Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Róma az 50 éves Édes életre emlékezik
Amikor öt évtizeddel ezelőtt bemutatták, az olaszok tanácstalanul fogadták, egy néző még Fellini arcába is köpött. Az Édes élet Mastroiannival, Ekberggel és a Trevi-kúttal ma már kultuszfilmnek számít, Róma pedig partikkal és kiállításokkal ünnepli az 50 éves filmalkotást.Színészek, rendezők, a filmszakma képviselői Fellini kedvenc kávézójában, a Piazza del Popolón álló Canova di Romában gyűltek össze, de az olasz főváros partikkal és kiállításokkal is tiszteleg a jeles alkotás előtt, amelyet a televízió felújított változatban vetített le. A hatvanas években a legendás Via Veneto az "édes élet" központja volt, ahol csillagok - mint Joan Crawford és Orson Welles - királyok, hercegek, nemesek, vállalatvezérek és vezető politikusok adtak randevút egymásnak. A Piazza Barberinit és a Villa Borghesét körülölelő parkot összekötő utca az életörömöt jelképezte. A római életöröm azóta máshová, új városrészekbe költözött, olyanokba mint amilyen a Testaccio negyedet, a via Ostiensét és a Trasteverét magába foglaló Triangolo delle bevute, vagyis az "Italháromszög" - amely éttermeiről és szórakozóhelyeiről ismert. Az Édes élet hősei sincsenek már, Federico Fellini 1993-ban, Marcello Matroianni egy évvel később távozott. Utolsóként Anita Ekberg maradt, a 78 éves színésznő - aki a Trevi-kút fürdőző Vénuszaként vonult be a filmtörténelembe - a forgatás után sem hagyta el Rómát. Annak a Trevi-kútnak a közelében él, amelynek világsikerét köszönheti. (MTI)
Süllyed a tengerre épített szállodasor Dubai-ban?
Süllyed a világtérképet lemásoló mesterséges szigetcsoport Dubaj partjainál, legalábbis a NASA friss felvételei erre engednek következtetni. Az építtető cég szerint meg nem.A NASA műholdas képein, illetve a nemzetközi űrállomás legénysége által készített felvételeken úgy tűnik, gondok vannak a Dubai partjainál becslések szerint 15 milliárd dolláros költségvetéssel felépített mesterséges szigetcsoporttal, a World Islandsszel.A – többé-kevésbé – a Föld térképét formázó, 300 szigetből álló építményben az utóbbi időben több sziget formája is megváltozott, néhány összeolvadt, mások pedig elsüllyedni látszanak. A parttól négy kilométerre, egy mesterséges lagúnában létrehozott, összesen 54 négyzetkilométeres szigetcsoport építése 2003-ban kezdődött azzal a céllal, hogy a világ legfényűzőbb, exkluzív luxushoteleit és magánbirtokait alakítsák ki rajta. Több mint 320 millió köbméter homokot mozgattak meg az építkezés során a szigetek felépítéséhez, és 37 millió tonna sziklát a szigeteket körülölelő hullámtörő gátak felhúzásához. A gát építése 2008-ban befejeződött, ekkorra a szigetek 70 százalékára már volt befektető, vagy vásárlójelölt. A Dubait is elérő válság miatt azonban elhalkult a World Islands körüli nagy felhajtás, és 2009 tavaszán az építkezést fel is függesztették. Az építtető Nakheel Properties egyébként az 59 milliárd dolláros adóssága elől menekülő Dubai World holding tulajdonában van. A NASA képeinek nyilvánosságra hozatala után reagált a Nakheel is: a cég közleménye szerint szó sincs süllyedésről, a szigetek összeolvadása és megváltozott alakjuk szándékos, és a vásárlóik kifejezett kérésére történt. (Index)
Veszélyben a prágai Arany utcácska, tavasztól egy évre lezárják
Veszélyben a prágai Arany utcácska, a száztornyú Moldva-parti cseh metropolis egyik legvonzóbb és legfestőibb idegenforgalmi látványossága, ezért májusban lezárják és elkezdik felújítását. A rekonstrukció tervezett időtartama legalább egy év."A legfőbb probléma, hogy az idők folyamán számos helyen megsérült, kilyukadt a helyi, szintén nagy múltra visszatekintő csatornázás, így az esővíz folyamatosan alámossa az apró, festői házacskák amúgy is elég gyenge alapzatát. Ha a felújítást elhalasztanánk, fennáll a veszélye annak, hogy az egész Arany utcácska belecsúszhat a Szarvas-árokba és gyakorlatilag megsemmisül" - indokolta a felújítást Ivo Velísek, a prágai vár kezelőségének igazgatója. A nagyrészt a 16. századból származó közel kéttucatnyi házacska, amely fecskefészekként tapad az ősi Hradzsin várfalához, a valóságban nem szilárd talajra, hanem a Szarvas-árok szélére a hosszú évtizedek folyamán kihordott különféle törmelékre, szemétre épült, így geológiai szempontból eléggé ingatag. A helyi csatornázást legutóbb valamikor a 20. század közepén újították fel részben, s ma már nagyon meglátszik rajta az idő foga. A Prága leglátogatottabb műemlékei közé tartozó Arany utcácskát évente több mint egymillió ember keresi fel. Felújítása a tervek szerint mintegy 40 millió koronába (400 millió forint) fog kerülni, miközben a Hradzsin is komoly bevételektől esik el. Mintegy kárpótlásul a turisták előtt megnyílik a hradzsini Rozmberg-palota, amely eddig évente csak egy-két alkalommal volt látogatható. "Természetesen a turisták számára az Arany utcácskát semmi sem pótolhatja. A felújítás azonban valóban halaszthatatlan volt" - szögezte le Velísek. Míg a turisták búslakodnak, addig a régészek körében a hír örömet váltott ki. Kiderült ugyanis, hogy az Arany utcácskában eddig még sosem volt nagyobb arányú régészeti kutatás. Miután ez a terület a 14. és a 15. században a Hradzsin városi szeméttelepeként is szolgált, a várakozások nagyok. "Az Ulászló-terem felújításakor beható ismereteket szereztünk arról, hogy nézett ki a vezető, uralkodó réteg élete a Hradzsinon. Az Arany utcácska felújításakor pedig lehetőséget kaptunk arra, hogy megismerjük, hogyan élt egykoron az alsó réteg, az egyszerű nép, a szolgálók és a várfalakat védő lövészek" - jelentette ki Jan Frolík régész, aki a feltárást fogja felügyelni. Az Arany utcácska ma is álló legrégibb házai a Hradzsint elpusztító 1541-es tűzvész után épültek, többségük azonban a 17. századból való. A legenda szerint itt laktak II. Rudolf német-római császár alkimistái, a 20. század elején egy ideig itt lakott Franz Kafka, a világhírű prágai német író is. Az Arany utcácska házai mai formájukat, kinézetüket az 1950-es évek első felében elvégzett felújításkor kapták. (MTI)
Két hónapig még megközelíthetetlen lesz az inka romváros
Befejeződött a perui esőzések miatt már napok óta az inka romvárosban, Machu Picchun veszteglő turisták kimentése: helyi idő szerint múlt pénteken helikopterekkel az utolsó embereket is sikerült elszállítani a térségből.A turisták amiatt kényszerültek a napokon át tartó várakozásra, mert múlt hét szombatján a közeli Cuzcóból Machu Picchuhoz vezető magas hegyi vasútvonalat sziklaomlások rongálták meg és zárták el. A perui hatóságok tucatnyi helikoptert vetettek be a mentőakcióban: ezek felét az Egyesült Államok biztosította, de például az argentin légierő is küldött két gépet csütörtökön erősítésül. Pénteken majdnem 1300 turistát szállítottak el a helyszínről.A már kimenekítettek közül néhányan korábban arról számoltak be, hogy a Machu Picchu lábánál rekedt tömegből elsőként az európai és amerikai turistákat vitték el a helikopterek, de ezért az illetőknek 500 dollárt kellett fizetniük. A perui turisztikai miniszter viszont azt állította: senkitől nem kértek pénzt azért, hogy elszállítsák. A Machu Picchuhoz vezető vasútvonal kijavítása egy pénteki bejelentés szerint két hónapot vesz majd igénybe.Ez komoly csapás a térség gazdaságára, hiszen normális körülmények között naponta mintegy ezer turista látogat a romvárosba, s 90 százalékuk vonaton érkezik. A Machu Picchu a spanyol hódítók elől elmenekült inkák utolsó fővárosa, az "elveszett" város Peruban. A perui Andok déli láncolatában, Cuzcótól körülbelül 115 kilométernyire, a perui fővárostól, Limától pedig 1100 kilométerre fekszik, az Urubamba folyó völgyében, az Urubamba 2450 méter magas hegycsúcsán. (MTI)
2010-ben is 50 milliárd forint értékű üdülési csekket bocsátanak forgalomba
2010-ben is 50 milliárd forint értékű üdülési csekket bocsátanak forgalomba, adta hírül a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány (MNÜA), amely részletes statisztikát közölt a tavalyi üdülési csekk forgalomról. Míg 2005-ben 12 milliárd forint értékben, addig tavaly 50 milliárd Ft értékben került forgalomba kedvezményes üdülési csekk és idén ugyanekkora mértékkel számol az alapítvány. Tavaly közel 40 ezer megrendelő (gazdasági társaságok, intézmények, civil szervezetek) vásárolt üdülési csekket (2005-ben 20 ezer), idén pedig várhatóan 50 ezren élnek a lehetőséggel. 2005-ben 500 ezer felhasználót (munkavállalók és közeli hozzátartozóik) regisztráltak, tavaly már 2 milliót, és idén várhatóan ugyanennyi lesz ez a mutató. Tavaly 15 ezer helyen (üdülés, pihenés, kikapcsolódás, művelődés, egészségmegőrzés, szabadidősport területén) fogadták el a csekket (2005-ben még csak 3 ezren), 2010-ben a tervek szerint pedig már 16 ezer belföldi szolgáltatónál rendezhetik költségeiket üdülési csekkel a felhasználók. 2005-ben 50 ezer, tavaly 60 ezer szociálisan rászorult támogatása valósul meg az üdülési csekk forgalmazásából képződő eredmény terhére, idén 120 ezer főt készül támogatni az alapítvány, amely idén is átadta a "Megújuló emberért" díjat a legnagyobb üdülési csekk vásárlóknak. 2009-ben a Mol, a MÁV, az ISD Dunaferr, a Magyar Posta, az Audi Hungária, a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága, a Nokia Komárom, a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a TEVA Gyógyszergyár, és a Kereskedelemi és Hitelbank kapta a kitüntetést.
Ráncfelvarráson esik át a rioi Megváltó Krisztus szobra
Alapos "ráncfelvarráson" esik át a mostani hétvégétől kezdődően Rio de Janeiro jelképe, a Corcovado dombról a város fölé magasodó Megváltó Krisztus szobra - jelentette be a brazil katolikus egyház.A júniusig tartó tisztítási és felújítási munkálatok alatt is látogatható lesz a Krisztust tárt karokkal ábrázoló szobor, amely októberben ünnepli fennállásának 78. évfordulóját, de biztonsági okból egy átlátszó lepellel takarják le a műemléket. A hétmillió reálba (730 millió forint) kerülő munkálatok kiterjednek a levált kőmozaikok visszahelyezésére, valamint a nedvesség okozta foltok és néhány karcolás eltüntetésére is. A tetemes felújítási költségek nagy részét a Vale brazil bányászati óriáscég állja, amely 2015-ig elkötelezte magát, hogy gondoskodik a szobor és környéke állagmegóvásáról. A katolikus egyház is adakozásra szólította fel híveit. A szobor kicsinyített mását formázó, aranyozott melltűket gyártattak és hét reálért árulják a riói érsekség 252 plébániáján. A Corcovado csúcsán 8 méter magas talapzaton álló, kőből és cementből készült szobor 30 méter magas és 1,145 tonna súlyú. A szobor építése 1926-ban kezdődött egy brazil mérnök, Heitor da Silva Costa tervei alapján, aki összes ezzel kapcsolatos jogát átadta a katolikus egyháznak. A szobrot egy lengyel származású francia szobrász, Paul Landowski faragta ki és 1931-ben adták át, öt évig tartó munkálatok után, amelyek magukban foglalták egy út és egy vasút kiépítését is, hogy a látogatók feljuthassanak a 710 méteres Corcovado tetejére. Az 1973 óta történelmi műemléknek nyilvánított szobor a brazil nagyváros legnépszerűbb idegenforgalmi látványossága, évente 1,8 millió látogató keresi fel. (MTI)
Megnyílt az ABBAWORLD Londonban
Megnyitotta kapuit szerdán a nagyközösség előtt a londoni ABBAWORLD, amely azt ígéri a látogatóknak, hogy garantáltan nem lesznek képesek ellenállni a népszerűsége új reneszánszát élő svéd együttes dallamainak. A svéd szervezők 2800 négyzetméteren, 25 teremben mondanak el mindent, amit a hetvenes évek popcsapatáról tudni lehet és érdemes - mindezt ráadásul interaktív módon. Mint Magnus Danielsson, a kiállítást szervező Touring Exhibitions vállalat elnöke elmondta, az volt a legfontosabb szempont, hogy minden teremben lenyűgözzék az érdeklődőket. Olyan élménnyel kecsegtette a betérőket, ami jobban hasonlít egy Mamma Mia! előadáshoz, mint egy szokványos kiállításhoz. Természetesen az összes termet ABBA-zene járja át, az üvegtárolókban a kor csillogó diszkóhangulatát felidéző híres fellépőruhák kaptak helyet. A Polar Stúdió mását is odavarázsolták a kiállításra, és azt a tengerparti házikót is felépítették, amelyben Bjorn Ulvaeus és Benny Andersson szerezték a popbanda nagy slágereit. A látogatók különböző kvízjátékokban vehetnek részt, egy keverőpulton újrakeverhetik az ismert slágereket, a hologramtechnika segítségével pedig együtt táncolhatnak és énekelhetnek az együttes tagjaival. A fülhallgatós tárlatvezetés - amely Stellan Skarsgardnak, a Mamma Mia! című film szereplőjének hangján szólal meg - aprólékos részletességgel vezet be az együttes egész történetébe. (MTI)
Idegenvezetők Világnapja - 2010. február 28-án
2010. február 28-án 9-16 óra között a budapesti idegenvezetők óránként induló ingyenes gyalogos és autóbuszos vezetéssel mutatják be minden érdeklődő számára fővárosunk nevezetességeit és történelmi értékeit. 1985 óta számos országban ünneplik az Idegenvezetői Világnapot. Némely európai fővárosban egy hétig tartó ünneppé fejlődött ez a megmozdulás.Budapesten már tizedik éve hagyományőrző módon ünnepelik az idegenvezetők e napot, melynek szervezését 6 éve a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Idegenvezető Továbbképző Központja végzi. Az ingyenes idegenvezetések időpontjait és a gyülekezőhelyek a következők:Az autóbuszos túrák a Műcsarnok Dózsa György úti kis parkolójából indulnak 9 órától 16 óráig óránként. Az autóbuszokra jegyeket adnak ki a torlódások elkerülésére. A jegyeket a helyszínen lehet igényelni.Angol és német nyelvű autóbuszok minden második órában, 10-12-14-16 órakor indulnak. A városnézés időtartama 90 perc.Speciális túrákKerekesszékkel közlekedő, vagy a normál autóbuszokra felszállni nem képes mozgássérült utasok számára a BKV által biztosított speciális autóbusszal külön túrák indulnak a következő időpontokban: 9.00, 11.00, 13.00, 15.00 órakor. A speciális autóbuszon 4 kerekesszékes utas és 10 fő ülőhelyet használó számára van hely.Erre tekintettel ezekre a járatokra csak előzetes jelentkezés alapján, a fenti férőhelyekre, csak meghatározott időpontokra fogadunk résztvevőket.Az ülőhely biztosítása érdekében, a normál autóbuszra felszállni képes mozgássérült utasok számára is javasoljuk az előzetes jelentkezést.A jelentkezéseket előzetesen 2010. február 25-ig a MEOSZ Központjában 06-1 388-5529 telefonszámon, vagy az international@meoszinfo.hu e-mailen lehet bejelenteni. A rendezvény koordinátora: Caesar Gáborné telefonszáma: 06 70 953-9742 és 1 250-9013.Korlátozott számban van arra lehetőség előzetes jelzés alapján, hogy a vidékről autóbusszal érkező mozgássérült csoport részére az idegenvezető a saját autóbuszon vezessen 90 perces városnézést.Gyalogostúrák 10-16 órák között óránként indulnak a következő helyekről:1. Városliget- Alpár Ignác szobor2. Andrássy út 2. sz.3. Vörösmarty tér - oroszlános szobor4. Kossuth tér – Mezőgazdasági Minisztérium árkádok5. Vár - Várpalota - Sikló6. Vár - Polgárváros - Szt. István szobor7. Bazilika (13 órától)A gyalogostúrák indulási helyét táblák jelzik. A csoportok 13 óra után vehetnek részt a városnézéseken. A csoportos jelentkezéseket Ákos Géza várja a 06-20-357-32-85 mobilszámon.
Elkészült a hatezredik Airbus repülőgép
Átadták a hatezredik Airbust. A történelmi légi jármű egy A380 típusú óriás, a világ legnagyobb utasszállító repülőgép típusának egy példánya, amelyet a dubaji Emirates légitársaságnak szállítottak le január 25-én.A hatezredik Airbust így a nyugat-európai EADS csoporthoz tartozó gyártó első gépének első berepülését követő 37. év 82. napján adják át. A kétszintes, több mint 800 utas szállítására képes repülő az összesen 58 darab A380-ast rendelő Emirates óriásgép-flottájának a 25. darabja lesz. Az Airbus Hamburg melletti üzemében készült.Az első Airbus - egy A300-as, amelyet a Toulouse-i üzemben gyártottak - 1972. október 28-án szállt fel először. Két évvel később aztán az Air France üzembe állította az akkor még csak 4 éves cég gyártmányait, amivel megkezdődött a nyugat-európai ipar egyik legfényesebb sikertörténete. A hetvenes években még nem ment jól az üzlet, volt olyan év is, amikor mindössze egy repülőt adott el a társaság, és az ezredik Airbus 19 év múlva, 1993-ban kelt el. Ezt követően egyre gyorsabb ütemben bővült a rendelésállomány: a kétezredik darabot 1999-ben adták el, a háromezredik pedig 2002-ben talált gazdára. A négyezres határt 2005-ben érte el a cég, és az ötezredik Airbust 2007. december 14-én vette át a megrendelő, a Quantas ausztrál légitársaság. Az Airbus 30 év alatt vált az iparág meghatározó, 50 százalék körüli részesedéssel rendelkező szereplőjévé és 2001 óta rendre maga mögé utasítja a legnagyobb riválist, az amerikai Boeinget. Tavaly minden korábbinál többet, összesen 498 Airbust szállítottak le a megrendelőknek, és a cég a legnagyobb európai multinacionális társasággá növekedett. Jelenleg 52 ezer embert foglalkoztat, és több mint 3500 repülőgép gyártására van megrendelése, ami azt jelenti, hogy a következő hét évre biztosított az alkalmazottak munkahelye - írta csütörtöki összeállításában a dpa német hírügynökség. (MTI)