Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Létrejött Magyarország legújabb natúrparkja
Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter felavatta Magyarország legújabb natúrparkját, a Cserhát Natúrparkot csütörtök délelőtt Hollókőn.A natúrpark címet 22 Nógrád megyei település kapta meg. A címet viselő települések nagy hangsúlyt fektetnek a turizmusra, fontosnak tartják a térség természeti, táji értékeinek megőrzését, illetve az egészséges környezet fenntartható használatát és szükséges fejlesztését. A Cserhát Natúrpark 22 község területét foglalja magában, kiterjedése több mint 38 ezer hektár. „A natúrparkok a természetben történő aktív kikapcsolódást, felüdülést, gyógyulást, fenntartható turizmust, a természetvédelmi oktatást, nevelést, ismeretterjesztést és a természetkímélő gazdálkodást szolgálják. A natúrpark címmel rendelkező településeken élők nagyobb eséllyel indulhatnak a területfejlesztési, gazdálkodási, kulturális, turisztikai pályázatokon.”- mondta el Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter csütörtök délelőtt Hollókőn, amikor felavatta Magyarország legújabb natúrparkját, a Cserhát Natúrparkot. A natúrparkok 1997-ben jelentek meg Magyarországon európai mintára. Magyarországon jelenleg 4 hivatalosan minősített natúrpark működik: a Vértesi Natúrpark, az Írottkő Natúrpark, a Sokoró-Pannontáj Natúrpark és a Cserhát Natúrpark. A natúrpark név használatát a környezetvédelmi és vízügyi miniszternél lehet kérelmezni a tervezett natúrpark szakmai dokumentációjával, a természetvédelmi törvényben foglaltak szerint. A natúrpark önkormányzatok, civil szervezetek és magánszemélyek által létrehozott közhasznú alapítvány vagy egyesület keretében fenntartott terület, amelynek elsődleges célja a térség természeti, táji értékeinek megőrzése, továbbá a védelem által biztosított szép, egészséges környezet fenntartható használata és szükséges fejlesztése. Feladataiban más, mint a nemzeti park, a natúrpark nagyobb hangsúlyt fektet a turizmusra, a hagyományos természetkímélő gazdálkodás, a falvak hagyományainak, szokásainak, kézművességének, népi építészeti értékeinek, tájképi környezetének megőrzésére. A Cserhát Natúrpark koordinációs feladatait a Cserhát Natúrpark Közhasznú Alapítvány látja el. Az alapítvány célja, hogy a natúrpark településein olyan szolgáltatási formák alakuljanak ki, amelyeken keresztül a lakosság, vagy legalábbis annak vállalkozó szellemű része megélhetéshez, jövedelem-kiegészítéshez jusson. A gazdasági előnyök a térség lakói számára a szelíd falusi turizmusban, a pihenésben, üdülésben, ökoturizmusban, szolgáltatásokban, helyi termékekben jelentkeznek. A Cserhát Natúrpark 22 község területéből áll, kiterjedése több mint 38 ezer hektár. A csatlakozó települések: Alsótold, Becske, Bér, Bokor, Buják, Cserháthaláp, Cserhátsurány, Cserhátszentiván, Ecseg, Felsőtold, Garáb, Herencsény, Hollókő, Kozárd, Kutasó, Magyarnándor, Nagylóc, Nógrádsipek, Rimóc, Szanda, Terény és Varsány. A Cserhát Natúrpark a Cserhát keleti és északi középhegységi illetve dombvidéki jellegű részeit foglalja magában. A természeti viszonyok és az emberi tevékenység olyan egyedi kultúrtájat alakított itt ki, ahol természeti értékek tárháza maradt fenn napjainkig. A természeteshez közeli erdők és az évszázadok óta művelt szántók, legelők, rétek egyaránt értékes növény- és állatfajoknak nyújtanak otthont. Bővizű források, természetesen kanyargó patakok, évszázados kocsányos tölgyek és elfeledett ízeket kínáló, régi gyümölcsfajták találhatók a területen. Az új természeti régió nem csak biológiai értékekkel, hanem néprajzi különlegességekkel is rendelkezik. Itt található a népi építészetéről híres Hollókő és Terény, de a többi falu is sok palócházzal büszkélkedhet. A Hollókőn fennmaradt 17-18. századi hagyományos településforma és építészet tette érdemessé az ófalut és táji környezetét arra, hogy –a hazai helyszínek közül elsőként- 1987-ben felvételt nyerjen az UNESCO világörökségi listájára. A legszebb magyar népviseletek közé tartozik a bujáki, a rimóci, a hollókői. Az idősebb korosztály még ma is népviseletben jár Varsányban, Nógrádsipeken, Herencsényben, de a fiatalok is örömmel öltik fel nagyszüleik ruházatát az ünnepeken. Jellegzetes a vidék tájkonyhája is. A natúrpark falvaiban várak, árpádkori templomok, kastélyok, kúriák csalogatják az érdeklődőket. Mindezek megbecsülését, megőrzését, fenntartó hasznosítását mozdítja elő a natúrpark megalakulása.
Édes utazás: a világ 10 legjobb csokoládémúzeuma
Ideális ötlettel rukkolt elő az utazást és az édességet kedvelők számára a VirtualTourist.com nevű internetes oldal, amelynek szerkesztői számba vették a világ tíz legjobb csokoládémúzeumát. A Föld legjobb ilyen jellegű létesítménye Kölnben található, ahol futurisztikus épület ad otthont az ínyencségeknek.Az út Kölnből a franciaországi Geispolsheimbe vezet tovább. A világ kettes számú csokoládémúzeuma, a Musee les Secrets du Chocolat színházzal, teaszalonnal és ajándékbolttal várja a látogatókat, de emellett csokoládés tésztát, csokoládés ecetet és csokoládés sört is kínálnak. Másfajta különlegességekkel csábít a kanadai Pannys Amazing World of Chocolate nevű létesítmény, ahol a vásárlók - ha kedvük szottyan rá - a Dávid szobor csokoládé másával gazdagodhatnak, de egy komplett csokoládéváros makettjét is megcsodálhatják. A negyedik helyre sorolt bruges-i múzeumban egyebek között a csokoládé jótékony hatásait ecsetelik az érdeklődőknek. Az ötödik helyen a barcelonai Museo de la Xocolata végzett, a katalán város múzeuma műalkotások és képregényfigurák lenyűgöző csokoládé másaival ejti rabul a látogatókat. A hatodik helyen Kanada egy másik csokoládémúzeuma végzett. A St. Stephenben működő létesítmény a Ganong fivérek előtt tiszteleg, akik kitalálták a szív alakú csokoládésdobozt, és akik a környéken működtették üzletüket. Hetedik lett a csokoládé történetét bemutató prágai múzeum, nyolcadik a Candy Americana Museum az egyesült államokbeli Pennsylvania államban. Kilencedik helyre sorolták a dél-koreai Dzsedzsu-do szigetén álló múzeumot, míg a tizedik helyet a mexikóvárosi Nestlé Csokoládémúzeum érdemelte ki, amelynek modern épületét mindössze 75 nap alatt építették fel. (MTI)
Kaposvár - „A tapintható város”
A fogyatékkal élő személyek aktív részvételének elősegítése a turizmusban egyre sürgetőbb feladat a szakemberek számára. A Tourinform Kaposvár legutóbbi pályázatával hatalmas lépést tett ez ügyben. A vakok és gyengénlátók számára lehetővé vált kézzel tapintva és fülhallgatóval meghallgatva végigjárni, megismerni Kaposvárt. A megvalósítás időszakában a Tourinform irodával együttműködött a Vakok és Gyengénlátók Somogy Megyei Egyesülete, akik tesztelték a turisztikai anyagok alkalmasságát, használhatóságát.A projekt három fontos elemből, illetve eszközből áll.A „Kaposvár” turisztikai kiadvány egy formailag leegyszerűsített, Kaposvárról szóló általános turisztikai információkat tartalmazó Braille írásos brossura. A Braille írásból adódóan a kiadvány külsőleg teljesen eltér a szokványos szóró- és propagandaanyagtól. Hozzá szorosan kapcsolódik a dombornyomásos Kaposvár belváros térkép. Speciális térkép, kézzel tapinthatóak a belváros nevezetes helyei, épületei, utcái. Ennek segítségével önállóan, információkkal ellátva képes közlekedni Kaposváron a látássérült turista. Harmadik elem az audio-guide, amely mint egy elektronikus idegenvezető, sétaútvonalon mutatja be a belvárost, s annak nevezetességeit. A kiadványhoz és a hanganyaghoz a látássérült turisták térítésmentesen jutnak hozzá a Tourinform-Kaposvár irodában. A brosúrák és a térképek terjesztésében a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatósága is közreműködik. A projekt a Szociális és Munkaügyi Minisztérium támogatásával valósult meg.
Jönnek az alternatív üzemanyagok a légiközlekedésben
A légiközlekedési ágazat is keresi az alternatív üzemanyagok használatának a lehetőségét annak érdekében, hogy csökkentse függőségét az olajipartól.A német szövetségi DLR légiforgalmi és űrkutatási központ (Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt) négy partner bevonásával vizsgálja majd földgáz alapú üzemanyagok tömeges alkalmazásának lehetőségeit a polgári légiközlekedésben. Az erről szóló szerződést kedden írták alá Dohában. A DLR a Shell, a Qatar Science & Technology Park, a Texas A&M University és a Rolls Royce hajtómű gyártóval együtt a GTL (gas-to-liquid) gáz cseppfolyósító eljárások optimális alkalmazásának lehetőségeit kutatja majd az elkövetkező három évben. A Qatar Airways légitársaság menetrend szerinti Airbus A340-es gépe első alkalommal repült Londonból Katarba félig szintetikus üzemanyaggal tartályaiban. A DLR égéstechnológiai intézetének vezetője Manfred Aigner szerint a GTL (gas-to-liquid) gáz cseppfolyósító technológia továbbfejlesztett eljárása megteremtheti átmenetet a bio-üzemanyagok egy teljesen új generációjának, a BTL (biogas-to-liquid) alkalmazása felé. A tervek szerint a GTL üzemanyagot Katarban 2012-től már kereskedelmi mennyiségben, évi egymillió tonnás nagyságrendben állítják majd elő. Az Air New Zealand egy Boeing B747-es gépe tavaly szeptemberben kísérleti repülést hajtott végre félig hagyományos kerozinból és jatropha olajból álló üzemanyag keverékkel. Az üzemanyag egy 11 ezer kilométeres interkontinentális úton 1,2 százalékos, azaz 1,4 tonnás üzemanyag megtakarítást tesz lehetővé. Az alternatív üzemanyagok óriási alkalmazási potenciállal rendelkeznek a légiközlekedésben. Az Airbus szerint arányuk 2025-re elérheti a felhasználás egy negyedét is. A Lufthansa 2020-re 5-10 százalékos bekeverési arány elérését tűzte ki célul.
Meztelenre vetkőzteti a reptéri szkenner az utasokat Manchesterben
Kísérleti jelleggel üzembe helyezték a manchesteri repülőtéren azt a szkennert, amely meztelen képeket készít a biztonsági kapun áthaladó utasokról. Jogvédők tiltakoznak a túlságosan is sokat mutató képek ellen, a hatóságok szerint viszont így gyorsabb lehet az ellenőrzés.A különleges szkenner gyorsan felfedi az elrejtett fegyvereket, robbanóanyagot, de ezzel együtt a mellimplantátumokat, testékszereket is, és pontos képet ad az utasok nemi szerveiről. A brit nagyváros repülőtere hangsúlyozta, hogy a felvételek nem pornográf jellegűek és azonnal törlik őket - számolt be a BBC internetes kiadása. Az utasok többsége nem szerette a hagyományos átvizsgálást - mondta Sarah Barrett, az utasok visszajelzéseit kezelő repülőtéri részleg vezetője. A manchesteri légikikötő kettes terminálján ezentúl az utasok úgy eshetnek át az ellenőrzésen, hogy nem kell levenniük kabátjukat, cipőjüket vagy éppen övüket. "Ez a szkenner megszabadítja őket a vetkőzés gyűlölt kényszerétől" - tette hozzá Barrett, aki hozzátette: a fekete-fehér felvételeket csak egy tiszt láthatja majd, mielőtt törlik azokat. "A képek nem erotikus vagy pornográf jellegűek, nem fogják tárolni őket, és nem juthatnak illetéktelen kezekbe" - hangsúlyozta Sarah Barrett. Az utasok emellett elutasíthatják az átható szkenner használatát. Egy-egy ilyen berendezés 80 ezer fontot (22,8 millió Ft.) kóstál, a szkenner elektromágneses hullámokat bocsát ki az utasokra, majd ezek segítségével háromdimenziós képet alkot. A reptér tájékoztatása szerint a sugárzási szint "szuperbiztonságos". Az utasok akár évente ötezerszer is átmehetnének a szkenneren, anélkül, hogy aggódniuk kellene - magyarázta Barrett. A hatóságok egy éven belül döntenek a berendezések véglegesítéséről. Ilyen típusú szkennert már a londoni Heathrow repülőtéren is használtak 2004 és 2008 között. A londoni légikikötő szóvivője szerint a technológia nagyon hatékony volt, éppen ezért fontolgatják, hogy a jövőben is használják majd. Az Egyesült Államokban azonban jogvédők tiltakozásának hatására kivonják a forgalomból. (MTI)
Kanada egyelőre nem vezet be vízumkényszert Magyarországgal szemben
Kanada egyelőre nem vezet be vízumkényszert Magyarországgal szemben, jóllehet a magyar menedékkérők száma az első háromnegyed évben majdnem ötszöröse volt a tavalyi összadatnak - jelentette pénteken a Canadian Press (CP) kanadai szövetségi hírügynökség.A jelentés szerint a Magyarországról érkező, menekült státusért folyamodók száma szeptember végéig 1353-ra szökött fel. Ez az adat 2008-ban csak 285, 2007-ben pedig 24 volt. A menedéket kérők száma különösen az azt követő három hónapban növekedett meg, csaknem megkétszereződött, hogy Kanada vízumkötelezettséget vezetett be Csehországgal és Mexikóval szemben. A kanadai hírügynökséget tájékoztató - közelebbről meg nem jelölt - források szerint a magyar menedékkérők döntő többsége roma származású. A CP szerint az ottawai szövetségi kormány közölte: nem tervez vízumkényszert bevezetni Magyarország esetében. Jason Kenney bevándorlásügyi miniszter korábban megkérdőjelezte, hogy a cseh menedékkérők, akiknek a többsége szintén a roma kisebbségből került ki, valódi menekültek, akiket üldöznének hazájukban és akiknek aggódniuk kellene biztonságuk miatt. A miniszter hivatala a CP pénteki híre szerint közölte, nincs kapcsolat a cseh vízumkényszer és a magyar menedékkérelmek ugrásszerű megnövekedése között. A cseh és mexikói vízumkötelezettség júliusi visszaállítása óta minimálisra csökkent a két országból Kanadába érkező menekültek száma. A kanadai kormány a Canwest News Service kanadai hírügynökség október eleji jelentése szerint felszólította Budapestet, hogy tegyen lépéseket a menedékkérők beáramlásának megállítására. A jelentés szerint Magyarország felől menedékkérők váratlan hulláma öntötte el a kanadai repülőtereket, s a kanadai szövetségi kormány emiatt sürgetett intézkedést a magyar kormánynál. Budai Bernadett kormányszóvivő október 8-án azt mondta: kétségtelen, hogy egyre több a menekültstátust kérő magyar állampolgár Kanadában, a magyar és a kanadai hatóságok azonban hónapok óta egyeztetnek szakértői és kormányzati szinten egyaránt. (MTI)
Tantermi változat a fedélzeten
A Design Q tanácsadó cég szerint forradalmasíthatja a rövidtávú repülést az oldalt, egymással szemben elhelyezett üléselrendezés. Az elképzelés rendhagyó módon egy Stoke on Trent-i általános iskolai projektből nőtt ki.A Design Q már több jelentős légi fuvarozó – Cathay Pacific, Virgin Atlantic – számára tervezett üléseket turista osztályra csakúgy, mint business és első osztályra. A cég mostani rendhagyó elképzelése egy, a Stoke on Trent-i Kingsland Primary School in Bucknall-lal közös munkából származik. Az iskola egy a területén lévő, használaton kívüli Short S-360 típusú repülőgép belső terének tanteremmé alakítására kérte fel a Design Q-t. A gép belsejében előrenéző székek helyett a törzs hossztengelyére merőleges, egymással szembenéző, a rugalmas helykihasználás érdekében felhajtható székek kerültek elhelyezésre. Mint Howard Guy, a Design Q egyik alapítója tájékoztat, amikor a munka befejeztével meglátták a felnőtteket és gyerekeket a székeken ülni, leesett a tantusz. Guy szerint hihetetlenül kényelmesek a székek és nagyságrendekkel több férőhely van, mint előre fordulva beszorítva a gépeken szokásos hagyományos üléselrendezésben. Az iskolai tapasztalat alapján felállított elképzelés szerint az új elrendezés beválhat a Boeing 737-es, illetve az Airbus A319-es típusokon. Az előnyök közt Guy az extra lábférőhelyet, a folyosói helyeket és az utastér egyszerűbb takaríthatóságát említette. A biztonsági övvel kapcsolatos biztonsági aggályokat eloszlathatja a minden üléshez tartozó beülő szerű öv. Guy elmondta, hogy az elrendezést legfeljebb két órás repülőutakra tervezik, habár a hadsereg használ hasonló üléselrendezést akár 14 órás repülések során is. A Design Q-t már több fuvarozó is megkereste, és a cég reményei szerint még ebben az évben sor kerülhet az első tesztekre. (Business Traveller)
Kerékpárszerelővé képzi a kenyaiakat a 90 éves KLM
A KLM fennállásának 90 éves évfordulóját ünnepli. A Holland Királyi Légitársaságot 1919. október 7-én alapították Hollandia és gyarmatai részére.A KLM a világ legrégebbi légitársasága, mely még az eredeti neve alatt működik. Az október 7-én megrendezett programok a KLM 90 éves fennállását ünneplő eseménysorozat lezárását jelentik. Az Air France, amellyel a KLM öt évvel ezelőtt egyesült, idén ünnepli 76. születésnapját. Peter Hartman, a KLM elnök-vezérigazgatója egy, a holland nemzeti űrkutatási laboratóriumban (National Aerospace Laboratory) rendezett szimpóziumon beszélt a repülés és a légitársaság jövőjéről. Hartman szerint a legfontosabb rövidtávú változást a fenntartható üzemanyagok fejlesztése és alkalmazása jelenti. „Keményen dolgozunk ezen a területen és bízunk benne, hogy meg tudjuk kettőzni erőfeszítéseinket, amint a gazdasági válság lehetővé teszi.” Hartman nem jósol nagy változásokat a légiközlekedési eszközöket illetően az elkövetkező 20 évben. „Azután – mondja – a légiközlekedési eszközök teljesen új generációja fog megjelenni és talán búcsút mondhatunk a hagyományos motoros-szárnyas csőnek. Elképzelésem sincs, hogy pontosan hogy is fog kinézni az új modell, de a változás okvetlenül be fog következni.”A KLM 90 éves évfordulójához kapcsolódó ünnepségek szerények voltak. Az évfordulós év január 1-jén egy ünnepi járattal indult. Az utasok között volt 90 beteg gyerek a High-Flyer Alapítványtól (Stichting Hoogvliegers). Egy másik emlékezetes esemény volt a KLM tulipán hivatalos névadó ünnepsége, melyen Peter Hartman, a KLM elnök-vezérigazgatója és Frederique van der Wal, holland ex-topmodell elnökölt. Júliusban a KLM egy repülőúttal ajándékozott meg 90 nyugdíjas korú állampolgárt, akik korábban sohasem ültek repülőgépen. Idén ősszel egy különleges KLM kamion látogat el Európa 30 városába. Ez az „ihletkörút” bemutatja a KLM összes termékét és szolgáltatását. A kamion szeptember 18-án a dániai Billundból indult útjára és november 7-én a németországi Münchenben fejezi be turnéját. A KLM az évfordulós év folyamán egy jó ügyet is támogatott, „Cycling Blue for Kenya” elnevezéssel. Ez a KLM és a Cycling Out of Poverty („kibiciklizünk a nyomorból”) segélyegyesület közös projektje. Az elkövetkező három hónap során a Cycling Blue for Kenya egy KLM AirCares program keretében megvalósuló projekt lesz. A cél a kenyai emberek kerékpárszerelővé képzése, kerékpárjavító műhelyek létesítése a térségben és kerékpárok finanszírozása az iskolájuktól tíz kilométernél nagyobb távolságra élő kenyai gyerekek részére. A múlt hétvégén a KLM nyílt napot szervezett a KLM személyzete, azok barátai és családtagjai számára. Csaknem 40.000 ember élt az alkalommal és kereste fel a KLM azon helyeit, amelyekkel munkájuk során rendesen nem kerülnek kapcsolatba.
Az utasok szívesen csekkolnak be maguk a reptereken
A repülőterek és légitársaságok számára speciális informatikai megoldásokat kínáló SITA friss felmérése szerint az utóbbi egy év során 20%-kal több utas használta a self-check-in megoldásokat a felmérésbe bevont 6 nemzetközi repülőtéren, mint egy évvel korábban.Az is kiderült ugyanakkor, hogy az utasok elvárnák a biztonsági ellenőrzés idejének és a járatok közötti átszállási időnek a rövidülését, mivel általában kevesebb csomaggal utazik mindenki. Az idén az utasoknak immár csupán 75,7%-a utazik feladott poggyásszal, miközben tavaly még 82%-uk tett így. Az online repülőjegy-foglalások egyre népszerűbbek, ennek okaként egyrészt az árakat, másrészt a kényelmet jelölték meg a megkérdezettek, akiknek 63,7%-a online foglalta le repülőjegyét. Az utasok egyre több pénzt költenek el a légitársaságok honlapjain szállásfoglalásra és autóbérlésre is. Az utazók több mint fele már a légitársasági honlapokat használja foglalásainak módosítására, illetve a törzsutas információk frissítésére. A self-check-in az atlantai Hartsfield-Jackson repülőtéren a legnépszerűbb, ott az idén már az utasok 83,9%-a veszi igénybe ezt a szolgáltatást, miközben egy évvel ezelőtt még csupán 64% volt az arány. A felmérés során az is kiderült, hogy mobiltelefonos becsekkolást csupán a megkérdezettek 1,8%-a végzett, bár minden második válaszadó azt mondta, hogy nem zárkózik el a módszer elől. A megkérdezettek négy dolgon változtatnának a leginkább a repülőtereken: a biztonsági ellenőrzésekkel 18,2%-uk elégedetlen, a járatindulás előtti várakozás 14,8%-ukat bosszantja, a repülésélményt 14,5%-uk említette, míg 9,3%-uk szerint túl sokat várni a csomagokra megérkezés után. A felmérés során 2193 utast kérdeztek ki Atlanta, Mumbai, Párizs (CDG), Moszkva (Domogyedovo), Sao Paolo és Johannesburg repülőterein.
Egy magyar a legbefolyásosabb brit éttermesek között
Rónay Egont a brit éttermi szakemberek beválasztották a szigetország legbefolyásosabb éttermi személyiségei közé.Az idén huszonegyedik alkalommal rendezik meg Londonban a világ talán legjelentősebb vendéglátással foglalkozó kiállítását, a The Restaurant Show-t. Az október 4. és 7. között zajló esemény előtt az egyik brit szaklap 16 ezer szakmabeli szavazata alapján összeállította a szigetország legbefolyásosabb éttermi szakembereinek listáját. A legjobbak között helyet kapott magyar származású Rónay Egon is, aki a 60-as években Fanny Cradock unszolására csapott fel étteremkritikusnak, és a BBC megbízásából hat éven keresztül látogatta a vidéki éttermeket, és írta róluk a cikkeket. A sikerektől felbuzdult Rónay 1957-ben brit étterem-útmutatót adott ki a „Michelin guide” mintájára. Névtelen inspektorok segítségével három évtizeden keresztül „működtette” a kézikönyvét, melyből harminc év alatt több mint egymillió példány kelt el Nagy-Britanniában. Nyolc éves megszakítás után, 2005-ben jelentkezett újra. Az „Egon Ronay's RAC Guide 2005 to the top 200 Restaurants in the UK” Michelin módra, csillagokkal osztályozta a legjobbnak tartott kétszáz brit éttermet.Rónay, aki étteremtulajdonos és havonta ír gasztronómia témájú tárcát a brit Times Online lapban, többek között olyan nevekkel szerepel a top listán, mint Roy Ackerman, Raymond Blanc, Heston Blumenthal, Jamie Oliver, Pierre Koffman, Gordon Ramsay és Rick Stein. (Társlapunk, a Vendég&Hotel online)