Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Nem emelkedtek az autópálya-díjak Európában
A magyar autósok szempontjából fontos országok közül Svájcban hajtottak végre emelést: a legfeljebb 3,5 tonnás járművek éves autópálya-matricája tíz százalékkal, 40 frankra emelkedett 2008-hoz képest. Ugyanakkor Szlovéniában - legalábbis az év közepétől - javul a helyzet.Patrick Vlacic szlovén közlekedési miniszter a napokban bejelentette, hogy az eddigi fél- és egyéves konstrukció mellett egyhetes matricát is be fognak vezetni, eleget téve az Európai Bizottság követelésének. Az egyhetes szlovén matrica 15 eurós ára ugyan húsz euróval alacsonyabb lesz a jelenleg legolcsóbb megoldást jelentő féléves engedélynél, ám a bevételek összességükben aligha csökkennek, hiszen az egyéves matrica ára 55-ről 95 euróra drágul. Az egy hetes szlovén matrica a többszörösébe fog kerülni annak, amit Magyarországon vagy a többi térségbeli országban kell fizetniük az autósoknak. Hazánkban nemcsak az 1170 (illetve a nyári szezonban 1530) forintba kerülő négynapos, hanem a 2550 forintot kóstáló egyhetes autópálya-matrica is jutányosabb a szlovéniai 15 eurónál.Csehországban a magyarországihoz hasonló összegbe kerül az egy hetes matrica, Ausztriában 7,20 euró fejében tíz napig használhatjuk az autópálya- és autóúthálózatot, míg Szlovákiában vagy Bulgáriában a szlovéniai érték harmadából, Romániában ötödéből kijön az engedély. (Igaz, hogy utóbbi két országot jócskán drágítja a tranzitutasok számára a dunai átkelés borsos ára: a különböző kompok illetve hidak használatáért 7-23 euró közötti összeget kell fizetniük a személyautósoknak.) A legolcsóbban Ukrajnát, Németországot vagy Hollandiát és Belgiumot úszhatjuk meg. Ezekben az államokban a személygépkocsikra egyáltalán nem szednek úthasználati díjat, legfeljebb egy-egy alagutat kell bekalkulálni az utazóknak. Egészen más nagyságrenddel számolhatunk viszont azokban az országokban, amelyekben a megtett úttal arányosan kell leróni az autópálya-használati díjakat. Franciaország és Olaszország mellett a jugoszláv utódállamok zöme és Görögország is ezt a rendszert alkalmazza. Így a Balkánon egy-egy viszonylag kis szakaszért kifizethetünk akkora vagy nagyobb összeget, amennyiért nálunk egy hétig lehet használni az autópályákat. Lengyelországban csak néhány autópálya-szakaszon szednek díjat, és ezek is viszonylag olcsók. Így például a Katowice-Krakkó közötti A4-es pályán két szakasz is van, amelyeket egyenként 6,50 zlotyért (körülbelül 450 forintért) lehet abszolválni. Az olasz és francia sztrádákon közismerten magas szakaszdíjakra kell felkészülni. Aki például a tarvisiói határtól Velencéig akar eljutni, annak több mint 11 eurót kell kifizetnie az úthasználatért, míg a Róma-Firenze szakasz egymagában 14,40 euróba kerül. Franciaországban a strasbourgi belépéstől Párizsig körülbelül 33 eurót kénytelen leróni egy autós. (Világgazdaság)
Egyre több európai repülőgépen lehet mobilozni
Egy évvel azután, hogy az Európai Bizottság szabályozta a repülőgépeken való biztonságos mobiltelefon-használatot, 27 európai gépen található olyan berendezés, amely lehetővé teszi a GSM-telefonok használatát az európai légtérben - közölték csütörtökön Brüsszelben.Az EU legfőbb végrehajtó testületének becslése szerint ez a szám 2009 végére várhatóan megduplázódik. "Különösen az üzletemberek és a fiatalabb utazóközönség telefonálna szívesen repülés közben, ugyanakkor a lehetőség az európai cégek számára is új üzleti távlatokat nyit" - nyilatkozott Viviane Reding, az információs társadalomért és médiáért felelős biztos. Az EU-szabályozás biztosítja, hogy a szolgáltatóknak az európai légtérben való mobilhasználathoz nem kell különböző tagállamok engedélyeztetési eljárásaihoz folyamodniuk. Eddig három európai légitársaság - az ír Ryanair, a portugál TAP és a brit bmi - kezdte meg légiflottája felszerelését a megfelelő berendezésekkel.Reding szerint a szolgáltatóknak ügyelniük kell arra is, hogy a díjak ésszerű kereteken belül maradjanak. A mostani adatok szerint a szolgáltatás legalacsonyabb díja hívás esetén körülbelül percenként 1,60 euró, sms küldésekor pedig 0,43 euró.A "légi roaming", vagyis a repülőgépen lebonyolított mobilhívások és üzenetküldés kezelése nem különbözik a földi szolgáltatások keretében nyújtott nemzetközi barangolásétól. Az első példák azt jelzik, hogy a szolgáltatás díja jóval alacsonyabb, mint a repülőgépek fedélzetén korábban nyújtott hagyományos, műholdas összeköttetéssel biztosított telefonszolgáltatásé. (MTI)
Katalán sült zöldségtál - Escalivada
Az Escalivada egy katalán étel, tipikus mediterrán finomság: könnyű, színes, egészséges és finom!A katalánok általában előételként vagy hús, hal mellé fogyasztják ezt az ételt, amit akár grillen, akár sütőben is elkészíthetünk.Hozzávalók: 4 kisebb padlizsán, 2 hagyma, 3 gerezd fokhagyma, 4 kaliforniai paprika, 4 zöldhúsú paprika, 2-3 paradicsom, olíva olaj, petrezselyem, só Először mosd meg a padlizsánt, paprikát és a paradicsomot. Tedd a sütőtálcára helyezett alufóliára a padlizsánt (egyben, hámozatlanul), a paprikát (szintén egyben), a hagymákat (egyben, héjastól) és a paradicsomot, majd süsd őket előmelegített sütőben 180 - 200 C -on kb egy órán át. (kivéve a paradicsomot, mert az hamarabb megsül) (célszerű a padlizsánt bevágni egy kicsit, hogy könnyebben átsüljön a belseje is és meglocsolni egy kis olíva olajjal a paprikát és padlizsánt is)Időnként forgasd meg a őket, hogy minden oldaluk jól átsüljön és még véletlenül se égjen oda. Később a paradicsomokat is add hozzá.Ha már késznek látod a zöldségeket, vedd ki és hámozd meg őket, valamint távolítsd el a paprika magjait. A hagymát is pucold meg és vágd vlékony csíkokra a többi zöldséggel egyetemben. Most már nicns más hátra, csak meglocsolni az összetört fokgyamával és apróra vágott petrezselyemmel gazdagított olíva olajat. A katalánok van, hogy piritós kenyére halmozzák az Escalivada-t, amit persze további hozzávalókkal is lehet készíteni: pl. krumplival vagy szardíniával kiegészítve.Jó étvágyat, avagy Bon profit ahogy a katalán mondaná!