak a tenger fenséges ragadozóival. A leggyakoribb, hogy az ember hozzáér egy ártalmatlannak tűnő korallhoz, aminek, mint később megtudja nem véletlenül tűzkorall a neve. Ezek csalánozó állatok hasonlóan a medúzákhoz, amik szintén fájdalmas csípésekkel riaszthatják a figyelmetlen búvárt. De vannak más veszélyes élőlények is egyes halak, polipok de még csigák is. Sokszor lebecsüljük ezeket az élőlényeket.Mi mennyi? - Árak a víz alattA kezdő búvárok általában bérlik a felszerelésüket. Jelenleg egy teljes felszerelés bérleti ára 4-5000 Ft/nap. Plusz még a töltött palack darabonként 1500-2000 Ft. Teljes felszerelést is lehet vásárolni. Ha valaki ügyes kb. 300 000 Ft-ért már beszerezhető. Természetesen ez nagyon az alsó határ. Palackot általában bérelünk. Például Balira nagyon sokba kerülne elvinni egy 15-20 kg-os palackot, mert túllépnénk a súlyhatárt. Nagy nyomású palackot amúgy sem engednek fel repülőre. Egy-egy szaktanfolyam ára általában 30-40000 Ft.Ha nem tudsz 200 métert úszni...Ez egy csodálatos élményeket adó sport, szinte mindenkinek ajánljuk. Alapvető azonban, hogy tudjunk úszni. Kétszáz méter leúszása kötelező 200 méter leúszása minden leendő búvárnak kötelező gyakorlat. egy tetszőleges, általunk választott úszásnemben. Általában 15 év felett lehet elkezdeni a búvárkodást. Nem tudjuk, hogy a nyomással kapcsolatos fiziológiai változások, hogyan hatnak a magzatra. Valószínűleg nem okozna problémát, de, jobbnak látják az orvosok, ha a terhes nők nem búvárkodnak. Menstruáció idején is lehet búvárkodni, nem kell félni a cápáktól. Ez csak amolyan férfiúi idétlenkedés, hogy ez odacsalogatja a ragadozókat. Természetesen van néhány egészségügyi kizáró ok. Komolyabb szívbetegségek, ájulásos problémák, egyes tüdőbetegségek, a fül bizonyos betegségei, erős cukorbetegség, pszichés zavarok stb.Népszerű merülőhelyek - ahol magyarul is tanulhatszMi, magyarok, érthető okokból nagyon kedveljük az Adriát. Sok ún. hosszú hétvégés túrát szerveznek ide. Az Adriában még sok érdekességet lehet találni a természeti értékeken kívül is, roncsokat például. A másik kedvenc úti cél Egyiptom, a Vörös-tenger.Az egyik leggazdagabb élővilágú tenger a világon, és nincs is olyan messze. Ha a repülőjegyet nem számoljuk kifejezetten olcsó. Sokan járnak Thaiföldre is. Szintén szép de a távolság miatt egy kicsit mélyebbre kell a zsebünkbe nyúlni, akárcsak Bali esetében, de vannak olyanok is, akik az osztrák tengerszemekre esküsznek, hiszen nagyon tiszták, szépek és persze hidegek. Sajnos, a hazai lehetőségek korlátozottak, de az elhagyott kavicsbánya tavak egy részében ahol ez megengedett jókat lehet gyakorolni. Egy hévízi merülés pedig igazi csemege még a gyakorlottabbak számára is.A felkapott helyeken is meg akarnak tartani téged!Jelentős különbségek vannak a búvárbázisok között. Vannak felkapott, divatos helyek, de ezek nem feltétlenül drágábbak. A méltán nagyon népszerű egyiptomi túrák 200-250.000 Ft-ba kerülnek. A nem sokkal messzebb lévő szudáni merülésért azonban akár félmillió forintot is elkérhetnek. Általában mindenütt arra törekednek, hogy visszatérő vendégek legyünk. De az sem mindegy hogy milyen terepviszonyok között tudunk a vízbe menni, melegben sziklák között, esetleg nagy hullámoknál. Mindenképpen tájékozódjunk előre.
10 tipp egy Fly & Drive úthoz az USA-ba - 2. rész
Talán hamarosan vízum nélkül utazhatunk már Amerikába, és ezt mindenképpen érdemes kihasználni. A hatalmas, végtelen országutak világában kint csak egy kocsira lesz szükségünk, és indulhatunk egy kontinensnyi ország felfedezésére, ezernyi a lehetőség és a variáció egy fergeteges nyaralásra. Következzék most néhány tipp a spóroláshoz, miközben felfedezzük Amerikát.1. Ha fly and drive utat tervezünk, a legtöbbet akkor láthatunk, ha nem körutat teszünk, hanem más végcélt jelölünk ki, attól ahonnan elindultunk. Időpazarló ugyanazt az utat kétszer megtenni, ezért például, ha Los Angeles-Las Vegas úton gondolkodunk, akkor ne LA-be térjünk vissza, hanem San Franciscóba, vagy San Diegoba. Az autópályák helyett pedig használjuk a kisebb utakat, amelyek sokszor olyan lélegzetelállító tájakon vágtatnak, amelyre a térkép alapján nem is gondolnánk. Hat óránál többet soha se vezessünk, és bátran válasszunk az útszéli gyors éttermekből, amelyek nélkül nincs amerikai fíling, főleg ha a rádiót is country zenére vagy amerikai rockzenére hangoljuk.2. Ha hotelt foglalunk, akkor a www.hotels.com és az www.expedia.com weboldalakon nézzünk körül. Az expedia oldalán nagy előnye, hogy elolvashatjuk a turisták véleményét mielőtt hotelt választunk. Rengeteg hasznos tanácsot olvashatunk a környékről, esetleges csótányokról az ágy alatt, olcsó és finom reggeliző és vacsorázó helyekről. A szabály itt is ugyanaz, mint a kocsik esetében: a kiválasztott hotelt foglaljuk le közvetlen weboldaláról. Sőt! A hotelek oldalain nézzünk jól körül, mert előfordulhat, hogy az időpontunk beleesik valamelyik aktuális akcióba, és még olcsóbban hozzájuthatunk a kiszemelt szobához. Próbáljuk az utazásunkat, az ünnepi szezonokon kívülre szervezni, mert az árak Halloween, a Függetlenség napja, és a Hálaadás körül megduplázódnak, sok helyen a hétvégi árak is magasabbak. Az összegektől nem kell megijedni, szobaárat és nem személyre fizetünk, így egy dupla ágyas szobában egy egész család elférhet. Tartsuk szem előtt azonban, hogy a nagyvárosi butik hotelek rendkívül kicsik, de pl. Las Vegasban akár öt ember is aludhat egy szobában, és még több egy suite-ben.3. Ami az étkezést illeti, Amerikában két méterenként van egy étkezde. Sokszor a világ összes konyhája megtalálható, 5 km-es körzetben. Az ételek olcsóak, rendkívül kalóriadúsak, az adagok pedig óriásiak. Ami a reggelit illeti, ha nem társasággal utazunk, próbáljunk olyan hotelt választani, ahol a reggeli ára benne van a szobaárában, ezzel jelentős összeget megspórolunk. A kontinentális reggeli jórészt olyan édes dolgokból áll, minta bagel, meg az amerikai palacsinta juharsziruppal, ezért ha valaki cukorbeteg, ezt előre jelezze a hotelnek.4. Amerikában nem működnek a régi mobiltelefonok, mert Európában 900 és 1800 MHz-en beszélünk, az Egyesült Államokban pedig 850 és 1900 MHz a dumacsatorna. A mai mobiltípusok közül viszont szinte már mindegyik képes több frekvenciára kapcsolni, de nem árt erről tájékozódni, mielőtt elindulunk. Az autókölcsönző cégek általában mobilokat is ajánlanak bérletre. A roaming viszont nagyon drága, aminél már csak a szállodákból való telefonálás ára a magasabb. Ennek ellenére nem árt, ha legalább egy működő mobiltelefon van nálunk, probléma esetére (a helyi segélyhívó számoknak is nézzünk utána) főleg, hogy ha vezetni készülünk. A legjobb megoldás, ha veszünk egy helyi feltöltős sim kártyát.5. Amerikából az internet a legolcsóbb megoldás az itthoniakkal való kapcsolattartásra. Ha van laptopunk, az a legjobb, ha olyan szállodát választunk, ahol ingyen internetszolgáltatás van, ezzel jelentős összeget spórolhatunk meg, hiszen a napi díj 15-20 dollár is lehet. Nagyobb szállodák internet-szobái ingyenesek lehetnek, de sajnos nem lehet beférni a gépekhez, és a szobában levő világhálóért sok helyen 24 órás periódust kell kifizetni, még akkor is, ha csak pár percre ugrunk rá a postaládánkra. Sok hotelben azonban már ingyen wifizhetnek a vendégek, és sok étkezdében, kávézóban is ingyen WiFi szolgáltatás jár a rendelés mellé.
Oltások a TV2-s kalandshow sztárjainak
„A Sztárok a fejükre estek” címmel induló kalandshow szereplői már egészségügyileg is felkészültek az afrikai megmérettetésre. A műsorban megjelenő celebek és a műsorvezetők, valamint a stáb tagjai is megkapják az Afrikába szükséges védőoltásokat, sőt hamarosan átvehetik a malária elleni gyógyszereiket is.A TV2-n, novemberben új Frei Tamás produkció jelentkezik, amelyben együtt küzd majd az egykori egészségügyi miniszter, Horváth Ágnes, és a zenész házaspár két tagja, Bódi Guszti és Margó is, a hétköznaponként jelentkező műsort Liptay Klaudia és Kovács Áron vezeti. A TV2 új show-ja vadregényes tájakra, Zambiába és Botswanába repíti a játékosokat. A szereplők táborról táborra utazva küzdenek meg Afrika vadvilágával, nomád törzseivel és a természet embert próbáló kihívásaival. Az utazás nemcsak a váratlan kalandok miatt lesz izgalmas a szereplők számára, hanem a rájuk és egészségükre leselkedő veszélyek miatt is. Éppen emiatt az utolsó napok az egészségügyi felkészülés jegyében telnek. Zambia és Botswana ugyanis egészségügyi és higiéniai szempontból eltér a magyar normáktól. A két országban előfordul a hastífusz, a hepatitis A és B, a kolera és komoly problémát jelent a malária. Mindezek miatt a műsorvezetők, a szereplők és a stáb tagjai is felvették az ajánlott védőoltásokat a Gyáli úti Nemzetközi Oltóközpontban, és hamarosan megkapják a malária elleni gyógyszereiket is, amelyet egész úton szedniük kell.
Teljessé vált az autópálya Budapest és az Adria között
Teljessé vált az autópálya-kapcsolat Budapest és az Adriai-tenger között, miután átadták szerdán Letenye és Muracsány (Gorican) között a horvát A4-es autópályát a magyar M7-essel összekötő Mura-hidat.A Zrínyi hidat, valamint a hozzá kapcsolódó sztrádaszakaszokat és az új határátkelőt Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, valamint Bozidar Kalmeta horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter közösen avatta fel. A 216 méter hosszú négysávos átkelőt a magyar Uvaterv tervei alapján építette meg a feladatot nemzetközi tenderen elnyert horvát Hidroelektra Niskogradnja részvénytársaság, a magyar oldali munkálatok kivitelezője a Betonút Mota-Engil Konzorcium volt. A 7,9 millió euróba (mintegy 2 milliárd forintba) kerülő munkálatok a múlt év júliusában kezdődtek, a beruházást fele részben a magyar, fele részben a horvát állam finanszírozta. Az autópálya-hídon és az ugyancsak most átadott határátkelőn csütörtökön reggel nyolc órakor indult meg a forgalom.Az új Zrínyi-híddal egy időben megújult letenyei autópálya-határátkelőhely várja az autósokat. A magyar területen épült új, a nemzetközi előírásoknak megfelelő autópálya-határátkelőhelyen – amelyben a horvát határőrizeti szervek is helyet kaptak – irányonként három sávot használhatnak a személygépkocsik, kettőt a buszok.(MTI Eco/VG)